• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Hoe maak je het verschil met Social Media

Hoe maak je het verschil met Social Media

Social media Den Haag

Social Media zijn voor vakspecialisten zoals online communicatie-specialisten of content marketeers gesneden koek. Toch is de wereld van Social Media niet zo makkelijk als het lijkt. Het inrichten van een Social media kanaal of het posten of plaatsen van een bericht is vaak het probleem niet. Echter ervoor zorgen, dat je Social media inspanningen ook daadwerkelijk iets toe voegen, is een grote uitdaging, waar je voldoende tijd aan moet besteden. Alleen op die wijze ga je de impact van inzetten op Social media ook daadwerkelijk ervaren.

Social media zijn laagdrempelig

De menselijke behoefte aan contact verklaart voor een groot deel de populariteit van Social media. Mensen kunnen informatie uitwisselen over onderwerpen die interessant en nuttig voor ze zijn. Niet alleen met bekenden, want iedereen die online is, kan in principe mee doen. Mensen sturen berichten door of delen ze, ze reageren op discussies, plaatsen een blog of openen een eigen Youtube kanaal.

Social Media Den Haag

Waar nieuws wordt gemaakt, is het gebruik van social media hoog. Den Haag is natuurlijk de politieke hoofdstad van ons land. Zo goed als alle politici zitten daarom veel op social media. Veel van de parlementsleden zoeken massaal de aandacht om hun standpunten te delen met hun kiezers en sommigen gaan zelfs de dialoog met je aan.

Social media & SEO

Indirect kunnen Social media een groot positief effect hebben op de SEO van je website. Het helpt je namelijk om meer verkeer naar je website te leiden. Als je dan vervolgens ervoor zorgt dat de ‘time on site’ van deze bezoekers hoog is door zinvolle content aan te bieden, dan gaat je SEO ranking flink stijgen. En dat is belangrijk, want Bovenaan in Google krijg je de meeste bezoekers op je website. Belangrijk is, dat je bewust er van bent dat het social media landschap verandert. In een jaarlijks onderzoek van Newcom Research & Consultancy wat besproken wordt op Marketing Facts blijkt bijvoorbeeld, dat het gebruik van Facebook afneemt en dat van Instagram stevig toeneemt.

Waarom zijn bedrijven actief op Social Media?

  • Bedrijven willen in contact komen en blijven met bestaande en toekomstige klanten.
  • Bedrijven streven naar bekendheid en vertrouwen.
  • Met social media kan je ook peilen hoe volgers over een bepaald onderwerp denken. Tevens kan je social media ook inzetten voor marktonderzoek. Zo kan je peilen of er wel behoefte is aan een bepaald product.
  • Veel bedrijven gebruiken social media ook als klantenservice kanaal. De sociale druk zorgt ervoor dat bedrijven vrij rap zijn in het afhandelen van een vraag of op of aanmerking op social media. Met een goede snelle aanpak kan je als klantenservice zorgen voor een positiever imago van je bedrijf.
  • Social Media kan ook worden ingezet om de reputatie van je merk te managen. Wat wordt er over je bedrijf gezegd? Klopt dat of juist niet? Zorg voor actieve monitoring om tijdig bij te sturen.
  • De social media kan je ook gebruiken voor het verbeteren van conversies door content marketing of door middel van ads. Het voordeel hiervan is, dat de social networks over heel veel gebruikersgegevens beschikken. Op Facebook kan je bijvoorbeeld een advertentie plaatsen om voor mannen tussen de 35 en 55 jaar.

Welke Social Media kanalen kies je uit?

Veel bedrijven maken de fout om een account aan te maken op meerdere platformen. Het effectief inzetten van social media kost echter tijd. Zelf ben ik van het principe liever een beperkt aantal zaken heel goed doen, dan een heleboel zaken voor de helft. Als je bijvoorbeeld 100 volgers hebt op Twitter met 3 a 4 hartjes per post, dan kan je er ook voor kiezen om er mee te stoppen en meer aandacht besteden aan bijvoorbeeld Instagram.

Een aantal aandachtspunten op een rij:

  • Kijk naar de gebruikers cijfers. Facebook is bijvoorbeeld dominant in Nederland, maar verliest wel marktaandeel. Instagram is daar en tegen met een sterke opmars bezig.
  • Bepaal goed wie je doelgroep is en waar je doelgroep gebruik van maakt. Toen ouderen Facebook ontdekten, gingen de jongeren er snel van af en stapten ze over op Instagram & Snapchat.
  • Doe een kosten/baten analyse. Bij een bedrijf wordt vrij snel de vraag gesteld wat levert het op. Het inzetten van social media heeft echter tijd nodig. Aan de andere kant kan je als klantservice heel goed inzichtelijk maken hoeveel klanten je via social media geholpen hebt.
  • Onderzoek de gebruikersopties per medium. SEO visual search is bijvoorbeeld in opkomst. Steeds meer bedrijven gebruiken platformen zoals Facebook, Instagram, Pinterest en Youtube als digitale etalage om te laten zien welke producten of diensten ze aanbieden. Aan de andere kant wordt WhatsApp veel gebruikt door de klantenservice.
  • Zorg voor een eenduidig verhaal over alle social media kanalen die je inzet als bedrijf. Veel mensen gebruiken diverse social media kanalen en verwachten niet tegenovergestelde meningen te lezen als ze naar beide kanalen kijken.

Een aansprekende profieltekst ontwerpen

De profieltekst op Social Media is een visitekaartje van je onderneming. Probeer met je tekst te verleiden en te binden en gebruik aansprekende afbeeldingen.

  • Plaats een gave herkenbare profielfoto. (logo, bedrijfspand)
  • Heeft je bedrijf een eigen huisstijl. Gebruik die dan voor de herkenbaarheid.
  • Zegt niet wat je doet, maar geef aan welke waarde je als bedrijf toevoegt.
  • Plaats geregeld content waarvan een deel audiovisueel is.

Hoe vergroot je het aantal actieve volgers op Social Media?

  1. Zorg dat je opvalt met je naam

    Durf vooral. Er is zoveel Social Media verkeer, dat het de nodige moeite kost om op te vallen.

  2. Laat verschillende gebruikers van dezelfde kanalen dezelfde boodschap versturen

    Andere mensen hebben andere volgers. Je begroot je bereik hiermee.

  3. Herhaal berichten om te blijven opvallen

    Gezien de grote hoeveelheid berichten op social media is het helemaal niet erg om een bericht nogmaals te versturen.

  4. Maak berichten deelbaar

    Maak het je mede social media gebruikers gemakkelijk om jouw berichten te delen en maak gebruik van de kracht van social media.

  5. Overweeg storytelling

    Door storytelling en het gebruik van persona’s leef je jezelf in, in de belevingswereld van de lezer. Een lezer die het zeker waardeert als hij in een prettig leesbaar stuk de vragen die bij hem of haar leven, beantwoord krijgt.

  6. Investeer in Content Marketing

    Content Marketing gaat om de kracht van herhaling. Met behulp van een Content Marketing Strategie kan je het aantal bezoekers van je website verhogen en daardoor meer omzet halen. Bedenk hoe je jouw doelgroep bereikt! Waar zitten zij? Varieer in content typen en formats zoals bijvoorbeeld infographics voor de meer visueel ingestelde mens.

Social Media checklist: facts

  • 63% van het aantal gebruikers van Instagram is tussen de 18 en 34 jaar.
  • Snapchat is perfect voor ‘user generated content’ en is vooral bij tieners populair.
  • 81% van de gebruikers op Pinterest is vrouw.
  • Vergeet ook Reddit en Tumblr niet. Erg Amerikaans maar zeker als je Engelstalige content aanbiedt zeer zinvol voor meer websitebezoekers.
  • Facebook videos met de meeste engagement duren tussen de 30 sec en de 2 min.
  • Er worden 350.000 tweets per minuut gepost.
  • 90% van de gebruikers van Pinterest pinnen en besluiten vervolgens tot een aankoop over te gaan.

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist of om uw social media bij te houden? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

SEO checklist

WIl je zelf graag aan de slag? Pak dan deze SEO checklist.

connectyourworld

Laat je bericht achter