• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO optimalisatie in 2022 [Trends]

SEO optimalisatie in 2022 [Trends]

SEO optimalisatie in 2021, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag
SEO Uitbesteden

Bent u op zoek naar SEO optimalisatie – technieken om u te helpen het organische verkeer van uw site naar een hoger niveau te tillen in 2022? Simpel gezegd u moet investeren in hoogwaardige kwaliteitscontent en linkbuilding. In deze bijdrage leest u welke SEO zoekmachineoptimalisatie technieken er in 2022 aan komen en aan welke al bestaande SEO optimalisatie regels u de nodige aandacht moet schenken in 2022.

Geschatte leestijd: 28 minutes

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie is eigenlijk dubbel op, want de O van SEO staat al voor Optimization. Het is dus eigenlijk gewoon spreektaal. Zoekmachinemarketing draait om goed scoren in Google met uw website. Veel bedrijven willen graag bovenaan in Google staan, omdat op die plekken het geld verdient wordt. Bij een zoekopdracht in Google scrollen namelijk weinig mensen naar de 2e pagina. SEO is het geheel van ruim 200 SEO ranking factoren, die Google heeft vastgesteld om websites op de juiste positie te zetten in de zoekmachine ten opzichte van gelijksoortige concurrerende bedrijven en organisaties

“SEO is only not seen as rocket science by those who know it.” – Danny Sullivan

In deze gids gaan we maar liefst 20 SEO optimalisatie – technieken delen. Deze kunnen u helpen om de prestaties van uw site te verbeteren in 2022. Wij leggen u stap voor stap uit, hoe u elk van deze zoekmachinemarketing technieken kunt uitvoeren. 

21 SEO optimalisatie-technieken voor 2022

Hieronder staan ​​de SEO optimalisatie technieken, waar u op moet letten om het organische verkeer van uw site te verhogen in 2022. Dit zijn niet de enige zoekmachine optimalisatie tactieken, die u nodig heeft, maar deze technieken zouden de kern van uw SEO strategie moeten vormen. Door elk van deze te implementeren, kunt u werken aan het verbeteren van uw zichtbaarheid en extra verkeer naar uw website. En uiteindelijk gaat het aantal conversies op website dan omhoog.

“Think about what a user is going to type.” – Matt Cutts

1. Google SEO search intent [Zoekintentie]

In 2022 wordt SEO search intent nog belangrijker dan het was. Google werkt er hard aan om aan de zoekintentie bij een zoekvraag in de zoekmachine de juiste informatie (website) te koppelen. Of u nu een video, blog of ander stuk web content maakt, maak ze met een reden. Door diverse updates kan Google steeds verfijndere online content aanbieden aan de gebruikers van de Google zoekmachine.

Websites, die echt goede antwoorden geven op ‘searches’, gaan beter ranken in de zoekmachine. Kwalitatief goede SEO content maken is daarom belangrijker dan ooit.

BERT

Dankzij de BERT update kan Google nu niet alleen pagina’s ophalen. Google kan ook op zoek zijn naar kleine stukjes van de pagina’s – om precies aan de bedoeling van de zoeker te voldoen. Als u bijvoorbeeld wil weten of olifanten kunnen springen, haalt Google de exacte alinea tevoorschijn, die uw vraag beantwoordt. U hoeft de desbetreffende pagina niet meer door te lezen of zelfs maar te bezoeken. Wat het betekent voor SEO is, dat steeds meer vragen zullen worden beantwoord vanaf positie nul. Het tempo hiervan zal alleen maar toenemen, wanneer BERT volledig uitgerold is en toegang heeft tot zoeken. Google helpt u dus hard mee om aan de zoekintentie te voldoen. Hun ultieme doel is om er voor te zorgen, dat de zoekvragen van uw mogelijke klanten goed beantwoord worden.

2. Google’s Multitask Unified Model (MUM) update

De huidige zoekmachines zijn niet geavanceerd genoeg om te antwoorden zoals een expert zou doen. Er komt echter een nieuwe technologie aan genaamd Multitask Unified Model, of MUM. Hiermee komen we weer een stap dichterbij het helpen van mensen met dit soort complexe vragen en behoeftes. Hiermee heeft u in de toekomst een stuk minder zoekopdrachten nodig om goede informatie en antwoorden te krijgen.

U helpen als er geen eenvoudig antwoord is

MUM heeft het potentieel om de manier waarop Google u helpt met complexe taken te transformeren. MUM gebruikt het ‘T5 text-to-text framework’ en is 1000 keer krachtiger dan BERT. 

Het Multi Unified Model begrijpt taal niet alleen, maar genereert deze ook. Het is getraind in 75 verschillende talen en veel verschillende taken tegelijk. Hierdoor ontwikkelt het een uitgebreider begrip van informatie en wereldkennis, dan eerdere modellen. Daarnaast is MUM multimodaal. Het begrijpt informatie in tekst en afbeeldingen en kan in de toekomst uitbreiden naar meer modaliteiten zoals video en audio.

Sub-onderwerpen

Aangezien MUM inzichten naar boven kan halen op basis van zijn diepgaande kennis van de wereld, zou het kunnen benadrukken, dat als u gaat wandelen in de bergen in de herfst, u misschien een regenjas nodig heeft, vanwege het regenseizoen. MUM kan ook nuttige sub onderwerpen aan het licht brengen voor diepere verkenning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de best beoordeelde uitrusting of de beste trainingsoefeningen voor wandeltochten in de bergen inclusief verwijzingen naar handige artikelen, video’s en afbeeldingen van internet. 

Taalbarrières wegnemen

Taal kan een belangrijke barrière zijn om toegang te krijgen tot informatie. MUM heeft het potentieel om deze grenzen te doorbreken door kennis over te dragen tussen talen. Het kan leren van bronnen, die niet zijn geschreven in de taal waarin u uw zoekopdracht hebt geschreven en u helpen deze informatie naar u toe te brengen. 

Informatie over verschillende typen begrijpen

MUM is multimediaal, wat betekent dat het tegelijkertijd informatie uit verschillende formaten, zoals webpagina’s, afbeeldingen en meer, kan begrijpen. Uiteindelijk kunt u misschien een foto van uw hippe wandelschoenen maken en vragen: “Kan ik deze gebruiken om de Mont Blanc te beklimmen?” MUM zou de afbeelding begrijpen en in verband brengen met uw vraag om u te laten weten, dat uw laarzen prima zouden werken. Het kan u dan verwijzen naar een blog met een lijst met aanbevolen uitrusting.   

3. Onderzoek de best presterende pagina’s van uw concurrenten

Hoe meer u weet over de SEO strategie van uw concurrenten, hoe beter uw eigen website kan presteren. Wanneer u de tijd neemt om erachter te komen wat werkt voor de websites waarmee u concurreert op de SERP’s, kunt u uw SEO analyse naar een hoger niveau tillen en begrijpen waarom deze aanpak werkt. Vervolgens gebruikt u dit inzicht om uw eigen aanpak te verbeteren. Een effectief startpunt is om de best presterende pagina’s van uw concurrenten te vinden. Op deze manier krijgt u een goed beeld van waar hun organische verkeer vandaan komt en waardoor het wordt aangedreven. 

Concurrentie analyse

Het analyseren van de toppagina’s van uw concurrenten kan u in de richting van zaken wijzen als bijvoorbeeld een:

  • kloof tussen content en zoekwoorden
  • linkbuilding gat 
  • kans om uw bestaande content te verbeteren
  • Zoekwoorden kannibalisatie

Zie dit als een kans analyse om erachter te komen waar u uw grootste winst kan behalen op basis van de activiteit van uw concurrenten, in plaats van te beginnen met zoekwoordonderzoek. Dit werkt, omdat het u helpt potentiële gebieden te bepalen, waarop u zich kunt concentreren op paginaniveau in plaats van op specifiek zoekwoordniveau. Deze SEO techniek kan u ook helpen om andere websites te vinden, die ook tegen die van u concurreren. Misschien had u deze websites niet als concurrent beschouwd. 

zoekwoordenonderzoek, SEO optimalisatie

4. Verbeter uw content strategie met behulp van een zoekwoorden analyse

Als het gaat om het maken van een content strategie, heeft u doorgaans twee aandachtsgebieden:

Hoewel het optimaliseren van bestaande content vaak het meest effectieve uitgangspunt is. Het is tenslotte gemakkelijker om voordelen te zien door het verbeteren van content, die al is geïndexeerd, dan volledig nieuwe content te maken. De meeste websites komen echter in een stadium, waarin ze al hun bestaande stukken hebben geoptimaliseerd.

Content strategie

Op dit punt moeten uw inspanningen zich richten op het maken van nieuwe content. Maar een van de grootste fouten, die SEO specialisten maken bij het maken van content, is dat ze dit blindelings doen. U moet content maken met een doel en u moet kunnen rechtvaardigen waarom elk stuk dat u maakt, bestaat. Dit betekent, dat u de tijd moet nemen om zorgvuldig een Contentstrategie uit te stippelen voor het creëren van nieuwe content.

Zoekwoordenonderzoek

Een van de snelste manieren om uw Content Marketing plan gericht te sturen, is door een ‘zoekwoord-gap-analyse’ uit te voeren. Dit zoekwoordenonderzoek zal u helpen de SEO zoekwoorden te zien, waarvoor uw concurrenten rangschikken, maar u niet. Van daaruit kunt u content maken rond deze zoekwoorden en onderwerpen om dit gat op te vullen. U kunt deze hiaten in Google zoekwoorden gebruiken om uw content strategie te onderbouwen. Het helpt u verder content te creëren waarmee concurrenten rangschikken, maar die u momenteel niet heeft. 

“You can’t just ‘SEO’ your website and be done. It’s a forever moving goal post.” — Stoney deGeyter

5. Gebruik digitale PR om Authority backlinks te verdienen

Een van de grootste uitdagingen waarmee SEO’s worden geconfronteerd, is hoe ze op grote schaal backlinks met autoriteit kunnen verdienen. Backlinks (SEO Linkbuilding) blijven een van de drie belangrijkste rangschikkingsfactoren van Google. Hoewel er veel verschillende linkbuilding strategieën zijn, die u kunnen helpen om met succes relevante links te verdienen, blijft het een feit dat veel tactieken moeilijk effectief kunnen worden geschaald.

Als we de richtlijnen voor linkschema’s van Google bekijken , kunnen we duidelijk zien dat de aanbevelingen zijn: De beste manier om andere sites ertoe te brengen relevante links van hoge kwaliteit naar die van u te maken, is door unieke, relevante content te creëren die populair kan worden in de internetgemeenschap. Het maken van goede content loont. Links zijn meestal redactionele stemmen die naar keuze worden gegeven. Hoe nuttiger de content, hoe groter de kans dat iemand anders die content waardevol vindt voor hun lezers en er een link naar maakt. Een andere tactiek, die u kan helpen om redactioneel geplaatste links te verdienen door geweldige content te maken, is digitale PR.

Linkbuilding Den Haag, SEO optimalisatie

Linkbuilding Den Haag

Schakel om uw SEO Linkbuilding te regelen Linkbuilding bureau Connect your World uit Den Haag in.

SEO content promoten

Zie dit als het creëren en promoten van content voor journalisten en uitgevers, die ze willen bespreken en waarnaar ze willen linken vanuit hun artikelen. Content zoals bijvoorbeeld:

  • Infographics
  • Onderzoeksstudies
  • Hulpmiddelen en rekenmachines
  • Deskundige inzichten

Maar echt, het draait allemaal om denken als een PR en uitvoeren als een SEO. Digitale PR gaat niet over het pitchen van promotiestukken met een persbericht, maar over het promoten van koppelbare activa met een solide outreach-strategie . De echte aantrekkingskracht hier is, dat het juiste verhaal een aanzienlijk aantal redactioneel verdiende links kan opleveren van publicaties waar uw volgende klant online rondhangt. 

Voordelen Digitale PR

Digitale PR biedt voordelen, die verder gaan dan alleen backlinks, waaronder:

  • Verwijzingsverkeer genereren
  • Maatschappelijke betrokkenheid creëren
  • Merkbekendheid vergroten
  • U voor uw klanten plaatsen wanneer ze online content consumeren
  • Verkoop genereren

6. Verbeter uw organische CTR met behulp van PPC-tests

De Click Through Rate wordt gebruikt als een rangschikkingsfactor. Het is daarom iets waarvoor u zou moeten optimaliseren. Maar laten we de elementen opsplitsen die van invloed kunnen zijn op de klikfrequentie van uw site. Meestal zijn dit:

  • Titel tags
  • Meta omschrijvingen

Dit zijn tenminste degenen waarover u een behoorlijke hoeveelheid controle heeft. Rekening houdend met het feit, dat extra advertentieruimte, afbeeldingsblokken en dergelijke allemaal organische vermeldingen kunnen pushen en resulteren in een lagere CTR). Maar hoe weet u welke title-tag of metabeschrijving de hoogste Click Through Rate zal opleveren?

Je test het …

PPC

Hoewel u dit over een langere periode kunt doen door wijzigingen aan te brengen en de resultaten te meten, kunnen andere variabelen een rol gaan spelen. Als u niet te lang op resultaten wilt wachten, kunt u PPC gebruiken om deze title-tags en metabeschrijvingen te testen.

Zelfs als u als bedrijf geen PPC-campagne voert, is het de moeite waard om een ​​budget te laden. Vervolgens kunt u advertenties voor een reeks pagina’s in stellen om verschillende titels en beschrijvingen te testen. U krijgt geen identieke titel-tags en metabeschrijvingen bij advertenties vanwege de manier waarop advertentiekoppen en -beschrijvingen zijn gestructureerd. U krijgt daarentegen wel een aantal krachtige gegevens over sleutelzinnen en koppen als voorbeeld.

Click through rate

Zorg er wel voor, dat u uw test correct opzet om te bepalen wat de grootste impact heeft op de CTR.

  1. Om te bepalen welke titel-tag u het beste kunt gebruiken, test u ten minste drie verschillende koppen. Houd u de beschrijving voor elke kop hetzelfde.
  2. Voor het vast stellen van welke beschrijving u het beste kunt gebruiken, test u ten minste drie verschillende. Houd wel de titel / kop voor elk hetzelfde.

Zolang u voldoende klikken op uw advertenties ontvangt, kunt u uw titel-tags en metabeschrijvingen herschrijven met behulp van deze prestatiegegevens en uw organische Click Through Rate verbeteren.

7. Optimaliseer voor ‘Mensen vragen ook’

De SERP’s in 2022 gaan veel verder dan de ’10 blauwe links ‘die ooit de eerste pagina van Google bezetten. Slimme SEO specialisten moeten werken om te profiteren van zoveel mogelijk SERP-functies. Een van deze functies die SEO’s moeten gebruiken, is ‘Mensen vragen ook’ (PAA). Het gemiddelde percentage SERP’s met is PAA gegroeid tot ongeveer 40-42% voor zowel desktop als mobiel. Maar als u niet bekend bent met wat ‘Mensen vragen ook’, zijn het deze vragen die in de SERP’s worden weergegeven:

Mensen vragen ook aandachtspunten

Er zijn tal van redenen waarom u op PAA moet letten, waaronder:

  • Ze kunnen u helpen om twee keer op pagina 1 te scoren. Het is daar bij mogelijk om een ​​PAA-resultaat en een eerste pagina-ranking te behouden, in tegenstelling tot aanbevolen fragmenten.
  • Zij kunnen u helpen om prominent in de top van de SERP’s te verschijnen als antwoord op de vragen, die uw klanten stellen, met meer dan 75% van de PAA resultaten in de top drie resultaten.
  • Ze kunnen worden geactiveerd als zoekopdrachtverfijningen voor het soort vragen dat Google misschien moeilijk kan interpreteren.

Veel marketeers letten momenteel niet op PAA. Dit betekent echter, dat het een kans voor u is om een ​​concurrentievoordeel te behalen. U kunt de studie van SEM Rush over het maximaliseren van ‘mensen vragen’ SEO kansen lezen om te leren hoe u deze kansen voor uw website kunt benutten. 

8. Steel de gebroken backlinks van uw concurrent

We hebben al besproken hoe moeilijk het kan zijn om backlinks van hoge kwaliteit te bouwen. Een geweldige tactiek, die u kunt gebruiken, is een variant van het bouwen van gebroken links. Hoewel deze tactiek meestal is gebaseerd op het vinden van verbroken links. Het maken van content die bij de link past, en contact zoeken om te proberen het opnieuw in uw stuk te plaatsen in plaats van de dode backlink, is een draai die u eraan kunt geven om een voorsprong te bereiken ten opzichte van uw concurrenten. U kunt dit immers zo positioneren, dat het helpt om een ​​slechte gebruikerservaring te voorkomen in het geval, dat een bezoeker op een dode link op zijn site klikt. 

9. Gebruik ondersteunende content om ‘thought leadership’ te tonen

Google wil het beste resultaat voor een bepaalde zoekopdracht rangschikken. Daarom is het zo belangrijk voor u, om na te denken over optimalisatie voor onderwerpen en niet alleen voor afzonderlijke SEO zoekwoorden.

SEO optimalisatie in 2021, SEO specialist Den Haag, SEO bureau Den Haag

SEO optimalisatie in 2022 – Longtail keywords

U moet beschikken over actuele expertise om een ​​kans te maken om bovenaan de SERP’s te staan ​​voor uw belangrijkste Google zoekwoorden. Dit betekent, dat u grip moet krijgen op het concept van ondersteunende content. Dit kan door onderwerp clusters te maken. In wezen is dit het proces van het maken van geclusterde content, die intern is gekoppeld aan een pijlerpagina. Dit zijn meer diepgaande pagina’s, die een specifieke vraag over uw brede onderwerp beantwoorden en links terug naar de hoofdpijlerpagina. Met deze strategie kunt u ook content maken, die is geoptimaliseerd voor longtail keywords.

SEO copywriting

Denk aan ondersteunende content als stukjes, die actuele verdieping toevoegen aan uw site en aan Google (en gebruikers) laten zien dat u een expert bent in uw vakgebied. Het is echter belangrijk om te onthouden, dat deze content niet altijd hoeft te worden gemaakt op basis van inzichten uit zoekwoordonderzoek. In feite is het publiceren van content rond nieuwe, baanbrekende trends of sub onderwerpen net zo belangrijk als het schrijven van opiniestukken, die grip kunnen krijgen op sociale of andere kanalen.

Waar moet je aan denken bij SEO copywriting?

  1. Denk goed na over SEO zoekwoorden
  2. Zorg ervoor dat de inhoud overeenkomt met de SEO search intent van de zoekers
  3. Gebruik u relevante Google zoekwoorden vroeg in uw content en het liefst een paar keer
  4. Vermijd keyword stuffing
  5. Geef uw content een goede kop mee

SEO content

Ondersteunende content op zichzelf genereert misschien niet elke maand duizenden hits van organisch zoeken, maar het kan uw hoofdpagina’s helpen om hoger te scoren en hun eigen verkeer via andere kanalen te genereren als ze correct worden gepromoot. 

Interne links, SEO optimalisatie

10. Gebruik interne links om uw rankings te verbeteren

Heb je Google zoekwoorden, die op pagina 2 staan ​​en die op de eerste pagina van de SERP’s moeten worden opgevoerd? Het toevoegen van interne links die naar deze pagina’s verwijzen, kan u hierbij helpen. Interne links geven zowel PageRank (link autoriteit) als relevantie signalen door. Interne links zijn een enorm onderbenutte SEO techniek. Het is vaak genoeg om deze SEO rankings van pagina 2 naar pagina 1 te zien springen.

Om te profiteren van interne links, moet u eerst kansen vinden om de posities op pagina 2 te verbeteren. Werk door de meest gelinkte pagina’s van uw site en voeg waar mogelijk interne links toe. Maar er zijn waarschijnlijk ook andere kansen. Degenen die de actuele relevantie doorstaan. Ga naar Google en voer een site uit: zoek naar uw domein en doel zoekwoord. Dit zijn de pagina’s die Google relevant acht voor de zoekopdracht. Werk hier doorheen en als er een niet intern is gekoppeld, moet u er een toevoegen.

11. Optimaliseer Core Web Vitals

In 2021 zijn de Core Web Vitals een rangschikkingssignaal geworden. In 2022 draaien de ‘Core web vitals’ om verschillende statistieken, die van invloed zijn op de pagina ervaring, waaronder:

Veel hiervan kent u al een tijdje en bent u vast al een tijdje aan het optimaliseren voor SEO, maar de kern van web vitals is een belangrijk aandachtsgebied dat u nu zou moeten overwegen.

Wat zijn Core Vitals?

Core Web Vitals zijn het resultaat van een zeer lange zoektocht naar betrouwbare statistieken van gebruikerservaringen. Google geeft aan, dat deze nieuwe combinatie van drie statistieken voor gebruikerservaringen eindelijk de eerste indruk, die de pagina op een gebruiker maakt, kan kwantificeren. Websites, die voldoen aan de benchmarks voor een positieve eerste indruk maken 24% minder kans om gebruikers te verliezen tijdens het laden van pagina’s.

Core web vitals dit jaar gelanceerd

Core Web Vitals, eerder dit jaar gelanceerd, zijn een verzameling statistieken over snelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit, gedefinieerd als:

  • Largest Conteful paint:
    Dit is de tijd, die het duurt voordat de belangrijkste content van een pagina is geladen. Idealiter is dit 2,5 seconden of sneller.
  • First input delay:
    Dit is wanneer het duurt voordat een pagina interactief wordt. In het ideale geval minder dan 100 milliseconden.
  • Cumulative Layout Shift:
    Dit heeft betrekking op de hoeveelheid onverwachte lay-out verschuiving van visuele pagina content, waarbij dit idealiter minder dan 0,1 is.

Google zegt hierover:

Core Web Vitals zijn de subset van Web Vitals, die van toepassing zijn op alle webpagina’s. Ze moeten worden gemeten door alle site – eigenaren en zullen worden weergegeven in alle Google – tools. Elk van de Core Web Vitals vertegenwoordigt een duidelijk facet van de gebruikerservaring. Ze zijn meetbaar en weerspiegelen de ‘real-world ervaring’ van een kritische, gebruikersgerichte uitkomst.

U vindt de ‘Core Web Vitals – statistieken’ zichtbaar in Google Search Console onder het menu ‘Verbeteringen’.

12. Laat de inspanningen van uw PR-team harder werken voor SEO en verander merkvermeldingen in links

De meeste bedrijven worden van tijd tot tijd in de online pers genoemd, zelfs als ze niet actief aan een PR-strategie werken. Als u een PR-team hebt dat werkt aan het promoten van uw bedrijf, is er bijna altijd een mogelijkheid om deze inspanningen harder te laten werken vanuit een SEO zoekmachineoptimalisatie perspectief. Helaas zal niet alle berichtgeving in de pers naar uw website verwijzen. Soms wordt u alleen genoemd.

Hoewel dit vrijwel zeker de doelstellingen van een PR expert zal vervullen, begrijpen SEO specialisten de kracht van redactioneel verdiende backlinks. Laten we dus eens kijken waarom merkvermeldingen vaak worden gebruikt door journalisten in plaats van door links:

  • Er valt niets te linken (een activum, dat waarde toevoegt wanneer het wordt gekoppeld).
  • De (door de tijd gedreven) journalist is simpelweg niet gekoppeld.

Het is zeker mogelijk om merkvermeldingen om te zetten in links. U hoeft zich alleen maar te concentreren op het overtuigen van een publicatie dat uw link waarde toevoegt.

13. Optimaliseren voor zoeken naar afbeeldingen

Als u niet optimaliseert voor het zoeken naar website afbeeldingen, is de kans groot, dat u kansen misloopt om verkeer te halen van een bron, die uw concurrenten waarschijnlijk niet overwegen. Laten we ook niet vergeten dat  visueel zoeken een groot probleem is. Hoewel velen aan SEO voor afbeeldingen denken als het taggen van uw afbeeldingen met alt tekst tags, gaat het veel verder. Als u de SEO afbeeldingen van uw site op de juiste manier optimaliseert, maakt u een reële kans om een ​​prominente plaats in de afbeeldings serp’s te krijgen.

Aandachtspunten afbeeldingen

U kunt bijvoorbeeld rekening houden met:

  • Alt tekst tags
  • Bestandsnamen
  • Het formaat van afbeeldingen aanpassen aan de benodigde afmetingen
  • Bestandsgrootte verkleinen
  • Een afbeeldingssitemap maken
  • Uw afbeeldingen hosten op een CDN

Hoewel teruggaan en het optimaliseren van bestaande afbeeldingen voor SEO zoekmachineoptimalisatie enige tijd kan duren, moet u een proces maken. Wanneer u nieuwe SEO afbeeldingen toevoegt en uploadt naar uw site, kunnen deze vakjes vanaf het begin zijn aangevinkt. 

“The objective is not to “make your links appear natural”;  the objective is that your links are natural.” – Matt Cutts

14. Ruim giftige backlinks op

Net zoals backlinks ervoor kunnen zorgen, dat uw website hoger scoort op Google, kan het verkeerde type links uw positie schaden. Als we naar de linkschema’s van Google kijken , kunnen we hun standpunt over backlinks zien die als onnatuurlijk of giftig worden beschouwd:

SEO optimalisatie in 2022 – Pagerank

Alle links die bedoeld zijn om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkschema en een schending van de richtlijnen voor webmasters van Google. Dit omvat elk gedrag, dat links naar uw site of uitgaande links van uw site manipuleert. Deze links worden in het beste geval genegeerd. In het ergste geval kunnen ze uw ranglijst schaden. 

“Don’t Build Links. Build Relationships.” — Rand Fishkin

Linkbuilding profiel

Als uw site giftige links in het linkprofiel heeft, is het raadzaam de tijd te nemen om deze op te ruimen. Maar laten we eens kijken naar enkele van de redenen waarom uw site in de eerste plaats giftige links bevat:

  • Gekochte links (of ontvangen in ruil voor cadeauartikelen)
  • Linkbuilding met behulp van ankertekst met exacte overeenkomst
  • Grootschalige artikelmarketing- of gastpostcampagnes
  • Negatieve SEO
  • Tactieken voor directory- of bladwijzersites van lage kwaliteit

Wilt u meer weten over het controleren van uw linkprofiel en het verwijderen van giftige backlinks? Bekijk onze gids over ‘ Backlink-analyse: hoe u kwaliteit en toxische backlinks kunt herkennen’. Neem de tijd om verder te gaan dan de basis en zoek naar kansen waar uw concurrenten geen gebruik van maken, implementeer een strategie en zie hoe uw website stijgt. 

15. SEO en kunstmatige intelligentie beheersen

Google begon in 2015 met RankBrain. Dit werd in 2019 opgevolgd met BERT. Google heeft enorme sprongen gemaakt in het gebruik van AI om zowel zoekopdrachten als zoekresultaten te interpreteren. BERT is ongelooflijk effectief gebleken in het identificeren van de exacte bedoeling van een zoekopdracht. Het kan lexicale ambiguïteit oplossen, nieuwe woorden leren, spelfouten corrigeren, synoniemen zoeken en rekening houden met eerder genegeerde stopwoorden. AI helpt Google om relevante stukjes video te vinden en liedjes te identificeren door te neuriën, naast vele andere schijnbaar onmogelijke dingen .

Hoe te optimaliseren voor SEO

Nu BERT een diepgaand begrip heeft van natuurlijke taal, heeft de content, die we publiceren niet zo veel hulp van SEO optimalisatie nodig. We kunnen overschakelen van schrijven voor zoekmachines naar schrijven voor echte gebruikers. Dit betekent, dat er minder onhandig geplaatste Google zoekwoorden in een tekst staan. Daarnaast is er geen druk om nauw verwante variaties in SEO zoekwoorden op te nemen. Ook is er meer vrijheid om goede schrijfgewoonten te oefenen.

16. Entiteiten worden op dezelfde manier gebruikt als backlinks

Tot op heden heeft de kennisgrafiek van Google meer dan 5 miljard entiteiten en 500 miljard entiteitseigenschappen verzameld. Dat is niet zo veel. Entiteiten zijn namelijk niet alleen opmerkelijke mensen, maar ook boeken, liedjes, films, bedrijven, concepten – letterlijk alles.

Kunstmatige intelligentie

Wat belangrijker is, is dat Google nu de technologie heeft om zelf nieuwe entiteiten te ontdekken. Het gebruikt kunstmatige intelligentie om de syntaxis rond bekende entiteiten te volgen en te zien of ze naar nieuwe entiteiten leiden. Deze nieuwe entiteiten worden vervolgens geregistreerd als gerelateerd aan de oude. Het is simpel verwoord, maar het is wel, hoe het eigenlijk werkt. In plaats van een web van pagina’s, die zijn verbonden door backlinks, heeft Google binnenkort een web van entiteiten, die verbonden zijn door hun relaties. Dit model vertelt Google welke bedrijven betrouwbaar zijn, welke auteurs ‘thought leaders’ zijn en welke content het echt verdient om een positie bovenaan in Google te krijgen.

Hoe te optimaliseren voor SEO

Enkele van de dingen die u kunt proberen, zijn:

  • Een goede ervaren SEO specialist in te huren, die een entiteit uit uw merk opbouwt
  • Uw Google Mijn Bedrijf (GMB) – profiel claimen
  • Structured data gebruiken
  • Onderzoek doen naar relevante entiteiten om in uw content te vermelden. 
E-A-T-SEO, SEO optimalisatie

17. E.A.T. – factoren gaan een grotere rol spelen in SEO

Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-A-T) -factoren zijn een controversieel onderwerp in de SEO gemeenschap. Sommigen zeggen dat E-A-T een ranking signaal is, anderen beweren, dat Google op geen enkele manier E-A-T kan meten met zijn algoritme. Om eerlijk te zijn, Google kan veel van de E-A-T vragen waarschijnlijk niet rechtstreeks beantwoorden. Het kan niet controleren of de informatie wetenschappelijk correct is. Het weet niet of de auteur inderdaad een expert is op zijn of haar vakgebied. Daarentegen kan Google controleren op indirecte E-A-T signalen. Als de pagina bijvoorbeeld alle juiste entiteiten vermeldt, die aan het onderwerp zijn gekoppeld, is deze waarschijnlijk correct. Als de naam van de auteur goed ingeburgerd is op internet en wordt geassocieerd met andere thematisch vergelijkbare platforms en profielen, dan is de auteur waarschijnlijk een expert in zijn of haar branche.

SEO Optimalisatie met E-A-T

Het gaat echter niet alleen om entiteiten en kunstmatige intelligentie. In feite zijn veel van de indirecte E-A-T signalen vrij aardig bekend en gemakkelijk te demonstreren. Kwalitatief goede backlinks zijn nog steeds een signaal van domein autoriteit en vertrouwen. Een veilig protocol (https) is nog steeds een signaal van betrouwbaarheid, net als een goede gebruikerservaring. 

18. Lokale SEO wordt steeds complexer in 2022

Nog niet zo lang geleden suggereerde Google lokale bedrijven op basis van de nabijheid van de zoeker. Maar de afgelopen jaren hebben we gezien dat Google afstand nam van de nabijheidsfactor en langzaamaan meer vertrouwde op kwaliteit en relevantie. Dit betekent, dat bedrijven nu wat speelruimte hebben als het gaat om het beïnvloeden van hun lokale SEO rankings.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf afgekort GMB blijft nieuwe functionaliteiten aan zijn vermeldingen toevoegen. Bedrijven kunnen nu het volgende:

  • Berichten publiceren
  • Vragen beantwoorden
  • Producten en diensten toevoegen
  • Reserveringen aanbieden
  • Berichten instellen

Met de komst van COVID-19 (Coronavirus) voorzag Google snel Google Mijn Bedrijf vermeldingen van nog meer opties. U kunt bijvoorbeeld uw bedrijf als tijdelijk gesloten markeren, alternatieve openingstijden toevoegen, donaties innen, cadeaubonnen verkopen en speciale attributen activeren om veiligheidsopties te markeren.

Hoe te verbeteren met SEO zoekmachineoptimalisatie

Het beste wat u kunt doen voor uw lokale SEO, is uw Google mijnbedrijf vermelding optimaliseren. Behandel het, alsof het uw tweede website is. Verken alle functies zoals bijvoorbeeld berichten, vragen en antwoorden & attributen. Houd met name uw Google recensies goed in de gaten.

19. Gestructureerde gegevens worden onvermijdelijk

Gestructureerde data is niet bepaald een nieuwe trend. We praten er al jaren over. Hoewel het belang ervan blijft toenemen, zijn gestructureerde gegevens nog geen algemeen aanvaarde SEO tactiek. De meest directe toepassing van gestructureerde gegevens is het maken van rich snippets. Deze zijn zeer belangrijk, als u wilt rangschikken voor zaken als recepten of nieuwsartikelen.

Structured Data

Een andere toepassing van gestructureerde gegevens is om deze te gebruiken voor lokale SEO. Er is een type schema, dat ‘lokaal bedrijf’ wordt genoemd. Hiermee kunt u uw bedrijf, het adres en de belangrijkste contactgegevens markeren. Eenmaal toegepast op uw website, vertelt het lokale schema Google waar uw bedrijf zich bevindt. U vergroot uw kansen om in lokale zoekresultaten te verschijnen en uw lokale vindbaarheid te verbeteren. Ten slotte helpen gestructureerde gegevens u bij het maken van entiteiten. Hoewel Google nu entiteiten kan herstellen van ongestructureerde gegevens, kunt u dingen versnellen door gestructureerde gegevens te gebruiken om belangrijke plaatsen, mensen en bedrijven te markeren.

Hoe te verbeteren met SEO optimalisatie

Gestructureerde data klinkt alsof het iets te ingewikkeld is om zelf te proberen, maar dat is het echt niet. Het zijn gewoon stukjes HTML, die aan een deel van uw content worden toegevoegd. U kunt het handmatig doen of een gestructureerde gegevens opmaakhulp gebruiken om het voor u te doen. 

Hoe te verbeteren door SEO optimalisatie

Maak uw content met een featured snippet in gedachten. Gebruik parallelle syntaxis voor uw koppen. Google kan ze in lijsten veranderen. Voeg FAQ-schema toe aan uw pagina’s. Google kan ze gebruiken voor vraagachtige vragen. Markeer sleutelmomenten in uw YouTube-video’s. Google kan kleinere segmenten van uw video weergeven om aan zeer specifieke vragen te voldoen.

20. SEO webteksten van lang formaat

In 2020 was er een interessante SEO optimalisatie trend, die zich in 2022 zal voortzetten. Webpagina’s met content van lang formaat presteren beter, dan webpagina’s van korter formaat. U moet daarom overwegen om uw content marketing strategie te wijzigen en u te concentreren op langere webteksten. Houd er rekening mee, dat langere content meer SEO zoekmachineoptimalisatie mogelijkheden biedt voor hogere zoekresultaten. Meer nog, met SEO content in een lange vorm, zult u ongetwijfeld meer backlinks genereren. Gebruikers hebben ook meer de neiging om langere SEO content meer te delen dan de korte. De correlatie tussen het aantal shares en de lengte van de content of van de blog is behoorlijk indrukwekkend. Gebruikers zullen content, die ze gedetailleerder of uitgebreider vinden, willen delen met hun vrienden of andere geïnteresseerde personen.

SEO webteksten

Het andere voordeel van dit soort content of SEO webteksten, is dat het u meer verblijftijd (time on site) oplevert. Zoals u weet, hoe langer bezoekers op uw pagina blijven, des te meer wordt de informatie als nuttig beschouwd. Een bezoeker heeft meer tijd nodig om 3000 woorden te lezen, vergeleken met een artikel van 1000 woorden. Er zal een aanzienlijk verschil zijn in de ‘time on site.

21. Video Content

Heeft u videocontent nog niet opgenomen in uw SEO strategie? 2022 is de beste tijd om dat te doen. De populariteit en het betrokkenheidsniveau van videocontent zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. Om de zichtbaarheid van uw video content te vergroten, moet u ervoor zorgen, dat u de verschillende aspecten ervan goed optimaliseert.

SEO Optimalisatie en Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is een freelance SEO specialist uit Den Haag. Herman is tevens de eigenaar van SEO Bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en Content Marketing expert.

SEO specialist inhuren

Kies ook een SEO specialist uit in de volgende regio´s:

Heeft u een vraag hoe u uw website bovenaan in Google moet krijgen met deze SEO optimalisatie tips voor en in 2022? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Neem dan contact op met SEO bureau Connect your World.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

SEO checklist

Heeft u er nog steeds geen genoeg van? Gebruik dan onze SEO checklist om uw website nog verder te verbeteren.

SEO tools

Op deze website vindt u ook een lijst met veelal gratis SEO tools. Deze tools zijn noodzakelijk om een start te maken met de zoekmachinemarketing van uw website. Uw SEO laten doen blijft natuurlijk ook altijd een optie.

0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.