• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

SEO rankings verbeteren met e-mailmarketing

SEO rankings verbeteren met e-mailmarketing

SEO ranking

Heeft uw website goede SEO rankings?

Uw SEO rankings verbeteren kan tegenwoordig op allerlei manieren. Heeft u bijvoorbeeld wel eens aan e-mailmarketing gedacht? Tegenwoordig is e-mailmarketing goed voor meer dan alleen klantbetrokkenheid. Relevante content verspreiden met e-mailmarketing kan uw doelgroep naar uw website leiden. Daarmee verbetert u de SEO rankings van uw website in de zoekmachines zoals Google.

E-mailmarketing stimuleert SEO

Wanneer u een marketingplan opzet en uitvoert, is e-mailmarketing nog steeds een belangrijk onderdeel. Het is een goedkope manier om snel en meetbaar met klanten in contact te komen. Daarom heeft e-mailmarketing een fantastische waardepropositie. Maar het is er één, die eigenlijk beter is, dan veel marketeers zich realiseren. Goede e-mailmarketing heeft namelijk ook een positieve invloed op uw zoekmachineoptimalisatie met hogere SEO rankings als gevolg.

Gebruik relevante zoekwoorden in e-mails

SEO optimalisatie is ervoor om te zorgen dat uw content, of het nu gaat om marketing, artikelen of een e-commerce website, zo hoog mogelijk rankt wanneer uw doelgroep zoekopdrachten uitvoert op populaire web zoekmachines zoals Google. Als u probeert uw website of content zo hoog mogelijk op die eerste pagina met zoekresultaten te plaatsen, moet u rekening houden met SEO wanneer u marketingmateriaal maakt. En dat is inclusief een e-mailmarketingcampagne! Met de juiste zoekwoorden kunt u mogelijk uw SEO content beter verspreiden in zoekmachines of uw product sneller verkopen.

Zorg voor verbinding tussen e-mail en SEO

Het lijkt misschien niet alsof er een directe verbinding is tussen een e-mailmarketingbericht en het optimaliseren van uw content voor uw SEO rankings in de zoekresultaten. Zolang u uw e-mail content op uw website plaatst of ernaar linkt, kunt u die brug bouwen.

SEO optimalisatie & engagement

“U zou de betrokkenheid kunnen vergroten door relevante bezoekers naar uw website te leiden. Door e-mailmarketing te gebruiken om SEO content te promoten, kunt u social media marketing acties en zelfs backlinks terugkrijgen. Deze kunnen resulteren in echte winst voor uw SEO rankings. De grote connectie tussen SEO optimalisatie en e-mail is de mogelijkheid om gericht SEO content te promoten. SEO factoren, die van de pagina verschillen kunnen verbeterd worden en waardevol verkeer genereren. “Dat kan leiden tot betere engagement signalen voor Google en andere zoekmachines.”

Off-page SEO factoren

Off-page SEO-factoren omvatten sociale media – shares en backlinks. Deze links zijn afkomstig van andere websites. Betrokkenheidssignalen omvatten bounce rate percentages en een tijdsaanduiding op locatie. Het opbouwen van zoekverkeer is belangrijk voor alle bedrijven. Het is vooral cruciaal voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB), omdat ze hun merken niet alleen snel maar goedkoop willen laten groeien. Dat betekent, dat SEO rankings en zoekwoorden belangrijk zijn wanneer u een MKB-er bent die net begint. Hier volgen 9 tips voor MKB-bedrijven over het gebruik van e-mailmarketing om hun SEO rankings te verbeteren.

9 e-mailmarketing tips

1. Ken uw klanten

Elke klantreis is uniek. Niet elke klant zal dezelfde verwachting en intentie hebben om zich in te schrijven. Om relevante e-mails te maken, moet u zoveel mogelijk informatie over uw klant verzamelen. Uw uiteindelijke doel zou moeten zijn om uitgebreide buyer persona’s op te bouwen. Dit is een samengestelde look van uw ideale prospects en klanten. Het bevat informatie zoals contactgegevens van klanten, beschrijvende gegevens en gedragsgegevens. U kunt ook hun voorkeuren en intenties toevoegen. Op basis van wat ze ondernemen en hoe ze zich gedragen, kunt u SEO content maken om ze door alle stadia te loodsen.

Klant levenscyclus & e-mailmarketing

Hieronder staan ​​de soorten e-mails, die u in elk van de vijf fasen van de klantlevenscyclus kunt verzenden.

De bewustwordingsfase  

Het is de eerste fase van de klantlevenscyclus. In deze fase beginnen potentiële klanten uw product of dienst te verkennen. Ze bladeren door uw website of app. Het gaat nog niet om e-mail. Ze kunnen uw merk op social media kanalen gaan volgen of rechtstreeks naar uw website gaan.

De rentefase 

Op dit punt kunt u aan boord komen van de nieuwe klanten met een welkomstmail. Maak indruk op hen door opwindende content te delen, bijvoorbeeld artikelen, blogs, nieuwsbrieven.

De overwegingsfase

In de overwegingsfase beginnen uw klanten met onderzoek om ervoor te zorgen, dat ze de best mogelijke selectie maken. Voordat ze een aankoopbeslissing nemen, vergelijken ze uw product en dienst met uw concurrenten. Het verzenden van casestudy’s en productvergelijkings-rapporten zijn uitstekende kandidaten voor deze fase.

De intentie-fase

In dit stadium kunt u ze enkele van uw beste klantrecensies, getuigenissen en recensies e-mailen. Stuur e-mails, inclusief relevante aanbiedingen en kortingen. In dit stadium zullen ze een beslissing nemen om uw producten te kopen of niet.

De  aankoopfase

Zodra klanten een aankoop hebben gedaan, kunt u bedank mailtjes, klantenondersteuning en vervolgmails sturen. Bovendien kunnen ecommerce bedrijven ook bestellingsmeldingen, leveringsupdates en productaanbevelingen verzenden.

Retentie

Wanneer u met succes een prospect in een klant heeft omgezet, zou uw volgende doel moeten zijn om ze verder te koesteren. Bouw langdurige relaties op om van hen merk loyalisten te maken. In dit stadium kunt u ze e-mails sturen met een verjaardag of jubileum wens. Overweeg om exclusieve en waardevolle content te delen. Stuur branche gerelateerde updates, nieuwste product- en servicegerelateerde informatie-upgrades, nieuwste aanbiedingen en recensies.

2. Personaliseer uw e-mail content

‘Niet alleen content van hoge kwaliteit is belangrijk in een e-mailmarketing campagne. De content moet ook gepersonaliseerd worden. Op die wijze trekt het de aandacht van het juiste publiek. Als u tuinstoelen verkoopt en nieuwsbrieven verzendt met blog links naar lezers die tuinieren, is de kans groter dat deze persoon zich eerder met de content bezig houdt. In de dagen na de e-mail bezorging, zoekt deze persoon er meestal naar in Google. Een e-mail voor reclame van zonneschermen voor de zomer zou relevant zijn voor mensen, die producten voor hun huis willen kopen.

Mailchimp geeft veel inzicht

Deze e-mails kunnen ertoe leiden, dat het gebruikers verkeer naar de website van de winkel toeneemt. Voor het maken van deze personalisatie zijn full-service e-mailmarketing-platforms zoals Mailchimp voorzien van kunstmatige intelligentie (AI). Dit helpt inzichten te leveren over welke content verschillende gebruikers kan aanspreken. Dan kunnen bedrijven die content op een gedetailleerd niveau personaliseren.

3. Bewaar alle content voor e-mailmarketing op uw website

Vooral wanneer u blogposts of artikelen via een e-mailnieuwsbrief verzendt, wilt u zeker weten, dat u al deze content op de website plaatst in plaats van deze in e-mail te bewaren. Daarbij zoeken mensen eerder in een zoekmachine in plaats van in hun e-mail inbox. Lezers of klanten ‘zijn van plan naar uw site te komen. Ze gebruiken daarom zoekwoorden om naar uw site te komen via uw e-mailmarketing, Het belangrijkste is, dat u de juiste zoekwoorden insmeert met uw e-mailadvertenties.”

Zorg dat e-mailmarketing berichten goed terugvindbaar zijn

Stel dat een marketingprofessional een e-mailnieuwsbrief ontving van een leverancier met een link naar een webinar over SEO en dat de persoon zich er niet meteen voor inschreef. De persoon kan later naar de term ‘SEO’ zoeken en deze oproepen als de webinar of gerelateerde content op de website van het bedrijf wordt geplaatst. Vaak komen e-mailmarketing berichten op het verkeerde moment voor mensen, wanneer ze geen tijd hebben om het volledige bericht te lezen. Dus zoeken ze er later naar.

4. Voeg sociale media links toe aan uw e-mail

Het opnemen van sociale knoppen in uw e-mail marketing is een goede manier om zoekverkeer op te bouwen door de bekendheid op sociale media te vergroten. Elke e-mail nieuwsbrief die uit gaat, moet social media knoppen hebben. Op deze wijze kunnen mensen de informatie gemakkelijk delen. Het vergroot gewoon het effect, dat het verzenden van de e-mails heeft, en het stimuleert zoekopdrachten. Het is dus super belangrijk om content te delen. Als u goed presterende e-mails hebt met boeiende content, zeer visuele content, echt gedeelde content, en u moedigt de mensen die uw e-mails lezen aan om die content ook te delen met hun eigen netwerken op andere sociale platforms met links terug naar uw website, dan kan dit een grote invloed hebben op uw SEO rankings.

5. Handhaaf een zeer geëngageerde e-maillijst

Besteed de tijd aan het ontwikkelen van een e-maillijst met contacten die zeer betrokken zijn. Deze ontvangers openen actief e-mails, lezen de content en klikken door naar uw website. Ze zijn waarschijnlijk geïnteresseerd in het later online zoeken naar deze content. De meeste e-mailmarketing tools, met name meer geavanceerde tools hebben een overvloed aan hulpmiddelen om de betrokkenheid van de doelgroep te meten. 

Bestudeer uw publiek

Om een ​​lijst met geëngageerde gebruikers te maken, moet u uw publiek bestuderen en meer te weten komen over hun voorkeuren. Als u een heel goed, zeer geëngageerd e-mailpubliek heeft, weet u al veel over het soort mensen, dat u probeert aan te trekken. Het gebruik van die content om van uw merk een magneet te maken, is echt een goede manier om uw e-mailmarketing en SEO) gezamenlijk te verbeteren. Wanneer u aan uw e-maillijst werkt, wilt u deze ook segmenteren op basis van de interacties die u eerder met hen hebt gehad om SEO te stimuleren. 

Hoe kunt u uw e-mail lijst laten groeien?

5.1 Publiceer waardevolle content

Dit staat als eerste in mijn lijst en het is waarschijnlijk iets dat u eerder hebt gehoord. Het is namelijk erg belangrijk voor het succes van uw e-maillijst. Als uw content niet goed is, zullen andere tips of trucs die u probeert om een e-maillijst te laten groeien, niet werken. Niemand wil nog een e-mail in hun inbox krijgen. Tenzij ze geloven, dat de e-mail waarde voor hen zal bieden en dat geweldige content de beste manier is om hen te helpen een beslissing te nemen.

5.2 Het doel van de lijst verduidelijken

U wilt ervoor zorgen, dat iemand de beslissing neemt om u zijn e-mailadres te geven en zich op uw mailinglijst in te schrijven. Daarvoor moeten ze van tevoren weten, waarom ze zich registreren (nieuwsbrief, nieuws, aanbiedingen, aankondigingen, enz.). Ervan uitgaande, dat u al goede en interessante content heeft, moet u ervoor zorgen, dat u een paar regels boven het registratie vak toevoegt. Dit is nodig om gebruikers uit te leggen, waarom ze zich op uw lijst moeten registreren.

5.3 Maak het gemakkelijk om in te schrijven

Waar u de e-mailregistratie box plaatst, is erg belangrijk. De meeste websites hebben de neiging dit toe te voegen aan de zijbalk (bovenaan of onderaan), maar dit is de minst effectieve positie. Zorg voor de beste resultaten dat het registratie vak zich in de hoofd content van de pagina bevindt. U kunt het in uw content hebben, onderaan of bovenaan uw pagina of artikel.

5.4 Maak een speciale aanmeldingspagina

Overweeg ook om een ​​speciale landingspagina te maken om uit te leggen, waarom iemand zich op uw lijst moet registreren. U kunt deze pagina toevoegen aan uw menu (zowel desktop als mobiel). Daarnaast kunt u deze gebruiken om A/B-tests uit te voeren om erachter te komen wat het meest effectieve ontwerp en de meest gebruikte berichten zijn. Door het aantal paginaweergaven en het aantal aanmeldingen voor e-mail te meten, kunt u het bericht of de aanbiedingen ontdekken die meer e-mail aanmeldingen stimuleren.

5.5 Verlaat pop-up- en flyout-boxen

Ik weet bijvoorbeeld, dat sommige mensen niet van pop-ups of flyout-boxen houden. Maar als het gaat om het uitbreiden van een e-maillijst, zijn dit de meest effectieve tools, die u veilig kunt gebruiken. Als u dit soort pop-ups niet leuk vindt, kunt u een flyout-box gebruiken (een venster dat in de rechterbenedenhoek verschijnt) of een andere combinatie die u wilt.

Trekt de aandacht

Het is namelijk belangrijk om de aandacht van de gebruiker te trekken, zodat deze ziet wat u aanbiedt in ruil voor zijn e-mailadres. Op mobiele apparaten kunt u geen pop-up met exit-intentie hebben, maar u kunt een flyout-box gebruiken. Dit is niet in strijd met SEObest practices op voorwaarde dat:

  • De pop-up beslaat niet het hele scherm
  • Gebruikers kunnen de pop-up eenvoudig sluiten
  • Pop-up verschijnt niet onmiddellijk bij het laden van de pagina

5.6 Vraag om minimale informatie

Vraag niet veel informatie, aangezien mensen eerder bereid zijn om gewoon hun e-mailadres in te typen in plaats van hun telefoonnummer of andere persoonlijke informatie te geven. Als u erover nadenkt, hebt u in de meeste gevallen alleen hun e-mailadres nodig. U kunt later andere informatie krijgen door met hen te ‘verbinden’ via e-mail. Naast het vragen van gebruikers om hun e-mail, is het ook goed om hun voornaam te krijgen. Dit zal u helpen uw e-mails te personaliseren en de open tarieven voor e-mail te verbeteren .

5.7 Geef ze echte prikkels

Een geweldige manier om mensen te overtuigen zich op uw lijst te abonneren, is door ze een voordeel te geven. Het is gebruikelijk om hen bijvoorbeeld een gratis e-book, couponcode of toegang tot een beveiligd gebied te geven in ruil voor hun e-mailadres. Ik heb deze techniek vele malen gebruikt en het is zeer effectief; wanneer u zich abonneert op mijn e-maillijst, krijgt u gratis toegang tot een aantal SEO bronnen. Wat u in gedachten moet houden, is mensen niet voor de gek te houden door hen valse informatie te geven of beloften te doen, die u niet kunt nakomen. Onthoud altijd, dat het u eerste doel is om ze te laten abonneren. Uw uiteindelijke doel is om iets uit uw lijst te halen (meer verkeer naar uw website, meer verkopen, enz.). Als u valse beloftes doet, zullen veel mensen zich afmelden en uw e-mail markeren als spam (en dit is niet goed).

5.8 Gebruik dubbele aanmeldingsverificatie per e-mail

Double-opt-in is het proces waarbij gebruikers worden gevraagd om hun e-mailadres te verifiëren voordat ze uw lijst openen. Dit voegt een extra stap toe aan het proces, maar het is een zeer effectieve manier om uw lijst te beschermen tegen spammers en bots. Wanneer mensen hun e-mailadres invoeren, ontvangen ze een e-mailbericht met een link om hun adres te bevestigen. Dit zorgt ervoor, dat ingevoerde e-mails geldig zijn en niet automatisch worden gegenereerd. Onthoud, dat u uiteindelijk geen grote lijst met inactieve e-mails wilt, maar een lijst met mensen, die uw berichten willen ontvangen. Als iemand niet bereid is de extra stap te zetten om zijn of haar e-mailadres te verifiëren, dan is dat niet het soort persoon dat u op uw lijst wilt hebben. Alle e-mailproviders en tools bieden deze functionaliteit out-of-the-box, dus het enige dat u hoeft te doen is ervoor te zorgen dat ‘dubbele aanmelding’ is ingeschakeld.

5.9 Stuur een welkomstmail

De ‘welkomst-e-mail’ is de eerste e-mail, die ze van u ontvangen nadat ze hun e-mailadres hebben bevestigd. Hoewel dit een stap is die volgt nadat iemand op uw lijst is geplaatst, is het nog steeds belangrijk.

Het doel van de welkomstmail is:

  • Gebruikers te bedanken voor hun vertrouwen in hun e-mail en ze te verwelkomen in uw community.
  • Om hen de informatie te sturen waarvoor ze zich hebben aangemeld.
  • Om uwzelf voor te stellen en in het kort uit te leggen wat ze van uw e-mails kunt verwachten

Houd uw welkomst-e-mails kort en bondig en zorg ervoor dat u uw ‘e-mail open tarieven’ en ‘e-mail doorklik tarieven’ nauwkeurig meet. Als uw welkomst-e-mails niet worden geopend, moet u mogelijk aan uw onderwerptitel werken en deze intrigerend maken.

5.10 Maak het eenvoudig om af te melden

Het doel van een e-maillijst is om in contact te komen met uw gebruikers. Om dit te laten werken, moeten ze het gevoel hebben, dat ze zich gemakkelijk kunnen afmelden voor uw lijst. Het is duidelijk, dat deze stap u niet zal helpen meer e-mailabonnees te krijgen, maar wel om uw abonnees te behouden, wat even belangrijk is. U moet er dus voor zorgen, dat de knop ‘afmelden’ zichtbaar is in uw e-mails. Wanneer erop geklikt wordt, worden gebruikers automatisch afgemeld zonder vragen te stellen of andere stappen te vereisen. Als extra stap kunt u in uw aanmeldingsformulier en welkomst-e-mail vermelden dat ze zich op elk moment kunnen abonneren.

6. Voer tests uit om SEO zoekwoorden uit te proberen

Het uitvoeren van testen is een geweldige manier om verschillende SEO-zoekwoorden uit te proberen. Deze methoden omvatten A/B-testen en multi variatie testen. A/B-testen is wanneer u twee verschillende versies van een e-mail vergelijkt. Multi variatie testen houdt in dat u verschillende versies van een e-mail gebruikt. U leert welke e-mailcontent aantrekkelijk is voor uw publiek. U zorgt ervoor, dat ze later naar uw content zoeken. De meeste e-mailmarketingtools zullen dit soort testtools bieden. 

Subject line testing

Subject line testing is een andere belangrijke tactiek. U wilt zoekwoorden uitproberen in uw onderwerpregels en in de body copy van e-mails. Op die manier kunt u leren hoe u zoekwoorden optimaliseert op basis van de e-mails waarmee uw doelgroep in contact staat.

7. Reverse – Engineer uw zoekwoorden

Wanneer u zoekwoorden reverse-engineert, denkt u na over welke woorden uw doelgroep online zoekt terwijl de kopie voor uw nieuwsbrief wordt gemaakt. U moet in uw e-mail de zinnen opnemen die mensen zullen bedenken in plaats van simpelweg de beste zin. Er is een onderwerp en ze moeten komen met antwoorden die mensen op straat hebben gegeven en die kloppen niet altijd. Het doet ertoe wat de meerderheid van de bevolking denkt wanneer ze over dit onderwerp nadenken.”

8. Creëer betrokkenheid

Het doel van alle e-mailmarketing is om content in de inbox van uw publiek te plaatsen die in hun geheugen wordt opgeslagen wanneer ze in de toekomst een organische zoekopdracht uitvoeren. Om dat te helpen creëren voor uw merk, schiet u niet zomaar zoveel e-mails als maar mogelijk is. Dat is een geweldige manier om als een spammer te worden geclassificeerd. Neem in plaats daarvan e-mailmarketing op als onderdeel van een algemene marketingstrategie om deze merkbewustheid te creëren. Ga verder dan alleen e-mailmarketing en denk holistisch. Bouw een strategie om uw merk te promoten via verschillende soorten content, zoals blogs, video’s en infographics.

9. Houd het interactief

Interactieve elementen zijn niet alleen leuk, maar ook een effectieve manier om conversies en klikfrequenties te verhogen. Denk buiten de doos. Vind creatieve manieren om deze interactieve elementen op verschillende manieren te gebruiken.

QR-codes

Maak gebruik van QR-codes om uw e-mails er aantrekkelijker en boeiender uit te laten zien. U kunt ze gebruiken om speciale aanbiedingen, kortingen te onthullen en als uitnodigingskaart voor een evenement, enz.

Enquêtes en enquêtes

Sluit enquêtes en recensies in uw e-mail in in plaats van alleen een enquêtekoppeling te sturen. Dit zijn effectieve manieren om waardevolle feedback en informatie van klanten te krijgen, en een geweldige manier om te laten zien, dat u het belangrijk vindt!

Video’s

Deel uw content met behulp van video’s. Verspreid allerlei soorten content geoptimaliseerd voor SEO door video’s van verschillende genres te maken. Stuur uw klanten bijvoorbeeld video’s van live-evenementen, webinars, productdemo’s en trainingsprogramma’s. U kunt ook podcasts en video-interviews doen, enzovoort.

Krasloten

Profiteer van de nieuwsgierigheidskloof door krasloten in e-mails te gebruiken om uw klanten een unieke ervaring te bieden. In plaats van kortingen, beloningen of aanbiedingen rechtstreeks te sturen, kunt u krasloten gebruiken om klanten te helpen zichzelf te onthullen.

Hamburger Menu 

Heeft u ooit een pictogram opgemerkt met drie regels opgestapeld op een andere? Meestal gebruikt als pictogram voor websitemenu’s, worden deze ook wel hamburgermenu genoemd. Voeg deze toe aan uw e-mail lay-out om de klikfrequenties te verhogen.

E-mail is één van de contactpunten

E-mailmarketing ondersteunt al het andere, dat u momenteel aan het doen bent om uw merk op te bouwen. E-mail is een ander contactpunt. Hierin wordt uw publiek zich bewust van uw merk. Er begint zich een beeld te vormen. Top-of-mind-bewustzijn geeft u veel voorrecht omdat mensen u al kennen. Het is gemakkelijker om mensen te converteren, die zich van u bewust zijn. Het is gemakkelijker om mensen te converteren om dingen te kopen wanneer ze u echt overwegen. Content helpt aandacht te genereren en uw SEO rankings te verbeteren.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben ook diverse opdrachten uitgevoerd voor bedrijven in Leiden, Delft & Rijswijk. Voor meer info over SEO of Content Marketing kunt u ook mijn Facebook account of Instagram account bezoeken. Heeft u een vraag of wilt u uw SEO rankings verbeteren? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij.

SEO checklist om uw SEO rankings te verbeteren

Voor de beste gratis SEO tips en een verbetering van uw SEO rankings raadpleegt u deze SEO checklist.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.