• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Het verschil maken met Sociale Media

Het verschil maken met Sociale Media

social media Den Haag, social media marketing

Geschatte leestijd: 13 minuten

Social media marketing inzetten en benutten

Social Media zijn voor online communicatie experts of content marketeers gesneden koek. Toch is de wereld van Sociale Media niet zo makkelijk als het lijkt. Het inrichten van een Sociale media kanaal of het posten of plaatsen van een bericht is vaak het probleem niet. Echter ervoor zorgen, dat uw Sociale media marketing inspanningen ook daadwerkelijk iets toe voegen, is een grote uitdaging, waar u voldoende tijd aan moet besteden. Alleen op die wijze gaat u de invloed en het resultaat van het inzetten op Sociale media ook daadwerkelijk ervaren. De inzet van sociale Media kan indirect veel invloed hebben op SEO. Heeft u een bedrijf in de regio Den Haag, wat meer zichtbaar moet worden? Aarzel niet en benader de Sociale Media Marketing expert van Connect your World uit Den Haag.

Wat zijn sociale media?

Sociale media zijn een containerbegrip voor alle online platformen zoals bijvoorbeeld Instagram, Facebook & LinkedIn waar de gebruikers mensen zoals u en ik, de inhoud verzorgen. Social media kanalen zouden voor meer dialoog & interactie moeten zorgen tussen de gebruikers. 
Social media Den Haag, Sociale media

Sociale media zijn laagdrempelig

De menselijke behoefte aan contact verklaart voor een groot deel de populariteit van Sociale media. Mensen kunnen namelijk informatie uitwisselen over onderwerpen die interessant en nuttig voor ze zijn. Niet alleen met bekenden, want iedereen die online is, kan in principe mee doen. Mensen sturen berichten door of delen ze, ze reageren op discussies, plaatsen een blog of openen een eigen YouTube kanaal.

Social Media Den Haag

Waar nieuws wordt gemaakt, is het gebruik van sociale media hoog. Den Haag is natuurlijk de politieke hoofdstad van ons land. Zo goed als alle politici zitten daarom veel op sociale media. Veel van de parlementsleden zoeken massaal de aandacht om hun standpunten te delen met hun kiezers en sommigen gaan zelfs de dialoog met je aan.

Sociale media & SEO optimalisatie

Indirect kunnen Sociale media een groot positief effect hebben op de SEO optimalisatie van uw website. Het helpt u namelijk om meer verkeer naar uw website te leiden. Als u dan vervolgens ervoor zorgt, dat de ‘time on site’ van deze bezoekers langer wordt door zinnige content te bieden, dan gaan uw SEO rankings flink stijgen. En dat is belangrijk, want Bovenaan in Google krijgt u het merendeel van de bezoekers op uw eigen website. Belangrijk is, dat u bewust er van bent, dat het sociale media landschap verandert. In een jaarlijks terugkerend onderzoek van Newcom Research & Consultancy wat besproken wordt op Marketingfacts komt bijvoorbeeld naar voren, dat het gebruik van Facebook afneemt en dat van Instagram stevig toeneemt.

social media, Social media Den Haag, Social media marketing, SEO & Social media

Waarom zijn bedrijven actief op Sociale Media?

  • Bedrijven willen in contact komen en blijven met bestaande en toekomstige klanten.
  • Bedrijven streven naar bekendheid en vertrouwen.
  • Met sociale media kunt u ook peilen hoe volgers over een bepaald onderwerp denken. Tevens kunt u sociale media ook inzetten voor marktonderzoek. Zo kunt u peilen of er wel behoefte is aan een bepaald product.
  • Veel bedrijven gebruiken sociale media ook als klantenservice kanaal. De sociale druk zorgt ervoor, dat bedrijven vrij rap zijn in het afhandelen van een vraag of op of aanmerking op sociale media. Met een goede snelle aanpak kunt u als klantenservice zorgen voor een positiever imago van uw bedrijf.
  • Sociale Media kan tevens aangewend worden om de faam van uw merk te managen & te verbeteren. Wat wordt er over uw bedrijf gezegd? Klopt dat of juist niet? Monitor actief om tijdig bij te sturen.
  • De sociale media kunt u daarnaast gebruiken voor het in orde brengen van conversies met behulp van contentmarketing of door gebruik te maken van Google Ads. Het voordeel hiervan is, dat de social networks over heel veel gebruikersgegevens beschikken. Op Facebook kunt u bijvoorbeeld een advertentie plaatsen voor mannen tussen de 35 en 55 jaar.

Welke Sociale Media kanalen kiest u uit?

Veel bedrijven maken de fout om een account aan te maken op meerdere platformen. Het doeltreffend inzetten van sociale media kost echter tijd. Zelf ben ik van het principe liever een beperkt aantal zaken zeer goed doen, dan een heleboel voor een deel. Als u bijvoorbeeld 100 volgers heeft op Twitter met 3 a 4 hartjes per post, dan kunt u er ook voor kiezen om er mee te stoppen en meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld Instagram.

Wees dus niet al te enthousiast, want overdaad schaadt ook. Het kost voor elk kanaal namelijk de nodige tijd om een passende toon en etiquette te leren kennen, en om uw content goed te onderhouden en in de markt te zetten. De meerwaarde (lees: hoeveel extra mensen uit mijn doelgroep kan ik bereiken) van nóg een platform is na 3 of 4 gering, en loont daarom bijna nooit de moeite.

Een aantal aandachtspunten op een rij:

  • Kijk naar de gebruikers cijfers. Facebook is bijvoorbeeld dominant in Nederland, maar verliest wel marktaandeel. Instagram is daar en tegen met een sterke opmars bezig.
  • Bepaal goed wie uw doelgroep is en waar uw doelgroep gebruik van maakt. Toen ouderen Facebook ontdekten, gingen de jongeren er snel van af en stapten ze over op Instagram & Snapchat.
  • Doe een kosten/baten analyse. Bij een bedrijf wordt vrij snel de vraag gesteld wat brengt het op. Het inzetten van sociale media heeft echter tijd nodig. Aan de andere kant kunt u als klantservice heel goed inzichtelijk maken hoeveel klanten u via sociale media geholpen heeft.
  • Onderzoek de gebruikersopties per medium. SEO visual search is bijvoorbeeld in opkomst. Steeds meer bedrijven gebruiken platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en YouTube als digitale etalage om te laten zien welke producten of diensten ze aanbieden. Aan de andere kant wordt WhatsApp veel gebruikt door de klantenservice.
  • Zorg voor een eenduidig verhaal over alle sociale media kanalen, die u inzet als bedrijf. Veel mensen gebruiken diverse sociale media kanalen en verwachten niet tegenovergestelde meningen te lezen als ze naar beide kanalen kijken.
social media, social media marketing, seo & social media

Een aansprekende profieltekst ontwerpen

De profieltekst op Social Media is een visitekaartje van uw onderneming. Probeer met uw tekst te verleiden en te binden en gebruik aansprekende afbeeldingen.

  • Plaats een gave herkenbare profielfoto. (logo, bedrijfspand)
  • Heeft uw bedrijf een eigen huisstijl. Gebruik die dan voor de herkenbaarheid.
  • Zegt niet wat u doet, maar geef aan welke waarde u als bedrijf toevoegt.
  • Plaats geregeld content, waarvan een deel audiovisueel is.

Hoe vergroot u het aantal actieve volgers op Social Media?

  1. Zorg, dat u opvalt met uw naam

    Durf vooral. Er is zoveel Social Media verkeer, dat het de nodige moeite kost om op te vallen.

  2. Laat dezelfde boodschap door verschillende gebruikers van soortgelijke kanalen de boodschap versturen

    Andere mensen hebben andere volgers. U begroot uw bereik hiermee.

  3. Herhaal berichten om te blijven opvallen

    Gezien de grote hoeveelheid berichten op social media is het helemaal niet erg om een bericht nogmaals te versturen.

  4. Maak berichten deelbaar

    Maak het uw mede social media gebruikers gemakkelijk om uw berichten te delen en maak gebruik van de kracht van social media.

  5. Overweeg storytelling

    Door storytelling en het gebruik van persona’s leeft u zichzelf in, in de belevingswereld van de lezer. Een lezer, die het zeker waardeert als hij in een prettig leesbaar stuk de vragen, die bij hem of haar leven, beantwoord krijgt.

  6. Investeer in Content Marketing

    Bij Content Marketing is de kracht van herhaling belangrijk. Door middel van een Content Marketing Strategie kunt u het aantal bezoekers van uw website verhogen en daardoor meer omzet halen. Bedenk hoe u uw doelgroep bereikt! Waar zitten zij? Varieer in content typen en/of formats / kanalen denk bijvoorbeeld aan infographics voor de meer visueel ingestelde mens.

Social media post maken om SEO te verbeteren

Vaak lijkt het niet te verklaren dat de ene post veel beter presteert op social media dan een andere post. Het verschil zit hem zoals zo vaak in details. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe de post is opgebouwd, de taal en de insteek. Al dit soort details dragen bij aan veel meer clicks en interacties. Voldoende aandacht krijgen op Sociale media is lastig. U heeft bijna altijd te maken met veel concurrentie, die vaak sneller dan het licht aan het browsen zijn. De aandacht pakken is daarom belangrijker dan ooit. Maar dan bent u er nog steeds niet! U moet vervolgens aan de slag om mensen te interesseren, te verleiden, en te overtuigen om de call to action te gaan uitvoeren. De beste social media specialisten hebben een sterk ontwikkeld taalgevoel. Dat is echter alleen niet voldoende. De sociale media post heeft een eenvoudige maar sterke structuur nodig, alsmede de juiste woorden waarop de consumenten van nu op aanslaan. Als framework kunt u het beste gebruik maken van het AIDA model.

AIDA-model

AIDA staat als betekenis voor Attention, Interest, Desire en Action. Dit betekent In het Nederlands: Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie. Dit model is uitermate geschikt om de verschillende fases van de klantreis weer te geven. Het model is ook toepasbaar op een sociale media post. Waar moet een social media post aan voldoen om op te vallen en van waarde te zijn?

  • Onder de aandacht komen
  • Interesse opwekken
  • Verlangens naar boven brengen
  • Overtuigen om tot actie over te gaan

1. Aandacht

Ten eerste gaat aandacht om opvallen. Op sociale media wordt de nuance bijna altijd overgeslagen. Als je iets nieuws, schokkends of verrassends te melden hebt, resulteert dat meestal in veel aandacht.

Spetterende opening

Het begin allemaal met een spetterende openingszin om de lezer figuurlijk direct bij de strot te grijpen. Dit doe je door gebruik te maken van herkenbaarheid, in te zetten op nieuwswaardigheid of met visueel zeer sterke en opvallende openingszinnen van start te gaan. Dan krijg je het voor elkaar dat uw potentiele klantengroep stopt met scrollen en begint met het lezen van de post.

Actieve vorm

Met Sociale media posts wil je mensen tot actie aanzetten. Daarom moet de opening van je post een actie gedreven insteek hebben. Het actief schrijven helpt om meteen om onder de aandacht te komen. Wees dus concreet en zet aan tot actie.  

2. Interesse opwekken met sociale media

Heb je de aandacht te pakken, dan komt de stap om interesse te wekken. Je kan de lezer hier nog steeds snel kwijt raken. Deze bepaalt namelijk in 1 seconde of hij of zij de post ook daadwerkelijk gaat lezen. Nu is het de tijd voor een sterke onderbouwing van het feit waarmee je de aandacht hebt getrokken. Laat zien dat u de problemen en wensen van de lezer begrijpt, respecteert en waar mogelijk probeert om aan deze wensen te voldoen. De lezer of potentiele klant moet denken, dat u weet waar u over praat. In deze fase zijn de volgende schrijftips van belang.

Gebruik een informele en conversationele stijl

Sociale media zijn normaal gesproken veel informeler dan de gebruikelijke media. Om op te vallen en interesse op te wekken moet je daarom gebruik maken van de taal die je doelgroep spreekt. Dit zou zelfs straattaal kunnen zijn. Lees je sociale media hardop om te horen of het natuurlijk overkomt of laat het door meerdere personen lezen, liefst door iemand van de doelgroep.

Het draait alleen om de lezer

Social media draait om de lezer. Het draait niet om jou. Richt je daarom dus tot de lezer. Welk probleem los je voor ze op? Wat zijn hun wensen? Zet in op herkenbaarheid.

Geen bijwoorden

Het gebruik van bijwoorden in sociale media berichten zijn niet nodig. Ze maken zinnen onnodig langer. Bijvoeglijke naamwoorden kunnen de boodschap wel versterken, maar overdrijf het niet.

3. Verlangen ontwikkelen

Na het vaststellen van het probleem en de behoefte is het tijd voor de oplossing. Daarbij presenteer je deze oplossing op een aantrekkelijke wijze. Je prikkelt de lezer en hij gaat bijna tot actie over.

Positiviteit

Wil je iets bereiken bij je lezer? Gebruik dan de positieve insteek om verlangen te ontwikkelen. Dit betekent niet, dat je social media post altijd gezellig en vrolijk moet zijn. Al met al kan je best een negatieve situatie aan snijden., Belangrijk is hierbij om een positief verlangen te triggeren.

Kort, eenvoudig en simpel

Het is heel verleidelijk om teveel te vertellen in een post. Verlangens creëren doe je echter impliciet. Daar zijn geen volzinnen voor noodzakelijk. Wees duidelijk en rechttoe rechtaan.

4. Actie

Dat je al zover gekomen bent is knap, maar je bent er nog niet. Eén element is namelijk nog extreem belangrijk! Je moet een call to action (actie) toevoegen aan je sociale media bericht.

Call-to-action toevoegen

Een lekker lopende post is fijn, maar veel mensen hebben nog steeds een zetje in de rug nodig. Vertel om die reden duidelijk welke actie je van hem en of haar verwacht: bijvoorbeeld een video bekijken, reageren op een poll, bijdrage aan een discussie in de comments, een link aanklikken of een gratis testexemplaar aanvragen. Het allerbelangrijkste is echter om de lezer aan te zetten een product of dienst aan te schaffen. Door middel van een call to action in de gebiedende wijs is de sociale media post afgerond. 

Conclusie: Combineer tekst en beeld op allerlei manieren

De AIDA methodiek is een handig hulpmiddel om jouw sociale media berichten op te bouwen. Een sociale media bericht heeft vaak verscheidene factoren, waar je tekst in kunt verwerken. Het is van belang om AIDA niet totaal aan te laten komen op de beschrijvende tekst in een sociale media bericht. Beschrijvende tekst samen met een gave afbeelding, infographic of video geven uw zichtbaarheid helemaal een boost.

De belangrijkste Social Media kanalen op een rij

Facebook

Facebook is gratis, maar dat betekent niet, dat uw Facebook profiel een vervanger is voor uw website. Alleen op uw website heeft u de volledige controle over hoe u uw boodschap de wereld in slingert. Denk hierbij aan de volgende aandachtspunten om uw Facebook account te optimaliseren:

  • Gebruik ook bij uw Facebook profiel SEO technieken en voeg in uw account en posts belangrijke longtail keywords toe die zowel merk als niet merk gerelateerd zijn.
  • Kies de juiste Facebook pagina. U kunt kiezen uit: Local business or place, bedrijfspagina of een merk of product pagina.

Hoe meet ik ROI in sociale media?

Het bijhouden van conversies en het meten van ROI op sociale media kan frustrerend zijn voor ondernemers. Er zijn echter een paar meetbare aspecten van uw marketingcampagnes, die u kunnen helpen de waarde, indien aanwezig, te leren van wat u deelt op sociale media. Door uw succes te vergelijken met concurrenten door middel van analyses, zoals betrokkenheid en volgers, kunt u zien waar uw bedrijf staat in uw doelmarkt.

Stel een meetbaar doel in, zoals …

  • Meer volgers
  • Hogere betrokkenheid
  • Snellere reactietijd
  • Meer aankopen, aanmeldingen, downloads
  • Meer websiteverkeer

Volg deze aspecten van uw sociale-mediacampagnes om bij te houden waar u worstelt en waar u slaagt. Google Analytics is een geweldige manier om websiteverkeer bij te houden en conversies te volgen, die worden toegeschreven aan uw social media-campagnes. Sociale media platforms, zoals Twitter en Facebook, bieden hun eigen analysetools, die informatie bieden zoals betrokkenheid per bericht, klikken op elk bericht, vertoning, bereik en demografische doelgroep.

Social Media checklist: facts

  • 63% van het aantal gebruikers van Instagram is tussen de 18 en 34 jaar.
  • Snapchat is perfect voor ‘user generated content’ en is vooral bij tieners populair.
  • 81% van de gebruikers op Pinterest is vrouw.
  • Vergeet ook Reddit en Tumblr niet. Erg Amerikaans maar zeker als u Engelstalige content aanbiedt zeer zinvol voor meer websitebezoekers.
  • Facebook videos met de meeste engagement duren tussen de 30 sec en de 2 min.
  • Er worden 350.000 tweets per minuut gepost.
  • 90% van de gebruikers van Pinterest pinnen en besluiten vervolgens tot een aankoop over te gaan.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben meerdere SEO opdrachten succesvol afgerond in Leiden, Delft, Rijswijk & Zoetermeer. Heeft u een vraag of wilt u ons inhuren als SEO specialist of om uw Sociale Media bij te houden? Bel of mail ons.

SEO optimalisatie checklist

WIl je zelf graag aan de slag? Pak dan deze SEO checklist.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Leave a Reply

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.