• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

SEO voor restaurants

SEO voor restaurants

Trek met SEO online klanten naar binnen

SEO voor restauarants

SEO voor restaurants is cruciaal vandaag de dag. De concurrentie onder restaurants is in veel steden moordend! Dat betekent dat elk voordeel ten opzichte van de concurrentie goud waard is. In de digitaal gedreven wereld van vandaag is dat goud zoekmachineoptimalisatie of kortweg SEO.

Search engine optimization voor restaurants

Hoe groot of klein uw restaurant ook is, SEO moet een onderdeel zijn van uw digitale marketingstrategie. Restaurants worden ontzettend veel opgezocht door consumenten, en 75 procent van hen koos een plek om te dineren op basis van die resultaten. Dus, als uw bedrijf niet wordt weergegeven in de zoekresultaten, hoe gaat u dan de aandacht van potentiële klanten trekken? Laten we eens kijken naar SEO voor restaurants: Wat is het?, En welke kleine dingen kunt u doen om uw zoekresultaten van Google te verbeteren?

Wat is SEO?

Voordat we verder gaan, nemen we even de tijd om zoekmachine optimalisatie te definiëren en waarom dit essentieel is voor uw bedrijf.

Het SEO softwarebedrijf, Moz, geeft ons een geweldige definitie van SEO:

“Zoekmachineoptimalisatie is de praktijk van het verhogen van de kwantiteit en kwaliteit van verkeer naar uw website via organische zoekmachine resultaten.”

De belangrijkste term in deze definitie is ‘organisch’. Of het nu Google, Bing of Yahoo is, elke zoekmachine geeft natuurlijke (organische) links weer naar webpagina’s, die zij het meest relevant achten voor een zoekterm.

Reviews

Als een gebruiker bijvoorbeeld de term ‘Italiaanse restaurants Scheveningen’ opvraagt, krijgen zoekmachines links naar blogberichten van Yelp of TripAdvisor of Eet nu met de beste Italiaanse restaurants in Scheveningen. Daarnaast krijgt de gebruiker een kaart met lokale bedrijfsvermeldingen die overeenkomen met de zoekterm.

Als uw restaurant niet aan de top van die lokale zoekkaart staat, mist u honderden potentiële klanten per maand. Negentig procent van de webpagina’s krijgt geen organisch zoekverkeer van Google, maar weet u waarom? Het is eenvoudige wiskunde – slechts 10 procent van de content leeft op pagina één van Google. De overige 90 procent staat op pagina twee en hoger.

Neem bijvoorbeeld uw zoekgewoonten. Wanneer u naar iets op Google of een andere zoekmachine zoekt, hoe vaak klikt u op pagina twee? Het is waarschijnlijker, dat u uw zoekterm verfijnt voordat u op de tweede pagina klikt. Als dit klinkt als uw zoekgewoonte, kunt u er vanuit gaan, dat uw klanten soortgelijke hebben.

Claim uw bedrijfsvermelding op zoekmachines en directory’s

Voordat u een website gaat lanceren, claimt u uw bedrijf en standaardiseert u informatie over alle zoekmachines en bedrijfsvermeldingen, zoals:

  • Google Mijn Bedrijf
  • Yahoo Local
  • Bing Places Zakelijk
  • gekef
  • Gele pagina’s
  • TripAdvisor

Ook een andere lokale bedrijfsdirectory die u relevant vindt voor uw bedrijf. Zorg ervoor dat elk platform consistente gegevens weergeeft en dat alle contactgegevens correct zijn. Daarnaast wilt u de content ook optimaliseren met specifieke zoekwoorden voor uw eetcafé, zodat u in zoekopdrachten terechtkomt. Sommige zoekmachines geven de top drie van meest relevante “plaatsen” in een zoekopdracht weer op basis van trefwoorden en de locatie van de gebruiker.

Lokale SEO

Het uitbreiden van uw restaurantbedrijf met zoekmachineoptimalisatie komt neer op lokale SEO. Alle best practices voor SEO zijn nog steeds van toepassing, maar geografie en fysieke locatie zijn vooral belangrijk voor lokale restaurants. Als mensen willen dineren of afhalen bij je instelling, moeten ze fysiek in de buurt zijn om dit te doen.

SEO voor restaurants, Lokale SEO

Een mobielvriendelijke website

Tegenwoordig is het aantal mobiele zoekopdrachten groter dan het aantal zoekopdrachten op een desktop. Dit gedrag van consumenten heeft ertoe geleid dat zoekmachines, of ten minste één grote zoekmachine (Google), eerst indexering voor mobiel gebruiken. Laten we zeggen dat er bijvoorbeeld twee Italiaanse restaurants zijn in Scheveningen en dat ze allebei websites hebben. Alles is gelijk, behalve dat de ene site mobielvriendelijk is en de andere niet. Iemand in de buurt zoekt naar een uitstekende plek om pasta te eten. Met mobiel eerste indexering zal de mobielvriendelijke site zeker als eerste worden weergegeven en waarschijnlijk hoger rangschikken dan de andere. Dus, raad eens waar de klant heen gaat? Het Italiaanse restaurant met de mobielvriendelijke site wint elke keer weer.

UX design & navigatie

Gelukkig zijn de meeste moderne websitethema’s gemaakt met deze voor mobiel vriendelijke kanttekening in het achterhoofd, waardoor je verschillende keuzes kunt maken en deze eenvoudig kunt implementeren. Zorg er bovendien voor dat uw site gebruiksvriendelijke navigatie bevat en, het allerbelangrijkste, een menupagina. Vergeet niet een pagina om klantcontactinformatie vast te leggen, evenals een duidelijke call-to-action-knop. Mensen houden van exclusieve clubs en kortingsbonnen, dus dat is een geweldige manier om leads te genereren.

Klantrecensies en testimonials

Als kinderen wordt ons altijd geleerd, dat het niet uitmaakt wat anderen van je denken. Als bedrijfseigenaars in een digitale wereld kan dit niet verder van de waarheid zijn. Zevenenzeventig procent van de consumenten besteedt meer aandacht aan andere consumenten-beoordelingen dan professionele critici. Daarom is wat andere klanten over uw bedrijf zeggen van groot belang. Elke vermelding van uw restaurant weerspiegelt een ervaring die iemand had, dus schiet op de sterren. Stimuleer klantrecensies en getuigenissen op al uw digitale platforms.

Online om klantervaringen verzoeken

Nationale restaurantketens en grote kassawinkels doen dit de hele tijd. Ben je wel eens gaan shoppen (in de winkel of online) of heb je gegeten in een bedrijfsrestaurant en een paar dagen later een e-mail ontvangen met het verzoek om je ervaring te beoordelen? Heb je ooit naar het ontvangstbewijs gekeken en zag je dat het bedrijf je vroeg om een ​​enquête in te vullen of ze op sociale media te volgen? Deze methoden zijn manieren om u, de klant, te laten praten en in contact te brengen met het merk. Als eigenaar van een klein bedrijf, kunt u hetzelfde doen. Gebruik een CRM om uw meest loyale klanten te vinden en stuur hen een e-mail met het verzoek om uw eetcafé te beoordelen. Moedig klanten aan om uw bedrijf te volgen en beoordelen op sociale media.

Afbeeldingen

Gebruik van afbeeldingen is een geweldige plek om te beginnen met het verbeteren van uw website in termen van SEO. Afbeeldingen trekken gebruikers naar binnen. Dus wanneer u ze effectief gebruikt, krijgt u meer klikken, meer activiteit en minder klik-aways, iets waar zoekmachines niet op af komen en wat uw ranking kan schaden. Het toevoegen van geotags op foto’s is ook een geweldige manier om de foto’s van uw restaurant en het eten te plaatsen om het gelokaliseerde deel ervan te krijgen.

Sociale media

Als uw bedrijf niet op sociale media zit, was gisteren het moment om te beginnen. Net als uw website en bedrijfsgidsen zijn sociale mediapagina’s een andere manier voor klanten om uw bedrijf te vinden. Hebt u ooit naar de website van een lokale onderneming gezocht en vindt u alleen hun profielen voor sociale media in de resultaten? Meer en meer sociale platforms duiken op op zoekmachine pagina’s (SERP) wanneer een bedrijf geen speciale website heeft. Hoewel marketeers zullen beweren dat sociale media een directe of indirecte invloed kunnen hebben op Google-ranglijsten, komt het erop neer dat sociale profielen u een extra voetafdruk geven in de digitale wereld. Uiteindelijk zullen zoekmachines (en klanten) het vinden.

Voor restauranthouders zijn dit de vijf kernplatforms waar u van wilt profiteren:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
  • Foursquare

Raak echter niet overweldigd en probeer elk kanaal tegelijkertijd in te stellen. Begin met een en bouw vanaf daar. Stel bijvoorbeeld een Facebook-bedrijfspagina in , neem een ​​volglijst en vertel die doelgroep vervolgens om naar Instagram te gaan en daar uw nieuwe pagina te bekijken. Hoogst-waarschijnlijk gebruiken uw volgers meer dan één platform voor sociale media, zodat u bestaande volgers kunt gebruiken om een ​​publiek op een ander sociaal kanaal te helpen opbouwen.

SEO voor restaurants: conclusie

SEO voor restaurants kan waardevolle groei, stabiliteit en herhaalde activiteiten opleveren. Het kan het verschil maken tussen open tafels en een full house. Lees bijvoorbeeld ook eens Content Marketing voor restaurants.

Meer lezen over SEO

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Heeft u een vraag voor mij? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Ook op mijn Facebookpagina en Twitter account vindt u veel informatie over Connect your World en SEO & Content Marketing.

SEO checklist

Met deze SEO checklist krijg je meer bezoekers in je restaurant.

connectyourworld

Laat je bericht achter