• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Visual search SEO met Pinterest

Visual search SEO met Pinterest

Geschatte leestijd: 9 minuten

Wat is Visual Search SEO?

Visual search, het woord zegt het al, het staat voor het zoeken met afbeeldingen. U kunt op verschillende manieren zoeken met afbeeldingen met behulp van verschillende tools. Door middel van ‘Google Image Search’ bent u in de gelegenheid om zelf een foto te maken van een product of object, dat u interessant vindt. Daaropvolgend gaat ‘Google Image Search’ voor u op zoek naar dat specifieke product of object en waar u dat product kan kopen.

Het belang van visual search SEO

Met Visual Search SEO kunt u dus zoeken met afbeeldingen. U zoekt visueel, zonder enige vorm van tekst. Een voorbeeld hiervan is als u ergens een item ziet, dat u graag zelf zou willen hebben. De meest bekende variant hiervan, is dat u een afbeelding invoert en Google gaat zoeken naar een vergelijkbare afbeelding. ‘Search by Image’ noemt u dat. Maak simpelweg een foto. Op die manier kunt u het product vinden via ‘Google Image Search’ of Pinterest. Is dit niet het geval, dan kunt u in de resultaten vergelijkbare opties van het product vinden, die interessant voor u kunnen zijn. Bijvoorbeeld als u een foto maakt van witte sportschoenen van een bepaald merk: U krijgt wel witte sportschoenen als resultaat, maar niet de sportschoenen van het bepaalde merk, waar de foto van gemaakt was.

Spelers als Amazon & Pinterest pakken rol bij SEO

In de afgelopen jaren heeft bijna geen enkele andere marketingdiscipline zoveel grote als belangrijke veranderingen ondergaan en overleefd als SEO ofwel Zoekmachineoptimalisatie. Gebruikersgewoonten en zoekmachines zorgden voor een constant aanbod van nieuwe SEO uitdagingen. Zoekmachines zoals Google & Bing zijn namelijk al lang bezig om zich zo intuïtief te gedragen als gebruikers van hen verwachten. Als u bijvoorbeeld een vraag typt, levert de zoekmachine meteen concrete antwoorden. In dit proces willen aanbieders natuurlijk ook reclame verkopen en geld verdienen met hun aanbiedingen. Zoekmachine-optimalisatie specialisten spelen de rol van intermediair tussen de exploitanten van de zoekmachines enerzijds, en de bedrijven die gevonden willen worden via de zoekmachines aan de andere kant.

Pinterest & Amazon

Dat de omstandigheden onderhevig zijn aan dynamische verandering is niets nieuws. Maar trends zoals visueel of gesproken zoekopdrachten introduceren plotseling veranderingen vanuit verschillende richtingen. Spelers zoals Pinterest of Amazon spelen nu ook een belangrijke rol voor SEO, niet in het minst omdat ze de gewoonten van gebruikers veranderen.

Pinterest Marketing, Pinterest, SEO, Den Haag

Waarom Visual Search SEO belangrijker wordt

Smartphones zijn de belangrijkste motor voor visueel zoeken. Er zijn vergelijkbare opties op desktopcomputers, maar op tekst gebaseerde zoekopdrachten zijn hier nog steeds dominant. Met een digitale assistent in de hand zijn visuele zoekopdrachten niet alleen gemakkelijker te starten dan op een pc; ze zijn ook sneller dan traditionele zoekopdrachten op tekst. De hardware geeft de richting aan. Met een laptop kunnen we snel een zoekopdracht typen, maar iets fotograferen om een ​​zoekopdracht te starten is niet zo eenvoudig. Met een smartphone is de situatie precies het tegenovergestelde. Naast korte berichtjes tikken we nauwelijks dingen uit op het virtuele toetsenbord; zelfs bij WhatsApp is de trend in de richting van spraakberichten. Aan de andere kant is het heel natuurlijk om foto’s te maken met een smartphone; sommige Instagrammers doen dit elk uur of zelfs vaker dan dat.

Visual Search & Zoekopdrachten

Wat kan logischer zijn dan dit geleerde gedrag uitbreiden naar andere situaties? Zoekopdrachten zijn hiervoor een onvermijdelijke kandidaat, omdat we vaak niet precies kunnen uitdrukken waarnaar we op zoek zijn. Hier is een voorbeeld om dit te verduidelijken: we zijn in een vreemde stad en zien een indrukwekkend gebouw en zijn geïnteresseerd in de betekenis ervan. Hoe zouden we de juiste zoekopdracht in deze situatie omschrijven? Een visuele zoekopdracht met behulp van een momentopname van het gebouw biedt daarentegen meteen hulp en biedt alle nodige informatie.

Welke visuele zoekopdrachten zijn er?

Google Lens

Google heeft ‘visual search’ uitgebreid met Google Lens. Bij Google lens is het tonen van relevante informatie op basis van uw foto het belangrijkste. Alle beschikbare info van dit product of object van uw foto zal worden getoond. Na de volgende drie stappen kunt u van start met zoeken met behulp van afbeeldingen in Google.

  1. Download de Lens App in de Google Play Store
  2. Zoek het lenspictogram op uw foto’s
  3. Download de Google App in de App Store

U kunt op een geheel andere manier een dienst of product zoeken door middel van een relevante afbeelding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Hulp bij huiswerk is nooit gemakkelijker geweest. Heeft u een probleem waar u niet uitkomt? Maak een foto van een moeilijke som en vind snel uitleg, video’s en resultaten op het internet voor vakken als wiskunde, scheikunde, biologie & natuurkunde en nog zoveel meer.
  • Met Google Lens identificeert u heel gemakkelijk planten en dieren. U kunt uw vrienden heel gemakkelijk verbluffen met uw kennis over honden of planten.
  • Verken dichtbij gelegen plaatsen. Maak een foto en lees meer over populaire interessante oriëntatiepunten. Bekijk openingstijden, historische feiten of lees een Google recensie.
  • Maak een foto of afbeelding van een menu in een populair restaurant. Geen idee van wat u moet bestellen in een restaurant? Zoek gerechten op en kijk wat populair is, direct in het menu, met foto’s en Google recensies van Google Maps.
  • Heeft u een kledingstuk waarbij u bijpassende kledingstukken wilt zoeken? Ziet u een outfit, die u opviel? Of een stoel of bankstel, die perfect is voor uw huis? Laat u inspireren door vergelijkbare of bijpassende kleding, meubels en woonaccessoires, zonder dat u in een ‘zoek vak’ hoeft te beschrijven wat u zoekt.

Pinterest Lens

Met Pinterest Lens ontdekt u ideeën ontdekken, die gebaseerd zijn op alles waar u uw Pinterest camera op richt. Richt uw lens op een ingrediënt en ontdek uw favoriete recepten. Een andere mogelijkheid is om uw camera op iemands kledingstuk te richten om daarop lijkende items te vinden en een soortgelijkende look te creëren. Zo start u met Pinterest Lens:

  1. Open de Pinterest app op uw mobiele telefoon of tablet en tik op de kraan  in de zoekbalk
  2. Zoom in of tik op een bepaald object om uw camera scherp te stellen
  3. Druk op de knop om een ​​foto te maken of selecteer anders een foto of afbeelding uit uw filmrol op uw mobiele apparaat
  4. Verken de resultaten en vindt nieuwe ideeën

Houdt uw camera stil voor een scherp & duidelijker beeld. Als uw foto te donker of te vaag is, schakelt u vervolgens de flitser in door op de bliksemschicht in de rechterbovenhoek van het camerascherm te drukken.

Voorgaande zoekopdrachten terugvinden

Als u eenmaal de Pinterest lens functionaliteit heeft gebruikt, kunt u ook uw eerdere zoekopdrachten makkelijk terugvinden. Het is geen groot probleem, als u vergeten bent om één van deze foto’s op te slaan. Herhaal de eerste drie bovenstaande stappen, maar druk daaropvolgend op het klokje rechtsboven. U ziet nu de foto’s, die u eerder gemaakt heeft.

De Pinterest lens zakelijk inzetten

Zeker voor webshops is het onwijs belangrijk, dat u Pinterest op de juiste manier zakelijk inzet. Het is namelijk een ideale tool om online meer zichtbaar te zijn. Pinterest lens kan dus voor u en uw website/webshop onwijs interessant zijn. Schrijf daarom duidelijke en goede omschrijvingen, voeg de perfecte hashtags toe. Op deze manier vinden mensen u ook, als ze gebruik maken van de Pinterest Lens.

Wat betekent visueel zoeken voor zoekmachineoptimalisatie?

Wanneer er een verandering is in de manier waarop wij gebruikers in de digitale wereld naar informatie zoeken, veranderen de randvoorwaarden voor SEO ook. Visueel zoeken maakt het opnemen van afbeeldingen en hun meta informatie nog veel belangrijker. Dus iedereen die zich tot nu toe heeft gericht op tekst in termen van SEO, moet rekening houden met de volgende aanvullende factoren:

SEO zoekmachineoptimalisatie randvoorwaarden

  • Bijschrift: wat is precies te zien in de afbeelding? Welk relevant zoekwoord beschrijft de afbeelding het beste?
  • Alt tekst: alternatieve tekst of de alt tekst voor afbeeldingen wordt vaak verwaarloosd. Het wordt niet alleen uitgelezen door zoekmachines, maar het is ook ontworpen om spraakuitvoer te gebruiken om de inhoud van het beeld over te dragen aan visueel gehandicapten. Het is dus logisch om een ​​korte en nauwkeurige beschrijving te geven die ook het ‘hoofd zoekwoord’ bevat.
  • Beeldcontext: afbeeldingen worden meestal omgeven door tekst. Als deze context perfect past bij de inhoud van de afbeelding, wordt de inhoud in het algemeen relevanter. Hiervoor moeten ook geschikte zoekwoorden worden geselecteerd.
  • Grootte afbeelding / afbeeldingsbestand: onscherpe of korrelige afbeeldingen moeten ten koste van alles worden vermeden. Maar dit geldt ook voor foto’s met een hoge resolutie, zoals foto’s die zijn gemaakt met een digitale SLR-camera. Ze kunnen gemakkelijk 10 MB of meer zijn en ervoor zorgen dat de laadtijden exploderen. Maar een goed compromis tussen kwaliteit en grootte kan worden bereikt met behulp van moderne beeldverwerkingsprogramma’s.
  • Exif-gegevens: moderne camera’s genereren extra informatie, zoals datum en tijd, technische waarden zoals brandpuntsafstand en belichting, en geografische coördinaten, die de locatie aangeven waar een foto is gemaakt. De ‘geo data’ in het bijzonder kunnen belangrijke informatie zijn voor visuele zoekopdrachten met betrekking tot een bepaalde locatie.
  • Gestructureerde gegevens: zoekmachines gebruiken deze aanvullende informatie om te bepalen welk type content een website bevat.
  • Beeld sitemap: deze gids helpt zoekmachines om beelden betrouwbaarder te vinden.

Voor Pinterest gelden andere regels

Pinterest wordt vaak een beeldzoekmachine genoemd, maar het is eigenlijk een op zichzelf staand platform met eigen regels. Onder andere zijn een zichtbaar profiel, een geverifieerde website en integratie van de knop “Opslaan” op de website belangrijk. Hieraan toegevoegd zijn trefwoordplaatsingen zowel op de pinnen als op de bulletinboards, evenals binnen de beschrijvingen van de prikborden.

Visual Search SEO: Rich Pins

Rijke pinnen zijn bijzonder spannend. Deze kunnen worden gebruikt om afbeeldingen te verrijken met aanvullende informatie. Recepten zijn bijvoorbeeld voorzien van een lijst met ingrediënten; redactionele berichten bevatten auteursinformatie en producten bevatten informatie over de huidige prijs en beschikbaarheid. Rijke pinnen zijn gekoppeld aan een website en werken hun informatie automatisch bij wanneer ze zijn aangepast op de website. Overigens is een visuele zoekopdracht heel gemakkelijk om op Pinterest te beginnen: u start de app op uw smartphone en klikt op het camerapictogram rechtsboven in de zoekbalk. Vervolgens maakt u een foto van het product, dat u zoekt, en begint u met zoeken.

De bottom line: Pinterest stelt nieuwe normen.

Google Lens werkt bijna hetzelfde als de visuele zoekopdracht van Pinterest, maar het aantal geretourneerde hits is altijd een functie van het aantal afbeeldingen in de index. Pinterest heeft hier een duidelijk voordeel en benut dit op dit moment volledig. Google is nog steeds de leider van het pack als het gaat om zoekmachines, maar Pinterest positioneert zich op zijn minst als een sterke concurrent voor het specifieke gebied van Visual Search SEO. Met name rich pins maken van Pinterest een zeer interessant alternatief.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing specialist. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben in Leiden, Rijswijk, Zoetermeer & Delft diverse SEO projecten met succes afgerond. Heeft u vraag over Visual Search SEO? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of mail ons. Kijk ook eens op onze Facebook of Twitter account voor meer informatie over het schrijven van goede SEO webteksten of blogs en lokale SEO.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

SEO checklist

Wil je jouw website sterk verbeteren? Neem dan deze SEO checklist door.

connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.