• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

SEO in het Corona virus tijdperk

SEO in het Corona virus tijdperk

corona virus, SEO, Content Marketing, SEO specialist Den Haag

Corona virus: inleiding

Het Corona virus heeft de laatste weken wereldwijd keihard toegeslagen. Er zijn doden te betreuren en het openbare leven ligt nagenoeg stil. De impact op veel bedrijven is gigantisch en de economie zal het een tijd bijzonder moeilijk hebben. Het is echter wel zo dat de impact van het Corona virus per branche verschilt. De reisbranche en het toerisme heeft het zwaar te verduren. Terwijl aan de andere kant supermarkten en energiebedrijven zeer goede zaken doen.

Source: Blog from Neil Patel: What the Corona virus means for marketers

Online inkopen doen

Veel meer mensen zijn opeens afhankelijk van het internet. In het geval van een pandemie zoals bij het Corona virus, hebben mensen namelijk het advies gekregen om thuis te gaan werken. Mensen gebruiken thuis het internet om hun werk te doen. Ze zijn ook langer online om via het web boodschappen te bestellen of producten aan te schaffen. 

Is jouw website goed vindbaar?

Meer en meer mensen regelen hun aankopen online, omdat ze bijvoorbeeld niet naar een supermarkt of winkelcentrum willen gaan, waar meestal veel mensen bij elkaar komen. De horeca ligt op zijn gat, maar bedrijven die maaltijden of boodschappen hebben het juist super druk. Des te meer mensen online ‘zoeken’ des te meer bezoekers websites kunnen verwachten. SEO gaat onder andere om relevantie. Hoe langer een website bezoeker zich op jouw website bevindt (time on site), des te beter het is voor jouw SEO rankings. Als jouw onderneming niet goed vindbaar is in Google, mis je heel veel kansen. Met name webshops die nu organisch goed vindbaar zijn, zullen hier sterk van profiteren. 

SEO kan jou in deze tijd meer bezoekers brengen

Gebruik de kracht van het internet en pas SEO correct toe. Naast een belangrijk verkoopkanaal is het internet natuurlijk ook een informatiebron. In deze tijden zullen er echt geheel nieuwe vragen worden gesteld. In elke branche zullen er wel vragen gesteld worden rondom het Corona virus. Combineer jouw branche met het zoekwoord Corona bijvoorbeeld ‘Makelaar Corona’ en kijk welke informatie al te vinden is en welke informatie en of kennis je misschien nog kan toevoegen.

Informatie over het Corona virus

Voor bijna elke branche is er wel iets te vinden over Corona. En de ervaring leert, dat er ook veel op gezocht wordt. Het kan daarom een goed moment zijn om zelf een artikel aan het Corona virus te wijden. Niet alleen particulieren zullen belang hebben bij informatie over het Corona Virus, ook voor bedrijven is dit iets geheel nieuws. In elke branche is er behoefte aan goede informatie en tips rondom het onderwerp. Gebruik daarom het onderwerp om iets over het effect op jouw branche te beschrijven. 

Jouw SEO strategie in het Corona virus tijdperk

Het staat nu al vast, dat het Corona virus op veel bedrijven een enorme impact gaat hebben. In bepaalde branches zoals de reisbranche en in de cultuur sector is het nu zeer complex of haast onmogelijk om nog enige omzet te draaien. Voor andere bedrijven en sectoren is het juist nu belangrijk om je product of dienst via je website goed vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google.

Het is een kans om empathie te tonen

Als de tijden goed zijn, gebruik je vaak woorden als “we begrijpen, we geven om ons, gewaardeerde klant”, enzovoort. Wanneer een pandemie toeslaat, is dit het moment om dit echt uit te voeren. Onthoud, dat dit mensen zijn die uw nieuwsbrieven ontvangen, commentaar geven in discussieforums en sommigen die zelfs geweldige recensies over uw bedrijf hebben achtergelaten. Is dit het moment om producten door hun keel te duwen? Zeker niet! Het is tijd om ​​begripvol te zijn. De content die u deelt, moet hen laten weten ‘u weet waar ze mee te maken hebben’. De menselijke kant van uw bedrijf laten zien is een goed idee. Mensen voelen zich meestal gelukkiger, als ze weten, dat ze een relatie met een bedrijf kunnen aangaan en het bedrijf de situatie begrijpt. Als uw bedrijf de gemeenschap op de een of andere manier helpt tijdens de epidemie, deel dat dan in een nieuwsbrief of zoek een manier om het in uw content op te nemen.

Uw merk vooruithelpen

SEO is een geteste branding tool. In tijden van pandemie blijft dat zo. De kunst is om te weten hoe je het moet gebruiken. Mensen maken mogelijk geen gebruik van uw product of diensten. Dit komt, omdat ze zich zorgen maken over hun baan of hypotheek. Of ze proberen zichzelf gezond te houden. Maar dit betekent, dat ze offline zijn. Ze worden in quarantaine in hun huis geplaatst en zoeken naar verschillende dingen, die verband houden met COVID-19 (waaronder producten en diensten die betrekking hebben op het gemakkelijk maken van hun leven tijdens de pandemie) of op het in leven blijven.

Content aanpassen

U kunt uw content aanpassen zodat uw merk zichtbaar blijft. Sommige bedrijven nemen het op zich om veiligheidsboodschappen met hun publiek te delen. Zelfs als u producten verkoopt, die misschien het laatste zijn waar iemand aan denkt tijdens een pandemie, is uw merk nog steeds zichtbaar in de zoekopdrachten. Het is mogelijk om te optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden, die betrekking kunnen hebben op de veiligheid tijdens een pandemie. Denk aan bijvoorbeeld mondkapjes of handgel. Onthoud echter, dat het in een tijd als deze misschien niet gepast is om als merk humoristische memes te delen.

Biedt bedrijven een reddingslijn

Dus je moet je beperken tot je huis, klanten kunnen niet meer naar je kantoor komen en jouw bedrijf komt krakend tot stilstand. Onthoud, dat mensen meer online zijn, dus het kan tijd worden om meer te focussen op het online runnen van het bedrijf. U kunt bijvoorbeeld energie steken in SEO strategieën. Mensen hebben waarschijnlijk meer tijd om e-mails te lezen en te beantwoorden, sommigen proberen misschien meer te weten te komen over een bepaald product of een bepaalde dienst.

Relevantie door SEO

Met de technologie van vandaag is het internet ondanks de pandemie misschien drukker dan ooit. SEO geeft u de kans om relevant te blijven tijdens een lockdown en zelfs als bezoekers van uw site geen aankopen doen, kunnen ze dit wel doen als de zaken weer normaal worden.

Top of the Mind Awareness

Met SEO blijf je zichtbaar. Tijdens een pandemie houden mensen zich bezig met overleven. Als uw bedrijf enkele van de dingen biedt, die nodig zijn om te overleven, zoals voedsel, medicijnen en zoals we hebben ontdekt uit deze pandemie, toiletpapier, bent u misschien al voor veel mensen zichtbaar. SEO zal u nog verder helpen om een voorsprong te krijgen op andere concurrenten. Zelfs voor de bedrijven, die mogelijk niet betrokken zijn bij essentiële producten, kunt u nog steeds SEO gebruiken. Onthoud, dat uit het zicht resulteert in uit het hoofd zijn. Dus als mensen je niet zien in de zoekresultaten, zullen ze je vergeten. Beperk dat risico met SEO.

Met SEO heb je kansen om de concurrentie voor te blijven

De concurrentie zal waarschijnlijk zijn voet van het pedaal halen. Het feit, dat mensen thuis opgesloten zitten, kan de concurrentie doen geloven, dat ze geen reden hebben om hun SEO strategieën te pushen. Google stopt echter niet met werken vanwege een pandemie. Veel mensen zoeken nog steeds en Google rangschikt. Het is de beste tijd om een ​​betere ranking te krijgen, omdat de concurrentie om op te vallen wordt verminderd. In sommige niches zul je merken, dat je de enige bent die nog actief is. Door tijdens een pandemie te optimaliseren voor bepaalde woorden, bouwt u een voorsprong op.

Biedt hoop voor na de pandemie (lange termijn marketing)

Voor veel bedrijven is de toekomst onzeker. De wereldeconomie gaat een recessie in. Daarom zal er bezuinigd moeten worden. Het is logisch om te investeren in een marketingstrategie op lange termijn, die een uitweg biedt na de pandemie. SEO is typisch een langetermijnstrategie. Wat u vandaag doet, zal veel later in de toekomst vruchten afwerpen. Aangezien de pandemie geen vervaldatum heeft, is het logisch om meer aandacht te besteden aan een langetermijnstrategie.

Versterkt expertise en autoriteit

Sommige mensen nemen de tijd om bij te lezen. Als ze in huis opgesloten zitten, kunnen ze net zo goed geweldige content vinden om te lezen. Het hebben van geweldige content op uw vakgebied is een kans om de aandacht van dergelijke mensen te trekken. Er zijn veel tools, die u kunt gebruiken om erachter te komen welke zoekwoorden mensen zoeken in uw vakgebied. U kunt vervolgens optimaliseren voor die zoekwoorden. Er zijn waarschijnlijk veel mensen, die op zoek zijn naar informatie over de pandemie, maar sommigen zijn op zoek naar iets anders. 

Biedt analytisch inzicht in de vraag

Met behulp van SEO – analyse moet u de vraagcurve voor uw goederen of diensten kunnen voorspellen. Dit is essentiële informatie die een bedrijfsplan kan helpen voor een mogelijke inzinking. Het organische verkeer dat u krijgt, is een teken van interesse. Tijdens de pandemie veranderen de behoeften van mensen, maar dit is niet altijd ingrijpend. Soms hangt het af van de hoeveelheid geld, die ze nog hebben. Iemand kan bijvoorbeeld chocolaatjes kopen tijdens de eerste en tweede week van een pandemie, maar later vinden ze het misschien een luxe waar ze zonder kunnen. SEO analyse tools kunnen u laten zien, hoe snel de interesse in uw product of dienst afneemt. U kunt beginnen met het plannen van uw volgende stap. Economen kunnen dit ook gebruiken om de impact van een pandemie te voorspellen.

Zoekwoorden-onderzoek: zoektrends

Voor SEO beoefenaars, die in een tijd als deze de zoektrends goed in de gaten houden, valt er veel te leren. Ondanks de verstoring, die COVID-19 kan veroorzaken, zullen mensen zichzelf opnieuw uitvinden. Ze kunnen meer belangstelling krijgen voor bepaalde dingen die ze niet hadden. Denk eraan, op dit moment wordt er als nooit tevoren naar een item als toiletpapier gezocht. Misschien wordt het zelfs na de pandemie een trend. Het leren van dergelijke dingen bereidt een SEO specialist voor op de veranderingen, die zullen komen. Het is duidelijk, dat dingen zullen veranderen nadat de wereld dit heeft doorgemaakt. Het loont om op de hoogte te zijn van nieuwe trends.

13 tips over hoe tijdens het Corona virus om te gaan met SEO

1. Optimaliseer je website voor SEO

Voor veel branches en bedrijven is het online verkoop kanaal super belangrijk. Maar lang niet altijd worden alle kansen optimaal benut. Misschien ligt jouw business nu grotendeels stil. Dat betekent wel, dat je tijd hebt voor zaken, die anders misschien blijven liggen. Start dus met het beter vindbaar maken van jouw website. Weet je niet waar je moet beginnen, neem dan contact met mij op.

2. Voer een SEO of Content Audit uit

Een volledige content audit kost tijd en expertise, maar u kunt in deze bijzondere periode veel doen om uw content prestaties te verbeteren met een SEO of Content Audit. Als je nog geen inventaris hebt bijgehouden van je content, is dit een goed moment om te beginnen.

Evalueer nu elk stuk met een kritische blik.

  • Welke hoogwaardige stukken content en afbeeldingen kun je opnieuw gebruiken voor andere kanalen?
  • Welke content heeft de meeste social shares? De meeste backlinks?
  • Wat zijn de stukken content, die het meeste verkeer generen?

Dit kunnen allemaal kansen zijn voor:

  • Bijwerken en aanvullen met nieuwe content.
  • Optimaliseren met nieuwe call to actions en zoekwoorden.
  • Interne links toevoegen aan nieuwe producten/diensten.
  • Het opnieuw promoten van content wanneer het bedrijf en de markt weer aantrekt.

3. Pas je openingstijden aan

Heb je door het Corona virus aangepaste openingstijden? Laat klanten niet voor een dichte deur staan! Pas je openingstijden aan op Google Mijn Bedijf, Facebook of andere Social media kanalen.

4. Schrijf nieuwe SEO content

Dit is een ideaal moment om teksten te gaan schrijven voor je website. Ga teksten schrijven! Google is namelijk verzot op relevante actuele content. Nu heb je de tijd om dit goed voor te bereiden. Er is namelijk al veel content geschreven. Kijk daarom goed wat je zou kunnen aanvullen en of je iets kunt belichten vanuit een unieke invalshoek.

5. Voeg video toe aan je SEO Content

Als fitness instructeur of Yoga leraar kan je filmpjes maken van oefeningen, zodat je ook tijdens het thuis zitten fit blijft. Als restaurant kan je filmpjes maken van favoriete recepten en hoe deze klaar te maken.

6. Geef een Corona update op je website

Het Corona virus beheerst het nieuws. Actualiteiten rubrieken worden veel bekeken en online artikelen worden veel gelezen. Plaats daarom geregeld een update op de website over het Corona virus en de impact daarvan op jouw branche of jouw klanten.

7. Update je kennis over SEO

Het kan nooit geen kwaad om zelf ook wat kennis op te doen over SEO. Het Youtube kanaal van SEO guru Neil Patel is misschien een goede start.

8. Besteed aandacht aan je PR

Gebruik de extra tijd die je hebt om positief in te haken op de corona crisis om zo wat PR aandacht te creëren. Misschien lukt het je ook om meer backlinks te genereren voor meer domeinautoriteit.

9. Zorg, dat je duidelijk & consistent bent naar je klanten

Maak een goede FAQ op je website voor je klanten en andere stakeholders over geplande/ gecancelde evenementen, lopende acties, vouchers en veranderingen die komen gaan in de huidige situatie. Hier zou je ook een e-mail nieuwsbrief voor kunnen gebruiken.

10. Benut kansen en zie mogelijkheden

Kijk als bedrijf naar hoe jij andere mensen kunt helpen door bijvoorbeeld thuis oefeningen aan te bieden of instructiefilmpjes te maken. Als online marketeer moet dit toch in jouw straatje passen. Misschien kan je er niets mee verdienen maar het levert je wel goodwill op. Als sportwinkel, fitnessketen of Yoga instructeur kan je online oefeningen aanbieden.

11. Informeer over jouw maatregelen

Heb je een webshop met fysieke winkels? Informeer je klanten over hoe je omgaat met de maatregelen om het Corona virus in te dammen. Dat ze nu online bij je kunnen shoppen in plaats van in de winkel. Door gratis verzending aan te bieden creëer je veel goodwill.

12. Interview medewerkers en klanten

Gebruik Zoom, Google Hangouts of andere audiovisuele middelen om videogesprekken te hosten en op te nemen. Interview uw werknemers en klanten over hun unieke ervaringen met en kennis van uw producten, diensten en cultuur. In de komende maanden zullen deze transcripties en video’s een rijke bron van voorkennis zijn voor uw blogposts, sociale content, persberichten en meer.

13. Plan Webinars

Wilt u veelgestelde vragen beantwoorden over uw producten of dienstverlening? Nieuwe teamleden, producten of functies introduceren bij uw klantenbestand? Als je nu in paniek raakt en duimen draait in een leeg kantoor, is dit een goed moment om te starten met een webinar. Dit is een bijzonder effectieve marketingtactiek in B2B, aangezien 91% van de professionals zegt dat webinars hun favoriete content formaat zijn om te leren.

SEO & Content Marketing blogs

SEO expert inhuren Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert SEO projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Ook hebben wij meerdere opdracht succesvol afgerond in Delft, Zoetermeer, Rijswijk & Leiden.

De beste gratis SEO Checklists

connectyourworld

Laat je bericht achter