• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Wat moet een start-up weten over SEO?

Wat moet een start-up weten over SEO?

Wat moet je als start-up weten van SEO en dan met name van Lokale SEO

SEO Specialist inhuren

SEO is een groot en belangrijk onderdeel van een algemene online marketing strategie en reputatie van een bedrijf. Voor elke start-up is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Als start-up kunt u relevante onderwerpen als een SEO strategie of de domeinnaam van uw website niet zomaar negeren. Een goed vindbare website is voor u als start-up van grote toegevoegde waarde. Een hoge positie in Google zorgt voor meer kliks, bezoekers en klanten. Dit komt uw omzet ten goede.

SEO voor start-ups

Als je net bent begonnen met een bedrijf heb je meestal een kleine beurs. Voor 499 EUR ex BTW pas ik uw website op zo’n manier aan, dat de basis van SEO technieken in uw website verwerkt zijn. Na verloop van tijd met zelf al wat klanten in de pocket kunt u de vindbaarheid van uw website verder verbeteren.

Voor MKB-ers heeft SEO bureau Connect your World een speciale actie tegen een scherp tarief.

Kies een duidelijke domeinnaam uit als business start-up

Kies de juiste domeinnaam, die de kracht van uw merk weer geeft. Bij het kiezen van een naam is het belangrijk om te kijken naar de basis van uw start-up en waar het voor staat. Rekening houdend met het feit, dat deze naam de eerste en soms enige indruk van uw start-up zal zijn, vooral als het gaat om een mogelijke financiering.

Een domeinnaam heeft veel waarde in termen van het digitale marketingaspect van uw website. Daarnaast geeft het een eerste indruk van uw bedrijf of organisatie. Het kiezen van een domeinnaam is net zo uitdagend als het kiezen van de juiste ‘sweetspot’ ofwel gat in de markt in de niche van uw start-up.

SEO in Den Haag, start-up
Connect your World heeft veelkennis over SEO & Content Marketing en biedt een start-up een voordelig tarief

Domeinnaam: kort en eenvoudig

Een korte en eenvoudige domeinnaam, die de naam van uw markt draagt, wordt aanbevolen. Een lange domeinnaam met nummers en leestekens erin wordt zeer sterk afgeraden. Een unieke domeinnaam met een verstandige gestructureerde uitbreiding op basis van de aard van uw bedrijfsactiviteiten is wel de juiste stap.

Wilt uw ook zaken doen in andere gebieden dan Nederland? Kies dan voor een domeinnaam met een ‘com extensie’. Een andere mogelijkheid is om naast de ‘NL extensie’ ook bijvoorbeeld de domeinnaam met de ‘BE en FR extensie’ vast te leggen voor België en Frankrijk.

Als start-up een juiste domeinnaam zoeken en vastleggen

De juiste domeinnaam vinden is een lastige zaak. Gelukkig zijn er hulpmiddelen zoals DomainIT. Ook op de websites van de meeste hostingpartijen kan je ideeën opdoen en of checken of de door jou verzonnen domeinnaam nog beschikbaar is. Is uw bedrijfsnaam uw domeinnaam, check dan bij de KVK of u een unieke bedrijfsnaam hebt gekozen en leg deze vast.

Google Mijn Bedrijf aanmaken

Het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account in het Engels ook wel Google My Business genoemd is belangrijk voor elke start-up. Het is een digitale representatie van uw bedrijf en bevat alle belangrijke bedrijfsinformatie (zoals de contactgegevens, het adres, de website, enzovoort). Zie Google Mijn Bedrijf als een moderne Gouden Gids. Google Mijn Bedrijf verifiëren is tamelijk simpel. Daarna kunt u de regio’s waar u werkzaam bent invullen en keywords toevoegen die uw werkzaamheden beschrijven. Ook geeft Google u een aantal opties om uw bedrijf verder te promoten via Google Mijn Bedrijf.

Lokale SEO super belangrijk voor start-up

Zorg ervoor, dat u er meteen de goede informatie op zet zodat al uw bedrijfsinformatie correct en makkelijk te vinden is. Lokale vindbaarheid is voor veel bedrijven belangrijker dan ooit. Google Mijn Bedrijf is hiervoor de belangrijkste SEO ranking factor van Google. De meeste mensen zoeken het toch vaak dicht bij huis. Zoekwoorden combinaties als bijvoorbeeld ‘Loodgieter Amsterdam dichtbij’ komen dan ook met de nodige regelmaat voor.

Zoekwoordenonderzoek: slim & realistisch zoekwoorden uitkiezen

Door de juiste zoekwoorden (combinaties) uit te kiezen en te verwerken in uw website, kunt u hoger scoren in Google en misschien wel bovenaan in Google eindigen.

SEO Zoekwoordenonderzoek: Long-tail keywords

Een start-up kan zich het beste richten op de ‘longtail keywords”. Dit zorgt ervoor, dat uw kansen op een hogere ranking groter wordt in vergelijking met andere start-ups die deze strategie niet uitvoeren. Op ‘long tail keywords’ is gewoon minder concurrentie. Er zijn vele zoekwoordentools beschikbaar op de markt. Als start-up zou ik kiezen voor de ‘keywordfinder’ van Google. Deze is gratis. Het inzetten van de juiste zoekwoorden op uw website is een ander verhaal, waar u het beste een SEO specialist voor kan inhuren. Als je dit namelijk verkeerd doet en bijvoorbeeld een pagina overlaad met zoekwoorden, dan heb je een probleem. Google kan je hiervoor een straf opleggen, met als gevolg dat je een lagere ranking krijgt. Als start-up kan je gratis gebruik maken van gratis SEO tools zoals:

Domeinautoriteit bij SEO

Google kijkt echter naar de domeinautoriteit en relevantie van je website. In de verzekeringswereld staan bijvoorbeeld Nationale Nederlanden en Aegon boven aan. Zij hebben vaak het meeste geld te besteden om hun website bovenaan te krijgen. Daarnaast bestaan hun websites al vanaf het begin van het internet. Met zulke bedrijven concurreren is haast onbegonnen werk. Wat zou je nog kunnen doen?

Nieuwe SEO content, die waarde toevoegt

Waardevolle content is één van de motoren voor een goede SEO strategie en daarmee meer bezoekers en of klanten. Zorg daarom voor content, waar de bezoeker van je website iets aan heeft. Probeer je websitebezoeker te boeien en te binden. Volg bijvoorbeeld een fundamentele verandering in uw industrie. Maak een goede doordachte enquête met serieuze boeiende vragen en plaats deze op social media. Op deze wijze vergroot je namelijk de ‘time on site’. En dat is een belangrijke SEO ranking factor.

Infographics  

Het menselijk brein verwerkt afbeeldingen veel sneller dan tekst. Studies suggereren, dat bijna 65% van de mensen visuele leerlingen zijn. Goede infographics hebben het potentieel om het websiteverkeer  met bijna 193 procent te verhogen. 

Google Ads / AD Words: betalen is bepalen

Met het Google Ads programma voor zoekwoorden kunt u de juiste klanten voor uw startende bedrijf bereiken met de juiste zoekwoorden (combinaties). U kunt zo een campagne samen stellen met behulp van de zoekwoordenplanner en Google advertenties gebruiken op de juiste plekken. Hier zit veel werk aan vast en misschien heeft u de capaciteit niet in huis om dit te op te pakken. Huur dan een SEO / SEA specialist in om u hierin bij te staan.

SEO & Mobiel

Meer dan de helft van het internetverkeer is tegenwoordig mobiel. Een start-up moet hier van het begin af aan al aandacht aan besteden. Heb je al een website? Doe dan deze mobielvriendelijke test.

U website inclusief navigatie en afbeeldingen moet responsive zijn. Dit betekent dat de website mee schaalt met de grootte van het apparaat waarop de website bekeken wordt.

8 tips om waarde toe te voegen als business start-up

  • Blog minstens één keer per week en update je blog geregeld.
  • Zorg voor ‘snackable’ content. De lezer is gek op lijstjes, tips en beeld.
  • Vergeet de optimalisatie van de On-Page en Off-Page SEO-optimalisatie van uw site niet.
  • Maak een sterk linkprofiel voor uw website zodat u een goede hoeveelheid interne links kunt bereiken en ook externe links van en naar uw site kunt ontvangen. Een geweldig linkprofiel door linkbuilding geeft je SEO een flinke boost voor de zakelijke website van uw start-up.
  • Het gebruik van de juiste SEO-audit hulpmiddelen is net zo belangrijk als al het andere, ongeacht de site-builders die worden gebruikt. Deze SEO Audit – hulpmiddelen zoals SEMRush, Screaming Frog, Majestic SEO meten uw SEO strategie en helpen u een idee te hebben van wat u misschien mist.
  • Uw start-up kan de concurrentie inhalen en bonuspunten behalen in termen van SEO door zich te houden aan het responsieve web ontwerp. Zorg daarom voor een mobielvriendelijk en zeer snelle website. Deze mobielvriendelijkheidstest van Google biedt u een gratis optie om te zien of uw website mobiel vriendelijk is.
  • Het duurt niet langer dan 2 seconden voordat een websitebezoeker uw start-up website weg klikt. Investeer altijd in een betrouwbare webhosting serviceprovider.
  • De gebruikerservaring van uw site zorgt voor een nieuwe doelgroep op uw site en behoudt de bestaande. Investeer in uw website.
  • Een goed gebouwde SEO landingspagina kan de verkoop en zelfs het genereren van leads aanzienlijk verhogen. Het is dus de kunst om meer Landingspagina’s te maken, die zijn geoptimaliseerd voor SEO. Omdat ze als de juiste toegangspoorten voor uw doelgroep fungeren. 

Conclusie: SEO strategie bittere  noodzaak voor start-up

Een SEO strategie is een belangrijk onderdeel van uw online succes. Een plek bovenaan in Google kan u veel extra bezoekers, klanten en omzet opleveren. Hier moet u wel de nodige inspanningen voor doen. Als start-up heb je hier waarschijnlijk niet veel tijd voor, terwijl het opzetten van een SEO strategie wel heel erg belangrijk is. Dit geldt zeker in branches waar een felle concurrentie heerst. De belangrijkste les is daarom:

Wees fundamenteel anders dan de concurrentie

Bovenaan in Google: versla de concurrentie

Uw concurrent wil natuurlijk ook bovenaan in Google staan. Het is daarom belangrijk om SEO voortdurend aandacht te geven. In het begin wat meer en als de basis staat is een maandelijkse SEO check dag het overwegen waard. Zo zorg je ervoor, dat je de hoge positie in Google vasthoudt.

SEO tools nodig voor het uitvoeren van een goede strategie

Om een goede SEO strategie op te stellen en uit te voeren heb je diverse tools nodig. Deze heb je echt nodig om het goed aan te pakken. Deze tools ga je als start-up natuurlijk niet aanschaffen.

SEO bureau Connect your World wil meedenken met start–ups en beseft, dat het budget in het begin vaak beperkt is. Dat hoeft geen reden te zijn om niets aan SEO te doen. Daarom heeft Connect your World een starterspakket voor een voordelige prijs ontworpen, die je de basis bijbrengt van SEO en je de handvaten geeft om op je website met SEO te starten. 

Testen en nog eens testen

Een website is voor veel startende ondernemers als het kennismaken met een nieuwe wereld. Neem daarom de tijd om te kijken wat er werkt en wat er niet werkt op uw website. Verwacht niet direct grote aantallen bezoekers. Test geregeld de volgende zaken:

Dit zijn allemaal tests die u gemakkelijk zelfstandig kunt uitvoeren. Leer daarnaast ook om te gaan met Google Analytics en Google Search Console. Deze tools zijn gratis en onmisbaar als je jouw website wilt verbeteren.

SEO versus SEA

Het betalen voor advertenties (SEA) levert resultaten op korte termijn op voor een hoge prijs. Daar bedoel ik mee een prijs die voor een start-up al snel te hoog is. Daarom is het verstandiger om als start-up te starten met SEO. SEO helpt bedrijven hun bezoekers de content te bieden, die ze willen. In plaats van een snel rendement, bouw je met SEO in de loop van de tijd een publiek op. “Hoe beter en populairder uw content is, des te beter. Na verloop van tijd wordt de SEO van uw website beter, doordat andere bronnen naar u linken. Google beloont u vervolgens voor het verstrekken van kwaliteitsinformatie en zet uw website hoger in de rankings neer. SEO vereist natuurlijk constant verse contant. Google werkt de algoritmen voortdurend bij, wat wel of niet van invloed kan zijn op uw bedrijf. 

SEO levert klantgegevens op voor de start-up

Met SEO ontdek je belangrijke gegevens. Hoe meer zoekmachine-optimalisatieonderzoek een start-up doet, hoe meer gegevens ze hebben over waar potentiële klanten naar op zoek zijn. Bij de start van een bedrijf, zijn er nog niet veel gegevens over hun publiek/klanten bekend. SEO helpt bij het verzamelen van die gegevens in de loop van de tijd. Ze kunnen hiervan blijven profiteren lang nadat ze hun bedrijf hebben gelanceerd.  

SEO levert resultaten op voor business start-ups

Het opbouwen van een digitale aanwezigheid is cruciaal voor elke startup, ongeacht de branche. De beste manier om bewustzijn, merkwaarde en kennis over de doelgroep te verkrijgen, is door middel van SEO. Optimalisatietools geven bedrijven eenvoudig toegang tot gegevens over hun publiek. Daarnaast is zoekmachineoptimalisatie de goedkoopste manier om een ​​klantenbestand op te bouwen en het vertrouwen van de consument te stimuleren. Voor start-ups en gevestigde bedrijven die niet veel willen uitgeven aan grote advertentiecampagnes, is zoekmachineoptimalisatie de beste manier om een ​​merk op te bouwen.

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman  Geertsema is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World: de SEO & Content Marketing specialist. Hij neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda.

LinkedIn profiel Herman Geertsema

Wilt u mij als SEO specialist inhuren? Neem dan contact op en surf naar Mijn Contactpagina

SEO blogs: Linkbuilding & pagespeed

connectyourworld

Laat je bericht achter