• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Trending topics in Contentmarketing

Trending topics in Contentmarketing

Trending topic, Trending topics, Content Marketing
Trending topic, Trending topics, Content Marketing

Schrijven of bloggen over een trending topic kan een belangrijk onderdeel zijn van uw Content marketing strategie. Of u nu een Content Marketing specialist of SEO specialist bent, of een website – eigenaar die zijn aanwezigheid online wilt vergroten. U weet, dat ‘engaging content’ de sleutel is om kwalitatief goede links en organisch verkeer aan te trekken. 

Geschatte leestijd: 12 minuten

U kunt echter het gevoel hebben, dat u bezig bent of zich bevindt in een “saaie” niche. Dat maakt het namelijk moeilijk om te schrijven over interessante inhoudelijke thema’s. Gelukkig kunt u gemakkelijke en creatieve content ontwikkelen, dat klikbaar en deelbaar is. Uw Content marketing strategie begint met het opdoen van een idee. Start daarom met het schrijven over een trending topic.

Wat is een trending topic?

Wanneer op social media platformen in korte tijd veelvuldig over een bepaald onderwerp wordt gesproken, is er sprake van een trending topic. Vaak gaat het hierbij om het gebruik op Twitter, dat op zijn homepage een top 30 toont van woorden, die op dit moment veel gebruikt worden in tweets.

Wat is Content Marketing?

Content Marketing zijn alle marketing activiteiten, waarbij content, inhoud of informatie wordt gemaakt en verspreid voor de bestaande consument en de toekomstige consument. Dit kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn met als doel om meer conversies te bereiken.

Wat zijn conversies?

Conversies zijn binnen de e-commerce de omzetting van een bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een product of de inschrijving op een nieuwsbrief. Dit wordt doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers, dat overgaat tot het conversiedoel.

Wat zijn Google Trends?

Google Trends is een gratis service van Google, die inzicht geeft in hoeveel en wanneer er op een bepaald woord is gezocht in Google. Een vergelijk in zoekgedrag is mogelijk op basis van land, stad of taal.

Content Marketing: van idee naar verhaal

De eerste stap in het creëren van succes is makkelijk. Lees bijvoorbeeld de krant, kijk naar het nieuws en volg de actualiteit zowel in het algemeen als in uw eigen branche. Tegen de tijd, dat u in de stemming bent voor een onderwerp, kan het te laat zijn om mee te rijden op de golf van de actualiteit. Daarnaast zou u meer informatie, nieuwsverhalen en nieuwe ontwikkelingen en trends kunnen opsporen. Op die manier kunt u namelijk uw eigen artikel, recensie, video of opiniestuk beginnen om in te spelen op een trending topic.

Trending topic, Trending topics, Content Marketing
Trending topic, Trending topics, Content Marketing

1. Blijf op de hoogte

Google Trends is een geweldige trending topic tool, omdat het u de beste zoekopdrachten toont, die gerelateerd zijn aan uw zoekwoord. U kunt zoeken op regio en datum. Daarnaast kunt u filteren op Google News, Google Afbeeldingen, Google Shopping & zoeken op Youtube. Zelfs zoeken op plaats of stad is mogelijk in deze Google tool. Gebruik Google Trends om te zien welke onderwerpen trending zijn in uw niche en om eventuele stijgingen in het verkeer bij te houden. Onder het hamburger menu heeft u de optie om een abonnement te nemen op een bepaalde zoekterm. Zo krijgt u wekelijks of maandelijks de laatste trends in uw mailbox. De top 100 trending topics op Twitter in Nederland zorgt ervoor, dat u helemaal bovenop het nieuws zit. Dit is een vrij simpele manier om voor uzelf een trending topic te kiezen om over te schrijven.

Naast elke populaire zoekterm vindt u het zoekvolume en gerelateerde nieuwsberichten. Dit betekent, dat Google Trends u niet alleen vertelt welke onderwerpen momenteel het nieuws halen en trending topic zijn. Het biedt u ook voldoende context. U bent van harte welkom om artikelen te bekijken, die door verschillende media zijn gepubliceerd. Zo is te zien welke gebeurtenissen de interesse van mensen voor het zoekwoord hebben gewekt. Samen met de titels van artikelen kunt u ook precies zien, wanneer ze zijn gepubliceerd. Als het verhaal een tijdje geleden is gepost, zorg er dan voor, dat het zijn aantrekkingskracht nog niet heeft verloren, voordat u een vergelijkbaar stuk content produceert.

Ga naar het tabblad ‘Realtime Zoektrends’ om trends te zien, die net opkomen. Hier vindt u verhalen, die een paar uur geleden zijn gepubliceerd. Uitgevouwen wordt elke zoekterm geleverd met een grafiek, die laat zien of de interesse in het nieuws nog steeds toeneemt of al aan het afnemen is.

Facebook

Facebook gebruiken we onderweg en speelt in op de menselijke behoefte van het delen en gezien worden. Mensen zijn blij om iets met u te delen, uw gedachten te delen en zelfs hun favoriete merken te volgen.

U kunt uw hashtags bekijken, die betrekking hebben op uw niche. Ook vindt u uit hoe u met uw publiek kunt praten, of gewoon op de hoogte blijft, van wat er op uw tijdlijn gebeurt. U kunt zelfs uw volgers enquêteren om erachter te komen, waar ze op dit moment in geïnteresseerd zijn.

trending topic, twitter, Content Marketing
trending topic, twitter, Content Marketing

Net als Facebook is Twitter een hub voor alles wat online gebeurt. Bekijk de trending – sectie om te zien wat er nu populair is, of bezoek populaire hashtags in uw branche. Misschien wilt u ook openbare figuren en uw favoriete merken volgen. Het kan u waardevolle inzichten geven voor uw Contentmarketingstrategie.

Reddit

Reddit is ondergewaardeerd, maar het kan een zeer waardevolle tool zijn, zowel voor het vinden van een trending topic voor uw content als het promoten van uw eigen content of blogs. U kunt “Subreddits” bekijken, die verband houden met actuele gebeurtenissen, technologie, politiek en bijna elke niche, die u maar kunt bedenken. U kunt er ook voor gaan om uw “karma” een boost te geven, zodat u meer kansen heeft voor uw volgende baan. Reddit kan een geweldige plek zijn om uit te vinden wat er gebeurt in de wereld van SEO, het bedrijfsleven en meer.

2. Engaging SEO Content: kijk uit naar de kansen

Zodra u zich bewust bent van wat er in uw omgeving gaande is, kunt u op zoek gaan naar mogelijkheden om echt geweldige content te maken. Dit gaat veel verder dan alleen het schrijven van een spin – off van een bestaand artikel of zelfs een opiniestuk over een actueel evenement. Dit is het moment om out of the box te denken en ideeën verder uit te werken voor uw Content Marketing Strategie.

SEO search intent

In plaats van op zoek te gaan naar ideeën, is de beste aanpak om te beginnen met wat u al weet over uw merk en waar uw publiek naar op zoek is. Het herkennen van goede content mogelijkheden zou dan veel gemakkelijker moeten zijn, dan helemaal opnieuw beginnen.

Meerdere zoekwoorden tegelijk analyseren

Een andere unieke functie van Google Trends is de mogelijkheid om meerdere zoekwoorden tegelijkertijd te analyseren. Dus, als u verschillende veelbelovende zoekwoorden heeft om uit te kiezen en u kunt niet beslissen welke u wilt gebruiken. U kunt ze vervolgens naast elkaar vergelijken en degene kiezen die een positievere trend laat zien.  

Zoekwoorden & website verkeer

Bovendien kunt u de functie ook gebruiken, om te zien hoeveel verkeer u kunt verwachten van een nieuw zoekwoord. Neem gewoon het trefwoord, dat u rangschikt, dat u al verkeer oplevert en vergelijk het met een nieuwe zoekopdracht. Op die manier kunt u zoekwoorden filteren, die u mogelijk geen verkeer kunnen opleveren.

  • Is er een “gat” in wat er momenteel wordt gedekt? Is er een invalshoek die andere nieuwsbronnen en websites missen? Kunt u een nieuw beeld geven van een actueel probleem?
  • Waar is mijn publiek op dit moment in geïnteresseerd? Is er een dringend probleem (trending topic), dat moet worden aangepakt? Soms is het net zo eenvoudig als hen vragen waar ze in geïnteresseerd zijn, en daar content rond creëren. Durf en wees creatief in uw Content Marketing inspanningen.
  • Waar hebben uw concurrenten het over? Als uw concurrentie een onderwerp behandelt, is dat een goede indicatie, dat u dat ook zou moeten oppakken. Zorg er wel voor dat het in feite relevant is voor uw doelgroep en dat uw content origineel is.
  • Wat heeft in het verleden gewerkt? Ongeacht wat nu een trending topic is, is er een stijl of een indeling die in het verleden goed heeft gewerkt? Kun u uw bestaande content aanpassen met een moderne twist?
  • Wat voor soort content levert het meeste backlinks op in uw niche? Dit is een beetje graven, maar u zou het moeten kunnen vinden. Als een concurrent een groot aantal kwalitatief goede links heeft, kijk dan of u hun strategie en indeling kunt ontleden.
  • Ik raad niet aan zomaar  te beginnen zonder eerst onderzoek te doen. Als u uw publiek echt begrijpt, krijgt u een idee van wat hun interesses zijn.

4. Online Content Marketing: Boeien en binden

De schoonheid van het creëren van uw wereld is een zeer laag risico met hoge beloningen. Terwijl u het onder de knie krijgt, gaat het om vrij minimale investeringen. Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal trucs voor het maken van content die backlinks zal aantrekken en het verkeer zal vermeerderen. Lees ook: Data-driven SEO content, Wat is het?

Kies het beste format voor de distributie van uw content

Hoewel de go-to voor content meestal blog posts zijn, is het soms het beste om uw creativiteit aan het werk te zetten. Denk lang en diep na over welk format het meest aantrekkelijk is voor de content, die u hoopt te verspreiden. Zou een korte video / vlog of handleiding lukken? Een lijstje? Een grappige cartoon? De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Infographics

Als het gaat om populaire onderwerpen, zijn de meeste mensen snel op zoek naar informatie. U wilt bijvoorbeeld weten wie ze zijn en welke acties ze ondernemen. Hoe sneller ze het kunnen consumeren, hoe groter de kans dat ze het zullen delen. Een goed distributie format zou hier bijvoorbeeld infographics kunnen zijn.

Streef naar een grotere doelgroep voor uw content

Meestal wanneer u een stuk content maakt, vooral voor het verkrijgen van backlinks, wilt u het aanpassen aan een uniek publiek. Het belangrijkste is echter dat uw content wordt opgepikt. Door te streven naar een breder publiek, is er meer potentieel om het op internet te delen.

Het is misschien niet het meest conversie vriendelijke stuk content, dat u heeft samengesteld. Maar dat het veel website verkeer genereert en backlinks aantrekt is van groot belang voor SEO optimalisatie. Met meer aandelen, zijn de kansen in uw voordeel. Ook door het schrijven van relevante content met overtuigingskracht kunt u het juiste publiek aantrekken voor uw website en dienstverlening.

Voeg afbeeldingen, infographics en video’s toe

Een beeld zegt vaak meer dan 1000 woorden. Het helpt ook mensen, die verschillende soorten informatie prefereren (video, geschreven tekst, etc.). Als u andere functies aan uw content toevoegt, kunt u uw content eenvoudig hergebruiken voor andere platforms. U kunt bijvoorbeeld uw afbeeldingen delen op Instagram, uw video op YouTube, een infographic promoten via e – mail en meer. Dit opent nog meer verkeerskanalen.

5. Search Engine Optimization (SEO)

Vanzelfsprekend optimaliseert u uw content voor zoekmachines als bijvoorbeeld Google, Bing & Yahoo. Als u nog niet goed thuis bent in SEO, kunt u samenwerken met een SEO – marketeer of een SEO tekstschrijver om ervoor te zorgen, dat uw content de richtlijnen van SEO zoekmachineoptimalisatie volgt. Op die wijze komt u met uw website op relevante zoekwoorden Bovenaan in Google. Wilt u een SEO specialist inhuren of in contact komen met een SEO bureau? Surf naar Mijn Contact Pagina en bel of mail mij.

Social Media Marketing: belangrijk voor het delen van content

Dit zou een voor de hand liggend punt moeten zijn, maar het wordt vaak over het hoofd gezien. Het zou geweldig voor u moeten zijn om uw content te delen. Dit betekent, dat de deelknoppen voor Sociale Media beschikbaar zijn op uw website. Social Media Marketing heeft indirect invloed op uw SEO optimalisatie, omdat het veel extra verkeer naar uw website kan leiden.

6. Gebruik verschillende platformen

Zodra het tijd is om uw content te delen, is het de moeite waard strategisch na te denken over op welke platforms u uw content wilt  verspreiden. Bijvoorbeeld eenvoudig een blogbericht delen op Facebook. Als social-mediabeheer niet uw sterke punt is, kan het de moeite waard zijn om samen met een gelukkige marketingdeskundige een strategie voor uw content te ontwikkelen. 

7. Content Marketing: tips & trics

Als dit niet helemaal in het budget past, hier is een lijst met ideeën om u op weg te helpen:

  • Zet het schrijven van content op een video met voice – over om te delen op YouTube. 
  • Behandel het onderwerp via Facebook Live op uw bedrijfspagina.
  • Voeg foto’s toe van uw artikel of blog op uw Instagram-verhaal.
  • Voer een campagne uit naar uw e-maillijst met een link naar uw content.
  • Deel uw content in niche gerelateerde Facebook – groepen.
  • Maak contact met influencers in uw branche om uw content voor uw te promoten.
  • Voer een Facebook- of Instagram – advertentiecampagne uit.
  • Gebruik e – mail bereik voor uw video, artikel of infographic.
  • Voer een competitie uit met uw publiek voor een prijs in ruil voor sociale aandelen.
  • Neem contact op met vrienden en contactpersonen in uw netwerk om content te delen. 
  • Houd rekening met op welke platforms u al actief bent.
  • Denk creatief na over de beste manier om content opnieuw te gebruiken in verschillende indelingen voor optimaal delen.

Nogmaals, dit kan wat vallen en opstaan ​​kosten, maar uiteindelijk ziet u welke platforms het meeste verkeer en backlinks met zich meebrengen.

Het gebruik van uw content kan een geweldige manier zijn om viraal te gaan en het verkeer naar uw website te vergroten. U moet in staat zijn om op de hoogte te blijven van de trending topics, open uw ogen, blijf open voor kansen en maak vervolgens content, die gemaakt is om deel te nemen. Deel het dan als een gek ‘and see how the magic happens!’

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

Content Marketing Expert Den Haag inhuren

Wilt u meer informatie over mij? Of heeft u een vraag over een geschikt trending topic voor u? Surf naar mijn contactpagina en neem contact met mij op. De auteur is een ervaren SEO specialist en Content Marketing Expert uit Den Haag. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World: de specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. Hier komt u meer te weten over de auteur Herman Geertsema. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Breda. Connect your World heeft ook diverse opdrachten uitgevoerd voor klanten in Rijswijk, Zoetermeer, Delft & Leiden. Ook op ons Twitter & Facebook account kunt u meer informatie vinden over Content Marketing & SEO.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.