• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Content Marketing – Wat is de rol van persona’s?

Content Marketing – Wat is de rol van persona’s?

Persona's, Content Marketing

Persona’s kunnen uw content marketing verbeteren! Hoe dan?

Weet u wie de persona’s zijn voor uw klant of merk? Misschien heeft de klant geen budget over voor onderzoek, of uw planning laat de tijd voor onderzoek niet toe? Of misschien hebt u een reeks persona’s voor uw merk gemaakt en duidelijk gedefinieerd wie uw publiek is. U heeft de tijd genomen om te onderzoeken wat uw publiek beweegt, wat hun frustraties zijn en waar ze online rondhangen.

Hoe maakt u persona’s?

Hopelijk heeft u uw persona’s met echte namen genoemd en geen stereotype pseudoniemen. Mogelijk heeft u al uw persona’s in de eerste persoon geschreven en een verhaal over hun dag gemaakt. Dan heeft u het perfect voor elkaar. Als dat niet het geval is, kunt u hier uitgebreid lezen hoe het wel moet. Op dit moment staat er dus een persoonlijk ‘moodboard’ naar u te staren vanaf je bureau, maar wat nu? Hoe past u deze toe? persona's, Den Haag

Bouw uw persona’s zorgvuldig op voor uw Content Marketing

U moet uw persona’s zorgvuldig opbouwen om uw inspanningen op het gebied van Content Marketing te verbeteren. Hieronder heb ik een eenvoudig vijf stappen plan geschetst voor het toepassen van een personage op uw Content Marketing:

  1. Wat is het probleem?
  2. Spreek de juiste taal.
  3. Stel de juiste vragen.
  4. Doe dat op het juiste moment.
  5. Wees waar ze zijn

1. Wat is het probleem?

Als u kunt definiëren wat mensen om 03.00 uur wakker houdt en dan een oplossing aanbiedt, heeft u hun aandacht. Als u dan uw content kunt bewerken op basis van de pijnpunten van de persona en logische oplossingen kunt bieden voor hun uitdagingen. Dan heeft u nu een betrokken prospect om langs de verkooptrechter te gaan. Mensen zijn emotionele wezens en ze maken vaak een eerste directe beslissing op basis van primitief instinct. Een fractie van een seconde later, maar net genoeg om op de tweede plaats te komen, reguleert de prefrontale cortex vervolgens onze ogenschijnlijk irrationele impuls. Vaak zal de prefrontale cortex uw impulsen rechtvaardigen door een logische reden te vinden om de drang te ondersteunen. Een student met beperkte middelen ziet de nieuwe iPhone en hun hersenen zullen meteen zeggen “koop het nu” terwijl hun rationele deel van de hersenen snel op zoek gaat naar een reden om te rechtvaardigen waarom ze het kunnen kopen. De meeste advertentiecampagnes handelen over deze emotionele drive.

Emoties & bewustwording

Terugkomend op onze persona, stel u voor dat we Heleen Jansen hebben gedefinieerd, senior manager, die verantwoordelijk is voor 12 teamleden bij een vastgoedbedrijf. Heleen wordt ’s nachts wakker gehouden en maakt zich zorgen, dat haar CEO denkt, dat ze overweldigd is door problemen in haar team en dat ze geen leider is. Ze wil volgend jaar directeur worden en ze maakt zich zorgen dat ze over het hoofd wordt gezien, tenzij ze een betere prestatie van haar team kan leveren. Stel u nu voor dat Heleen Management Team leest en er zijn twee koppen: • Hoe u uw team beter kunt beheren en een artikel over een raamwerk, dat door topleiders wordt gebruikt om de efficiëntie van teams te vergroten. Het is een veilige veronderstelling dat Heleen wordt aangetrokken om dit te lezen, zodat ze haar zorgen omzet in bewustwording en aan de slag wil gaan om die directeur positie te bemachtigen.

Zorg dat u een probleem oplost

Als we in het artikel dan een oproep tot actie hebben, die een tool biedt, die haar kan helpen om het raamwerk te implementeren, dan wordt er een zaadje geplant. Ze heeft nu een bondgenoot die haar kan helpen. Mensen willen geen product kopen alleen om een ​​product te bezitten.

Mensen kopen niet alleen het product maar ook een gevoel daarbij

Ze willen een oplossing voor hun problemen kopen of ze willen veranderen hoe ze zich voelen. “Mensen kopen namelijk geen producten, ze kopen gevoelens.” Mensen kopen geen verzekering omwille van verzekering, ze kopen het gevoel van veiligheid en zekerheid. Ze kopen koffie om zich levend en energiek te voelen. En ze kopen een nieuwe dure auto om zich significant te voelen en superieur aan hun buren. Als u uw persona begrijpt zodat u weet wat hun behoeften en drijfveren zijn, dan kunt u hen het gevoel geven, dat hun behoeften onderstreept. En dan heeft u een krachtige verbinding via uw content.

2. Spreek de taal

Zodra u weet welk probleem u oplost voor uw persona zowel bewust als onbewust, en u heeft de verbinding gemaakt, is het noodzakelijk om hun taal te spreken.

Daar zijn twee redenen voor:

• Trust.

• Om door het geluid te snijden.

Overweeg de verschillende ‘tone of voice’ bijvoorbeeld: die u de hele dag door gebruikt, hoe u met uw familie praat, hoe u met uw vrienden praat of hoe u spreekt tegen de mensen op uw werk. U zou niet tegen uw baas praten met dezelfde informaliteit en intimiteit als u met uw partner zou doen. Door het juiste taalniveau in uw content te krijgen, maakt u het verschil tussen een lezer, die verbinding maakt met wat u schrijft, en gewoon denkt “mwah”. Deze laatste persoon gaat meestal naar een andere website. Het is één ding om een ​​prospect naar een pagina te krijgen, maar het is een ander ding om ze volledig om te zetten in een betrokken lezer, zodat ze meer content willen consumeren die u kunt aanbieden.

Gelijkgestemdheid

Mensen worden van nature aangetrokken om samen te komen met gelijkgestemde mensen of groepen. Door echt uw persoonlijkheid te begrijpen en te motiveren, kunt u met hen praten op een manier waarop ze zich aangetrokken voelen, zodat ze deel willen uitmaken van de focus groep. Een handige truc die ik gebruik om een ​​persona op inhoud toe te passen, is door ze als actrice voor te stellen. Wie zou de rol van Heleen Jansen spelen? Chantal Janzen, Katja Schuurman? Stel u voor hoe ze zou spreken, het accent, hoe ze een gesprek zou voeren en het niveau van taal en intellect dat ze zou gebruiken.

3. Stel de juiste vragen

Content Marketing is gebaseerd op het beantwoorden van de juiste vraag op het juiste moment. En die vraag wordt gedreven door uw lezer: hun gedachten, wensen en zorgen. Het draait allemaal om hen, niet om u. Een merk, dat uitzendt wat ze willen zeggen zonder te overwegen wat hun publiek wil horen, kan beter stoppen. Of dit merk wordt zelfs gedwongen om te stoppen, omdat de klanten wegblijven. Door het onderzoek en het begrijpen van uw persona, kunt u een content kaart maken op basis van de vragen, die in elke fase van de koopreis worden gesteld.

4. Op het juiste moment de juiste vraag

Potentiële kopers gaan door een heel proces tot de uiteindelijke aankoop van het product of de dienst. Daarom is het belangrijk om dit koopproces en de bijbehorende persona’s om te zetten naar een gebruikersstroomschema ook wel user flow. Dit benadrukt waar & wanneer content “de juiste vraag, op het juiste moment” kan beantwoorden. Dit is alleen mogelijk door een diep begrip van de verschillende persona’s. Dit alles vermindert de wrijving van de gebruikersreis, vermindert afhakers en zorgt ervoor dat (potentiële) klanten zich beter verbonden voelen met het merk. Allemaal door te begrijpen met wie we spraken en de juiste vragen te beantwoorden, op het juiste moment.

5. Wees waar ze zijn

De laatste fase van Content Marketing is weten waar uw publiek rondhangt. Alleen op deze wijze weet u waar u moet zijn. Door te proberen overal te zijn, loopt u het gevaar uw inspanningen te dun uit te spreiden, of komt u op de verkeerde plaats terecht waar niemand relevant is om deel te nemen. Een deel van het onderzoeken van uw persona’s gaat over welke sociale media kanalen ze vaak bezoeken en op welke bekende sites ze regelmatig reageren. Niet te vergeten om offline ook mee te nemen en plaatsen waar uw personages terecht komen bij het zoeken naar informatie. Het nemen van een individueel stukje content en het uitzenden via alle sociale kanalen via een geplande tool is luie marketing. Het is geen strategie met het beste rendement, hoewel veel mensen dit nog steeds doen.

Social Media Marketing kanalen

Elk kanaal heeft zijn eigen nuances en ongeschreven regels. Uw content moet op maat worden gemaakt voor elk kanaal. Een individueel stuk content kan worden gebruikt voor verschillende kanalen, maar zorg ervoor, dat de berichten de juiste ‘tone of voice’ en taal gebruiken voor elk kanaal of medium. Het is ook belangrijk om na te denken over de soorten content waar uw persona het best mee te maken heeft. Webinar, video, podcast, blog, witboek, enz… Als u uw onderzoek heeft gedaan, kunt u al deze vragen beantwoorden en veel betere content creëren.

Samenvatting Persona’s Content Marketing

Uw persona’s definiëren en hun motivaties en uitdagingen echt begrijpen, is essentieel om uw content strategie en productie inspanningen te onderstrepen. Maar persona’s moet u op de juiste manier toepassen om te profiteren van uw onderzoek en uw harde werk.

Ga om te beginnen door deze vijf stappen om uw persona toe te passen op uw Content Marketing:

  1. Wat is het probleem? Gebruik hun pijnpunten in uw content om hun aandacht te krijgen.
  2. Spreek de taal en zorg voor het juiste niveau.
  3. Schrijf in de juiste toon om uw prospect te betrekken.
  4. Stel de juiste vragen en weet welke vragen uw persona in hun hoofd zal hebben.
  5. De juiste vraag op het juiste moment. Weet in welk stadium van de reis zij die vragen zullen stellen, zodat u daar kunt zijn met het antwoord.
  6. Wees waar ze zijn. Weet waar uw prospect online of offline rondhangt, zodat u er met content kunt zijn om hun aandacht te trekken.

Content Marketing & SEO optimalisatie Blogs

SEO tekstschrijver Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben meerdere SEO & Content Marketing projecten succesvol afgerond in Rijswijk, Delft, Zoetermeer & Leiden. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als Content Marketing specialist of SEO specialist? Bel of mail mij.

Content Marketing checklist

Gebruik deze Content Marketing checklist om je website te verbeteren.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.