• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Interne links belangrijk voor SEO

Interne links belangrijk voor SEO

Interne links, internal links

Geschatte leestijd: 11 minuten

Voordat uw content kan worden gerangschikt, heeft u interne links nodig. Google vindt uw berichten en pagina’s namelijk het beste, wanneer ze ergens anders op internet aan gekoppeld zijn. Interne koppelingen verbinden ook uw content en geven Google een idee over de structuur van uw website.


Wat is een interne link?

Een interne link is een hyperlink op een website, die verwijst naar een andere pagina op diezelfde website. Om u een voorbeeld te geven: als u een artikel voor uw blog heeft geschreven en het heeft afgewerkt met een call to action, die naar uw product pagina is gelinkt, zou dat een interne link zijn. Het zijn hyperlinks – meestal de blauwe, klikbare of tikbare tekst – die de gebruiker en Googlebot op uw website houden. 

Wat is intern linken?

Intern linken is belangrijk, omdat het u directe toegang verleent tot uw webpagina’s in volgorde van belangrijkheid. Met behulp van interne links kunt u een hiërarchie opzetten op uw site. Op deze wijze kunt u de belangrijkste pagina’s aangeven, en ze meer linkwaarde (link juice) toekennen dan andere, minder waardevolle pagina’s. Daarom kan het gebruik van de juiste interne Link Strategie uw SEO een flinke boost geven!

Wat is het verschil tussen interne links en externe links?

Interne links zijn toegevoegde hyperlinks tussen pagina’s op dezelfde website. Externe links zijn toegevoegde backlinks, die linken naar een website of pagina in een ander domein.

Wat is een linkpack?

Een linkpacks is een groep interne links, die meestal onder aan de pagina verschijnen. Als het goed is gedaan, stuurt elke link de gebruiker en Googlebot naar vergelijkbare pagina’s als de pagina waarop de gebruiker zich bevindt. Als zodanig helpt het de gebruiker om gerelateerde, waardevolle content op uw site te vinden. 
Linkpacks zijn in de loop der jaren in populariteit gegroeid omdat ze geweldige interne links bieden.

Google gebruikt interne links om te achterhalen, welke content op uw website gerelateerd is en wat de waarde van die content is. Zo ziet Google de relaties tussen verschillende content bijdragen.

Waarom zijn interne links belangrijk voor de Google bots

Interne links zijn belangrijk voor zowel Googlebot als gebruikers. Voor Googlebot helpen ze namelijk de zoekmachine nieuwe of bijgewerkte pagina’s op uw website te vinden. Googlebot kan geen pagina’s of URL’s op uw site vinden, tenzij u ernaar linkt. Google kan uw XML-sitemap ook crawlen, als u die heeft. Google gebruikt zowel interne als externe links (links van andere websites) als onderdeel van hun ranking-algoritme. Hoe meer links een URL heeft van gerenommeerde websites, hoe meer SEO sap het krijgt. Dit zou het op zijn beurt moeten helpen om hoger te scoren voor gerelateerde termen. Zoals u kunt zien, spelen interne links een sleutelrol in uw technische SEO optimalisatie.

Waarom interne links belangrijk zijn voor gebruikers

Een interne link is ook essentieel voor gebruikers, omdat deze hen helpt bij het navigeren op uw website. Het helpt hen niet alleen om door uw verkooptrechter te gaan, maar het helpt hen ook om gemakkelijk gerelateerde content te vinden. 

Wat is Pagerank?

Pagerank is een algoritme, dat vernoemd is naar de eigenaar van Google Larry Page. Het benadrukt het belang van relevante kwalitatief goede backlinks, die naar uw website verwijzen. Beschouw backlinks als een relevantie stem.

Er zijn twee typen interne links. Dat zijn namelijk content interne links en module interne links. De content interne link staat in de tekst op de webpagina. De module interne links zijn bijvoorbeeld elementen in de navigatie of interne links in de footer.

Naast het begrijpen van de relatie tussen content & SEO optimalisatie, verdeelt Google de link waarde tussen alle links op een webpagina. Vaak heeft de startpagina van een website de grootste link waarde, omdat deze de meeste backlinks heeft. Die linkwaarde wordt gedeeld tussen alle links op die startpagina. De linkwaarde, die wordt doorgegeven aan de volgende pagina wordt verdeeld tussen de links op die pagina, enzovoort. Daarom krijgen uw nieuwste blogberichten meer linkwaarde, als u vanaf de startpagina naar hen linkt, in plaats van alleen op de categoriepagina. En Google vindt nieuwe berichten sneller als ze zijn gelinkt vanaf de startpagina.

SEO rankings

Wanneer u het concept snapt, dat backlinks hun link waarde doorgeven, begrijpt u, dat meer links naar een bericht meer waarde betekent. Omdat Google een pagina met veel waardevolle backlinks als belangrijker beschouwt, vergroot u de kans op een hoge SEO ranking voor die pagina. 

Cornerstone content

Wij raden website eigenaren altijd aan om hun website als een piramide te beschouwen met de belangrijkste content bovenaan. We noemen deze artikelen of pagina’s ‘key content’of ‘cornerstone content’. Er moeten veel backlinks zijn naar de meest belangrijke content van plaatselijk gerelateerde pagina’s in de piramide, die de meeste linkwaarde doorgeeft aan deze pagina’s. U moet ook van die toppagina’s naar sub pagina’s over verwante onderwerpen linken. Intern koppelen aan gerelateerde content toont Google, welke pagina’s informatie bevatten over vergelijkbare onderwerpen.

Vergeet ook niet om vanaf de top te linken Naast het linken van lokaal gerelateerde berichten en pagina’s, is het mogelijk om uw ‘cornerstone content’ meer gezaghebbend te maken door links toe te voegen vanaf de startpagina of de navigatie bovenaan. Dit geeft de belangrijkste berichten of pagina’s veel meer link waarde en maakt ze sterker in de ogen van Google.

Als u een blog uitvoert, kan het nuttig zijn om interne links toe te voegen aan de taxonomieën waartoe het bericht behoort. Als u interne links naar de categorie en tags toevoegt, begrijpt Google de structuur van uw blog en kunnen bezoekers gemakkelijker navigeren naar gerelateerde berichten. Bij het gebruik van de Yoast Plug-in is er altijd een link naar de overeenkomende categorieën en tags in de zijbalk van elk bericht.

Intern linken naar gerelateerde berichten

We hebben al gezien, dat het koppelen aan gerelateerde berichten Google helpt uw ​​sitestructuur te begrijpen. Maar het helpt ook om aan het einde van uw artikel een link naar een of meer gerelateerde berichten te maken.

Wanneer u verschillende artikelen over een bepaald onderwerp hebt geschreven, moet u deze met elkaar verbinden. Dit toont Google en gebruikers, dat deze artikelen lokaal gerelateerd zijn. U kunt rechtstreeks vanaf zinnen in uw exemplaar linken of links toevoegen aan het einde van uw bericht.

Cornerstone content

Bovendien wilt u Google laten zien, welke van die artikelen uw ‘cornerstone content’ is: uw meest complete artikel over dit onderwerp. Om dit te doen, moet u een interne link toevoegen naar de hoeksteen in alle artikelen over dit onderwerp. En vergeet niet om terug te koppelen van het ‘cornerstone content’ artikel naar de individuele berichten.

Ankertekst

Zodra u hebt besloten welke interne links op een pagina moeten staan ​​en welke pagina’s de linkwaarde moeten krijgen, is het belangrijk om de juiste anker tekst (anchor-text) te gebruiken. De anker tekst is immers de aanklikbare tekst, die bezoekers te zien krijgen.

Ankertekst & zoekwoorden

Als u een ankertekst te veel optimaliseert, kan dat nadelig zijn voor de SEO van uw website. Met over optimaliseren bedoelen we het opvullen van zoekwoorden. Eerder kon u alle ankerteksten hetzelfde zoekwoord geven en Google maakte uw website hoger voor dat zoekwoord. Tegenwoordig is Google slim genoeg om te begrijpen, dat de tekst rond de ankertekst meer zegt over de relevantie van een zoekwoord dan de ankertekst zelf. Zorg er dus voor, dat de ankertekst er natuurlijk uitziet. Het is prima om zoekwoorden te gebruiken, maar voeg niet exact dezelfde zoekwoorden toe aan de ankertekst van elke link. Vermijd links zoals klik hier of lees verder.

Met de Yoast SEO Premium plug-in krijgt u hulp bij het verbeteren van uw interne linkstructuur. Met de tool voor het koppelen van interne links, waarmee u gerelateerde berichten kunt vinden waarnaar u wilt linken. Wanneer u een bericht schrijft, kunt u onmiddellijk een koppeling maken naar een gerelateerde post door de link naar de editor te slepen. De plug-in bevat ook een optie om uw belangrijkste artikelen te markeren als ‘cornerstone content’. Deze tool vertelt u om die ‘cornerstone content’ artikelen boven aan de lijst te tonen, zodat u nooit zult vergeten om naar hen te linken.

De Yoast SEO plug-in voor Wordpress

In de gratis versie van Yoast SEO vindt u ook een handige tool genaamd de tekstlink – teller. Deze tool telt de interne links in een bericht en de interne links verwijzen naar een bericht. Dit visualiseert welke berichten nog een paar links zouden kunnen gebruiken of welke meer links zouden moeten ontvangen. Dit helpt u om bewust te werken aan de structuur van uw site. Om het nog gemakkelijker te maken om berichten te vinden die niet gekoppeld zijn, heeft Yoast SEO Premium de verweesd inhoud filter. Met deze functie kunt u zien aan welke berichten en pagina’s helemaal geen interne links zijn gekoppeld door andere berichten en pagina’s op uw website. Met behulp van het filter is het een fluitje van een cent om belangrijke berichten te vinden, die meer inkomende interne links nodig hebben!

Ga uw content linken. Zonder interne links kan uw content niet worden gerangschikt! Met een solide interne linking strategie kunt u laten zien, welke content gerelateerd is en welke van uw artikelen het meest informatief en waardevol zijn. Als u de richtlijnen over interne links in deze post volgt, zullen zowel Google als uw gebruikers uw site beter begrijpen. Hierdoor verhoogt u uw kans op een goede SEO ranking.

Linkpacks

Hoewel linkpacks een pakket interne links zijn, kun je niet zomaar oude links op een pagina gooien. Om een ​​waardevol en effectief linkpack voor Google te bouwen, zijn er bepaalde SEO best practices die u moet volgen.

4 regels voor het bouwen van SEO linkpacks voor GoogleBot

  1. Plaats geen links achter JavaScript
  2. Gebruik de opmaak “a href”
  3. Zorg voor een goede ankertekst
  4. Link alleen naar geïndexeerde of doorzoekbare pagina’s

Plaats in de eerste plaats geen interne links achter JavaScript, tenzij u een rendering strategie zoals pre-render gebruikt. Anders ziet Google de daadwerkelijke interne link mogelijk niet en zou u geen SEO link juice naar die pagina sturen.

Ten tweede, gebruik de hyperlinkopmaak die je hierboven hebt gezien. Interne links moeten “a hrefs” zijn en gemakkelijk te herkennen zijn als hyperlinks, ongeacht op welk apparaat een gebruiker of bot zich bevindt.

Ankertekst

Gebruik vervolgens de juiste ankertekst voor elke link. Onthoud, dat de ankertekst bestaat uit de eigenlijke woorden die aan elkaar zijn gekoppeld. De ankertekst moet een hint geven over waar de gebruiker en Googlebot naartoe gaan als ze naar die interne link gaan. Bovendien gebruikt Google die ankertekst als een potentieel trefwoord om die pagina te rangschikken, wat de sleutel is voor Content SEO. 

Door “SEO content” te hyperlinken, hebben we Google net verteld, dat wanneer iemand “content” zoekt, hij zou moeten overwegen om die URL die we zojuist hebben gelinkt, te rangschikken. Voeg ten slotte geen backlinks toe in een linkpack, die Google naar een niet-geïndexeerde of geblokkeerde URL stuurt. U wilt de tijd van Google niet verspillen, dus voeg nooit een interne link ergens op uw site toe als u Google blokkeert om die URL überhaupt te crawlen (via robots.txt ) of als u Google vertelt om die URL niet te indexeren.

Hoe een effectieve linkpack voor gebruikers bouwen

Gelukkig helpen alle bovenstaande tips gebruikers ook, wat geweldig is als je bedenkt dat wat goed is voor de gebruiker, ook goed is voor Google. Er zijn echter aanvullende best practices die u kunt implementeren bij het bouwen van effectieve linkpacks voor gebruikers.

4 tips voor het ontwerpen van SEO zoekmachineoptimalisatie linkpacks, die gebruikers geweldig zullen vinden

  1. Link naar gerelateerde pagina’s
  2. Gebruik kopteksten
  3. Laat het ontwerp werken
  4. Maak hyperlinks duidelijk

Geef ten eerste alleen links naar gerelateerde pagina’s. Als de gebruiker zich bijvoorbeeld op een pagina over SEO bevindt, mag er geen interne link zijn die verwijst naar een pagina over het ontstoppen van een gootsteen. De twee onderwerpen hebben niets met elkaar te maken en mogen daarom niet met elkaar in verband worden gebracht. Geef vervolgens een goede header voor het linkpack. Gooi niet zomaar een pakket links ergens op de pagina. Introduceer het met een sterke kop tekst, die de gebruiker vertelt wat hieronder wordt weergegeven.

Relevantie

Zorg er ook voor dat het ontwerp goed aansluit op de rest van de pagina. Het linkpack moet er natuurlijk uitzien op de pagina en aansluiten bij de rest van het ontwerp. Wanneer u de taak aan uw ontwerper beschrijft, geef hem dan de bovenstaande tips, zodat hij volledig begrijpt, waarom hij deze aan het ontwerp toevoegt. Dit zal op zijn beurt hen helpen de beste manier te vinden om het te visualiseren. Daarnaast brengt het de algehele integriteit van de pagina niet in gevaar. Maak tenslotte duidelijk, dat de linkpacks hyperlinks bevatten. De gebruiker zou gemakkelijk moeten zien, dat als ze op de ankertekst tikken, ze naar een nieuwe URL worden geleid.

SEO optimalisatie & Linkbuilding Blogs

SEO consultant Den Haag inhuren

Herman Geertsema is een ervaren SEO consultant & Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van Connect your World: specialist in SEO & Content Marketing gevestigd in Den Haag. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben inmiddels meerdere projecten met succes afgerond in Delft, Rijswijk, Zoetermeer & Leiden. Wilt u ons als SEO specialist inhuren of als Linkbuilding specialist om bovenaan in Google te komen? Bel of mail ons.

SEO checklist

Met deze SEO checklist kunt u uw SEO rankings van uw website verder verbeteren.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Leave a Reply

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.