• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Hoe je als lifecoach zoekmachineoptimalisatie kunt inzetten

Hoe je als lifecoach zoekmachineoptimalisatie kunt inzetten

Zoekmachineoptimalisatie

Als Lifecoach profiteren van SEO

Meer websitebezoekers – meer klanten

Zoekmachineoptimalisatie is de sleutel tot meer bezoekers op uw website. Wilt u als Lifecoach ook meer bezoekers voor uw website? Lees dan snel verder! Steeds meer mensen kunnen bij allerlei verschillende zaken en gelegenheden wel wat hulp of begeleiding gebruiken. In Nederland zijn er daarom een heleboel coaches actief zoals bijvoorbeeld business-coaches, re-integratie-coaches en loopbaancoaches, maar ook mindfulness trainers en life-coaches. Veel coaches, trainers of therapeuten zijn zelfstandige professionals (ZZP-ers). U bent namelijk dan in uw eentje verantwoordelijk voor acquisitie en uitvoering. Om nieuwe klanten te werven kunt u als coach enorm profiteren van Online Marketing. Zoekmachineoptimalisatie is daarom iets waar je als coach sterk op moet inzetten

Een mooie website die niet vindbaar is in Google, is waardeloos

In het digitale tijdperk van vandaag de dag is er voor een coach weinig belangrijker dan online aanwezig zijn. Natuurlijk laat u uw gezicht regelmatig zien op bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, en bouwt u langzaam maar zeker een betrouwbaar lokaal klantenbestand op dankzij mond-tot-mondreclame. Maar als u nagaat, dat 47% van de smartphonegebruikers een merk of dienst negeert als het niet naar boven komt in een online zoekopdracht, kunt u het belang van online marketing niet ontkennen. Daarbij maakt het niet uit hoe getalenteerd u bent. Als u website niet vindbaar is, heeft u geen klanten.

Wees zichtbaar voor uw (potentiële) klanten

Het is de essentie van uw vak als coach: er zijn voor uw cliënt en hem ondersteunen. En dat betekent niet alleen dat u op de afgesproken tijd de koffie klaar hebt staan en een luisterend oor biedt. Nee: ook online moet u er gewoon zijn. Dit is voor de cliënten, die nog niet het genoegen hebben gehad u persoonlijk te ontmoeten. Zorg dus voor een nette, professionele website die in tekst en beeld duidelijk maakt wat u doet, en hoe u dat doet.

Een goede website:

  • maakt u bijvoorbeeld als lifecoach zichtbaar in Google. Vooral als u ‘m daartoe geoptimaliseerd heeft (SEO)
  • vertelt uw verhaal. Daarmee overtuigt u uw bezoekers van uw expertise.
  • brengt ervaringen van tevreden klanten in beeld.
  • Heeft een heldere call-to-action (CTA). Hij spoort aan contact op te nemen of een afspraak te maken 

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) optimaliseert u uw website om bovenaan in Google te komen. Dit is waarom SEO cruciaal is voor een life coach:

1. SEO vergroot uw geloofwaardigheid & betrouwbaarheid

Als uw website hoog rankt in de zoekresultaten van Google, oogt uw bedrijf vanzelf professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder. En gezien uw hele vak draait om vertrouwen, relaties en reputaties, is zoekmachineoptimalisatie dus een must voor u als lifecoach.

2. SEO leidt meer verkeer naar uw website

Verplaats uzelf in de schoenen van uw potentiële cliënt. Als u zelf een coach zocht, wat zou u dan doen? U typt “life coach Den Rotterdam” in Google. Daarop volgend bekijkt u de eerste paar resultaten en kiest u de persoon of organisatie die bij u past. Als uw website tot één van die eerste resultaten behoort, mag u op veel meer clicks en bezoekers rekenen.

Ken uw doelgroep

Voor u aan de slag gaat met Zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk om te weten op wie u zich richt als life coach. Met wat voor issues heeft uw doelgroep te maken? Hoe gebruiken zij Google om een antwoord te vinden op hun vragen? Met data uit een doelgroep analyse en een zoekwoordenonderzoek kunt u veel gerichter aan zoekmachineoptimalisatie doen.

Bouw aan uw (online) imago

Deel uw kennis & expertise door middel van bloggen en of een gastblog op een relevante andere website. Dit is goed voor uw linkprofiel en het geeft u vaardigheden en betrokkenheid weer. Daarnaast zijn recensies en reviews steeds belangrijker. Als u een coachingstraject ingaat, is het namelijk heel interessant van andere mensen te horen wat ze aan uw begeleiding of training gehad hebben. Het zit namelijk in de aard van de mens om bevestiging te zoeken bij andere mensen.

Bedien uw doelgroep op zijn/haar wenken

Met SEO optimalisatie krijgt u uw website bovenaan in Google. Waardoor meer bezoekers naar uw website zullen doorklikken. Leg uw bezoekers in de watten. Uw potentiële klant moet zich veilig en vertrouwd bij u voelen. De website bezoeker moet echt uitgenodigd worden om contact met u op te nemen door duidelijke eenvoudige call to actions. Zorg daarom voor een mooi vormgegeven website, die snel werkt én het antwoord biedt op de vragen van uw bezoeker. In scherpe, informatieve en actuele blogposts deelt u uw expertise én bouw u aan uw (online) imago.

SEO optimalisatie tips voor Life Coaches

Het is lastig om als een life coach hoog in Google te komen, omdat er veel concurrentie is. Met mijn SEO tips heeft u een grotere kans om bovenaan in Google te komen.

1. WordPress SEO Plugin: Yoast.  

Hoewel er meerdere plug-ins zijn voor SEO is Yoast degene die het meest gebruikt wordt. In dit stukje software ziet u heel overzichtelijk welke aandachtspunten u allemaal moet aanpakken bij zoekmachineoptimalisatie. Doet u dit goed, dan wordt u beloond met een groen bolletje. Heeft u een oranje of rood bolletje? Dan is er nog werk aan de winkel. Overdrijf niet! Google komt erachter als u een website over optimaliseert.

2. Gebruik Pinterest voor inspiratie  

Bij een visueel persoon, kan soms een goede infographic echt helpen iets goed te leren. Een eenvoudige input van SEO in het zoekvak van Pinterest heeft mij al diverse goede ideeën opgeleverd.

3. Vindt uw niche

Kruip in de huid van uw mogelijke klanten. Ze hebben een lifecoach of ander soort coach nodig. De eerste stap is bijna altijd, dat ze Google openen en een aantal zoekwoorden intikken. Deze zoekwoorden moeten in uw website verwerkt zijn. Er zijn echter nog veel meer life coaches en andere soorten coaches. Dat betekent, dat de concurrentie vaak zeer hoog is. Zeker op de meest gangbare zoekwoorden zoals life coach, coach, coaching zal veel gezocht worden, maar er kan maar 1 life coach bovenaan in Google staan. Het is echter mogelijk om de zoekopdracht meer af te bakenen. U zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen, dat iemand uit Den Haag een loopbaan coach zoekt. In plaats van het zoekwoord coach zou u als bezoeker ‘loopbaan coach Den Haag’ kunnen intikken. Speel als coach uit Den Haag hier op in en pas uw website aan en verwerk deze zoekwoorden in uw website.

4. Besteed aandacht aan uw titels en urls

Gebruik als het even kan een zoekwoord in de titel en of in de url. Plaats geen underscores of andere vreemde tekens behalve de -. Zorg voor een schone url Dit betekent dat u geen letters en cijfers door elkaar gebruikt. Een titel of url die informatief is, heeft de voorkeur.

5. Bestandnamen van afbeeldingen

Vaak worden de bestandsnamen van afbeeldingen vergeten. Voordat u een afbeelding upload, kunt u de bestandsnaam op de computer veranderen. Let hier er ook op, dat de bestandsnamen schoon zijn en informatief zijn, zonder underscores.

6. Alt teksten bij afbeeldingen

Een aparte vermeldinng voor alt teksten. Deze worden heel vaak vergeten, terwijl ze belangrijk zijn voor je SEO. Met een alt-tekst beschrijf je een afbeelding, zodat zoekmachines als Google en gebruikers met een visuele beperking begrijpen waar de afbeelding over gaat.De alt-tekst gaat dus in de eerste plaats om toegankelijkheid. Aangezien Google ook veel waarde hecht aan toegankelijkheid, is de alt-tekst ook goed voor uw SEO.

7. Kwaliteitscontent is een van de belangrijkste steunpilaren van SEO

Door een ‘kosten-baten analyse’ weet de Life coach, dat SEO optimalisatie verhoudingsgewijs niet veel hoeft te kosten. Zeker als u op de eerste pagina van Google komt, kan het rendement hoog zijn. Het schrijven van hoge kwaliteit content met zoekwoorden is een van de steunpilaren van SEO. Door het gebruiken van uw ervaring kunt uw artikelen maken over nieuwe trends en how-to-guide’s met betrekking tot uw coaching expertise. 

8. Maak optimaal gebruik van uw content

Zoekmachineoptimalisatie heeft wel wat tijd nodig, maar in combinatie met killer-blogposts en een prachtig vormgegeven website, kan het u helpen om uw coaching bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Door specifieke pijnpunten in uw content op te nemen zoals ‘hoe verlies ik gewicht’ of ‘hoe mijn bedrijf te laten groeien’ of ‘hoe blaas ik mijn relatie nieuw leven in’, zult u meer rendement zien van al het harde werk, dat u heeft gedaan.

9. Richt elke post op een specifiek segment

Elke blogpost die u schrijft, moet op een specifieke doelgroep zijn gericht. Hierdoor kan meer geoptimaliseerde content worden gemaakt door marketeers voor geselecteerde doelklanten en zijn de zoekwoorden gerelateerd aan hun behoeften en / of oplossingen.

10. Blijf voor SEO zoekmachine-optimalisatie uw content optimaliseren

Recycling is net zo goed voor zoekmachineoptimalisatie als voor het milieu. Het is niet altijd nodig om nieuwe content aan uw website toe te voegen om SEO te verbeteren. U kunt SEO optimalisatie op de pagina implementeren door de juiste kansen te identificeren en de al aanwezige content te beoordelen. Hier zijn enkele technieken die kunnen helpen uw bestaande content te doen herleven:

  • Voeg intern links toe aan verschillende pagina’s op uw website.
  • Optimaliseer huidige pagina’s of voeg geoptimaliseerde afbeeldingen toe.
  • Controleer de ‘meta beschrijvingen’ en ‘title-tags‘ om er zeker van te zijn, dat er trefwoorden in verwerkt zijn.
  • Koppel gerelateerde berichten aan elkaar.

11. Verhoog uw geloofwaardigheid

Als uw website hoog scoort en bovenaan in Google staat, ziet uw bedrijf er automatisch professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder uit. Omdat het bij coaching gaat om vertrouwen, het opbouwen van relaties en uw persoonlijke reputatie, is dit goudstof voor uw coaching activiteiten. Stel dat u iemand ontmoet op een netwerkevenement voor life coaches, en u vertelt ze de naam van uw coachingsbedrijf voor een mogelijke samenwerking. Dan gaan ze weg en zoeken ze jouw bedrijf in Google op. Als ze uw bedrijf meteen kunnen vinden in één Google zoekopdracht, kunnen ze uw professionele persona koppelen aan een online bedrijfsaanwezigheid, die ook gevestigd en geloofwaardig is. Dit zou in de toekomst kunnen leiden tot meer zakelijke leads en potentiële partnerschappen, waardoor nieuwe klanten kunnen worden bereikt via verwijzingen.

12. Afbeeldingen

We hebben het eerder al gehad over alt teksten bij afbeeldingen en waarom deze belangrijk zijn. Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden, maar bij Zoekmachineoptimalisatie is de bestandsgrootte van een foto van groot belang. Op vele websites van coaches zien wij mooie foto’s staan van landschappen of starende en denkende mensen. Deze afbeeldingen geven vaak mooi aan waar een tekst over gaat, maar ze zijn vaak ook 1 MB of meer. Geregeld komen wij homepages tegen van 8 a 9 MB. Dit is vaak de voornaamste oorzaak waarom een website traag is.

Pagespeed website super belangrijk

‘De pagespeed’ van een website een belangrijke SEO ranking factor voor Google. Zorg daarom, dat afbeeldingen grotendeels niet groter zijn dan 150 KB. Voor WordPress gebruikers raden wij de Plug-in Smush Pro aan. Deze plug-in heeft een bulk optie, waarmee u met 1 druk op de knop al de foto’s op uw website kan optimaliseren.

13. Linkbuilding

Het internet is opgebouwd op links zowel intern als extern. Zorg daarom voor een goede interne structuur door relevante pagina’s op uw website met elkaar te verbinden. Op deze wijze kunt u bepaalde pagina’s zoals bijvoorbeeld landingpagina’s belangrijker maken. Ook zorgt een goede interne structuur ervoor, dat Google uw website sneller en beter kan indexeren en dat is weer goed voor uw SEO rankings in Google.

Linkbuilding: een concurrentievoordeel

Over Linkbuilding zijn duizenden blogposts geschreven. Links vanaf andere websites geven het signaal, dat uw website belangrijk is. Daarom zijn er een heleboel websites zowel gratis als betaald die u helpen om een sterk linkbuilding profiel op te bouwen. Wij hebben veel websites van allerlei coaches beoordeeld en geanalyseerd en het valt op dat er in deze branche nog relatief weinig aan Linkbuilding wordt gedaan. Dit betekent, dat u hiermee een concurrentievoordeel kunt behalen en daardoor hoger rankt dan uw concurrent.

14. Lokale SEO

Lokale SEO is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Dit komt omdat u grotendeels een life coach of een andere dienstverlener zoekt in uw eigen woonplaats of regio. Google heeft daarvoor Google Mijn Bedrijf ook wel Google My Business uitgerold. Deze tool is gratis en geeft u mogelijkheden om uw lokale zichtbaarheid te vergroten. Vul daarom goed in wat uw werk regio’s en producten of diensten zijn. Doe dit, met relevante zoekwoorden, waar u op gevonden wilt worden.

Conclusie – Zoekmachineoptimalisatie

Er zijn tegenwoordig veel coaches in Nederland. Dit betekent, dat er veel concurrentie is. Opvallend is echter, dat SEO of Zoekmachineoptimalisatie bij veel coaching bedrijven nog geen gemeengoed is. Dit betekent, dat er kansen liggen om de concurrentie te slim af te zijn en te investeren in zoekmachineoptimalisatie. Van jong tot oud is bijna iedereen tegenwoordig online. Een goed geoptimaliseerde website is nu en in de toekomst van levensbelang om een grote stroom potentiële klanten via uw website met u in contact te laten komen.

SEO & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben meerdere projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Rijswijk & Delft. Voor meer informatie over SEO & Content Marketing kunt u ook een kijkje nemen op mij Facebook account of mijn Twitter account volgen. Heeft u een vraag? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij.

SEO checklist

Pak deze SEO checklist er eens bij en verbeter de vindbaarheid van je website.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.