• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Hoe je als life-coach met zoekmachineoptimalisatie meer bezoekers op je website krijgt

Hoe je als life-coach met zoekmachineoptimalisatie meer bezoekers op je website krijgt

Zoekmachineoptimalisatie

Life coach profiteert van SEO

Zoekmachineoptimalisatie is de sleutel tot meer bezoekers op uw website. Wilt u als Life-coach ook meer bezoekers voor uw website? Lees dan snel verder! Steeds meer mensen kunnen bij allerlei verschillende zaken en gelegenheden wel wat hulp of begeleiding gebruiken. In Nederland zijn er daarom een heleboel coaches actief zoals bijvoorbeeld business-coaches, re-integratie-coaches en loopbaancoaches, maar ook mindfulness trainers en life-coaches. Veel coaches, trainers of therapeuten zijn zelfstandige professionals (ZZP-ers). Je bent namelijk dan in je eentje verantwoordelijk voor acquisitie en uitvoering. Om nieuwe klanten te werven kun je als coach enorm profiteren van Online Marketing. Zoekmachineoptimalisatie is daarom iets waar je als coach sterk op moet inzetten

Een mooie website die niet vindbaar is, is waardeloos

In het digitale tijdperk van vandaag de dag is er voor een coach weinig belangrijker dan online aanwezig zijn. Natuurlijk laat je je gezicht regelmatig zien op bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten, en bouw je langzaam maar zeker een betrouwbaar lokaal klantenbestand op dankzij mond-tot-mondreclame. Maar als je nagaat dat 47% van de smartphonegebruikers een merk of dienst negeert als het niet naar boven komt in een online zoekopdracht, kan je het belang van online marketing niet ontkennen. Daarbij maakt het niet uit hoe getalenteerd je bent. Als je website niet vindbaar is, heb je geen klanten.

Wees zichtbaar voor je (potentiële) klanten

Het is de essentie van je vak als coach: er zijn voor je cliënt en hem ondersteunen. En dat betekent niet alleen dat je op de afgesproken tijd de koffie klaar hebt staan en een luisterend oor biedt. Nee: ook online moet je er gewoon zijn. Dit is voor de cliënten die nog niet het genoegen hebben gehad je persoonlijk te ontmoeten. Zorg dus voor een nette, professionele website die in tekst en beeld duidelijk maakt wat je doet, en hoe je dat doet.

Een goede website:

  • maakt jou bijvoorbeeld als life coach zichtbaar in Google. Vooral als je ‘m daartoe geoptimaliseerd hebt (SEO)
  • vertelt jouw verhaal. Daarmee overtuig je je bezoekers van jouw expertise.
  • brengt ervaringen van tevreden klanten in beeld.
  • Heeft een heldere call-to-action (CTA). Hij spoort aan contact op te nemen of een afspraak te maken 

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) optimaliseer je jouw website om bovenaan in Google te komen. Dit is waarom SEO cruciaal is voor een life coach:

1. SEO vergroot je geloofwaardigheid & betrouwbaarheid

Als je website hoog rankt in de zoekresultaten van Google, oogt je bedrijf vanzelf professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder. En gezien jouw hele vak draait om vertrouwen, relaties en reputaties, is zoekmachineoptimalisatie dus een must voor jou als life coach.

2. SEO leidt meer verkeer naar je website

Verplaats jezelf in de schoenen van je potentiële cliënt. Als jij zelf een coach zocht, wat zou je dan doen? Je typt “life coach Den Rotterdam” in Google. Daarop volgend bekijk je de eerste paar resultaten en kies je de persoon of organisatie die bij je past. Als jouw website tot één van die eerste resultaten behoort, mag je op veel meer clicks en bezoekers rekenen.

Ken je doelgroep

Voor je aan de slag gaat met Zoekmachineoptimalisatie is het belangrijk om te weten op wie je je richt als life coach. Met wat voor issues heeft je doelgroep te maken? Hoe gebruiken zij Google om een antwoord te vinden op hun vragen? Met data uit een doelgroep analyse en een zoekwoordenonderzoek kun je veel gerichter aan zoekmachineoptimalisatie doen.

Bouw aan je (online) imago

Deel je kennis & expertise door middel van bloggen en of een gastblog op een relevante andere website. Dit is goed voor je linkprofiel en het geeft je vaardigheden en betrokkenheid weer. Daarnaast zijn recensies en reviews steeds belangrijker. Als je een coachingstraject ingaat, is het namelijk heel interessant van andere mensen te horen wat ze aan jouw begeleiding of training gehad hebben. Het zit namelijk in de aard van de mens om bevestiging te zoeken bij andere mensen.

Bedien je doelgroep op zijn/haar wenken

Met SEO krijg je jouw website bovenaan in Google. Waardoor meer bezoekers naar je website zullen doorklikken. Leg je bezoekers in de watten. Jouw potentiële klant moet zich veilig en vertrouwd bij je voelen. De website bezoeker moet echt uitgenodigd worden om contact met je op te nemen door duidelijke eenvoudige call to actions. Zorg daarom voor een mooi vormgegeven website, die snel werkt én het antwoord biedt op de vragen van jouw bezoeker. In scherpe, informatieve en actuele blogposts deel je je expertise én bouw je aan je (online) imago.

SEO tips voor Life Coaches

Het is lastig om als een life coach hoog in Google te komen, omdat er veel concurrentie is. Ook al heb je een goed zoekwoordenonderzoek gedaan, met mijn SEO tips heb je een grotere kans om bovenaan in Google te komen.

1. WordPress SEO Plugin: Yoast.  

Hoewel er meerdere plug-ins zijn voor SEO is Yoast degene die het meest gebruikt wordt. In dit stukje software zie je heel overzichtelijk welke aandachtspunten je allemaal moet aanpakken bij zoekmachineoptimalisatie. Doe je dit goed, dan word je beloond met een groen bolletje. Heb je een oranje of rood bolletje? Dan is er nog werk aan de winkel. Overdrijf niet! Google komt erachter als je een website over optimaliseert.

2. Gebruik Pinterest voor inspiratie  

Bij een visueel persoon, kan soms een goede infografiek echt helpen iets goed te leren. Een eenvoudige input van SEO in het zoekvak van Pinterest heeft mij al diverse goede ideeën opgeleverd.

3. Vind je niche

Kruip in de huid van je mogelijke klanten. Ze hebben een life coach of ander soort coach nodig. De eerste stap is bijna altijd dat ze Google openen en een aantal zoekwoorden intikken. Deze zoekwoorden moeten in jouw website verwerkt zijn. Er zijn echter nog veel meer life coaches en andere soorten coaches. Dat betekent dat de concurrentie vaak zeer hoog is. Zeker op de meest gangbare zoekwoorden zoals life coach, coach, coaching zal veel gezocht worden, maar er kan maar 1 life coach bovenaan in Google staan. Het is echter mogelijk om de zoekopdracht meer af te bakenen. Je zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen, dat iemand uit Den Haag een loopbaan coach zoekt. In plaats van het zoekwoord coach zou je als bezoeker loopbaan coach Den Haag kunnen intikken.  Speel als coaching uit Den Haag hier op in en pas je website aan en verwerk deze zoekwoorden in je website.

4. Besteed aandacht aan je titels en urls

Gebruik als het even kan een zoekwoord in de titel en of in de url. Plaats geen underscores of andere vreemde tekens behalve de -. Zorg voor een schone url Dit betekent dat je geen letters en cijfers door elkaar gebruikt. Een titel of url die informatief is, heeft de voorkeur.

5. Bestandnamen van afbeeldingen

Vaak worden de bestandsnamen van afbeeldingen vergeten. Voordat je een afbeelding upload, kan je de bestandsnaam op de computer veranderen. Let hier er ook op, dat de bestandsnamen schoon zijn en informatief zijn, zonder underscores.

6. Alt teksten bij afbeeldingen

Een aparte vermeldinng voor alt teksten. Deze worden heel vaak vergeten, terwijl ze belangrijk zijn voor je SEO. Met een alt-tekst beschrijf je een afbeelding, zodat zoekmachines als Google en gebruikers met een visuele beperking begrijpen waar de afbeelding over gaat.De alt-tekst gaat dus in de eerste plaats om toegankelijkheid. Aangezien Google ook veel waarde hecht aan toegankelijkheid, is de alt-tekst ook goed voor je SEO.

7. Kwaliteitscontent is een van de belangrijkste steunpilaren van SEO

Door een ‘kosten-baten analyse’ weet de Life coach dat SEO verhoudingsgewijs niet veel hoeft te kosten. Zeker als je op de eerste pagina van Google komt, kan het rendement hoog zijn. Het schrijven van hoge kwaliteit content met zoekwoorden is een van de steunpilaren van SEO. Door het gebruiken van jouw ervaring kan je artikelen maken over nieuwe trends en how-to-guide’s met betrekking tot jouw coaching expertise. 

8. Maak optimaal gebruik van uw content

Zoekmachineoptimalisatie heeft wel wat tijd nodig, maar in combinatie met killer-blogposts en een prachtig vormgegeven website, kan het u helpen om uw coaching bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Door specifieke pijnpunten in uw content op te nemen zoals ‘hoe verlies ik gewicht’ of ‘hoe mijn bedrijf te laten groeien’ of ‘hoe blaas ik mijn relatie nieuw leven in’, zult u meer rendement zien van al het harde werk dat u heeft gedaan.

9. Richt elke post op een specifiek segment

Elke blogpost die je schrijft, moet op een specifieke doelgroep zijn gericht. Hierdoor kan meer geoptimaliseerde content worden gemaakt door marketeers voor geselecteerde doelklanten en zijn de zoekwoorden gerelateerd aan hun behoeften en / of oplossingen.

10. Blijf voor zoekmachineoptimalisatie je content optimaliseren

Recycling is net zo goed voor zoekmachineoptimalisatie als voor het milieu. Het is niet altijd nodig om nieuwe content aan uw website toe te voegen om SEO te verbeteren. U kunt SEO op de pagina implementeren door de juiste kansen te identificeren en de al aanwezige content te beoordelen. 

Hier zijn enkele technieken die kunnen helpen uw bestaande content te doen herleven:

  • Voeg intern links toe aan verschillende pagina’s op uw website.
  • Optimaliseer huidige pagina’s of voeg geoptimaliseerde afbeeldingen toe.
  • Controleer de metabeschrijvingen en title-tags om er zeker van te zijn dat er trefwoorden in verwerkt zijn.
  • Koppel gerelateerde berichten aan elkaar.

11. Verhoog uw geloofwaardigheid

Als uw website hoog scoort en bovenaan in Google staat, ziet uw bedrijf er automatisch professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder uit. Omdat het bij coaching gaat om vertrouwen, het opbouwen van relaties en uw persoonlijke reputatie, is dit goudstof voor uw coaching activiteiten. Stel dat u iemand ontmoet op een netwerkevenement voor life coaches, en je vertelt ze de naam van jouw coachingsbedrijf voor een mogelijke samenwerking. dan gaan ze weg en zoeken ze jouw bedrijf in Google op. Als ze uw bedrijf meteen kunnen vinden in één Google zoekopdracht, kunnen ze uw professionele persona koppelen aan een online bedrijfsaanwezigheid, die ook gevestigd en geloofwaardig is. Dit zou in de toekomst kunnen leiden tot meer zakelijke leads en potentiële partnerschappen, waardoor nieuwe klanten kunnen worden bereikt via verwijzingen.

12. Afbeeldingen

We hebben het eerder al gehad over alt teksten bij afbeeldingen en waarom deze belangrijk zijn. Een afbeelding zegt vaak meer dan 1000 woorden, maar bij Zoekmachineoptimalisatie is de bestandsgrootte van een foto van groot belang. Op vele websites van coaches zie ik mooie foto’s staan van landschappen of starende en denkende mensen. Deze afbeeldingen geven vaak mooi aan waar een tekst over gaat, maar ze zijn vaak ook 1 MB of meer. Geregeld kom ik homepages tegen van 8 a 9 MB. Dit is vaak de voornaamste oorzaak waarom een website traag is.

Pagespeed website super belangrijk

Terwijl ‘de pagespeed’ van een website een belangrijke SEO ranking factor is voor Google. Zorg daarom, dat afbeeldingen grotendeels niet groter zijn dan 150 KB. Voor WordPress gebruiker raad ik de Plug-in Smush Pro aan. Deze plug-in heeft een bulk optie, waarmee je met 1 druk op de knop al de foto’s op je website kan optimaliseren.

13. Linkbuilding

Het internet is opgebouwd op links zowel intern als extern. Zorg daarom voor een goede interne structuur door relevante pagina’s op je website met elkaar te verbinden. Op deze wijze kan je bepaalde pagina’s zoals bijvoorbeeld landingpagina’s belangrijker maken. Ook zorgt een goede interne structuur ervoor, dat Google je website sneller en beter kan indexeren en dat is weer goed voor je rankings in Google.

Linkbuilding: een concurrentievoordeel

Over Linkbuilding zijn duizenden blogposts geschreven. Links vanaf andere websites geven het signaal, dat jouw website belangrijk is. Daarom zijn er een heleboel websites zowel gratis als betaald die je helpen om een sterk linkbuilding profiel op te bouwen. Ik heb veel websites van allerlei coaches beoordeeld en geanalyseerd en het valt op dat er in deze branche nog relatief weinig aan Linkbuilding wordt gedaan. Dit betekent, dat je hiermee een concurrentievoordeel kunt behalen en daardoor hoger rankt dan je concurrent.

 14. Lokale SEO

Lokale SEO is de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Dit komt omdat je grotendeels een life coach of een andere dienstverlener zoekt in je eigen woonplaats of regio. Google heeft daarvoor Google Mijn Bedrijf ook wel Google My Business uitgerold. Deze tool is gratis en geeft je mogelijkheden om je lokale zichtbaarheid te vergroten. Vul daarom goed in wat je werk regio’s en producten of diensten zijn. Doe dit, met relevante zoekwoorden, waar je op gevonden wilt worden.

Conclusie

Er tegenwoordig veel coaches in Nederland. Dat betekent dat er veel concurrentie is. Opvallend is echter dat SEO of Zoekmachineoptimalisatie bij veel coaching bedrijven nog geen gemeengoed is. Dit betekent dat er kansen liggen om de concurrentie te slim af te zijn en te investeren in zoekmachineoptimalisatie.  Van jong tot oud is bijna iedereen tegenwoordig online. Een goed geoptimaliseerde website is nu en in de toekomst van levensbelang om een grote stroom potentiële klanten via uw website met u in contact te laten komen.

Meer lezen over SEO & Content Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Voor meer informatie over SEO & Content Marketing kunt u ook een kijkje nemen op mij Facebook account of mijn Twitter account volgen. Heeft u een vraag? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf dan naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

connectyourworld

Laat je bericht achter