• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

De magie van SEO zoekwoorden

De magie van SEO zoekwoorden

SEO Zoekwoorden onderzoek
Connect your World is gevestigd in Den Haag
Wat is een Zoekwoordenonderzoek?

In een Zoekwoordenonderzoek achterhaal je de SEO zoekwoorden die potentiële bezoekers van je website intikken of inspreken om jouw soort product, dienst of informatie te zoeken. SEO Zoekwoorden zijn voor elke website van belang om de zichtbaarheid van de website te vergroten. Dit kunnen een of twee woorden achter elkaar zijn, maar ook ‘longtail keywords’ van 5 zoekwoorden achter elkaar.SEO zoekwoorden, Zoekwoordenonderzoek

Elke dag voert een mogelijke klant namelijk een zoekopdracht uit op het internet om een bepaalde oplossing te vinden voor zijn of haar probleem. Zeker als het gaat om een nieuw product of dienst of bedrijf, is het eerste wat u doet Google openen.

Als u goed zichtbaar bent, heeft u de kans om de oplossing aan te bieden en een nieuwe klant te verwelkomen. Als uw website niet goed zichtbaar is, gaat bijvoorbeeld uw concurrent er met de buit vandoor. De meerderheid van de internetgebruikers tikt meerdere zoekwoorden in om de zoekresultaten te verfijnen.

Engelstalige artikelen over zoekwoordenonderzoek

Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?

  • Brainstorm en stemzoekwoorden af op je aanbod
  • Verfijn en raadpleeg zoekvoorspellingen, statistieken en gebruikersonderzoek.
  • Check en gebruik tools zoals bijvoorbeeld Google trends en de Zoekwoordplanner.

Verschillende soorten SEO-zoekwoorden

Bij het doen van Zoekwoordonderzoek kom je verschillende definities tegen zoals ‘seed keywords’, ‘focus keywords’, ‘long-tail keywords’. Het is minder verwarrend om de verschillende soorten zoekwoorden te kennen voordat je aan je onderzoek begint.

1. Hoofd zoekwoorden

Seed Trefwoorden, ook bekend als hoofd , focus of belangrijkste zoekwoorden, zijn meestal één of twee zoekwoorden, die een hoog zoekvolume hebben. Deze zoekwoorden zijn ook zeer concurrerend met honderden websites die strijden om één ​​van de topposities in de SERPS. Hier zijn enkele voorbeelden van hoofd zoekwoorden: ‘SEO’, ‘Linkbuilding’, ‘Online Marketing’, ‘makelaar’.

2. Verwante zoekwoorden

Synoniemen of nauw verwante trefwoorden zijn zoekwoorden, die nauw aan elkaar verwant zijn. Het zijn zoekwoorden die dezelfde betekenis hebben, maar anders zijn geschreven.

3. Gerelateerde zoekwoorden

Semantisch gerelateerde zoekwoorden, ook wel LSI-zoekwoorden genoemd, zijn conceptueel aan elkaar gerelateerde zoekwoorden. Bijvoorbeeld, voor de zoekterm ‘seo specialist’ zijn sommige semantisch gerelateerde zoekwoorden ‘seo expert’, ‘seo consultant’.

4. Long-tail keywords

Het kan ook anders! Een van de meest effectieve methodes om meer nieuwe klanten te bereiken, is namelijk het gebruik van ‘long-tail keywords’. ‘Long-tail keywords’ introduceren meerdere SEO zoekwoorden en zinnen op meerdere manieren en variaties. Op deze wijze sluit u meer aan op de manier waarop mensen zoeken op het internet. Een ‘long tail keyword’ bestaat vaak uit drie zoekwoorden of meer.

Sleutelwoorden zijn belangrijk om bovenaan in Google te komen

Sleutelwoorden zijn een belangrijk onderdeel van uw website. Want zonder focus op uw doelgroep en haar wensen is het waarschijnlijk, dat u niet bovenaan in Google komt. Google kan alleen herkennen, dat uw website relevant is voor de gewenste SEO zoekwoorden, als u ze gebruikt in uw website. Bij een zoekwoorden analyse komen namelijk vaak de volgende fouten naar boven.

Zoekwoorden fouten

  • Gebruik van stopwoorden.
  • De zoekwoorden zijn te breed.
  • U richt zich op teveel zoekwoorden.
  • U richt zich teveel op individuele zoekwoorden.
  • Niet genoeg zoekwoorden gebruiken.
  • Te weinig variatie in het gebruik van ‘key words’.

Waarom zijn zoekwoorden zo 
belangrijk?

  • Als u niet weet, wat de daadwerkelijke zoektermen zijn die potentiële klanten of geïnteresseerden in Google gebruiken, loopt u het risico uw website te optimaliseren voor de verkeerde zoekwoorden.
  • Zonder het potentieel van een trefwoord te analyseren, weet u niet of het een trefwoord is waarvoor u wilt rangschikken. Zoek een balans tussen concurrentie en zoekvolume.
  • Zonder onderzoek te doen, weet u niet voor welke zoekwoorden u daadwerkelijk kunt rangschikken. U kunt zich bijvoorbeeld richten op zoekwoorden, die u nooit goed kunt rangschikken.
  • Zoekwoordonderzoek helpt u uw branche te begrijpen en uw echte concurrenten te identificeren.
  • In een zoekwoordonderzoek geeft u een lijst met zoekwoorden om hun ranglijst bij te houden en uw SEO-prestaties te evalueren.
  • Met een zoekwoordonderzoek leert u de grootte van uw potentiële publiek kennen. Dit kan nuttig zijn bij het stellen van marketing-doelen en het opstellen van groeiplannen.

Zoekwoordenonderzoek gratis tools

Google identificeert zowel de local SEO resultaten als de global SEO zoekresultaten bij een bepaald sleutelwoord. Wees er zeker van, dat het zoekvolume van een sleutelwoord boven de 1000 per maand zit, tenzij u in een kleine niche werkzaam bent.

Het gebruik van meerdere zoekwoorden

Als u in uw SEO zoekwoordenonderzoek inzet op het gebruik van enkelvoudige woorden, heeft u een lange reis voor de boeg en is het onzeker, dat u een resultaat haalt. Optimaliseren met een ‘search phrase’ bestaande uit meerdere woorden heeft bijvoorbeeld deze voordelen.

  • Minder concurrentie
  • Een relevantere website
  • Grotere kans om bovenaan in Google te komen.

Bijvoorbeeld als we een SEO boek willen kopen focussen we op SEO Boeken en SEO boek.

Wat doet de concurrentie met zoekwoorden?

Er zijn meerdere manieren om te kijken hoe uw concurrentie gebruik maakt van zoekwoorden en van welke sleutelwoorden. Pas daarbij op dat u de zoekwoorden van uw concurrentie niet zonder na te denken kopieert. Dat hebben zij misschien ook wel gedaan. Maar wie zegt dat deze zoekwoorden goed zijn en het beste resultaat opleveren. Achterhaal daarom unieke zoekwoorden in uw zoekwoordenonderzoek, dat vergroot namelijk de kans om bovenaan in Google te komen.

Zoekwoordenonderzoek doen

  • Gebruik tools om de zoekvolumes naar boven te halen.
  • Maak gebruik van ‘long-tail sleutelwoorden’ om bovenaan in Google te komen
  • Scoren met enkelvoudige zoekwoorden is bijzonder lastig en valt af te raden.
  • Kijk naar de concurrentie om op ideeën te komen voor zoekwoorden.
  • Kopieer de concurrent niet klakkeloos, maar bekijk of deze zoekwoorden ook van belang zijn voor uw online strategie.
  • Spreid uw zoekwoorden goed en gebruik geen stopwoorden.
  • Blijf altijd op zoek naar relevante zoekwoorden in uw branche of niche.

SEO Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Dit SEO bureau neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Herman is een ervaren SEO specialist en een Content Marketing expert met 20 jaar ervaring. Wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

Speciale SEO actie

SEO bureau Connect your World heeft een Speciale Actie, waarmee je een super scherp tarief kan scoren.

SEO checklist

Met deze SEO checklist hebt u de mogelijkheid om uw SEO rankings van uw website verder te verbeteren.

connectyourworld

Laat je bericht achter