• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

14 Trends in Sociale Media voor 2019

14 Trends in Sociale Media voor 2019

Social media trends, SEO bureau Den Haag, SEO specialist Den Haag

Sociale media trends veranderen elk jaar

Sociale media is niet langer alleen maar een trendy marketingtactiek, het is namelijk een cruciale techniek. De consumenten van tegenwoordig wenden zich tot sociale media om merken te vinden, die ze kunnen vertrouwen. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar testimonials van gebruikers, voorbeelden van uitzonderlijke klantenservice en meer. Om aan deze veranderende eisen te voldoen, moet uw bedrijf een aantrekkelijke sociale media aanwezigheid behouden. Op deze wijze biedt u de klanten de merkervaring, die zij verwachten.  Wat zijn bijvoorbeeld de aandachtspunten betreffende social media voor 2019?

1. Een verhoogde vraag naar echt ‘sociaal’ engagement

Mensen willen zaken doen met bedrijven die ze kennen, vertrouwen en liefhebben. Een bedrijf, dat sociale media eenvoudigweg als medium voor reclame gebruikt, raakt namelijk het belangrijkste stuk kwijt: het “sociale” aspect. Juist bij het sociale aspect heb je de mogelijkheid hebt om de allerbelangrijkste connecties op te bouwen. In 2019 zullen degenen, die zich met hun publiek bezighouden, degenen zijn die winnen. 

2. Betrokkenheid Facebook neemt af

Uit gegevens blijkt, dat het gebruik en de betrokkenheid van Facebook aanzienlijk zijn gedaald: volgens het Pew Research Center heeft 42% van de gebruikers het afgelopen jaar een pauze genomen van de site. 26% heeft de app van hun telefoons verwijderd. Dit betekent niet dat het een dood kanaal is, maar het betekent wel, dat we alternatieven moeten onderzoeken.

3. De groei van LinkedIn

In termen van ondergewaardeerde sociale platforms zal LinkedIn enorm zijn in 2019. Zoveel marketeers hebben echt van LinkedIn geprofiteerd als een bijvoorbeeld publicatie- en contentplatform, zelfs als ze er bij een CEO op aandringen om occasionele woorden van wijsheid te plaatsen. Degenen die een sterke LinkedIn strategie uitwerken, zullen namelijk de boodschap van hun merk laten zien. Bedrijven hebben vaak een veeleisend publiek, dat op zoek is naar bijvoorbeeld hoogwaardige content, advies en mogelijkheden om deel te nemen. 

4. Instagram verhalen

Het is geen geheim, dat Instagram verhalen aan populariteit winnen. Ook vergroten ze de betrokkenheid via organische en betaalde methoden. Volgens TechCrunch overschreed Instagram in juni 2018 1 miljard maandelijkse gebruikers, en volgens Business Insider trekt Instagram Stories bijna 400 miljoen gebruikers. Ik zou dit essentieel maken in uw strategie voor sociale media voor 2019.

5. Interactieve content

Marketeers moeten nadenken over interactieve content. In plaats van te schreeuwen tegen je consument, nodig je ze uit voor een ervaring. Interactieve quizzen hebben de marketingwereld stormenderhand veroverd, en softwaretools zoals Float IQ en Buzzfeed Quiz Generator maken het gemakkelijk voor marketeers om quizzen uit te voeren via hun sociale kanalen. Vergeet niet om in te loggen op uw e-commerce pagina’s voor de quiz te onthullen om de verkoop te stimuleren. 

6. Live video

Visual is het nieuwe content medium op sociaal gebied, waarbij live video de meest aantrekkelijke manier van communiceren is. Goede live video is authentiek, voelt niet gescript en maakt verbinding met een persoon op een massale publieksschaal. Marketeers moeten analytische gegevens en inzichten uit de live video consumptie actief gebruiken om meer te weten te komen over hun publiek en hun betrokkenheid bij hen te vergroten. 

7. Sociale media voor het opbouwen van vertrouwen

Terwijl het publieke gebruik van social media blijft groeien, is het vertrouwen in sociale media nooit lager geweest. Merken moeten namelijk overschakelen van het maximaliseren van hun bereik op sociale media naar het koesteren van vertrouwen. Om als influencer te worden beschouwd, wil je meer intieme en transparante discussies met je volgers. De virale aard van sociale media zal u helpen om u bloot te stellen aan een breder publiek. 

8. Consumenten als gemerkte content makers

Sociale media en smartphones hebben het tijdperk van de visuele content tot stand gebracht. In 2019 zullen gebruikers blijven vragen om zeer persoonlijke visuele ervaringen. Besteed minder tijd aan het maken van ineffectieve content en meer tijd aan het gebruik van de gratis, vertrouwde en authentieke, door gebruikers gegenereerde content, die uw klanten elke dag over uw merk maken. 

9. Meer inkomende verzoeken via sociale media

Het gebruik van sociale media zal niet snel vertragen. Marketeers moeten bijvoorbeeld op de hoogte zijn van de nieuwste tools en platforms voor sociale media, zodat ze snel trends kunnen analyseren en proactief op klanten kunnen reageren. Wees voorbereid op een groter aantal inkomende klantverzoeken via sociale kanalen. Monitor deze kanalen proactief om snel te reageren en klanten tevreden te houden. 

10. Merken met behulp van groepen

Ik denk dat mensen minder tijd kwijt zijn aan openbaar online publiceren en meer tijd aan bijvoorbeeld groep chats. In 2019 willen merken namelijk een deel van het gesprek zijn door groepen te maken en te laten groeien, die naast hun merk zijn gebouwd. Het zal een plek zijn waar merken binnen moppen en verhalen kunnen communiceren en contact kunnen maken met kleinere, toegewijde groepen van loyale mensen. Dit in plaats van iedereen te bereiken.

11. Long Form Content Marketing

Het grootste misverstand over consumenten is, dat ze zich alleen bezighouden met korte, beknopte content. De waarheid is dat ze zich bezighouden met wat interessant is, hoe lang het ook is. Wetenschappelijk bewijs bewijst bijvoorbeeld, dat lange termijn content conversie en zoekmachineoptimalisatie bevordert, als het goed wordt gedaan. Meer merken en influencers zullen erbij betrokken raken als een manier om hun impactvolle verhalen te vertellen. 

12. Voice Search op Social Media

Spraakgestuurd zoeken is al een opkomende trend in de tech- en internet ruimten, maar het moet nog een entree maken in de sociale media wereld. Gesproken zoekopdrachten zullen bijvoorbeeld een integraal onderdeel zijn van een hands-free ervaring in technologie, inclusief sociale media. Contentmarketeers moeten bereid zijn content te maken die kan worden gelezen, bekeken en beluisterd. 

13. Meer authentieke beïnvloedvers Marketing

Marketeers raakten verliefd op influencers in 2018. Velen begrepen niet hoe belangrijk het is om samen te werken met influencers, die echt dol zijn op de merken die ze steunen. Ze hebben eenvoudig mensen ingehuurd wiens volgers bij hun doelgroepen passen. Sociale consumenten zijn namelijk verstandig en kunnen onmiddellijk onwetendheid opsnuiven. In 2019 zullen merken die winnen in influencer marketing een meer authentieke benadering aannemen. 

14. Meer realiteit achter de schermen

Werkelijkheid & realiteit, dat is waar we allemaal naar verlangen. Bedrijven die namelijk social media omarmen en zich op hun gemak voelen om het publiek achter de schermen te laten lopen, hebben een geweldige kans om hun merkbereik aanzienlijk te vergroten. De meeste bedrijven benaderen sociale media namelijk als een andere uitlaatklep voor het verspreiden van bijvoorbeeld een advertentie; echter, als consumenten zijn we er immuun voor. 

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Heeft u een vraag over Social media? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist of Content Marketing expert? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

Please follow and like us:
connectyourworld

Laat je bericht achter