Mobile SEO is belangrijker dan ooit. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig een integraal onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Wanneer u een vraag heeft, waar u het antwoord niet op weet, haalt u uw mobiel tevoorschijn, opent u uw browser en zoekt u snel het antwoord op. Ook even snel wat informatie opzoeken gebeurt 9 van de 10 keer met een mobiele telefoon. Daarom is het sterk aan te bevelen om uw website geschikt te maken voor mobiel.
Geschatte leestijd: 17 minuten
Mobile SEO is het SEO optimalisatie traject, waarbij de website wordt geoptimaliseerd om bovenaan in Google te komen op mobiele apparaten zoals telefoons en tablets. Dit is belangrijk, omdat het website verkeer via de mobiele telefoon de laatste jaren sterk is gestegen tot vaak wel 70 tot 80%. Goede mobiele websites zijn daarom de standaard geworden.
De Mobile-first Index van Google rangschikt de zoekresultaten alleen en als eerste op basis van de mobiele versie van de pagina. Dit gebeurt zelfs als u vanaf een desktop zoekt. SEO for mobile moet om die reden van een hoog niveau zijn.
Uit onderzoek van Google is gebleken, dat mobiele zoekers een hogere kopersintentie hebben. Dit betekent, dat gebruikers die op een mobiel apparaat zoeken, veel vaker kopen dan gebruikers, die op een desktop zoeken.
Dit klinkt als gebruikers die u wilt targeten, toch? Als u die mobiele zoekopdrachten wilt converteren, moet u ervoor zorgen, dat uw website zichtbaar is wanneer mobiele gebruikers zoeken. Mobile SEO is daarom belangrijker dan ooit. In het verleden was de index van Google gebouwd op desktop websites. Dus zelfs, als u op uw mobiele apparaat zocht, waren de resultaten gebaseerd op wat Google indexeerde uit de desktopversies van websites.
Google is inmiddels overgestapt op een mobile – first index. Dit betekent, dat de spiders de mobiele versies van websites indexeren. Wanneer u op een laptop of desktop zoekt, zijn de resultaten gebaseerd op de mobiele index van Google. Daarom is mobile SEO een essentiële strategie geworden voor blijvend succes.
Het hangt er van af. Een website is perfect geoptimaliseerd voor mobile SEO als uw website:
Als Mobile SEO niet goed geregeld is, merkt u mogelijk een daling van uw SEO rankings op.
Google heeft een handige tool om te testen of uw website goed met mobiele apparaten kan omgaan. Ga naar Google Search Console en klik in de linker navigatiebalk de optie ‘Mobiele bruikbaarheid’ aan. Op deze plek kunt u URL’s testen of ze goed geoptimaliseerd zijn voor SEO Mobile. In deze bijdrage leert u, hoe u uw mobiele site kunt laten rocken door gebruik te maken van cruciale aspecten van mobile SEO: van waardevolle content tot UX tot technische functies en pagespeed.
Mobile SEO en desktop SEO hebben vergelijkbare benaderingen en de doelen zijn meestal hetzelfde. Content is een belangrijk aandachtspunt voor beiden. U bent niet voorbestemd om te rangschikken voor een zoekwoord als u geen relevante, nuttige SEO content heeft, die verband houdt met dat zoekwoord.
Gebruikerservaring is belangrijk bij desktop SEO en SEO on mobile. U moet er zeker van zijn, dat gebruikers gemakkelijk door uw content kunnen navigeren en snel kunnen vinden wat ze nodig hebben. Prestaties zijn ook een universele primaire focus. Niemand zal iets van u kopen als uw site traag wordt geladen.
U wilt natuurlijk, dat uw content ook op mobiel en op de tablet goed leesbaar is. Dit bereikt u door:
Mensen gebruiken hun telefoons veel buiten, waar tekst met een te lage contrast moeilijker te lezen is.
U optimaliseert voor bepaalde Google zoekwoorden, maar er is geen geografische focus. Mobile SEO richt zich meestal op lokale zoekopdrachten, aangezien mobiele zoekopdrachten inherent lokaal zijn. Google kent de locatie van uw klanten, wanneer ze zoeken en met mobiele apparaten probeert u ze op het juiste moment te bereiken. Op deze website staan vele lokale SEO tips om de lokale vindbaarheid van uw website te verbeteren,
Het type mobiele site dat u heeft, is belangrijk. U heeft uw site nodig om mooi met de mobiele spiders te spelen. Google beveelt een responsive site aan – en dat is absoluut de juiste keuze. Een responsive website betekent, dat de code zo is geschreven dat de sitestructuur vloeiend is. Het is maar één site, maar het past de content ervan aan, om er op één manier op mobiel en een ander op desktop uit te zien. Maar toch, iedereen ontwerpt zijn pagina’s voor desktopgebruikers – of we het nu hebben over lay-out, afbeeldingen, video’s of het maken van content, er wordt vaak niet nagedacht over hoe de pagina eruitziet op een smartphone scherm.
Denk eerst mobiel! Wanneer u SEO content voor uw site ontwerpt, moet u ervoor zorgen, dat deze er goed uitziet op mobiele schermen. Controleer uw Google Analytics. Bijna elke site krijgt meer mobiel verkeer (tot 80%) dan desktop. En als het meeste verkeer van mobiele gebruikers komt, betekent dit dat de meeste conversies plaatsvinden op een mobiel apparaat.
De meeste conversies vinden plaats op een mobiel apparaat.
Laten we nu eens kijken naar de technische aspecten van mobiele SEO. Wanneer u de SEO optimalisatie elementen op een pagina optimaliseert, moet u beginnen met titeltags, H1 koppen, content, alt tekst van afbeeldingen, URL’s en meta beschrijvingen. Besteed speciale aandacht aan uw titeltags en metabeschrijvingen. Pagina’s met mobiele zoekresultaten geven niet zoveel informatie weer als desktop SERP’s. Uw titels en beschrijvingen worden veel korter.
Gebruik die marketingvaardigheden om kortere, aantrekkelijkere titels en beschrijvingen te schrijven, zodat u een betere indruk maakt wanneer u opduikt in mobiele zoekopdrachten. Het is van cruciaal belang, dat u CSS of JavaScript niet blokkeert. Nu willen de spiders van Google uw site doorzoeken zoals mensen het zien. En als CSS en JavaScript zijn geblokkeerd, kan Google niet zien hoe uw pagina er echt uitziet, dus u kunt zichtbaarheidsproblemen krijgen. Zorg ervoor, dat u geen pop-ups heeft op uw mobiele website. Ze zijn ongelooflijk vervelend. Denk na over, wat u doet, wanneer u op internet surft. Wanneer u bij een website komt en een gigantische pop-up verschijnt, raakt u gefrustreerd en sluit u deze onmiddellijk. Uw klanten doen hetzelfde.
Zorg ervoor, dat u schema opmaak gebruikt. U zou sowieso schema moeten gebruiken, maar het is nog belangrijker als u kijkt naar de grootte van mobiele schermen. En als het u lukt om een rich snippet in zoekresultaten te krijgen, valt u nog meer op wanneer mensen naar u zoeken. En tot slot, gebruik nooit Flash op uw website! Als u wilt, dat uw website animaties of speciale effecten heeft, gebruik dan HTML5.
Zoeken op een mobiel apparaat is handiger, maar vanwege die gemaksfactor is de gebruikerservaring cruciaal voor succes. Laten we het dus hebben over de dingen, die u moet optimaliseren om uw gebruikerservaring fantastisch te maken. Een van de belangrijkste UX-problemen op mobiele sites is de klikgrootte. Of het nu een menuknop of een klikbaar element is, u moet ervoor zorgen, dat het klikbare gebied groot genoeg is voor vinger tikken. Let op dezelfde lijn op de afstand tussen klikken. Als uw klikbare gebieden te dicht bij elkaar liggen, raken gebruikers gefrustreerd, wanneer ze niet kunnen klikken op wat ze proberen te klikken. Gefrustreerde gebruikers zijn slecht voor het bedrijf.
Zorg ervoor, dat uw telefoonnummer gemakkelijk te zien is en is gecodeerd met een klik om te bellen link. Veel te vaak zien we sites met niet klikbare telefoonnummers. Waarom staat uw nummer op uw site? Omdat u wilt dat klanten u bellen! Maak het hen dus gemakkelijk – voeg de click-to-call-link toe.
Zorg dat uw telefoonnummer op uw website klikbaar is. U moet het potentiële klanten zo makkelijk mogelijk maken om u te bellen.
Zorg ervoor, dat uw mobiele menu gemakkelijk te navigeren is. Als u een aantal knoppen in uw menu heeft gepropt, worden ze verticaal op mobiel gestapeld en passen ze mogelijk niet op het scherm. Gebruikers moeten scrollen om ze allemaal te zien.
Een andere enorm hoofdpijn dossier is formulieren. De meeste ondernemers en marketeers denken niet veel na over hun mobiele vormen, omdat ze denken, dat de responsive website alles oplost. De formulieren moeten goed op het scherm passen en ze moeten gemakkelijk te gebruiken zijn. Als de velden te klein zijn, is het moeilijk om erop te klikken om ze te selecteren. Maar het grootste probleem is het toetsenbord, dat u gebruikt voor uw formulieren. Er zijn verschillende mobiele toetsenborden beschikbaar en het is belangrijk om op elk veld het juiste toetsenbord aan te sluiten. Als een gebruiker zijn naam moet typen, bent u cool met het standaardtoetsenbord. Wanneer de gebruiker een telefoonnummer moet typen, stelt u dat veld zo in, dat het numerieke toetsenblok wordt weergegeven in plaats van het standaardtoetsenbord. Het is een eenvoudige codewijziging die het aantal formulieraanvullingen, dat u op mobiel ziet, drastisch zal beïnvloeden.
Lettergrootte is ook belangrijk. Zoek uw website op uw telefoon op. Is het gemakkelijk te lezen? Is er voldoende ruimte tussen regels? Probeer geen kleiner lettertype te gebruiken om meer content op het kleinere scherm in te drukken. In feite moet u waarschijnlijk het tegenovergestelde doen. Maak het gemakkelijk te lezen en uw gebruikers zullen tevreden zijn.
Zorg ervoor, dat u verschillende afbeeldingsformaten op mobiel weergeeft. Een afbeelding op volledig scherm op een desktop is veel groter dan een afbeelding op volledig scherm op een mobiel apparaat, dus gebruik uw websitecode om verschillende SEO afbeeldingen weer te geven op basis van schermgrootte. Laad geen enorme afbeeldingen die u niet nodig heeft. Als u een diavoorstelling heeft, dien er dan mobiel-specifieke website afbeeldingen voor in, en zorg ervoor, dat ze op het scherm van een mobiel apparaat passen.
Website snelheid van pagina’s is een belangrijke Google SEO ranking factor. En omdat het een mobile first algoritme gebruikt, weten we dat mobiele laadsnelheid het belangrijkste is. De extreem trage sites worden bestraft. Met een snelle website, zal het u echter helpen meer klanten te converteren. Wanneer u door sites op uw telefoon bladert, is er niets erger, dan op een trage website terecht te komen. De meeste bedrijfseigenaren en marketeers hebben gehoord van de Page Speed Insights tool van Google. Het deelt ongelooflijk waardevolle inzichten in hoe u uw site kunt versnellen. Het vertelt u echter niet, hoelang het duurt om uw site te laden. Gebruik het voor de suggesties, die het geeft, maar kies voor een andere pagespeed tool om u de werkelijke laadtijd te vertellen.
We kunnen niet praten over de snelheid van mobiele pagina’s zonder AMP, een alternatieve optie om uw website sneller te laten laden voor uw gebruikers. AMP staat voor ‘Accelerated Mobile Pages’, die zijn gemaakt met een speciale codeertaal, die is gebaseerd op een uitgeklede versie van HTML en CSS en vrijwel onmiddellijk wordt geladen. AMP is voornamelijk bedoeld voor nieuwssites en zou voor veel bedrijven niet logisch zijn, omdat die pagina’s er niet zo aantrekkelijk uitzien als volledig ontworpen pagina’s. Erger nog, de AMP pagina’s worden opgeslagen op Google servers en u krijgt beperkte analytische gegevens.
Laten we eindigen met het bespreken van hoe u uw site voor lokale SEO kunt optimaliseren. Mobiele zoekopdrachten zijn inherent aan lokale zoekopdrachten. Google weet, dat u zoekt vanaf een mobiel apparaat en als die zoekopdracht iets te maken heeft met lokale bedrijven, worden er lokale zoekresultaten weergegeven. Uit een Google onderzoek, bleek dat 76% van de gebruikers die naar iets in de buurt zochten, binnen 24 uur na het zoeken een gerelateerd bedrijf bezocht.
Sterker nog, 28% van die bezoeken resulteerde in een verkoop. Als u er nog nooit van heeft gehoord, wordt Lokale SEO uw nieuwe beste vriend. U moet er zeker van zijn, dat uw content gelokaliseerd is. Het moet verwijzen naar de lokale omgeving en u moet uw stadsnaam opnemen in uw SEO content. Stop de naam van de stad er niet in, vermeld het in een gesprek. Het is ook handig om lokaal gerichte blog posts te schrijven. Hierin kunt u praten over specifieke informatie over de omgeving.
U moet er ook voor zorgen, dat uw NAW gegevens op elke pagina van uw site wordt weergegeven. NAW staat voor naam, adres en telefoonnummer. Zorg er in Mobile SEO voor, dat uw telefoonnummer click-to-call is. Uw NAW gegevens moeten worden gemarkeerd met Local Business schema, een type code, dat Google laat zien dat u een lokaal bedrijf bent.
U moet ook lokale SEO optimalisatie tactieken gebruiken, wanneer u de belangrijke SEO elementen op uw pagina’s optimaliseert. Neem uw zoekwoord zin voor locatie op in uw titeltag, in uw H1 en in de alt-tekst van uw afbeelding. Voeg het niet alleen toe aan het einde – probeer het conversationeel te maken. Op de meeste websiteplatforms kunt u uw URL’s aanpassen, dus neem waar mogelijk uw locatie zoekwoorden op in uw URL’s. Neem ten slotte uw locatie zoekwoord op in uw metabeschrijving. Het zal u niet helpen bij het rangschikken, maar aangezien het onder uw blauwe link verschijnt wanneer u als zoekresultaat verschijnt, is het handig om de locatie gegevens op te nemen om de kans op een klik te vergroten.
In mobile SEO zult u ook uw strategie voor SEO linkbuilding willen wijzigen en u gaan richten op links van lokale bedrijven. Het lokale algoritme van Google waardeert links van lokale bedrijven, zelfs als de autoriteitsstatistieken lager zijn, dan u gewend bent.
U moet er zeker van zijn, dat uw Google Bedrijfsprofiel wordt geclaimd en volledig is geoptimaliseerd. Het is een directe interface met Google, waarmee u specifieke details over uw bedrijf kunt verstrekken. Daarnaast is het eerste, dat klanten zullen zien wanneer ze naar uw bedrijf zoeken. Google Bedrijfsprofiel heeft trouwens unieke opties voor autodealers.
Recensies op Google spelen ook een grote rol in het lokale algoritme, dus als u geen aandacht heeft besteed aan reputatiemanagement, is het tijd om aan de slag te gaan met het verkrijgen van meer reviews. Citaties zijn ook belangrijk voor het lokale algoritme. SEO Citations zijn vermeldingen van uw NAW informatie op andere websites. Kortom, het zijn uw directoryvermeldingen. Ze zijn een fundamenteel lokaal SEO signaal en Google verwacht dezelfde NAP te zien elke keer, dat het uw informatie op een andere site ziet.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content marketeer.
Bij Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO consultant inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag over mobile SEO of over het geschikt maken van uw website voor mobiel? Of wilt u ons als SEO specialist inhuren om bovenaan in Google te komen. Neem dan contact op met ons.
Gebruik een van onze SEO checklists of ons overzicht van veelal gratis SEO tools om alvast zelf een start te maken met de SEO optimalisatie van uw website.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML