• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

SEO advies voor advocatenkantoren

SEO advies voor advocatenkantoren

SEO advies, SEO specialist Den Haag

Hoe kom ik bovenaan in Google als advocatenkantoor?

SEO advies nodig? Dan bent u ook bij SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag aan het goede adres. Het ‘bovenaan in Google’ komen, klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het is echter wel noodzakelijk om uw (online) concurrenten een stap voor te blijven. Ook voor u als advocaat of advocatenkantoor kan een website bovenaan in Google meer omzet opleveren.

De advocaat opereert steeds meer online

De trend is, dat advocatenkantoren steeds meer aanvragen online binnen krijgen. SEO en Content Marketing leveren u de laagste kosten per acquisitie (CPA) of kosten per lead op. Dit is ver voor elke andere vorm van online marketing. Zelfs als uw advocatenkantoor het grootste deel van zijn marketingbudget besteedt aan bijvoorbeeld televisie of aan een robuuste pay-per-click-campagne, is het slim om de low-cost leads binnen te halen via SEO Zoekmachineoptimalisatie. Dat is het beste SEO advies wat ik u kan geven.

Bovenaan in Google, wat levert het op?

Als uw website op de 1e positie van Google staat, dan klikt ruim 30% van de Google gebruikers op uw website. De zoekwoorden combinatie ‘Advocatenkantoren Amsterdam’ heeft bijvoorbeeld een maandelijks zoekvolume van 1200. Als de website van uw advocatenkantoor de 1e plek van Google bereikt op de zoekwoorden ‘Advocatenkantoren Amsterdam’, dan klikken ruim 360 mensen op basis van deze zoekwoorden op uw website. Als u onderaan de pagina staat, hebben we het nog maar over 2%. Dan krijgt uw website op bovenstaande zoekwoorden slechts 25 bezoekers per maand. Op de 2e pagina krijgt uw website nog minder klikken. Van de 100 mensen die in Google met een zoekopdracht starten browsen er nog maar 7 naar de 2e pagina.

Een advocatenbureau heeft te maken met een stevige concurrentie

Advocatenkantoren kunnen meer concurrentie verwachten naarmate meer advocatenkantoren strijden voor de plaatsen bovenaan in Google. Hier zijn 16 strategieën ofwel SEO adviezen, die uw advocatenkantoor kan gebruiken om de concurrentie voor te blijven:

SEO advies voor advocatenkantoren
Het Vredespaleis in Den Haag

De beste 16 SEO adviezen voor een advocatenkantoor

1. Maak een effectieve website

Elke zelfstandige advocaat heeft een website. Wat maakt de ene website beter dan de andere? Welnu, een goede effectieve website is uniek en werkt snel. U spreekt uw publiek/doelgroep aan en biedt informatie of een verhaal op een manier, die het gemakkelijk maakt om u te vinden.

WordPress of iets anders

Er zijn een aantal sites waarmee u uw eigen website kunt maken. Veel van deze sites gebruiken sjablonen om u te helpen bij het maken van de website. Wanneer u deze sjablonen gebruikt, lijkt uw website op andere websites. Huur in plaats daarvan een website professional in om een ​​mooie en unieke site helemaal opnieuw te maken. Deze unieke site helpt u om u te onderscheiden van uw concurrentie.

Pagespeed/laadsnelheid

Wanneer iemand naar uw site gaat, moet u ervoor zorgen dat deze snel wordt geladen. Als uw website niet snel wordt geladen, zal de potentiële klant waarschijnlijk naar de website van een andere advocaat gaan. Pagespeed & ‘Time on site’ zijn daarom 2 belangrijke SEO ranking factoren. Slecht geoptimaliseerde video’s en afbeeldingen kunnen uw site langzamer maken. Gebruik daarom afbeeldingen van maximaal 150 KB.

Desktop/laptop/mobiel

Vervolgens moet uw website uw publiek aanspreken en het verhaal weergeven, dat u op de wereld wilt projecteren. De woorden op de pagina kunnen helpen, evenals kleuren en lettertype. U wilt ook uw publiek aanspreken op elk platform. U krijgt veel verkeer op uw website door mensen, die uw website bekijken via hun mobiel of tablet. Zorg er daarom voor, dat uw site op deze apparaten net zo effectief is als op een computer. 

SEO UX design

Ten slotte, als uw website eenmaal is geladen, wilt u informatie gemakkelijk toegankelijk maken. Plaats de belangrijkste informatie, zoals contactgegevens, goed zichtbaar op de hoofdpagina. Gebruik vervolgens gemakkelijk leesbare links naar andere pagina’s. Maak de informatie zo duidelijk mogelijk. Voldoende witruimte kan een tekst beter leesbaar maken. Zorg voor een duidelijke navigatie.

2. Zorg voor een converterende website

Websites kunnen er prachtig uitzien en heel informatief zijn. Dit wil niet zeggen, dat je klant direct vindt waar naar deze op zoek is. Advocatenkantoren hebben vaak de neiging de website vol content te zetten, die misschien wel zinvol is, maar die wel op de verkeerde plekken staat. De website moet rustig en overzichtelijk zijn. De websitebezoeker moet geen moeite hoeven te doen om een actie te ondernemen.

Een call to action kan zijn:

  • Whitepaper downloaden
  • Contact opnemen via de telefoon
  • Een mail versturen met een verzoek
  • Invullen van een lead formulier

3. Zie er niet alleen als de beste uit; maar wees de beste!

Een veel voorkomende misvatting over SEO zoekmachineoptimalisatie is, dat het allemaal om trucs en gimmicks gaat om Google te laten denken, dat u de beste content hebt. De zoekmachine weet echter wat er achter de schermen van uw websitemarketing gebeurt. Dus gimmicks zullen de algoritmen niet voor de gek houden.

Content Marketing: Engaging content

In plaats van na te denken over de SEO optimalisatie van uw advocatenkantoor als een magische show, beschouw het meer als een conditietest. Richt u op het maken van de beste content. Zoek naar vragen, die uw klanten stellen en zie hoe uw concurrenten misschien tekortschieten bij het beantwoorden van die vragen. Welke content uw concurrenten ook publiceren, zorg ervoor dat u op informatieve wijze, gemakkelijk te begrijpen en snel de vragen van uw bezoekers beantwoordt.

4. Plaats regelmatig originele content

Mensen gaan naar uw site als u ze vermaakt of nuttige informatie verstrekt. Daarom moet u een blog of vlog posten. Zorg ervoor, dat onderwerpen betrekking hebben op de services die u aanbiedt. Wees niet bang om humor in uw content op te nemen. Hoe leuker je bent, hoe groter de kans dat mensen het willen lezen. Natuurlijk, houd dingen gepast. Zorg ervoor, dat je regelmatig een bericht plaatst om jezelf relevant te houden. Plaats ook een link naar uw sociale media accounts om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Je kunt zelfs viral gaan! 

5. Vermijd teveel vakjargon

De meeste advocaten zijn geneigd te schrijven in vakjargon. Dit omdat ze het gewend zijn, maar ook omdat ze kennis en expertise willen tonen aan de doelgroep. Echter de doelgroep is alleen geïnteresseerd in een stuk wat ze kunnen begrijpen. De doelgroep zijn ook niet altijd collega advocaten of juristen. Verval dus niet in vakjargon, maar schrijf zodat de doelgroep het kan begrijpen. Geef bijvoorbeeld definities van moeilijke begrippen. Lees hier meer over ‘Hoe je een goede blog kan laten schrijven‘.

6. Kies een specifieke doelgroep

Maak altijd een keuze voor een bepaalde doelgroep, afhankelijk van je expertise en strategie. Je content is pas relevant als het over mijn probleem gaat. Jouw klanten willen, dat u een probleem voor ze oplost. Kom niet aan met het argument, dat je vreest, dat je er dan een minder groot publiek mee bereikt. Als iets niet relevant is, komt de mogelijke klant niet eens voorbij de eerste zin. Probeer je daarom actief te verplaatsen in je doelgroep. Als je de keuze voor een doelgroep hebt gemaakt, is het veel gemakkelijker. Dan gaat je content namelijk over een specifiek probleem van een nauw bepaalde doelgroep in plaats van over het nieuws zelf. Laat zien hoe je het probleem oplost en als de lezer denkt hij snapt het en zich er in herkent, dan heb je jouw volgende klant.

7. Starten met een Zoekwoordenonderzoek

Volgens onderzoek zoekt ongeveer 74 procent van de nieuwe cliënten online naar juridische diensten. Bovendien voert meer dan 95 procent van deze klanten zoekopdrachten uit op basis van zowel locatie- als algemene termen. Vergeet niet, dat de meeste klanten alleen een relatie willen aangaan met een advocatenkantoor dat hoog scoort op Google. In plaats van simpelweg proberen te rangschikken voor ‘advocaat’, wat zeer uitdagend zou zijn, wilt u rangschikken voor nauwkeurigere termen (longtail keywords), die specifiek de diensten beschrijven die u aanbiedt. Met andere woorden, u zult relevante, gerichte zoekwoorden nodig hebben met commerciële bedoelingen. De zoekvolumes van deze zoekwoorden zijn lager. Maar als deze zoekwoorden precies weergeven wat u doet, dan kunnen deze meer gespecialiseerde zoekwoorden van onschatbare waarde zijn.

Zoekwoorden

Zoek ook naar zoekwoorden ,die vragen stellen die een behoefte aan een bepaalde dienstverlening impliceren, zoals ‘Hoeveel kost een vastgoedadvocaat?’ En voor  uw blogberichten, white papers, casestudy’s, enzovoort, vindt u relevante zoekwoorden met onderzoeksintentie. Deze beginnen vaak met “waarom” of “hoe” of zoals in dit voorbeeld in de praktijk met “doen”.

8. Gebruik de rechtsgebieden in uw zoekwoordenonderzoek

De meeste advocatenkantoren zijn gespecialiseerd in een bepaald gebied van rechtsbijstand en promoten vervolgens hun algemene rechtspraktijken. Als u een echtscheidings- en familierechtkantoor bent, wilt u niet verschijnen in zoekopdrachten met betrekking tot faillissement, lichamelijk letsel of zoekopdrachten van verzekeringsmaatschappijen. Het juiste gebruik en de juiste plaatsing van zoekwoorden zullen u bijna garanderen, dat u hoger scoort in zoekopdrachten boven uw concurrerende advocatenkantoren. 

SEO in content

Stap 1 is dus: kom uit je comfort zone en leer met een andere bril naar nieuws kijken. Succesvol bloggen (ook wel Content Marketing genoemd) draait niet om nieuws als zodanig, maar om het creëren van content die problemen adresseert van je klanten. Het enige dat, die klanten willen weten is: welke impact heeft een juridische ontwikkeling op de business of persoonlijke situatie?

9. Bovenaan in Google komen, kan op vele manieren

In de afgelopen vijf jaar heeft Google pagina content geselecteerd, die een beknopt antwoord of een definitie geeft op een zoekopdracht en deze plaatst in een vak boven aan de pagina met zoekresultaten. Dit vak wordt een ‘aanbevolen fragment’ of een feature snippet genoemd. In de SEO gemeenschap wordt dit “positie nul” genoemd. Met goed geschreven content kunt u aanbevolen fragmenten verdienen via Vraag & Antwoord of blog content. Zorg bij het opstellen van vragen, dat u dat doet op een manier, die vergelijkbaar is met hoe uw klanten zoeken.

Q&A op uw website

Niemand is bijvoorbeeld op zoek naar “Kan het aansprakelijkheidsbeleid van een winkel helpen als ik gewond raak?” In plaats daarvan zou je een Q & A titel moeten schrijven als: “Moet ik de supermarkt aanklagen nadat ik op een natte vloer ben uitgegleden?” Door vragen te stellen gevolgd door beknopte antwoorden, kunt u Google aanmoedigen om uw content als een fragment te gebruiken. Niet alleen kan een aanbevolen fragment tot meer verkeer leiden. Maar het kan u ook helpen optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten, wat ons naar SEO advies 10 leidt.

10. Optimaliseren voor Voicesearch

Uit onderzoek blijkt, dat voice first apparaten zoals Alexa en Google Home momenteel in het bezit zijn van 39 miljoen Amerikanen. Maar die apparaten vormen slechts een klein deel van de 2 miljard + geactiveerde smartphones die op het internet zijn aangesloten. Daar stopt het niet. Bijvoorbeeld Windows 10 en nieuwere versies hebben de Cortana persoonlijke assistent; Apple iPhone-, iPad- en MacOS-gebruikers hebben Siri; Android-gebruikers of iedereen die de Google-app heeft gedownload op hun mobiele apparaat hebben een Google assistent. Bovendien wordt elke Chrome browser geleverd met Google Assistent, die kan worden geactiveerd door op het blauwe microfoonpictogram te klikken.

Gesproken zoekopdrachten door fragmenten

Voice wordt alleen maar populairder. Met Google Assistent, wanneer u een vraag stelt, worden die antwoorden mogelijk gemaakt door websites met fragmenten. Als uw advocatenkantoor namelijk beschikt over het aanbevolen fragment, hoort een stemzoeker een antwoord dat begint met: “Volgens [naam advocatenkantoor]” en vervolgens de inhoud van het aanbevolen fragment. Als u wilt optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken, schrijft u eerst de content die de vraag beantwoordt en gaat u vervolgens in op de details. Het biedt de lezer veel waardevolle informatie over het onderwerp.

11. Vergeet niet dat linkbuilding een tweerichtingsverkeer is

De waarde van links in zoekmachinemarketing is bekend. Natuurlijk zijn de dagen van het indienen van bulk-directory’s, het kopen van links en het uitwisselen van links achter de rug. Linkbuilding gaat er niet alleen om dat websites gelinkt worden naar de website van uw advocatenkantoor. U kunt de kwaliteit van uw eigen website verbeteren door te linken naar bronnen met een hoge autoriteit.

Backlinks

Uitgaande links geven uw content bevoegdheid door te laten zien, dat uw content goed is onderzocht en wordt ondersteund door legitieme bronnen.

Als u bijvoorbeeld schrijft over ongevallencijfers voor auto’s, kunt u een koppeling maken met een overheidsstudie of een rapport gepubliceerd door de verzekeringssector. Als u bijvoorbeeld schrijft over ‘Estate Planning’, kunt u een link plaatsen naar een nieuwspublicatie met betrekking tot wijzigingen in de wet of misschien een situatie met betrekking tot een beroemdheid. Het doel van een uitgaande link is om zowel zoekmachines als uw lezers te laten zien, dat u niet alleen iets verzint. Uw content is gebaseerd op feiten en de bronnen van die feiten zijn goed gedocumenteerd. Lees hier ook de blog: Slechte backlinks, hoe kom ik er vanaf

12. Lokale SEO

Wanneer u meer succesvol bent in lokale SEO dan uw concurrenten, betekent dit dat uw advocatenkantoor zal verschijnen in het felbegeerde lokale 3 pack van Google voor uw regio. Laten we zeggen, dat uw hoofdkantoor in Amsterdam is. Als dit het geval is, wilt u dat uw vermelding zichtbaar wordt weergegeven in combinatie met de Google Map die wordt weergegeven wanneer mensen zoeken op ‘Amsterdam, vastgoedadvocaten’.

Google Local Pack

Met andere woorden, u wilt worden weergegeven in Google’s 3 pack. Met lokale SEO moet u pagina’s optimaliseren voor elk van uw specifieke locaties. U moet ook een nauwkeurige, volledige Google Mijn Bedrijf-vermelding (GMB) maken en deze vervolgens verifiëren volgens deze instructies . Controleer ook of de vermeldingen van uw advocatenkantoor correct zijn in andere online telefoongidsen, met name de naam, het adres en het telefoonnummer van uw bedrijf. En maak het gemakkelijk voor tevreden klanten om u een Google Review te geven, evenals beoordelingen op andere relevante online sites.

13. Update uw website

Als het een tijdje geleden is dat uw website is bijgewerkt, is het misschien tijd voor een nieuwe versie. Er kan een nieuwe website worden gebouwd op basis van de mobiel indexering van Google, inclusief schema-markeringen, waarmee u meer aanbevolen fragmenten kunt verdienen en uw gebruikerservaring in het algemeen kunt verbeteren.

Een geweldige website ervaring is er een die:

  • Snel laadt voor mobiele gebruikers.
  • interactieve elementen biedt, die bezoekers betrokken houden bij uw content.
  • Duidelijk beschrijft wat uw advocatenkantoor doet, uw resultaten weergeeft en bezoekers helpt de advocaten van uw team te leren kennen.
  • een combinatie biedt van diepgaande content en korte vraag-en-antwoord-content.
  • Is ontworpen met een eenvoudige navigatie en duidelijke calls-to-action en maakt het gemakkelijk voor bezoekers om contact op te nemen met uw bedrijf zonder iets uit te hoeven zoeken.

Door u te richten op de gebruiker, content van hoge kwaliteit te leveren en uw website te verfrissen, kan uw advocatenkantoor concurreren op de overvolle pagina’s met zoekresultaten. Voor de SEO rankings van uw website is het trouwens ook van belang om oude content regelmatig te updaten.

14. Praat met uw klant

U moet communiceren met uw klanten, wanneer zij contact met u opnemen. Geef een e-mailadres op, dat u regelmatig controleert. Doe je best om op één werkdag terug te komen bij mensen. Als u te lang wacht, kunt u het bedrijf verliezen. Ook zou je een What’s App functie kunnen inbouwen op je website.

Social Media Marketing

Social media is een andere geweldige manier voor mensen om met u te communiceren. Mensen kunnen reageren op uw berichten met een reactie. Vergeet niet de opmerkingen te bevestigen en te antwoorden. Wees altijd respectvol. Maar wees niet bang om grappig te zijn. 

Google Reviews

Ten slotte zijn beoordelingen een geweldige manier om mensen te helpen meer te weten te komen over uw bedrijf, terwijl u de mogelijkheid krijgt om met klanten te praten. Laat beoordelingen toe op zoveel mogelijk platforms. Gebruik positieve beoordelingen in uw voordeel door ze op uw website te plaatsen. Negatieve beoordelingen zijn een uitstekende gelegenheid om een ​​negatieve ervaring te corrigeren en een relatie opnieuw op te bouwen. Google zet in op interactie tussen organisatie en klant. Een negatieve beoordeling goed oplossen, kan zelfs in uw voordeel werken.

15. Live chat venster

Probeer een Live Chat venster aan uw site toe te voegen. Zorg er wel voor, dat het duidelijk de openingstijden aangeeft. Veel sites maken een ernstige fout in het hebben van een chatvenster. Als er niemand is om te reageren op vragen, schiet het zijn doel voorbij. Live Chat verhoogt ook de kans dat een potentiële klant uw kantoor bezoekt.

16. Maak gebruik van social media

Mensen zijn nu overal op sociale media met elkaar verbonden. Social media is gratis. Ook kijken de meeste mensen elke dag naar sociale media. Het geeft hen iets te doen tijdens hun woon-werkverkeer of in de wachtkamer van de tandarts. Gebruik sociale media in uw voordeel. 

Eerst moet u mensen aanmoedigen om u toe te voegen aan hun social media account. Je kunt dit doen door exclusieve sociale media deals aan te bieden om mensen aan te moedigen je vriend te zijn. Zodra ze je vrienden zijn, worden je berichten weergegeven in hun feed. 

Je wilt een paar keer per week op sociale media posten om relevant te blijven zonder mensen te overspoelen met onnodige informatie. Wees zo vermakelijk of nuttig mogelijk om mensen aan te moedigen op uw berichten te letten. Sommige mensen kunnen zelfs je berichten delen, als ze leuk genoeg zijn. Doe liever 1 social media platform goed, dan drie platformen op halve kracht. Denk na over waar uw klantgroep zit en geef het de tijd. De toegevoegde waarde van Social Media verkrijg je niet op dag 1 of misschien zelfs wel in het eerste jaar.

Hoe vindt u de juiste SEO specialist voor uw kantoor?

SEO, het bovenaan in Google komen met de website van uw advocatenkantoor vergt veel aandacht. Als marketingdirecteur heb je die tijd niet. Daarom is het verstandig om de SEO en SEA van uw website uit te besteden aan een betrouwbare SEO partner.

SEO strategie

Een effectieve SEO campagne helpt advocatenkantoren niet alleen om meer klanten te werven door ze naar de top van de zoekresultaten te brengen, maar zou hen idealiter ook moeten helpen hun zeer competitieve markt te domineren. Wanneer de volgende elementen vakkundig worden beheerd, kunnen ze samenkomen voor een krachtige impact op de groei van het advocatenkantoor: betrouwbare en op autoriteit gebaseerde content, linkbuilding, reputatiebeheer (Google mijn Bedrijf, Google reviews) en Google Ads.

Waar moet een advocatenkantoor op letten bij kiezen van een goede SEO partner?

De beoogde SEO partner moet met een plan komen hoe hij of zij ervoor zorgt, dat er meer bezoekers naar de website komen. SEO is ingewikkeld. Neem daarom de tijd om transparant te zijn en aan verwachtigings-management te doen. SEO rankings gaan namelijk niet in een stijle lijn omhoog, maar vaak met de nodige schommelingen. Ga voor exclusiviteit. Het zou vreemd zijn als uw SEO partner ook uw concurrentie helpt met bovenaan in Google te komen. Het mooie van online marketing is dat veel meetbaar is. Vraag daarom eens in de zoveel tijd om een overzicht van de rankings.

Lokale SEO & Linkbuilding blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag.Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert voor ruim 20 jaar. SEO bureau Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeelde meerdere SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk en Delft. Wilt u mij inhuren als SEO specialist of als Content Marketing expert? Bel of mail mij.

SEO checklist

Wilt u uw SEO rankings van uw website verbeteren? Lees dan deze SEO checklist goed door.

connectyourworld

Laat je bericht achter