• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Leads genereren doe je als volgt/Gastblog 17 december 2019

Ben jij als onderneming op zoek naar manieren hoe je meer leads zou kunnen genereren? Het wordt vandaag de dag steeds lastiger om jezelf hoorbaar te maken in de oceaan van het internet. Dagelijks blijven er webshops en websites bijkomen van bedrijven op grote en kleine schaal. Door deze grote toetreding tot het internet is de marketing een tikkeltje veranderd de afgelopen decennia. Het leads genereren voor B2B is eigenlijk onmisbaar geworden voor de ondernemers. Leads genereren op Facebook komt voor B2C vaker voor.

Dit heeft logischerwijs een vraag gecreëerd naar personeel met kennis, maar vooral naar bedrijven die zich hierin specialiseren. Deze bedrijven kunnen gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld Search Engine Optimization. Door Search Engine Optimization kan een website of webshop beter gevonden worden door een zoekactie via een zoekmachine met een bepaald trefwoord. Door de grote vraag zijn er dus ook veel ondernemingen en starters in het gat gesprongen van online advertentie. Echter, is het door de grote toetreding in de markt steeds lastiger om te winnen van je concurrentie. Zeker in de B2B, business to business, is de concurrentie losgebarsten. In deze blog ga je lezen over de stoeipartij voor leads in de huidige marktwerking.

Wat is leads genereren?

Misschien is het handig voor de lezer dat er eerst eens uitgelegd wordt wat er met leads genereren bedoeld wordt. Met leads genereren wordt bedoeld dat er contact gelegd wordt met potentiële klanten. Je kan bijvoorbeeld ook online leads kopen. Met potentiële klanten kan dus ook andere ondernemingen bedoeld worden waar jij als onderneming een punt uit de taart wilt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een producent een te grote vraag heeft, waardoor deze niet aan het aanbod kunnen voldoen. Jij wilt als logistiek bedrijf graag de ritten overnemen, vaak gedeeltelijk aangezien producten vaak met ontzettend grote aantallen werken. Je marketing team, of het marketing team waar je het aan uitbesteed hebt, zal deze producent proberen te bereiken. Bij leads genereren gaat het er dus om dat je potentiële opdrachten en/of klanten probeert te winnen voor jouw onderneming. Indien de marketeers slagen, krijgt de onderneming in dienst een marge of een afgesproken bedrag per cliënt.

Wat als ze binnen zijn?

Het doel van het leads genereren is dus dat je een klant bindt aan je onderneming. Door een binding zal de kans stijgen dat ze in de nabije toekomst nogmaals gebruik maken van jouw diensten, in dit geval logistiek. Het is daarom ook verstandig om goed contact te houden na het leveren van de eerste dienst. Dit kan met aanbiedingen in de vorm van mailtjes gedaan worden, maar een ondernemer kan hiervoor ook een accountmanager inhuren. Deze zal zich ontfermen over de relatie met de desbetreffende producent. Hoe sterker de band wordt, des te beter de relatie wordt. Een sterke relatie zal jarenlange samenwerking kunnen betekenen. Wanneer jij als logistiek onderneming de mogelijkheid krijgt om dus een hap te nemen van de leveringen van deze producent kan je zelfs afhankelijk worden. Door te investeren in leads genereren kan je een A klant krijgen die groter is dan al je huidige klanten bij elkaar. Hou dus rekening met je potentie als leverancier, want wanneer je iets niet nakomt zal dit je imago schaden.