SEO Linkbuilding is een groei strategie en kan helpen bij het vermeerderen van het aantal bezoekers op uw website. Linkbuilding is belangrijk voor SEO optimalisatie. Daarom moet SEO linkbuilding een belangrijk deel uitmaken van uw SEO strategie. Maar belangrijker is, dat linkbuilden deel moet uitmaken van de groeistrategie voor uw website. Backlinks helpen u verkeer rechtstreeks naar uw website te sturen. In deze blog beschrijft Connect your World ten eerste, wat de linksignalen zijn voor zoekmachines. Ten tweede presenteren wij belangrijke stappen voor een succesvolle SEO linkbuilding strategie.
Geschatte leestijd: 13 minuten
De SEO specialist en eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag staat klaar om u te helpen met uw linkbuilding en algehele SEO strategie.
Linkbuilding is het verzamelen van links vanaf externe websitepagina’s naar een specifieke website met als doel een hogere waardering of ranking in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo te behalen op de voor de website of pagina relevante zoekwoorden. Google ziet externe links van andere websites naar die van u als stemmen en verbindt daar relevantie aan.
Hoe zorg ik ervoor, dat zoekmachines waarde gaan geven aan SEO backlinks? Om dit te beantwoorden, moeten we de afzonderlijke elementen van een link verkennen. Hieronder is een lijst van opmerkelijke factoren, die het overwegen waard zijn. Deze signalen en nog veel meer, worden namelijk door professionele SEO specialisten overwogen bij het meten van de linkwaarde (link juice) en het linkprofiel van een website.
Hoe populairder en belangrijker een website is, hoe meer de backlinks van die sites er toe doen. Om daarvoor vertrouwen en autoriteit te krijgen van de zoekmachines, hebt u de hulp van andere linkpartners nodig. Hoe populairder, hoe beter.
Als uw website bijvoorbeeld hondenhokken verkoopt, is een link van de vereniging van hondenbezitters belangrijker, dan bijvoorbeeld een backlink van een website over rolschaatsen.
Een van de sterkste signalen is de ankertekst. Als tientallen externe links verwijzen naar een pagina met de juiste zoekwoorden, heeft die pagina namelijk een zeer goede kans om te worden gerangschikt.
Het is geen verrassing, dat internet enorme hoeveelheden spam bevat. Om deze irrelevante content te verwijderen, gebruiken zoekmachines systemen voor het meten van vertrouwen, waarvan vele gebaseerd zijn op de link grafiek. Het verdienen van SEO backlinks van zeer vertrouwde domeinen kan een belangrijke stimulans zijn voor deze scoringsstatistiek. Universiteiten, overheidswebsites en non-profit organisaties vertegenwoordigen voorbeelden van zeer vertrouwde domeinen.
Spam links gaan vaak beide kanten op. Een website, die zich leent voor spam, heeft op zijn beurt vaak een groot aantal links op spam sites. Door deze backlinks in het algemeen te bekijken, kunnen zoekmachines de “link -buurt” begrijpen waarin uw website bestaat. Het is daarom dus verstandig om die websites te kiezen, waarnaar u wilt linken.
Link signalen hebben de neiging na verloop van tijd te vervallen. Sites die ooit populair en vaak zelfs muf waren en uiteindelijk geen nieuwe links konden verdienen. Het is daarom dus belangrijk om na verloop van tijd extra links te blijven verdienen. Meestal aangeduid als “Fresh Rank”. Zoekmachines gebruiken de versheidssignalen van links naar huidige populaire en relevante websites.
Het delen van externe links op Facebook en Twitter heeft voor SEO optimalisatie toegevoegde waarde voor de linkwaarde. Hoewel zoekmachines ze anders behandelen, merken ze ze toch op. Het groeiende belang van sociale kanalen valt niet te ontkennen. Zet daarom in op Sociale Media en bijvoorbeeld community ‘s om extra bekendheid te geven aan producten en ‘brands and events’. Neem ‘in posts links’ op naar uw website. De linkjes in blogposts en in profielteksten op sociale netwerken tellen namelijk mee voor de ranking.
Aan links in tweets en in updates op sociale netwerken worden vaak het ‘no follow attribuut’ meegegeven in de broncode. Beheerders willen daarmee ongewenste verwijzingen van indexatie uitsluiten. Het zelfde geldt voor links in blogreacties en discussiegroepen. Toch geeft Google een stem aan deze links, al wegen ze minder zwaar dan de gewone do follow backlinks.
Infographics zijn een zeer krachtige tool voor linkbuilding. Om op een natuurlijke of organische manier aan SEO backlinks te komen, heb je een stuk unieke content nodig, waar iemand naar wil verwijzen. Dit wordt in het Engels ook wel een linkable asset genoemd. Als er twee artikelen over het zelfde onderwerp zijn en de een heeft een visueel aantrekkelijke backlink in het artikel, dan zal dit artikel de backlink krijgen. Infographics zijn een zeer sterk middel om sterke backlinks te krijgen op een natuurlijke manier.
Een succesvolle SEO Linkbuilding strategie draagt sterk bij aan de groei van uw website. SEO linkbuilding helpt uw pagina’s om in de zoekresultaten bovenaan Google te komen. Dat is echter niet het enige wat backlinks doen. Backlinks helpen namelijk ook bij het verkrijgen van meer verwijzingen naar uw site via deze backlinks. Wanneer u uw strategie voor linkbuilding bepaalt, moet u bijvoorbeeld rekening mee houden met de reden, waarom links naar u zijn gemaakt. Gebruik SEO linkbuilding als strategie voor de groei van uw website en plaats backlinks naar websites, die daadwerkelijk verkeer naar uw website genereren.
Een goede backlink leidt in de eerste plaats het verkeer naar uw website. Daarom is linkbuilding een groeistrategie die u niet mag negeren.
Als u wilt, dat uw gehoor groeit, moet u uw publiek uitbreiden of een nieuw publiek vinden. U moet daarom twee dingen weten:
Als u een duidelijk beeld heeft van uw huidige en gewenste doelgroep, kunt u een lijst maken van websites, die u kunt bereiken in uw nieuwe doelgroep. Zoek naar die websites, die al een beroep doen op uw gewenste doelgroep. Externe links van deze websites kunnen u helpen uw nieuwe doelgroep te bereiken en uw SEO optimalisatie te verbeteren.
Om het meeste uit uw content te halen, moet uw content eenvoudigweg verbluffend zijn. En nog belangrijker, het moet een beroep doen op het publiek, dat u wilt maken van uw lezers of kopers. Zorg ervoor, dat uw stukken bijvoorbeeld goed gestructureerd en mooi geschreven zijn. Maak een uniek stuk content, dat de standaardbron wordt voor een bepaald aspect van uw branche. Als het u lukt, zult u een explosieve groei van backlinks zien. Deze backlinks zullen allemaal organisch en volledig onberispelijk zullen zijn bij Google.
Als u een geweldige blog hebt geschreven, moet deze deel uitmaken van uw groeistrategie. Kies websites uit die lijst, die mogelijk kunnen linken naar het artikel dat u hebt geschreven. Als u een ‘longtail keywords‘ benadering hebt (schrijven over kleine en niche-onderwerpen), zal het aantal websites dat uw link naar uw blogpost wordt, klein zijn. Doe een poging om die websites te vinden, die echt het specifieke onderwerp van uw blog post of artikel vormen. Deze websites zullen u waarschijnlijk graag koppelen aan uw blogpost.
Als u echt moeite heeft gedaan met het schrijven van content, moet u contact opnemen met websites. Vertel hen over het product en vraag ernaar. De meeste mensen zullen graag over uw product schrijven, als ze het gratis ontvangen! U kunt e-mail gebruiken, maar in veel gevallen is Twitter of zelfs een telefoongesprek een geweldige manier om ook contact met mensen op te nemen. Zorg ervoor, dat u op een persoonlijke manier contact opneemt, stuur nooit automatische e-mails.
Als u geïnteresseerd bent in een nieuw publiek (en backlinks krijgt) door ook sociale media te gebruiken. Zorg ervoor, dat u twittert over uw blog en stuur misschien wat tweets over uw artikel. Facebook is ook een geweldige manier om uw artikelen te verspreiden en backlinks te krijgen. En omdat veel mensen het leuk vinden kennis of relevante informatie te delen, zult u waarschijnlijk nog meer backlinks ontvangen.
Gastbloggen blijft nog steeds een van de meest populaire strategieën voor het bouwen van links. En het gaat niet alleen om backlinks. U krijgt ook nieuwe doelgroepen en verhoogt het verkeer op uw website. Vergeet niet dat u tegenwoordig echt moeite moet doen om een gast blog te plaatsen. Als u matige content probeert te pushen, dan zal Google het als spam aanmerken. De snelste manier om plaatsen voor gastpost te vinden, is door de respectieve zoekmethode in Link Assistant gebruiken.
Met een gastpost is er meestal een soort compensatie bij betrokken en deze is hoogstwaarschijnlijk geldelijk. De ene website heeft het publiek, de andere heeft exposure nodig, wat geld kost. Ondertussen houdt backlinks uitwisseling in, dat beide websites vergelijkbaar zijn in termen van hun publiek en algehele autoriteit. Beide websites kunnen dus profiteren van het uitwisselen van backlinks en er is geen verdere compensatie nodig. Om websites te vinden, die backlinks willen uitwisselen, start u Link Assistant op en klikt u op ‘Een nieuwe zoekopdracht starten’ en kiest u ‘Vergelijkbare websites’ voor websites, die in uw branche actief zijn. De tool analyseert uw website (of een andere website die u ter referentie indient) en vindt andere vergelijkbare websites. U kunt vervolgens de lijst analyseren op websites met vergelijkbaar verkeer en vergelijkbare domein autoriteit, contactgegevens controleren en contact met hen opnemen met een aanbieding voor het uitwisselen van links.
Het gebruik van online bedrijvengidsen voor linkbuilding is een controversieel onderwerp in SEO. Aan de ene kant hebben SEO specialisten de neiging om deze SEO strategie te misbruiken en hun bedrijfsinformatie toe te voegen aan duizenden nep-achtige online bedrijvengidsen tegelijk, meestal met behulp van speciale software. Deze aanpak is redelijk zinloos. Aan de andere kant kunnen bedrijvengidsen, als ze op verantwoorde wijze worden gebruikt, een waardevolle bron van backlinks zijn. De truc is om die mappen te selecteren die echt zinvol zijn voor uw type bedrijf en voor uw locatie. Een absolute must is Google Bedrijfsprofiel, de ultieme bedrijvengids, die rechtstreeks is aangesloten op Google Zoeken en informatie levert voor Google maps, de ‘local pack’ en verschillende andere Google-platforms.
Egobait richt zich op het creëren van content die gericht is op het aanspreken van iemands ego. Dit is een win-win-strategie voor beide partijen: u vergroot hun publieke gezag en verdient in ruil daarvoor een link. In de regel richt het zich op een beroemdheid of een autoriteit in de sector. Het gaat erom hen aan te moedigen uw bericht met hun eigen publiek te delen. Door deze linkbuilding technieken te gebruiken, vergroot u zeker uw bereik, waardoor zowel het verkeer als de autoriteit van uw bericht toenemen. Hier zijn enkele manieren waarop u influencers in uw content kunt opnemen:
U kunt influencers eenvoudig citeren, naar hen linken of hun foto’s in uw bericht plaatsen. Hoe prominenter ze worden weergegeven, hoe groter de kans, dat ze uw content zullen delen. Vergeet vooral niet om hen te informeren over het voorbereide materiaal, hetzij door ze rechtstreeks te berichten of door ze te taggen op sociale media. U kunt razzia’s, lijstjes en mappen samenstellen met een influencer erbij. Beter nog, vraag een stel experts om, laten we zeggen, één item aan uw grafiek bij te dragen. Vergezel dit item met de naam van de respondent en enkele passende opmerkingen.
De onderstaande Linkbuilding tactiek werden in het verleden gebruikt om rankings te manipuleren, maar worden nu als te riskant of te zinloos beschouwd.
PBN’s, dat wil zeggen particuliere blognetwerken die bedoeld zijn om PageRank te manipuleren, zijn een geweldige manier om uw site te bestraffen. In 2012 werkte het goed om goedkope backlinks te kopen en uw rankings omhoog te krijgen. Maar zelfs toen leidden dergelijke SEO technieken tot afkeuring zodra de cheater werd betrapt. Het zette Google er zelfs toe aan om de algoritmen uit te vinden, die dergelijke tactieken meedogenloos devalueren of verbieden. Tegenwoordig heeft Google geen probleem om blog netwerken te herkennen en de websites die ze gebruiken te bestraffen.
Een succesvolle linkbuilding strategie moet altijd worden beschouwd als een nieuw, gewenst publiek voor uw website. Een (welkom) neveneffect wordt een hogere positie bovenaan bij Google. Zolang u linkbuilding overweegt en SEO linkbuilding als groeistrategie beschouwt, doet u het op de ‘juiste’ manier.
SEO Linkbuilding is veel werk, maar het is absoluut niet saai. Linkbuilding is een groei strategie om uw website bovenaan in Google te krijgen. Laat mij daarom uw Linkbuilding strategie voor u uitvoeren om uw website Bovenaan bij Google te krijgen.
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant en linkbuilder uit Den Haag. Hij kan u helpen met SEO linkbuilding, maar ook met andere SEO en Content Marketing technieken.
Omdat hij persoonlijk contact belangrijk vindt, neemt hij ook opdrachten aan in de volgende regio’s:
Wilt u ons als linkbuilding specialist of als SEO specialist inhuren? Surf naar onze Contactpagina en bel of mail ons. SEO bureau Connect your World is ook altijd op zoek naar Linkbuilding partners om links uit te wisselen.
Met deze SEO checklist bent u in staat om de SEO rankings van uw website verder te verbeteren. Uw SEO laten doen is ook een optie. Zo houdt u meer tijd over om te ondernemen.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML