• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

De beste 12 gratis SEO tips voor blogs die werken

De beste 12 gratis SEO tips voor blogs die werken

SEO blog, Blog laten schrijven, blogs schrijven, gastbloggen, SEO specialist Den Haag

Het belang van blogs schrijven

Uw blog bericht optimaliseren voor SEO is essentieel voor het succes van uw blog op de lange termijn. Of u nu bijvoorbeeld blogt voor geld, meer website verkeer of gewoon werkt aan uw bedrijfsblog, het is belangrijk dat u uw blogberichten met behulp van solide en bewezen SEO praktijken onder handen neemt. SEO zoekmachineoptimalisatie helpt u geweldige blogberichten te maken, die zowel gebruikers als zoekmachines zeer nuttig zullen vinden.

Waarom is bloggen belangrijk voor SEO?

Bloggen is om meerdere redenen belangrijk voor de SEO van uw website. Ten eerste vergroot het uw kennisniveau en ten tweede uw status als autoriteit op uw vakgebied. Ten derde vindt Google het belangrijk, dat er beweging is op uw website. Update uw blogs dus regelmatig. Hierdoor verlengt u de ‘time on site’ wat een belangrijke SEO ranking factor is. Daarnaast moeten potentiële klanten u gaan vertrouwen, voordat ze uw product of dienst van u afnemen. Door SEO blogging bouw je naamsbekendheid op en dat is goed voor het opbouwen van vertrouwen. Tot slot kunt u met een goede blog bezoekers naar uw website lokken, wat u backlinks kan opleveren. SEO blog, Blog laten schrijven, blogs schrijven, gastbloggen, SEO specialist Den Haag

12 SEO blogging tips

  1. Begin met nadenken over SEO voordat je een nieuwe blog post schrijft
  2. Bepaal uw blog doelen.
  3. Doe zoekwoordenonderzoek.
  4. Begrijp de gebruikersintentie.
  5. Analyseer Google SERPS.
  6. Schrijf de inhoud van de blogpost.
  7. Optimaliseer uw blogpost.
  8. Publiceer en promoot uw blogpost.
  9. Meet en evalueer de resultaten.
  10. Spoel en herhaal.
  11. Maak een content kalender
  12. Gastbloggen voor andere websites

1. Denk na over uw blog & SEO voordat u een nieuwe blog post schrijft

Eén van de meest voorkomende redenen waarom veel bloggers falen, is omdat ze nadenken over SEO nadat ze klaar zijn met het schrijven van hun blogs en niet eerder. Dit is een grote fout. Het SEO proces begint al voordat u de blog maakt. Een blog schrijft u om informatie te delen met een mens van vlees en bloed. Als het even kan deelt u informatie of kennis, waarin u antwoord geeft op de vragen, die leven bij uw potentiële doelgroep. Het is echter SEO optimalisatie, die u zal leiden over hoe u moet schrijven en hoe u dit kunt promoten. De eerste les hier is dus, dat u niet alleen begint met het schrijven en publiceren van content. U volgt namelijk een meer formele procedure, zoals de procedure die hieronder wordt beschreven. Een procedure waarin Content Marketing & SEO optimalisatie hand in hand gaan.

2. Blog doelen definiëren

Elk stukje content, dat u op uw website publiceert, moet een duidelijk en specifiek doel hebben. Laten we hieronder enkele echte voorbeelden bekijken:

Bloggen voor geld

Veel blogs worden gebruikt als hulpmiddelen voor bijvoorbeeld het verdienen van geld. Bloggers onderhouden websites met rijke content en ze verdienen geld met AdSense marketing voor partners of directe advertenties. Het is een model dat werkt en blogberichten spelen daarin een zeer belangrijke rol.

Het doel van een nieuwe blog laten schrijven zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Krijg meer relevante content geïndexeerd door zoekmachines.
  • Promoot uw bestaande blogs door er interne links aan toe te voegen.
  • Beoordeel een product of service en maak affiliate sales.
  • Neem contact op met uw abonnees en herinner hen aan uw bestaan.
  • Target een specifiek zoekwoord, dat u geen actuele ranglijst hebt.
  • Gebruik de nieuwe blog in uw social media campagnes.
  • Gebruik een nieuwe blog als een manier om de aandacht van andere bloggers te krijgen en mogelijk nieuwe backlinks te verwerven.
  • Demonstreer uw expertise over een onderwerp.

Bloggen voor een e-commerce website

Een actieve SEO blog is één van de beste metgezellen van e-commerce websites. Bloggen kan u bijvoorbeeld helpen uw verkoop op een aantal manieren te stimuleren. En zoals u misschien al geraden had, is dit ook gerelateerd aan het doel van uw blogpost.

Het doel van bloggen voor e-commerce websites:

  • Plaats ‘longtail keywords‘ gerelateerd aan uw producten.
  • Informeer gebruikers over het gebruik en de voordelen van uw producten of diensten.
  • Toon potentiële klanten, dat u een actieve website heeft (dit is een indirect signaal van vertrouwen).
  • Promoot de blogpost op sociale media en stimuleer verkeer naar uw website.
  • Voeg meer mensen toe aan uw e-maillijst.
  • Verbeter uw SEO rankings in Google.

Natuurlijk zijn alle redenen die worden beschreven in het gedeelte ‘bloggen voor geld’ ook relevant voor ‘e-commerce bloggen’.

Bloggen voor een bedrijfswebsite

Elk type website moet een bloggedeelte hebben en dit geldt ook voor bedrijfswebsites.

Een blog kan u bijvoorbeeld helpen met:

  • Het delen van nieuws over uw bedrijf.
  • Introduceren van uw medewerkers voor het publiek.
  • Het geven van informatie over het bedrijf en zijn diensten.
  • De strategie en visie delen.

Stel meetbare doelen voor SEO blog posts in

Voordat u doorgaat naar de volgende stap, moet u ook duidelijk in gedachten hebben, hoe u het succes van uw blogs kunt beoordelen. Als uw doel bijvoorbeeld was om klanten te informeren over uw nieuwe aanbiedingen, dan moet u beslissen welke statistieken u moet gebruiken (websitebezoeken, sociale shares, verkoop, enz.)

3. Zoekwoordenonderzoek laten doen

Nu u het doel van je blog hebt ingesteld en de prestaties ervan wilt evalueren, is het tijd om uw handen vuil te maken en een SEO zoekwoordonderzoek te doen.

Een zoekwoordonderzoek helpt u bijvoorbeeld:

  • met het ontdekken van welke zoekwoorden u wilt targeten.
  • een goede post titel te verzinnen
  • met het optimaliseren van uw functie (on-page SEO).
  • de zoekintentie van de gebruiker te begrijpen.
  • uw content SEO vriendelijker te maken.

Laten we nu eens kijken hoe Zoekwoordonderzoek u de antwoorden op de 5 bovenstaande punten kan geven.

Een stap voor stap voorbeeld

1. Denk na over de doelen en het algemene onderwerp voor uw nieuwe bericht

Het doel van de nieuwe post is om meer verkeer van Google te krijgen voor zoekwoorden die te maken hebben met SEO en om mijn SEO trainingscursussen te promoten .

2. Zoek in Google naar uw algemene voorwaarden

Wanneer u naar Google gaat en ‘SEO’ typt naast de normale zoekresultaten en advertenties, ziet u bijvoorbeeld ook een sectie met de naam ‘Mensen vragen’ en ‘Verwante zoekopdrachten’. Wat u in deze fase zoekt, zijn termen in de secties die overeenkomen met het doel van uw bericht. Aangezien het uw doel is om een ​​blogpost te schrijven en mensen te targeten die nieuw zijn voor SEO, lijkt de term ‘SEO handleiding’ een goede match. Neem die term en herhaal de zoekopdracht. Nu uw zoekopdracht namelijk specifieker is, moet u kijken naar de daadwerkelijke zoekresultaten en in het bijzonder de gebruikte titels. Mijn doel is om twee of drie frases te bedenken die gerelateerd zijn aan ” SEO handleiding “. Ik heb het volgende geselecteerd:

  • “SEO-handleiding voor beginners”
  • “SEO-tutorial stap voor stap”
  • “Do It Yourself SEO tutorials”

Al deze zinsdeel zinnen zijn zeer relevant voor het doel van mijn bericht. Controleer het zoekvolume voor deze zoekwoorden om ervoor te zorgen, dat er mensen zijn op zoek naar die termen in Google. U kunt dit doen met elk hulpmiddel dat u het gemiddelde maandelijkse zoekvolume voor de specifieke zoekwoorden geeft.

3. Creëer de titel van je blog

Een goede SEO titel moet de volgende kenmerken hebben:

  • Bevat uw doelzoekwoorden en variaties.
  • Beschrijft nauwkeurig de inhoud van de post.
  • Een SEO titel van bijna 60 tekens, zodat dit zonder pauze in de zoekresultaten van Google wordt weergegeven.
  • Het is interessant voor de gebruikers, zodat ze erop klikken.
  • Het is uniek voor uw website.

4. Begrijp de gebruikersintentie

De volgende stap is om na te denken over de feitelijke inhoud van uw bericht, dwz waarover u moet schrijven. Om dit goed te doen, moet je eerst de ‘ intentie van de gebruiker ‘ begrijpen en ook uitvinden welk type content Google wil (zoals we in stap 5 hieronder zullen zien). In het verleden ging SEO over het vullen van pagina’s met zoekwoorden en synoniemen en het bouwen van links, maar dit is niet langer het geval. Om ervoor te zorgen dat uw bericht ‘in aanmerking komt’ om op de eerste pagina’s van Google te verschijnen, moet het voldoen aan de ‘zoekintentie van de gebruiker’. Met andere woorden, het moet nuttig & interessant zijn en iets zijn dat Google gebruikers willen lezen.

Wat zoekt iemand bijvoorbeeld die op zoek is naar ‘SEO Tutorial’?

  • Een uitgebreide gids over hoe SEO te doen?
  • Een functie om ze SEO te leren?
  • Doe-het-zelf manier om SEO te leren?

In ons voorbeeld is dit alles van het bovenstaande. Iemand kan zeggen dat in het bovenstaande voorbeeld de zoekintentie van de gebruiker te duidelijk was, dus laten we een ander voorbeeld bekijken dat lastiger is. Een gebruiker typt de volgende zoekopdracht in Google “Hoe kan ik 10 kilo verliezen in 2 maanden”. Wat is hun bedoeling? Moeten ze de theorie van een dieet en of van een gezond leven lezen? Nee. Hun bedoeling is om precieze instructies te krijgen met cijfers en berekeningen over wat ze moeten doen om in twee maanden 10 kilo te verliezen. Aangezien er een groot aantal gebruikers op zoek is naar deze zoekwoorden, moet u proberen hun vraag in detail te beantwoorden, als u uw artikel op de eerste pagina’s wilt hebben.

5. Analyseer Google SERPS

De beste en meest effectieve manier om erachter te komen welk type content voldoet aan de zoekintentie van de gebruiker en hoe lang het duurt om uw blogberichten te plaatsen, is door te zoeken naar uw zoekwoorden in Google.

Open Google en zoek naar ‘SEO Tutorial’. Klik op elk van de links op de eerste pagina en onderzoek het volgende:

  • Het type content (is het tekst, video, diavoorstellingen, afbeeldingen?)
  • De lengte van de berichten
  • De structuur van de berichten

Wat u zal opvallen, is dat ze de volgende overeenkomsten hebben:

  • Meestal tekstinhoud met enkele afbeeldingen en video’s
  • Zeer lange berichten (sommige gaan over 10K woorden)
  • Alle berichten hebben een inhoudsopgave om de navigatie te vergemakkelijken
  • In termen van context omvatten ze alle aspecten van SEO, van domeinregistratie tot website promotie.

Door deze snelle en eenvoudige manier om uw concurrenten te analyseren, weet u dus welk type content u moet bieden, hoe lang u uw content kunt maken en weet u ook heel goed welk type content Google voor de specifieke zoekwoorden wil hebben.

6. Schrijf de content van het blogbericht

De bovenstaande stappen duren niet meer dan 30 minuten om te voltooien. Nadat u deze procedure een aantal keren hebt gevolgd, kunt u deze zeer eenvoudig implementeren.

Een belangrijke statistiek bij een SEO blog:

De gemiddelde lengte van de content van de Top 10 – resultaten in Google is ongeveer 2400 woorden.

Andere SEO blog tips:

  • Plaats H2 & H3 koppen om uw content te splitsen in subsecties.
  • Gebruik verschillende opmaakstijlen (vet, cursief) om de leesbaarheid te vergroten.
  • Bedenk een structuur voor een blogpost met een introductie, een body en een conclusie.
  • Gebruik signaalwoorden. Ze helpen de lezers om vlot door je tekst te gaan en te begrijpen wat je geschreven hebt.
  • Gebruik korte alinea’s (maximaal 2-3 regels)
  • Maak een backup van uw schrijven en ideeën met onderzoeksgegevens en statistieken
  • Link naar andere berichten (zowel intern als extern) om gebruikers te helpen meer te weten te komen over het specifieke onderwerp.
  • Controleer de spelling en grammatica en zorg ervoor, dat alles wat u schrijft, logisch is.
  • Laat andere mensen uw bericht lezen. Wat logisch is voor u, hoeft dat niet zo te zijn voor andere lezers.

7. Uw blogpost optimaliseren voor SEO

Zelfs als u een ervaren blogger bent en in het verleden SEO vriendelijke posts hebt geschreven, is het altijd goed om uw werk te herzien voordat u op de publicatieknop klikt.

Sommige dingen om te overwegen zijn bijvoorbeeld:

SEO-vriendelijke URL’s: wanneer u uw bericht publiceert, maakt WordPress automatisch de slug voor de post door rekening te houden met de berichttitel en de verschillende woorden te scheiden met ‘-‘.

Hoewel dit een goed begin is, kunt u uw URL verder verbeteren door enkele van de woorden te verwijderen die niet zo nuttig zijn voor Google.

Google-fragmenten: Google gebruikt aanbevolen fragmenten voor een aantal zoekopdrachten en het is belangrijk dat u uw content optimaliseert zodat deze in aanmerking komt voor weergave in een aanbevolen fragment.

Titel tag: Het hoofdzoekwoord moet idealiter aan het begin van uw titel worden gezet. Heeft u wat extra tijd doe dan eens in de paar maanden een a/b test met de titel.

Unieke beschrijving (meta description): naast een unieke titel moet u Google ook voorzien van een metabeschrijving voor uw blogpost.

De beschrijving zou moeten zijn:

  • Bijna 155 tekens
  • Uniek (gebruik niet dezelfde beschrijving op meer dan één pagina’s / berichten)
  • Moet uw doelzoekwoorden en -varianten omvatten, maar vul de zoekwoorden niet in.

Koppen: Plaats een hoofd zoekwoord in 1 of 2 koppen. Gebruik in de rest van de koppen secundaire zoekwoorden. Gebruik tenminste H2 en H3 koppen.

8. SEO blogging promotie

Goed gedaan maar dit is niet het einde van het verhaal. Het is nu tijd om na te denken over SEO blog promotie. U wilt namelijk dat zo veel mogelijk mensen de blog te zien krijgen.

SEO blog promotielijst

  • Plan de blog, die meerdere keren moet worden gedeeld in uw zakelijke sociale media accounts.
  • Deel de blog in uw persoonlijke sociale media accounts.
  • Voeg een paar links toe die verwijzen naar het nieuwe bericht van oudere berichten op uw website.
  • Gebruik Facebook betaalde advertenties en promoot uw bericht op een gedefinieerde Facebook doelgroep. Door deze techniek een aantal keren consequent te gebruiken, kunt u uw organische bereik op Facebook vergroten.
  • Deel het nieuwe bericht met uw e-mailabonnees.
  • Probeer het e-mailbereik te verbeteren.
  • Vind mensen op Twitter, Linkedin, Facebook groepen die over uw onderwerpen praten en laat ze weten over u nieuwe bericht.
  • Ga naar Quora en zoek naar vragen met betrekking tot uw blogonderwerpen en vermeld indien relevant uw blog.
  • Gastpost op gerelateerde websites en link naar uw SEO blog.

9. Meet en evalueer de resultaten

In stap 2 hebben we, naast het instellen van het doel van de blog, ook besloten hoe de prestaties te meten en het succes van de nieuwe blog te evalueren. Nadat stap 8 is voltooid, is het nu tijd om naar die statistieken te kijken en de resultaten te bestuderen. Op voorwaarde dat u uw Google Analytics-instellingen correct hebt (met doeltracking), kunt u het volgende zien:

  • Hoeveel mensen hebben uw nieuwe blog bezocht.
  • Hoeveel tijd hebben ze besteed aan de pagina.
  • Van welke kanalen (organisch, e-mail, direct, sociaal) heeft u verkeer.
  • Hoeveel leads (of verkopen) zijn gegenereerd vanwege de post.
  • Hoeveel geld hebt u verdiend met AdSense of adverteren (als u via advertenties adverteert met uw blog).
  • Uw nieuwsbrief aanmeldingen.
  • Hoeveel aandelen (likes, tweets) je hebt ontvangen.

Naast het bovenstaande kunt u na een paar weken ook de positie van uw blogpost voor verschillende zoekwoorden controleren. 

10. Spoelen en herhalen

Consistentie bij het publiceren van content van goede kwaliteit voor een lange periode, is wat u resultaten oplevert. Het is een hoop werk. Maar vergeet niet dat wanneer u deze techniek onder de knie hebt, het verkeer 24/7 binnenstroomt. Het bereiken van uw blog doelen wordt op deze wijze een stuk eenvoudiger.

Vergeet niet dat bloggen en SEO een continu leerproces is. Er zijn zoveel dingen om op te letten bij het runnen van een succesvolle blog. Dit maakt het onmogelijk om het altijd goed te doen. Het is normaal om fouten te maken of enkele van de beste werkwijzen weg te laten. Erg belangrijk is dat u leert van uw fouten en u volgende blogbericht beter maakt.

11. Maak een contentkalender

Een contentkalender helpt u bij het plannen en uitvoeren van taken en voorkomt dat u van de geplande weg afwijkt om content te vinden. Het zal ook een snelle bron voor u zijn om te verwijzen en om te bepalen met welke onderwerpen u kunt bouwen. Het dient tevens als een herinnering aan welke onderwerpen al zijn behandeld. Bekijk de kalender regelmatig, identificeer lacunes in de content en schrijf vervolgens om die lacunes aan te vullen.

SEO blog, blog laten schrijven, blogs schrijven, gastbloggen, SEO specialist Den Haag

12. Gastbloggen voor andere websites

Het schrijven van blogs voor andere websites worden ook wel gastbloggen genoemd. Dit valt zeker aan te raden, aangezien dit goed is voor de SEO rankings van je website.

SEO & Content Marketing blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Ook door bedrijven uit Zoetermeer, Rijswijk, Delft en Leiden word ik regelmatig ingehuurd als SEO specialist. Heeft u een vraag? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist of Content Marketing expert? Bel of mail mij.

SEO checklist

Wil je de ‘time onsite’ op je website verbeteren? Neem dan deze SEO checklist door.

connectyourworld

Laat je bericht achter