• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Social Media Checklist: 26 gratis tips

Social Media Checklist: 26 gratis tips

Social Media Den Haag, Social Media Checklist
Social Media Den Haag, Social Media Checklist
Waarom is Social Media belangrijk voor SEO?

Social Media is om twee redenen belangrijk voor SEO. Links op de social media kanalen richting jouw website zijn goed voor je SEO. Zichtbaarheid van jouw website op Social Media vergroot jouw aanwezigheid en zichtbaarheid op Social Media aanzienlijk. Meer bezoekers op je website is in de regel ook goed voor jouw SEO. Gebruik daarom deze Social Media Checklist.Social Media Den Haag, Social Media Checklist

Social Media Checklist

1. Deel je content op Social Media platformen

Het belangrijkste is, dat je keuzes maakt bij het plaatsen van je content op Social Media. De belangrijkste platformen zoals Facebook, Linkedin, Twitter mogen namelijk niet ontbreken. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar maak daar bewuste keuzes in. Wie is je doelgroep en waar bereik je ze? Facebook en What’s App zijn kortom de grootste, maar bijvoorbeeld Instagram en Snapchat zijn de sterkste groeiers.

2. Maak een Facebook bedrijfspagina

Het delen van je blog op je Facebook Bedrijfspagina is bijvoorbeeld een belangrijke stap om meer verkeer naar je website te leiden en daardoor bovenaan in Google te komen. Post regelmatig en zet betaalde promotie zo nu en dan slim in. Het gebruik van 2 of 3 slimme hashtags is een voorbeeld om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden.

3. Twitter & LinkedIn

Twitter & LinkedIn mogen zeker niet ontbreken in deze Social Media Checklist. LinkedIn is namelijk het nr 1 zakelijk platform. Ook bij bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn is het belangrijk om goed gebruik te maken van hashtags om meer verkeer naar jouw website te leiden.

4. Instagram

Instagram is een snel groeiend platform. Het is daarom belangrijk om een aantrekkelijk profiel te maken met een link naar je website. Plaats daarom afbeeldingen met een beschrijving en hashtags. Instagram heeft namelijk een maximum van 28 hashtags ingesteld. Beeld wordt namelijk steeds belangrijker Instagram en in zekere mate Pinterest mogen daarom niet ontbreken in een Social Media checklist.

5. Wees slim en gebruik Social media groepen

LinkedIn, Facebook en What’s app hebben bijvoorbeeld deze functionaliteit beschikbaar.

6. Social Bookmarking

Social Bookmarking is in de digitale wereld zo oud als de weg naar Rome, maar nog steeds van belang. Maak hierbij gebruik van websites met een hoge domein autoriteit.

7. E-mail marketing

Hoe krijg je meer verkeer naar je website door e-mailmarketing? Dat is vrij makkelijk, vraag mensen die reageren op jouw blog om hun e-mail adres voor toekomstige mailings. Let hierbij wel op de privacyregelgeving.

8. Reageer op andere blogs

Social media is gemaakt voor interactie. Door te reageren op de blogs van anderen, geef je namelijk de aanzet, dat zij ook jouw blog gaan reageren. Als je daarin je naam en het adres van je website kan achterlaten, zorgt dat misschien voor extra verkeer naar je eigen website of blog.

9. Reageer op alle comments

Sommige social media teams of medewerkers reageren alleen op comments onder social media posts als er een vraag in wordt gesteld, en dat is zonde.
Want door vaker te reageren, betrek je jouw publiek bij je merk en bouw je aan een hechte community. Het is één van de beste en meest duurzame manieren om snel meer volgers en fans te vergaren.

10. Gebruik een conversational tone of voice

Als je de vorige tip opvolgt, en inderdaad vaker reageert op berichten, probeer daar dan ook eens een conversational tone of voice bij te gebruiken. Een wat? Ja, een conversational tone of voice. Dat houdt simpel
gezegd in, dat je zoveel mogelijk schrijft zoals je offline zou spreken. Vooral uitnodigende retoriek kan daarin belangrijk zijn. Door enthousiast, met humor en emotie te reageren, laat je namelijk zien dat je openstaat voor
nieuwe reacties. En hoe meer reacties, hoe vaker jouw post volgens de social media marketing algoritmes vertoond wordt. Extra bereik dat je kunt gebruiken voor meer conversies, dus. Aanrader!

11. Timing is alles in Social Media Marketing

De kwaliteit van je content is dé belangrijkste factor die het succes van je post bepaalt. Maar dat wil niet zeggen dat je geen rekening moet houden met andere factoren, zoals het tijdstip waarop je een post online zet. Als je wilt weten wat voor jou de beste tijd is om veel interactie en bereik te behalen, kun je het best een social media tool als Coosto gebruiken. Handig, want daar kun je ze ook direct inplannen op het juiste tijdstip.

12. De kracht van herhaling

Het gevecht om clicks en interactie op social media is in volle gang. We creëren met z’n allen in rap tempo nieuwe posts om de aandacht van ons snel afgeleide publiek te vangen. Maar de oplossing zit niet per se in steeds méér content, zeggen de experts. Succes op social media draait vooral om
kwalitatieve content, die je in veel gevallen best meerdere keren kunt plaatsen. Heeft een bepaalde post succes geboekt? Waarom zou je hem een tijd later niet nog eens plaatsen, eventueel in een iets aangepaste vorm? Dat scheelt jou een hoop werk, je behaalt er volop resultaat mee en de kans is
groot dat het je publiek niet eens opvalt.

13. Stel vragen & geef antwoorden op Quora

Quora is de beste vraag en antwoord website met een hoge domein autoriteit. Quora geeft je namelijk de optie om een link te delen. Je kan een vraag stellen op Quora met een blog link. Je kan een vraag beantwoorden op Quora met daarin een backlink naar een relevante pagina op je eigen website.

14. Interne links belangrijke SEO factor

Interne links helpen je om meer verkeer te krijgen naar je website. Als een bezoeker jouw blog heeft gelezen, kan je hem verleiden om nog meer andere blog te lezen op jouw website.

15. Moedig het delen op Social Media aan

Maak het de lezer zo makkelijk mogelijk en voeg social media share buttons toe aan je blog.

16. Infographics

Infographics zijn een makkelijke en overzichtelijke manier om informatie over te brengen.  Snelheid en gebruikersgemak zijn belangrijk om goed te scoren. De websitebezoeker heeft altijd haast en is vaak zo weer verdwenen. Een belangrijke tip in deze Social media checklist is daarom, maak ‘snackable content’.

17. Gratis e-book

Een gratis e-book is als een magneet en trekt veel verkeer aan. Dat merk je, want je kan tegenwoordig duizenden e-books gratis downloaden. Zorg daarom voor onderscheidend vermogen.

18. Ontwerp een social media schema en maak gebruik van de kracht van de herhaling

Niets staat je in de weg om een zelfde blogpost een paar keer te posten in de loop van de tijd. Er wordt namelijk zoveel content gepost, dat dit niet zal opvallen. Geregeld levert mij dit nieuwe reacties op.

19. Gastbloggen

Zeker als je net begint met je bedrijf, heb je nog niet zo’n groot bereik op Social Media. Schrijf een blog over een relevant onderwerp en biedt deze aan bij belangrijke websites in jouw vakgebied. Als marketing specialist is het mij gelukt om een artikel geplaatst te krijgen over lokale SEO op Marketing Facts. Gastbloggen mag daarom zeker niet ontbreken in deze Social media checklist.

20. Denk out of the box en zorg voor een creatieve insteek

Probeer op te vallen door je blog bijvoorbeeld een opvallende titel te geven. Ontwerp een gave actie en speelt daarbij in op bijzondere gebeurtenissen. Als liefhebber van voetbal heb ik bijvoorbeeld een actie aan voetbal gekoppeld. Daarbij heb ik veel voetclubs als hashtags gebruikt. Dit leverde mij 5000 likes en 150X delen op. Creativiteit is bijzonder belangrijk en daarom voor mij een top drie tip in deze Social Media Checklist.

21. Praat niet teveel over uwzelf

Als medewerker of zelfs eigenaar van een merk ben je natuurlijk een echte ambassadeur en fan. Het liefst zou je van de daken willen schreeuwen hoe geweldig jouw organisatie is en waarom je het zoveel beter doet dan de concurrent. Toch is dat niet altijd het meest verstandige om te doen op
social media. Social media draait om de creatie van leuke of interessante content die mensen graag willen zien of lezen. Ons onderzoek laat zien dat nieuwtjes over je merk niet altijd onder die categorie leuke content vallen. Posts die een merknaam bevatten scoren – op grote Facebookpagina’s althans – namelijk een stuk slechter.

22. Gebruik alleen hashtags als ze nut hebben

Er is in de markt opvallend veel behoefte aan een antwoord op de vraag wat nu het ideale aantal hashtags op de verschillende social media platformen is. Hoeveel hashtags je zou moeten gebruiken, is helemaal afhankelijk van de inhoud van je post. Hashtags kunnen heel nuttig zijn om je post gevonden te laten worden en dus je bereik te vergroten. Maar daar zit de crux ook meteen: dan moet er wel op gezocht worden. We zien in de praktijk heel veel hashtags die niet relevant zijn of waar geen mens ooit naar gaat zoeken. In die gevallen zijn ze compleet nutteloos. Dat zou dus je stelregel moeten zijn: gebruik alleen die hashtags waarvan je denkt/weet/hoopt, dat er op gezocht gaat worden en waar je post
waarde toevoegt. In alle andere gevallen is het onnodige ballast en laat je ze achterwege.

23. Gebruik targeting voor gepersonaliseerde content

Targeting wordt vaak gebruikt omdat een bepaalde post slechts voor een deel van de volgers relevant is. Letterlijk uitsluiten dus: een deel krijgt de post wel te zien, een ander niet. Maar targeting is ook zeer geschikt voor segmentatie, zeker als je redelijk veel volgers hebt. Zo kun je de ene groep met boodschap A confronteren, en laat je een andere groep boodschap B zien. Dat biedt een scala aan mogelijkheden om content te personaliseren
en dus aantrekkelijker te maken. Zo begroet je mensen uit Amsterdam in een social media post eenvoudig met ‘Hé Amsterdammers’, en kun je jouw Spaanstalige volgers daadwerkelijk in het Spaans aanspreken. Dit kun je natuurlijk ook toepassen op leeftijdscategorieën, interesses en andere targetingopties.

24. Maak van je link in bio een standaard programma

Instagram is één van de weinige social media platformen die geen links toestaat in standaard posts. Waarschijnlijk is dit om bezoekers zo lang mogelijk op het platform zelf te houden. Al in de beginjaren vonden merken een manier om die restrictie te omzeilen; in de bio kun je namelijk wél een link toevoegen. Dus wil je mensen naar je website sturen, dan geef je gewoon in je post aan dat mensen de link in je bio moeten openen. Maar wat als je kort na elkaar twee posts publiceert die naar 2 verschillende
webpagina’s verwijzen? Je kunt helaas niet meerdere links opnemen in je bio. Maar ook daar is een kleine lifehack voor. Verander niet telkens de link in je Instagram-bio, maar verwijs naar één mobielvriendelijke pagina die je
bijvoorbeeld in je eigen CMS host. Omdat je die pagina zelf onder beheer hebt, kun je daar kwijt wat je wilt. Afbeeldingen, video’s, meerdere links naar blogs of andere content: wat je maar wilt. Zo heb je altijd relevante content voor iedere bezoeker, vanuit welke post dan ook, en hoef je nooit meer je ‘link in bio’ te veranderen.

25. Retweet jezelf

Het klinkt misschien als het meest narcistische wat je maar kunt doen, maar in de praktijk is het vooral heel nuttig: jezelf retweeten (ja, dat kan op Twitter). Dat zorgt er namelijk voor dat je twee keer dezelfde boodschap kunt verspreiden op verschillende momenten. Waarom zou je retweeten dan verkiezen boven gewoon een nieuwe tweet versturen? Dat heeft te maken met engagement. Als je de eerste keer al retweets en likes hebt verzameld, valt je tweet na jouw retweet meer op dan een ‘nieuwe’ tweet die op 0 moet beginnen. Als je door jouw retweet weer nieuwe engagement kunt opwekken, creëer je (hopelijk) een domino-effect en gaat je pakkende tweet misschien wel viral.

26. Maak van Google Analytics uw beste vriend

Er is een reden waarom je van (social media) marketing je werk hebt gemaakt, en dat is waarschijnlijk niet omdat je een groot wiskundewonder op school was. Toch is het goed om de cijfers in te duiken en te leren
wat de wereld van analytics je te bieden heeft. Want als je echt het resultaat van je content wilt weten, word je niet veel wijzer door alleen het aantal link clicks of likes te tellen. Vind je webanalytics nog een stap te ver? In
Coosto Publish, maar ook in Hootsuite vind je heel overzichtelijk de belangrijkste statistieken van je social media posts op elk platform.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

De auteur is Herman Geertsema en een ervaren SEO specialist & Contentmarketing expert. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World: de specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. We nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij!

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.