• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Lokale zoekmachine optimalisatie in Google

Lokale zoekmachine optimalisatie in Google

Den Haag, The Hague, Haagse trots, Lokale SEO check, Lokale SEO voor kleinere bedrijven
Den Haag is de thuisbasis van Connect your World

Lokale SEO Audit

Het is essentieel voor meer omzet om aan lokale zoekmachine optimalisatie te doen. Het is echter nog nooit zo moeilijk geweest om een ​​lokaal bedrijf goed te laten scoren in zoekresultaten. Voor elk lokaal bedrijf, die zijn omzet online wil verhogen, is lokale zoekmachine optimalisatie voor het verbeteren van de lokale vindbaarheid daarom sterk aan te raden. Maak daarom gretig gebruik van de vele lokale SEO tips op deze website.

Geschatte leestijd: 34 minuten

Lokale SEO steeds belangrijker

Ten eerste is er een enorme toename van het aantal mobiele apparaten. Dit betekent, dat meer mensen hun telefoon gebruiken om bedrijven in de buurt te vinden. Ten tweede is er een toenemend aantal bedrijven, dat de voordelen van local SEO erkent. Ten derde is er ‘Google’s Local Pack’, dat het eerste zoekresultaat van de website onder de vouw naar beneden duwt. Lees deze Lokale SEO checklist om ook goed te scoren met local online marketing.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een onderdeel van SEO, waarin het draait om het goed vindbaar & zichtbaar zijn van uw website in uw eigen woonplaats of vestigingsplaats.

Wat is het Local Pack?

De ‘Local Pack’ is het bovenste gedeelte van de zoekresultaten in Google, waarin drie lokale bedrijven met betrekking tot een zoekopdracht worden belicht. Dit gedeelte is verkort van zeven naar 3 bedrijven en kan ook advertenties bevatten.

De volgende bedrijven hebben Lokale SEO nodig:

  • Bars en restaurants
  • Advocatenkantoren
  • Lokale aannemers
  • Loodgieters
  • Vastgoed bedrijven
  • Medische dienstverleners
  • Winkels en boetieks
  • Kapsalons
  • Overheidsinstellingen
  • Lokale non-profit organisaties
  • Coffeeshops
  • Lokale adviseurs
  • Fabrikanten
  • Lokale marketingbureaus.
  • musea.
  • Autodealers
  • fotografen
  • Colleges en universiteiten
  • Casino’s
  • Taxibedrijven
  • Makelaars

Lokale SEO omhoog gestuwd door Mobile SEO

Google Bedrijfsprofiel voorheen Google Mijn Bedrijf is ongelooflijk handig voor mobiele gebruikers. Ze kunnen snel een bedrijf bij hen in de buurt vinden en openingsuren, telefoonnummers, beoordelingen en meer bekijken. Dit kan de gebruiker allemaal zonder ooit door te klikken naar de website. Voor bedrijven betekent dit, dat lokale SEO nog nooit zo belangrijk is geweest. Laat daarom maandelijks een lokale zoekmachine optimalisatie check uitvoeren door uw SEO specialist.

In local SEO investeren, is winstgevend – doe een lokale SEO check

Om gevonden te worden, heeft u meer dan goede content nodig. U heeft local online marketing nodig.

Idealiter wenst u een plek in Google’s Local Pack.

Wat zijn de beste strategieën om lokale SEO als geheel te verbeteren? Hoe vergroot u uw kansen voor opname in Google’s Local Pack? Zoals bij de meeste SEO optimalisatie vragen, is het antwoord niet eenvoudig. Als u hoger in Google wilt scoren als lokaal bedrijf kost dat tijd en dus geld. Wist u, dat maar liefst 93 van de 100 mensen op de 1e pagina van Google blijven? Staat u als lokaal bedrijf op de 2e pagina of nog lager, dan verliest u dus omzet. Met lokale zoekmachine optimalisatie verdient u uw geld dus ruimschoots terug.

Lokale SEO, Lokale vindbaarheid, Lokale SEO tips
SEO Den Haag

Start met een Lokale SEO Audit

Een lokale SEO Audit is een middel om te kijken, waar een website op dit moment staat qua lokale SEO en waar het naar toe wil. Om bovenaan in Google te komen in uw woonplaats, vestigingsplaats of regio, is een lokale SEO check het beginpunt. In een Lokale SEO Audit kijken we naar de volgende aandachtspunten:

  1. Zoekwoorden/SERP’s
  2. Website
  3. Google Bedrijfsprofiel
  4. Beheer van recensies (Google, Yelp, etc.)
  5. Lokale bedrijfsvermeldingen en citaten
  6. Lokale SEO content
  7. Google Search Console
  8. Analyseren
  9. Backlinks
  10. Analyse van concurrenten
  11. Lokale SEO Tips
  12. Landingspagina´s
  13. Local SEO en UX Design

1. Zoekwoorden/SERP-audit

De meest logische plek om een ​​lokale SEO audit te starten, is in de SERP’s voor de zoekwoorden en zinnen, waarop u hoopt dat uw bedrijf gevonden zal worden. Dit helpt u namelijk om te bepalen, waar u staat ten opzichte van uw concurrenten en andere websites. Dit onderzoek kan u helpen snel vast te stellen, waar u een bepaald niveau van autoriteit heeft opgebouwd om op voort te bouwen, evenals Google zoekwoorden waaraan u uw tijd en moeite niet moet verspillen.

Focus op de SEO zoekwoorden waarmee u de meeste kans mee maakt

SEO is een langetermijnstrategie, dus geen enkel zoekwoord mag summier worden afgewezen. Toch is het over het algemeen het beste om u te concentreren op die Google zoekwoorden, waarvoor u realistisch gezien de kans heeft om te rangschikken en website verkeer te genereren. U kunt bepalen dat sommige SEO zoekwoorden op korte termijn beter kunnen worden nagestreefd via een betaalde Google Ads strategie totdat u uw lokale organische autoriteit kunt opbouwen.

1.1 SEO tools

Er zijn verschillende uitstekende SEO- en zoekwoordonderzoek tools beschikbaar om het proces van het verzamelen van zoekresultaten voor specifieke of actuele groepen trefwoorden te automatiseren en om waarde toe te kennen aan SEO zoekwoorden op basis van statistieken zoals zoekvolume of zoekwoorden moeilijkheid. In het ideale geval kiest u een tool die de verschillende soorten zoekfuncties opsplitst, zodat u kunt begrijpen of u of een concurrent dit zoekvastgoed heeft beveiligd en vervolgens strategieën of tactieken bedenkt om dienovereenkomstig te werk te gaan.

1.2 Gratis SEO tools

Als alternatief kunt u uw eigen zoekopdrachten handmatig uitvoeren. Doe dit in dat geval in een incognito venster in Google Chrome of privévenster in Safari om mogelijke vooringenomenheid/ personalisatie te verwijderen, die is gekoppeld aan uw Google login, locatie of persoonlijke zoekgeschiedenis. De meeste automatiseringstools hebben processen om hetzelfde te doen.

Voor die bedrijven die ook PPC campagnes voeren, moet veel aandacht worden besteed aan de SEO zoekwoorden en zoektermen, die daar werken. Het is waarschijnlijk dat de best presterende PPC-zoekwoorden ook de beste presteren vanuit een Local SEO perspectief. SEO en Google Ads moeten elkaar aanvullen voor een optimaal resultaat. Verschillende mensen zoeken op verschillende manieren en het is belangrijk om uw onderzoek niet te beperken tot enkele zoekwoorden, maar rekening te houden met de verschillende manieren en woordgroepen, die uw publiek kan gebruiken om u of uw aanbod te vinden.

1.4 Zoekintentie

Uw SEO zoekwoorden analyse en de resulterende content, die u maakt, moeten gericht zijn op de intentie van zoekers. Die zullen variëren afhankelijk van waar ze zich in de koopcyclus bevinden. Sommigen beginnen net met hun zoektocht naar een product of dienst en zijn gewoon op zoek naar informatie, bijvoorbeeld “Waar kan ik x vinden?”, terwijl anderen klaar zijn om nu te kopen, bijvoorbeeld “Bestel x bij mij in de buurt”. Een bredere zoekwoordweergave geeft een beter beeld van de algehele sterkte van uw aanwezigheid. Het geeft u een indicatie waar u uw aandacht het beste op kunt richten.

2. Website-audit

Met uw gerichte zoekwoordgegevens in de hand, kunt u nu een volledige zoekwoord- en technische website audit uitvoeren. Hiermee zorgt u ervoor, dat uw site is geoptimaliseerd voor maximale crawlbaarheid, indexeerbaarheid en zichtbaarheid. Een typische audit is bedoeld om de onderliggende structuur, content en algemene site-ervaring te analyseren. Ook hier zijn er veel site-audit tools, die een website crawlen en vervolgens problemen identificeren en prioriteit geven aan acties, die moeten worden ondernomen op basis van ‘best practices’ voor SEO. Een website-audit en -optimalisatie kan worden onderverdeeld in verschillende delen.

2.1 Pagina optimalisatie

Bij het optimaliseren van webpagina’s draait alles om ervoor te zorgen, dat pagina’s goed gestructureerd zijn. Ook is het verstandig als ze gericht zijn op actuele Google zoekwoorden en een positieve gebruikerservaring bieden. Terwijl een zoekmachine een webpagina doorzoekt, zoekt hij naar signalen om te bepalen waar de pagina over gaat en welke vragen hij kan beantwoorden.

2.2 Grondige SEO check

Deze crawlers analyseren de hele pagina om de focus te bepalen. Ze richten zich specifiek op paginatitels en koppen als primaire descriptoren. Idealiter zijn pagina’s op SEO zoekwoorden gericht en uniek. Als zodanig moeten trefwoordvariaties consistent worden gebruikt in titels, URL’s, koppen en SEO metabeschrijvingen. Google en de andere zoekmachines waarderen goed gestructureerde pagina’s. Ze zullen de componenten pakken of maken, die ze nodig hebben om een ​​zoekmachineresultaat te construeren.

2.3 Veel voorkomende SEO Audit problemen

Een SEO audit zal met name problemen aan het licht brengen die verband houden met:

  • Ontbrekende titeltags of tags die te lang zijn (maximaal 60 tekens) of dubbel zijn.
  • Koppen (met name H1’s) die ontbreken of zijn gedupliceerd.
  • Metabeschrijvingen die ontbreken, te lang zijn (maximaal 160 tekens) of zijn gedupliceerd.

Een ander belangrijk potentieel tagprobleem dat tijdens een audit aan de orde komt, afhankelijk van de aard van uw lokale bedrijf, is alt tekst van afbeeldingen. Als ‘best practice’ moeten alle website afbeeldingen relevante beschrijvende bestandsnamen en alt tekst bevatten, die relevante zoekwoorden kunnen bevatten. Dit wordt met name belangrijk wanneer SEO afbeeldingen (bijv. product- of servicefoto’s) centraal staan ​​in uw bedrijf, aangezien beeldcarrousels kunnen en zullen verschijnen in zoekresultaten op internet. In elk geval moet er aandacht worden besteed aan de afbeeldingen, die op uw primaire rangschikkingspagina’s verschijnen.

2.4 Interne linkcontrole

Na verloop van tijd kunnen de verschillende interne links binnen een website oud of verouderd raken als content wordt verplaatst of verwijderd. Met een link audit kunt u snel mogelijke verkeerd geadresseerde of verbroken links identificeren, wat een minder dan optimale ervaring voor uw sitebezoekers kan creëren. Backlinks zijn eveneens signalen, die de zoekmachines gebruiken om de stroom van een website te bepalen en het vermogen om zoekers naar passende, gezaghebbende antwoorden op hun vragen te leiden.

2.5 Crosslinken

Een deel van deze audit zou de identificatie van mogelijkheden moeten omvatten om prominente pagina’s te crosslinken. Als een pagina op uw site bijvoorbeeld zoekwoorden heeft die verwijzen naar content op een andere pagina, kan er een link worden gemaakt. Dit kan ertoe leiden, dat beide pagina’s worden gestimuleerd, op voorwaarde dat de link gebruikers logischerwijs naar relevantere content of een geschikt conversiepunt leidt.

2.6 SEO linkbuilding

Externe links moeten ook worden overwogen, vooral wanneer er een mogelijkheid is om naar een gezaghebbende informatiebron te linken. Vanuit een lokaal zakelijk perspectief kan dit het linken naar relevante lokale organisaties of evenementen inhouden. Deze links moeten idealiter in nieuwe browservensters worden geopend, zodat uw sitebezoekers op uw site kunnen blijven nadat ze externe links hebben verkend.

2.7 Schema beoordeling

Featured snippets vervangen in toenemende mate de traditionele organische zoekresultaten in Google, omdat de zoekmachine ernaar streeft de antwoorden op vragen rechtstreeks binnen zijn SERP’s te bieden. Lokale bedrijven hebben de mogelijkheid om hun content te laten uitlichten als aanbevolen fragmenten als ze:

  • Publiceer zeer gezaghebbende en relevante content
  • Gebruik gestructureerde schema-opmaak om content te taggen, zoals hun lokale bedrijfsgegevens, producten, evenementen en veel gestelde vragen.

Een effectieve lokale SEO audit moet de identificatie omvatten van content binnen een website waarop schema kan worden toegepast.

2.8 Website geschikt voor mobiel

Naarmate meer consumenten beginnen te zoeken via hun mobiele apparaten – vooral voor lokale diensten – wordt het natuurlijk belangrijk voor lokale bedrijven om een ​​positieve mobiele webervaring te bieden. Het zal op zijn beurt van invloed zijn op hoe ze worden bekeken en gerangschikt door de zoekmachines. Kortom, websites moeten snel laden, gemakkelijk kunnen worden genavigeerd en een naadloze gebruikersinteractie mogelijk maken. Google biedt een reeks gratis mobiele tests en drie mobielspecifieke monitoringtools (Page Experience, Core Web Vitals, Mobile Usability) in Google Search Console.

2.9 Duplicated content

Hoogwaardige, gezaghebbende content is per definitie originele SEO content en geen dubbele content. Daarom is het belangrijk om Google te laten weten, of uw website content/pagina’s bevat, die u niet heeft gemaakt, door een canonieke tag toe te voegen aan de HTML header van de pagina. Als u dit niet doet, kan dit een nadelig effect hebben op uw autoriteit en, bij uitbreiding, op uw rangschikking. De meeste hulpprogramma’s voor site controle markeren content, die onjuiste canonieke tags vereist of bevat.

3. Google Bedrijfsprofiel

Een Google Bedrijfsprofiel (GBP) vertegenwoordigt in feite een secundaire website en een goed zichtbaar punt van aanwezigheid voor de meeste lokale bedrijven. Een nauwkeurige, uitgebreide GBP is van cruciaal belang voor het vaststellen van zichtbaarheid in Google Maps en organische zoekresultaten. Het Google Bedrijfsprofiel is cruciaal voor local online marketing.

GBP Audit

Een Google Bedrijfsprofiel audit moet zich richten op de juistheid en volledigheid van de verschillende componenten binnen het profiel, waaronder:

  • Bedrijfsinformatie en locatie gegevens
  • Correcte primaire bedrijfscategorie
  • Openingstijden
  • Correcte pinlocatie in Google Maps
  • Juiste categorisering als een fysieke locatie of bedrijf met een servicegebied
  • Producten
  • Diensten
  • Foto’s
  • Aanbiedingen
  • Updaten
  • Evenementen
  • Afspraaklink(en)
  • Informatieve content

Hoe completer het profiel, hoe groter de kans, dat het als een betrouwbare lokale bron wordt beschouwd en in de zoekresultaten op de juiste manier wordt getoond. Ervan uitgaande, dat u uw Google Bedrijfsprofiel heeft geclaimd en gemachtigd bent om deze te beheren, kunt u uw gegevens rechtstreeks in de zoekresultaten openen en bewerken.

4. Google reviews website

Een ander zeer belangrijk aspect van een GBP zijn Google recensies. Lokale zakelijke klanten hebben de mogelijkheid en zijn in toenemende mate bereid om reviews te schrijven, die op de GBP verschijnen zodat andere klanten ze kunnen bekijken en een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de zichtbaarheid in het lokale kaartpakket. Google stelt bedrijfseigenaren op de hoogte zodra Google recensies zijn ingediend en ze moeten zo snel mogelijk worden beantwoord. Dit geldt net zo goed voor negatieve Google reviews als voor positieve.

4.1 SEO review gouden kans voor klantenservice

We hebben het echter allemaal druk en daarom zou een volledige audit een analyse van uw beoordelingen moeten bevatten, om er zeker van te zijn, dat er geen door de kieren is gevallen. Dit zal ook helpen bepalen of er terugkerende problemen of thema’s met betrekking tot klantenservice en tevredenheid zijn die moeten worden aangepakt. Natuurlijk zijn er ook verschillende andere plaatsen waar consumenten reviews of recensies kunnen indienen, waaronder Facebook, lokale recensiesites zoals Yelp en branche specifieke sites zoals TripAdvisor en Houzz.

4.2 SEO audit – recensies/reviews

Bij een volledige SEO audit moet een inventarisatie worden gemaakt van de Google recensies, die zijn achtergelaten op een van deze services, aangezien deze in de zoekresultaten kunnen worden weergegeven. De zoekmachines en slimme moderne consumenten zullen ze zeker vinden. Een snelle manier om te ontdekken welke beoordelingen u heeft over minder bekende eigendommen, is door simpelweg te zoeken naar beoordelingen op ‘uw bedrijfsnaam’.

Als alternatief zijn er ook hier verschillende goede softwareplatforms die zijn ontworpen om ondernemers te helpen bij het vragen naar en beheren van hun beoordelingen op GBP en andere beoordelingssites.

Premium-tip: Vraag om positieve Google recensies van alle klanten en stel beleefd voor, dat ze verwijzen naar het product of de service, die ze beoordelen. Dit kan namelijk een positief effect hebben vanuit het perspectief van de rangschikking van zoekwoorden.

5. Lokale bedrijfsvermelding/citatie-audit

Lokale bedrijfsvermeldingen en citaten bieden zoekmachines een manier om te bevestigen, dat een bedrijf zowel lokaal als betrouwbaar is binnen een specifieke geografische regio. Het is belangrijk om aanwezig te zijn in gerenommeerde lokale directory’s, recensiesites, bedrijvengidsen (bijv. Kamer van Koophandel) of lokale partnersites.

5.1 Google recensies

Google recensies zijn een belangrijk onderdeel om te onderzoeken in een lokale SEO check. Afhankelijk van de grootte en reikwijdte van uw lokale bedrijf kan een audit van uw vermeldingen en citaten op een geautomatiseerde of handmatige manier worden uitgevoerd. Bedrijfsvermeldingen en citatiebeheertools kunnen worden gebruikt om alle primaire citaties te vinden, te controleren en bij te werken met uw eigen naam, adres, telefoonnummer (ook bekend als NAP) en andere relevante bedrijfsgegevens die in bredere lijsten worden gevonden (bijv. websiteadres, bedrijfsbeschrijving.)

5.2 Citations

Als u een beperkt aantal locaties beheert en de tijd heeft, is een snelle methode om te bepalen waar uw huidige vermeldingen te vinden zijn, eenvoudigweg een zoekopdracht uitvoeren op uw bedrijfsnaam. De eerste 3-4 pagina’s met zoekresultaten zouden hetzelfde moeten onthullen. Als het doel is om te begrijpen waar u vermeldings- en citatiemogelijkheden mist, kunt u een zoekopdracht uitvoeren op de lijst met SEO zoekwoorden, die u heeft onderzocht en waarop u gevonden wilt worden.

De meest waardevolle directory’s en listingsites zijn die welke in de zoekresultaten voor deze zoekwoorden verschijnen. Het is ook belangrijk dat u dubbele vermeldingen vindt en oplost om te voorkomen, dat u zowel klanten als zoekmachines in verwarring brengt met verouderde, onnauwkeurige informatie.

6. Lokale content controle

Zoals opgemerkt, zoeken mensen anders en hebben ze verschillende soorten informatie nodig, afhankelijk van waar ze zich in hun kooptraject bevinden. Een goed gestructureerde lokale aanwezigheid op het web omvat content, die is afgestemd en verspreid voor consumptie tijdens elke fase van deze reis, om de zichtbaarheid en het bewustzijn te vergroten. U wilt gevonden worden tijdens de zoekervaring van uw klant.

6.1 Content SEO check

Een Content audit kan worden gebruikt om ervoor te zorgen, dat u content heeft voor elk van de sale fases, waarin uw doelgroep leden zich kunnen bevinden. Informatieve content kan worden verspreid via sociale of andere externe kanalen of op uw website worden gepubliceerd om uw consumenten te informeren over de producten, diensten en onderscheidende factoren, die u aan het begin van hun aankooptraject aanbiedt.

6.2 Informatieve SEO content

Deze SEO content beantwoordt idealiter de waarom-, hoe- en wat-type-vragen van uw prospects. Transactionele content is ontworpen om die consumenten aan te spreken, die al weten wat ze willen, maar nog aan het beslissen zijn, waar of bij wie ze iets willen kopen. Dit type content kan Google recensies, getuigenissen of concurrentievergelijkingen bevatten. Navigatie content zorgt ervoor, dat wanneer mensen doorklikken vanuit Google nadat ze naar uw merknaam of een variant daarvan hebben gezocht, ze op een pagina of informatie terechtkomen, die uw positie als leider in uw markt of branche valideert.

lokale zoekmachine optimalisatie, call to action

6.3 Call to action

Deze pagina moet ook een duidelijke call to action bevatten met de veronderstelling, dat ze zijn aangekomen met een specifiek doel voor ogen. Commerciële content is gericht op die consumenten, die hebben aangegeven een sterke koopintentie te hebben. Effectieve lokale bedrijfssites en sociale pagina’s moeten aanbiedingen, coupons, kortingen en duidelijke aankooppaden bevatten.

6.3 Informatieve content

Informatieve content kan worden verspreid via sociale of andere externe kanalen. Een ander kanaal is uw website, waar u uw consumenten informeert over de producten, diensten en onderscheidende factoren, die u aan het begin van hun aankooptraject aanbiedt. Deze content beantwoordt idealiter de waarom-, hoe- en wat-type-vragen van uw prospects.

6.4 Transactionele content

Transactionele SEO content is ontworpen om die consumenten aan te spreken, die al weten wat ze willen, maar nog aan het beslissen zijn, waar of bij wie ze iets willen kopen. Dit type content kan recensies, getuigenissen of concurrentievergelijkingen bevatten.

Navigatie content zorgt ervoor, dat wanneer mensen doorklikken vanuit Google nadat ze naar uw merknaam of een variant daarvan hebben gezocht, ze op een pagina of informatie terechtkomen, die uw positie als leider in uw branche of vakgebied valideert. Deze pagina moet ook een duidelijke call to action bevatten met de veronderstelling, dat ze zijn aangekomen met een specifiek doel voor ogen.

6.6 Commerciële content

Commerciële content is gericht op die consumenten, die hebben aangegeven een sterke koopintentie te hebben. Effectieve lokale bedrijfssites en sociale pagina’s moeten aanbiedingen, coupons, kortingen en duidelijke aankooppaden bevatten. Kwalitatief goede SEO content is content of informatie, die uw publiek wil consumeren, leuk vinden en delen. In 2022 betekent dit voor veel bedrijven, dat we moeten nadenken over en experimenteren met content, die verder gaat dan alleen tekst en website afbeeldingen.

6.7 Video content

Video content, die wordt gedeeld via platforms zoals YouTube, Instagram, Facebook en TikTok, is gemakkelijker te consumeren en over het algemeen aantrekkelijker. Vooral YouTube video’s kunnen worden geoptimaliseerd en verschijnen in organische zoekresultaten. Houd er rekening mee, dat elk sociaal netwerk een zoekfunctie bevat. Alle content die hier wordt verspreid moeten gerichte zoekwoorden en hashtags bevatten om de zichtbaarheid te vergroten.

Premium-tip : maak het uw lezers gemakkelijk om uw content leuk te vinden en te delen door zichtbare deelknoppen op te nemen. Dit is een eenvoudige ‘best practice’, die door veel te veel website eigenaren wordt gemist.

Hoewel sociale signalen geen factor voor het rangschikken van zoekresultaten zijn, heeft gedeelde content een grotere kans om te worden gekoppeld/gelinkt. Dit heeft op zijn beurt een positief effect op autoriteit en organische zichtbaarheid.

7. Google Search Console beoordeling

Google Search Console is een onschatbare gratis bron voor gegevens met betrekking tot de prestaties van zoekwoorden en content, indexering, validatie van schema’s/uitgebreide resultaten, monitoring van mobiele/desktop-ervaringen en beveiligings-/handmatige acties. Een volledige lokale SEO audit moet een beoordeling en analyse van deze gegevens bevatten om de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen die in elke sectie worden beschreven, te identificeren en erop te reageren.

7.1 Technische SEO aandachtspunten via Search Console

Website-eigenaren en -beheerders zullen bijzondere aandacht willen besteden aan problemen met betrekking tot pagina’s die niet worden gecrawld/geïndexeerd of handmatige acties die zijn ondernomen op basis van twijfelachtige praktijken, aangezien beide een nadelig effect kunnen hebben op de zichtbaarheid van zoekmachines. Google Search Console stuurt meldingen voor dit soort problemen, evenals regelmatige prestatie-updates, maar een audit zorgt ervoor dat niets over het hoofd is gezien.

8. Analysebeoordeling

Of u nu Google Analytics of een andere oplossing voor het volgen van sites/bezoekers gebruikt, de gegevens die hier beschikbaar zijn, zijn nuttig tijdens een audit om de best presterende en minder presterende content, verkeersbronnen, doelgroep profielen en aankooppaden te valideren. Bevindingen in analyses zijn de sleutel tot uw content audit.

Terwijl u uw site analyse bekijkt, kunt u de volgende vragen stellen:

  • Zijn mijn best bezochte pagina’s ook mijn pagina’s met de hoogste ranking in zoekmachines?
  • Wat zijn mijn belangrijkste invoerpagina’s van organisch zoeken?
  • Welke pagina’s/content ontvangen niet het gewenste verkeer of de gewenste betrokkenheid?
  • Wat is het typische pad om op mijn site te kopen en kan het worden verkort of anderszins worden geoptimaliseerd?
  • Welke domeinen zijn mijn topverwijzers en zijn er mogelijkheden om deze sites verder te gebruiken voor backlinks? (zie Backlink-audit hieronder).

Gebruik Google Analytics (of een andere tool van uw keuze) om de antwoorden op deze vragen te vinden, zodat u zich kunt concentreren en prioriteit kunt geven aan uw inspanningen voor het optimaliseren van content en SEO zoekwoorden.

Backlinks of inkomende links zijn vergelijkbaar met citaten, maar zijn in feite alle links naar uw websitepagina’s van andere websites van derden. Links blijven een belangrijke factor bij het bepalen van de autoriteit van een website, omdat ze validiteit verlenen als ze afkomstig zijn van relevante, gerenommeerde bronnen. Links van niet-relevante of niet-gerenommeerde sites kunnen echter vanuit SEO perspectief meer kwaad dan goed doen, en soms kunnen deze links zonder uw medeweten worden gemaakt.

Het is daarom verstandig om elke zes tot twaalf maanden een backlink-audit uit te voeren, afhankelijk van de grootte en reikwijdte van uw website. Net als bij andere onderdelen van een audit, zijn er verschillende goede gratis en betaalde backlink-tools beschikbaar, waaronder een linkbewakingsservice in Google Search Console, wat een geweldige plek is om te beginnen. Wat betreft het controleren van koppelingsdomeinen, moet u snel bepalen of er domeinen zijn die u niet herkent of die onbetrouwbaar of irrelevant lijken voor uw lokale bedrijf.

Afhankelijk van de bron, de aard van de link en de content waarnaar deze linkt, kan het nodig zijn om te informeren naar het verwijderen van de link. Een effectieve backlink-audit heeft het dubbele doel om backlinks te identificeren en op te bouwen via potentieel waardevolle backlink bronnen , wat een positieve invloed kan hebben op uw ranking en zichtbaarheid. Voor lokale bedrijven zijn gerenommeerde lokale bronnen van links natuurlijk nuttig bij het valideren van de locatie.

Potentiële backlinkbronnen kunnen op verschillende locaties worden onderzocht:

  • Gratis en betaalde backlink-onderzoekstools zoals Ahrefs , Semrush of Majestic . Identificeer alle domeinen waar uw primaire concurrentie backlinks heeft gekregen, maar u niet.
  • Alle niet-concurrerende sites die in de organische zoekresultaten voor uw primaire zoekwoorden verschijnen, zijn per definitie goede potentiële backlink bronnen. Zoek naar directory’s waarin u kunt worden vermeld, blogs of artikelen waarop u kunt reageren of publicaties waarin u artikelen kunt indienen.
  • Verwijzingsbronnen in Google Analytics kunnen domeinen onthullen waar u al backlinks heeft en mogelijk meer kunt verwerven.

10. Concurrentieanalyse

Een uitgebreide lokale SEO audit zou niet compleet zijn zonder de sterke en zwakke punten van uw concurrentie te identificeren en te beoordelen. U heeft misschien al een goed idee van wie uw concurrentie is, maar om te beginnen is het altijd een goed idee om te controleren wie specifiek in de zoekresultaten wordt weergegeven wanneer u uw doel zoekwoorden invoert.

10.1 Hoger in Google dan uw concurrenten

Deze bedrijven/domeinen zijn uw echte concurrenten en de sites waar u het meeste van kunt leren. Een recente update van het Google-algoritme lijkt erop te wijzen dat er meer nadruk wordt gelegd op resultaten die verband houden met de onmiddellijke nabijheid van een bedrijf, wat betekent dat de meeste aandacht moet worden besteed aan uw naaste hooggeplaatste concurrenten. Als een van de sites en/of pagina’s van deze concurrenten hoger scoort dan de uwe, moet u nagaan wat ze mogelijk doen om dit voordeel te behalen.

U kunt dezelfde checklist met stappen volgen die u zou uitvoeren voor uw eigen audit om te bepalen hoe ze hun zoekwoorden, content, Google-bedrijfsprofiel, Google recensies, lokale bedrijfsvermeldingen of backlinks kunnen optimaliseren. Over het algemeen is de beste manier om beter te presteren dan uw concurrentie het bieden van een betere algehele ervaring, zowel online als offline, waaronder het genereren van relevantere content van hoge kwaliteit om de vragen van uw wederzijdse klanten te beantwoorden.

10.2 Prioriteit geven aan uw actiepunten

Een volledige lokale SEO-audit zal een vrij belangrijke lijst met actiepunten opleveren. Veel van de bovengenoemde hulpprogramma’s voor het controleren van zoekwoorden, sites, content en backlinks zijn goed in het prioriteren van taken. De gemaakte lijst kan echter nog steeds ontmoedigend zijn. Een van de beste plaatsen om te beginnen met een actieplan voor audits is rond de trefwoorden en content waarvoor u al enige, maar onvoldoende autoriteit hebt verworven.

10.3 Zoekwoorden

Dit zijn uw zoekwoorden, webpagina’s en inhoudsitems die op de voorgrond staan ​​in de lokale organische zoekresultaten en kaartpakketten. Bepaal eerst hoe u tekortkomingen of kansen kunt aanpakken om deze content te optimaliseren, voordat u overgaat op meer concurrerende zoekwoorden of SEO zoekwoorden, waarvoor u minder of geen zichtbaarheid heeft, zoals we allemaal weten, SEO is een lange termijn spel. Deze controle-items moeten elke 6-12 maanden worden beoordeeld, afhankelijk van de grootte en schaal van uw aanwezigheid op het web, voor de beste kans om gevonden te worden door uw lokale doelgroep.

11. Lokale SEO Tips

1. Google Bedrijfsprofiel

Als u uw Google Bedrijfsprofiel nog niet heeft geclaimd en ingevuld, doe het dan nu. Het duurt maar een paar minuten en het is gratis. Dit is namelijk een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om uw local SEO te verbeteren. Elk klein bedrijf of MKB-er zou daarom een lokale SEO check moeten doen.

2. Google Bedrijfsprofiel categorieën

Controleer in uw Google Bedrijfsprofiel account of u de juiste categorieën heeft gekozen. Gebruik voor het beste resultaat zo min mogelijk categorieën. Zorg, dat ze zo nauwkeurig mogelijk zijn. Gebruik bijvoorbeeld geen ‘afhaalrestaurant’ als u een snackbar bent.

3. Google Bedrijfsprofiel beheren – foto’s van uw locatie

Neem bijvoorbeeld foto’s van uw locatie, uw producten, uw personeel, zelfs uw klanten (met toestemming, natuurlijk). Foto’s helpen om uw bedrijf geloofwaardig te maken. Ze dienen tevens als een lokale SEO ranking signaal.

4. Bing Places Zakelijk

Google is de meest spraakmakende en grootste zoekmachine. Bing en Yahoo zijn er echter ook nog. Op de desktop heeft Bing nog een redelijk marktaandeel. Op mobiel en tablet is het aandeel van Google boven de 98%. Zorg ervoor, dat u de tijd neemt om uw Bing Places for Business account te claimen.

5. Online directories / citaten in SEO check

Hoewel we diverse online bedrijvengidsen hebben, moet u ervoor zorgen, dat u ook andere populaire online gidsen heeft geclaimd. Citaten hebben niet zo veel invloed op SEO rankings als vroeger. Daarentegen zijn ze nog steeds belangrijk.

6. Vermeldingen op beoordelingssites in SEO check

Naast de hierboven vermelde online-directories zijn er meerdere beoordelingssites met vermeldingen, die u moet claimen zoals bijvoorbeeld Yelp. Het lijkt erop, dat beoordelingen die rechtstreeks op Google worden geplaatst het meeste gewicht in de schaal leggen. SEO bureau Connect your World kan het met een lokale SEO check van uw website allemaal voor u uitzoeken.

lokale zoekmachine optimalisatie, Google review website

7. Aantal positieve recensies belangrijk voor SEO optimalisatie

Naast het feit, dat u uw vermelding op beoordelingssites claimt, wilt u er zeker van zijn, dat de meerderheid van uw beoordelingen positief is. Volgens Google verbeteren hoogwaardige Google reviews de zichtbaarheid van uw bedrijf. Houd er rekening mee, dat het in strijd is met het beoordelingsbeleid van Google om beoordelingen te vragen. Yelp en andere beoordelingssites hebben bijvoorbeeld een vergelijkbaar beleid. Een negatieve Google recensie is trouwens niet het einde van de wereld. Zie het maar als een kans voor de klantenservice. Google houdt van interactie tussen een bedrijf en haar klanten. Reageer daarom altijd, zowel op een positieve als op een negatieve Google recensie. Als u een review onterecht vindt? Dan is het tegenwoordig mogelijk een Google recensie te verwijderen.

8. Google recensie met zoekwoorden en locatie

Vraag aan de recensenten of ze de locatie en relevante zoekwoorden bij een review. ‘Volgens een lokale SEO studie’. Wanneer reviewers de stad of zoekwoorden gebruiken, stuurt deze signalen naar Google, dat u een vertrouwde lokale onderneming bent.

9. Google recensie met reacties

Uit dezelfde eerder genoemde lokale SEO studie, bleek dat het aantal beoordelingen met een reactie ook bijdroeg aan de local SEO.

10. Percentage van negatieve recensies waarop niet is gereageerd

Het aantal beoordelingen met antwoorden, maar ook negatieve recensies zonder reacties hebben invloed op uw Local SEO ranking. Deze laatste paar signalen maken duidelijk, dat u een plan moet hebben voor het opvolgen van alle online recensies, maar met name voor Google reviews. Een maandelijkse Lokale SEO check is echt noodzakelijk om dit te monitoren.

11. Facebook-bedrijfspagina maken

Veel mensen gebruiken Facebook als een zoekmachine. Daarom heeft dit zijn eigen nummer op de lijst. Zorg ervoor, dat u op zijn minst een bedrijfspagina maakt en werk deze bij met uw website, uren en een beschrijving. Sociale signalen kunnen een beperkte impact hebben, maar ze hebben wel een impact op de sociale SEO van Google.

12. Sociale lijsten voor lokale vindbaarheid

Claim andere sociale lijsten op populaire sociale sites (bijv. Twitter, LinkedIn, Instagram). Doe dit zelfs, als u niet van plan bent super actief te zijn op die sites. Zet een tweet of bericht vast en nodig gebruikers uit om te bellen of uw website te bezoeken. Volg u zelf op welk sociaal platform u het meest actief bent. Mensen verwachten een snel antwoord van bedrijven op sociaal gebied. Zorg er dus voor, dat u een briefje of andere contactgegevens achterlaat, als u het kanaal niet bezet.

13. Consistente NAW voor autoriteit

Zorg ervoor dat uw naam, adres en telefoonnummer consistent zijn in alle bovenstaande vermeldingen, inclusief beoordelingssites, kaarten en sociale media. Google wil er vooral voor zorgen, dat ze juiste informatie verstrekken. Door ervoor te zorgen, dat uw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer exact hetzelfde zijn, kunnen klanten gemakkelijk verbinding maken met uw bedrijf wanneer deze online verschijnt.

14. Mobiele responsive website

Google’s mobiel-eerste indexering is nu uitgerold. Dit betekent, dat Google eerst naar uw mobiele site kijkt. De mobielvriendelijke test van Google kan u daarom op weg helpen om uw website voor mobiel te optimaliseren. Als u alle basisbeginselen behandeld heeft in uw lokale SEO check, is het tijd om eens naar de meer diepgaande local SEO ranking signalen te kijken. Aanpassingen in deze gebieden zullen u verder brengen. Ze geven u een echte kans geven om het Local Pack te bereiken. Houd in gedachten, dat de meeste hiervan geen snelle oplossingen zijn. Ze kunnen zelfs een enorme verschuiving in de SEO strategie vereisen.

15. Structured Data Markup

Er zijn verschillende manieren waarop u gestructuureerde gegevensmarkeringen kunt gebruiken voor lokale SEO, waaronder voor: Meerdere afdelingen. Uur. Adres. Menu. Website. Telefoonnummer. Deze worden sterk aanbevolen door Google. U kunt markeringen toevoegen met de gids van Google of een tool zoals Schema. Het is ook vermeldenswaard, dat er enige onduidelijkheid bestaat over het feit of het opnemen van GPS-coördinaten in gestructureerde gegevens nuttig is.

16. Klikfrequenties goed voor SEO

Uit zoekresultaten blijkt, dat het goed gaat met SEO optimalisatie, dan doet u het goed in lokale SEO. Richt u bijvoorbeeld op zinvolle metatitels en beschrijvingen. Gebruikers vinden op die manier, wat ze verwachten, wanneer ze op uw site aankomen.

17. Gelokaliseerde content

Zorg ervoor, dat u consistent content publiceert, waar u organisch op vindbaar bent, inclusief uw belangrijkste voorwaarde en locatie. Schrijf bijvoorbeeld over lokale evenementen of deel inspanningen om fondsen te werven voor een lokale liefdadigheidsinstelling.

18. Locatie op de pagina + zoekwoord optimalisatie

Optimaliseer bijvoorbeeld niet alleen voor “wasmachine”. Optimaliseer ook voor “wasmachine reparatie Den Haag”.

19. Titel + metabeschrijving

Gebruik indien mogelijk uw trefwoord en locatie in uw titel en meta beschrijvingen. Deze gaat hand in hand met het bovenstaande signaal. Het is echter belangrijk genoeg om het afzonderlijk vermelden waard te zijn.

Linkbuilding strategie, Linkbuilding, SEO backlinks, lokale zoekmachine optimalisatie

Geen verrassing hier! backlinks van websites, die Google vertrouwt, zijn goed voor SEO optimalisatie en dus ook voor local SEO.

Nog een no-brainer. U wilt een reeks inkomende links die relevant zijn, gezaghebbend zijn en organisch zijn opgedaan.

Links van lokale nieuwssites, community blogs, enzovoort bewijzen namelijk, dat uw site wordt vertrouwd door uw buren.

23. Inkomend Local + Keyword gebruiken in ankertekst

Een breed scala aan inkomende backlinks van goed geoptimaliseerde sites is geweldig. De heilige graal is echter een inkomende link van een site met veel autoriteit, die zowel uw stad als uw buurt gebruikt en de belangrijkste sleutelterm.

24. Nabijheid van de zoeker Den Haag

Hoewel u niet kunt optimaliseren voor fysieke locaties, is dit een sterk classificatiesignaal. Daarom is het belangrijk om uw Google Bedrijfsprofiel voorheen Google Mijn Bedrijf te claimen en te beheren. Consistente NAW gegevens zijn daarin van belang..

25. Domein autoriteit van uw website

Volgens Moz Local Search Ranking Factor staat domein autoriteit op de zesde plaats in de top 50 Local Pack Finder-factoren. Het vergroten van uw domein autoriteit is geen snel of eenvoudig proces, maar meer aandacht hiervoor betaalt zich zeker uit.

26. Zet in op Geo specifieke zoekwoorden

Als SEO bedrijf in Den Haag zet ik in op:

Maar bij zoekwoordenonderzoek komt dan ook online marketing bureau Den Haag, marketing bureau Den Haag en digital agency Den Haag naar voren.

12. Landingspagina´s

De SEO industrie heeft ingezoomd op de cruciale rol, die zowel landingspagina´s als product bestemmingspagina’s nu spelen in online marketing. De eerste zal geen verrassing zijn voor lokale SEO’s. De laatste is een steeds groter deel van onze wereld geworden, aangezien de pandemie lokale bedrijven ertoe heeft aangezet tot winkelen in hun websites. 

Engaging content op website

Ten eerste is content niet gelijk is aan blogs. Het is vaak niet de copywriting, dat een landingspagina geweldig maakt. Meestal zijn het zijn functies, zoals bijvoorbeeld:

  • Boekingsknoppen
  • Beoordelingen
  • sociale bewijzen
  • Klant-UGC, zoals foto’s
  • Originele statistieken, die sterk genoeg zijn om backlinks te verdienen
  • Opiniepeilingen en enquêtes
  • Prijzen en erkenningen

Google Bedrijfsprofiel en landingspagina´s

Emily Brady gaf als suggestie om de opname van kenmerken van Googlebedrijfsprofielen op landingspagina’s van locaties aan te moedigen. Ze drong er verder bij lokale SEO’s op aan om de 145 soorten lokale bedrijfsschema’s te gebruiken om de contentstrategie voor deze pagina’s daadwerkelijk te informeren. Ze merkte op, dat MKB-bedrijven maar weinig landingspagina’s hebben om het als concurrentievoordeel mogelijk te maken om handmatig de beste, unieke SEO content te creëren.

Landingspagina onderzoek

Amanda Jordan deed een onderzoek naar de top 10 landingspagina’s van locaties in 50 steden en merkte het hoge percentage op dat deze kenmerken benadrukte. Door zich te concentreren op functies, die klanten echt willen, kunnen lokale bedrijven de al lang bestaande problemen oplossen in verband met landingspagina’s op locaties, namelijk duplicated en dunne content, lage gebruikersbetrokkenheid en gebrek aan conversies.

13. Local SEO en UX Design

De lokale zakelijke markt groeit naarmate meer mensen winkelen en hun tijd lokaal doorbrengen. Dit vertegenwoordigt een belangrijke kans voor uw klanten bij bedrijven in onze gemeenschappen. We weten dat consumenten op zoek zijn naar manieren om met hun favoriete bedrijven in contact te komen op sociale-mediaplatforms zoals Facebook of Instagram. Toch willen ze ook het gemak van een connectie met een bedrijf op hun website. 

Helaas zijn er veel lokale bedrijven die vreselijke websites hebben. Er is dus niet veel nodig om je te onderscheiden van de massa. Focus op navigatiegemak, het toevoegen van social proof, optimaliseren voor mobiel gebruik en het moderniseren van de website van uw klant om de online gebruikerservaring te verbeteren en zakelijke groei op de lange termijn te stimuleren.

Lokale zoekmachine optimalisatie – conclusie

U heeft de lokale SEO check gedaan. Wat betekenen al deze lokale SEO functies voor uw local online marketing strategieën? Het allerbelangrijkste, wat u kunt doen om uw local SEO ranking te verbeteren, is uw Google Bedrijfsprofiel account te claimen en te beheren. Verschillende rangordesignalen hebben betrekking op het niet alleen hebben van een Google Bedrijfsprofiel vermelding. U moet aan de slag met het optimaliseren van uw Google Bedrijfsprofiel. Kies daarom de juiste categorieën, voeg afbeeldingen toe, probeer recensies te krijgen en reageer op recensies.

On page SEO en Off page SEO in Lokale zoekmachine optimalisatie

Het tweede belangrijkste, wat u kunt doen voor lokale SEO is om u te concentreren op een holistische SEO-strategie voor uw website. Bouw bijvoorbeeld een solide linkprofiel en maak nuttige content met zowel lokale zoekwoorden als sleutelbegrippen. Zorg er vervolgens voor, dat uw metabeschrijvingen zijn geoptimaliseerd. Local SEO is namelijk een competitief gebied. Voor de meeste bedrijven zijn er nog tal van gebieden, waar ze kunnen verbeteren. De bovenstaande lijst helpt u bij het verbeteren van uw lokale SEO rankings. Ze vergroten uw kansen om te worden opgenomen in Google’s Local Pack. Het allerbelangrijkste is echter, het helpt uw ​​klanten te vinden.

SEO checklists

Met onze SEO checklists zoals bijvoorbeeld de WordPress SEO checklist kunt u al vast zelf een start maken met de zoekmachineoptimalisatie van uw website.

Gratis SEO tools

Op deze website vindt u ook een lijst met veelal gratis SEO tools, die u nodig zou kunnen hebben bij de SEO optimalisatie van uw website.

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer. Hij voert meerdere keren per week een lokale SEO check uit voor website eigenaren.

SEO specialist inhuren

Connect your World neemt ook SEO projecten aan in de volgende regio’s:

Wilt u ons als SEO specialist inhuren? Of wilt u meer weten over lokale zoekmachine optimalisatie? Bel of mail ons. Uw SEO laten doen is ook een optie. Zo houdt u meer tijd over om te ondernemen.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Overige lokale SEO blogs

Wil je echt alles maar dan ook alles weten over lokale SEO en lokale vindbaarheid? Of wilt u zelfstandig een lokale SEO check uitvoeren? Lees dan de lokale SEO tips in de volgende blogs:

  1. 20 local SEO problemen voorkomen
  2. Lokale SEO check websites
  3. Backlinks kopen
  4. Lokale SEO tips voor MKB bedrijven
  5. Lokale vindbaarheid voor lokale SEO
0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.