• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Waarom SEO niet zonder UX design kan

Waarom SEO niet zonder UX design kan

SEO missie, SEO & UX-design
SEO bureau Den Haag

Geschatte leestijd: 15 minuten

SEO & UX Design beiden van belang

Tegenwoordig omvatten ‘best practices´ voor SEO optimalisatie aandacht voor de gebruikerservaring (UX). SEO & UX design kunnen samen zowel zoekmachines als gebruikers helpen. In de goede oude tijd was SEO optimalisatie eenvoudig. Nu hebben Google en de andere zoekmachines namelijk honderden factoren bij het bepalen, welke pagina’s het best op de pagina’s met zoekmachineresultaten (SERP’s) staan.

SEO optimalisatie & UX design

Deze nieuwe realiteit betekent, dat elementen van gebruikerservaring (UX) zijn verwerkt in de best practices van SEO optimalisatie.

  • Hoe intuïtief is uw website bij het navigeren?
  • Heeft u hoogwaardige content, die ervoor zorgt, dat bezoekers willen blijven en betrokken blijven?
  • Is uw site veilig, snel en mobielvriendelijk?

Voor SEO bureau Connect your World zijn SEO & UX-design als broer en zus, verbonden met elkaar maar ook elk met een eigen plaats.

Wat is UX design?

UX staat voor User Experience, ofwel ‘gebruikerservaring’. Een gebruiker is een persoon, die gebruik maakt van uw website, webshop of applicatie. Tijdens dit gebruik ontstaat bij deze persoon een positieve, negatieve of een neutrale ervaring. Een UX designer is gespecialiseerd in het ontwerpen van waardevolle & aangename gebruikerservaringen.

Wat is page experience?

Page Experience is simpel gezegd de gebruikservaring van specifieke pagina’s op uw website. “Hoe beter de gebruikservaring, hoe hoger de kwaliteit van uw pagina.”

Onderzoek speelt daarbij een grote rol, want alleen door in de huid te kruipen van gebruikers kunnen duurzame verbeteringen worden gerealiseerd. Een gebruiker moet vinden wat hij of zij zoekt. Dat gaat het beste en snelste als de website intuïtief is. Dit houdt eigenlijk in, dat het zoeken op de website van zelf gaat zonder hindernissen.

SEO & UX design hebben dus sterke banden met elkaar. Een goed design en navigatie helpt de SEO optimalisatie van een website enorm.

SEO & UX design, SEO optimalisatie, Bovenaan in Google

Google Algoritme 2021

In 2021 gaat Google zijn algoritme van de zoekmachine verder verbeteren. Google gaat namelijk de kwaliteit van de webpagina´s bepalen op basis van user experience (UX design). Als de UX design van de webpagina niet op orde is, dan zal dat negatief zijn voor uw SEO rankings.

SEO UX design

De metric ´Cumulative Layout Shift´ is de nieuwe metric, die Google ondersteunt met het bepalen van de User Experience. Deze metric kijkt naar de stabiliteit van een webpagina wanneer deze laadt. Verschuiven afbeeldingen, buttons en teksten tijdens het laden van de pagina? Dan is dat een slecht teken. Samengevat hoe instabieler uw pagina is tijdens het laden, hoe lager de kwaliteitsscore van Google zal zijn.

Hoe verbetert u de Page Experience?

In Google Search Console is een nieuwe rapportage toegevoegd: Site-vitaliteit. Google bepaalt hiermee de kwaliteitsscore op laadtijd, interactiviteit én stabiliteit.  

  1. Largest Contentful Paint (LCP, laadtijd): de laadtijd van een website moet gemiddeld onder de 2,5 seconden zijn. Dit geldt vanaf het moment, dat de website begint met laden.
  2. First Input Delay (FID, interactiviteit): hiermee meet u, wanneer de bezoeker voor het eerst interactiviteit met de website heeft. Een goede pagina heeft een FID onder de 100 milliseconden.
  3. Cumulative Layout Shift (CLS, stabiliteit): De CLS is de score voor stabiliteit. Een goede webpagina heeft een score van onder de 0.1.

De volgende SEO UX design signalen zijn daarnaast ook belangrijk:

1. Toegankelijkheid

Een SEO vriendelijke website kan probleemloos volledig worden geïndexeerd door zoekmachines. Dat is het eerste principe van SEO ontwerp en een heel belangrijk. Volg deze stappen om ervoor te zorgen, dat uw website en content correct worden geïndexeerd:

Robots.txt optimaliseren

Robots.txt is een bestand in de hoofdmap van uw website, dat instructies geeft aan zoekmachines over welke pagina’s van een website ze kunnen indexeren. Elke valse blokkering in uw robotbestand kan rampzalig zijn. Dus het eerste dat u moet doen, is uw robots.txt controleren en optimaliseren.

Crawlfouten controleren

De volgende stap is om te controleren op crawlfouten. Google heeft een tool voor webmasters, die bekend staat als Google Search Console en die u onder andere informatie kan geven over crawlfouten.

XML-sitemap indienen

Een XML-sitemap bevat alle belangrijke pagina’s van een website die zoekmachines moeten kennen. Het is normaal dat een website veel pagina’s heeft, maar ze zijn niet allemaal handig voor zoekmachines. Om hun werk gemakkelijker te maken, kunt u een XML-sitemap maken en indienen via de Google Search Console. Sitemaps worden niet alleen gebruikt voor ontdekkingsdoeleinden, maar het is ook een geweldige manier om zoekmachines te informeren over updates in uw sitestructuur of content.

Canonieke URL’s gebruiken

Een canonieke URL vertelt crawlers van zoekmachines welke versie van een pagina ze moeten indexeren. Als u bijvoorbeeld verschillende pagina’s voor desktop en mobiel met dezelfde content heeft, moet u Google vertellen dat deze pagina’s hetzelfde zijn. Als u het niet doet, indexeert Google slechts één van de versies of raakt het in de war. Dat is iets, dat uw SEO rankings negatief kan beïnvloeden.

Best practices zijn:

Stel een voorkeursdomein in. Google heeft een functie in de oude Google Search console, die u kunt gebruiken om op te geven, hoe u wilt dat Google uw pagina’s behandelt. In de ogen van Google zijn dit twee verschillende websites (hoewel het hetzelfde domein is):

  • http://www.voorbeeld.com
  • http://example.com

Geef een canonieke URL op voor alle pagina’s. Elke pagina van uw website moet een canonieke URL specificeren in de koptekst. Als u WordPress gebruikt, kunt u de Yoast SEO-plug-in installeren. Deze SEO plug-in zal het automatisch voor u doen

Alt tekst voor afbeeldingen gebruiken

Afbeeldingen toegankelijk maken voor zoekmachines is ook een principe van goed SEO webdesign. Afbeeldingen maken een pagina interessanter en gemakkelijker te lezen. Crawlers van zoekmachines kunnen echter niet gemakkelijk begrijpen, waar een afbeelding over gaat. Om hun werk gemakkelijker te maken en uw kansen op het genereren van verkeer via ‘Afbeeldingen zoeken’ te vergroten , moet u uw afbeeldingen optimaliseren. De belangrijkste SEO factor voor afbeeldingen is zorgen voor een geldige en betekenisvolle Alt tekst.

Gestructureerde gegevensopmaak toevoegen

Naast afbeeldingen kan een website ook andere multimedia elementen bevatten, zoals video’s, podcasts en audio. Hoewel zoekmachines deze elementen kunnen indexeren, hebben ze hulp nodig om hun context te begrijpen  Dit is één van de manieren, waarop schema’s en gestructureerde gegevens kunnen helpen. Gestructureerde gegevens zijn speciale tags, die u aan uw HTML-code kunt toevoegen om zoekmachines meer informatie te geven over bepaalde elementen van een pagina.

2. Help de bezoeker van uw website

Klant is toch koning! Als UX-designer wilt u het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maken. Dit kan op verschillende manieren.

Een goede navigatie op uw website is extreem belangrijk. Probeer bij het ontwerp van de navigatie de volgende doelen te bereiken:

  • Help de bezoeker om iets te vinden. Dat kan bijvoorbeeld een zoekfunctie zijn
  • Maak de bezoeker duidelijk waar hij of zij zich bevindt op de website. Dit kan bijvoorbeeld met een broodkruimelspoor
  • Biedt de bezoeker houvast
  • Maak de bezoeker duidelijk wat er te vinden is op de website
  • Toon de bezoeker hoe de website gebruikt kan worden

Met een goede navigatiestructuur maakt u het de gebruiker makkelijker om op uw website te vinden, wat hij of zij zoekt. De bezoeker zal daarom langer op uw website blijven. Dat is weer goed voor de domein autoriteit van uw website en daarmee voor uw SEO.

3. SEO & UX design – tien gouden richtlijnen

  • Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie. Maak goed duidelijk wie u bent en wat u doet
  • Plaats een consistente primaire navigatiestructuur op elke pagina
  • Help de bezoekers te vinden wat zij zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een taxonomie
  • Maak uw webpagina’s optimaal leesbaar op elke pagina
  • Toon uw websites binnen 5 seconden en liefst sneller
  • Geef zoveel mogelijk informatie met zo min mogelijk woorden
  • Geef u content context en diepgang met duidelijke links zowel interne als externe links
  • Maak uw website toegankelijk voor iedereen
  • Gebruik afbeeldingen & multimedia doelbewust
  • Optimaliseer de website voor alle apparaten

SEO zoekmachineoptimalisatie & UX-design samen oppakken

Denk aan de samenwerking tussen SEO en UX op deze manier. SEO richt zich op zoekmachines en UX richt zich op de bezoekers van uw website. Beide hebben een gemeenschappelijk doel om gebruikers de beste ervaring te bieden. Hier volgen enkele veelvoorkomende website elementen, die van invloed zijn op zowel SEO als gebruikerservaring.

4. Rubrieken & koppen

Net zoals de kopjes van een gedrukt werk het gemakkelijker maken om informatie te vinden, maken de koppen van een webpagina het gemakkelijker voor zowel bezoekers als crawlers van zoekmachines om uw content te begrijpen en te indexeren. Koppen moeten de lezers en zoekmachines vertellen waar de alinea’s / secties over gaan. Daarnaast moeten ze een logische hiërarchie van de inhoud tonen. Kopteksten helpen gebruikers namelijk ook als ze verdwalen op een pagina.

SEO check

Gebruik slechts één H1-tag op een pagina, zodat zoekmachines en gebruikers op de hoogte zijn van de primaire focus van de pagina. H1’s zijn normaal gesproken het eerste stuk content op een pagina en bovenaan geplaatst.

Denk aan H1’s als de hoofdstuktitel van een boek.

Het toevoegen van zoekwoorden aan de voorkant van een kop kan ook helpen bij het rangschikken. Andere headers bijvoorbeeld H2 tot en met H6 moeten H1’s volgen om de rest van de pagina op de juiste manier te structureren en in te delen. De andere koppen kunnen meerdere keren op een pagina worden gebruikt, zolang dit zinvol is. U hoeft ze ook niet allemaal te gebruiken. Soms heeft uw content alleen een H1 en sommige H2’s nodig.

5. Eenvoudige navigatie en sitestructuur

Het lijkt misschien gek, dat we het nog steeds hebben over eenvoudige navigatie op een website. Er zijn veel te veel websites, die het gewoon niet snappen. Al snel ontstaat de neiging om de navigatie stukje bij stukje uit te breiden. Op deze wijze wordt de navigatie vrij rap onoverzichtelijk.

Uw sitestructuur is niet alleen belangrijk voor uw gebruikers. Het is ook de routekaart van uw site voor de zoekmachines zoals Google.

Vergeet niet, dat veel van uw bezoekers uw website niet via uw startpagina zullen betreden. Dit betekent, dat uw website eenvoudig moet zijn met haar navigatie, ongeacht op welke pagina een zoeker of crawler van een zoekmachine terechtkomt.

SEO sitestructuur belangrijk voor SEO & Web-design

De navigatie van uw website is niet de plaats voor chique pop-ups, een lange lijst met opties, verstoppertje spelen of een plaats met doodlopende wegen. Waarbij de gebruiker niet weet, hoe hij terug moet naar een ander gedeelte van uw website of teruggaat naar uw startpagina.

Met het menu, dat letterlijk het volledige scherm vult, kan een gebruiker de content, die zich onder de navigatie bevindt niet lezen. Dit zorgt voor een zeer slechte gebruikerservaring. Wanneer mensen op mobiele apparaten surfen en zoeken, is de kans groot, dat ze niet het geduld hebben om met dit soort menu’s om te gaan.

SEO website analyse

Bovendien kunnen een schone ‘site navigatie’ en sitestructuur er ook toe leiden, dat ‘site links’ worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. ‘Site links’ kunnen u helpen meer onroerend goed over te nemen op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Wat betekent, dat er minder ruimte is voor uw concurrenten en hopelijk meer klikken voor u.

6. URL – structuur

Een goede URL-structuur moet overeenkomen met de website-structuur en deze ondersteunen. Met URL-structuur bedoelen we het formaat van uw permalinks (ook bekend als slugs).

Een SEO-vriendelijke URL- structuur heeft de volgende kenmerken:

  • URL’s zijn kort en informatief
  • Het bevat SEO-zoekwoorden in de URL
  • Het bevat geen datums in de URL
  • Het verwijst rechtstreeks naar de pagina

Algoritme van Google

Google geeft alleen site links voor resultaten weer, als ze denken, dat ze nuttig zijn voor de gebruiker. Als de structuur van uw site niet toestaat, dat deze algoritmen goede site links vinden. Of we denken niet dat de site links voor uw site relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker, dan zullen deze niet weergeven worden. Het algoritme van Google bepaalt welke websites ‘site links’ krijgen en welke niet. Ze baseren deze beslissing grotendeels op de structuur van een site:

Gebruikerssignalen

Gebruikerssignalen gaan steeds meer een prominentere rol spelen bij het rangschikken van zoekmachines.

  • Heeft u berichten op Google Mijn Bedrijf waarop bezoekers klikken?
  • Gebruiken bezoekers op mobiele apparaten de click-to-call-functie om uw bedrijf te bellen?
  • Reageert u ook op beoordelingen (Google reviews) van tevreden klanten, die voor u vijf sterren recensies achterlaten? Reageert u ook op negatieve Google recensies?

Google heeft tot nu toe altijd ontkend, dat gebruikerssignalen zoals ‘tijd op locatie’ of ‘bounce rate percentage’ directe SEO rankings factoren zijn. Toch hebben onderzoeken aangetoond, dat er een sterke correlatie bestaat tussen deze signalen en de posities van een website in Google.

Laten we het zo stellen: Google ziet en weet alles. Elk contactpunt en interactie, die uw bezoekers met u hebben laat Google zien, dat gebruikers geïnteresseerd zijn in en zich bezighouden met uw content.

Sitesnelheid

Sitesnelheid is al lange tijd een SEO factor bij het zoeken op Google. Tegenwoordig is zelfs de snelheid van de mobiele pagina in plaats van de desktop leidend om de rangorde te bepalen. Het is dus niet alleen belangrijk om een ​​website te hebben die snel laadt, maar ook uw mobiele ervaring moet snel zijn.

Pagespeed insights

Met de Paginasnelheid Insights tool van Google of van Pingdom kunt u uw URL invoeren om te zien welke problemen uw site kan hebben met mobiele reacties. PageSpeed ​​Insights meet hoe de pagina de prestaties kan verbeteren. Dit kan zowel bij tijd tot vouwkracht boven de vouw als bij laden van de volledige pagina. Vervolgens biedt het concrete suggesties om de laadtijd van de pagina te verminderen.

SEO & UX Design en website snelheid

Verbazingwekkend genoeg hebben zelfs de grote websites met vermoedelijk grote budgetten problemen met de snelheid. ‘Content-heavy sites’ en nieuwssites moeten vooral letten op problemen met sitesnelheden. Omdat deze sites voor het gemak vaak op mobiele apparaten worden bekeken. Mensen zijn ongeduldig en klikken heel vaak weg als de website te traag is. Zet dus sterk in op SEO & UX design.

Mobiele ervaring als SEO factor

Wanneer u denkt aan ‘mobiele ervaringen’, is snelheid zeker een overweging. Maar ook uw mobiele website als geheel, het uiterlijk, het gevoel, navigatie, tekst en geoptimaliseerde afbeeldingen zijn belangrijke SEO factoren. Sinds Google in 2015 zijn mobielvriendelijke update publiceerde, moesten webmasters en de SEO specialist rekening houden met ‘mobielvriendelijkheid’ als een rangordefactor. En nu, met de ‘mobile-first index’, zal uw mobiele site als uw “hoofd” website worden beschouwd, wanneer het algoritme van Google rangordes berekent. Een goede mobiele ervaring helpt u SEO en uiteindelijk uw omzet en winst..

Navigatie belangrijk voor mobiele ervaring & SEO Optimalisatie

Navigatie is één van de belangrijkste componenten van een mobiele ervaring. Gebruikers en Google willen snel iets vinden, waarnaar ze op zoek zijn. Zelfs knopformaten en designs kunnen van invloed zijn op de gebruikersinteractie op uw mobiele website.

Mobile SEO

Elk element op uw mobiele website heeft invloed op de ervaring van een gebruiker en beïnvloedt direct en indirect de SEO optimalisatie. Eenvoudige en slimme ontwerpbeslissingen zoals deze zullen een lange weg banen om niet alleen uw bezoekers blij te maken, maar ook Google! Zij kijken namelijk bij het indexeren van een website als eerste naar de mobiele versie van uw website. Daarom is Mobile SEO extreem belangrijk.

7. Website beveiliging

Websitebeveiliging is geen ontwerpfactor, maar het is een grote factor voor gebruikerservaring. Uw website moet worden beveiligd (https) en gebruikersinformatie op de best mogelijke manier beschermen. Waar van toepassing moet u gebruikers ook bewijzen, dat de website veilig is door logo’s of andere relevante informatie te tonen.

RankBrain UX-signalen

RankBrain is een machine-leerproces dat deel uitmaakt van het Google – rankingalgoritme. Een van de taken van RankBrain is om bepaalde UX-signalen te analyseren en erachter te komen welke websites gebruikers graag bezoeken voor een bepaalde zoekopdracht. Wat dit in eenvoudige bewoordingen betekent, is dat Google de ranking van een website kan verbeteren als er aanwijzingen zijn, dat mensen het beter vinden dan websites die al op hogere posities staan ​​op de SERPS.

Hoe verhoudt dit zich tot website-ontwerp?

Wanneer gebruikers een webpagina leuk vinden, betekent dit, dat ze tijd op een pagina doorbrengen, de content lezen, interactie hebben met de site en meer pagina’s bezoeken voordat ze de pagina verlaten. Als dat niet het geval is, is er waarschijnlijk iets mis met uw website en moet u weten, wat u moet doen en het probleem oplossen. Het maken van een geoptimaliseerde website is geen set-it en vergeet het taak. Het is een continu proces dat voortdurend moet worden geanalyseerd en getest. Maar u moet niet beginnen veranderingen aan te brengen in wat u ‘denkt’ dat beter is. In plaats daarvan moet u wijzigingen aanbrengen op basis van weloverwogen beslissingen door het gebruikersgedrag op uw site te analyseren.

Gebruikersgedrag op uw site analyseren

Programma’s zoals Google Analytics kunnen u helpen inzicht te krijgen in hoe gebruikers zich op uw site gedragen.

U kunt verschillende analytische rapporten bekijken en ontdekken:

  • Tijd die gebruikers doorbrengen op een webpagina en site
  • Het bouncepercentage of bounce rate van een pagina, dwz hoeveel mensen de website verlaten zonder interactie met uw content
  • Uw beste landingspagina’s en exitpagina’s – welke pagina’s ze het eerst bezoeken en welke pagina’s ze het laatst bezoeken voordat ze vertrekken

Als u deze informatie kent, kunt u erachter komen welke pagina’s uw aandacht nodig hebben en vooral om de impact te meten van optimalisaties die u op uw site aanbrengt.

SEO & UX design: een winnende combinatie

Hopelijk ziet u dat, SEO & UX design hand in hand gaan bij het creëren van een succesvolle website – ervaring voor menselijke bezoekers en zoekmachines. Door zowel op SEO & UX-design te focussen, kunt u zeer grote stappen zetten om meer bezoekers op uw website te krijgen. Websitebezoekers die ook nog eens gaan doen, wat u voor ogen heeft. Dit heet een win-win situatie.

Maar wat denk u ervan? Denkt u aan de gebruikers van uw website, wanneer u content aan het maken bent? Hoe werkt u samen met uw ontwerpteam om ervoor te zorgen, dat uw site zorgt voor een geweldige mobiele ervaring voor uw gebruikers? Wat is uw balans tussen SEO-factoren en UX-factoren? We zouden het graag willen weten!

SEO, Linkbuilding & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Management expert. Al sinds het begin van het internet houd ik mij bezig met UX-design voor websites en mobile apps. Al snel kwam ik erachter, dat SEO & UX-design sterk met elkaar verbonden zijn. Connect your World is gevestigd in Den Haag, maar neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben onder andere meerdere SEO projecten met succes afgerond in Delft, Rijswijk, Zoetermeer & Leiden. Wilt u een SEO specialist inhuren of heeft u vragen over SEO & UX Design? Neem contact op met deze SEO specialist en bel of mail ons.

SEO bureau Den Haag – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO checklist

Met deze SEO checklist verbetert u de SEO rankings van uw website.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.