• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Top marketingfunnel [14 content tips]

Top marketingfunnel [14 content tips]

marketing funnel
Landingspagina, Landingspaginas, landingspagina maken

Geschatte leestijd: 16 minuten

Top of the marketing funnel belangrijk voor leadgeneratie

De top van de marketing funnel is de bewustwordingsfase en daarom belangrijk voor leadgeneratie. In deze blog gaan wij in op diverse SEO content mogelijkheden voor het verkrijgen van nieuwe prospects en vervolgens het verzamelen van informatie later in de marketingtrechter.

Gebruik een marketing funnel voor meer omzet

SEO content bovenaan de marketing funnel is voornamelijk belangrijk, omdat dit vaak het eerste contactpunt is, dat iemand met uw bedrijf heeft. De content, die u gebruikt om met uw doelgroep te communiceren, kan het verschil maken tussen het omzetten van uw potentiële klanten in verkopen of ze verliezen aan de concurrentie. In deze blog leert u alles over de bovenkant van de marketing funnel en wat het tracht te bereiken. Connect your World geeft u enkele voorbeelden van content voor de marketingtrechter, die u voor uw bedrijf kunt gebruiken.

Wat is een marketing funnel?

Marketing funnels worden gebruikt om verkeer naar uw website te halen. Vervolgens wilt u met deze potentiële klanten in contact komen, voordat ze in klanten worden omgezet. De belangrijkste waarde van marketing funnels is, dat u hiermee uw potentiële klanten effectiever kunt bereiken.

Wat is Content Marketing?

Contentmarketing is gericht op het vervaardigen en in omloop brengen van goede actuele & relevante content, die verbindt met de behoeftes van uw publiek. Content is een breed inzicht en een collectief voor informatie, die (online) met elkaar te delen valt. Denk hierbij aan geschreven tekst zoals bijvoorbeeld websiteteksten & blogs, maar ook aan bedrijfsfilmpjes & afbeeldingen. Door het creëren van SEO content en dit te verspreiden onder de doelgroep, die dit mogelijkerwijs waardevol en relevant vindt, betrekt u hen bij uw ‘brand’ & bouwt u een duurzame relatie met hen op.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een aparte pagina op het web. Met deze webpagina kunt u via advertenties, e-mail-marketing, sociale media en of offline print uitingen mensen naartoe stuurt. Het doel van een landingspagina is vaak om de website bezoekers te stimuleren een bepaalde actie te doen. Deze actie kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief, een download van een brochure of uiteindelijk ook een directe verkoop.

Marketing funnel, contentmarketing, marketing trechter

De fasen van de marketing funnel

Consumenten zijn meestal niet geïnteresseerd in berichten en content, die niet relevant is voor de uitdagingen, waarmee ze worden geconfronteerd. Met marketingtrechters kunt u uw doelgroep daarmee segmenteren, op basis van waar ze zich in het koopproces bevinden. Op deze wijze kunt u op een relevante manier met hen communiceren.

Marketingtrechters

Trechters zijn onderverdeeld in verschillende fasen om hun prospects te categoriseren. Bedrijven kunnen verschillende fasen gebruiken om hun trechters te verdelen, maar houden doorgaans vast aan een aanpak in vier fasen met de volgende fasen:

  • Bewustwording
  • Ontdekking
  • Overweging
  • Conversie

Deze vier fasen zijn verder onderverdeeld in drie secties en zo zien we duidelijk het concept van de bovenkant van de marketingtrechter:

Top of the Marketing Funnel 

De bovenkant van de trechter bestaat uit de bewustwordingsfase. Dit is, waar uw publiek uw bedrijf voor het eerst ontdekt en er interactie mee heeft. De belangrijkste focus van deze fase ligt op het aantrekken van nieuwe prospects en het verzamelen van gegevens over buyer persona’s voor gebruik in de latere fasen van de marketing funnel.

Middle of the Marketing Funnel 

Het midden van de trechter bestaat uit de ontdekkings- en de fase van overweging. Tijdens deze fase houdt uw publiek zich bezig met uw bedrijf en begint ze uw producten of services te verkennen. Hier gaat u op zoek om de waarde van uw bedrijf te bewijzen en hoe u hun specifieke uitdagingen kunt oplossen.

Onderkant van de trechter 

De onderkant van de trechter is de conversiefase. Dit is de plek, waar leden van uw publiek klanten worden. Berichten tijdens deze fase zijn namelijk gericht op het verkopen en behouden van klanten. De bovenkant van de trechter begint op het moment, dat een prospect zich bewust wordt van of op de een of andere manier interactie heeft met uw bedrijf. U kunt de top van marketing funnel daarom zien als een eerste indruk maken. Omdat het publiek niet bekend is met uw bedrijf, moet het uw aandacht zijn om uw bedrijf te introduceren. Daardoor wordt een potentiële klant zich van u bewust en kunt u vervolgens de basis leggen voor hoe u hen waarde kunt bieden.

Marketing funnel, contentmarketing, marketing trechter

Wat is de SEO content voor de bovenkant van de marketing funnel?

SEO content bovenaan de trechter is alle content, die wordt gebruikt om potentiële klanten te targeten, die bovenaan uw digitale marketingtrechter staan. Het doel van content bovenaan de trechter is om verkeer naar uw website te halen, de naamsbekendheid te vergroten en uw bedrijf neer te zetten als een deskundige en vertrouwde informatiebron voor uw branche. Omdat het doel van deze fase van de marketingtrechter is om bewustzijn te creëren en interesse te wekken, moet de content van de marketing trechter zich richten op het informeren van uw publiek en niet op het verkopen aan hen.

Creëer content die echt waarde biedt aan uw publiek

Om zinvolle content van de trechter te creëren, moet u uw publiek en de unieke uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, begrijpen. Vraag uzelf bijvoorbeeld af: 

  • wat zijn de interesses van uw publiek? 
  • Welke informatie zou voor hen van waarde zijn? 
  • Welke uitdagingen moeten ze oplossen?

Als u uw publiek op een dieper niveau kent, kunt u daarmee content creëren, die u publiek echt wil en waarvoor ze hun informatie willen uitwisselen. Voordat u kunt beginnen met het maken van content van de bovenste plank voor uw publiek, moet u hun pijnpunten ontdekken. De meest effectieve manier om dit te doen, is door de zoektermen te vinden die ze gebruiken. Dit geeft namelijk direct inzicht in de problemen die uw publiek zoekt. Zoektermen, die aan dit soort ideeën zijn gerelateerd, worden beschouwd als zoekwoorden die bovenaan de trechter staan. U kunt de volgende technieken gebruiken om zoekwoorden boven aan de trechter te identificeren:

Zoekwoordonderzoek 

Gebruik uw favoriete hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek om op zoek te gaan naar zoekwoorden in uw vakgebied. Noteer alle zoektermen, waarvan u denkt, dat ze goed zijn voor het maken van SEO content.

Hulp van Google

Google suggereert en mensen stellen ook de volgende vragen: 

Op pagina’s met zoekresultaten toont Google vaak een lijst met vragen met betrekking tot de zoekopdracht waarnaar gebruikers ook zoeken. Voer zoekopdrachten uit voor zoekopdrachten, die betrekking hebben op uw branche en noteer eventuele gerelateerde vragen die u tegenkomt. Deze kunnen relevantere ideeën opleveren voor content vooral voor bovenaan de marketing funnel.

Zodra u enkele ideeën heeft voor de onderwerpen, waarop u uw content kunt baseren, kunt u beslissen welk type content u wilt maken. Er zijn namelijk tal van verschillende soorten content, die effectief zijn voor het vergroten van de bekendheid en het betrekken van uw publiek bovenaan uw marketingtrechter.

Goede content is de levensader van elke website [13 tips]

1. Lijstjes

Een lijst is een blogpost, die is samengesteld uit een lijst met items. Ze hebben vaak een nummer in de titel, zoals “10 manieren om Y te doen”. De structuur van een lijst is eenvoudig. Er is een inleiding, een lijst met items en een conclusie. Lijstjes content is geweldig voor zowel bedrijven als hun publiek, omdat ze gemakkelijk te maken en even gemakkelijk te lezen zijn. Dit komt, omdat ze perfect passen bij de drang van onze hersenen om informatie te categoriseren.

1.1 De beste tips artikelen

Het meest voorkomende type lijstjes artikel zijn ‘best of’-berichten. U heeft er ongetwijfeld veel van gezien op internet. In feite leest u er nu een. Neem even de tijd om na te denken over de ervaring, die dit artikel oproept. Hopelijk helpt de eenvoudige en gemakkelijk te volgen structuur u om de informatie, die we hebben gegeven te behouden. Deze artikelen kunnen ook voor u werken. 

De kans is ook groot, dat uw publiek vaak op de markt is voor verschillende producten en diensten om hen te helpen hun bedrijf te laten groeien. Ze zullen de best beschikbare oplossingen of manieren willen vinden om iets te doen. Ze hebben misschien niet de tijd om zelf uitgebreid onderzoek te doen. Hier kunt u uw publiek bijvoorbeeld waarde bieden door een vergelijking of ‘best of’ blog post te maken, waarin u verschillende producten of services beoordeelt.

Marketing funnel, Marketingtrechter, conversie optimalisatie

2. Landingspagina’s

Landingspagina’s zijn de eerste pagina’s, die uw potentiële klanten zullen zien, wanneer ze op uw website aankomen. Ze hebben meestal een andere lay-out dan normale pagina’s. Ze zijn namelijk ontworpen om een ​​bezoeker een specifieke actie te laten uitvoeren. Landingspagina’s kunnen worden gebruikt voor het genereren van leads of om bezoekers een overzicht te geven van uw producten of services, samen met de mogelijkheid om een ​​aankoop te doen.

Startpagina is landingspagina

Uw startpagina heeft vaak de rol van een landingspagina, aangezien dit de pagina is waarop bezoekers terechtkomen, wanneer ze uw website in de browser typen. U kunt uw bestemmingspagina’s namelijk zo ontwerpen, dat ze zich op een specifiek interessegebied richten en die pagina vervolgens gebruiken als onderdeel van de bovenkant van uw marketingtrechter. U kunt bijvoorbeeld een pagina maken rond een specifieke zoekterm en deze gebruiken voor de doelpagina van een betaalde advertentiecampagne.

2.1 Webinar

Landingspagina’s werken hand in hand met uw andere typen content boven aan de trechter. Als u uw publiek een webinar of gratis tool wilt bieden, heeft u bijvoorbeeld een pagina nodig om klanten informatie te geven over het aanbod en de mogelijkheid om het te claimen.

3. Betaalde advertenties

Advertenties zijn een van de meest effectieve manieren om meer bezoekers naar uw website te leiden. Als u daarmee op zoek bent naar nieuwe leads voor uw bedrijf, zijn er twee soorten advertenties waarop u zich moet concentreren; zoekadvertenties en sociale advertenties. Zoekadvertenties worden namelijk weergegeven op zoekmachines zoals Google of Bing. Ze worden geactiveerd om weer te geven, wanneer mensen zoeken naar top of the funnel zoekwoorden.

3.1 Sociale advertenties

Sociale advertenties zijn een beetje anders, omdat een gebruiker niet zoekt naar iets, dat met uw bedrijf te maken heeft. In plaats daarvan geeft u de advertenties weer, die in hun sociale feeds worden weergegeven, terwijl ze verschillende platforms gebruiken. Met sociale advertenties kunt u bijvoorbeeld gebruikers targeten op basis van hun interesses om ervoor te zorgen, dat uw advertenties alleen worden weergegeven voor relevante potentiële klanten. Dit kan onder andere een geweldige manier zijn om uw bedrijf onder de aandacht te brengen van mensen, die mogelijk behoefte hebben aan uw producten of services, maar nog niet met zoeken moeten beginnen. Advertenties zijn vaak het eerste aanspreekpunt, dat u met een prospect heeft. Om effectief te zijn, moeten ze daarom de waarde van uw bedrijf benadrukken. Tegelijkertijd dienen ze voldoende boeiend te zijn om potentiële klanten aan te moedigen door te klikken naar uw website.

4. Webinars

Webinars zijn videopresentaties, die via internet worden gehost. Ze zijn een dynamische vorm van content en zijn geweldig om potentiële klanten aan de top van uw digitale marketing funnel te betrekken. Webinars zijn bijvoorbeeld zeer effectief om uw publiek te informeren over uw bedrijf of een bepaald onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn. Wanneer u een webinar organiseert, is dit daarom een geweldige kans om uzelf als expert op het gebied van onderwerpen te positioneren en vertrouwen op te bouwen bij uw potentiële klanten.

Lead generatie

U kunt webinars gebruiken als hulpmiddel voor het genereren van leads en van deelnemers eisen, dat ze hun e-mail opgeven in ruil voor toegang. Of u kunt ze voor iedereen toegankelijk maken zonder het opgeven van contactgegevens. Live webinars genereren natuurlijk de meeste betrokkenheid. U kunt uw webinars ook opnemen als video en ze na het evenement on-demand beschikbaar maken.

5. How-to-artikelen

Instructieartikelen zijn ook ongelooflijk waardevol voor potentiële klanten, omdat ze een diepgaande oplossing bieden voor een specifiek probleem. Dat is namelijk precies de reden, waarom ze interactie hebben met uw bedrijf. Net als lijstjes hebben ze de neiging om een ​​schone en gemakkelijk te volgen structuur te gebruiken. In plaats van een lijst met ideeën op te stellen, bieden how-to-artikelen een stapsgewijze handleiding over hoe u iets moet doen. De stappen hoeven niet perse genummerd te zijn, maar het proces moet duidelijk zijn voor de lezer om te begrijpen.

5.1 Lead generatie

Instructie artikelen zijn geweldig voor het genereren van verkeer, aangezien de titel van het artikel vaak exact overeenkomt met een zoekopdracht van een top of the funnel zoeker. Gebruik de daarvoor relevante zoekwoorden, die u heeft verzameld bij het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek als startpunt voor het bedenken van onderwerpen voor uw how-to-berichten. Zorg ervoor, dat u een grondig antwoord geeft op de vraag, die het artikel wil beantwoorden. Dit geeft uw lezers een voldaan gevoel en helpt u ook prima bij het vestigen van uw bedrijf als een autoriteit op dit gebied.

6. Downloadbare gratis gidsen

Een ander type geschreven content, dat u voor de bovenkant van de marketing trechter kunt gebruiken, zijn diepgaande handleidingen. Deze kunnen worden gedownload in een formaat, dat gratis kan worden weggegeven. De content van uw gratis handleidingen is bijvoorbeeld vergelijkbaar met uw how-to-berichten. Het verschil is, dat de gids veel grondiger zal zijn. Deze werken namelijk goed voor onderwerpen, die misschien te complex zijn om adequaat uit te leggen in blog posts.

Gratis gidsen en landingspagina’s

Gratis gidsen kunnen ook samenwerken met uw landingspagina’s en zijn een effectief hulpmiddel voor het genereren van leads. Probeer uw gratis handleidingen te maken voor de zoekopdrachten en onderwerpen, die u in uw zoekwoordonderzoek vindt. U kunt vervolgens betaalde advertenties weergeven, die naar een landingspagina worden geleid, waarbij de gids als leidende magneet dient.

7. Verklarende video’s

Voortbouwend op webinars, zijn video’s een ander geweldig type content van de marketing funnel. Er is geen tekort aan het type content, dat u kunt gebruiken voor uw uitlegvideo’s. Het kan namelijk effectief zijn om sommige van uw andere content om te zetten in uitlegvideo’s. Dit werkt vooral goed voor blog posts met een lange vorm. Hier zijn enkele van de soorten uitlegvideo’s die u zou kunnen gebruiken voor de content van uw trechter:

  • Instructievideo’s
  • Demovideo’s
  • Bevat video’s
  • Getuigenissen video’s

Video’s waarin u iets uitlegt passen goed in de top van uw marketingtrechter. Ze passen namelijk op meerdere plaatsen, waar u ze kunt gebruiken. U kunt uitlegvideo’s toevoegen aan uw landingspagina’s of blog posts. U kunt ze ook gebruiken op uw sociale media profielen, zoals uw YouTube account. Dit kan helpen om uw video’s aan meer potentiële klanten bloot te stellen.

8. Gratis tools en gratis sjablonen

Als u uw bedrijf wilt laten opvallen, overweeg dan om gratis tools aan te bieden aan uw beste potentiële klanten. Enkele voorbeelden van handige gratis tools zijn rekenmachines zoals een ROI calculator of een programma, dat een technische SEO audit van een website kan uitvoeren.

Sjablonen zijn een andere geweldige vorm van content om uw publiek gratis aan te bieden. Dit kan een financieel model zijn in een Excel-spreadsheet of een WordPress-plug-in of thema. Door gratis praktische oplossingen weg te geven, bouwt u zeker een band op met uw prospects en brengt u ze verder in uw marketingtrechter.

9. Onderzoek uw bestaande klanten

Enquêtes zijn effectief in alle stadia van uw marketing funnel, met name bovenaan. Als u uw publiek vraagt ​​hoe ze met uw bedrijf in aanraking zijn gekomen en wat ze willen winnen met de interactie, dan geeft u ze het gevoel, dat ze gewaardeerd worden. Enquêtes zijn vooral waardevol voor uw bedrijf, omdat ze een nuttige bron van informatie over uw doelgroep kunnen zijn. U kunt deze informatie vervolgens gebruiken om uw gebruikerservaring te verfijnen en relevantere berichten naar uw klanten te sturen. Enquêtes werken goed samen met enkele van de andere vormen van top of the funnel content op deze lijst. Overweeg om uw enquêtes in te sluiten zodat ze verschijnen met:

  • Blog berichten
  • Gratis downloads
  • Controle lijsten

Enkele vragen die u kunt stellen in uw enquêtes:

  • Over welk onderwerp wilt u het meest leren?
  • Wat is de grootste uitdaging voor uw bedrijf?
  • Welke informatie is het meest waardevol voor u?

Wanneer u top of the funnel enquêtes maakt, die de grootste uitdagingen van uw publiek aanpakken, kunt u beginnen met uzelf te positioneren als een vertrouwde en deskundige bron van informatie.

10. SEO Checklists

Checklists zijn een geweldig hulpmiddel voor het genereren van leads en zijn een effectief type content voor de bovenkant van de trechter. Ze zijn gemakkelijk te maken, eenvoudig te consumeren en kunnen in elke branche worden gebruikt. Met een checklist kunt u uw publiek een stapsgewijs proces bieden voor het aanpakken van een probleem, dat ze willen oplossen. Ze stellen u niet alleen in staat om bruikbare begeleiding te geven, maar ze zijn ook boeiend en zeer interactief.

Als een potentiële klant een van uw checklists zou downloaden, zullen ze er waarschijnlijk herhaaldelijk naar moeten terugkeren terwijl ze door de items op de lijst bladeren. Er zijn tal van onderwerpen die u voor checklists kunt gebruiken. U kunt bijvoorbeeld een SEO-checklist geven voor iemand, die een nieuwe website maakt of een checklist voor het opstarten van een bedrijf voor iemand, die zijn eerste bedrijf start. U kunt landingspagina’s maken voor uw checklists of u kunt de mogelijkheid toevoegen om ze te downloaden aan het einde van uw blog posts.

11. Case studies

Casestudies zijn een vorm van een rapport of verhaal, waarin wordt beschreven hoe een klant zijn problemen met de hulp van uw bedrijf heeft kunnen overwinnen. Ze zijn geweldig om autoriteit op te bouwen en zijn zeer relevant voor uw publiek, omdat ze een realistisch voorbeeld zijn van de waarde, die uw bedrijf kan bieden. Bekijk de resultaten, die u voor eerdere klanten heeft geproduceerd om te zien of deze een goede studie zouden kunnen zijn. U kunt contact met hen opnemen voor getuigenissen over hoe zij van uw bedrijf hebben geprofiteerd.

12. Whitepapers

Whitepapers zijn diepgaande rapporten, waarin u een specifiek probleem schetst en vervolgens een oplossing aandraagt. Ze zijn erg handig, als u content wilt maken rond een onderwerp, dat misschien te gedetailleerd is voor een blogpost. Whitepapers zijn over het algemeen formeler van toon en vereisen veel meer onderzoek en tijd om te maken dan een blogpost. Omdat whitepapers zeer gedetailleerd ingaan op een specifiek onderwerp, vormen ze een geweldige top-of-marketing-funnel content voor wanneer een prospect net begint met het onderzoeken van een bepaald probleem.

13. Infographics

Infographics zijn visuele middelen, die worden gecombineerd met een vorm van tekst, die wordt gebruikt om met uw publiek te communiceren. Ze vormen geweldige content van de trechter, omdat ze visueel aantrekkelijk zijn en gemakkelijk te verteren voor uw publiek. Infographics zijn effectief om verkeer naar uw website te leiden, omdat ze in hoge mate deelbaar zijn en geweldig zijn voor het verkrijgen van backlinks.

13.1 Verschillende infographics

Er zijn verschillende soorten infographics, die u kunt maken. Een populaire optie is datavisualisatie – infographics. Deze nemen datapunten en statistieken en presenteren ze op een aantrekkelijkere manier, zoals bijvoorbeeld een gemakkelijk te lezen grafiek. U kunt uw infographics een stap verder brengen, door ze geanimeerd te maken met GIF’s. Deze zijn zeer boeiend en zijn geweldig om de aandacht van uw publiek te trekken. Er zijn tal van tools beschikbaar om hoogwaardige infographics te maken. Oplossingen zoals Canva worden geleverd met vooraf gemaakte sjablonen om u wat inspiratie te geven en het ontwerpproces te versnellen.

14. Lessons learned

Marketing funnels worden gebruikt om uw publiek te segmenteren op basis van hun positie in het koopproces. De bewustwordingsfase, of de bovenkant van de trechter, is het eerste deel van de marketingtrechter. In deze fase worden potentiële klanten voor het eerst bewust van uw bedrijf. Het doel van de bovenkant van de trechter is om nieuwe potentiële klanten aan te trekken en ze te betrekken om ze verder in de trechter te verplaatsen. Dit wordt gedaan door middel van verschillende vormen van content bovenaan de trechter. U kunt ideeën bedenken voor top of the funnel contentmarketing door uw publiek te begrijpen en zoekwoordonderzoek uit te voeren voor de onderwerpen, waarin ze geïnteresseerd zijn.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert. Connect your World voert SEO projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere projecten succesvol afgerond in Leiden, Delft, Zoetermeer, Rijswijk en Voorburg. Heeft u een vraag over marketing funnels? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om bovenaan in Google te komen? Bel of mail ons dan.

SEO bureau Den Haag – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.