Bij Online Content Marketing denken de meeste mensen meteen aan blogposts en artikelen. In werkelijkheid is Online Content Marketing veel meer dan alleen artikelen of blogs schrijven. Geschreven content is vaak minder duur om te produceren en kan zeer effectief zijn. Als u echter andere content formats zoals video’s, podcasts en infographics over het hoofd ziet, haalt u niet het maximale uit uw Content marketing strategie.
Geschatte leestijd: 15 minuten
Content marketing draait om het bieden van waardevolle informatie of kennis zonder je product of dienst extra aan te prijzen. Je helpt hiermee potentiele klanten met hun aankoopbeslissing. Ook help je bestaande klanten om het meeste uit je product of dienst te halen.
Bepaalde soorten content lenen zich beter voor bepaalde industrieën dan andere. Sommige segmenten van uw doelgroep kunnen ook gemakkelijker te bereiken zijn met het ene content formaat dan met het andere. Om uw budget voor Online Content Marketing te maximaliseren, is het essentieel om de content formats te identificeren, die de hoogste ROI opleveren en overeenkomen met de wensen van uw publiek.
Door beperkte toegang tot iets te bieden, hebben veel mensen veel meer interesse. Wanneer u ‘gated content’ toevoegt aan uw sociale media marketing strategie, moedigt dit gebruikers aan om actie te ondernemen. Ze willen zien, wat u nog meer te bieden heeft, waar anderen misschien geen toegang toe hebben. Dit is wat ‘gated content’ zo effectief maakt. Wist u, dat 59 procent van de mensen sociale media gebruikt om inspiratie op te doen? Ze browsen actief op sociale media om hun koopgedrag te beïnvloeden en aankoopbeslissingen te nemen. Dus als ze een exclusief stuk content zien, dat relevant is voor hun interesses, zullen ze er waarschijnlijk meer mee bezig zijn.
Een groot voordeel van ‘gated content’ is dat het hoogwaardige leads verzamelt, die serieuzer zijn over uw aanbod. Gebruikers, die op uw website browsen zonder een duidelijke bedoeling, zullen hun informatie waarschijnlijk niet overhandigen in ruil voor uw hoofdmagneet. Maar degenen, die de waarde van uw aanbieding begrijpen, zullen niet aarzelen om te converteren. Publiceer posts op sociale media die uw ‘gated content’ promoten en gebruikers aanmoedigen om lid te worden van een exclusieve community. U kunt ook herinneringen in uw e-mailmarketing sturen om abonnees eraan te herinneren waarom uw ‘gated content, hen ten goede komt.
Waar hebben we het eigenlijk over als we ‘content’ zeggen? Online Content Marketing kan een aantal vormen aannemen, waaronder:
Deze kunnen vele vormen aannemen, van content clusters en pijlerstukken tot korte nieuwsberichten, lijstjes en handleidingen van meer dan 3000 woorden. Ook artikelen gepubliceerd op andere plaatsen dan uw eigen blog. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gastbloggen.
Wie houdt er niet van video? Net als infographics kunnen video’s ook niet worden gecrawld. Video’s moeten voor elk kanaal worden geoptimaliseerd door middel van de juiste tagging en koppen. Ze kunnen ook een geoptimaliseerd artikel, blog, pagina of een ander type geschreven content aanvullen.
Nederlanders zijn gek op Podcasts. Ze luisteren er graag naar. Een bedrijf zoals Karwei zet vol in op podcasts. Zij zien dit echt als de nieuwe manier van content consumptie. Deel je podcast veelvuldig en verzamel een hoop reviews. Zo wordt jouw podcast ook beter vindbaar in Google.
Infographics kunnen een lust voor het oog zijn en op een visuele manier de waarde van iets uitleggen. Houd er rekening mee, dat deze niet kunnen worden gecrawld. Dus gebruik altijd de optimale Alt tekst bij het uploaden ervan. Infographics kunnen het beste worden gecombineerd met een volledig geoptimaliseerd geschreven stuk SEO content zoals een blog of casestudy. U zou bijvoorbeeld infographics kunnen met het programma Canva. Op Pinterest vindt u ruim voldoende goede voorbeelden van infographics.
Visuele content levert vaak een waardevolle bijdrage aan Content Marketing. Visuele content betekent letterlijk visuele inhoud. Inhoud die u niet hoeft te lezen, maar kan bekijken. De voordelen van visuele content zijn onder andere:
Afbeelding halen wij van IStock af of we maken ze zelf.
Op vele websites zien wij, dat we bij SEO optimalisatie afbeeldingen vaak vergeten worden. Zeker als afbeeldingen een te grote of te zware bestandsgrootte hebben, zal een trage website snelheid een flinke negatieve impact op de SEO rankings van de website hebben.
Om de afbeeldingen op uw website goed te optimaliseren voor SEO doet u het volgende:
Een webinar kunt u zien als een online workshop met interactieve elementen. Ook een presentatie, waarbij een presentatie plaats vindt voor een camera wordt een webinar genoemd. Een webinar vindt logischerwijs plaats op het web.
Overweeg het gebruik van Slideshare of van Prezi. Zij hebben een aantal functionaliteiten, die een gunstig effect hebben op de SEO optimalisatie van uw website.
Het internet staat vol met e-books over allerlei onderwerpen. Veelal worden deze e-books gratis weggeven. Door de populariteit van e-books is het wel steeds lastiger om je te onderscheiden van de rest. Mensen, die een e-book aanvragen en ontvangen, willen graag meer weten over het onderwerp waarin u specialist in bent. Een vervolgstap richting aanvrager is daarom altijd van groot belang om de conversies verder te verhogen.
White Papers zijn superfijne stukjes, die oplossingen bieden met gegevens over hoe een heel specifiek probleem kan worden opgelost.
E-mail marketing heeft al jaren een van de hoogste click through rate (CTR) en is daarom een zeer effectieve online marketing tool. Daarnaast is het aantal clicks ook nog eens een interessante SEO ranking factor.
Casestudy’s zijn content in vaak een mooie verpakking, die successen laat zien van uw bedrijf of dat van iemand anders. Het is een mooi middel om niet alleen over uzelf te praten, maar ook over een ander bedrijf. Laat in een casestudy uw klanten aan het woord en laat horen, wat uw dienstverlening ze precies heeft opgeleverd.
Online marketing draait om zichtbaarheid. SEO draait om vindbaarheid in de zoekmachines. Als u goed vindbaar bent in Google, dan bent u ook meer zichtbaar. Een ander middel om meer zichtbaar te zijn, is om bij een belangrijke gebeurtenis in of over uw bedrijf een persbericht uit te geven.
Checklists passen zeer goed op een website. Online lezen is anders dan lezen van papier. Bij online lezen scannen lezers de tekst meer. Een checklist is daarom ideaal om extra verkeer naar uw website te leiden.
Een interview kan een krachtig middel zijn om meer bezoekers naar je website te trekken. Zeker als het met iemand van naam is, een zogenaamde domein autoriteit, kan dit een positieve impact hebben op uw SEO rankings.
Sociale media hebben niet direct invloed op uw SEO rankings. Social proof is echter een relevante factor. Indirect kunt u door het delen van uw content op sociale media platformen extra verkeer naar uw website trekken. Hierdoor kan de ‘time on site’ en de ‘click through rate‘ aanzienlijk hoger worden. Laten dit nu net 2 belangrijke SEO ranking factoren zijn.
Interactieve rekenmachines, quizzen en andere hulpmiddelen. Hoewel verschillende van deze formaten onder de categorie geschreven content zouden vallen, is het bij andere video’s mogelijk helemaal niet geschreven. Andere soorten content kunnen een combinatie van indelingen zijn, bijvoorbeeld een lang artikel of casestudy met infographics en video’s. Het enorme aantal opties in Online Content Marketing kan overweldigend zijn, vooral als u over beperkte middelen of een beperkt budget beschikt. Dus hoe moet u beslissen welke formats u moet kiezen voor uw Content Marketing Strategie?
Elk type content heeft zijn eigen voor- en nadelen. Video kan bijvoorbeeld heel boeiend en deelbaar zijn, maar het kan tijdrovend en duur zijn om te maken. Er zijn verschillende punten, waar u rekening mee moet houden, voordat u besluit over content formats u gaat bereiken voor elk van uw Online Content Marketing campagnes. Waaronder:
De meeste bedrijven zullen de beste resultaten behalen door dingen met elkaar te mixen en content in verschillende formaten te produceren. Door op deze manier te experimenteren, blijft uw publiek niet alleen geïnteresseerd, maar kunt u ook bepalen welk type content goed wordt omgezet. Aangezien geschreven content meestal het meest kosten effectief is om te produceren, kiezen veel marketeers ervoor om zich te concentreren op een kern van blogposts en andere geschreven content zoals gastbloggen, met af en toe een infographic en video.
Geschreven content is echter niet de beste keuze voor alle merken. Video is bijvoorbeeld een natuurlijk content format voor actiecameramerk GoPro. De overgrote meerderheid van hun Content Marketing vindt plaats via video. Het opnieuw gebruiken van uw content in verschillende indelingen is ook een effectieve manier om meer ROI uit elk stukje content te halen en een breder publiek te bereiken. Een blogpost kan bijvoorbeeld ook opnieuw worden gemaakt als een podcast, video en mogelijk een infographic.
Veel bedrijven vinden dat het creëren van SEO content die relevant is voor hun publiek een van hun grootste uitdagingen is bij Content Marketing. Om uw content effectief te laten zijn, is het van groot belang dat u niet alleen onderwerpen kiest die resoneren met uw publiek, maar ook dat u content publiceert in een indeling die de beste kans heeft om te worden geconsumeerd en gedeeld. De sleutel om dit goed te krijgen, is door diepgaand onderzoek te doen naar uw publiek. Wanneer u de voorkeuren en motivaties van uw publiek, evenals hun online gewoonten, echt begrijpt, kunt u een content plan bedenken dat is geoptimaliseerd voor succes met uw specifieke doelgroep.
Begin met het beoordelen van uw analyse software en andere doelgroep informatie. Identificeer gesegmenteerde groepen om elk van uw Content Marketing campagnes te targeten. U zou moeten overwegen:
Hoewel u onderzoek moet doen, is het belangrijk om te experimenteren en te testen om uw Online Content Marketing plan te optimaliseren. Hoewel de statistieken kunnen zeggen, dat millennials de voorkeur geven aan korte video’s, kunnen de millennials in uw doelgroep zich mogelijk meer gaan bezighouden met e-boeken of podcasts.
Wanneer u besluit welke formats u in elk van uw content campagnes wilt gebruiken, is het belangrijk om een evenwichtige weergave te maken en na te denken over wat mogelijk en realistisch is om te maken. Geen enkele marketing of communicatie afdeling heeft namelijk onbeperkt budget en bronnen.
Sociale media kanalen zijn natuurlijk de ideale manier om uw SEO content te delen. Het is gratis en laagdrempelig. Hierbij een paar tips
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en SEO tekstschrijver.
Bij Connect your World kunt u ook een SEO tekstschrijver en SEO expert inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren of als Content Marketeer? Bel of mail ons. Uw SEO laten doen is bijvoorbeeld ook een optie. Zo houdt u meer tijd over voor ondernemen.
Met deze Content Marketing checklist gaat je website er beter uit zien.
Op deze website kunt ook gebruik maken van een lijst met veelal gratis SEO tools. Met behulp van deze SEO tools kunt alvast zelf een start maken met de zoekmachineoptimalisatie van uw website.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML