Een SEO check van hun website is voor makelaars belangrijk voor de continuïteit van hun bedrijf. Met een goed vindbare website geoptimaliseerd voor SEO, verkoopt of verhuurt u uw huizen net wat sneller dan de concurrentie. De woningmarkt is een markt met toppen en dalen. Met SEO optimalisatie speelt u echter in op de toekomst, als het misschien weer eens wat minder gaat. Mocht u ook nog adverteren op Google? Dan is het misschien tijd om te analyseren wat beter werkt en meer oplevert, namelijk SEO zoekmachineoptimalisatie of Google Ads Campagnes. Laat daarom uw website checken door Connect your World.
Desondanks heeft een makelaar te maken met felle concurrentie. Alleen in Den Haag zijn er bijvoorbeeld al rond de 200 makelaars. 200 websites passen bij lange na niet op de 1e pagina van Google. Een goed vindbare website kan dan net verschil maken, dat een klant u in de arm neemt als makelaar in plaats van een concurrent. Een mooie website is nog geen goed vindbare website. Daarvoor kunt u een SEO specialist inhuren.
Het liefst staat iedereen Bovenaan in Google. Dit komt, omdat u bovenaan Google bijna 40% van het totaal aantal klikken krijgt op uw website. Staat u op plek 9, dan is het nog maar 2%. Op de 2e pagina of lager scoort u helemaal niet meer met uw website. Bovenaan bij Google krijgt uw website dus meer bezoekers. Meer bezoekers betekent in de regel meer omzet en winst. Uw website controleren is daarom een belangrijke eerste stap.
Op een website van makelaars staan vaak veel foto’s van huizen. De zoektocht naar een nieuwe woning begint vaak online aan de hand van foto’s van de woning. Dat is waarom makelaars veel aandacht besteden aan mooie foto’s van de woning, die ze willen verkopen of verhuren.
Let daarom als makelaar in de website check op de volgende punten:
Uit de website analyse komt vaak naar voren, dat de website van een makelaar traag is, omdat de foto’s niet goed geoptimaliseerd zijn. Dit zorgt voor een trage website. En een trage website zorgt voor een lagere SEO ranking dan nodig is.
Website snelheid is een belangrijke SEO ranking factor. Niets is vervelender dan foto’s van uw droomhuis bekijken en bij elke foto lang moeten wachten totdat de foto zichtbaar is. U verliest dan een mogelijke klant en uw concurrent wint er waarschijnlijk één! Naast aandacht besteden aan uw foto’s, kunt u bijvoorbeeld iets gaan doen aan de caching van uw website. Terugkerende bezoekers ervaren daardoor een sneller geladen website. Vaak is het mogelijk om op een website een plug-in te instaleren, waarmee u CSS code en Javascript code kunt verkleinen. Dit komt de snelheid van de gehele website ten goede.
Als makelaar heeft u een tastbaar product. Het gaat namelijk om de verkoop of verhuur van een woning. Mensen zijn visueel ingesteld. Ze willen dingen zien. Een goede combinatie van goed geschreven teksten + mooie afbeeldingen is daarom sterk aan te bevelen. En daar zijn meer dan voldoende sociale media platformen voor.
Platformen zoals Pinterest, Instagram, Flickr en zelfs Facebook kunt u gebruiken als een soort van digitale etalage om uw te verkopen of te verhuren woningen extra onder de aandacht te brengen. Dit wordt ook wel SEO visual search genoemd. Let goed op, doe liever 1 ding goed, dan meerdere dingen half. Met mooie afbeeldingen van huizen of appartementen heeft u indirect een ideale manier om de SEO rankings van uw website te verbeteren. Door goed zichtbaar te zijn op sociale media kunt u verkeer naar uw website lokken. En een goed bezochte website scoort in de regel beter in de SEO rankings dan websites, die minder goed bezocht worden.
U zou een website kunnen zien als een levend organisme. Google is gek op actuele relevante content. Ze waardeert het, als er geregeld wat wordt toegevoegd of aangepast. Geef in blog posts daarom geregeld antwoord op vragen die leven bij uw klanten. Denk bijvoorbeeld aan vragen: Hoe gaat het verkoopproces van mijn woning in zijn werk? Wat doet een verhuurmakelaar allemaal voor u? enzovoort. (We schreven een blog: Blog posts maken die converteren) In een SEO check kan er aan nog veel meer knoppen gedraaid worden om hoger in Google te komen. Denk bijvoorbeeld aan SEO Linkbuilding en het verkrijgen van (een) Google Review(s).
Een groot aandeel van de zoekopdrachten in Google is lokaal georiënteerd. Dat betekent een SEO zoekwoord in combinatie met een locatie zoals de naam van een stad of dorp, streek of provincie. Het mooie van lokale zoekopdrachten is, dat op de dag van de zoekopdracht of de dag erna liefst 57% daarvan naar uw winkel of kantoor toekomt met de intentie om uw product of dienst aan te schaffen. Ook voor makelaars kan lokale SEO veel meerwaarde hebben. U verkoopt of verhuurt zeer waarschijnlijk de meeste huizen in uw eigen stad of dorp. Zorg daarom, dat de lokale vindbaarheid van uw website op orde is.
Bij Lokale SEO zijn de volgende zaken belangrijk om goed te scoren met uw website op lokaal niveau.
Voor u gaat starten met Google Ads raden wij eerst aan om Google Bedrijfsprofiel te analyseren. Google Bedrijfsprofiel is namelijk een gratis tool van Google. Een van de functionaliteiten is Google Posts. Met deze tool kunt u gratis adverteren op Google. Probeer dit eerst een tijdje uit en analyseer wat wel en niet werkt. Pas dan is Google Ads een verstandig middel om in te zetten.
Uit de website check blijkt nog vaak, dat de makelaar weinig tot geen Google reviews hebben. Het verkrijgen van Google recensies moet een vast onderdeel worden van uw werkwijze. Goede Google Reviews en interactie met klanten neemt voor Google in belang toe. Dus mail, bel of geef een kleine attentie en laat de recensies binnenstromen. Zelfs een negatieve Google recensie hoeft geen drama te zijn. Mits u op gepaste wijze reageert. Zie het als een kans voor de klantenservice om uw bedrijf op de kaart te zetten als een onderneming die luistert naar zijn klanten.
We starten in de regel met een gratis SEO scan en een website analyse. We kijken hoe goed uw website al geoptimaliseerd is naar de maatstaven van Google. In de website check gaan we alle noodzakelijke stappen af zoals zoekwoordenonderzoek en SEO linkbuilding en gaan we kijken, waar er verbeteringen mogelijk zijn. Op basis van de SEO richtlijnen analyseren we de huidige content. Net zo belangrijk is, dat we kijken of uw website het verhaal verkondigt, dat u naar de buitenwereld wilt uitstralen. Als sitechecker rapporteren we natuurlijk alle mogelijke verbeteringen in een mooi SEO advies. Vervolgens kijken we gezamenlijk welke issues, we wanneer gaan aanpakken met welke prioriteit. Met investeren in online marketing voor makelaars bent u uw concurrentie de baas in zowel goede – als in mindere tijden.
Mogelijke acties om uw website hoger te laten scoren in Google kunnen zijn:
Als u naast SEO ook SEA diensten afneemt, krijgt u daarvoor een extra scherp tarief. Ik beheer uw Google Ads campagnes dan voor 50 Euro per uur exclusief BTW. Kijk ook eens op de Google Ads pagina.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en heeft ruim 20 jaar ervaring als Content Marketeer.
Bij Online marketing bureau Connect your World kunt u voor SEO projecten een SEO specialist en een content marketeer uitkiezen in de volgende regio’s:
Wilt u ons als SEO specialist inhuren voor een SEO check makelaars? Kijk ook, voor dat u contact opneemt met ons, welke klanten Connect your World eerder geholpen heeft. Surf naar onze contactpagina en bel of mail ons.