• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Het optimaliseren van je Instagram account voor SEO

Het optimaliseren van je Instagram account voor SEO

Meer verkeer naar je website met Instagram

Kan je met SEO je website en je Instagram account optimaliseren? Ja dat kan! Zoekmachineoptimalisatie is namelijk een krachtig hulpmiddel voor het vergroten van uw websiteverkeer. Maar je Instagram account schreeuwt ook om aandacht en wil bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Uiteraard werk je hard om je website naar de top van de zoekmachine rankings te laten klimmen. Maar niet veel ondernemers en marketeers weten dat optimalisatietechnieken nuttig zijn naast bijvoorbeeld Google, Bing en andere zoekmachines.

SEO optimalisatie & Social media

SEO optimalisatie is ook van toepassing op social media platforms, waar het kan helpen bij het:

  • promoten van een account
  • verkrijgen van nieuwe volgers
  • verhogen van de engagement
  • verhogen van de verkoop. 

Instagram is perfect voor optimalisatie omdat het werkt als een kleine zoekmachine, dus SEO is daar ook geldig. Bij Instagram scoren bijvoorbeeld goed geoptimaliseerde pagina’s hoger en dit trekt actievere volgers aan. Het stimuleert de betrokkenheid en verbetert de pagina vertrouwensscore. Op zijn beurt leidt dit allemaal tot een nog hogere rangorde.

Hoewel SEO optimalisatie voor Instagram pagina’s misschien eenvoudig lijkt te zijn, maken veel marketeers en bedrijfseigenaren verschillende veelgemaakte fouten bij het optimaliseren van een profiel. Hieronder zullen wij deze misstappen in detail bespreken en met diverse tips leren hoe ze te vermijden in komende campagnes.

1. Je Instagram pagina is niet samenhangend

Eén van de ongeschreven regels van Instagram is het creëren van een samenhangende feed. De berichten die u op het platform uploadt, moeten logisch zijn in termen van visueel concept, timing, bijschriften en hashtags. Maar consistentie is niet iets, dat ’s nachts kan worden gerealiseerd. Je moet de tijd nemen en goed nadenken over elk bijschrift, de relevantie van tags, de hele stijl van de rasterlay-out en de frequentie van posten. 

Combin Scheduler

Om dit proces te stroomlijnen en uw Instagram berichten en verhalen te plannen, kunt u bijvoorbeeld Combin Scheduler gebruiken , een hulpmiddel voor het plannen van Instagram content. Met deze app kunt u geoptimaliseerde bijschriften maken, verschillende groepen hashtags maken en uw huidige Instagram campagne bewerken. Dit kan dagen en zelfs weken vóór de daadwerkelijke publicatie. Hier is een korte handleiding over hoe u een samenhangende feed kunt maken met Instagram content planning: Om uw zakelijke doelen te bereiken, publiceert u zo vaak als u kunt en handhaaft u een consistente boekingsfrequentie. Er is namelijk geen ideaal bericht en geen perfecte tijd om de content te verspreiden, maar u kunt de uwe vinden terwijl u verschillende benaderingen test.

2. U gebruikt geen relevante hashtags

Een steeds terugkerende uitdaging voor Instagram optimalisatie is het gebruik van hashtags, die geschikt zijn voor uw post en bedrijf. Op social media werken ze als zoekopdrachten. Het lijkt vrij eenvoudig om gerelateerde hashtags te kiezen, maar in werkelijkheid maken merken en marketeers deze twee cruciale misstappen:

Ze bevatten irrelevante hashtags

Zoals de naam al aangeeft, passen deze hashtags noch bij uw bedrijf, noch bij een specifieke functie. Als u ooit het kleine aantal vertoningen van uw bericht heeft gezien, dat is gegenereerd door hashtags, weet u al wat het betekent: Uw content is niet wat mensen verwachten te zien, wanneer ze zoeken op een specifieke tag.

Combin Growth

Als uw hashtags gebruikt voor Instagram optimalisatie (en dat zou u ook moeten doen), doe dan wat onderzoek voordat u ze onder uw berichten plaatst. U kunt dat doen met Combin Growth. Met deze tool vindt u namelijk hashtags die uw huidige publicatie of het hele bedrijf weerspiegelen en ontdekt u tags die door uw concurrenten worden gebruikt.

SEO Instagram tip

Hashtag tips op Instagram kunnen een artikel helemaal zelf vullen, maar laten wij hier een kleine hack met u delen: kijk welke hashtags uw concurrenten of accounts met vergelijkbare content kiezen. Gebruik geen populaire tags tags met meer dan 100.000 berichten. Anders verdwijnt uw content in een veranderende feed. Zoek hashtags die relevant zijn voor uw bedrijf. Als u het maximale uit deze strategie wilt halen, kunt u hier nog een hack gebruiken: zet hashtags van merken niet opzij. Deze spelen de rol van uw domein op Instagram. Als uw bedrijf groot genoeg is, zoeken mensen ernaar met behulp van de unieke hashtag.

Ze gebruiken helemaal geen hashtags

Dit is weer extreem de andere kant op. Hashtags organiseren de stroom van content op social media. Ze zijn daarom een essentiële parameter voor Instagram pagina optimalisatie. Om deze misstap te voorkomen, neemt u ze op en verhoogt u uw profiel aanwezigheid op Instagram. Hashtags helpen anderen bij het zoeken naar uw pagina en content op social media. En hier is nog iets om in gedachten te houden: gebruik niet dezelfde groep hashtags onder elk bericht, omdat Instagram dergelijke acties als spam beschouwt.

Instagram SEO

3. U wijzigt de locatie tags niet

Merken die hun bedrijf online runnen of wereldwijde verzending aanbieden, maken deze fout. Wanneer je werk gebonden is aan een specifiek gebied, heb je waarschijnlijk niet veel locatie tags om uit te kiezen, omdat je een irrelevant publiek zult aantrekken. Maar toch zal een creatieve locatie de aandacht van mensen trekken. In alle andere gevallen, als het bedrijf verder gaat dan een specifieke plaats en u geïnteresseerd bent in het aantrekken van het publiek uit verschillende steden of landen, moet u uw locatie tags om de zoveel tijd wijzigen.

4. Uw gebruikersnaam kan niet worden doorzocht

Je Instagram gebruikersnaam is een belangrijk trefwoord dat kort, leesbaar en onderscheidend moet zijn. Help uw publiek te begrijpen wat de gebruikersnaam inhoudt en neem geen irrelevante symbolen op. U moet de gebruikersnaam in de taal schrijven, die uw doelgroep waarschijnlijk eerder zal zoeken. Denk aan goede oude SEO regels en laat uw gebruikersnaam klinken als een zoekopdracht van uw typische doelklant. Wist u, dat de woorden in uw Instagram gebruikersnaam doorzoekbaar zijn? Uw gebruikersnaam fungeert als een belangrijk “trefwoord”.

SEO Instagram Tip

Probeer zo mogelijk uw specialiteit / industrie / passie / locatie toe te voegen aan uw gebruikersnaam. Denk na over wat mensen op Instagram zouden typen als ze een account zoals dat van u willen vinden. Als u uw Instagram gebruikersnaam niet kunt (of niet wilt) wijzigen, is dat prima. U wilt bijvoorbeeld uw merk laten groeien rond uw voor- en achternaam. Dat is helemaal goed. Of uw Instagram gebruikersnaam is de naam van uw bedrijf. Helemaal prima.

5. Optimaliseer uw Instagram-naam

U kunt iets anders optimaliseren: uw Instagram naam. Uw Instagram naam kan ook op Instagram worden doorzocht. Elk woord in uw naam fungeert als een belangrijk trefwoord. Uw Instagram naam zijn de vetgedrukte woorden in uw Instagram bio. Probeer belangrijke zoekwoorden met betrekking tot uw bedrijf / merk te gebruiken in uw Instagram naam. Schrijf iets, dat uw ideale publiek zou gebruiken om u te vinden.

6. Optimaliseer uw foto’s om uw account te laten groeien

Instagram is een visueel platform. Dus uw groei zal onvermijdelijk uit uw foto’s komen. Het moet gemakkelijk zijn om te zien wat er op je foto staat: is het een gezicht? Een auto? Een hond? Een bloem? Een boek? Een citaat? Een landschap? Houd uw foto’s schoon en van goede kwaliteit. Het betekent niet, dat u niet meer creatief kunt zijn. Zorg ervoor, dat het gemakkelijk is om te zien wat uw hoofdonderwerp is, op de meeste van uw foto’s.

Dit is waarom

Instagram gebruikt een technologie genaamd ” beeldherkenning “. Dit betekent, dat deze technologie uw foto kan “scannen” om erachter te komen wat erop staat. Het verbazingwekkende aan deze technologie is, dat het u kan helpen uw Instagram account op natuurlijke wijze te laten groeien door uw foto’s te laten zien aan mensen die al van uw soort content houden, maar uw account nog niet hebben gezien. Hoe gaaf is dat? Zonder dat u iets doet, probeert Instagram u te helpen in contact te komen met mensen die om uw content geven. Het enige, dat u hoeft te doen, is uw foto’s helder, eenvoudig en van goede kwaliteit houden. Op deze manier zal de technologie in uw voordeel werken.

7. Je gebruikt geen Alt-tekst op Instagram

Een andere Instagram-functie die u kunt toepassen voor SEO-doeleinden is Alt Text. Deze functie was oorspronkelijk ontworpen om mensen met een visuele beperking te laten genieten van Instagram-inhoud. Toch gebruiken marketeers het nu voor optimalisatie.

Om dit hulpmiddel te vinden, scrollt u op het scherm op de pagina met een bijschrift terwijl u uw nieuwe inhoud plaatst. Onderaan de pagina ziet u Geavanceerde instellingen. Druk erop en ga naar de onderkant van de pagina totdat je Alt-tekst schrijven ziet. Tik op deze knop en maak een beschrijving van wat er in je afbeelding staat, bijvoorbeeld ‘lang gekleurd brunette haar’.

De volgende keer, wanneer iemand op Instagram lang gekleurd haar verft, krijgen ze je inhoud in de resultaten. Vergeet niet om samen met deze stap uw foto’s op Instagram te optimaliseren. De inhoud die u publiceert, moet scherp en van hoge kwaliteit zijn, zodat het Instagram-algoritme kan identificeren wat uw afbeelding weergeeft. Het is van vitaal belang omdat Instagram de inhoud zal aanbevelen aan mensen die naar vergelijkbare berichten zoeken.

8. ALT teksten brengen uw foto’s tot leven buiten Instagram

Over foto’s gesproken, je kunt nu je eigen ALT tekst schrijven voor uw Instagram foto’s. ALT tekst is een enorme SEO strategie op websites. En nu kunt u het ook op Instagram gebruiken.

  • Dankzij ALT tekst kunnen uw Instagram foto’s een leven buiten Instagram hebben. Ze kunnen verschijnen in de zoekresultaten van Google. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een ‘grappige kerstfoto van een hond’ en u een foto van uw hond met een kerstmuts hebt geplaatst, kan uw foto op Google worden weergegeven.
  • Dankzij ALT tekst helpt u het Instagram algoritme voor u te werken, en niet tegen u.
  • En dankzij ALT tekst kunnen mensen met visuele beperkingen uw foto’s “zien”.

Ik raad 1.000% aan om ALT tekst zo vaak mogelijk te gebruiken. Dit is een nieuwe Instagram functie die nog niet veel mensen gebruiken. Dus als u het nu gebruikt, loopt u voor op de menigte.

9. U neemt geen zoekwoorden op in uw bio

Dit is een extra en noodzakelijk onderdeel van uw Instagram SEO strategie. Uw Instagram bio is de juiste plek om relevante zoekwoorden te plaatsen, zowel primair als secundair. Maar overweldig het niet met te veel zoekwoorden en houd het leesbaar. Uw profielbio helpt u potentiële klanten en volgers u te vinden op Instagram. Als u het correct optimaliseert, wordt uw pagina weergegeven in de top zoekresultaten.

10. U neemt geen zoekwoorden op in uw bijschriften

Plaats, naast uw bio en gebruikersnaam, trefwoorden in bijschriften. Maar nogmaals, laat uw berichten er niet mee overspoelen. U kunt de trefwoorden willekeurig in de tekst plaatsen en ze naast uw gebruikersnaam zetten als titeltags.

11. Plaats meer berichten zoals uw “Topberichten”

Topberichten zijn berichten, die mensen graag van u zien. Dit zijn de berichten die hebben geleid tot de meeste likes, reacties of betrokkenheid. Topberichten zijn kwaliteitsberichten. Denk er eens over na: als er berichten op uw account staan ​​die mensen leuk vinden, waarom zou u dan niet meer van dit soort berichten posten? Het zal uw Instagram account een boost geven en u volgers super blij maken! Blijf op die Top-Post Wave rijden !

U kunt uw topberichten bekijken in uw Preview-app :

  • Open uw Preview-app
  • Ga in uw analyses
  • Druk naast ‘Foto’s’ op ‘Meer zien’
  • Druk op “Alles bekijken” om je topberichten te bekijken

Hier kunt u controleren welke foto’s u het leukst vindt, reacties en betrokkenheid. Dit geeft u een idee van wat uw Top Posts zijn en van wat voor soort content u meer zou moeten posten.

12. Interactie met mensen buiten uw feed

Besteed een paar minuten per dag aan het liken en becommentariëren van berichten van anderen. Instagram onthulde dat interactie cruciaal is . Ze zeiden: “Wat in uw feed wordt weergegeven, wordt bepaald door welke berichten en accounts u het meest gebruikt”. Als u uw account wilt laten groeien, moet u communiceren met mensen.

13. Tag belangrijke accounts op uw foto’s

Zoek key accounts in uw branche en tag ze op uw foto’s zodat ze worden opgemerkt en weergegeven in hun accounts. U kunt maximaal 20 accounts op een foto taggen. Doe niet zo gek. Tag ze op berichten waarvan u denkt dat ze ze leuk zullen vinden. Of tag accounts waarop u wilt worden weergegeven.

14. Tag sleutelaccounts in uw Insta verhalen

Tag ook sleutelpersonen in uw Insta verhalen. Instagram heeft het super eenvoudig gemaakt om Insta Stories opnieuw te delen. Wanneer u een Insta verhaal deelt dat volgens u relevant is voor iemand anders, tagt u die persoon. Misschien gebruikt u bijvoorbeeld een nieuw product en wilt u het bedrijf taggen. Het bedrijf ontvangt een melding, dat u ze hebt genoemd en deelt uw verhaal mogelijk opnieuw in hun verhaal. Dit betekent, dat mensen die hun verhaal bekijken u zullen zien en op het verhaal kunnen klikken om uw pagina te bezoeken.

Het komt neer op

Instagram SEO is geen rocket science. Het enige dat u hoeft te beheersen, is om deze fouten te voorkomen en uw SEO ervaring toe te passen op marketing via social media. Welke doelen u ook heeft met betrekking tot Instagram marketing, u moet niet vergeten, dat SEO op sociale media even belangrijk is als op websites. De optimalisatie beïnvloedt de algemene rangorde van Instagram pagina’s en de zichtbaarheid ervan op de feeds van andere gebruikers. Daarnaast staan de Combin oplossingen ​​klaar om u te helpen deze doelen te bereiken.

Samenvatten:

  • Controleer je Instagram gebruikersnaam
  • Controleer je Instagram naam
  • Houd je foto’s schoon
  • Gebruik ALT tekst
  • Kies hashtags verstandig
  • Plaats meer berichten zoals je Topberichten
  • Interactie buiten uw feed
  • Tag belangrijke accounts op uw foto’s
  • Tag belangrijke accounts in uw verhalen
  • Vind je eigen Instagram routine

SEO & Content Marketing blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Breda. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere SEO projecten afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Onze SEO checklists zijn een goed startpunt om uw website te optimaliseren. Kijk ook eens op onze Instagram Landingspagina.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.