• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Online Content Marketing formats

Online Content Marketing formats

Online Content Marketing, Contentmarketingstrategie

Geschatte leestijd: 10 minuten

Online Content Marketing

Bij Online Content Marketing denken de meeste mensen meteen aan blogposts en artikelen. In werkelijkheid is Online Content Marketing veel meer dan alleen artikelen of blogs schrijven. Geschreven content is vaak minder duur om te produceren en kan zeer effectief zijn. Als u echter andere content formats zoals video’s, podcasts en infographics over het hoofd ziet, haalt u niet het maximale uit uw Contentmarketingstrategie.

Wat is content marketing?

Content marketing draait om het bieden van waardevolle informatie of kennis zonder je product of dienst extra aan te prijzen. Je helpt hiermee potentiele klanten met hun aankoopbeslissing. Ook help je bestaande klanten om het meeste uit je product of dienst te halen.

Contentmarketing formats – ROI

Bepaalde soorten content lenen zich beter voor bepaalde industrieën dan andere. Sommige segmenten van uw doelgroep kunnen ook gemakkelijker te bereiken zijn met het ene content formaat dan met het andere. Om uw budget voor Online Content Marketing te maximaliseren, is het essentieel om de content formats te identificeren die de hoogste ROI opleveren en overeenkomen met de wensen van uw publiek.

Content Marketing Strategie: de essentie

  • Bij het ontwikkelen van uw contentstrategie is het essentieel om verschillende content formats te overwegen. Dus niet alleen blogposts en geschreven content.
  • Onderzoek uw publiek om een ​​beter idee te krijgen van de soorten content waarmee ze omgaan en delen.
  • Voor het grootste bereik van de doelgroep en om optimaal van uw budget te profiteren, her integreert u een stuk content in verschillende formats.

Promoot Gated Content

Door beperkte toegang tot iets te bieden, hebben veel mensen veel meer interesse. Wanneer u ‘gated content’ toevoegt aan uw sociale media marketing strategie, moedigt dit gebruikers aan om actie te ondernemen. Ze willen zien, wat u nog meer te bieden heeft, waar anderen misschien geen toegang toe hebben. Dit is wat ‘gated content’ zo effectief maakt. Wist u, dat 59 procent van de mensen sociale media gebruikt om inspiratie op te doen? Ze browsen actief op sociale media om hun koopgedrag te beïnvloeden en aankoopbeslissingen te nemen. Dus als ze een exclusief stuk content zien, dat relevant is voor hun interesses, zullen ze er waarschijnlijk meer mee bezig zijn.

Enkele voorbeelden van gated sociale content zijn:

  • Content upgrades
  • E-boeken
  • Witte papieren
  • Hulpbronnen
  • Sjablonen
  • Webinars

Een groot voordeel van ‘gated content’ is dat het hoogwaardige leads verzamelt, die serieuzer zijn over uw aanbod. Gebruikers, die op uw website browsen zonder een duidelijke bedoeling, zullen hun informatie waarschijnlijk niet overhandigen in ruil voor uw hoofdmagneet. Maar degenen, die de waarde van uw aanbieding begrijpen, zullen niet aarzelen om te converteren. Publiceer posts op sociale media die uw ‘gated content’ promoten en gebruikers aanmoedigen om lid te worden van een exclusieve community. U kunt ook herinneringen in uw e-mailmarketing sturen om abonnees eraan te herinneren waarom uw ‘gated content, hen ten goede komt. 

Content formats om te overwegen

Waar hebben we het eigenlijk over als we ‘content’ zeggen? Online Content Marketing kan een aantal vormen aannemen, waaronder:

1. Blog berichten

Deze kunnen vele vormen aannemen, van content clusters en pijlerstukken tot korte nieuwsberichten, lijstjes en handleidingen van meer dan 3000 woorden. Ook artikelen gepubliceerd op andere plaatsen dan uw eigen blog. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gastbloggen.

2. Video’s

Wie houdt er niet van video? Net als infographics kunnen video’s ook niet worden gecrawld. Video’s moeten voor elk kanaal worden geoptimaliseerd door middel van de juiste tagging en koppen. Ze kunnen ook een geoptimaliseerd artikel, blog, pagina of een ander type geschreven content aanvullen.

3. Podcasts

Nederlanders zijn gek op Podcasts. Ze luisteren er graag naar. Een bedrijf zoals Karwei zet vol in op podcasts. Zij zien dit echt als de nieuwe manier van content consumptie. Deel je podcast veelvuldig en verzamel een hoop reviews. Zo wordt jouw podcast ook beter vindbaar in Google.

4. Infographics

Infographics kunnen een lust voor het oog zijn en op een visuele manier de waarde van iets uitleggen. Houd er rekening mee, dat deze niet kunnen worden gecrawld. Dus gebruik altijd de optimale Alt tekst bij het uploaden ervan. Infographics kunnen het beste worden gecombineerd met een volledig geoptimaliseerd geschreven stuk SEO content zoals een blog of casestudy.

5. Afbeeldingen

6. Webinars

7. Dia-presentaties

8. E-books

9. White papers

White Papers zijn superfijne stukjes, die oplossingen bieden met gegevens over hoe een heel specifiek probleem kan worden opgelost.

10. E-mail nieuwsbrieven

11. Case studies

Casestudy’s zijn content in vaak een mooie verpakking, die successen laat zien van uw bedrijf of dat van iemand anders.

12. Persberichten

13. Controle lijsten

14. Interviews

15. Sociale media-berichten

Interactieve rekenmachines, quizzen en andere hulpmiddelen.

Hoewel verschillende van deze formaten onder de categorie geschreven content zouden vallen, is het bij andere video’s mogelijk helemaal niet geschreven. Andere soorten content kunnen een combinatie van indelingen zijn, bijvoorbeeld een lang artikel of casestudy met infographics en video’s. Het enorme aantal opties in Online Content Marketing kan overweldigend zijn, vooral als u over beperkte middelen of een beperkt budget beschikt. Dus hoe moet u beslissen welke formaten u moet kiezen voor uw  Content Marketing Strategie?

Welke content formats zijn relevant en wanneer?

Elk type content heeft zijn eigen voor- en nadelen. Video kan bijvoorbeeld heel boeiend en deelbaar zijn, maar het kan tijdrovend en duur zijn om te maken. Er zijn verschillende punten, waar u rekening mee moet houden, voordat u besluit over content formats u gaat bereiken voor elk van uw Online Content Marketing campagnes. Waaronder:

  • Uw beoogde publiek (houden ze ervan om bijvoorbeeld artikelen te lezen of video’s te bekijken?)
  • Het type informatie, dat u wilt opnemen (statistieken en figuren werken meestal het beste als u een grafiek of infographic gebruikt. Terwijl een video gemakkelijker kan worden gevolgd dan geschreven geschreven instructies.
  • Uw budget en tijdverplichtingen.
  • Heeft u de vaardigheden en apparatuur in huis voor het type content dat u wilt produceren, of zou u moeten uitbesteden?

Content Marketing formats mixen

De meeste bedrijven zullen de beste resultaten behalen door dingen met elkaar te mixen en content in verschillende formaten te produceren. Door op deze manier te experimenteren, blijft uw publiek niet alleen geïnteresseerd, maar kunt u ook bepalen welk type content goed wordt omgezet. Aangezien geschreven content meestal het meest kosten effectief is om te produceren, kiezen veel marketeers ervoor om zich te concentreren op een kern van blogposts en andere geschreven content zoals gastbloggen, met af en toe een infographic en video.

Video

Geschreven content is echter niet de beste keuze voor alle merken. Video is bijvoorbeeld een natuurlijk content format voor actiecameramerk GoPro. De overgrote meerderheid van hun Content Marketing vindt plaats via video. Het opnieuw gebruiken van uw content in verschillende indelingen is ook een effectieve manier om meer ROI uit elk stukje content te halen en een breder publiek te bereiken. Een blogpost kan bijvoorbeeld ook opnieuw worden gemaakt als een podcast, video en mogelijk een infographic.

Hoe u het juiste content format kiest voor uw doelgroep

Veel bedrijven vinden dat het creëren van SEO content die relevant is voor hun publiek  een van hun grootste uitdagingen is bij Content Marketing. Om uw content effectief te laten zijn, is het van groot belang dat u niet alleen onderwerpen kiest die resoneren met uw publiek, maar ook dat u content publiceert in een indeling die de beste kans heeft om te worden geconsumeerd en gedeeld. De sleutel om dit goed te krijgen, is door diepgaand onderzoek te doen naar uw publiek. Wanneer u de voorkeuren en motivaties van uw publiek, evenals hun online gewoonten, echt begrijpt, kunt u een content plan bedenken dat is geoptimaliseerd voor succes met uw specifieke doelgroep.

Online Content Marketing begint met analyseren

Begin met het beoordelen van uw analyse software en andere doelgroep informatie. Identificeer gesegmenteerde groepen om elk van uw Content Marketing campagnes te targeten. U zou moeten overwegen:

  • De leeftijd en demografische gegevens van uw doelgroep. Als u zich voornamelijk op Millennials marketing richt, is  short-form video waarschijnlijk een goede formatkeuze , terwijl oudere demografieën de voorkeur geven aan lange tekst.
  • Met welke content indelingen werken ze samen?
  • Wat delen ze?
  • Waar brengen ze hun tijd online door?
  • Wat zijn hun favoriete sociale netwerken? (een content strategie voor een publiek dat voornamelijk op Snapchat staat, ziet er heel anders uit dan voor een publiek op LinkedIn)
  • Denk ook aan de doelen van elk stukje content voor het genereren van leads, content zoals e-boeken, whitepapers en webinars. Is het effectiever dan standaardvideo’s of blogposts? Content die daadwerkelijk tot conversies leidt, kan er heel anders uitzien dan content die veel wordt gedeeld op sociale media.

Hoewel u onderzoek moet doen, is het belangrijk om te experimenteren en te testen om uw Online Content Marketing plan te optimaliseren. Hoewel de statistieken kunnen zeggen, dat millennials de voorkeur geven aan korte video’s, kunnen de millennials in uw doelgroep zich mogelijk meer gaan bezighouden met e-boeken of podcasts.

Voor en tegens van populaire formats

Wanneer u besluit welke formats u in elk van uw content campagnes wilt gebruiken, is het belangrijk om een ​​evenwichtige weergave te maken en na te denken over wat mogelijk en realistisch is om te maken. Geen enkele marketing of communicatie afdeling heeft namelijk onbeperkt budget en bronnen.

Blogs schrijven

  • Relatief goedkoop en eenvoudig te produceren
  • Effectief bij het stimuleren van SEO
  • Moet op een regelmatig schema worden gepubliceerd voor de beste effectiviteit
  • Zeer flexibel – kan van korte of lange vorm zijn en kan effectief zijn voor veel verschillende doelen, inclusief om waarde toe te voegen aan uw bestaande klanten, nieuwe leads omzetten in klanten of om naamsbekendheid te vergroten
  • Trekt opmerkingen en gastberichten aan

Video

  • Video is  een van de meest aantrekkelijke vormen van online-content  en de populariteit blijft toenemen
  • Moeilijker en duurder om te produceren dan tekstuele content. Hoewel het zeker mogelijk is om eenvoudige video’s te produceren met een klein budget.
  • Tijdrovend en arbeidsintensief.
  • Het kan moeilijk zijn om video’s te maken die echt interessant zijn.
  • YouTube is ’s werelds op een na grootste zoekmachine en toont dagelijks meer dan een miljard uur aan video aan zijn gebruikers.
  • Een deel van de meest gedeelde content op sociale media is video.
  • Zeer effectief voor branding en het stimuleren van autoriteit.

Podcasts

  • Effectief bij het opbouwen van relaties met klanten en goed voor de loyaliteit
  • Mogelijkheid om contact te maken met een vast  publiek
  • Podcasts zijn een groeiende trend. In de US luistert meer dan 30% van de Amerikaanse bevolking minstens één keer per maand naar een podcast.
  • Hogere toetredingsdrempel – apparatuur voor het opnemen van geluid van hoge kwaliteit is essentieel.
  • Consistente productie is essentieel om een ​​publiek te behouden.
  • Moeilijk om ROI te meten.

Infographics

  • Geweldig voor het weergeven van gegevens in een gemakkelijk te begrijpen indeling.
  • Populair content format om te delen op sociale media.
  • Andere blogs die waarschijnlijk zullen worden gebruikt en terug naar uw site linken – ideaal voor naamsbekendheid & SEO optimalisatie.
  • Alleen geschikt voor specifieke onderwerpen.
  • Het verzamelen van gegevens en het produceren van grafische afbeeldingen kan tijdrovend zijn.
  • Weinig betrokkenheidspotentieel.

Social Media Marketing

Sociale media kanalen zijn natuurlijk de ideale manier om uw SEO content te delen. Het is gratis en laagdrempelig. Hierbij een paar tips

  • Gebruik verschillende fragmenten om dezelfde content te promoten met unieke posts op sociale media. U kunt interessante citaten, indrukwekkende statistieken, titelvariaties en verschillende andere details gebruiken. U kunt zelfs beheers tools voor sociale media zoals Buffer en Hootsuite gebruiken om uw berichten te plannen.
  • Wees actief op Instagram. Of u nu denkt, dat uw merk geschikt is voor de visuele aanwezigheid, die Instagram vereist, het kan geen kwaad om te proberen contact op te nemen met de 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Het enige wat u nodig hebt is een foto of video met een paar strategische hashtags, en u bent klaar om te starten!
  • Vraag-en-antwoord tools zoals Answers en Quora zijn uitstekende plaatsen om uw autoriteit in uw niche te vestigen en een paar backlinks te krijgen. Beantwoord vragen, die relevant zijn voor de content, die u promoot en zorg ervoor, dat u strategisch een link naar uw pagina opneemt.

SEO optimalisatie & Online Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben meerdere SEO projecten succesvol afgerond in Rijswijk, Leiden, Delft & Zoetermeer. Ook op ons Twitter en of Facebook account vindt u meer informatie over SEO & Content Marketing. Heeft u een vraag? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren of als Content Marketing expert? Bel of mail ons.

SEO bureau Den Haag – Openingstijden

Maandag8:30 AM - 5:30 PM
Dinsdag8:30 AM - 5:30 PM
Woensdag8:30 AM - 5:30 PM
Donderdag8:30 AM - 5:00 PM
Vrijdag8:30 AM - 5:00 PM
ZaterdagGesloten
ZondagGesloten

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Content Marketing checklist

Met deze Content Marketing checklist gaat je website er beter uit zien.


connectyourworld

SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag is in 2018 door Herman Geertsema opgericht. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG). SMG is een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Wij hebben allerlei online marketing disciplines in huis om onze klanten professioneel te bedienen. Daarnaast hebben de leden van SMG ontzettend veel kennis in huis om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.