Goed SEO advies is belangrijker dan ooit voor advocatenkantoren. De meesten van ons gebruiken Google of andere zoekmachines zoals Bing om online naar kennis en informatie of bedrijven te zoeken. Mensen doen dit ook om juridische diensten te zoeken. Met SEO optimalisatie vergroot u de kansen van uw advocatenkantoor om gevonden te worden door mensen, die zoeken naar juridische diensten.
Door SEO in uw voordeel te gebruiken, kan uw advocatenkantoor de klanten aantrekken waarnaar u op zoek bent. Net als elke andere dienst gebruiken uw klanten zoekmachines wanneer het tijd is om te zoeken naar juridische begeleiding. Wanneer u consequent bovenaan de zoekmachines staat, wordt het gemakkelijker om u in contact te brengen met uw klanten. Hoe zichtbaarder uw website is voor uw potentiële klanten, hoe groter de kans dat ze op uw website klikken. Een hoge positie op de resultatenpagina van de zoekmachine vergroot ook de geloofwaardigheid van uw advocatenkantoor. Voor klanten lijkt u de beste expert in uw vakgebied; waarom zou u anders het eerste voorgestelde resultaat zijn?
In deze blog post leest u maar liefst 21 SEO adviezen.
Geschatte leestijd: 39 minuten
SEO Zoekmachineoptimalisatie helpt de gebruikers van de zoekmachine, dat uw site gemakkelijker “leesbaar” wordt door het algoritme van zoekmachines zoals Google. U maakt het daardoor in wezen gemakkelijker om uw site te scannen op de inhoud. De zoekmachine gaat de content van uw site beter begrijpen. Dat is vervolgens weer de sleutel om in de zoekresultaten bovenaan bij Google te komen. De juiste pagina moet daarna op het juiste moment aan de juiste gebruiker getoond worden. Laat Connect your World u een goed en gratis SEO-advies geven.
Een effectieve SEO strategie van een advocatenkantoor maakt gebruik van een verscheidenheid aan methoden, SEO tools en tactieken. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om uw plek in de zoekmachines zoals Bing en Google te versterken. Enkele hiervan zijn:
Sommige elementen van juridische SEO optimalisatie kunnen hun voordelen in de loop van de tijd vergroten. Om deze reden, raden de meeste SEO experts aan om een holistische, doorlopende SEO strategie te hebben. Hiermee behoudt of vergroot uw kantoor het website verkeer met een volle klantenpijplijn als gevolg.
Heeft u zoekmachine marketing advies nodig? Dan bent u bij SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag aan het goede adres. Het ‘bovenaan in Google’ komen, klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Het is echter wel noodzakelijk om uw (online) concurrenten een stap voor te blijven. Ook voor u als advocaat of advocatenkantoor kan een site bovenaan bij Google meer omzet opleveren. Dit begint met een gedegen zoekmachine optimalisatie advies van Connect your World.
U gaat als eerste op zoek naar welke zoekwoorden voor u relevant zijn. U maakt voor die zoekwoorden webpagina’s. Op deze pagina’s beantwoordt u de vraag van de zoeker zo goed mogelijk of u optimaliseert bestaande pagina’s voor deze zoekwoorden. Vervolgens promoot, verbetert en optimaliseert u die pagina’s structureel. Het doel is om stap voor stap de kwantiteit, de kwaliteit en de populariteit van uw website te verbeteren. Daardoor gaat u klimmen in de zoekresultaten en komt u bovenaan Google.
De voordelen van SEO optimalisatie gaan veel verder, dan alleen de rankings in Google. SEO van advocatenkantoren is bijvoorbeeld belangrijk, omdat het niet alleen de zichtbaarheid van uw advocatenkantoor bij het zoeken vergroot. U verhoogt ook de autoriteit en reputatie van uw merk in het algemeen. Dit kan u helpen om nog meer klanten online en offline aan te trekken. Een gedegen SEO-advies zorgt dus voor meerwaarde voor een advocatenkantoor.
De laatste jaren is de trend, dat advocatenkantoren steeds meer aanvragen online binnen krijgen. SEO en Content Marketing leveren u de laagste kosten per acquisitie (CPA) of kosten per lead op. Dit is ver voor elke andere vorm van online marketing. Zelfs als uw advocatenkantoor het grootste deel van zijn marketingbudget besteedt aan bijvoorbeeld televisie of aan een robuuste pay-per-click-campagne. Het is altijd slim om de low-cost leads binnen te halen via SEO Zoekmachineoptimalisatie. Dat is het beste online marketing advies, wat ik u kan geven.
Als uw site op de nummer 1 plek van Google staat (bovenaan bij Google dus), dan klikt ruim 30% van de Google bezoekers op uw site. De Google zoekwoorden combinatie ‘Advocatenkantoren Amsterdam’ heeft als voorbeeld een maandelijks zoekvolume van 1300. Als de site van uw advocatenkantoor de 1e plek van Bing en Google bereikt op het zoekwoord ‘Advocatenkantoren Amsterdam’, dan klikken ruim 390 mensen op basis van deze SEO zoekwoorden op uw site. Staat u onderaan deze webpagina, dan hebben we het nog maar over 2%. Dat zorgt ervoor, dat uw site op bovenstaande SEO zoekwoorden slechts 26 bezoekers per maand ontvangt.
Met een plek op de 2e pagina krijgt uw site nog minder webverkeer. Van de 100 mensen, die in de zoekmachine met een zoekopdracht starten, browsen er nog maar 7 naar de 2e pagina. En die 7 bellen u dan ook nog eens niet direct op om klant te worden. Genoeg redenen dus om voor SEO advies een SEO expert in te huren met veel SEO expertise.
De kosten voor het uitvoeren van een solide SEO optimalisatie programma kunnen variëren. Het is afhankelijk van hoe de website erop dit moment voorstaat. U moet wel denken aan minimaal een bedrag van 2000 Euro. Hoe steviger de concurrentie hoe hoger het bedrag. Het staat u natuurlijk vrij om meerdere offertes met elkaar te vergelijken. Er is maar zo veel dat u elke maand voor SEO kunt doen!. “Het genereren van te veel backlinks in een maand zal bijvoorbeeld uw posities in Google van uw advocatenkantoor schaden. Speel het lange spel. Dat helpt u het meest vooruit. SEO voorstellen moeten een audit van de site-architectuur omvatten, 300-500 backlinks per maand met solide domein autoriteit, 8.000-16.000 woorden per maand in blog content en speciale aandacht voor lokale Google kaarten en recensies.
Advocatenkantoren kunnen meer concurrentie verwachten naarmate meer advocatenkantoren strijden voor de plaatsen bovenaan in Google. Hier zijn 21 SEO optimalisatie strategieën, die uw advocatenkantoor kan gebruiken om de concurrentie voor te blijven door hoger in Google te komen:
Elke zelfstandige advocaat heeft een website. Wat maakt de ene website beter dan de andere? Welnu, een goede effectieve website is uniek en werkt snel. U spreekt uw publiek/doelgroep aan. Daarbij biedt u informatie of een verhaal op een wijze aan, die het gemakkelijk maakt om u te vinden. Mensen die een advocaat zoeken, hebben meestal een probleem. Probeer daarom op uw site de meest voorkomende problemen in uw specialisme te benoemen. Beschrijf op uw website hoe u dit soort problemen kunt oplossen.
Er zijn een aantal mogelijkheden, om een website te maken. Veel van deze websites werken met sjablonen om u te helpen bij het maken van uw site. Wanneer u deze sjablonen gebruikt, heeft u waarschijnlijk geen unieke website. U heeft daarom twee keuzes:
Wanneer iemand naar uw site gaat, verwacht deze persoon, dat deze website snel wordt geladen. Als uw site niet snel laadt, zal de potentiële klant waarschijnlijk naar de site van een andere advocatenkantoor gaan. Website snelheid en ‘Time on site‘ zijn daarom 2 belangrijke SEO ranking factoren. Slecht geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s kunnen uw site langzamer maken. Maak daarom altijd gebruik van SEO afbeeldingen van maximaal 150 KB. Uw website snelheid testen moet een maandelijkse activiteit worden.
Vervolgens moet uw website uw publiek aanspreken. Het moet het verhaal weergeven, dat u op de wereld wilt projecteren. De woorden op de pagina kunnen helpen, evenals kleuren en lettertype. U wilt ook uw publiek aanspreken op elk platform. U krijgt veel verkeer op uw website door mensen, die uw website bekijken via hun mobiel of tablet. Uw website moet daarom op deze apparaten net zo effectief zijn als op een computer. Google indexeert als zoekmachine namelijk nu sites op basis van de mobile first index. Mobile SEO is om die reden zeer belangrijk.
Ten slotte, als uw website eenmaal is geladen, is het zaak om u informatie gemakkelijk toegankelijk maken. Zet daarom de meest relevante informatie, zoals contactgegevens, goed zichtbaar op de hoofdpagina. Gebruik vervolgens gemakkelijk leesbare backlinks naar andere pagina’s. Maak de informatie zo duidelijk mogelijk. Voldoende witruimte kan een tekst beter leesbaar maken. Zorg voor een duidelijke navigatie.
Ook Google Analytics en Google Search Console zijn SEO tools van Google, die niets kosten. Deze belangrijke tools zijn belangrijk om uw website verder te verbeteren en te optimaliseren voor SEO. Beide tools hebben ontelbare mogelijkheden. Met Google Analytics kunt u als voorbeeld het volgende analyseren:
Met Google Search Console kunt u als voorbeeld de volgende punten analyseren:
Sites kunnen er prachtig uitzien en heel informatief zijn. Dat wil echter niet zeggen, dat uw mogelijke klant direct vindt waar naar deze op zoek is. Advocatenkantoren hebben vaak de neiging hun site vol content te zetten. Deze content kan wellicht wel zinvol zijn. Dat betekent helaas nog niet, dat deze SEO content ook veel gelezen wordt. De website moet rustig en overzichtelijk zijn. De websitebezoeker moet geen moeite hoeven te doen om een actie te ondernemen. Om dit voor elkaar te krijgen is het verstandig om een SEO-specialist of content marketeer in te schakelen.
Een veel voorkomende misvatting over SEO zoekmachineoptimalisatie is, dat het allemaal om trucs en gimmicks gaat. Om Google te laten denken, dat u de beste content hebt is een hele opgave. De zoekmachine weet namelijk, wat er achter de schermen van uw websitemarketing gebeurt. Dus gimmicks zullen de algoritmen niet voor de gek houden.
Voor een advocatenkantoor is ‘kennis’, het product wat verkocht wordt. Men is daarom vaak wat huiverig om kennis te delen op een website. Dat begrijpen wij heel goed. Toch is het aantrekkelijk om een stukje kennis gratis weg te geven. Geef op uw website antwoord op de vragen, die leven bij uw potentiële doelgroep. De kans is groot, dat ze daardoor op uw website blijven hangen en contact met u opnemen.
In plaats van na te denken over de SEO optimalisatie van uw advocatenkantoor als een magische show, kunt u het beter beschouwen als een conditietest. Richt u op het maken van de beste content. Zoek naar vragen, die uw klanten stellen. Zie hoe uw concurrenten misschien tekortschieten bij het beantwoorden van die vragen. Kijk ook naar welke content uw concurrenten publiceren. Zorg ervoor, dat u op informatieve wijze, gemakkelijk te begrijpen en snel de vragen van uw bezoekers beantwoordt.
Mensen gaan naar uw website als u ze vermaakt of nuttige informatie verstrekt. Daarom moet u een blog of vlog posten. Zorg ervoor, dat onderwerpen betrekking hebben op de services, die u aanbiedt. Wees niet bang om humor in uw content op te nemen. Hoe leuker u bent, hoe groter de kans, dat mensen het willen lezen. Natuurlijk, houdt u dingen gepast. Zorg ervoor, dat u regelmatig een bericht plaatst om uzelf relevant te houden. Plaats ook een link naar uw sociale media accounts om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Juist advocaten hebben genoeg onderwerpen tot hun beschikking om te bloggen. Er zijn namelijk ontzettend veel onderwerpen, die geschikt zijn om in een blog te verwerken.
Het is belangrijk, dat de huidige SEO content op uw website actueel is. Lees deze content regelmatig. Zorg ervoor, dat deze actueel, correct en esthetisch is. Werk alle statistieken bij op basis van nieuwe studies of nieuwere referenties. Als er recenter onderzoek of informatie over het onderwerp beschikbaar is, gebruik het dan en noteer de wijziging. Dit laat zowel uw lezers als Google zien, dat u de tijd heeft genomen om op de hoogte te blijven. Wees alert op veranderende of nieuwe wetgeving in uw webteksten. Is er relevante nieuwere jurisprudentie? Gebruik deze dan ook voor de SEO webteksten op uw website.
Mensen gebruiken Google om waardevolle en actuele content te vinden om aan hun zoekopdracht te voldoen. Als de content op uw website verouderd is, zullen ze waarschijnlijk naar een andere bron zoeken. Op juridisch gebied zijn vooral de versheid en nauwkeurigheid van uw content belangrijk.
Hier zijn een paar tekenen, dat het tijd is om uw legale content op te frissen:
De website en blog van uw advocatenkantoor spelen een belangrijke rol bij het communiceren van waarde aan potentiële klanten, het aantrekken van online verkeer en het omzetten van bezoekers in leads. Met dit in gedachten is het controleren van de content van de website van uw advocatenkantoor de beste plaats om te beginnen. Stel eerst Google Search Console in en log in op Google Search Console en open het rapport met zoekresultaten. Vink de vakjes aan voor Totaal aantal klikken , Totaal aantal vertoningen , Gemiddelde CTR en Gemiddelde positie .
Schakel vervolgens naar ‘Pagina’s’ om een lijst met URL’s op uw website te zien die klikken, vertoningen en zoekwoordrangschikkingen genereren. In dit rapport kunt u zien welke pagina’s het best presteren en welke ondermaats. URL’s op positie zes of lager zijn waarschijnlijk goede kandidaten voor een vernieuwing. U kunt dit rapport exporteren en beginnen met het bijhouden van de pagina’s of berichten die u bijwerkt.
Deze verbeteringen kunnen leiden tot een verhoging van de SEO-prestaties (rankings) voor deze pagina’s of artikelen. Zorg er wel voor dat u vertoningen, klikken, rankings en CTR in Google Search Console bijhoudt .
Een “content kloofanalyse” is een mooie uitdrukking om de content van uw concurrenten te zien, die uw website niet heeft. Het is een goede manier om nieuwe contentmogelijkheden te vinden of bestaande content te verbeteren. Het juridische veld kan zeer concurrerend zijn, dus inventariseren wat uw concurrenten goed doen en dat gebruiken om uw strategie te bepalen, kan het verschil maken.
Veel advocatenkantoren hebben geweldige casestudy’s, ofwel diep in een map of genesteld in een pagina op hun website. Maar deze casestudy’s missen mogelijk de kans om extra verkeer te genereren. U kunt deze bestaande content vernieuwen door uw casestudy’s om te zetten in langere artikelen. Hiermee kunt u (indien van toepassing) optimaliseren voor zoektermen en potentiële klanten winnen.
Terwijl u aan de content zelf werkt, moet u ook zorgen voor de meer technische SEO updates. Corrigeer eigenzinnige spelling- en grammaticafouten. Verwijder gebroken links. Gebruik gratis tools zoals brokenlinkcheck.com om ze te vinden. Wissel oude afbeeldingen voor nieuwe, die ook up-to-date zijn en goed geoptimaliseerd zijn voor SEO. Maak gebruik van verschillende media elementen door waar nodig audio- en video-elementen op te nemen. Herschrijf de titel om uw boodschap beter weer te geven. Google wil relevant nieuws en of informatie bieden. Verbeter content merkbaar en zinvol. Deel het dan alsof het nieuw is. Google zal u belonen met hogere SEO rankings.
De meeste advocaten zijn geneigd te schrijven in vakjargon. Dit omdat ze het gewend zijn, maar ook omdat ze kennis en expertise willen tonen aan de doelgroep. Echter de doelgroep is alleen geïnteresseerd in een stuk, wat ze kunnen begrijpen. De doelgroep bestaat ook niet altijd uit collega advocaten of juristen. Verval dus niet teveel in vakjargon. Schrijf op die manier, dat de doelgroep het kan begrijpen. Geef bijvoorbeeld definities van moeilijke begrippen.
Maak altijd een keuze voor een bepaalde doelgroep, afhankelijk van uw expertise en strategie. Uw content is pas relevant als het over hun probleem gaat. Uw klanten willen, dat u een probleem voor ze oplost. Kom niet aan met het argument, dat u vreest, dat u dan een minder groot publiek mee bereikt. Als iets niet relevant is, komt de mogelijke klant niet eens voorbij de eerste zin. Probeer daarom u actief te verplaatsen in uw doelgroep. Als u de keuze voor een doelgroep heeft gemaakt, is het veel gemakkelijker. Dan gaat uw content namelijk over een specifiek probleem van een nauw bepaalde doelgroep in plaats van over het nieuws zelf. Laat zien hoe u het probleem oplost. Als de lezer denkt, dat hij snapt het en zich er in herkent, dan heeft u uw volgende klant.
Maar liefst 74% van de nieuwe cliënten heeft online naar informatie over juridische diensten gezocht.
Volgens onderzoek zoekt ongeveer 74 procent van de nieuwe cliënten online naar juridische diensten. Bovendien voert meer dan 95 procent van deze klanten zoekopdrachten uit op basis van zowel locatie- als algemene termen. Een zoekwoordonderzoek is daarom op zijn plaats. Vergeet niet, dat de meeste klanten alleen een relatie willen aangaan met een advocatenkantoor, dat hoog scoort op Google. In plaats van simpelweg proberen te rangschikken voor ‘advocaat’, wat zeer uitdagend zou zijn, wilt u rangschikken voor nauwkeurigere termen. Gebruik daarom longtail keywords, die specifiek de diensten beschrijven, die u aanbiedt. Met andere woorden, u zult relevante, gerichte SEO zoekwoorden nodig hebben met commerciële bedoelingen. De zoekvolumes van deze Google zoekwoorden zijn lager. Maar als deze zoekwoorden precies weergeven wat u doet, dan kunnen deze meer gespecialiseerde SEO zoekwoorden van onschatbare waarde zijn.
Zoek ook naar Google zoekwoorden, die vragen stellen. Deze vragen impliceren een behoefte aan een bepaalde dienstverlening zoals bijvoorbeeld ‘Hoeveel kost een vastgoedadvocaat?’ En voor uw blogberichten, white papers, casestudy’s, enzovoort, vindt u relevante zoekwoorden met een onderzoek intentie. Deze beginnen vaak met “waarom” of “hoe” of zoals in dit voorbeeld in de praktijk met “doen”.
De meeste advocatenkantoren zijn gespecialiseerd in een bepaald gebied van rechtsbijstand en promoten vervolgens hun algemene rechtspraktijken. Als u een echtscheidings- en familierechtkantoor bent, wilt u niet verschijnen in zoekopdrachten met betrekking tot faillissement, lichamelijk letsel of zoekopdrachten van verzekeringsmaatschappijen. Het juiste gebruik en de juiste plaatsing van SEO zoekwoorden zullen u bijna garanderen, dat u hoger scoort in zoekopdrachten. U bereikt daarmee een plek bovenaan bij Google boven uw concurrerende advocatenkantoren.
Stap 1 is dus: kom uit uw ‘comfort zone’ en leer met een andere bril naar nieuws kijken. Succesvol bloggen draait niet om nieuws als zodanig. Het draait wel om het creëren van content, die problemen adresseert van uw klanten. Het enige dat, die klanten willen weten is: welke impact heeft een juridische ontwikkeling op hun business of persoonlijke situatie?
In de afgelopen vijf jaar heeft Google pagina content geselecteerd, die een beknopt antwoord of een definitie geeft op een zoekopdracht. Google plaatst dit in een vak bovenaan de pagina met zoekresultaten. Dit vak wordt een ‘aanbevolen fragment’ of een feature snippet genoemd. In de SEO gemeenschap wordt dit “positie nul” genoemd. Met goed geschreven content kunt u aanbevolen fragmenten verdienen via ‘Vraag en Antwoord’ of blog content. Zorg bij het opstellen van vragen, dat u dat doet op een manier, die vergelijkbaar is met hoe uw klanten zoeken.
Niemand is bijvoorbeeld op zoek naar “Kan het aansprakelijkheidsbeleid van een winkel helpen als ik gewond raak?” In plaats daarvan zou u een Q & A titel moeten schrijven als: “Moet ik de supermarkt aanklagen nadat ik op een natte vloer ben uitgegleden?” Door vragen te stellen gevolgd door beknopte antwoorden, kunt u Google aanmoedigen om uw content als een fragment te gebruiken. Niet alleen kan een aanbevolen fragment tot meer verkeer leiden. Maar het kan u ook helpen optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten.
Steeds meer mensen in de Verenigde Staten gebruikt spraak om zoekopdrachten uit te voeren. Volgens rapporten zijn er 111,8 miljoen mensen in de United States, die gesproken zoekopdrachten gebruiken. Dat is een stijging van 9,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit betekent dat momenteel bijna 40 procent van alle internetgebruikers in de VS en een derde van de totale populatie gebruikers zijn van gesproken zoekopdrachten (eMarketer, 2019). Met verwacht een stijging van 9,7 procent tot 122,7 miljoen gebruikers in 2021. Bron: Voice Search Statistics 2021.
Voice wordt alleen maar populairder. Met Google Assistent, wanneer u een vraag stelt, worden die antwoorden mogelijk gemaakt door websites met fragmenten. Als uw advocatenkantoor namelijk beschikt over het aanbevolen fragment, hoort een stemzoeker een antwoord. Dat begint met: “Volgens [naam advocatenkantoor]” en vervolgens de inhoud van het aanbevolen fragment. Als u wilt optimaliseren voor spraak gestuurd zoeken, schrijft u eerst de content, die de vraag beantwoordt. Vervolgens gaat u in op de details. Het biedt de lezer veel waardevolle informatie over het onderwerp.
De waarde van SEO backlinks in zoekmachinemarketing is bekend. Natuurlijk zijn de dagen van het indienen van bulk directory’s, het kopen van backlinks en het uitwisselen van links achter de rug. Linkbuilding gaat er niet alleen om, dat websites gelinkt worden naar de website van uw advocatenkantoor. U kunt de kwaliteit van uw eigen website verbeteren door te linken naar bronnen met een hoge autoriteit.
Uitgaande links geven uw content bevoegdheid door te laten zien, dat uw content goed is onderzocht en wordt ondersteund door legitieme bronnen.
Als u bijvoorbeeld schrijft over ongevallencijfers voor auto’s, kunt u een link aanmaken met een overheidsstudie of een rapport gepubliceerd door de verzekeringssector. Als u bijvoorbeeld schrijft over ‘Estate Planning’, kunt u een link plaatsen naar een nieuwspublicatie met betrekking tot wijzigingen in de wet. Het doel van een uitgaande link is om zowel zoekmachines als uw lezers te laten zien, dat u niet alleen iets verzint. Uw content is gebaseerd op feiten. De bronnen van die feiten zijn goed gedocumenteerd. Lees hier ook de blog: Slechte backlinks lozen
Wanneer u meer succesvol bent in lokale SEO dan uw concurrenten, betekent dit, dat uw advocatenkantoor zal verschijnen in het felbegeerde lokale 3 pack van Google voor uw regio. Laten we zeggen, dat uw hoofdkantoor in Amsterdam is. Als dit het geval is, wilt u dat uw vermelding zichtbaar wordt weergegeven in combinatie met de Google Map, die wordt weergegeven, wanneer mensen zoeken op ‘Amsterdam, vastgoedadvocaten’.
Met andere woorden, u wilt worden weergegeven in Google’s 3 pack. Met lokale SEO moet u pagina’s optimaliseren voor elk van uw specifieke locaties. U moet ook een nauwkeurige, volledige Google Bedrijfsprofiel vermelding maken. Vervolgens moet u dit profiel verifiëren volgens deze instructies. Controleer ook of de vermeldingen van uw advocatenkantoor correct zijn in andere online bedrijvengidsen. Het gaat daarbij met name om de naam, het adres en het telefoonnummer van uw bedrijf. Maak het daaropvolgend gemakkelijk voor tevreden klanten om u een Google Review te geven. Voor beoordelingen zijn er tevens vele andere relevante websites.
Veel potentiële klanten zoeken pas een advocatenkantoor, wanneer ze worden geconfronteerd met een probleem, dat ze liever negeren. Ze wachten vaak tot het laatste moment om een probleem op te lossen. Als ze dan eindelijk gaan zoeken, willen ze hulp in de buurt vinden. Iemand die gescheiden is van een echtgenoot weet misschien, dat ze een overeenkomst moeten hebben over voogdij of geld. Of iemand, die geconfronteerd wordt met een rechtszaak wegens roekeloos rijgedrag, kan besluiten dat ze echt een advocaat moeten inschakelen. Ze zullen waarschijnlijk zoeken naar ‘echtscheidingsadvocaat bij mij in de buurt’ of ‘verkeersadvocaat in stad X’.
Door eenvoudig lokale plaatsnamen in de content van een advocatenkantoor op te nemen, kunt u de positie voor gelokaliseerde zoekopdrachten verhogen. Aangezien dit echter niet bepaald een nieuwe strategie is, is het belangrijk om de geografische referenties niet te overdrijven. Het schrijven zal niet alleen onhandig en onnatuurlijk overkomen. Het kan de website namelijk ook minder waardevol maken voor zoekmachines.
Een uitstekende manier om lokale content aan de website van een advocatenkantoor toe te voegen, is door praktijkpagina’s en blogs te wijden aan onderwerpen van bijzonder lokaal belang. Is er een nieuwe stads- of provincieverordening, die van invloed is op de gebieden waar uw bedrijf werkt? Een nieuwe interpretatie van regels? Een lokale casus met interessante implicaties? Een lokale regelgeving, die vaak over het hoofd wordt gezien? Content geladen met informatieve waarde met een lokale verbinding kan aan een zoekmachine aangeven, dat uw website een gezaghebbende bron is. Uw website kan nuttig zijn voor gebruikers. Dat zal ervoor zorgen, dat uw website hoog scoort in de zoekresultaten.
Alle lokale zoekwoorden ter wereld kunnen nutteloos zijn als uw advocatenkantoor niet voor de basisprincipes van SEO heeft gezorgd. Uw website moet snel worden geladen en links moeten werken. Ook moet alles worden geoptimaliseerd voor prestaties op een mobiel apparaat. SEO onderhoud is een voortdurende inspanning. Om die reden besteden advocatenkantoren veel van het werk vaak uit aan juridische marketingbedrijven, die gespecialiseerd zijn in SEO-strategieën. Of uw website-inspanningen nu intern of door een extern bedrijf worden beheerd, zorg ervoor, dat u lokale SEO-strategieën opneemt. Dit zal uw zichtbaarheid voor lokale potentiële klanten aanzienlijk verbeteren.
Als het een tijdje geleden, is dat uw website is bijgewerkt, is het misschien tijd voor een nieuwe versie. Er kan een nieuwe website worden gebouwd op basis van de mobiel indexering van Google. Dit moet inclusief zijn met schema-markeringen, waarmee u meer aanbevolen fragmenten kunt verdienen. De gebruikerservaring van uw website zal in het algemeen verbeteren.
Door u te richten op de gebruiker, goede content van hoge kwaliteit te leveren en uw website te verfrissen, kan uw advocatenkantoor concurreren op de overvolle pagina’s met zoekresultaten. Voor de SEO rankings van uw website is het trouwens ook van belang om oude content regelmatig te updaten.
U moet communiceren met uw klanten, wanneer zij contact met u opnemen. Geef een e-mailadres op, dat u regelmatig controleert. Doet uw best om op één werkdag terug te komen bij mensen. Als u te lang wacht, kunt u het bedrijf verliezen. Ook zou u een What’s App functie kunnen inbouwen op uw website.
Sociale media is een andere geweldige manier voor mensen om met u te communiceren. Mensen kunnen reageren op uw berichten met een reactie. Vergeet niet de opmerkingen te bevestigen en te antwoorden. Wees altijd respectvol. Maar wees niet bang om grappig te zijn.
Ten slotte zijn Google reviews of Google recensies een geweldige manier om mensen te helpen meer te weten te komen over uw bedrijf. Daarnaast heeft u de mogelijkheid om met uw klanten te praten. Laat beoordelingen toe op zoveel mogelijk platforms. Gebruik positieve beoordelingen in uw voordeel door ze op uw website te plaatsen.
Het vertrouwen van de klant winnen is ongelooflijk waardevol voor bedrijven, vooral advocatenkantoren. Daarom worden testimonials of Google reviews zeer gewaardeerd voor advocatenkantoren als een legitieme, eerlijke geloofwaardigheids-boost. Ze schenken vertrouwen aan bestaande en potentiële klanten. Internetgebruikers vertrouwen om verschillende redenen op getuigenissen. Dit varieert van het informeren van een belangrijke aankoopbeslissing tot het inhuren van een advocaat. Bovendien zijn getuigenissen een goudmijn voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) om uw website bovenaan in Google te krijgen.
Marketeers en veel bedrijfseigenaren hebben zich gerealiseerd, dat testimonials dienen om klanten of klanten te beïnvloeden bij het nemen van aankoopbeslissingen. Door getuigenissen direct toegankelijk te maken op de website en de content van het bedrijf, wordt informatie en geloofwaardigheid toegevoegd. Daardoor vermeerdert de SEO waarde.
Negatieve beoordelingen zijn een uitstekende gelegenheid om een negatieve ervaring te corrigeren en een relatie opnieuw op te bouwen.
Google zet in op interactie tussen organisatie en klant. Een negatieve Google recensie goed oplossen, kan zelfs in uw voordeel werken.
Probeer een ‘live chat venster’ aan uw website toe te voegen. Zorg er wel voor, dat het duidelijk de openingstijden aangeeft. Veel websites maken met een chatvenster een ernstige fout. Als er niemand is om te reageren op vragen, schiet het zijn doel voorbij. ‘Live Chat’ verhoogt ook de kans dat een potentiële klant uw kantoor bezoekt.
Mensen zijn nu overal op sociale media met elkaar verbonden. Sociale media zijn gratis. Ook kijken de meeste mensen elke dag naar sociale media. Het geeft hen iets te doen tijdens hun ‘woon-werk verkeer’ of in de wachtkamer van de tandarts. Gebruik sociale media marketing in uw voordeel. Eerst moet u mensen aanmoedigen om u toe te voegen aan hun sociale media account. U kunt dit doen door exclusieve sociale media deals aan te bieden om mensen aan te moedigen uw vriend te zijn. Zodra ze uw vrienden zijn, worden uw berichten weergegeven in hun feed.
U wilt een paar keer per week op sociale media posten om relevant te blijven zonder mensen te overspoelen met onnodige informatie. Wees zo vermakelijk of nuttig mogelijk om mensen aan te moedigen op uw berichten te letten. Sommige mensen kunnen zelfs uw berichten delen, als ze leuk genoeg zijn. Doe dus liever 1 sociale media platform goed, dan drie platformen op halve kracht. Denk na over waar uw klantgroep zit en geef het de tijd. De toegevoegde waarde van Social Media Marketing verkrijgt u niet op dag 1 of misschien zelfs wel in het eerste jaar.
Technische SEO vormt de basis van de SEO strategie van elke website. Dit zorgt er namelijk voor, dat uw website “indexeerbaar” is voor zoekmachines. Met andere woorden, bij technische problemen met uw website kunnen zoekmachines uw website slecht vinden. Ze hebben moeite met het analyseren van de webpagina’s en uw website in de zoekresultaten rangschikken.
‘Technisch’ betekent al snel ingewikkeld. Als sommige problemen klinken, alsof u een andere taal leest, hoeft u zich geen zorgen te maken. Een technische SEO specialist inschakelen zou voldoende moeten zijn om u goed op weg te helpen. Een SEO professional zal waarschijnlijk een SEO audit van uw site uitvoeren. Hij of zij brengt u verslag uit over de resultaten en bepaalt het juiste actieplan in een gedegen SEO advies.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is niet alleen bedoeld voor de websites van advocatenkantoren. Het kan ook ingezet worden voor YouTube video’s. Aandacht besteden aan video SEO optimalisatie kan de online aanwezigheid van een advocatenkantoor een flinke boost geven. De belangrijkste factoren om op te letten bij het omgaan met video SEO zijn:
Concentreer u bij het bijhouden van het succes van een video op de kijktijd van het publiek en op het vasthouden van het publiek. Als u nieuwe videocontent ontwikkelt, kunt u uw proces vervolgens verfijnen om de aanwezigheid op internet en de aandacht van het publiek te vergroten .
Onderzoek de zoekwoorden die een impuls nodig hebben bij het maken van een strategisch video plan. Houd er daaropvolgend rekening mee, dat de zoekwoorden die u kiest, de rest van de websites van het bedrijf moeten aansturen. Plan het script van uw video. Zorg ervoor, dat de zoekwoorden, waarop u zich wilt concentreren, direct aanwezig zijn. YouTube gebruikt een automatische Engelse transcriptieservice. Dit betekent, dat YouTube “luistert”. Door een zoekwoord in het script te gebruiken, aan het begin en verschillende andere keren tijdens de video, krijgt YouTube een beter begrip van het onderwerp. Daarbij beoordeelt YouTube de content om het vervolgens als aanbeveling te presenteren.
Als u eenmaal heeft besloten, wat er in de video komt te staan, produceert en spreekt u het script in. Zorg er daarna voor, dat u een YouTube- en Google vriendelijke titel schrijft. Google wordt hier genoemd, omdat YouTube-video’s verschijnen in Google zoekopdrachten. Het hebben van een geweldige titel kan de rankings van het advocatenkantoor op beide platforms vooruit helpen. Verschillende uitdrukkingen, die kunnen worden gebruikt om een video op YouTube en Google te positioneren, zijn: “Wat is”, “Hoe” en “Gids voor.” De lengte van de titel moet ongeveer vier tot zeven woorden bevatten. De titel moet niet meer dan 60 tekens zijn.
Video’s hebben ook een beschrijving nodig. Onthoud, dat de beschrijvingen moeten worden geoptimaliseerd. Met beschrijvingen kan de zoekmachine van YouTube begrijpen, waar de video over gaat. Maak de beschrijving daarom zo helder als glas.
• Neem het zoekwoord in de eerste zin op
• Gebruik dat zoekwoord of variaties erop maximaal vier keer
• Gebruik ten minste 2000 van de limiet van 5.000 tekens
• Let ook op de hoofdstukken. Hoofdstukken verdelen de video in segmenten. Hoofdstukken zijn minimaal 10 seconden. Een video heeft minimaal drie hoofdstukken.
Tags, hoewel niet als essentieel beschouwd, zijn wel belangrijk. Ze zijn nuttig bij het uitzoeken van de zoekwoorden, die uw concurrentie gebruikt om te rangschikken. Gebruik bij het gebruik van tags het hoofd zoekwoord als startpunt. Voeg meerdere variaties van het trefwoord toe. Gebruik andere zoekwoorden, dan die in de video worden genoemd. Door deze trefwoorden te taggen, vergroot u de kans, dat de video van uw advocatenkantoor verschijnt in de kolom “gerelateerde video’s”.
Vergeet niet om bijschriften toe te voegen omdat zoekmachines tekst indexeren. Dat betekent dat ondertitels nuttig zijn voor SEO. Voeg ze toe door een bestand zonder of met tijdstempels te uploaden of voeg handmatig ondertitels toe. Onthoud, dat de reden voor geschreven tekst en bijschriften ook is om slechthorende kijkers te bereiken.
Miniaturen zijn erg belangrijk. Zij trekken in eerste instantie gebruikers aan om op uw video te klikken. Hier zijn enkele tips voor goede thumbnails:
• Gebruik kleuren
• Neem het gezicht van de advocaat op
• Vermijd clickbait
Het eindscherm biedt tussen de 5 en 20 seconden om uw publiek te vertellen, wat ze vervolgens kunnen doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan contact opnemen met uw advocatenkantoor voor een eerste gratis adviesgesprek. Er zijn vijf opties voor het eindscherm, zoals beschreven door YouTube:
• Link
• Abonneren
• Video
• Channer
• Afspeellijst
U hoeft niet alle vijf opties te gebruiken. Het toevoegen van een link naar uw kanaal, een herinnering om u te abonneren en gerelateerde video’s, die de kijkers kunnen bekijken, zijn echter een prima manier om een eindscherm te creëren.
Het optimaliseren van uw YouTube video’s is belangrijk, maar vergeet uw kanaal niet. Zorg er daarom eerst voor, dat u uw kanaal verifieert. Als u uw kanaal verifieert, kunt u bedrijf video’s publiceren. Bedrijfsvideo´s kunnen langer zijn, dan 15 minuten.
Maak een banner voor het kanaal van het bedrijf. Zorg, dat de banner van het advocatenkantoor elegant, aantrekkelijk en professioneel is. Een banner met de juiste afmetingen en zoekwoorden is een zekere manier om meer weergaven te genereren. Om te beginnen kan uw kantoor een versie van een banner gebruiken, die op de website van uw advocatenkantoor wordt gebruikt.
Als u de beschrijving van uw video schrijft, kunnen mensen ook meer te weten komen over uw kanaal. Het opnemen van deze informatie in elke beschrijving kan ertoe leiden, dat meer kijkers zich abonneren.
Vergeet niet om afspeellijsten aan uw kanaal toe te voegen. Met deze afspeellijsten kunt u uw video’s ordenen op type of onderwerp. Op die manier kunnen kijkers vinden, wat ze zoeken.
SEO optimalisatie, het bovenaan Google komen met de website van uw advocatenkantoor vergt veel aandacht. Als marketingdirecteur heeft u die tijd niet. Daarom is het verstandig om de SEO zoekmachineoptimalisatie van uw website en eventueel Google Ads uit te besteden aan een betrouwbare SEO optimalisatie partner. Ga voor het beste SEO advies.
Een effectieve SEO campagne helpt advocatenkantoren niet alleen om meer klanten te werven door ze naar de top van de zoekresultaten te brengen. Het zou hen idealiter ook moeten helpen hun zeer competitieve markt te domineren. Wanneer de volgende elementen vakkundig worden beheerd, kunnen ze samenkomen voor een krachtige impact op de groei van het advocatenkantoor. Denk bijvoorbeeld aan betrouwbare en op autoriteit gebaseerde content, linkbuilding, reputatiebeheer (Google Bedrijfsprofiel, Google reviews) en Google Ads campagnes.
De beoogde SEO partner moet met een plan komen, hoe hij of zij ervoor zorgt, dat er meer bezoekers naar de website komen. SEO is ingewikkeld. Een SEO advies is soms abstract. Neem daarom de tijd om transparant te zijn en aan verwachtigingsmanagement te doen. SEO rankings gaan namelijk niet in een steile lijn omhoog. U heeft altijd te maken met de nodige schommelingen. Ga voor exclusiviteit! Het zou vreemd zijn, als uw SEO partner ook uw concurrentie helpt met bovenaan in Google te komen. Het mooie van online marketing is dat veel meetbaar is. Vraag daarom eens in de zoveel tijd om een overzicht van de rankings.
Herman Geertsema is eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer. Hij heeft veel gewerkt voor juristen op het gebied van kennismanagement. Herman voelt zich dus thuis in het juridisch werkveld. Maar natuurlijk kunnen wij ook in andere branches een SEO advies geven.
Linkbuilding en SEO bureau Connect your World is ook werkzaam als SEO bureau in de volgende regio’s
Wilt u ons als SEO specialist inhuren of als Content Marketeer? Wilt u een goed SEO advies? Bel of mail dan met de SEO specialist van Connect your World.
Wilt u uw SEO rankings van uw website verbeteren? Lees dan deze SEO checklist goed door. Zo weet precies waar u op moet letten als u met een SEO consultant aan de slag gaat.
Op deze website vindt u ook een lijst met veelal gratis SEO tools. Hiermee kunt u alvast een start maken met de SEO van uw website. Uw SEO laten doen, blijft natuurlijk ook altijd een optie.
Connect your World is er voor de advocatenkantoren op de Zuid As. Wij geven echter ook graag SEO advies aan kleine advocatenkantoren.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML