• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Hoe krijg ik als Makelaar in Den Haag mijn website bovenaan bij Google

Hoe krijg ik als Makelaar in Den Haag mijn website bovenaan bij Google

Bovenaan bij Google
Bovenaan bij Google is voor makelaars van essentieel belang.

Inleiding

Bovenaan bij Google met je website is tegenwoordig in elke branche met felle concurrentie van levensbelang. Voor veel mensen is een eigen huis kopen een van de belangrijkste beslissingen van hun leven. Fijn wonen in een prettig huis heeft voor veel Nederlanders top prioriteit. De woningmarkt is complex en veel mensen schakelen dan ook een makelaar in bij de aanschaf van een woning. Door de huidige rentestanden en diverse andere factoren is de woningmarkt op dit moment op hol geslagen. Veel mensen willen een woning kopen, maar een groot deel van de mensen hikt aan tegen de hoge prijzen van dit moment. Een nieuwe woning vinden is dan ook niet gemakkelijk.

De makelaar heeft veel concurrentie

De makelaardij is een sterk concurrerende markt. Alleen in Den Haag zijn er naar schatting al tussen de 100 en 200 makelaars. Hoe maak je als makelaar dan het verschil? Waarom moeten mensen jouw als makelaar inschakelen? Concurreer je op prijs of concurreer je op service? Heb je wel eens nagedacht om je website te optimaliseren voor SEO? Het zoeken en vinden van een nieuwe woning begint vaak online. Daarom is het belangrijk voor u als makelaar online zichtbaar te zijn. Dat betekent voor Google dat u bovenaan in Google of op de 1e pagina moet staan met uw website om voldoende zichtbaar en vindbaar te zijn. Uw website en de afbeeldingen van woningen op andere platforms zijn in feite de digitale etalages van uw bedrijf.

Hoe kom je als makelaar in Den Haag bovenaan bij Google?

Ook in Den Haag is de woningmarkt dynamisch te noemen. De stad Den Haag gaat de komende jaren flink groeien. Ook leven er veel expats in de regio Den Haag, die meestal voor een bepaalde termijn een huurwoning nodig hebben. Ondanks de dynamische markt zijn er ook heel veel makelaars in Den Haag. Waarvan sommige makelaarskantoren al decennia lang bestaan. Je website bovenaan bij Google krijgen is daarom een hele opgave. In deze bijdrage analyseer ik de drie makelaars die op dit moment op de bovenste drie plekken staan in de organische zoekresultaten op de zoekwoorden ‘Makelaar Den Haag’. Waarom staan ze bovenaan bij Google? Wat doen ze goed en waar is nog verbetering nodig. Of waarop kan je ze als concurrent makelaar voorbij streven.

Het gaat om Dekker Makelaars, Onesta Vastgoed en Frisia Makelaars.

Waarom is Domeinautoriteit belangrijk bij SEO?

Domeinautoriteit ook wel domeinwaarde genoemd, geeft aan hoe belangrijk en relevant een zoekmachine jouw website vindt. De domeinautoriteit van een website mag niet onderschat worden, omdat het een belangrijk onderdeel is van het bepalen van je ranking in de zoekresultaten van de zoekmachine. De domeinautoriteit van de makelaar die op plek 1 staat is toevallig ook het hoogste. De domeinautoriteit van Frisia is 27, van Onesta is deze 25 en van Dekker is deze 18 punten. Voor websites die al een tijdje meegaan is dit een redelijke score. Een domeinautoriteit van 18 is echter vrij snel voorbij te streven, afhankelijk van hoe je eigen website ervoor staat.

Met een kwalitatief goed Linkbuilding profiel vergroot je de domeinautoriteit

Bovenaan bij Google

Inkomende links zijn super belangrijk voor een hoge ranking in de zoekmachines. Google leidt hier uit af, dat jouw website relevant is, als er veel naar jouw website wordt verwezen/gelinkt. Dit beloont Google met een hogere domeinautoriteit, wat weer goed is voor je rankings. Let hierbij op, dat je bijvoorbeeld geen 1000 backlinks in 10 dagen op je website zet. Dan ben je de boel aan het flessen en wordt je gestraft door Google. Denk hierbij ook aan de kwaliteit van de backlinks en dat de links naar iets verwijst, dat enigszins logisch is. Kijk ik naar de drie Haagse makelaars dan valt direct op, dat ze alle drie flink wat aandacht besteed hebben aan een linkprofiel. Tussen de 200 en 400 unieke links verwijzen naar hun website.

On page SEO

Een andere manier om de domein autoriteit van je website te verkrijgen, is On Page SEO. Een website die traag is, niet gebruikersvriendelijk en niet mobielvriendelijk zal altijd slecht scoren in de rankings. Ook de interne structuur is van groot belang aangezien. Dat ervoor zorgt dat Google de website beter kan indexeren. In de mobiel vriendelijkheidstest van Google kan je zien dat alle drie de makelaars hier goed genoeg voor scoren.

Het SEO optimaliseren van teksten

Het SEO optimaliseren van teksten doe je op basis van zoekwoordenonderzoek. Op welke zoekwoorden (combinaties) wil je als makelaar worden gevonden op Google. Is dat op makelaar Den Haag, waar je te maken heb met grote concurrentie? Of neem je genoegen met specifiekere zoektermen? Met specifiekere zoektermen heb je minder zoekvolume, maar bezoeken wel mensen je website, die een heel gerichte vraag hebben. De kans dat een websitebezoeker een klant wordt, is dus een stuk groter. Met name Dekker en Frisia laten hier wat steken vallen. Een pagina hoort 1 H1 kop te hebben. Daarnaast kan je zoekwoorden ook op meerdere plekken in je tekst kwijt. Denk bijvoorbeeld aan de titel, de metadescriptie, in de meta keywords, in de tags en in de tekst zelf.

Het SEO optimaliseren van afbeeldingen

Zeker op een website van een makelaar zijn afbeeldingen of foto’s super belangrijk. De foto’s van een huis op een website zijn vaak de eerste indruk die een mogelijke koper of huurder van een huis opdoet. Het goed SEO optimaliseren van een foto wordt vaak vergeten, zo ook door de makelaars Dekker en Onesta. Bij Dekker makelaars zijn er 409 missende alt attributen. Bij Frisia en Onesta zijn dat er 37 en 35. Afbeeldingen zijn namelijk ook een vorm van Content waarmee je voldoende mogelijkheden heb om ze te optimaliseren. Wat komt er kijken bij het goed optimaliseren?

  • Vul het Alt attribuut bij de foto in. Dit is goed voor je SEO en je helpt 250000 Nederlanders en Google om te herkennen wat er op de foto staat.
  • Gebruik korte en informatieve bestandsnamen
  • Laat under scores in namen van afbeeldingen tegen
  • Vul een zoekwoord in, in het alt attribuut
  • Draag zorg voor unieke afbeeldingen

SEO visual search

Afbeeldingen / foto’s zijn belangrijk in een tekst. Een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden en dit geldt zeker voor foto’s van een mogelijk nieuw huis. Hier kan je als makelaar op in spelen. Alle drie de makelaars zijn vertegenwoordigd op Social Media, maar ze gaan wat mij betreft allemaal uit van het verkeerde uitgangspunt. Gebruik alleen een social media platform als je ook daadwerkelijk wat te melden heb en behoorlijke schare volgers hebt. Je kan het beter klein houden en goed doen, dan alles half doen en niet zo goed. En dat is jammer want als makelaar zou je platformen als Facebook, Pinterest, Instagram kunnen gebruiken als digitale etalage. Pinterest loopt hierbij voorop, omdat je hier een doelwit url aan je foto kunt koppelen, waarop je meer kan vertellen over het huis op de foto.

Bestandsgrootte

De ideale bestandsgrootte van een afbeelding is voor een homepage foto over de hele breedte max 500 KB met 2400 pixels in de breedte. Heb je kleinere foto’s bij bijvoorbeeld een blogpost, ga dan uit van maximaal 120 KB. Het is echt een spel en strijd tussen kwaliteit en grootte. Tegenwoordig zijn er hele goede programma’s waarmee je afbeeldingen zonder kwaliteitsverlies goed kunt verkleinen. Vooral Frisia makelaars vliegt hier uit de bocht met een totale bestandsgrootte van 6 MB.

Website caching

Website caching zorgt ervoor dat je website sneller wordt geladen en je voorkomt zo dat de webserver steeds weer opnieuw het zelfde moet doen. Het is het eenmalig uitvoeren steeds weer terugkerende taken. Bij een WordPress website zijn hier plug-ins voor beschikbaar. Deze stukjes software kan je al dan niet tegen vergoeding eenvoudig installeren en actief maken. De belangrijkste plug-ins hiervoor zijn WP Rocket en W3Totalcache.

Pagespeed website

Er zijn vele testen om de snelheid van je website te testen. Denk hierbij aan de pagespeed insight test van Google en de Pingdom Pagespeed test. Dit zijn twee verschillende testen met verschillende uitgangspunten. Dit hier ontleden, gaat een brug te ver. De laadtijd van de drie makelaars is voor allemaal onder de 2 sec met Dekker makelaars als snelste met 8.88 MS. In de Pagespeed insight test scoren Frisia en Onesta laag en Dekker scoort gemiddeld. Toch staan de twee makelaars die bovenaan bij Google staan dus een goede ranking. Dat betekent dus dat als je je website sneller kan maken dan deze twee makelaars, je een voordeel hebt.

Broken Links details

Zelf let ik tjdens een SEO traject ook op de kleinste details. Frisia Makelaar valt daar in negatieve zin op met 19 broken links. Ik gebruik zelf een free broken link checker. Broken links verstoren eigenlijk het crawlen van de Google bots. Bij teveel broken links kan dat je SEO rankings negatief beïnvloeden.

Het updaten van de website

Google hecht veel waarde aan het feit, dat bezoekers en gebruikers van Google het antwoord van hun vraag op jouw website krijgen. Zorg daarom voor consistentie in je NAW gegevens en voeg regelmatig nieuwe content toe. Google vindt de ‘time on site’ namelijk een belangrijke SEO ranking factor. Mensen blijven langer op je website als je ze antwoord geeft op de vragen of problemen die ze hebben. Geef bijvoorbeeld ook antwoord op te verwachten vragen zoals: Wat doet een verhuurmakelaar? Hoe werkt de taxatie van een woning?

SEO bloggen

Bloggen over allerlei onderwerpen die met het makelaars vak te maken en waarde toe voegen voor de klant kan voor veel toegevoegde waarde zorgen en de rankings van je website omhoog stuwen. Zeker als het gaat om zo’n belangrijke beslissing als het kopen van een huis zijn er veel mensen die graag van alles op de hoogte zijn en zich graag goed voorbereiden. Als je de mogelijke klant op de website al uitlegt hoe het een en ander in zijn werk gaat, heb je de eerste slag met de concurrentie al gewonnen. Onesta heeft een blog en Frisia heeft een laatste nieuws sectie. Dekker heeft geen blog.

Lokale SEO

Meer dan 50% van alle zoekopdrachten zijn lokaal gerelateerd. Wat logisch is, omdat als je in Den Haag woont, wil je geen loodgieter uit Amsterdam. Het is daarom belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan Google Mijn Bedrijf, in het Engels Google My business genoemd. Dekker Makelaars heeft opvallend genoeg geen Google Mijn Bedrijf account aangemaakt. Eigenlijk is Google Mijn bedrijf een soort gouden gids van vroeger. Google vecht echter steeds meer functionaliteiten toe om in contact met je klant te komen. Ook zijn de basisgegevens van een bedrijf op de mobiel te raadplegen zonder dat je op de website van het betreffende bedrijf hoeft te zijn. Alles voor het gemak van de gebruiker van Google. Google Mijn Bedrijf is de belangrijkste SEO ranking factor om op lokale markt goed te scoren.

Lokale SEO tips

In Google Mijn Bedrijf kan je bijvoorbeeld aangeven op welke regio’s je jouw bedrijf focust voor nieuwe klandizie. Maar je kan er ook post’s maken om je producten of diensten te promoten.

SEO reviews

Google hecht erg aan klant contact. Daarom zijn reviews van klanten steeds belangrijker geworden. Doordat Dekker Makelaars geen Google Mijn bedrijf heeft geïnstalleerd, hebben ze niet de mogelijkheid om Google reviews op te bouwen. Geregeld zie je nog reviewsystemen op websites die niets met Google te maken hebben. Ze zijn leuk voor de bezoeker van je website. Ze doen echter niets voor je SEO rankings. Frisia Makelaars met 15 reviews en Onesta met 35 reviews hebben dit op bescheiden wijze opgepakt. Vergeet de interactie door de gever van een review ook te bedanken.

Bovenaan bij Google bij Makelaar in Den Haag

Kan je als Makelaar in Den Haag bovenaan bij Google komen? Dat kan zeker! Ondanks dat de makelaars op de bovenste drie plekken een stevige basis hebben gelegd en goed vindbaar zijn, moet het mogelijk zijn om deze drie makelaars te verslaan en zelf deze top drie positie te veroveren.

Dit kan je bereiken door aan de volgende punten veel aandacht te besteden:

  • Een kwalitatief goed SEO Linkbuilding profiel. Niet alleen links die naar je homepage verwijzen, maar ook naar andere pagina’s op je website.
  • Besteed altijd aandacht aan het SEO optimaliseren van afbeeldingen en SEO visual search.
  • Schrijf minstens 1 keer per maand een blog of update SEO webteksten.
  • Vraag uw klanten om reviews en zorg voor interactie.

Meer lezen over Content Marketing & SEO

SEO expert Den Haag inhuren

De eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag is Herman Geertsema. Hij is een ervaren SEO expert en Content marketing specialist. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Voor meer informatie over SEO & Content Marketing, kijk eens op mijn Facebook of Instagram account. Heeft u een vraag? Of wilt u mij inhuren als een SEO expert? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij,

connectyourworld

Laat je bericht achter


Notice: Undefined index: sfsi_plus_place_item_gutenberg in /var/www/wp83574/1/connectyourworld.nl/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsiocns_OnPosts.php on line 285