• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Lokaal bovenaan in Google, hoe kom ik daar?

Lokaal bovenaan in Google, hoe kom ik daar?

Lokaal bovenaan in Google
Local SEO is belangrijk voor uw omzet

10 lokale SEO tips om lokaal bovenaan in Google te komen.

Lokale SEO in 2018

Lokaal bovenaan in Google en uw concurrent voorblijven is nog nooit zo makkelijk geweest. Het afgelopen jaar was namelijk een belangrijk jaar voor lokaal zoeken. Google is de gigant gebleven in lokale SEO. Bedrijven vertrouwen namelijk sterk op Google in de organische resultaten en Google Maps. In 2018 heeft het team van Google Mijn Bedrijf meer nieuwe lokale zoekfuncties getest en geïmplementeerd dan ooit tevoren. Sommige zoekfuncties hebben wel meer impact dan andere, maar al met al zijn er voldoende tools om lokaal bovenaan in Google te komen. In dit artikel schets ik de top 10 van nieuwe functies, waarvan je op de hoogte moet zijn.

Heb je haast? Lees dan deze Lokale SEO checklist.

1. Gebruik zoekopdrachten om de trefwoorden te bekijken die u ziet in Local Search & Maps

Toen Search Queries voor het eerst werden uitgebracht in juli 2018, was het een ‘game changer’ voor lokale SEO. Voorheen was het niet eenvoudig om te zien, voor welke zoekwoorden uw Google Mijn Bedrijf vermelding werd weergegeven. Uw beste gegevensbron was Google Search Console. Search Console rapporteert over verkeer van zowel Google Mijn Bedrijf als van organische resultaten. De oude methode, waarbij gebruik werd gemaakt van url parameters, gaf u ‘gegevens’ via Google Search Console. De nieuwe gegevensset in Google Mijn Bedrijf biedt u daarentegen de mogelijkheid om ‘unieke gebruikers’ te zien. Dit is wat anders, dan vertoningen omdat een enkele gebruiker namelijk verschillende vertoningen kan maken.

Linkbuilding is ook hier belangrijk

De ondersteuningsdocumentatie van Google suggereert, dat deze gegevens het best kunnen worden gebruikt om Google berichten en advertenties te maken. Ik gebruik de gegevens voor optimalisatie van zoekwoorden op de pagina en zorg ervoor, dat de vragen met betrekking tot producten en diensten worden weergegeven in de Google Mijn Bedrijf vermelding. Als uw klanten bijvoorbeeld regelmatig op zoek zijn naar ‘bakfietsen’, zorg er dan voor dat er beelden van dat product zijn geüpload naar uw aanbieding. Zorg er vervolgens voor, dat uitgaande links rechtstreeks naar dat product zijn ontwikkeld. Zoekopdrachten zijn de laatste tijd verreweg de meest opwindende ontwikkeling bij lokale SEO. Profiteer van deze gegevens!

2. Laat klanten u direct door uw aanbieding berichten sturen

Een nieuwe functie die nu in bepaalde landen beschikbaar is, is de mogelijkheid voor klanten om berichten te verzenden via Google Zoeken en Maps. Als u deze functie in uw vermelding wilt activeren, moet u eerst de nieuwe Google Mijn Bedrijf app voor iOS of Android installeren. Na installatie is dit de manier om de functie te activeren:

  • Open de Google Mijn Bedrijf app.
  • Als u meerdere locaties heeft, opent u de locatie waarvoor u dit wilt inschakelen.
  • Tik op Klanten> Berichten> Aanzetten.

U kunt nu naar klanten berichten navigeren om op nieuwe berichten te reageren. U krijgt een pushmelding telkens wanneer u een bericht ontvangt. Deze functie is nog niet zo prominent aanwezig in aanbiedingen en niet beschikbaar op desktop. Dit zal in de toekomst wel gebeuren.

Voordat je deze functie inschakelt, adviseer ik om een proces op te zetten, waarin de juiste persoon de meldingen ontvangt. Op deze wijze heeft deze persoon voldoende tijd om tijdig te reageren. Geef uw klanten de mogelijkheid om u een korte vraag te stellen, die kan leiden tot een verkoop. Lokaal bovenaan in Google komen heeft dus een grote meerwaarde.

3. Beheer eenvoudig 100+ locaties met het Agency Dashboard

Toen het Agency Dashboard halverwege vorig jaar voor het eerst bij alle gebruikers werd uitgerold, waren er enkele bugs. Deze maakten de overstap van het standaard dashboard erg pijnlijk. Gelukkig zijn veel van die fouten nu gladgestreken. Het nieuwe dashboard werkt zoals het bedoeld is. In plaats van toegang te verlenen via verschillende Gmail accounts aan ons hele team, zijn we nu in staat om bepaalde locatiegroepen toe te wijzen aan onze accountmanagers. We kunnen nu effectiever uitnodigingen versturen en ontvangen om lijsten te beheren, wanneer we een nieuwe klant aan boord krijgen. Als u voor uw eigen bureau werkt of deze beheert, raad ik u aan u aan te melden. Dit is een belangrijke stap om lokaal bovenaan in Google te blijven als u met meerdere locaties lokaal vertegenwoordig bent.

4. Voeg producten toe aan uw aanbiedingen

Op mobiele apparaten kunt u producten nu zichtbaar maken in uw Google Mijn Bedrijf vermelding via het tabblad Producten. Afhankelijk van uw vermeldingscategorie, kunt u een verzameling producten aan uw vermelding toevoegen met een call-to-action. Op deze wijze leidt u die bezoekers naar de bijbehorende productpagina.

Om een ​​verzameling live te krijgen, moet u het volgende doen:

  • Ga via het dashboard van Google Mijn Bedrijf naar het tabblad Producten (bèta).
  • Klik op + Producten toevoegen.
  • Geef de verzameling een naam en beschrijving.
  • Voeg een product toe met een: foto, productnaam, prijs en beschrijving.
  • Selecteer Verzameling toevoegen om op te slaan.

Ik vind dit een waardevolle functie, omdat u nu gemakkelijk uw producten kunt promoten, wanneer iemand op uw aanbieding afkomt. Momenteel staat het product, dat u uploadt niet in de zoekresultaten van Google. Ik zou aanraden om uw bestverkopende producten toe te voegen aan uw aanbieding. Houd wel de prijzen up-to-date, als dat van tijd tot tijd anders is.

5. Geen producten? Voeg in plaats daarvan diensten toe aan uw vermelding

Om te zien of deze functie van toepassing is op uw vermelding, navigeert u naar Info in het dashboard en selecteert u Services. Net zoals restaurants een menu aan hun vermelding kunnen toevoegen, kunt u nu uw eigen services in een vergelijkbare indeling toevoegen. Vergelijkbaar met het toevoegen van een collectie zoals u dat doet met het tabblad Producten, kunt u een sectie toevoegen met elke naam waarvan u denkt dat die het meest geschikt is. In tegenstelling tot het tabblad Producten kunt u via deze functie niet rechtstreeks een link maken naar de bijbehorende bestemmingspagina op uw website. Dus zorg ervoor dat u alle nodige informatie verstrekt bij het uitwerken van uw aanbod.

6. Voeg een beschrijving toe aan uw lijst met nuttige informatie over uw bedrijf

Omdat Google Plus eerder wordt afgesloten dan verwacht, is het lokale team begonnen enkele van die functies over te nemen naar Google Mijn Bedrijf. Voor lokale bedrijven is het zeker een overwinning om een ​​beschrijving aan uw vermelding toe te voegen. Een nuttige toepassing die ik heb gevonden, is het toevoegen van het e-mailadres van uw bedrijf aan dit gedeelte. Samen met wat u aanbiedt, wat u onderscheidt en uw geschiedenis komt u zo lokaal bovenaan in Google.

7. Gebruik de sociale functies van Google, ze gaan alleen meer voorkomen

Het is geen geheim, dat Google wil concurreren op de ruimte voor sociale media. Ze hebben alleen nog niet de juiste formule voor succes gevonden. Een van de recente pogingen van Google was de integratie van meer sociale functies in de lokale resultaten en kaarten. Tot nu toe hebben we de introductie gezien van functies zoals Google Posts, Questions and Answers en de mogelijkheid om bedrijven op Maps te volgen. Een like functie zoals bij Facebook staat ook op het lijstje. Wat betreft de functie ‘Volgen’, is het aan te raden te onderzoeken, hoe u uw klanten kunt krijgen om uw bedrijf te volgen. (wanneer u op dit moment Google Maps voor Android gebruikt).

8. Laat klanten u bellen, rechtstreeks vanuit een Google post

U kunt nu een verscheidenheid aan verschillende call-to-actions gebruiken in Google Posts. Naast het promoten van nieuwe artikelen via een ‘Learn More’ CTA, ben ik een grote voorstander van het creëren van een extra mogelijkheid voor klanten om uw kantoor te bellen. Alleen als dit uw voorkeurscontactpunt is. Bij het instellen van een Google bericht met deze functie, is standaard het primaire telefoonnummer ingesteld in uw vermelding. Op mobiele apparaten worden Google Posts nu apart weergegeven voor aanbiedingen en voor merk zoekopdrachten, waarbij ‘Nu bellen’ een leuke aanvulling is op de resultatenpagina.

9. Maak uw aanbieding ter voorbereiding op een nieuwe bedrijfslancering

Een andere nieuwe functie binnen Google Mijn Bedrijf is bijvoorbeeld het instellen van een toekomstige openingsdatum voor binnenkort te openen bedrijven. Het enige wat u hoeft te doen, is achteraf verifiëren selecteren, wanneer u wordt gevraagd dit te verifiëren. Alleen het jaar en de maand van de opening zijn nodig. De aanbieding begint 90 dagen voor opening te verschijnen. Het grote voordeel is, dat u Google berichten kunt maken, foto’s kunt uploaden naar uw vermelding en een beschrijving aan uw vermelding kunt toevoegen. Zelfs als het bedrijf nog niet is geopend. Het beste om deze kennis in uw achterzak te houden voordat u een nieuwe locatie start.

10. Stel uw servicegebied in op Google My Business voor effectievere geografische targeting

Deze nieuwe functie betekent dat u twee afzonderlijke velden in Google Mijn Bedrijf krijgt om uw bedrijfsadres en uw servicegebied te bewerken. Op basis van de ondersteuningsdocumentatie van Google kan deze functie namelijk het best worden gebruikt door bedrijven die lokale klanten bezoeken of leveren. Zoals bijvoorbeeld een bedrijf, dat klanten bezoekt of levert, maar klanten niet op het bedrijfsadres (bijvoorbeeld een loodgieter of schoonmaakdienst) bedient. Een bedrijf, dat klanten bedient op zijn bedrijfsadres, maar ook bezoeken brengt of bezorgt aan klanten (bijvoorbeeld een restaurant dat ook eten bezorgt). Deze update betekent, dat u niet langer een servicegebied kunt instellen als een straal rond uw vermelding. In plaats daarvan moet u opgeven op regio, stad of postcode. Nogmaals, dit is iets waar u zich bewust van moet zijn en het maximaal moet benutten, aangezien de oude methode nu verouderd is.

Slotbevindingen om lokaal bovenaan in Google te komen

Maak gebruik van het lokale aanbod van Google. Een van de moeilijkere en frustrerende componenten van lokale SEO is dat sommige functies alleen van toepassing zijn op bepaalde apparaten, bedrijfscategorieën, locaties, browsers en applicaties (bijvoorbeeld Google Maps of de nieuwe Google Mijn Bedrijf app). De impact van Google Mijn Bedrijf functies als een lokaal classificatiesignaal is onduidelijk, waarbij de principes van nabijheid, relevantie en bekendheid de kernprincipes blijven voor lokale ranglijsten. Uiteindelijk, als u wilt concurreren in lokale zoekopdrachten, is het belangrijk om uw vermelding te onderscheiden van uw concurrenten.

SEO Blogs over Lokale SEO & Linkbuilding

Lokale SEO op Marketingfacts

In januari 2019 had ik het genoegen om een artikel over Lokale SEO op de website van Marketingfacts te publiceren.

Lokale SEO: Optimaliseer je website voor lokaal zoeken.

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO Bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Heeft u een vraag? of wilt u een SEO specialist inhuren? Beter nog, wilt u een lokale SEO specialist inhuren? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij. Lokaal bovenaan in Google is namelijk voor elk bedrijf of organisatie mogelijk. Lokaal bovenaan in Google komen is zelfs noodzakelijk als u te maken heeft met een hevige concurrentie.

Please follow and like us:
connectyourworld

Laat je bericht achter