• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Social Media [Checklist]: 32 gratis tips

Social Media [Checklist]: 32 gratis tips

social media marketing, social media, sociale media, instagram
social media marketing, social media, sociale media, instagram

Social media & SEO optimalisatie

Een social media checklist! Wat moet u daarmee, als u zich bezig houdt met de SEO optimalisatie van uw website? Social Media Marketing heeft niet direct invloed op SEO. Indirect gezien is Social Media echter wel belangrijk voor SEO. Denk bijvoorbeeld aan het verspreiden van content en de time on site verbeteren. Daarnaast zijn linkjes vanuit de bio naar uw website vaak sterke backlinks. Door middel van social media kunt u uw doelgroep beter bereiken. Maak daarom gebruik van de vele tips uit deze Social media checklist.

Geschatte leestijd: 17 minuten

Waarom is Social Media belangrijk voor SEO?

Social Media is om twee redenen belangrijk voor SEO optimalisatie. Links op de social media kanalen richting uw website zijn goed voor uw SEO. Zichtbaarheid van uw website op Social Media vergroot uw aanwezigheid en zichtbaarheid op Social Media aanzienlijk. Meer bezoekers op uw website is in de regel ook goed voor uw SEO. Gebruik daarom deze Social Media Checklist.

Social Media Checklist

1. Formuleer doelen

De eerste stap in deze Social media checklist en de weg naar succes op social media is het vaststellen van doelen. Logisch: pas als u weet wat u
met social media wilt bereiken, kunt u achteraf gaan meten of u die resultaten ook daadwerkelijk hebt behaald. Omdat een social media strategie vrijwel nooit op zich staat, komen uw doelstellingen ook niet zomaar uit de lucht vallen. Goede social media doelstellingen moeten bovenliggende plannen en strategieën – zoals een campagneplan, een communicatiestrategie of de organisatievisie – daarom ondersteunen. Alleen zo kunt u de toegevoegde waarde van social media in de organisatie aantonen.

Social media doelen kunnen zijn:

  • Aantal website bezoekers vergroten
  • Interactie verhogen
  • Bereik vergroten
  • Meer leads generen
  • Merkbekendheid vergroten
  • Betrokkenheid doelgroep verbeteren

2. Social media KPI’s

Bepaal naast de doelstellingen ook de indicatoren (KPI’s) waarmee u kunt gaan meten of u uw doelstellingen hebt behaald. ‘Bereik’ en ‘interactie’ zijn bijvoorbeeld moeilijk meetbare begrippen, die voor meerdere uitleg vatbaar kunnen zijn. KPI’s zijn een manier om die doelstelling tastbaar te maken.

Maak uw doelen en bijbehorende KPI’s vanaf de start zo SMART mogelijk: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Met name de R van realistisch gaat in het begin lastig zijn, als u nog niet goed weet, wat u van uw content kunt verwachten. Probeer toch vanaf de start te werken met SMART doelstellingen, omdat ze u in elk geval helpen te focussen. Als ze te gemakkelijk of onrealistisch blijken, kunt u ze altijd nog bijstellen.

3. Kernboodschap

Vreemd genoeg ontbreekt dit stuk vaak in ‘white-papers’ over social media strategie. Terwijl het wat ons betreft toch echt de basis van elke vorm van communicatie is: wat heeft u toe te voegen of bij te dragen? Wat heeft u te vertellen, dat anderen niet doen? Wat maakt uw boodschap waardevol? In deze stap beschrijft u met welke boodschap u uw doel bij uw doelgroep gaat bereiken. Misschien heeft u dit proces al een keer doorlopen in de totstandkoming van uw gebruikelijke marketing- of communicatiestrategie. Het is niet echt verstandig om de kernboodschap, die u daar hebt beschreven klakkeloos over te nemen. Zeker niet als uw doelgroep op social media afwijkt van de doelgroep in uw overige marketing of communicatie. Gelukkig barst het van de methoden om uw unieke toegevoegde waarde (en dus je kernbelofte) te ontdekken. De Sweet Spot van Joe Pulizzi is een mooie snelle methode, omdat deze snel en effectief toe te passen is op sociale media.

De kernboodschap achterhalen

In deze methode neemt u de unieke kracht van uw merk als uitgangspunt. Wat maakt u anders, dan uw concurrenten? Maak een lijstje en som al uw voordelen op. Vervolgens legt u daar de eigenschappen, wensen en behoeften van uw doelgroep overheen. Als het goed is, ontdekt u een bepaalde overlap. De vraag is, heeft u iets unieks te vertellen waar uw ideale doelgroep op zit te wachten. Die overlap is de Sweet Spot, de ideale match tussen merk en doelgroep. Binnen die Sweet Spot gaat u uw belangrijkste boodschap bepalen. Dat kan heel gemakkelijk, door bijvoorbeeld één kernzin of steekwoord voor uw social media activiteit op te schrijven.

4. Deel uw content op Social Media platformen

Het belangrijkste is, dat u keuzes maakt bij het plaatsen van uw content op Social Media. De belangrijkste platformen zoals Facebook, Linkedin, Twitter mogen namelijk niet ontbreken. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar maak daar bewuste keuzes in. Wie is uw doelgroep en waar bereikt u ze? Facebook en What’s App zijn kortom de grootste, maar bijvoorbeeld Instagram en Snapchat zijn de sterkste groeiers.

Social media checklist, Facebook
Social media checklist, Facebook

5. Maak een Facebook bedrijfspagina

Het delen van uw blog op uw Facebook Bedrijfspagina is bijvoorbeeld een belangrijke stap om meer verkeer naar uw website te leiden en daardoor bovenaan in Google te komen. Post regelmatig en zet betaalde promotie zo nu en dan slim in. Het gebruik van 2 of 3 slimme hashtags is een voorbeeld om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden.

6. Twitter & LinkedIn

Twitter & LinkedIn mogen zeker niet ontbreken in deze Social Media Checklist. LinkedIn is namelijk het nr 1 zakelijk platform. Ook bij bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn is het belangrijk om goed gebruik te maken van hashtags om meer verkeer naar uw website te leiden.

Social media checklist, Social media, Social media marketing
Social media checklist, Social media, Social media marketing

7. Instagram

Instagram is een snel groeiend platform. Het is daarom belangrijk om een aantrekkelijk profiel te maken met een link naar uw website. Plaats daarom afbeeldingen met een beschrijving en hashtags. Instagram heeft namelijk een maximum van 28 hashtags ingesteld. Beeld wordt namelijk steeds belangrijker Instagram en in zekere mate Pinterest mogen daarom niet ontbreken in een Social Media checklist.

Tag u locatie op Instagram

Soms zijn marketeers zo druk bezig met hashtags om hun Instagrampost extra zichtbaar te maken, dat ze een nét zo belangrijk aspect vergeten: locatie tagging. Een locatie werkt binnen Instagram ook als een soort hashtag, en er wordt ook behoorlijk veel op locaties gezocht. Het zou toch mooi zijn als uw post in die zoekresultaten verschijnt, toch! Vergroot dus uw zichtbaarheid en tag uw locatie in Instagram posts. Niet vergeten!

8. Wees slim en gebruik Social media groepen

LinkedIn, Facebook en What’s app hebben bijvoorbeeld deze functionaliteit beschikbaar.

9. Social Bookmarking

Social Bookmarking is in de digitale wereld zo oud als de weg naar Rome, maar nog steeds van belang. Maak hierbij gebruik van websites met een hoge domein autoriteit.

10. E-mail marketing

Hoe krijgt u meer verkeer naar uw website door e-mailmarketing? Dat is vrij makkelijk, vraag mensen, die reageren op uw blog om hun e-mail adres voor toekomstige mailings. Let hierbij wel op de privacyregelgeving.

11. Reageer op andere blogs

Social media is gemaakt voor interactie. Door te reageren op de blogs van anderen, geeft u namelijk de aanzet, dat zij ook uw blog gaan reageren. Als u daarin uw naam en het adres van uw website kan achterlaten, zorgt dat misschien voor extra verkeer naar uw eigen website of blog.

12. Reageer op alle comments

Sommige social media teams of medewerkers reageren alleen op comments onder social media posts als er een vraag in wordt gesteld, en dat is zonde.
Want door vaker te reageren, betrekt u uw publiek bij uw merk en bouwt u aan een hechte community. Het is één van de beste en meest duurzame manieren om snel meer volgers en fans te vergaren.

13. Gebruik een conversational tone of voice

Als u de vorige tip opvolgt, en inderdaad vaker reageert op berichten, probeer daar dan ook eens een ‘conversational tone of voice’ bij te gebruiken. Een wat? Ja, een ‘conversational tone of voice’. Dat houdt simpel
gezegd in, dat u zoveel mogelijk schrijft zoals u offline zou spreken. Vooral uitnodigende retoriek kan daarin belangrijk zijn. Door enthousiast, met humor en emotie te reageren, laat u namelijk zien dat u openstaat voor
nieuwe reacties. En hoe meer reacties, hoe vaker uw post volgens de social media marketing algoritmes vertoond wordt. Extra bereik, dat u kunt gebruiken voor meer conversies.

14. Timing is alles in Social Media Marketing

De kwaliteit van uw content is dé belangrijkste factor, die het succes van uw post bepaalt. Maar dat wil niet zeggen dat u geen rekening moet houden met andere factoren, zoals het tijdstip waarop u een post online zet. Als u wilt weten wat voor u de beste tijd is om veel interactie en bereik te behalen, kunt u het best een social media tool als Coosto gebruiken. Handig, want daar kunt u ze ook direct inplannen op het juiste tijdstip.

15. De kracht van herhaling

Het gevecht om clicks en interactie op social media is in volle gang. We creëren met z’n allen in rap tempo nieuwe posts om de aandacht van ons snel afgeleide publiek te vangen. Maar de oplossing zit niet per se in steeds méér content, zeggen de experts. Succes op social media draait vooral om
kwalitatieve content, die u in veel gevallen best meerdere keren kunt plaatsen. Heeft een bepaalde post succes geboekt? Waarom zou u hem een tijd later niet nog eens plaatsen, eventueel in een iets aangepaste vorm? Dat scheelt u een hoop werk, u behaalt er volop resultaat mee en de kans is
groot dat het uw publiek niet eens opvalt.

16. Stel vragen & geef antwoorden op Quora

Quora is de beste vraag en antwoord website met een hoge domein autoriteit. Quora geeft u namelijk de optie om een link te delen. U kunt een vraag stellen op Quora met een blog link. U kan een vraag beantwoorden op Quora met daarin een backlink naar een relevante pagina op uw eigen website.

Interne links helpen u om meer verkeer te krijgen naar uw website. Als een bezoeker uw blog heeft gelezen, kunt u hem verleiden om nog meer andere blog te lezen op uw website.

18. Moedig het delen op Social Media aan

Maak het de lezer zo makkelijk mogelijk en voeg social media share buttons toe aan uw blog.

19. Infographics

Infographics zijn een makkelijke en overzichtelijke manier om informatie over te brengen. Snelheid en gebruikersgemak zijn belangrijk om goed te scoren. De websitebezoeker heeft altijd haast en is vaak zo weer verdwenen. Een belangrijke tip in deze Social media checklist is daarom, maak ‘snackable content’.

20. Gratis e-book

Een gratis e-book is als een magneet en trekt veel verkeer aan. Dat merkt u, want u kunt tegenwoordig duizenden e-books gratis downloaden. Zorg daarom voor onderscheidend vermogen.

21. Ontwerp een social media schema en maak gebruik van de kracht van de herhaling

Niets staat u in de weg om een zelfde blogpost een paar keer te posten in de loop van de tijd. Er wordt namelijk zoveel content gepost, dat dit niet zal opvallen. Geregeld levert mij dit nieuwe reacties op.

Social media checklist, Social media, Social media marketing, Gastbloggen
Social media checklist, Social media, Social media marketing, Gastbloggen

22. Gastbloggen

Zeker als u net begint met uw bedrijf, heeft u nog niet zo’n groot bereik op Social Media. Schrijf een blog over een relevant onderwerp en biedt deze aan bij belangrijke websites in uw vakgebied. Als marketing specialist is het mij gelukt om een artikel geplaatst te krijgen over lokale SEO op Marketing Facts. Gastbloggen mag daarom zeker niet ontbreken in deze Social media checklist.

23. Denk out of the box en zorg voor een creatieve insteek

Probeer op te vallen door uw blog bijvoorbeeld een opvallende titel te geven. Ontwerp een gave actie en speelt daarbij in op bijzondere gebeurtenissen. Als liefhebber van voetbal heb ik bijvoorbeeld een actie aan voetbal gekoppeld. Daarbij heb ik veel voetclubs als hashtags gebruikt. Dit leverde mij 5000 likes en 150X delen op. Creativiteit is bijzonder belangrijk en daarom voor mij een top drie tip in deze Social Media Checklist.

24. Praat niet teveel over uzelf

Als medewerker of zelfs eigenaar van een merk bent u natuurlijk een echte ambassadeur en fan. Het liefst zou u van de daken willen schreeuwen hoe geweldig uw organisatie is en waarom u het zoveel beter doet dan de concurrent. Toch is dat niet altijd het meest verstandige om te doen op
social media. Social media draait om de creatie van leuke of interessante content, die mensen graag willen zien of lezen. Ons onderzoek laat zien dat nieuwtjes over uw merk niet altijd onder die categorie leuke content vallen. Posts die een merknaam bevatten scoren – op grote Facebookpagina’s althans – namelijk een stuk slechter.

Hashtags, Social media checklist, Social media marketing
Hashtags, Social media checklist, Social media marketing

25. Gebruik alleen hashtags als ze nut hebben

Er is in de markt opvallend veel behoefte aan een antwoord op de vraag wat nu het ideale aantal hashtags op de verschillende social media platformen is. Hoeveel hashtags u zou moeten gebruiken, is helemaal afhankelijk van de inhoud van uw post. Hashtags kunnen heel nuttig zijn om uw post gevonden te laten worden en dus uw bereik te vergroten. Maar daar zit de crux ook meteen: dan moet er wel op gezocht worden. We zien in de praktijk heel veel hashtags die niet relevant zijn of waar geen mens ooit naar gaat zoeken. In die gevallen zijn ze compleet nutteloos. Dat zou dus uw stelregel moeten zijn: gebruik alleen die hashtags waarvan u denkt/weet/hoopt, dat er op gezocht gaat worden en waar uw post
waarde toevoegt. In alle andere gevallen is het onnodige ballast en laat u ze achterwege.

26. Gebruik targeting voor gepersonaliseerde content

Targeting wordt vaak gebruikt omdat een bepaalde post slechts voor een deel van de volgers relevant is. Letterlijk uitsluiten dus: een deel krijgt de post wel te zien, een ander niet. Maar targeting is ook zeer geschikt voor segmentatie, zeker als u redelijk veel volgers heeft. Zo kunt u de ene groep met boodschap A confronteren, en laat u een andere groep boodschap B zien. Dat biedt een scala aan mogelijkheden om content te personaliseren
en dus aantrekkelijker te maken. Zo begroet u mensen uit Amsterdam in een social media post eenvoudig met ‘Hé Amsterdammers’, en kunt u uw Spaanstalige volgers daadwerkelijk in het Spaans aanspreken. Dit kun u natuurlijk ook toepassen op leeftijdscategorieën, interesses en andere targeting opties.

Instagram is één van de weinige social media platformen, die geen links toestaat in standaard posts. Waarschijnlijk is dit om bezoekers zo lang mogelijk op het platform zelf te houden. Al in de beginjaren vonden merken een manier om die restrictie te omzeilen; in de bio kun je namelijk wél een link toevoegen. Dus wilt u mensen naar uw website sturen, dan geeft u gewoon in uw post aan, dat mensen de link in uw bio moeten openen. Maar wat als u kort na elkaar twee posts publiceert, die naar 2 verschillende
webpagina’s verwijzen? U kunt helaas niet meerdere links opnemen in uw bio. Maar ook daar is een kleine lifehack voor. Verander niet telkens de link in uw Instagram-bio, maar verwijs naar één mobielvriendelijke pagina die u bijvoorbeeld in uw eigen CMS host. Omdat u die pagina zelf onder beheer heeft, kunt u daar kwijt wat u wilt. Afbeeldingen, video’s, meerdere links naar blogs of andere content: wat u maar wilt. Zo heeft u altijd relevante content voor iedere bezoeker, vanuit welke post dan ook, en hoeft u nooit meer uw ‘link in bio’ te veranderen.

28. Retweet uzelf

Het klinkt misschien als het meest narcistische wat u maar kunt doen, maar in de praktijk is het vooral heel nuttig: uzelf retweeten (ja, dat kan op Twitter). Dat zorgt er namelijk voor, dat u twee keer dezelfde boodschap kunt verspreiden op verschillende momenten. Waarom zou u retweeten dan verkiezen boven gewoon een nieuwe tweet versturen? Dat heeft te maken met engagement. Als u de eerste keer al retweets en likes heeft verzameld, valt uw tweet na uw retweet meer op dan een ‘nieuwe’ tweet die op 0 moet beginnen. Als u door uw retweet weer nieuwe engagement kunt opwekken, creëert u (hopelijk) een domino-effect en gaat uw pakkende tweet misschien wel viral.

Zijn clicks uw doel op social media? Dan is het aantrekkelijk om in elke social media post een link op te nemen naar uw website. Onderzoek naar de interactie op in totaal zo’n 100.000 Facebook-, Twitter- en LinkedIn-posts, laat ons zien, dat u dit beter niet kunt doen. Een link in uw post zorgt gemiddeld voor 5 tot zelfs 71% minder engagement. De oorzaak daarvan is tweezijdig. Aan de ene kant komt het doordat u met een link mensen wegstuurt van het platform, waardoor ze niet meer kunnen interacteren op de post zelf.

Gebruik video’s voor social media engagement

De andere verklaring is, dat social media platformen het verwijzen naar andere bronnen ook niet prettig vinden. Zij willen gebruikers zo lang mogelijk op het eigen platform actief houden. Daarom zijn de algoritmes zo ingericht, dat posts met links erin minder vaak vertoond worden. Ze zullen daardoor dus minder interactie ontvangen. Foto’s en video’s die uw native op het social media platform uploadt, worden juist vaker vertoond en ontvangen meer interactie. Platformen als Facebook ‘belonen’ u daar vervolgens voor door uw volgende posts vaker te vertonen. Wilt u dus veel bereik en clicks? Dan is het slim om ook af en toe posts te maken die geen link bevatten.

30. Gebruik Gifjes, Memes & Emoji

U begint een WhatsAppje niet met ‘Geachte heer’, en u schrijft geen ‘OMG’ in een officiële brief. Elk kanaal heeft eigen gebruiken en vaak een bepaalde taal waar u zich aan moet houden om serieus genomen te worden. Op social media zijn GIFjes, memes en emoji dé manier om u te uiten. Maak hier dus zeker gebruik van, maar verdiep u wel even in de context van specifieke emoji en GIFjes om de context en betekenis te snappen. Zo voorkom u beeldgebruik dat ‘not done’ is en maakt u geen lelijke uitglijders.

31. Focus op interactie ratio in plaats van absolute aantallen

Baalt u ervan als u 50 likes op een post krijgt en uw concurrent het tienvoudige bereikt? Kiest u voor een samenwerking met een bepaalde influencer, omdat die meer comments krijgt op zijn content dan
een ander invloedrijk Instagram-account? U gaat meer resultaat behalen als u stopt met het focussen op absolute aantallen.

Wat is het alternatief? Eén van de beste statistieken om daarvoor te gebruiken is ‘interactieratio’. Dus als uw concurrent tien keer zoveel likes krijgt als u, maar 100x zoveel volgers heeft, wiens post is dan eigenlijk succesvoller? Of voor die influencers: wie presteert beter? Iemand met een miljoen volgers en duizend comments? Of iemand met duizend volgers en 300 comments? Wij denken de laatste, zeker als u ervan uitgaat, dat een samenwerking met een influencer met een miljoen volgers veel en veel duurder is. Met interactieratio ziet u dus het relatieve resultaat van een post en kunt u eerlijker vergelijken met andere merken die vele malen groter of juist kleiner zijn dan u.

32. Maak van Google Analytics uw beste vriend

Er is een reden waarom u van social media marketing uw werk heeft gemaakt, en dat is waarschijnlijk niet omdat u een groot wiskundewonder op school was. Toch is het goed om de cijfers in te duiken en te leren
wat de wereld van analytics u te bieden heeft. Want als u echt het resultaat van uw content wilt weten, wordt u niet veel wijzer door alleen het aantal link clicks of likes te tellen. Vindt u web analytics nog een stap te ver? In
Coosto Publish, maar ook in Hootsuite vindt u heel overzichtelijk de belangrijkste statistieken van uw social media posts op elk platform.

Dit zorgt er voor, dat uw bericht goed leesbaar blijft en hierdoor klikken mensen vaker. Hoe meer mensen vanaf een andere website doorklikken (en dat zijn dus ook uw socials) naar uw website is beter voor uw resultaten in Google.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

Sociale Media Specialist Den Haag inhuren

De auteur is Herman Geertsema en een ervaren SEO specialist & Contentmarketing expert. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World: de specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. We nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Bijvoorbeeld in Delft, Zoetermeer, Rijswijk en in Leiden hebben wij meerdere SEO projecten met succes afgerond. Wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij!

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.