• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

SEO & UX-design = het winnende staatslot

SEO & UX-design = het winnende staatslot

SEO missie, SEO & UX-design
Connect your World uit Den Haag heeft veel kennis over SEO & Content Marketing

SEO & UX-design beiden van belang.

Tegenwoordig omvatten best practices voor SEO aandacht voor de gebruikerservaring (UX). SEO & UX-design kunnen samen zowel zoekmachines als gebruikers helpen.

In de goede oude tijd was SEO eenvoudig. Nu hebben Google en de andere zoekmachines namelijk honderden factoren bij het bepalen, welke pagina’s het best op de pagina’s met zoekmachine-resultaten (SERP’s) staan.

Deze nieuwe realiteit betekent, dat elementen van gebruikerservaring (UX) zijn verwerkt in de best practices van SEO. Hoe intuitief is uw website bij het navigeren? Heeft u hoogwaardige content, die ervoor zorgt dat bezoekers willen blijven en betrokken blijven? Is uw site veilig, snel en mobielvriendelijk? Voor SEO bureau Connect your World zijn SEO & UX-design als broer en zus, verbonden met elkaar maar ook elk een eigen plaats.

Waarom is UX-design belangrijk?

UX staat voor User Experience, ofwel ‘gebruikerservaring’. Een gebruiker is een persoon, die gebruik maakt van jouw website, webshop of applicatie. Tijdens dit gebruik ontstaat bij deze persoon een positieve, negatieve of een neutrale ervaring. Een UX designer is gespecialiseerd in het ontwerpen van waardevolle & aangename gebruikerservaringen. Onderzoek speelt daarbij een grote rol, want alleen door in de huid te kruipen van gebruikers kunnen duurzame verbeteringen worden gerealiseerd. Een gebruiker moet vinden wat hij of zij zoekt. Dat gaat het beste en snelste als de website intuïtief is. Dit houdt eigenlijk in, dat het zoeken op de website van zelf gaat zonder hindernissen. SEO & UX-design hebben dus sterke banden met elkaar. Een goed design en navigatie helpt de SEO van een website enorm.

Help de bezoeker van je website

Klant is toch koning! Als UX-designer wil je het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken. Dit kan op verschillende manieren. Een goede navigatie op je website is extreem belangrijk. Probeer bij het ontwerp van de navigatie de volgende doelen te bereiken:

  • Help de bezoeker om iets te vinden. Dat kan bijvoorbeeld een zoekfunctie zijn.
  • Maak de bezoeker duidelijk waar hij of zij zich bevindt op de website. Dit kan bijvoorbeeld met een broodkruimelspoor.
  • Biedt de bezoeker houvast.
  • Maak de bezoeker duidelijk wat er te vinden is op de website.
  • Toon de bezoeker hoe de website gebruikt kan worden.

Met een goede navigatiestructuur maak je het de gebruiker makkelijker om op jouw website te vinden wat hij of zij zoekt. De bezoeker zal daarom langer op jouw website blijven en dat is goed voor de autoriteit van jouw website en daarmee voor jouw SEO.

Tien gouden UX-design richtlijnen

  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie. Maak goed duidelijk wie u bent en wat u doet.
  • Plaats een consistente primaire navigatiestructuur op elke pagina.
  • Help de bezoekers te vinden wat zij zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een taxonomie.
  • Maak uw webpagina’s optimaal leesbaar op elke pagina.
  • Toon uw websites binnen 5 seconden en liefst sneller.
  • Geef zoveel mogelijk informatie met zo min mogelijk woorden.
  • Geef u content context en diepgang met duidelijke links zowel interne als externe links.
  • Maak uw website toegankelijk voor iedereen.
  • Gebruik afbeeldingen & multimedia doelbewust.
  • Optimaliseer de website voor alle apparaten.

SEO & UX-design samen aanpakken

Denk aan de samenwerking tussen SEO en UX op deze manier. SEO richt zich op zoekmachines en UX richt zich op de bezoekers van uw website. Beide hebben een gemeenschappelijk doel om gebruikers de beste ervaring te bieden. Hier volgen enkele veelvoorkomende website elementen, die van invloed zijn op zowel SEO als gebruikerservaring.

Rubrieken & koppen

Net zoals de kopjes van een gedrukt werk het gemakkelijker maken om informatie te vinden, maken de koppen van een webpagina het gemakkelijker voor zowel bezoekers als crawlers van zoekmachines om uw inhoud te begrijpen en te indexeren.

Koppen moeten de lezers en zoekmachines vertellen waar de alinea’s / secties over gaan. Daarnaast moeten ze een logische hiërarchie van de inhoud tonen. Kopteksten helpen gebruikers namelijk ook als ze verdwalen op een pagina.

SEO check

Gebruik slechts één h1-tag op een pagina, zodat zoekmachines en gebruikers op de hoogte zijn van de primaire focus van de pagina. H1’s zijn normaal gesproken het eerste stuk content op een pagina en bovenaan geplaatst. Denk aan h1’s als de hoofdstuktitel van een boek. Het toevoegen van zoekwoorden aan de voorkant van een kop kan ook helpen bij het rangschikken. Andere headers bijvoorbeeld h2 tot en met h6 moeten h1’s volgen om de rest van de pagina op de juiste manier te structureren en in te delen. De andere koppen kunnen meerdere keren op een pagina worden gebruikt, zolang dit zinvol is. U hoeft ze ook niet allemaal te gebruiken. Soms heeft uw content alleen een h1 en sommige h2’s nodig.

Eenvoudige navigatie en sitestructuur

Het lijkt misschien gek, dat we het nog steeds hebben over eenvoudige navigatie op een website. Er zijn veel te veel sites, die het gewoon niet snappen. Al snel ontstaat de neiging om de navigatie stukje bij stukje uit te breiden. Op deze wijze wordt de navigatie vrij rap onoverzichtelijk. Uw sitestructuur is niet alleen belangrijk voor uw gebruikers. Het is ook de routekaart van uw site voor de zoekmachines.

Vergeet niet dat veel van uw bezoekers uw site niet via uw startpagina zullen betreden. Dit betekent dat uw site eenvoudig moet zijn met haar navigatie, ongeacht op welke pagina een zoeker of crawler van een zoekmachine terechtkomt.

SEO sitestructuur belangrijk voor SEO & Web-design

De navigatie van uw site is niet de plaats voor chique pop-ups, een lange lijst met opties, verstoppertje spelen of een plaats met doodlopende wegen. Waarbij de gebruiker niet weet, hoe hij terug moet naar een ander gedeelte van uw site of teruggaat naar uw startpagina.

Met het menu dat letterlijk het volledige scherm vult, kan een gebruiker de inhoud die zich onder de navigatie bevindt niet lezen. Dit zorgt voor een zeer slechte gebruikerservaring. Wanneer mensen op mobiele apparaten surfen en zoeken, is de kans groot, dat ze niet het geduld hebben om met dit soort menu’s om te gaan.

Bovendien kunnen een schone sitenavigatie en sitestructuur er ook toe leiden, dat ‘site links’ worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. ‘Site links’ kunnen u helpen meer onroerend goed over te nemen op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Wat betekent, dat er minder ruimte is voor uw concurrenten en hopelijk meer klikken voor u.

Algoritme van Google

Google geeft alleen site links voor resultaten weer, als ze denken dat ze nuttig zijn voor de gebruiker. Als de structuur van uw site niet toestaat dat deze algoritmen goede site links vinden. Of we denken niet dat de site links voor uw site relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker, dan zullen deze niet weergeven worden. Het algoritme van Google bepaalt welke websites ‘site links’ krijgen en welke niet. Ze baseren deze beslissing grotendeels op de structuur van een site:

Gebruikerssignalen

Ik geloof, dat gebruikerssignalen steeds meer een prominentere rol gaan spelen bij het rangschikken van zoekmachines. Heeft u berichten op Google Mijn Bedrijf waarop bezoekers klikken? Gebruiken bezoekers op mobiele apparaten de click-to-call-functie om uw bedrijf te bellen? Tevreden klanten laten voor jou vijf sterren recensies achter en reageert u ook op die beoordelingen?

Google heeft ontkend, dat gebruikerssignalen zoals tijd op locatie of bouncepercentage directe rankingfactoren zijn. Toch hebben onderzoeken aangetoond, dat er een sterke correlatie bestaat tussen deze signalen en de hoogste ranglijst. Laten we het zo stellen: Google ziet en weet alles. Elk contactpunt en interactie, die uw bezoekers met u hebben laat Google zien, dat gebruikers geïnteresseerd zijn in en zich bezighouden met uw inhoud.

Sitesnelheid

Sitesnelheid is lange tijd een factor geweest bij het zoeken op Google. Het bedrijf heeft zelfs aangekondigd, dat de snelheid van de mobiele pagina in plaats van de desktop binnenkort wordt gebruikt om deze rangorde te bepalen. Het is dus niet alleen belangrijk om een ​​website te hebben die snel laadt, maar ook uw mobiele ervaring moet snel zijn.

Pagespeed insights

Met de Paginasnelheid Insights tool van Google of van Pindom kunt u uw URL invoeren om te zien welke problemen uw site kan hebben met mobiele reacties. PageSpeed ​​Insights meet hoe de pagina de prestaties kan verbeteren. Dit kan zowel bij tijd tot vouwkracht boven de vouw als bij laden van de volledige pagina. Vervolgens biedt het concrete suggesties om de laadtijd van de pagina te verminderen.

Verbazingwekkend genoeg hebben zelfs de grote sites met vermoedelijk grote budgetten problemen met de snelheid. Content-heavy sites en nieuwssites moeten vooral letten op problemen met sitesnelheden. Omdat deze sites voor het gemak vaak op mobiele apparaten worden bekeken. Mensen zijn ongeduldig en klikken heel vaak weg als de website te traag is. Zet dus sterk in op SEO & UX-design.

Mobiele ervaring als SEO factor

Wanneer u denkt aan ‘mobiele ervaringen’, is snelheid zeker een overweging. Maar ook uw mobiele website als geheel, het uiterlijk, het gevoel, navigatie, tekst en geoptimaliseerde afbeeldingen zijn belangrijke SEO factoren. Sinds Google in 2015 zijn mobielvriendelijke update publiceerde, moesten webmasters en de SEO specialist rekening houden met ‘mobielvriendelijkheid’ als een rangordefactor. En nu, met de mobiel-eerste index, zal uw mobiele site als uw “hoofd” website worden beschouwd, wanneer het algoritme van Google rangordes berekent. Een goede mobiele ervaring helpt u SEO en uiteindelijk uw omzet en winst..

Navigatie belangrijk voor mobiele ervaring en SEO

Navigatie is één van de belangrijkste componenten van een mobiele ervaring. Gebruikers en Google willen snel iets vinden, waarnaar ze op zoek zijn. Zelfs knopformaten en designs kunnen van invloed zijn op de gebruikersinteractie op uw mobiele website. Elk element op uw mobiele website heeft invloed op de ervaring van een gebruiker en beïnvloedt direct en indirect de SEO. Eenvoudige en slimme ontwerpbeslissingen zoals deze zullen een lange weg banen om niet alleen uw bezoekers blij te maken, maar ook Google!

SEO & UX-design: een winnende combinatie

Hopelijk ziet u dat, SEO & UX-design hand in hand gaan bij het creëren van een succesvolle website – ervaring voor menselijke bezoekers en zoekmachines. Door zowel op SEO & UX-design te focussen, kan u zeer grote stappen zetten om meer bezoekers op uw website te krijgen. Websitebezoekers die ook nog eens gaan doen, wat u voor ogen heeft. Dit heet een win-win situatie.

Maar wat denk u ervan? Denkt u aan de gebruikers van uw site, wanneer u inhoud aan het maken bent? Hoe werkt u samen met uw ontwerpteam om ervoor te zorgen dat uw site zorgt voor een geweldige mobiele ervaring voor uw gebruikers? Wat is uw balans tussen SEO-factoren en UX-factoren? We zouden het graag willen weten!

SEO Blogs over Linkbuilding & Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Management expert. Al sinds het begin van het internet houd ik mij bezig met UX-design voor websites en mobile apps. Al snel kwam ik erachter, dat SEO & UX-design sterk met elkaar verbonden zijn. Connect your World is gevestigd in Den Haag, maar neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Breda. Wilt u een SEO specialist inhuren? Neem contact op met deze SEO specialist via het contactformulier en bel of mail mij.

connectyourworld

Laat je bericht achter