• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Lokale SEO tips – 31 stuks voor het MKB

Lokale SEO tips – 31 stuks voor het MKB

Last Updated on 24 maart 2024 by connectyourworld

Lokale SEO tips

Lokale SEO: de sleutel voor meer omzet

Deze blog post staat vol met Lokale SEO tips. Maar wat heeft u daar als lokale ondernemer en als MKB-er precies aan? Er is geen twijfel, dat SEO optimalisatie een belangrijke rol speelt, als u online zaken doet. Een groot aantal personen en mogelijke klanten maakt namelijk gebruik van het internet om lokale ondernemingen op te zoeken. Een groot percentage van deze mensen gaat een dag later naar de fysieke winkel toe. Het verbeteren van de lokale vindbaarheid van uw website door lokale SEO loont dus! Profiteer daarom nu van deze 31 lokale SEO Tips! Een van de belangrijkste tips in lokale SEO betreft het Google bedrijfsprofiel, maar er zijn meerdere waardevolle tips voor local online marketing.

Geschatte leestijd: 30 minuten

Inhoudsopgave

lokale SEO tips, Local SEO

Wat is lokale SEO?

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid in zoekmachines voor lokale bedrijven, voornamelijk bedrijven met fysieke locaties. Door lokale SEO best practices te volgen, kunnen bedrijven het organisch verkeer van zoekopdrachten van klanten in nabij gelegen gebieden verbeteren.

Wat is Google Bedrijfsprofiel?

Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool, waarmee u kunt beheren hoe uw onderneming gepresenteerd wordt op Google Zoeken en Google Maps. Dat omvat het toevoegen van uw bedrijfsnaam, locatie en openingstijden; het monitoren en beantwoorden van klantrecensies; foto’s toevoegen; leren waar en hoe mensen naar u zoeken.

Wat is het verschil tussen Local SEO en standaard SEO?

Een belangrijk onderscheid tussen local SEO en normale SEO is het wel of niet gebruiken van een locatie gebonden zoekterm in de zoekopdracht en het wel of niet verschijnen in de ‘zoek resultaten’ waar de locatie een belangrijk onderdeel is. Zoekmachinemarketing draait om het rangschikken in zoekresultaten zonder afhankelijkheid van een bepaalde locatie (nationaal/internationaal). Daarentegen worden webpagina’s of websites voor lokale SEO ingericht voor regio specifieke resultaten, zoals ‘vlakbij’ en ‘in de buurt’ zoekopdrachten. Hiermee kunnen mogelijke klanten producten en diensten zoeken, die beschikbaar zijn in hun gebied/locatie.

Lokale vindbaarheid

Dus zelfs als u geen bezoekers krijgt in uw bedrijfsgebouw, dan bent u vaak toch gericht op een doelgroep, die zich in hetzelfde gebied bevindt als uw onderneming. Hier zit waarschijnlijk ook een groep personen bij, die lokale ondernemers extra omzet gunnen. Dan komt lokale SEO om de hoek kijken! U moet namelijk wel zichtbaar zijn voor deze personen.

Ongeveer 95% van deze smartphonegebruikers voert lokale zoekopdrachten uit en 61% daarvan heeft het bedrijf gebeld of een bezoek aan de winkel gebracht. 

Deze lokale SEO Tips zijn belangrijk omdat:

De hierboven genoemde statistieken zijn het concrete bewijs, dat de ‘zoekopdrachten’ die door het lokale publiek zijn uitgevoerd in Google, een belangrijk platform kunnen zijn om potentiële klanten aan te trekken. Deze aantallen groeien elk jaar in een hoog tempo. Deze resultaten kunnen ook worden aangeduid als relevante en gekwalificeerde leads. De reden daarvoor is, omdat het publiek naar een bedrijf heeft gezocht, dat hen de producten biedt, die zij nodig hebben. Een positie bovenaan in Google op relevante lokale SEO zoekwoorden kan dus zeer waardevol zijn. We kunnen ook vaststellen, dat dit gekwalificeerde leads zijn. met een hoge conversieratio. 

Lokale SEO Tips, Local SEO

Lokale vindbaarheid – Google SEO tips voor het MKB

Met de nu volgende Lokale SEO Tips gaat u de posities bovenaan in Google innemen op relevante zoekwoorden met een locatie daarin verwerkt. Daarmee behaalt u meer omzet en een hogere winst.

1. Lokale SEO tips – Help mogelijke klanten om uw bedrijf te ontdekken

Veel ‘zoekopdrachten’ op het internet worden uitgevoerd door personen, die de producten of services zoeken, die ze echt vrij snel nodig hebben. Als de SEO optimalisatie van de website van uw lokaal bedrijf goed gedaan is, is uw onderneming het eerste bedrijf, dat ze op de resultatenpagina van Google aantreffen. In veel gevallen kunt u binnenkort een bezoek verwachten. Investeer daarom in het online zichtbaar en vindbaar maken van uw bedrijf. Maak daarvoor gebruik van data uit Google Analytics en Google Search Console om uw website verder te verbeteren en daarmee meer lokale klanten aan te trekken.

2. Verstrekken van informatie aan klanten

Local SEO stelt bezoekers van zoekmachines zoals Google in staat om precies te weten, waarmee ze te maken hebben. Minieme stukjes informatie over kleine dingen, zoals de beschikbaarheid van Wifi, speciale aanbiedingen en nog veel meer kunt u eenvoudig bekend maken. Deze punten kunnen er klein uitzien. Voor sommige klanten kunnen dit echter de belangrijkste argumenten zijn om tot aankoop over te gaan.

3. Kwaliteit bieden en problemen oplossen

Mensen voeren een zoekopdracht uit, wanneer ze iets nodig hebben. Als ze er vervolgens achter komen, dat uw bedrijf of organisatie de oplossing voor hun probleem biedt, is de kans groot, dat ze klant bij u worden. Daarom zijn de meeste leads, die via lokale SEO komen waardevol.

4. Vertrouwen opbouwen bij de doelgroep

Hoe meer informatie u verstrekt op internet, hoe meer uw bedrijf waarschijnlijk als betrouwbaar wordt beschouwd door de mensen. Zodra deze basis van vertrouwen is opgebouwd, zult u zeker een voordelige relatie met uw klanten hebben. 

5. Zoek op services gebaseerde zoekwoorden

De meeste mensen denken niet na over de verschillende manieren, waarop anderen kunnen zoeken naar wat zij doen. Als u bijvoorbeeld loodgieter bent, zullen sommige klanten u vinden door ‘loodgieter’ in Google te typen. Maar anderen zullen zoeken naar vragen met betrekking tot specifieke services, zoals ‘afvoer ontstoppen’. Om die reden moet u beginnen met brainstormen en een opsomming maken van de diensten die u aanbiedt. Dit zal u helpen uw aanwezigheid te maximaliseren voor vragen waarnaar uw klanten zoeken.

Dit is hoe dat eruit kan zien voor een loodgieter:

  • Afvoer ontstoppen
  • Ketel reparatie
  • Ketel installatie
  • Ketel onderhoud
  • Radiator installatie
  • Reparatie gesprongen leiding

6. Google Bedrijfsprofiel instellen

Naast rankings stelt Google  dat klanten 70% meer kans hebben om bedrijven met een volledig bedrijfsprofiel te bezoeken. Ze zijn ook 50% meer geneigd om bij hen te kopen. Het is dus duidelijk dat een volledig en geoptimaliseerd bedrijfsprofiel essentieel is, als u meer klanten wilt aantrekken. Aandachtspunten zijn:

  • Wees specifiek bij het instellen van uw bedrijfscategorie
  • Stel uw openingstijden in (inclusief vakantie-uren)
  • Voeg uw adres toe (als u een winkel heeft)
  • Stel uw servicegebied in (als u klanten en klanten bezoekt of bezorgt)
  • Voeg de producten of diensten toe die u aanbiedt
  • Voeg foto’s toe
  • Vraag klanten om recensies

7. Uw producten en diensten invoeren bij het Google Bedrijfsprofiel

Google staat bedrijven in het Google Bedrijfsprofiel toe om specifieke informatie te uploaden over de producten, die ze aanbieden. Dit kan door potentiële klanten worden bekeken in zowel mobiele als desktop ‘zoekresultaten’. De bedrijfsvermeldingen verschijnen in het Google Bedrijfsprofiel in carrouselindeling en daarnaast op Google Maps in zowel een carrousel als op het tabblad Producten in Zoeken. In beide formaten kunnen gebruikers op de product kaarten klikken voor meer details.

Lokale SEO tips, Google My Business
Voor een goede lokale vindbaarheid is Google Bedrijfsprofiel onmisbaar.

Google Bedrijfsprofiel product vermeldingen werken als volgt

Het uploaden van uw producten naar een Google Bedrijfsprofiel is eenvoudig. Het enige, dat u hoeft te doen, is inloggen op uw Google Bedrijfsprofiel, op Product toevoegen klikken en de stappen volgen. Als u bent ingelogd op het Google account, dat is gekoppeld aan uw Google Bedrijfsprofiel, bent u in staat uw vermelding in de SERP’s aan te klikken en het product direct vanaf daar toe te voegen.

Producten in Google Bedrijfsprofiel toevoegen is eenvoudig.

Producten toevoegen is eenvoudig. U kunt echter niet de volgorde instellen, die ze in de carrousel weergeven. Google geeft ze weer in de volgorde, waarin ze zijn geüpload of bewerkt. Als u de volgorde van de Producten wilt wijzigen, moet u een beetje strategisch zijn. Door een product te bewerken, zelfs een kleine bewerking, komt het naar voren in de carrousel. Als u een product meer op de voorgrond van uw aanbod wilt brengen, maak dan een kleine bewerking en de carrouselvolgorde zal dienovereenkomstig veranderen.

Lead generatie – nieuwe business

Het kan zijn dat u om verschillende redenen bepaalde producten wilt laten zien boven andere. U heeft bijvoorbeeld een voorraadoverschot op een van uw locaties. Door die voorraad op de voorgrond te plaatsen op de Google Bedrijfsprofiel lijst van die locatie, kunnen lokale klanten erop worden gewezen. Hiermee is het mogelijk specifieke producten afhankelijk van hun locatie meer te targeten op relevante doelgroepen.

8. Bij Google Search Console en Bing Webmasters registreren

Als u al een website heeft, moet u zich eerst registreren bij de webmaster hulpprogramma’s van Google en Bing en uw sitemap indienen. Waarom? Het is de correcte wijze om zoekmachines zoals Bing en Google te informeren over uw website en toekomstige content updates. Bovendien is het een uitstekende manier om te achterhalen, hoe uw website presteert tijdens het zoeken.

9. Google Analytics registratie

Hoewel Google Search Console u informatie kan geven vanuit de weergave van zoekmachines, kan Google Analytics u meer informatie geven vanuit de weergave van de gebruiker. Het is noodzakelijk om te begrijpen, hoe gebruikers omgaan met uw website om de kwaliteit van uw content te verbeteren en hen een betere gebruikerservaring te bieden.

10. Schrijf unieke content voor alle lokale landingspagina’s op uw website

Voor bedrijven met fysieke locaties is het maken van landingspagina’s voor uw stad of dorp een geweldige manier om de lokale zichtbaarheid te vergroten. Lokale bestemmingspagina’s laten uw potentiële klanten en Google zien waar uw fysieke locaties zijn, de specifieke gebieden die u bedient en de producten of services die u aanbiedt. De content van deze pagina’s kan relevante informatie bevatten over de specifieke stad of gemeente waarop u zich richt, en de zakelijke zoekwoorden waarop u probeert te scoren. landingspagina’s kunnen ook worden gebruikt als Google Bedrijfsprofiel, URL’s of PPC-advertenties, e-mail en zelfs landingspagina’s voor online directory’s. Als u het goed doet, helpen lokale landingspagina’s bij het opbouwen van vertrouwen en autoriteit voor uw bedrijf in de gemeenschappen die u bedient. 

10.1. Vermijd duplicated content

Voorbij zijn de dagen, dat u dezelfde content op meerdere lokale landingspagina’s kunt gebruiken. Met Google SpamBrain en de nuttige content update moet elke pagina unieke en echt nuttige content hebben. U kunt de plaatsnaam of een paar foto’s niet verwisselen en het dan goed noemen. Zoals John Mueller van Google opmerkte, kunnen deze lokale landingspagina’s met gedupliceerde content worden beschouwd als doorway-pagina’s, wat in strijd is met de richtlijnen van Google.

11. Optimaliseer de titel en beschrijving van uw startpagina

Dit is SEO basiskennis, maar het is erg belangrijk om een ​​juiste titel (en beschrijving) op uw startpagina te hebben. De titel van uw startpagina naast uw merknaam moet ook trefwoorden of zoekwoorden bevatten waarmee gebruikers vertrouwd zijn, verbonden aan het type producten of diensten dat u verkoopt. Uw beschrijving moet uw bedrijf nauwkeurig beschrijven en een inzicht geven om gebruikers te helpen begrijpen, wat ze van uw website kunnen verwachten.

12. Structuur van uw website controleren

Het hebben van een goed geoptimaliseerde sitestructuur is erg belangrijk. Een goede structuur moet het voor zoekmachines gemakkelijk maken om uw content te indexeren en voor gebruikers om uit te zoeken wat ze willen in minder dan drie klikken. Veel eigenaren van kleine bedrijven geven meestal meer voorkeur aan hoe de website eruit ziet, maar een goede structuur hebben is veel belangrijker.

13. Voeg een vermelding van uw onderneming in bedrijfsmappen toe

Lokale SEO is een op een locatie gebaseerde ‘zoek opdracht’. Dit betekent, dat uw fysieke adres feitelijk nodig is voor de diensten, waarvoor een locatie nodig is. Als het adres van de plaats, waar uw onderneming gevestigd is niet wordt bijgewerkt in Google Bedrijfsprofiel en overige online bedrijvengidsen, dan is het erg moeilijk voor uw potentiële klanten om uw onderneming te vinden. Vooral wanneer ze het filteren op ‘dichtbij mij’ zoeken .

14. Plaats uw NAW gegevens consistent en op vele plekken

Nadat u ervoor heeft gezorgd, dat uw locatie bij de mensen bekend is, is het tijd om ervoor te zorgen, dat mensen ook uw naam, adres en telefoonnummer weten. Het vermelden van deze drie in verschillende gidsen en sites is erg belangrijk. Verstrek uw NAW gegevens consistent, zodat Google kan afleiden, dat u een betrouwbaar bedrijf heeft. Hierdoor kunnen veel mensen kennis van uw bestaan ​​krijgen. Deze mensen kunnen contact met u opnemen of uw adres bekijken en binnenkort op bezoek komen.

15. De local pack is the place to be in Lokale SEO

Als er hier problemen zijn, dan zal Google voorkomen, dat uw bedrijf wordt vermeld in de ‘local pack’. De ‘Search Engine Ranking Pagina’ (SERP) van Google reageert op lokaal uitgevoerde zoekopdrachten door ze de bedrijven te tonen, die het meest relevant zijn in de vorm van een fragment. Er worden drie bedrijven genoemd en dit wordt ‘the local pack‘ genoemd. Ze zijn van toegevoegde waarde, omdat deze drie bedrijven helemaal bovenaan de pagina worden genoemd.

Longtail keywords, SEO checklist, SEO checklists, SEO citations, Lokale SEO tips

16. Citaten

Het citaat is niets anders dan een website – listing van een derde partij die uw bedrijf als een referentiepunt gebruikt. Dit citaat zou veel dingen moeten bevatten zoals de naam, de locatie van uw bedrijf of de contactgegevens. Het perfecte voorbeeld is een blog van uw hand op een grote en belangrijke website in uw expertisegebied. Dit kan al dan niet een link bevatten naar uw website. Wat dit doet, is dat Google laat weten dat uw bedrijf betrouwbaar is en dat u wordt gepromoveerd bij het rangschikken. Dit vergroot uw kansen om toegang te krijgen tot het lokale 3-pack waardoor je veel bezoekers krijgt. Hier vindt u een overzicht van de beste lokale citations in Nederland.

Zoekmachineoptimalisatie op lokaal niveau

Zaken, van welk type dan ook, trekken over het algemeen mensen aan om uw producten of diensten te kopen. Maar in de datum van vandaag is er veel concurrentie op de markt en is er geen gebrek aan ondernemers, die dezelfde producten verkopen als u. Om concurrentievoordeel te behalen ten opzichte van uw concurrenten, is het daarom noodzakelijk om in te zetten op lokale SEO. Met zoekmachineoptimalisatie op lokaal niveau kunt u niet alleen op het web zichtbaar zijn voor lokale zoekopdrachten, maar krijgt u ook veel klanten terug.

17. Google Bedrijfsprofiel voor lokale SEO

De belangrijkste lokale SEO tips zijn echter om rekening te houden met de andere zoekmachines dan Google en een goede vermelding in het Google Bedrijfsprofiel te krijgen. Dit is namelijk een gratis optie van Google. Eén van de belangrijkste dingen is het goed gebruik maken van labels. Dit zijn een soort van zoekwoorden, waarmee u goed kan aangeven, wat uw organisatie of bedrijf precies doet. Tot slot willen wij ook nog een lans breken voor de andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Deze zijn wel veel kleiner dan Google, maar hebben toch nog steeds een redelijk marktaandeel. En vergeet in de toekomst ook niet te kijken naar partijen zoals Amazon en Alibaba. Zij gaan zich ook mengen in de strijd om de klant.

18. Houd de vragen en antwoorden van het Google bedrijfsprofiel van uw concurrenten in de gaten

Google Bedrijfsprofiel heeft een geweldige functie, die wonderen kan doen voor het laten groeien van nieuwe bedrijven: de functie voor vragen en antwoorden. Als u het goed gebruikt voor uw eigen organisatie, kan het helpen om nieuwe klanten te converteren. Maar stop daar niet. Besteed ook tijd aan het onderzoeken van de vragen en antwoorden van uw concurrenten. Bekijk wat uw potentiële klanten anderen in uw branche vragen.

Hoe GBP Q&A werkt

Op uw Google Bedrijfsprofiel ziet u mogelijk een knop ‘Stel een vraag’. Eenmaal aangeklikt, worden gebruikers naar een scherm geleid, waar ze een vraag kunnen stellen. Dit volgende stukje is de sleutel. De vraag wordt niet voorgelegd aan de eigenaar van het profiel. Het wordt voorgelegd aan het profiel. Dat betekent, dat het zichtbaar is voor iedereen, die een Google-bedrijfsprofielvermelding ziet. Zodra een vraag op de Google bedrijfsprofiel lijst van uw concurrenten is geplaatst, kunt u deze zien. En zodra de vraag is beantwoord, is die informatie en de betrokkenheid voor iedereen in de toekomst zichtbaar.

Hoe helpt dit bij het opbouwen van nieuwe bedrijven?

Deze vragen zijn een geweldige manier om nieuwe klanten van lokale zoekers aan te moedigen. Vragen worden waarschijnlijk gesteld door mensen, die dat bedrijf nog nooit eerder hebben bezocht, maar zich in uw doelmarkt bevinden. Ze zijn al bezig met het merk, maar hebben wat meer informatie nodig voordat ze zich tot een bezoek verbinden.

Voor uw eigen vermelding

Voor uw eigen GBP kunt u van deze gelegenheid gebruik maken om te praten met een potentiële lokale consument, die zich ver in de conversietrechter bevindt. Als ze zich in het stadium bevinden waarin ze u hebben gevonden en genoeg aan u denken om wat vragen te stellen, kan een doordachte reactie voldoende zijn om ze door uw deuren te zien lopen.

Op de lijst van een concurrent

Kijk welke vragen de klanten en potentiële klanten van uw concurrenten stellen. Gebruik dit om de informatie op uw eigen profiel en website beter in te vullen.

19. Tweak een Google – product vermelding om meer bekendheid te krijgen

Google staat bedrijven met Google Bedrijfsprofiel toe details te uploaden van de producten, die ze aanbieden. Dit kan door potentiële klanten worden bekeken in zowel mobiele als desktop-zoekresultaten. De vermeldingen verschijnen in GBP in een carrouselindeling op ´kaarten´ en zowel in een carrousel als op het tabblad Producten in Zoeken. Beide formaten stellen gebruikers in staat om op de product kaarten te klikken voor meer informatie, om te bellen of om de website te bezoeken.

Hoe GBP – product-vermeldingen werken

Het uploaden van uw producten naar een Google bedrijfsprofiel is eenvoudiger geworden. Google heeft een nieuwe manier uitgebracht om dit te doen, genaamd ‘ Pointy ‘. Pointy is een apparaat, dat wordt aangesloten tussen de barcodescanner en het kassa apparaat. Terwijl producten worden ingescand, voegt Pointy ze toe aan Google. Dit is een snelle manier om uw product voorraad te uploaden naar uw Google Bedrijfsprofiel. Hier zijn echter beperkingen aan verbonden, aangezien Pointy alleen in sommige landen beschikbaar is en ook niet geschikt is voor producten zonder barcode (bijvoorbeeld bosjes bloemen). Het is nog steeds mogelijk om producten handmatig te uploaden. Meld u eenvoudig aan bij uw profiel en klik op Profiel bewerken > Producten > Product toevoegen .

Hoe helpt dit bij het opbouwen van nieuwe bedrijven?

Mogelijk wilt u om verschillende redenen sommige producten beter laten zien dan andere. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat u een overschot aan voorraad heeft op een van uw locaties. Door die voorraad op de voorgrond te plaatsen in de GBP lijst van die locatie, kunnen lokale klanten erop worden gewezen. Hiermee kunt u specifieke producten meer targeten op relevante doelgroepen, afhankelijk van hun locatie. ´Seizoen producten´ kunnen bijvoorbeeld beter als eerste geserveerd worden. Dit kan de zichtbaarheid van uw product op precies het juiste moment vergroten voor een nieuwe klant op uw doel locatie om ze te zien.

20. Streef ernaar om snippets te krijgen

Uitgelichte fragmenten krijgen meer zichtbaarheid, dan enige andere positie op de pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines. Een fragment is zelfs meer prominent dan de bovenste positie en wordt vaak de 0-positie genoemd. U kunt het bewijs hiervan zien in de volgende schermafbeelding. U moet ernaar streven om aanbevolen fragmenten voor uw content te krijgen, als u verzekerd wilt zijn van zichtbaarheid en meer verkeer naar uw site wilt trekken. Hoewel er geen garanties zijn om dit doel te bereiken, zijn er enkele tactieken, die u helpen, uw kansen op het krijgen van aanbevolen fragmenten te verhogen. 

  1. Het is eenvoudiger om aanbevolen fragmenten te krijgen, als u al op de eerste pagina staat. Dus begin met het focussen van uw inspanningen om uw content te verbeteren, waarvoor u al op de eerste pagina staat.
  2. Verbeter uw opmaak, zodat Google gemakkelijker snapt waar uw content over gaat. Vat uw punten samen in lijsten en opsommingen, omdat deze gemakkelijker te begrijpen zijn voor de zoekmachine. Zorg ervoor, dat u H3-tags in uw sub-koppen gebruikt, omdat Google deze tags soms opnieuw opslaat in opsommingstipjes in aanbevolen fragmenten.
  3. Als u volledig nieuwe content maakt, moet u zich op vragen richten, omdat deze meestal meer aanbevolen fragmenten bevatten. U kunt platforms zoals Quaora en Answer the Public gebruiken om veel gestelde vragen over uw target zoekwoorden te ontdekken.
Lokale SEO tips, Google recensie, Google review
Bij het kopen van een product of dienst wordt het steeds gebruikelijker om een Google recensie te plaatsen. Besteed daarom aandacht aan het verkrijgen van Google reviews. Ze zijn namelijk belangrijk voor het aankoopproces.

21. Google recensie of Google reviews goed zichtbaar maken 

Klantrecensies of Google Reviews zijn essentieel voor succesvolle lokale SEO en voor succesvolle bedrijfsactiviteiten in het algemeen. Dit is, omdat mensen de reputatie van uw bedrijf willen weten voordat ze een nieuwe klant worden. Recensies bieden nuttige informatie aan potentiële klanten, hebben een directe impact op de zoekresultaten en vormen een bron van sociaal bewijs. Al deze factoren kunnen ertoe bijdragen, dat uw bedrijf de voorkeur van de klant krijgt boven de concurrentie! We schreven een blog over wat een Google Review schrijven je kan opleveren.

Lokale SEO tips – Google recensies

Dus hoe kunt u echte klantrecensies krijgen om die positieve effecten op uw bedrijf te zien? Een manier waarop u dit kunt doen, is door contact op te nemen met uw bestaande klantenbestand. Vraag hen via e-mail of sociale media om een ​​recensie achter te laten met een aanbieding zoals een korting in de winkel, online kortingsbon of punten in uw loyaliteitssysteem. Zorg ervoor, dat het beoordelingsgedeelte van uw website gebruiksvriendelijk is en moedig klanten aan om ook beoordelingen achter te laten op sites van derden, zoals Yelp en Tripadvisor. 

Aandachtspunten voor Google recensies zijn:

  • Herinner klanten eraan om Google reviews achter te laten. U kunt een beoordelingslink maken en delen via het Google Bedrijfsprofiel
  • Richt u op het ontvangen van recensies op uw Google bedrijfsprofiel
  • Reageer op reviews om vertrouwen op te bouwen (hiervoor heeft u een geverifieerd Google-bedrijfsprofiel nodig)
  • Bied of accepteer geen geld in ruil voor recensies (Dit is in strijd met de voorwaarden van Google )
  • Ontmoedig slechte recensies niet en vraag geen goede recensies van klanten (Dit is in strijd met de voorwaarden van Google)
Lokale SEO tips, Google Maps
Voor lokale SEO meldt u uw website bij Google Maps.

22. Google Maps slim gebruiken

Een ding, dat u misschien niet weet, is dat Google Maps SEO gebruikt om resultaten te retourneren. U heeft een Google Maps – ranglijst, die wordt bepaald door twee belangrijke dingen: rang en nabijheid. Het is duidelijk, dat nabijheid niet iets is, dat gecontroleerd kan worden. Het betekent praktisch, dat zoekresultaten op Google Maps worden weergegeven op basis van de fysieke locatie van de gebruiker. Als u bijvoorbeeld restaurants in Den Haag of in Amsterdam zoekt en die van u ligt 5 km verderop, dan verschijnt deze niet als eerste. Ook kunt u bij Google Maps foto’s toevoegen en de rest van uw gegevens updaten. Bij uw naam kunt u zelf nog een relevant zoekwoord kwijt.

Google Maps, Lokale SEO Tips

SEO rankings Den Haag

Rankings zijn veel belangrijker, en u kunt er invloed op uitoefenen. Google analyseert verschillende dingen, zoals bijvoorbeeld:

  • Recensies
  • Sterbeoordelingen
  • Lokale zoekwoorden
  • Optimalisatie van Google Bedrijfsprofiel vermelding. 

Daarom moet u alle vereiste informatie invullen. Voeg openingstijden en foto’s toe. Onthoud, dat als u de dingen goed doet, zelfs de SEO ranking factoren, die niet onder controle kunnen worden gehouden, zoals nabijheid, worden verbeterd. Stel, dat u een restaurant runt en er zijn 2 andere restaurants op 50 meter afstand van u. Als iemand in de buurt is op zoek naar een restaurant, kan hij / zij Google Maps gebruiken. De aanbevelingen zijn geordend op rang, omdat ze zo dicht bij elkaar liggen.

23. Optimaliseer de zakelijke website voor mobiele gebruikers

Helaas zijn de meeste bedrijfseigenaren gefixeerd op het gebruik van strategieën die de SEO-resultaten snel verbeteren. Daardoor realiseren ze zich niet, dat ze veel belangrijkere dingen missen. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het niet optimaliseren van de website voor mobiele gebruikers.

24. Houdt de Google Bedrijfsprofiel Q & A van uw concurrenten in de gaten

Google Bedrijfsprofiel heeft een geweldige functie, die wonderen kan doen voor het laten groeien van nieuwe klanten: de Q & A functie. Als u het goed gebruikt voor uw eigen organisatie, kan het helpen om klanten te converteren, die anders uw neus voorbij gaan. Maar stop daar niet. Besteed ook tijd aan het onderzoeken van de Q & A’s van uw concurrenten. Bekijk wat uw potentiële klanten aan anderen in uw branche vragen.

Hoe werkt Google Bedrijfsprofiel Q&A?

Op uw Google Bedrijfsprofiel ziet u mogelijk een knop ‘Een vraag stellen’. Eenmaal aangeklikt, worden gebruikers doorgestuurd naar een scherm waar ze een vraag kunnen indienen. Dit volgende stukje is de sleutel. De vraag wordt niet ingediend bij de eigenaar van het profiel. Het wordt ingediend bij het profiel. Dat betekent, dat het zichtbaar is voor iedereen, die een Google Bedrijfsprofiel vermelding ziet. Zodra een vraag is gepost op de Google Bedrijfsprofiel vermelding van uw concurrenten, kunt u deze zien. En zodra de vraag is beantwoord, is die informatie en de betrokkenheid er voor iedereen in de toekomst om te zien.

Hoe helpt dit bij het opbouwen van nieuwe business?

Deze vragen zijn een geweldige manier om nieuwe klanten van lokale zoekers aan te moedigen. Vragen worden waarschijnlijk gesteld door mensen, die dat bedrijf nog nooit eerder hebben bezocht, maar zich wel in uw doelmarkt bevinden. Ze zijn al betrokken bij het merk, maar hebben wat meer informatie nodig, voordat ze zich committeren aan een bezoek.

Voor uw eigen vermelding

Op uw eigen Google Bedrijfsprofiel profiel kunt u van deze gelegenheid gebruikmaken om te praten met een potentiële lokale consument die zich ver in de conversietrechter bevindt. Als ze zich in het stadium bevinden, waarin ze u hebben gevonden en voldoende aandacht aan u besteden om wat vragen te stellen, kan een doordacht antwoord voldoende zijn om ze door uw deuren te zien lopen.

Op de vermelding van een concurrent

Kijk welke vragen de klanten en potentiële klanten van uw concurrenten stellen. Gebruik dit om de informatie op uw eigen profiel en website beter in te vullen. Als u merkt, dat er veel vragen worden gesteld over de beschikbaarheid van pizza’s zonder gluten van andere pizza ketens in uw omgeving, wilt u er bijvoorbeeld voor zorgen, dat u uw glutenvrije producten onder de aandacht brengt op uw site en vermelding. Met dit soort onderzoek kunt u lokale concurrenten een stap voor blijven, vooral als de vragen, die hen zijn gesteld enigszins negatief van toon zijn.

Lokale SEO tips – Google Bedrijfsprofiel

Beantwoord de vragen, die aan uw concurrenten worden gesteld op uw eigen website en Google Bedrijfsprofiel, voordat iemand erom vraagt. Dit kan u een aanzienlijk voordeel opleveren ten opzichte van uw lokale concurrenten voor het binnenhalen van nieuwe klanten in uw regio. Wanneer u proactief een vraag van potentiële klanten beantwoordt voordat ze die zelfs maar hoeven te stellen, laat u zien, dat u hun behoeften en wensen begrijpt.

25. Lokale SEO Tips – Structured Data

Om goed te scoren met lokale SEO zal u gebruik moeten maken van Schema. Dat klinkt als iets ingewikkelds, maar dat hoeft het niet te zijn. Met Schema voegt u kleine stukjes code toe, waarmee u het Google nog gemakkelijker maakt om te ontdekken waar een webpagina of een website over gaat. Dit kan in de volgende zaken toegevoegd worden:

  1. Persoon
  2. Artikel
  3. How to
  4. FAQ
  5. Lokaal bedrijf
  6. Diensten
  7. Video object
  8. Evenement
  9. Review
  10. Product
  11. Recept
  12. Image license

Naar verwachting zal in 2024 meer dan 50% van de zoekopdrachten van Voice search vandaan komen. Hoe gaat u daarop inspelen? Het gebruik van een smartspeaker kenmerkt zich doordat de speaker veelal vragen wordt gesteld. Denk bijvoorbeeld aan: Wat wordt het weer vandaag? Hoe laat is de voetbalwedstrijd van Feyenoord in Rotterdam? Normaal zou u voetbalwedstrijd, Feyenoord en eventueel Rotterdam erachter intikken. Gebruikers gaan slechts 1 resultaat ontvangen en dat is jammer. Zoekvragen zijn daarom langer en natuurlijker geformuleerd en vaak wordt er dus een vraag gesteld. Tot slot zijn de commando’s navigeren en informeren via Voice Search veel duidelijker.

Lokale SEO Tips, Mobile SEO
Ruim 70% van het verkeer op je website komt via de mobiel op je website terecht.

27. Lokale SEO Tips – Mobile SEO

Houd er rekening mee dat de meeste lokale zoekopdrachten tegenwoordig worden uitgevoerd met behulp van een mobiel apparaat. Daarom moet de site volledig responsive zijn. Dit betekent, dat deze er perfect uitziet op elk mogelijk schermformaat. Het goede nieuws is, dat het nu heel eenvoudig is om responsieve websites te maken. Als dat niet het geval is, moet u een ontwikkelaar inhuren en zijn de benodigde wijzigingen eenvoudig door te voeren. Bij een content management systeem zoals WordPress, houden alle moderne thema’s hier rekening mee.

28. SEO Linkbuilding met een lokale insteek

Registreer uw bedrijf op lokale telefoongidsen Als u een vermelding in vertrouwde lokale mappen heeft, kunt u uw positie verbeteren voor lokale zoekopdrachten. Dit is een van de belangrijke lokale SEO tips. Stimuleer Google reviews en beantwoord ze. Het hebben van echte beoordelingen op vertrouwde platforms zoals Google Bedrijfsprofiel, Facebook of Yelp, helpt veel als het gaat om lokale SEO. Zorg ervoor, dat u uw klanten prikkelt om een ​​Google recensie te schrijven. Reageer op elke beoordeling, zowel goed als slecht!

29. Maak een analyse van uw belangrijkste concurrenten

Als uw doel is om bovenaan Google te komen, moet u er rekening mee houden, dat de concurrentie ook niet stil zit. Deze concurrentie kan ook al jaren bezig zijn met haar website. Dit kan betekenen, dat deze website een hoge autoriteit heeft gekregen van Google. Met andere woorden Google vertrouwt, deze website en is van mening, dat u dat u op deze website het antwoord vindt, waar u naar op zoek bent. Voor u betekent dit, dat u extra energie moet steken in het optimaliseren van uw website. Ook bij Lokale SEO voor MKB bedrijven is er winst te behalen met relatief kleine ingrepen. Als u Connect your World wilt inhuren als SEO specialist, vertel ik u er graag meer over en geven wij u nog meer Lokale SEO tips.

30. Lokale SEO checklist

Op deze website staan tal van lokale SEO tips en SEO advies voor elke website in de diverse SEO checklists, zoals deze Lokale SEO checklist.

Lokale SEO Tips, Local SEO

31. Super lokale SEO

Wil jij maximaal profiteren van lokale SEO? Zet dan in op super lokale SEO content! Waarbij je bij Lokale SEO je voornamelijk richt op steden, richt je jezelf bij super lokale SEO op: wijken, stadsdelen,, straten en de bekende herkenningspunten. Door je nog specifieker op een bepaald gebied te richten, laat je de concurrentie achter je en komen topposities bovenaan in Google sneller in het zicht. Je hebt dan optimaal profijt van zoekopdrachten op de mobiel in de buurt van jouw bedrijf of winkel.

Wat zijn de stappen voor super lokale SEO?

Super lokale SEO is met name interessant voor je website bezoekers op mobiel. Daarom is het mobiel vriendelijk maken van je website de eerste stap. Daarnaast is een Google Bedrijfsprofiel van belang om een toppositie in Google Maps en in de Local 3 Pack te krijgen. Vervolgens heb je super lokale SEO content nodig voor je website en je Google Bedrijfsprofiel.

Hoe zorg je voor super lokale SEO content?

Super lokale SEO start zoals elke SEO strategie met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Plaats vervolgens je super lokale zoekwoorden consequent in op jouw site en je Google Bedrijfsprofiel om een betere ranking in jouw omgeving te krijgen. Voeg deze lokale zoekwoorden toe bij:

  • Titels
  • Content (bodytekst en tussenkoppen)
  • Meta-descriptions
  • Alt-teksten van Google afbeeldingen
  • Google Bedrijfsprofiel Bedrijfsomschrijving
Lokale SEO Tips, Content marketing tips

Super lokale SEO content tips

Voor inspiratie vind je hieronder een paar tips:

  • Neem in je routebeschrijving niet alleen je adres op. Onderzoek ook de omgeving eens. Wat zijn de herkenbare punten? School, universiteit, station etc..
  • Zet foto’s van de omgeving en bekende herkenningspunten op je site en op je Google Bedrijfsprofiel. Benoem de naam in de alt tekst en in de bestandsnaam.
  • In het Google Bedrijfsprofiel heb je 750 tekens om jouw bedrijf te omschrijven en te promoten. Zorg er voor, dat ook hier sommige bekende herkenningspunten, straten en buurten benoemd worden.
  • Blog posts zijn een geschikt middel om over een lokaal georganiseerd evenement te schrijven. Gebruik in je blog post deze super lokale zoekwoorden gebruikt

Hyper lokale SEO in de praktijk

Om de lokale vindbaarheid te vergroten kan je bijvoorbeeld ook in Google tikken ‘makelaar in de buurt’ of ‘kapper dichtbij’. Google onderzoek heeft inmiddels aangetoond, dat je extra punten scoort als je super lokale SEO goed op orde hebt. Op die manier ligt een positie bovenaan bij Google in de Local 3 Pack, Google Maps en de zoekresultaten voor het grijpen.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

SEO specialist MKB

De auteur is een ervaren SEO specialist en Content Marketeer uit Den Haag. Hij is eigenaar van Connect your World, een SEO bureau in Den Haag. Hij heeft veel kennis in huis en kan u nog veel meer Google SEO tips of SEO blog tips geven.

SEO specialist inhuren

U kunt bij SEO bureau Connect your World ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:

Lokale SEO Tips

Heeft u nog meer lokale SEO tips? Geef het door en laat een reactie achter. Wilt u ons als lokale SEO specialist inhuren en uw lokale vindbaarheid vergroten? Bel of mail ons. Lees anders stug verder, check deze Google SEO tips en krijg antwoord op de vraag: “Wat is SEO?”

SEO tarieven

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

Free SEO tools

In deze lijst met veelal gratis SEO tools vindt u de tool die u nodig heeft voor SEO optimalisatie van uw website.

connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.