• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO en Content Marketing voor restaurants

SEO en Content Marketing voor restaurants

seo voor restaurants
SEO specialist Den Haag

Horeca SEO – marketing in restaurants

SEO voor restaurants (horeca) is belangrijker dan ooit. Na de Corona crisis en de gedwongen sluiting van horeca gelegenheden is het code rood voor veel horeca. Door in te zetten op SEO optimalisatie, Content marketing en Google Ads Campagnes staat u als restaurant of ieder ander horecagelegenheid online op ‘pole position’ om weer een goede omzet te draaien.

Geschatte leestijd: 15 minuten

Trek met SEO online klanten naar binnen

SEO voor restaurants is cruciaal vandaag de dag. De concurrentie onder restaurants is in veel steden moordend! Dat betekent, dat elk voordeel ten opzichte van de concurrentie goud waard is. In de digitaal gedreven wereld van vandaag is dat goud zoekmachineoptimalisatie of kortweg SEO.

Horeca marketing – SEO

Hoe groot of klein uw restaurant ook is, SEO moet een onderdeel zijn van uw digitale marketingstrategieRestaurants worden ontzettend veel opgezocht door consumenten, en 75 procent van hen kiest een plek om te dineren op basis van die resultaten. Dus, als uw bedrijf niet wordt weergegeven in de zoekresultaten, hoe gaat u dan de aandacht van potentiële klanten trekken? Laten we eens kijken naar SEO voor restaurants: Wat is het?, En welke kleine dingen kunt u doen om uw zoekresultaten in Google te verbeteren?

Wat is SEO optimalisatie?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dit ook wel Zoekmachineoptimalisatie genoemd. Hoe hoger uw website in Google staat, hoe meer websitebezoekers, hoe meer omzet u kan draaien.

Het SEO softwarebedrijf, Moz, geeft ons een geweldige definitie van SEO:

“Zoekmachineoptimalisatie is de praktijk van het verhogen van de kwantiteit en kwaliteit van verkeer naar uw website via organische zoekmachine resultaten.”

De belangrijkste term in deze definitie is ‘organisch’. Of het nu Google, Bing of Yahoo is, elke zoekmachine geeft natuurlijke (organische) links weer naar webpagina’s, die zij het meest relevant achten voor een zoekterm.

Google SEO Review

Als een gebruiker bijvoorbeeld de term ‘Italiaanse restaurants Scheveningen’ opvraagt, krijgen zoekmachines links naar blog posts van Yelp of TripAdvisor of Eet nu bij de beste Italiaanse restaurants in Scheveningen. Daarnaast krijgt de gebruiker een kaart met lokale bedrijfsvermeldingen, die overeenkomen met de zoekterm. Als uw restaurant niet aan de top van die lokale zoekkaart staat, mist u honderden potentiële klanten per maand. 

Bovenaan in Google – SEO voor restaurants

Negentig procent van de webpagina’s krijgt geen organisch zoekverkeer van Google, maar weet u waarom? Het is eenvoudige wiskunde – slechts 10 procent van de content leeft op pagina één van Google. De overige 90 procent staat op pagina twee en lager. Neem bijvoorbeeld uw zoekgewoonten. Wanneer u naar iets op Google of een andere zoekmachine zoekt, hoe vaak klikt u op pagina twee? Het is waarschijnlijker, dat u uw zoekterm verfijnt, voordat u op de tweede pagina klikt. Als dit klinkt als uw zoekgewoonte, kunt u er vanuit gaan, dat uw klanten soortgelijke gewoontes hebben. Redenen genoeg dus om in te zetten op SEO voor restaurants.

Claim uw bedrijfsvermelding op zoekmachines en directory’s

Voordat u een website gaat lanceren, claimt u uw bedrijf en standaardiseert u informatie over alle zoekmachines en bedrijfsvermeldingen, zoals:

Ook een andere lokale bedrijfsdirectory kan relevant zijn voor uw bedrijf. Zorg ervoor, dat elk platform consistente gegevens weergeeft en dat alle contactgegevens correct zijn. Daarnaast wilt u de content ook optimaliseren met specifieke SEO zoekwoorden voor uw eetcafé, zodat u in zoekopdrachten terechtkomt. Sommige zoekmachines geven de top drie van meest relevante “plaatsen” in een zoekopdracht weer op basis van trefwoorden en de locatie van de gebruiker.

SEO voor restaurants, SEO specialist inhuren

Lokale SEO belangrijk bij SEO voor restaurants

Het uitbreiden van uw restaurantbedrijf met zoekmachineoptimalisatie komt neer op lokale SEO. Alle best practices voor SEO zijn nog steeds van toepassing, maar geografie en fysieke locatie zijn vooral belangrijk voor lokale restaurants. Als mensen willen dineren of eten willen afhalen bij uw restaurant, moeten ze fysiek in de buurt zijn om dit te doen. Het Google Bedrijfsprofiel is de belangrijkste SEO ranking factor om uw lokale vindbaarheid te verbeteren.

Mobielvriendelijke website

Tegenwoordig is het aantal mobiele zoekopdrachten groter dan het aantal zoekopdrachten op een desktop. Dit gedrag van consumenten heeft ertoe geleid dat zoekmachines, of ten minste één grote zoekmachine (Google), eerst indexering voor mobiel gebruiken. Laten we zeggen, dat er bijvoorbeeld twee Italiaanse restaurants zijn in Scheveningen en dat ze allebei websites hebben. Alles is gelijk, behalve dat de ene website mobielvriendelijk is en de andere niet. Iemand in de buurt zoekt naar een uitstekende plek om pasta te eten. Met ‘mobile first indexing‘ zal de mobielvriendelijke site zeker als eerste worden weergegeven en waarschijnlijk hoger rangschikken dan de andere. Dus, raad eens waar de klant heen gaat? Het Italiaanse restaurant met de mobielvriendelijke site wint elke keer weer. SEO voor restaurants is om die reden van groot belang.

SEO UX design en navigatie

Gelukkig zijn de meeste moderne websitethema’s gemaakt met deze voor mobiel vriendelijke kanttekening in het achterhoofd, waardoor u verschillende keuzes kunt maken en deze eenvoudig kunt implementeren. Zorg er bovendien voor, dat uw site gebruiksvriendelijke navigatie bevat en, het allerbelangrijkste, een menupagina. Vergeet niet een pagina om klantcontact informatie vast te leggen, evenals een duidelijke ‘call to action’ knop. Mensen houden van exclusieve clubs en kortingsbonnen, dus dat is een geweldige manier om leads te genereren.

Google recensie – Klantrecensies en testimonials

Als kinderen wordt ons altijd geleerd, dat het niet uitmaakt wat anderen van je denken. Als bedrijfseigenaars in een digitale wereld kan dit niet verder van de waarheid zijn. Zevenenzeventig procent van de consumenten besteedt meer aandacht aan andere Google recensies dan professionele critici. Daarom is wat andere klanten over uw bedrijf zeggen van groot belang. Elke SEO review van uw restaurant weerspiegelt een ervaring, die iemand had. Dus schiet op de sterren. Stimuleer Google recensies en testimonials op al uw digitale platforms.

Google review verwijderen

Mocht u een keer een slechte review ontvangen, dan is dat niet het einde van de wereld. Zie het als een kans voor de klantenservice om een blijkbare slechte ervaring met uw restaurant recht te zetten. Een vriendelijk gebaar doet vaak al wonderen. Een Google recensie verwijderen als deze onterecht is, is tegenwoordig ook mogelijk.

Online om klantervaringen verzoeken

Nationale restaurantketens en grote kassawinkels doen dit de hele tijd. Bent u wel eens gaan shoppen (in de winkel of online) of heeft u gegeten in een bedrijfsrestaurant en een paar dagen later een e-mail ontvangen met het verzoek om uw ervaring te beoordelen? Heeft u ooit naar het ontvangstbewijs gekeken en zag u, dat het bedrijf u vroeg om een ​​enquête in te vullen of ze op sociale media te volgen? Deze methoden zijn manieren om u, de klant, te laten praten en in contact te brengen met het merk. Als eigenaar van een klein bedrijf, kunt u hetzelfde doen. Gebruik een CRM om uw meest loyale klanten te vinden en stuur hen een e-mail met het verzoek om uw eetcafé te beoordelen. Moedig klanten aan om uw bedrijf te volgen en beoordelen op sociale media.

SEO voor restaurants – Afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen is een geweldige plek om te beginnen met het verbeteren van uw website in termen van ‘SEOAfbeeldingen’ trekken gebruikers naar binnen. Dus wanneer u ze effectief gebruikt, krijgt u meer klikken, meer activiteit en minder klik-aways, iets waar zoekmachines niet op af komen en wat uw SEO rankings kan schaden. Het toevoegen van geo-tags op foto’s is ook een geweldige manier om de foto’s van uw restaurant en het eten te plaatsen om het gelokaliseerde deel ervan te krijgen.

Social media marketing

Als uw bedrijf niet op sociale media zit, was gisteren het moment om te beginnen. Net als uw website en bedrijfsgidsen zijn sociale media pagina’s een andere manier voor klanten om uw bedrijf te vinden. Hebt u ooit naar de website van een lokale onderneming gezocht en vindt u alleen hun profielen voor sociale media in de resultaten? Meer en meer sociale platforms duiken op op zoekmachine pagina’s (SERP) wanneer een bedrijf geen speciale website heeft. Hoewel marketeers zullen beweren, dat social media marketing een directe of indirecte invloed kunnen hebben op Google ranglijsten, komt het erop neer dat sociale profielen u een extra voetafdruk geven in de digitale wereld. Uiteindelijk zullen zoekmachines (en klanten) het vinden.

Social media marketing – platformen

Voor restauranthouders zijn dit de vijf kernplatforms waar u van wilt profiteren:

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
  • Foursquare

Raak echter niet overweldigd en probeer elk kanaal tegelijkertijd in te stellen. Begin met één en bouw vanaf daar. Stel bijvoorbeeld een Facebook-bedrijfspagina in, neem een ​​volglijst en vertel die doelgroep vervolgens om naar Instagram te gaan en daar uw nieuwe pagina te bekijken. Hoogstwaarschijnlijk gebruiken uw volgers meer dan één platform voor sociale media, zodat u bestaande volgers kunt gebruiken om een ​​publiek op een ander sociaal kanaal te helpen opbouwen.

Content Marketing voor restaurants, Content Den Haag, Content marketing expert

Content Marketing in restaurants: 9 tips

Het gebruik van Contentmarketing voor restaurants kan het aantal bezoekers voor uw restaurant aanzienlijk vergroten. Het restaurantbedrijf is meestal afhankelijk van de kwaliteit van de on site service, maar het moet ook de nieuwste trends volgen en digitale content creëren om meer gasten aan te trekken.

Wat is Content Marketing?

Wat is Content Marketing?

Excellente Content Marketing heeft als doel om allerlei verhalen over een organisatie zo goed mogelijk naar buiten te brengen. Dit kunnen verhalen zijn, waarmee de juiste doelgroepen worden geïnformeerd, geamuseerd of anderszins bereikt, zodat er een verbinding plaatsvindt en de relatie tussen die twee wordt versterkt.

Meer gasten trekken door Content Marketing

Kortom, het lijkt erop dat de overgrote meerderheid van gebruikers voor het bezoek online naar restaurants zoekt. Volgens diverse rapporten lezen consumenten meer aan restaurants gelieerde content en recensies (Google reviews) dan gebruikerscommentaren in ieder andere sector of branche.

Wat betekent het voor restauranteigenaars en beheerders?

Eenvoudig gezegd betekent dit, dat ze content van een uitstekend niveau moeten maken om hun concurrenten bij te houden. Hier zijn 9 praktische manieren om met een betere strategie voor Content Marketing voor Restaurants te komen.

Uw restaurantbedrijf laten groeien met Content marketing

Contentmarketing is één van de meest gebruikte kreten van de laatste jaren geworden, maar om een wezenlijke reden. Het is niet alleen een trend, maar eerder een geloofwaardig bedrijfsconcept met praktische voordelen, zoals:

  1. Kost efficiëntie
  2. Verbeterde online zichtbaarheid en websiteverkeer
  3. Meer sociale betrokkenheid en navolging
  4. Een groeiend aantal restaurantgasten
  5. Betere merkreputatie
  6. Verbeterde klantenrelaties

Dit zijn allemaal extreem beduidende voordelen van Content marketing voor restaurants, maar u kunt ze niet vinden zonder een geloofwaardige content marketing strategie. Er zijn tientallen interessante ideeën voor Content Marketing voor Restaurants om in deze niche te testen. Wij raden u aan om te beginnen met deze tips:

1. Google Bedrijfsprofiel

Voor een restaurant is lokale SEO belangrijk. Met lokale SEO optimaliseert u een website van bijvoorbeeld een restaurant of voor andere horeca in een bepaalde plaats, stad, dorp of regio. Een belangrijke tool voor lokale SEO is Google Bedrijfsprofiel. Met het Google Bedrijfsprofiel kunt u gebruiken maken van de optie ‘posts’. Dit is de tool, waarmee u content kunt delen door middel van een update, aanbieding of een product toevoegen. Het is ook mogelijk om foto’s toe te voegen van gerechten.

2. Deel recepten en ingrediënten

Deze tip is de essentie van Content Marketing voor restaurants. Als voedselbedrijf moet u nieuws over uw recepten en ingrediënten delen. Laat iedereen weten, hoe u uw kenmerkende gerechten kookt. Deel ze ook mee, wat ze op de kaart kunnen verwachten. Dit kan via uw website, maar via social media marketing kunt u natuurlijk extra verkeer naar uw website leiden.

3. Seizoenaanbiedingen

Daarnaast kunt u seizoen aanbiedingen en andere maaltijden bespreken, die speciale doeleinden dienen. Denk bijvoorbeeld aan glutenvrije recepten of gerechten zonder vlees voor vegetariërs. Dit geeft aan, dat u niet strikt gericht bent op uw gewone menu, maar ook de neiging heeft om dingen te mixen en meer waarde toe te voegen aan uw verkooppunt. Er zijn bijvoorbeeld ook veel mensen, die allergisch zijn voor het een en ander. Door te laten zien, dat u daar rekening mee houdt, kunt u wellicht nieuwe klanten voor uw restaurant aantrekken.

4. User generated content promoten

Tegelijkertijd kunt u door gebruikers gegenereerde content promoten. Nodig sociale volgers uit om hun ideeën met u te delen en de beste voorstellen te erkennen. Het is de gemakkelijkste manier om gebruikersbetrokkenheid te inspireren en onderweg vele nieuwe volgers te verdienen.

5. Creëer ‘Behind the Scenes’ Content

Om content te creëren is het publiceren van uw beste recepten en het bespreken van trends in de gastronomie altijd goed. Het zorgt met name voor het bewustwordingsproces bij uw klanten. Als u de online marketing strategie van restaurant content echt wilt verbeteren, laat u de volgers zien, hoe uw achter het gordijn functioneert. Plaats niet alleen de foto’s van een glimlachende ober. Neem een ​​sprong voorwaarts door uw chef kok en zijn assistenten in de keuken te laten zien. Hun baan is erg opwindend en dynamisch. Dus gebruikers houden ervan om een ​​kijkje te nemen en te ontdekken hoe het voelt om lid te zijn van de keukenploeg. Het is een geweldige kans om uw bedrijf menselijker te maken en aan te tonen, dat u een team van tevreden werknemers heeft die hun best doen ten behoeve van hun klanten.

6. Presenteer uw vaste klanten

Praten over de menselijke kant van uw bedrijf, het presenteren van vaste klanten is nog een andere manier om uw restaurant er warmer en aangenamer te maken. Dit is een uitstekende strategie om sociaal bewijs aan uw content toe te voegen zonder, dat het te opdringerig of kunstmatig lijkt. Natuurlijk wilt u geen reguliere bezoekers lastigvallen of uitbuiten. Integendeel, u kunt ze een gratis rondje drankjes of een gratis aperitief sturen en dan vriendelijk om een ​​foto vragen. Het is een win-win situatie voor beide partijen. Waarschijnlijk vinden ze het daarom niet erg om een ​​foto te maken voor uw website of sociale media accounts. Houd er echter rekening mee, dat elke foto een leuk vervolgverhaal nodig heeft. Zorg daarom voor een warme en persoonlijke uitspraak over of van uw vaste klanten.

7. Community evenementen promoten

Content Marketing is een formidabele toevoeging op het promoten van community evenementen. De uiteindelijke bedoeling van uw online marketing strategie is om meer consumenten naar het restaurant te trekken. Dus u moet offline en online activiteiten combineren om uw doelen te bereiken. U kunt deelnemen aan community evenementen of zelfs een aantal lokale activiteiten hosten. Dit biedt op zijn beurt nieuwe suggesties voor het fabriceren van content. Dit zal niet alleen een groter publiek inspireren, maar ook mensen uit de buurt overtuigen om uw restaurant ooit eens te proberen. Met een beetje geluk (en lekker eten!), kunt u ze net zo goed omzetten in vaste klanten.

8. Content – planning en analyse

De laatste suggestie op dit lijstje is om Sociale Media berichten vooruit in te plannen en de opbrengsten van uw content marketing activiteiten te meten. Statistieken zijn erg belangrijk, als u wilt weten wat goed werkt en wat moet worden verbeterd of uit uw strategie moet worden verwijderd. Besteed daarom wat tijd aan het bijwerken van resultaten en u kunt uw marketingcommunicatie voor restaurants op lange termijn aanpassen en verbeteren.

9. Social media marketing

Het runnen van een succesvol restaurant is niet mogelijk als u uitsluitend focust op activiteiten op locatie. U moet ook gebruik maken van de kracht van internet en sociale media om het bewustzijn te vergroten en meer gasten naar uw locatie te trekken. Hoewel het zeker veel meer werk kost om uw restaurant te vestigen, als een van de beste verkooppunten in de buurt, zorgen deze 9 strategieën voor Content marketing in restaurants voor een goed begin.

Horeca SEO en Content Marketing – Conclusie

SEO en Content Marketing voor restaurants kan waardevolle groei, stabiliteit en herhaalde activiteiten opleveren. Het kan het verschil maken tussen open tafels en een full house.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketeer.

SEO specialist inhuren

Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:

Heeft u een vraag voor ons over marketing in restaurants? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om bovenaan in Google te komen? Bel of mail ons.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

SEO checklist

Met deze SEO checklist krijg je meer bezoekers in je restaurant.

Gratis SEO tools

Kijk ook eens naar deze lijst met veelal gratis SEO tools. Hiermee kunt u misschien zelf al een start maken met de SEO optimalisatie van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook altijd een optie.

0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.