• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Lokale reviews en SEO

Lokale reviews en SEO

Lokale SEO reviews, lokale vindbaarheid, Lokale SEO
Lokale SEO reviews, lokale vindbaarheid, Lokale SEO

SEO Review belangrijk voor lokale SEO

Lokale SEO Reviews zijn van groot belang voor uw lokaal bedrijf. Onderzoek toont aan, dat een positieve SEO review de belangrijkste factor is voor consumenten, die een aankoop overwegen. Een recensie van/via Google Mijn Bedrijf (GMB) kan daarom van invloed zijn op de SEO ranking en (aankoop)beslissingen van een consument. Volgens hetzelfde onderzoek hierboven vermeld, is Google nu de nummer één website voor ranglijsten en beoordelingen, in termen van totale volume.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Wat is een Google Review?

Een Google Review is in feite een online beoordeling voor het product of dienst, die u aanbiedt. Door Google Mijn Bedrijf te installeren, geeft u uw klanten de mogelijkheid om een online beoordeling achter te laten. Een Google Recensie kan van invloed zijn op de SEO rankings van uw website of pagina. Online is de klant steeds meer op zoek naar houvast, controle & zekerheid. Een recensie is een vorm van ‘user generated content’, waar de potentiële klanten zeker belang aan hecht. Het grootste voordeel is, dat Google de hoeveelheid sterren in de lokale zoekresultaten weer geeft in de zoekresultaten, wat gunstig is voor uw click through ratio (CTR).

Lokale SEO reviews belangrijk voor SEO rankings

Online beoordelingen vertegenwoordigen een onbevooroordeelde mening over een bedrijf. Google recensies zijn namelijk ‘crowd sourced’ informatie, die in het ideale geval niet afkomstig is van de bedrijfseigenaar of iemand, die is betaald om deze te promoten. Als zodanig is het geen verrassing, dat Google nu beoordelingen in zijn SEO ranglijst verwerkt. De affiniteit van Google voor recensies is bijvoorbeeld vergelijkbaar met de manier, waarop de zoekmachine bedrijven beloont, die backlinks van andere websites ontvangen. Hoe meer andere mensen het over uw bedrijf hebben, hoe hoger Google uw website rangschikt.

Reviews Google

Google onthult niet de reden achter zijn zoekalgoritme. Maar er zijn een paar dingen, die we kunnen afleiden over hoe Google beoordelingen gebruikt in zijn zoekresultaten. Hier zijn bijvoorbeeld drie punten, die u moet weten over een Google review op Google Mijn Bedrijf.

1. Beoordelingen met zoekwoorden één na grootste SEO factor

Nu Google, Google+ niet langer gebruikt en lokale functies toevoegt aan Google Mijn Bedrijf, worden Google reviews van GMB een steeds belangrijkere factor voor SEO optimalisatie. Beoordelingen, die zoekwoorden bevatten, zijn zelfs de op één na grootste SEO factor om te bepalen waar een lokaal bedrijf in het ‘lokale pakket’ wordt weergegeven. Het ‘lokale pakket’ ook wel ‘local pack’ genoemd, is het vak boven aan de zoekresultaten, onder de kaart. Nabijgelegen lokale bedrijven die overeenkomen met de gezochte term. Het is het eerste, wat consumenten zien, nadat ze een zoekopdracht uitvoeren. Uit voornoemd onderzoek blijkt, dat uw bedrijf vaker in dit lokale pakket verschijnt als het beoordelingen heeft waarin wordt vermeld:

Google Mijn Bedrijf Q&A

Een Google recensie kan u helpen bij het rangschikken voor zoekwoorden. Maar er is nog een andere mogelijkheid om SEO content aan uw Google My Business pagina toe te voegen. ‘Google Q&A’ is een GMB functie die ‘crowdsourced’ vragen weergeeft, waarop bedrijven en consumenten antwoorden kunnen geven. Net als Google reviews worden die vragen en antwoorden ook weergegeven in de zoekresultaten, als ze over zoekwoorden beschikken. Google staat eigenaren van bedrijven toe om Google Q&A vooraf in te vullen met veel gestelde vragen en antwoorden. Dit is een functie, waarvan slimme ondernemers kunnen profiteren. U kunt deze vooraf ingevulde vragen en antwoorden vullen met zoekwoorden in een poging om uw SEO rankings te verbeteren.

2. Betrokkenheid is een tweerichtingsverkeer

U heeft waarschijnlijk gehoord, dat betrokkenheid van belang is op sociale media. Betrokkenheid is echter even relevant voor Google Mijn Bedrijf. In plaats van dat consumenten op uw Facebook berichten plaatsen of commentaar geven op de foto’s van uw bedrijf, hoopt u dat ze recensies achterlaten bij Google Mijn Bedrijf en vragen plaatsen in Google Q&A. Op dezelfde manier kunt u uw consumenten aanspreken door te reageren op hun beoordelingen en hun vragen te beantwoorden op Google Q&A.

Negatieve SEO reviews verdienen een reactie

Google Mijn Bedrijf heeft een ondersteuningspagina met de titel ‘Hoe u uw positie op Google kunt verbeteren’. In die gids raadt Google bedrijven aan: ‘Communiceer met klanten door te reageren op beoordelingen, die zij over uw bedrijf nalaten’. Dit geeft aan dat antwoorden van invloed kunnen zijn op de SEO rankings van uw bedrijf. Als er niets anders is, kan uw reactie de manier waarop een klant over uw bedrijf denkt te veranderen en ervoor zorgen, dat ze hun negatieve Google recensie naar een positief punt veranderen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld, dat 89% van de consumenten bereid is om een ​​negatieve Google review te wijzigen op basis van hoe het bedrijf reageert.

3. Recensies verdien clicks en clicks verdienen zichtbaarheid

Zoals opgemerkt, zijn beoordelingen van belang om redenen die buiten SEO liggen. Onderzoek toont ook aan, dat beoordelingen de belangrijkste factor zijn die consumenten gebruiken bij het kiezen tussen lokale bedrijven. En meer dan 50% van de consumenten geeft bedrijven minder dan een viersterren waardering. Hoe beter uw beoordelingen of recensies, hoe waarschijnlijker het is dat consumenten uw bedrijf kiezen voor een concurrent. Dit is echter nog steeds gerelateerd aan SEO optimalisatie, omdat Google websites lijkt te belonen met een hoge organische klikfrequentie. Het hebben van goede Google reviews kan namelijk uw websiteverkeer doen toenemen, wat op zijn beurt uw SEO ranking verhoogt en een positieve feedbackloop creëert.

Reviews Google – conclusie

Op basis van de bovenstaande bevindingen kunnen we concluderen, dat Google Mijn Bedrijf profielen en de bijbehorende beoordelingen cruciale SEO optimalisatie componenten zijn voor lokale bedrijven. Zorg er daarom voor, dat u uw Google Mijn Bedrijf profielen claimt en beheert en

  • Reageer op elke Google recensie of review (ook als ze minder goed zijn, dan u had verwacht)
  • Vragen naar een review mag, maar push het niet. Een klant ergeren is nadelig voor uw klanttevredenheid.
  • Focus op platforms, die uw klanten het meest waarschijnlijk zullen gebruiken. Voor uw SEO is een Google review of Google recensie echter het belangrijkst.
  • Kijk eens naar legitiem betaalde beoordelingsprogramma’s zoals Amazon Vine.

SEO optimalisatie & Lokale SEO Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Onder andere hebben wij meerdere SEO projecten afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij. Ook op Mijn Facebook Pagina vindt u een overzicht van mijn blogs over SEO & Content Marketing.

SEO checklist

Gebruik deze SEO checklist en verbeter uw website.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.