• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Waarom Pagespeed een belangrijke SEO ranking factor is

Waarom Pagespeed een belangrijke SEO ranking factor is

SEO ranking factor, SEO Den Haag, SEO specialist Den Haag

SEO ranking factor van belang

Een trage website is inderdaad een SEO ranking factor met een flinke impact. Het hebben van een slechte sitesnelheid (pagespeed) heeft vaak ernstige gevolgen voor uw SEO. Website bezoekers verwachten, dat websites snel zijn. Naarmate de wereld steeds mobieler wordt, verwachten consumenten, dat services on – demand zijn en direct worden geleverd. Google begrijpt, dat de tijd die het duurt voordat een pagina wordt geladen een belangrijk onderdeel is van de algehele gebruikerservaring. Pagespeed is daarom één van de sleutel SEO ranking factoren.

Pagespeed SEO optimalisatie

Wachten tot de content verschijnt, niet in staat om te communiceren met een pagina en zelfs vertragingen opmerken, zorgt voor irritatie. Die irritatie kost niet alleen tijd, maar ook geld. Uit onderzoek in 2017 bleek, dat een vertraging van 100 milliseconden de conversie met 7% doet dalen. 53% Van de bezoekers van mobiele websites vertrekt als een webpagina niet binnen drie seconden is geladen. En dat soort slechte ervaringen kunnen voor een blijvende negatieve indruk van een merk zorgen.

SEO, gesproken zoekopdrachten, SEO ranking factor

Snelheid mobiele website, belangrijke SEO factor

Onderzoek toont zelfs aan, dat het stressniveau bij het wachten op trage mobiele resultaten zwaarder kan zijn, dan het kijken naar een horrorfilm. Het is dus geen verrassing, dat Google sinds 2010 de snelheid van uw site meet en gebruikt in hun ranking-algoritmen. In 2018, werd ook de snelheid van uw site voor mobiele apparaten een veel belangrijkere SEO ranking factor. Google begrijpt, dat een prettige gebruikerservaring een snelle gebruikerservaring is.

Traagheid een belangrijke negatieve SEO factor, omdat het omzet kost

Frustratie doet pijn bij uw gebruikers en doet uw SEO rankings pijn. En het is niet alleen Google onderzoek! Maar onderzoek uit namelijk alle hoeken van het web, op alle aspecten van het consumentengedrag toont aan, dat snelheid een enorme invloed heeft op de resultaten. 47% van de mensen verwacht bijvoorbeeld, dat een site in minder dan 2 seconden wordt geladen. 20% van de gebruikers verlaat zijn winkelwagentje als het transactieproces te traag verloopt. Een trage website kost dus omzet, omdat gebruikers niet van wachten houden.

Grote SEO gevolgen bij trage website

Slechte ervaringen betekenen dat ze andere websites gaan bezoeken en converteren met concurrenten. Deze gedragingen kunnen eenvoudig worden bijgehouden door Google (door terug te gaan naar resultatenpagina’s van zoekmachines, korte bezoeken en andere signalen). Ze zijn een sterk signaal om een pagina lager te rangschikken, dan waar deze oorspronkelijk was. Een snelle laadtijd van je website is dus duidelijk een belangrijke SEO ranking factor. In een SEO check hoort daarom altijd een ‘pagespeed’ test thuis.

Yoast heeft over dit onderwerp recent ook een blog geschreven.

How to check your sitespeed?

Google heeft zelf ook baat bij snelle websites

Google wil een snellere internet snelheid en dat is niet alleen goed voor gebruikers, maar ook voor Google. Trage websites zijn vaak traag, omdat ze inefficiënt zijn. Ze kunnen te veel grote bestanden laden, hebben hun media niet geoptimaliseerd of maken geen gebruik van moderne technologieën om hun pagina’s te bedienen. Dat betekent, dat Google meer bandbreedte moet verbruiken, meer bronnen moet toewijzen en meer geld moet uitgeven. Trage websites komen daarom niet snel bovenaan in Google.

Wat is een goede paginasnelheid? 

Er is niet echt een standaard snelheid voor een webpagina. Google – pagina’s worden meestal binnen 3 seconden geladen. Het punt is, dat als het gaat om pagespeed, je doel moet zijn om je website zo snel mogelijk te maken. Het kan ook een concurrentievoordeel zijn om met een ​​snelle website, meer klanten te winnen van concurrenten met langzame websites.  

Hoe de snelheid van de website verbeteren? 

Er zijn veel manieren om de snelheid van de website te verbeteren. Velen van hen hebben een webontwikkelaar  of een technische SEO consultant nodig  om in te grijpen voor de meer gecompliceerde taken. Toch zijn er een paar dingen die u kunt doen om uw website te versnellen  zonder de hulp van  deze personen.

Verminder het aantal redirects 

Elke keer dat uw webpagina’s omleidt, vertraagt ​​het de laadsnelheid van de pagina. Dus als u aanvullende omleidingen heeft die niet nodig zijn, kan het tijd zijn om uw redirects op te schonen.    

Code opschonen 

Als er een extra code op een webpagina staat die niet meer van waarde voor uw website is, overweeg dan om deze te verwijderen. Dit kan overgebleven code zijn  van functies die u mogelijk al van uw site hebt verwijderd , of andere pagina elementen die u niet gebruikt. Er is geen reden voor deze code. Dus ga aan de slag om deze te verwijderen. 

Optimaliseer uw afbeeldingen voor SEO  

Als de afbeeldingsformaten veel groter zijn dan nodig, overweeg dan om de grootte te wijzigen en te comprimeren. Veel site-eigenaren uploaden afbeeldingen op hun maximale grootte. De beste manier om dit probleem op te lossen, is door ze bij te snijden tot het exacte formaat dat nodig is voor de pagina. Dit kan een gemakkelijke overwinning zijn om uw pagina’s te versnellen. Het op de correcte manier optimaliseren van uw afbeeldingen is dus een SEO ranking factor met een grote impact.

Google en AMP

Over het hele web kan elke milliseconde worden opgeslagen en elke byte die ze niet hoeven te verwerken, telt snel op. Vaak kunnen eenvoudige wijzigingen in de configuratie, processen of code websites veel sneller maken, zonder nadelen. Dat is misschien een reden waarom Google zo zwaar geïnvesteerd heeft in het AMP – project. Een sneller internet is beter voor gebruikers en verlaagt de operationele kosten van Google aanzienlijk. Hoe dan ook, dat betekent dat ze doorgaan met het belonen van snelle (re) sites en dat snelheid een belangrijke SEO factor blijft en zal blijven in de toekomst.

Het is niet verwonderlijk. dat enkele van de beste bronnen voor het optimaliseren van uw website afkomstig zijn van Google. We raden u aan hun documentatie te verkennen om inzicht te krijgen in de technieken, hulpmiddelen en methoden voor het bouwen van snellere websites.

Tools voor het bepalen van de snelheid van uw website

  1. Lighthouse, voor Google Chrome – een van de meest geavanceerde tools voor prestatiemeting die beschikbaar is, en ideaal voor benchmarking.
  2. WebPageTest – biedt een watervaldiagram van hoe alle items op uw website worden geladen. Zeer geschikt voor het opsporen van trage middelen en knelpunten.
  3. https://tools.pingdom.com/
  4. Page Speed Insights
  5. Image compressor van Website Planet
  6. GT Metrix

Verlaag de bounce rate 

Bezoekers van uw website willen niet wachten tot uw pagina’s zijn geladen.  Ze bezoeken uw website met een reden en elke wrijving die ze onderweg ervaren, zal ze uitschakelen. Als er een vertraging optreedt wanneer ze toegang proberen te krijgen tot de content, stuiteren ze waarschijnlijk van de pagina.  Volgens  Unbounce, is de bounce rate van pagina’s, die 2 seconden nodig hebben om te downloaden 9%, maar meer dan drievoudig als het 5 seconden duurt om te laden.  

Als het uw startpagina of landingspagina is waar mensen vanaf bouncen, kan dit problematisch zijn. Uw startpagina  is de toegangspoort tot de rest van uw website. Dus u wilt ervoor zorgen dat deze  pagina snel wordt geladen. Hoewel een landingspagina uiterst belangrijk is, omdat u hier de bezoekers van uw website probeert te converteren.   

Een ander gevolg van een slechte laadsnelheid van de pagina is, dat u conversies misloopt. Als bezoekers van uw website bouncen, voltooien ze niet de actie die u wilt. Het komt erop neer dat een snellere websitesnelheid waarschijnlijk ook zal leiden tot meer conversies.  

Pagespeed & e-commerce

Als u zich in de e-commerce-ruimte bevindt, kunt u het zich veroorloven om een ​​hoge bounce rate te hebben? Verbluffende  statistieken laten zien, dat zelfs een vertraging van een seconde bij het laden van een pagina op een mobiel apparaat ervoor kan zorgen, dat conversies met 20% afnemen. Pagespeed is dus een SEO ranking factor van belang als u de eigenaar bent van een webshop.

Gemakkelijker crawlen

Hoe sneller een webpagina wordt geladen, hoe sneller de bots van Google de pagina kunnen crawlen en indexeren. Als gevolg hiervan geven zoekmachines deze factor de voorkeur. Door de snelheid van de website te optimaliseren voor SEO, zullen de bots uw pagina’s efficiënter crawlen en zullen ze uw pagina’s waarschijnlijker rangschikken in SERP’s.  

Mobiele apparaten versus snelheid van desktopwebsite 

De snelheid van de website is een belangrijke SEO ranking factor op alle apparaten, niet alleen op de desktop. Nu meer mensen toegang hebben tot content en op zoek zijn naar antwoorden op hun mobiele apparaten, is het belangrijk om manieren te bedenken om de snelheid van uw website op deze apparaten te verbeteren.

15 manieren om uw pagespeed te verhogen

  1. Comprimeer en optimaliseer uw afbeeldingen
  2. Optimaliseer de weergave van video´s
  3. Schakel caching in
  4. Verklein CSS & Javascript
  5. Elimineer render blokkerende scripts
  6. Gebruik scripts asynchroon
  7. Maak gebruik van Browser caching
  8. Gebruik vooraf laden en vooraf ophalen van bronnen
  9. Ga naar een snellere host
  10. Deactiveer onnodige plugins
  11. Upgrade uw CMS software en plugins
  12. Upgrade naar de nieuwste versie van PHP
  13. Overweeg om een content delivery network of CDN te gebruiken
  14. Optimaliseer uw database
  15. Gebruik de Google Pagespeed module

SEO, Zoekwoorden & Linkbuilding Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Wilt u meer informatie over de belangrijkste SEO ranking factor? Of wilt u mij inhuren als SEO expert? Surf naar mijn contactpagina  en neem contact met mij op. De auteur is een ervaren SEO consultant en Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World: specialist in SEO & Content Marketing uit Den Haag. Hier komt u meer te weten over de auteur: Herman Geertsema. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. We hebben ook diverse SEO projecten gedaan voor opdrachtgevers in Leiden, Delft, Zoetermeer en Rijswijk.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.