Met de internet scorecard heeft u een populaire manier in handen om een doelgerichte aanpak voor uw online marketing activiteiten op te tekenen. Deze scorecard kent namelijk diverse varianten waarin de maker de omzetting van strategische keuzes in kaart brengt met de gevolgen, doelen en actiepunten voor het financiële perspectief, de financiële resultaten van de online aanpak, strategie en benodigde organisatieopzet.
Met de internet scorecard proberen we bijvoorbeeld de volgende doelen inzichtelijk te krijgen:
Het klantperspectief richt zich op de vraag: hoe bereiken we onze doelgroepen en hoe stellen we onze bezoekers tevreden? Het websiteperspectief gaat over de website zelf en alles wat zich hierop afspeelt rondom de klantbeleving. Het organisatieperspectief gaat om vragen zoals: Hoe richt ik mijn organisatie in om succesvol te zijn met online? Heb ik de kwaliteit in huis om bijvoorbeeld serieus met sociale media aan de slag te gaan?
In de internet scorecard worden gestelde doelen nog concreter uitgewerkt. Aan de hand van succesfactoren en KPI’s (kritieke prestatie indicatoren) worden doelen gekwantificeerd. Voorbeelden van KPI’s zijn: ‘Minstens 1000 bezoekers op de landingspagina deze maand’ of De opvang van 10 leads per week via ons online inschrijfformulier.
De uitwerking van de scorecard is namelijk gericht op het feit dat de organisatie zichzelf nog richting een internet geaccepteerde organisatie moet brengen. Dit is met alle financiële en organisatorische gevolgen.
Nu we een keuze hebben bepaald met de inzet van het internet kunnen we deze scorecard gebruiken om de online marketing strategie met de benodigde succesfactoren en KPI’s uit te werken. Bij het invullen van de internet scorecard moet je gericht vragen stellen aan de organisatie. Welke activiteiten verwachten we bijvoorbeeld van de afdeling marketing? Wat zijn concrete doelen voor de online afdeling of het externe bureau dat aanhaakt bij de uitvoering? Wat moeten we van de organisatie en het management verwachten? De scorecard helpt bij het praktisch uitwerken van een online marketing plan en brengt de factoren in beeld en helpt je de strategie actiegericht te maken.
De scorecard beschrijft succesfactoren en legt uit hoe de factoren een relatie hebben met de online doelstellingen. Vervolgens maken de KPI’s de doelen en factoren meetbaar en beschrijven de targets de harde doelen voor een specifieke periode. Het actie onderdeel geeft randvoorwaarden en suggereert verdere verbeteringen om met de succesfactoren de targets te realiseren.
Jazeker! De internet scorecard is namelijk de basis voor een online marketing strategie. Daaruit volgt, dat de online marketing strategie weer uit verschillende onderdelen kan bestaan zoals bijvoorbeeld de SEO strategie, Social media strategie en de Content marketing strategie. Onze overtuiging is, dat met een goede voorbereiding het uiteindelijke resultaat extra positief beïnvloed wordt. De internet scorecard is daarbij een handig hulpmiddel.
Herman Geertsema is de auteur van deze bijdrage en eigenaar van online marketing bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Herman is een zeer ervaren freelance SEO specialist en content marketeer. Marketing bureau heeft al diverse projecten succesvol afgerond in de volgende regio’s:
Heeft u nog meer vragen over de internet scorecard? Of wilt u bijvoorbeeld een online marketeer inhuren? Neem dan contact met ons op en klik op onderstaande button.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2022)
WordPress in meerdere talen met WPML