• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Social Media Marketing – 14 Trends voor 2020

Social Media Marketing – 14 Trends voor 2020

Social media trends, SEO bureau Den Haag, SEO specialist Den Haag

Social media marketing trends veranderen elk jaar

Sociale media is niet langer alleen maar een trendy marketingtactiek, het is namelijk een cruciale techniek. De consumenten van tegenwoordig wenden zich tot sociale media om merken te vinden, die ze kunnen vertrouwen. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar testimonials van gebruikers, voorbeelden van uitzonderlijke klantenservice en meer. Om aan deze veranderende eisen te voldoen, moet uw bedrijf een aantrekkelijke sociale media aanwezigheid behouden. Op deze wijze biedt u de klanten de merkervaring, die zij verwachten.  Wat zijn bijvoorbeeld de aandachtspunten betreffende social media voor 2020?

1. Een verhoogde vraag naar echt ‘sociaal’ engagement

Mensen willen zaken doen met bedrijven die ze kennen, vertrouwen en liefhebben. Een bedrijf, dat social media marketing eenvoudigweg als medium voor reclame gebruikt, raakt namelijk het belangrijkste stuk kwijt: het “sociale” aspect. Juist bij het sociale aspect heeft u de mogelijkheid hebt om de allerbelangrijkste connecties op te bouwen. In 2020 zullen degenen, die zich met hun publiek bezighouden, degenen zijn die winnen. 

2. Betrokkenheid Facebook neemt af

Uit gegevens blijkt, dat het gebruik en de betrokkenheid van Facebook aanzienlijk zijn gedaald: volgens het Pew Research Center heeft 42% van de gebruikers het afgelopen jaar een pauze genomen van de site. 26% heeft de app van hun telefoons verwijderd. Dit betekent niet dat het een dood kanaal is, maar het betekent wel, dat we alternatieven moeten onderzoeken.

3. De groei van LinkedIn

In termen van ondergewaardeerde sociale platforms zal de groei van LinkedIn enorm zijn in 2020. Zoveel marketeers hebben echt van LinkedIn geprofiteerd als een bijvoorbeeld publicatie- en contentplatform, zelfs als ze er bij een CEO op aandringen om occasionele woorden van wijsheid te plaatsen. Degenen die een sterke LinkedIn strategie uitwerken, zullen namelijk de boodschap van hun merk laten zien. Bedrijven hebben vaak een veeleisend publiek, dat op zoek is naar bijvoorbeeld hoogwaardige content, advies en mogelijkheden om deel te nemen. 

4. Instagram verhalen

Het is geen geheim, dat Instagram verhalen aan populariteit winnen. Ook vergroten ze de betrokkenheid via organische en betaalde methoden. Volgens TechCrunch overschreed Instagram in juni 2018 1 miljard maandelijkse gebruikers, en volgens Business Insider trekt Instagram Stories bijna 400 miljoen gebruikers. Ik zou dit essentieel maken in uw strategie voor sociale media voor 2020.

5. Interactieve content

Marketeers moeten nadenken over interactieve content. In plaats van te schreeuwen tegen uw consument, nodigt u ze uit voor een ervaring. Interactieve quizzen hebben de marketingwereld stormenderhand veroverd, en softwaretools zoals Float IQ en Buzzfeed Quiz Generator maken het gemakkelijk voor marketeers om quizzen uit te voeren via hun sociale kanalen. Vergeet niet om in te loggen op uw e-commerce pagina’s voor de quiz te onthullen om de verkoop te stimuleren. 

6. Live video

Visual is het nieuwe content medium op sociaal gebied, waarbij live video de meest aantrekkelijke manier van communiceren is. Goede live video is authentiek, voelt niet gescript en maakt verbinding met een persoon op een massale publieksschaal. Marketeers moeten analytische gegevens en inzichten uit de live video consumptie actief gebruiken om meer te weten te komen over hun publiek en hun betrokkenheid bij hen te vergroten. 

7. Social media marketing voor het opbouwen van vertrouwen

Terwijl het publieke gebruik van social media blijft groeien, is het vertrouwen in sociale media marketing nooit lager geweest. Merken moeten namelijk overschakelen van het maximaliseren van hun bereik op sociale media naar het koesteren van vertrouwen. Om namelijk als influencer te worden beschouwd, wilt u meer intieme en transparante discussies met uw volgers. De virale aard van sociale media zal u helpen om u bloot te stellen aan een breder publiek. 

8. Consumenten als gemerkte content makers

Sociale media en smartphones hebben het tijdperk van de visuele content tot stand gebracht. In 2020 zullen gebruikers bijvoorbeeld blijven vragen om zeer persoonlijke visuele ervaringen. Besteed minder tijd aan het maken van ineffectieve content en meer tijd aan het gebruik van de gratis, vertrouwde en authentieke, door gebruikers gegenereerde content, die uw klanten elke dag over uw merk maken. 

9. Meer inkomende verzoeken via sociale media

Het gebruik van sociale media zal niet snel vertragen. Marketeers moeten bijvoorbeeld op de hoogte zijn van de nieuwste tools en platforms voor sociale media, zodat ze snel trends kunnen analyseren en proactief op klanten kunnen reageren. Wees voorbereid op een groter aantal inkomende klantverzoeken via sociale kanalen. Monitor daarom deze kanalen proactief om snel te reageren en klanten tevreden te houden. 

Sociale Media, Social media, Social media marketing
Sociale Media, Social media, Social media marketing

10. Merken met behulp van groepen

Ik denk dat mensen minder tijd kwijt zijn aan openbaar online publiceren en meer tijd aan bijvoorbeeld groep chats. In 2020 willen merken namelijk een deel van het gesprek zijn door groepen te maken en te laten groeien, die naast hun merk zijn gebouwd. Het zal een plek zijn waar merken binnen moppen en verhalen kunnen communiceren en contact kunnen maken met kleinere, toegewijde groepen van loyale mensen. Dit in plaats van iedereen te bereiken.

11. Content Marketing in long form

Het grootste misverstand over consumenten is, dat ze zich alleen bezighouden met korte, beknopte content. De waarheid is dat ze zich bezighouden met wat interessant is, hoe lang het ook is. Wetenschappelijk bewijs bewijst bijvoorbeeld, dat lange termijn content conversie en zoekmachineoptimalisatie bevordert, als het goed wordt gedaan. Meer merken en influencers zullen erbij betrokken raken als een manier om hun impactvolle verhalen te vertellen. 

12. Voice Search op Social Media

Spraakgestuurd zoeken is al een opkomende trend in de tech- en internet ruimten, maar het moet nog een entree maken in de sociale media wereld. Gesproken zoekopdrachten zullen bijvoorbeeld een integraal onderdeel zijn van een hands-free ervaring in technologie, inclusief sociale media. Contentmarketeers moeten bereid zijn om bijvoorbeeld content te maken die kan worden gelezen, bekeken en beluisterd. 

13. Meer authentieke Influencers Marketing

Marketeers raakten verliefd op influencers in 2018. Velen begrepen niet hoe belangrijk het is om samen te werken met influencers, die echt dol zijn op de merken die ze steunen. Ze hebben eenvoudig mensen ingehuurd wiens volgers bij hun doelgroepen passen. Sociale consumenten zijn namelijk verstandig en kunnen onmiddellijk onwetendheid opsnuiven. In 2020 zullen merken die winnen in influencer marketing een meer authentieke benadering aannemen. 

14. Meer realiteit achter de schermen

Werkelijkheid & realiteit, dat is waar we allemaal naar verlangen. Bedrijven die namelijk social media marketing omarmen en zich op hun gemak voelen om het publiek achter de schermen te laten lopen, hebben een geweldige kans om hun merkbereik aanzienlijk te vergroten. De meeste bedrijven benaderen sociale media marketing namelijk als een andere uitlaatklep voor het verspreiden van bijvoorbeeld een advertentie; echter, als consumenten zijn we er immuun voor. 

Sociale Media, Social Media, Social media marketing
Sociale Media, Social Media, Social media marketing

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld diverse opdrachten succesvol afgerond in Leiden, Zoetermeer, Delft & Rijswijk. Heeft u een vraag over Social media? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist of Content Marketing expert? Bel of mail mij.

SEO checklist

Lees deze SEO checklist eens door en verbeter je website.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.