• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Bovenaan bij Google – Hoe kom ik daar als Makelaar?

Bovenaan bij Google – Hoe kom ik daar als Makelaar?

Bovenaan bij Google, Bovenaan in Google, Hoger in Google

Bovenaan in Google: cruciaal voor makelaar

Bovenaan bij Google wie wil dat nu niet! Heb je in jouw branche met felle concurrentie te maken, dan is het van levensbelang, dat de website van jouw makelaarskantoor Bovenaan bij Google staat. In ieder geval een plek op de 1e pagina met behoorlijk wat zoekwoorden is zeer wenselijk.

Waarom is bovenaan staan in Google belangrijk?

Wanneer je bovenaan bij Google staat met jouw website op een bepaald zoekwoord, heb je de garantie, dat je het grootste deel van de bezoekers op dat zoekwoord aantrekt. Als de website van jouw bedrijf goed in elkaar zit en geoptimaliseerd is, worden deze bezoekers gemakkelijker omgezet in klanten.

De woningmarkt heeft pieken en dalen

Voor veel mensen is een eigen huis kopen één van de belangrijkste beslissingen van hun leven. Fijn wonen in een prettig huis heeft voor veel Nederlanders top prioriteit. De woningmarkt is complex en veel mensen schakelen dan ook een makelaar in bij de aanschaf van een woning. Door de huidige rentestanden en diverse andere factoren is de woningmarkt op dit moment op hol geslagen. Veel mensen willen een woning kopen, maar een groot deel van de mensen hikt aan tegen de hoge prijzen van dit moment. Een nieuwe woning vinden is dan ook niet gemakkelijk. Daarnaast zijn er altijd onvoorziene omstandigheden zoals bijvoorbeeld de Corona crisis, die ongetwijfeld een grote negatieve invloed heeft op de woningmarkt.

Wie nu zaait, zal straks gaan oogsten

SEO optimalisatie is een lange termijn strategie. Dat betekent niet dat snelle resultaten niet mogelijk zijn. Door middel van het inzetten van Social media marketing & SEA kan je nog steeds een heleboel verkeer naar jouw website leiden. Het optimaliseren van een website dient blijvende aandacht te krijgen. Het kan altijd beter. En als je dan eenmaal bovenaan staat bij Google, dan ben je geen jager meer, maar een prooi. De concurrentie kan namelijk ook een SEO specialist inschakelen.

De makelaar heeft veel concurrentie

De makelaardij is een sterk concurrerende markt. Alleen in Den Haag zijn er naar schatting al tussen de 100 en 200 makelaars. Daarnaast is het ook zeer druk op de 1e pagina van Google (SERP) De eerste vier plekken zijn vaak voor advertenties en daarna is er ruimte voor 10 websites. Bij een zoekopdracht met een lokale insteek zie je ook nog een box (local pack) met lokale zoekresultaten. Hoe maak je als makelaar dan het verschil? Waarom moeten mensen jou als makelaar inschakelen? Concurreer je op prijs of concurreer je op service? Heb je wel eens nagedacht om je website te optimaliseren voor SEO? Het zoeken en vinden van een nieuwe woning begint vaak online.

SEO optimalisatie voor makelaars

Daarom is het belangrijk voor u als makelaar online zichtbaar te zijn. Dat betekent voor Google dat u bovenaan in Google of op de 1e pagina moet staan met uw website om voldoende zichtbaar en vindbaar te zijn. Uw website en de afbeeldingen van woningen op andere platforms zoals Funda zijn in feite de digitale etalages van uw bedrijf. Heeft u wel eens gecheckt hoe hoog uw website in Google staat op relevante zoekwoorden (combinaties)? Zo niet dan is het tijd, dat een SEO specialist een keer een SEO check van uw website uitvoert.

Hoe kom je als makelaar in Den Haag bovenaan bij Google?

In Den Haag is de woningmarkt dynamisch te noemen. De stad Den Haag gaat de komende jaren flink groeien qua aantal inwoners. Ook leven er veel expats in de regio Den Haag, die meestal voor een bepaalde termijn een huurwoning nodig hebben. Naast de grote dynamiek zijn er ook heel veel makelaars in Den Haag. Sommige makelaarskantoren bestaan al decennia lang. Je website bovenaan bij Google krijgen is daarom een hele opgave. In deze bijdrage analyseer ik de drie makelaars die op dit moment op de bovenste drie plekken staan in de organische zoekresultaten op de zoekwoorden ‘Makelaar Den Haag’. Waarom staan ze bovenaan bij Google? Wat doen ze goed en waar is nog verbetering nodig. Of waarop kan je ze als concurrent makelaar voorbij streven.

Het gaat om:

Waarom is Domein autoriteit belangrijk bij SEO?

Domein autoriteit ook wel domeinwaarde genoemd, geeft aan hoe belangrijk en relevant een zoekmachine zoals Google jouw website vindt. De domein autoriteit van een website mag niet onderschat worden, omdat het een belangrijk onderdeel is van het bepalen van je ranking in de zoekresultaten van de zoekmachine. De domein autoriteit van Frisia is 24, van Onesta is deze 25 en van Elzenaar is 22. De domein autoriteit van uw website kunt u gratis achterhalen. De website van Elzenaar is inmiddels 19 jaar oud en die van Onesta & Frisia 11 en 13 jaar. Zij hebben in die jaren een domein autoriteit opgebouwd. Het zou gek zijn, als je als nieuwe makelaar met een website van nog geen jaar oud hoger komt te staan dan de bovengenoemde concurrenten. Lees hier meer over hoe je de domein autoriteit van jouw website kan verbeteren.

Met een kwalitatief goed Linkbuilding profiel vergroot je de domein autoriteit

Bovenaan bij Google, Linkbuilding, Linkbuilding uitbesteden, Linkbuilding Den Haag

Inkomende links of backlinks zijn super belangrijk voor een hoge ranking in de zoekmachines. Google leidt hier uit af, dat jouw website relevant is, als er veel naar jouw website wordt verwezen/gelinkt. Dit beloont Google met een hogere domein autoriteit, wat weer goed is voor je SEO rankings. Let hierbij op, dat je bijvoorbeeld geen 1000 backlinks in 10 dagen op je website zet. Dan ben je de boel aan het flessen en wordt je gestraft door Google.

Zorg voor kwalitatief goede backlinks

Andere websites hebben ook een domein autoriteit. Het is goed voor de SEO rankings van jouw website, als websites met een hoge domein autoriteit naar jouw website verwijzen/linken. Lees hier meer over de kwaliteit van de backlinks Het is ook van belang, dat de websites die naar jou linken iets met jouw aandachtsgebied te maken hebben. Dus ga voor backlinks uit de eigen branche of aanverwante branches. Bij de drie Haagse makelaars valt direct op, dat ze alle drie flink wat backlinks hebben. Tussen de 200 en 400 unieke links verwijzen naar hun website. Het verkrijgen van backlinks en het verbeteren van de kwaliteit van het linkbuilding profiel behoeft meer aandacht op een frequente basis. Google ziet dit namelijk als een kwaliteitsimpuls/prikkel en dat belonen ze met een betere stabiele ranking.

On page SEO

Een andere manier om de domein autoriteit van je website te verkrijgen, is On Page SEO. Een website die traag is, niet gebruikersvriendelijk en niet mobielvriendelijk zal altijd slecht scoren in de rankings. Ook de interne structuur is van groot belang, aangezien dit ervoor zorgt, dat Google de website beter kan indexeren.

Mobile SEO

In de mobiel vriendelijkheidstest van Google kan je zien, dat alle drie de makelaars hier goed genoeg voor scoren.

Het SEO optimaliseren van teksten start met een zoekwoordenonderzoek

Het SEO optimaliseren van teksten doe je op basis van zoekwoordenonderzoek. Op welke zoekwoorden (combinaties) wil je als makelaar worden gevonden op Google. Is dat op ‘makelaar Den Haag’, waar je te maken heb met grote concurrentie? Of neem je genoegen met specifiekere zoektermen? Met specifiekere zoektermen heb je minder zoekvolume, maar bezoeken wel de mensen je website, die een heel gerichte vraag hebben. De kans, dat een websitebezoeker een klant wordt, is dus een stuk groter. Kijk ook verder dan je neus lang is. Je kan targeten voor het zoekwoord makelaar Den Haag, maar er zijn er ook genoeg die bijvoorbeeld de vraag ‘Hoe verkoop ik mijn huis?’ in Google intikken. Het zou toch zonde zijn om extra gratis verkeer naar jouw website niet te benutten.

Relevante slimme zoekwoorden

Bij Onesta en Frisia kan je goed zien, dat de pagina’s zijn geoptimaliseerd op basis van een zoekwoordenonderzoek. Elzenaar heeft veel mogelijkheden niet benut. En als je dan bezig bent, gebruik dan zoekwoorden waarmee je kunt scoren. Plaats deze zoekwoorden in:

  • URL
  • Titel
  • Koppen
  • Teksten
  • Slug
  • Keyword
  • Metadescription

SEO optimalisatie afbeeldingen

Zeker op een website van een makelaar zijn afbeeldingen of foto’s super belangrijk. De foto’s van een huis op een website of op Funda zorgen vaak voor de eerste indruk. Besteed daarom aandacht aan kwalitatief goede foto’s. Deze foto’s zetten de mogelijke koper of huurder van een huis aan tot actie.

SEO foto

Bij het optimaliseren van afbeeldingen gaat het vaak mis. Het wordt helemaal niet gedaan of het wordt niet goed gedaan. Geregeld kom ik nog afbeeldingen tegen van meer dan 1 MB. Dit haalt de laadtijd van je website compleet onderuit. Terwijl Pagespeed een belangrijke SEO ranking factor is, zeker op de mobiel. Afbeeldingen zijn ook een vorm van Content, waarbij je voldoende mogelijkheden hebt om ze te optimaliseren.

Wat is er belangrijk bij het optimaliseren van een foto?

  • Vul het Alt attribuut bij de foto in. Dit is goed voor je SEO en je helpt 250000 Nederlanders en Google om te herkennen wat er op de foto staat.
  • Gebruik korte en informatieve bestandsnamen
  • Laat under scores in namen van afbeeldingen tegen
  • Vul een zoekwoord in, in het alt attribuut
  • Draag zorg voor unieke afbeeldingen

Bij Elzenaar en Onesta heeft dit duidelijk een negatieve invloed op de laadtijd van de website. En dat is niet zo gek aangezien de homepage van Elzenaar maar liefst 7 MB is.

SEO visual search

Afbeeldingen / foto’s zijn belangrijk in een tekst.

Een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden

Dit geldt zeker voor foto’s van een mogelijk nieuw huis. Hier kan je als makelaar op in spelen. Alle drie de makelaars zijn vertegenwoordigd op Social Media, maar ze gaan wat mij betreft allemaal uit van het verkeerde uitgangspunt. Gebruik alleen een social media platform als je ook daadwerkelijk wat te melden heb en behoorlijke schare volgers hebt. Je kan het beter klein houden en goed doen, dan alles half doen en niet zo goed. En dat is jammer want als makelaar zou je platformen als Facebook, Pinterest, Instagram kunnen gebruiken als digitale etalage. Pinterest loopt hierbij voorop, omdat je hier een doelwit url aan je foto kunt koppelen, waarop je meer kan vertellen over het huis op de foto.

Bestandsgrootte

De ideale bestandsgrootte van een afbeelding is voor een homepage foto over de hele breedte max 500 KB met 2400 pixels in de breedte. Heb je kleinere foto’s bij bijvoorbeeld een blogpost, ga dan uit van maximaal 120 KB. Het is echt een spel en strijd tussen kwaliteit en grootte. Tegenwoordig zijn er hele goede programma’s waarmee je afbeeldingen zonder kwaliteitsverlies goed kunt verkleinen.

Website caching

Website caching zorgt ervoor, dat je website sneller wordt geladen. Je voorkomt zo, dat de webserver steeds weer opnieuw het zelfde moet doen. Het is het eenmalig uitvoeren steeds weer terugkerende taken. Bij een WordPress website zijn hier plugins voor beschikbaar. Deze stukjes software kan je al dan niet tegen vergoeding eenvoudig installeren en actief maken. De belangrijkste plugins hiervoor zijn WP Rocket en W3Totalcache.

Pagespeed website

Er zijn vele testen om de snelheid van je website te testen. Denk hierbij aan:

Dit zijn twee verschillende testen met verschillende uitgangspunten. Dit hier ontleden, gaat een brug te ver.

In de Pagespeed Insight Test scoort Frisia 62 van de 100 punten. Onesta scoort 15 van de 100 punten. Elzenaar scoort 11 van de 100 punten. Hier valt dus nog een wereld te winnen voor deze drie makelaars.

Broken Links details

In een SEO project letten we bij Connect your World op de kleinste details. De website van Elzenaar had maar liefst 31 broken links. Ik gebruik zelf een free broken link checker. Broken links verstoren het crawlen van de Google bots. Daarnaast is het ook een niet prettige gebruikerservaring voor de bezoekers van je website. Bij teveel broken links kan dat je SEO rankings negatief beïnvloeden.

Het updaten van de website

Google hecht veel waarde aan het feit, dat bezoekers en gebruikers van Google het antwoord van hun vraag op jouw website krijgen. Zorg daarom voor consistentie in je NAW gegevens en voeg regelmatig nieuwe content toe. Google vindt de ‘time on site’ namelijk een belangrijke SEO ranking factor. Mensen blijven langer op je website als je ze antwoord geeft op de vragen of problemen die ze hebben. Geef bijvoorbeeld ook antwoord op te verwachten vragen zoals: Wat doet een verhuurmakelaar? Hoe werkt de taxatie van een woning?

SEO bloggen

Bloggen over allerlei onderwerpen die met het makelaars vak te maken en waarde toe voegen voor de klant kan voor veel toegevoegde waarde zorgen en de rankings van je website omhoog stuwen. Zeker als het gaat om zo’n belangrijke beslissing als het kopen van een huis zijn er veel mensen die graag van alles op de hoogte zijn en zich graag goed voorbereiden. Als je de mogelijke klant op de website al uitlegt hoe het een en ander in zijn werk gaat, heb je de eerste slag met de concurrentie al gewonnen. Onesta heeft een blog en Frisia heeft een laatste nieuws sectie. Elzenaar heeft geen blog.

Voeg andere soorten content toe

De meest gebruikte content vorm is nog altijd bloggen. Andere vormen zoals video of infographics zijn sterk in opkomst. Youtube is onderdeel van Google en doet veel goeds voor je SEO rankings.

Lokale SEO

Meer dan 50% van alle zoekopdrachten zijn lokaal gerelateerd. Wat logisch is, omdat als je in Den Haag woont, wil je geen loodgieter uit Amsterdam. Ook voor makelaars is lokale SEO, dat wil zeggen zoekopdrachten waarin zoekwoorden gecombineerd worden met een locatiebepaling, veruit het belangrijkste.

Google Mijn Bedrijf

Het is daarom belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan Google Mijn Bedrijf, in het Engels Google My business genoemd. Onesta heeft opvallend genoeg geen Google Mijn Bedrijf account aangemaakt. Eigenlijk is Google Mijn bedrijf een soort gouden gids van vroeger. Google vecht echter steeds meer functionaliteiten toe om in contact met je klant te komen. Ook zijn de basisgegevens van een bedrijf op de mobiel te raadplegen zonder dat je op de website van het betreffende bedrijf hoeft te zijn. Alles voor het gemak van de gebruiker van Google. Google Mijn Bedrijf is de belangrijkste SEO ranking factor om op lokale markt goed te scoren.

Lokale SEO tips

In Google Mijn Bedrijf kan je bijvoorbeeld aangeven op welke regio’s je jouw bedrijf focust voor nieuwe klandizie. Maar je kan er ook post’s maken om je producten of diensten te promoten.

SEO reviews/Google reviews

Google hecht erg aan klant contact. Daarom zijn reviews van klanten steeds belangrijker geworden. Doordat Onesta geen Google Mijn bedrijf heeft geïnstalleerd, hebben ze niet de mogelijkheid om Google reviews op te bouwen. Geregeld zie je nog reviewsystemen op websites die niets met Google te maken hebben. Ze zijn leuk voor de bezoeker van je website. Ze doen echter niets voor je SEO rankings. Elzenaar heeft 1 Google review. Frisia heeft 25 Google reviews. Google vindt interactie met de klant belangrijk. Het vragen om een review achter te laten na het einde van de dienstverlening moet een vaste stap worden in de werkprocessen.

Bovenaan bij Google bij Makelaar in Den Haag

Kan je als Makelaar in Den Haag bovenaan bij Google komen? Dat kan zeker! Ondanks dat de makelaars op de bovenste drie plekken een stevige basis hebben gelegd en goed vindbaar zijn, moet het mogelijk zijn om deze drie makelaars te verslaan en zelf deze top drie positie te veroveren.

Dit kan je bereiken door aan de volgende punten veel aandacht te besteden:

  • Maak optimaal gebruik van de mogelijkheden die Google Mijn bedrijf biedt en verbeter daarmee de lokale vindbaarheid van je website.
  • Een kwalitatief goed SEO Linkbuilding profiel. Niet alleen links die naar je homepage verwijzen, maar ook naar andere pagina’s op je website zijn van belang voor een hoge ranking.
  • Besteed altijd aandacht aan het SEO optimaliseren van afbeeldingen en SEO visual search.
  • Schrijf minstens 1 keer per maand een blog.
  • Update en voeg informatie toe aan je al bestaande webteksten.
  • Vraag uw klanten om reviews en zorg voor interactie.

SEO & Content Marketing blogs

SEO expert Den Haag inhuren

De eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag is Herman Geertsema. Hij is een ervaren SEO expert en Content marketing specialist. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Voor meer informatie over SEO & Content Marketing, kijk eens op mijn Facebook of Instagram account. Heeft u een vraag? Of wilt u mij inhuren als een SEO expert? Bel of mail mij.

SEO checklist

Pak deze SEO checklist en kom meer te weten over SEO.

connectyourworld

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.