• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO rankings beïnvloedt door taalfouten?

SEO rankings, SEO letters op een toetsenbord

SEO rankings beïnvloedt door taalfouten?

Last Updated on 21 september 2024 by connectyourworld

SEO rankings, SEO letters op een toetsenbord

SEO rankings en spelling en grammatica indirect verbonden

Moet u zich druk maken over uw SEO rankings door spelling en grammatica fouten op uw website? Houdt Google rekening met spel- en grammaticafouten in zoekresultaten? Hoewel de meeste professionals ernaar streven om content van de hoogste kwaliteit te schrijven, komen spel- en grammaticale fouten voor op bijna elke website. Maar wat gebeurt er als u die fouten publiceert? Zullen zoekmachines u dankzij die fouten minder snel hoger in de zoekresultaten plaatsen; een soort downgrade van uw SEO rankings?

Estimated reading time: 7 minuten

De claim: spelling en grammatica als rangschikkingsfactoren

Het is begrijpelijk, dat veel marketingprofessionals spelling en grammatica als mogelijke SEO rankings factoren beschouwen. Een van de dingen, die Google vaak herhaalt, is het vermijden van het publiceren van content van lage kwaliteit. In de geavanceerde SEO gids van Google voor bloggers staat bijvoorbeeld:

“Een keer per week een nuttige post is beter dan content van lage kwaliteit die dagelijks wordt gepubliceerd.”

“Een ander specifiek advies dat we hebben geboden, is dat content van lage kwaliteit op sommige delen van een website de positie van de hele site kan beïnvloeden, en dus pagina’s van lage kwaliteit kan verwijderen, de content van afzonderlijke ondiepe pagina’s kan samenvoegen of verbeteren tot nuttigere pagina’s, of het verplaatsen van pagina’s van lage kwaliteit naar een ander domein kan uiteindelijk bijdragen aan de positie van uw content van hogere kwaliteit.”

Google’s SEO Starter Guide suggereert, dat u “het schrijven van slordige teksten met veel spel- en grammaticale fouten” moet vermijden. In de richtlijnen voor de kwaliteitsbeoordeling van zoekopdrachten wordt content van lage kwaliteit als volgt beschreven:

“Deze content heeft veel problemen: onnauwkeurige/niet up-to-date, zinloze informatie en volledig gebrek aan bewerking met slechte spelling en grammatica. Beide kenmerken in combinatie rechtvaardigen een lage beoordeling.

Google heeft ook een bericht uitgebracht over spelling en zoekopdrachten, waarbij wordt opgemerkt dat:

“Dankzij de vooruitgang in deep learning hebben we nu een betere manier om spelling te begrijpen. Eind vorig jaar hebben we een nieuw spellingalgoritme aangekondigd, dat gebruikmaakt van een diep neuraal netwerk, dat betere modellen biedt en leert van minder vaak voorkomende en unieke spelfouten. Deze vooruitgang stelt ons in staat om een ​​model met meer dan 680 miljoen parameters in minder dan twee milliseconden te laten draaien – een zeer groot model dat sneller werkt dan de flap van de vleugels van een kolibrie. Zo kunnen mensen ononderbroken zoeken door hun eigen spelfouten.” Met andere woorden, het algoritme van Google weet om te gaan met spelfouten.

SEO rankings – Spelling en grammatica als rangordefactoren: het bewijs

In 2011 werd Matt Cutts, hoofd van het Google web spam team, gevraagd of spelling en grammatica van belang zijn bij het beoordelen van content en sitekwaliteit. Hij begint met te zeggen, dat spelling en grammatica sinds de laatste keer dat hij controleerde, geen directe SEO rankings signalen waren.

Cutts zegt, dat Google tijdens verschillende tests heeft vastgesteld, dat websites met betere spelling en grammatica betrouwbaarder zijn. Cutts suggereert uiteindelijk, dat content een goede gebruikerservaring moet bieden, ongeacht het effect op de zoekresultaten. Een maand later beantwoordde Cutts een andere vraag over spelling en grammatica over de vraag of blogeigenaren blogcommentaren moeten bewerken of slecht geschreven reacties moeten goedkeuren om de kwaliteit van de site te beschermen. Hij merkt op dat er onzinnige opmerkingen zijn op sites als YouTube, maar dat weerhoudt YouTube er niet van om de video’s correct te rangschikken. De sleutel is om ervoor te zorgen dat uw content van hoge kwaliteit is.

SEO ranking, SEO rankings, spelfouten

Wat zegt John Mueller erover?

In 2017 werd John Mueller, Search Advocate voor Google, gevraagd of grammatica invloed heeft op SEO. Mueller zegt, dat het geen invloed heeft op zoekmachines, maar het maakt wel indruk op uw gebruikers, wat belangrijker is. In 2021 antwoordde Mueller of de zoekalgoritmen van Google controleren op gebroken HTML, spelling of grammaticale fouten.

Mueller zei dat hij spelling en grammatica als een grijs gebied beschouwt. Het is van invloed op SEO, want als crawlers niet kunnen bepalen waar de pagina over gaat, kan deze niet op de juiste manier worden geïndexeerd.

Hij merkt op, dat Google ernaar streeft content van hoge kwaliteit aan te bieden aan zoekgebruikers en content met spel- en grammaticale fouten lijkt vaak van mindere kwaliteit. Hij concludeert, dat de meeste websites zich meer zorgen zouden moeten maken over spel- en grammaticafouten dan over kapotte HTML (tenzij de HTML zo kapot is, dat crawlers het niet goed kunnen begrijpen).

SEO rankings – Moet u zich zorgen maken over spelling en grammatica in SEO?

Cutts en Mueller waren het erover eens dat spelling en grammatica de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden, ongeacht de Google SEO rankings. Zelfs als u goede informatie en diensten levert, zult u moeite hebben om zoekers te converteren, als uw webpagina fouten bevat. Het is ook belangrijk op te merken, dat spelling en grammatica belangrijk zijn voor andere zoekmachines.

Taalfouten in Bing

In 2014 publiceerde Bing’s Senior Product Manager Duane Forrester een blogpost over kwaliteit. Nadat hij veelvoorkomende fouten op internet heeft besproken, eindigt hij het bericht met het volgende:

Als u moeite heeft om typefouten te omzeilen, waarom zou een zoekmachine dan een pagina met content met fouten hoger in de ranglijst weergeven, terwijl er andere pagina’s met foutloze content zijn om de zoeker van dienst te zijn? Of je het nu leuk vindt of niet, we worden beoordeeld op de kwaliteit van de resultaten, die we laten zien. We kijken dus constant naar de kwaliteit van de inhoud die we zien.”

Die uitleg komt overeen met de richtlijnen voor webmasters van Bing, die het volgende gedeelte over kwaliteit en geloofwaardigheid bevatten.

“Het bepalen van de kwaliteit en geloofwaardigheid (QC) van een website omvat het evalueren van de duidelijkheid van het doel van de site, de bruikbaarheid en presentatie ervan. QC bestaat ook uit een evaluatie van de gezaghebbendheid van de pagina, waaronder factoren als de reputatie van de auteur of de site, het niveau van het discours (bijvoorbeeld een artikel met citaten en verwijzingen naar gegevensbronnen wordt als een hogere kwaliteit beschouwd dan een artikel dat geen uitleg geeft of citeer zijn gegevensbronnen; pagina’s die oproepen tot geweld, scheldwoorden, beledigende uitspraken of denigrerende taal gebruiken om een ​​punt te maken, worden over het algemeen als van lage kwaliteit beschouwd), de volledigheid van de content en transparantie van auteurschap.

Hoewel het niet specifiek ingaat op spelling en grammatica, suggereert het wel, dat Bing een systeem gebruikt, dat vergelijkbaar is met Google’s Search Quality Rating Program om ervoor te zorgen, dat het kwaliteitsresultaten levert aan de gebruikers van zoekmachines.

De onderschatting van Google als zoekmachine

Nog steeds kan u veel websites tegenkomen met niet lekker lopende zinnen. Vaak komt dat, omdat SEO zoekwoorden er tussen worden gevoegd, nadat de tekst al geschreven is. Het maakt Google niet uit of er staat ´Ik zoek een SEO specialist Amsterdam of Ik zoek een SEO specialist in Amsterdam. In beide gevallen begrijpt Google wat u wilt. De 2e optie leest echter veel beter. U schrijft tenslotte als eerste voor uw bezoekers. Ook moet u het doel zoekwoord ook niet meer teveel in een webtekst plaatsen. Een tekst leest veel prettiger als u doel trefwoord afwisselt met synoniemen. Relevante actuele content wordt steeds belangrijker voor Google. Is uw content uniek geschreven en beantwoordt u vragen van uw website bezoekers, dan zijn goede SEO rankings zeer goed mogelijk.

Conclusie impact spelling en grammatica op SEO rankings

Ons oordeel: spelling en grammatica zijn misschien geen directe Google-rangschikkingsfactoren, maar ze zijn nog steeds erg belangrijk

Spelling en grammatica zijn geen directe Google ranking factoren. Echter:

  • Het zijn belangrijke signalen voor gebruikers van uw website over de kwaliteit ervan, en u zou daar meer om moeten geven dan of het algoritme ze telt.
  • Google is niet de enige zoekmachine, en ze kunnen ook SEO ranking factoren zijn voor andere zoekmachines.

Een perfecte bewerkingstaak heeft mogelijk geen invloed op uw positie in Google Zoeken, maar het kan helpen bij andere zoekmachines en uw conversies van zoekverkeer verbeteren. Er is ook een correlatie tussen goede spelling en grammatica en goede prestaties bij het zoeken. Daarom is het verstandig om met een editor te werken of leesbaarheidstools zoals Grammarly te gebruiken om de content van uw website te controleren op spelling-, grammatica- en leesbaarheidsproblemen. Hoewel een perfecte prestatiescore op Grammarly niet de nummer één positie voor uw doelzoekwoord garandeert, kan het wel een betere gebruikerservaring bieden. En dat maakt het de investering waard, ongeacht de SEO-voordelen.

Andere relevante blogposts

SEO consultant inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een online marketing bureau in Den Haag. Hij is een zeer ervaren SEO expert uit Den Haag en content marketeer. Connect your World heeft meerdere projecten succesvol afgerond in: Almere Breda, Gouda, Leiden, Tilburg en Rijswijk. Wilt u ook uw SEO rankings verder verbeteren door het uitbesteden van uw SEO? Gebruik onze SEO checklist of neem dan contact met ons op en vraag een gratis SEO scan aan.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.