• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Het verschil maken met Social Media

Het verschil maken met Social Media

Social media Den Haag, Social media marketing
Social media Den Haag, Instagram, Sociale media marketing

Het inzetten & benutten van Social media marketing

Social Media zijn voor online communicatie experts of content marketeers gesneden koek. Toch is de wereld van Sociale Media niet zo makkelijk als het lijkt. Het inrichten van een Sociale media kanaal of het posten of plaatsen van een bericht is vaak het probleem niet. Echter ervoor zorgen, dat uw Social media marketing inspanningen ook daadwerkelijk iets toe voegen, is een grote uitdaging, waar u voldoende tijd aan moet besteden. Alleen op die wijze gaat u de invloed en het resultaat van het inzetten op Sociale media ook daadwerkelijk ervaren. De inzet van sociale Media kan indirect veel invloed hebben op SEO. Heeft u een bedrijf in de regio Den Haag, wat meer zichtbaar moet worden? Aarzel niet en benader de Sociale Media Marketing expert van Connect your World uit Den Haag.

Geschatte leestijd: 9 minuten

Wat zijn sociale media?

Sociale media zijn een containerbegrip voor alle online platformen zoals bijvoorbeeld Instagram, Facebook & LinkedIn waar de gebruikers mensen zoals u en ik, de inhoud verzorgen. Social media kanalen zouden voor meer dialoog & interactie moeten zorgen tussen de gebruikers. 
Social media Den Haag, Sociale media

Sociale media zijn laagdrempelig

De menselijke behoefte aan contact verklaart voor een groot deel de populariteit van Sociale media. Mensen kunnen namelijk informatie uitwisselen over onderwerpen die interessant en nuttig voor ze zijn. Niet alleen met bekenden, want iedereen die online is, kan in principe mee doen. Mensen sturen berichten door of delen ze, ze reageren op discussies, plaatsen een blog of openen een eigen YouTube kanaal.

Social Media Den Haag

Waar nieuws wordt gemaakt, is het gebruik van sociale media hoog. Den Haag is natuurlijk de politieke hoofdstad van ons land. Zo goed als alle politici zitten daarom veel op sociale media. Veel van de parlementsleden zoeken massaal de aandacht om hun standpunten te delen met hun kiezers en sommigen gaan zelfs de dialoog met je aan.

Sociale media & SEO optimalisatie

Indirect kunnen Sociale media een groot positief effect hebben op de SEO optimalisatie van uw website. Het helpt u namelijk om meer verkeer naar uw website te leiden. Als u dan vervolgens ervoor zorgt, dat de ‘time on site’ van deze bezoekers langer wordt door zinnige content te bieden, dan gaan uw SEO rankings flink stijgen. En dat is belangrijk, want Bovenaan bij Google krijgt u het merendeel van de bezoekers op uw eigen website. Belangrijk is, dat u bewust er van bent, dat het sociale media landschap verandert. In een jaarlijks terugkerend onderzoek van Newcom Research & Consultancy wat besproken wordt op Marketingfacts komt bijvoorbeeld naar voren, dat het gebruik van Facebook afneemt en dat van Instagram stevig toeneemt.

social media, Social media Den Haag, Social media marketing, SEO & Social media
social media, Social media Den Haag, Instagram, Facebook, Social media marketing, SEO & Social media

Waarom zijn bedrijven actief op Social Media?

  • Bedrijven willen in contact komen en blijven met bestaande en toekomstige klanten.
  • Bedrijven streven naar bekendheid en vertrouwen.
  • Met sociale media kunt u ook peilen hoe volgers over een bepaald onderwerp denken. Tevens kunt u sociale media ook inzetten voor marktonderzoek. Zo kunt u peilen of er wel behoefte is aan een bepaald product.
  • Veel bedrijven gebruiken sociale media ook als klantenservice kanaal. De sociale druk zorgt ervoor, dat bedrijven vrij rap zijn in het afhandelen van een vraag of op of aanmerking op sociale media. Met een goede snelle aanpak kunt u als klantenservice zorgen voor een positiever imago van uw bedrijf.
  • Sociale Media kan tevens aangewend worden om de faam van uw merk te managen & te verbeteren. Wat wordt er over uw bedrijf gezegd? Klopt dat of juist niet? Monitor actief om tijdig bij te sturen.
  • De sociale media kunt u daarnaast gebruiken voor het in orde brengen van conversies met behulp van contentmarketing of door gebruik te maken van Google Ads. Het voordeel hiervan is, dat de social networks over heel veel gebruikersgegevens beschikken. Op Facebook kunt u bijvoorbeeld een advertentie plaatsen voor mannen tussen de 35 en 55 jaar.

Welke Social Media kanalen kiest u uit?

Veel bedrijven maken de fout om een account aan te maken op meerdere platformen. Het doeltreffend inzetten van sociale media kost echter tijd. Zelf ben ik van het principe liever een beperkt aantal zaken zeer goed doen, dan een heleboel voor een deel. Als u bijvoorbeeld 100 volgers heeft op Twitter met 3 a 4 hartjes per post, dan kunt u er ook voor kiezen om er mee te stoppen en meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld Instagram.

Wees dus niet al te enthousiast, want overdaad schaadt ook. Het kost voor elk kanaal namelijk de nodige tijd om een passende toon en etiquette te leren kennen, en om uw content goed te onderhouden en in de markt te zetten. De meerwaarde (lees: hoeveel extra mensen uit mijn doelgroep kan ik bereiken) van nóg een platform is na 3 of 4 gering, en loont daarom bijna nooit de moeite.

Een aantal aandachtspunten op een rij:

  • Kijk naar de gebruikers cijfers. Facebook is bijvoorbeeld dominant in Nederland, maar verliest wel marktaandeel. Instagram is daar en tegen met een sterke opmars bezig.
  • Bepaal goed wie uw doelgroep is en waar uw doelgroep gebruik van maakt. Toen ouderen Facebook ontdekten, gingen de jongeren er snel van af en stapten ze over op Instagram & Snapchat.
  • Doe een kosten/baten analyse. Bij een bedrijf wordt vrij snel de vraag gesteld wat brengt het op. Het inzetten van sociale media heeft echter tijd nodig. Aan de andere kant kunt u als klantservice heel goed inzichtelijk maken hoeveel klanten u via social media geholpen heeft.
  • Onderzoek de gebruikersopties per medium. SEO visual search is bijvoorbeeld in opkomst. Steeds meer bedrijven gebruiken platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en Youtube als digitale etalage om te laten zien welke producten of diensten ze aanbieden. Aan de andere kant wordt WhatsApp veel gebruikt door de klantenservice.
  • Zorg voor een eenduidig verhaal over alle social media kanalen, die u inzet als bedrijf. Veel mensen gebruiken diverse social media kanalen en verwachten niet tegenovergestelde meningen te lezen als ze naar beide kanalen kijken.
social media, social media marketing, seo & social media
social media, social media marketing, seo & social media

Een aansprekende profieltekst ontwerpen

De profieltekst op Social Media is een visitekaartje van uw onderneming. Probeer met uw tekst te verleiden en te binden en gebruik aansprekende afbeeldingen.

  • Plaats een gave herkenbare profielfoto. (logo, bedrijfspand)
  • Heeft uw bedrijf een eigen huisstijl. Gebruik die dan voor de herkenbaarheid.
  • Zegt niet wat u doet, maar geef aan welke waarde u als bedrijf toevoegt.
  • Plaats geregeld content, waarvan een deel audiovisueel is.

Hoe vergroot u het aantal actieve volgers op Social Media?

  1. Zorg, dat u opvalt met uw naam

    Durf vooral. Er is zoveel Social Media verkeer, dat het de nodige moeite kost om op te vallen.

  2. Laat dezelfde boodschap door verschillende gebruikers van soortgelijke kanalen de boodschap versturen

    Andere mensen hebben andere volgers. U begroot uw bereik hiermee.

  3. Herhaal berichten om te blijven opvallen

    Gezien de grote hoeveelheid berichten op social media is het helemaal niet erg om een bericht nogmaals te versturen.

  4. Maak berichten deelbaar

    Maak het uw mede social media gebruikers gemakkelijk om uw berichten te delen en maak gebruik van de kracht van social media.

  5. Overweeg storytelling

    Door storytelling en het gebruik van persona’s leeft u zichzelf in, in de belevingswereld van de lezer. Een lezer, die het zeker waardeert als hij in een prettig leesbaar stuk de vragen, die bij hem of haar leven, beantwoord krijgt.

  6. Investeer in Content Marketing

    Bij Content Marketing is de kracht van herhaling belangrijk. Door middel van een Content Marketing Strategie kunt u het aantal bezoekers van uw website verhogen en daardoor meer omzet halen. Bedenk hoe u uw doelgroep bereikt! Waar zitten zij? Varieer in content typen en/of formats / kanalen denk bijvoorbeeld aan infographics voor de meer visueel ingestelde mens.

De belangrijkste Social Media kanalen op een rij

Facebook

Facebook is gratis, maar dat betekent niet, dat uw Facebook profiel een vervanger is voor uw website. Alleen op uw website heeft u de volledige controle over hoe u uw boodschap de wereld in slingert. Denk hierbij aan de volgende aandachtspunten om uw Facebook account te optimaliseren:

  • Gebruik ook bij uw Facebook profiel SEO technieken en voeg in uw account en posts belangrijke longtail keywords toe die zowel merk als niet merk gerelateerd zijn.
  • Kies de juiste Facebook pagina. U kunt kiezen uit: Local business or place, bedrijfspagina of een merk of product pagina.

Hoe meet ik ROI in sociale media?

Het bijhouden van conversies en het meten van ROI op sociale media kan frustrerend zijn voor ondernemers. Er zijn echter een paar meetbare aspecten van uw marketingcampagnes, die u kunnen helpen de waarde, indien aanwezig, te leren van wat u deelt op sociale media. Door uw succes te vergelijken met concurrenten door middel van analyses, zoals betrokkenheid en volgers, kunt u zien waar uw bedrijf staat in uw doelmarkt.

Stel een meetbaar doel in, zoals …

  • Meer volgers
  • Hogere betrokkenheid
  • Snellere reactietijd
  • Meer aankopen, aanmeldingen, downloads
  • Meer websiteverkeer

Volg deze aspecten van uw sociale-mediacampagnes om bij te houden waar u worstelt en waar u slaagt. Google Analytics is een geweldige manier om websiteverkeer bij te houden en conversies te volgen, die worden toegeschreven aan uw social media-campagnes. Sociale media platforms, zoals Twitter en Facebook, bieden hun eigen analysetools, die informatie bieden zoals betrokkenheid per bericht, klikken op elk bericht, vertoning, bereik en demografische doelgroep.

Social Media checklist: facts

  • 63% van het aantal gebruikers van Instagram is tussen de 18 en 34 jaar.
  • Snapchat is perfect voor ‘user generated content’ en is vooral bij tieners populair.
  • 81% van de gebruikers op Pinterest is vrouw.
  • Vergeet ook Reddit en Tumblr niet. Erg Amerikaans maar zeker als u Engelstalige content aanbiedt zeer zinvol voor meer websitebezoekers.
  • Facebook videos met de meeste engagement duren tussen de 30 sec en de 2 min.
  • Er worden 350.000 tweets per minuut gepost.
  • 90% van de gebruikers van Pinterest pinnen en besluiten vervolgens tot een aankoop over te gaan.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben meerdere SEO opdrachten succesvol afgerond in Leiden, Delft, Rijswijk & Zoetermeer. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist of om uw Social Media bij te houden? Bel of mail mij.

SEO optimalisatie checklist

WIl je zelf graag aan de slag? Pak dan deze SEO checklist.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.