Voordat uw content kan worden gecrawld en op de juiste posities in Google kunnen worden geplaatst, heeft u interne links nodig. Zoekmachines zoals Bing en Google vinden uw site en webpagina’s namelijk het beste, wanneer ze ergens anders op internet aan gekoppeld zijn. Internal links verbinden ook uw content. Ze geven zoekmachines zoals Bing, Yahoo en Google meer inzicht over de structuur van uw site. We geven ten eerste de nodige uitleg over internal links. Ten tweede bespreken we het op zetten van een interne linkstructuur.
Geschatte leestijd: 17 minuten
Met behulp van interne links kunt u een hiërarchie opzetten op uw site. De pagina waar de meeste interne links naar verwijzen, is de belangrijkste. Door een belangrijke pagina meer linkwaarde (link juice) toe te kennen dan anderen, neem de waarde van deze pagina toe. Daarom kan het gebruik van de juiste interne linkstructuur uw SEO een flinke boost geven!
De interne links zijn toegevoegde hyperlinks tussen pagina’s in dezelfde site. Externe links zijn toegevoegde backlinks, die linken naar een website of pagina in een ander domein.
Een linkpack is een groep interne links, die meestal onder aan de pagina verschijnen. Als het goed is gedaan, stuurt elke link de gebruiker en Googlebot naar vergelijkbare pagina’s als de pagina waarop de gebruiker zich bevindt. Als zodanig helpt het de gebruiker om gerelateerde, waardevolle content op uw site te vinden. Linkpacks zijn in de loop der jaren in populariteit gegroeid omdat ze geweldige interne links bieden.
Contextuele links zijn hyperlinks binnen een stuk tekst, die relevant zijn voor de inhoud van dat specifieke tekstgedeelte. Ze worden vaak gebruikt om lezers door te verwijzen naar aanvullende informatie of gerelateerde bronnen binnen dezelfde tekst of op een andere webpagina. Deze links helpen lezers om meer diepgaande informatie te verkrijgen over specifieke onderwerpen zonder de tekst te verlaten.
Waarom zijn interne links belangrijk?
Google gebruikt interne links om te achterhalen, welke content op uw website gerelateerd is en wat de waarde van die content is. Zo ziet Google de relaties tussen verschillende content bijdragen.
Internal links zijn belangrijk voor zowel Googlebot als gebruikers. Voor Googlebot helpen ze namelijk de Google zoekmachine nieuwe of bijgewerkte pagina’s op uw website te vinden. Googlebot kan geen pagina’s of URL’s op uw site vinden, tenzij u ernaar linkt. Google kan de XML-sitemap van uw website ook crawlen, als u die beschikbaar heeft. Daarvoor gebruikt Google zowel interne links als linkjes van andere websites als onderdeel van hun ranking-algoritme. Hoe meer linkjes een URL heeft van gerenommeerde websites, hoe meer SEO sap het krijgt. Dit zou het op zijn beurt moeten helpen om hoger te scoren voor gerelateerde termen. Zoals u kunt zien, spelen interne linkjes een sleutelrol in uw technische SEO optimalisatie.
Een interne link is ook essentieel voor gebruikers, omdat deze hen helpt bij het navigeren op uw site. Het helpt hen niet alleen om door uw verkooptrechter te gaan. Interne links helpen ook om gemakkelijk gerelateerde content te vinden.
Pagerank is een algoritme, dat vernoemd is naar de eigenaar van Google Larry Page. Het benadrukt het belang van relevante kwalitatief goede backlinks, die naar uw website verwijzen. Beschouw backlinks als een relevantie stem.
Er zijn twee typen interne links. Dat zijn namelijk content interne links en module interne links. De content interne link staat in de tekst op de webpagina. De module internal links zijn bijvoorbeeld elementen in de navigatie of interne links in de footer.
Naast het begrijpen van de relatie tussen content en SEO optimalisatie, verdeelt Google de link waarde tussen alle links op een webpagina. Vaak heeft de startpagina van een website de grootste link waarde. Dit komt, omdat deze webpagina zo goed als altijd de meeste SEO backlinks heeft. Die linkwaarde wordt gedeeld tussen alle links op die startpagina. De linkwaarde, die wordt doorgegeven aan de volgende webpagina wordt verdeeld tussen de interne links op die pagina, enzovoort. Daarom krijgen uw nieuwste blog posts meer linkwaarde, als u vanaf de startpagina naar hen linkt, in plaats van alleen op de categoriepagina. En Google vindt nieuwe berichten sneller als ze zijn gelinkt vanaf de startpagina.
Wanneer u het concept snapt, dat SEO backlinks hun link waarde doorgeven, begrijpt u, dat meer links naar een bericht meer waarde betekent. Omdat Google een pagina met veel waardevolle backlinks als belangrijker beschouwt, vergroot u de kans op een hoge SEO ranking voor die webpagina.
Wij raden site eigenaren altijd aan om hun website als een piramide te beschouwen met de belangrijkste content bovenaan. We noemen deze artikelen of pagina’s ‘key content’of ‘cornerstone content’. Er moeten veel backlinks zijn naar de meest belangrijke content van plaatselijk gerelateerde webpagina’s in de piramide, die de meeste linkwaarde doorgeeft aan deze webpagina’s. U moet ook van die toppagina’s naar sub pagina’s over verwante onderwerpen linken. Internal links aan gerelateerde content toont Google, welke pagina’s informatie bevatten over vergelijkbare onderwerpen.
Vergeet ook niet om vanaf de top te linken. Naast het linken van lokaal gerelateerde berichten en webpagina’s, is het mogelijk om uw ‘cornerstone content’ meer gezaghebbend te maken door links toe te voegen vanaf de startpagina of de navigatie bovenaan. Dit geeft de belangrijkste berichten of pagina’s veel meer link waarde. Dat maakt ze sterker in de ogen van Google.
Als u een blog bijhoudt, kan het nuttig zijn om interne links toe te voegen aan de taxonomieën waartoe het bericht behoort. Als u internal links naar de categorie en tags toevoegt, begrijpt Google de structuur van uw blog. Zo kunnen bezoekers gemakkelijker navigeren naar gerelateerde berichten. Bij het gebruik van de Yoast Plugin is er altijd een link naar de overeenkomende categorieën en tags in de zij balk van elk bericht.
We hebben al gezien, dat het koppelen aan gerelateerde berichten Google helpt uw sitestructuur te begrijpen. Maar het helpt ook om aan het einde van uw artikel een interne link naar een of meer gerelateerde berichten te maken.
Wanneer u verschillende artikelen over een bepaald onderwerp hebt geschreven, moet u deze met elkaar verbinden. Dit toont Google en gebruikers, dat deze artikelen lokaal gerelateerd zijn. U kunt rechtstreeks vanaf zinnen in uw exemplaar linken of links toevoegen aan het einde van uw bericht.
Bovendien wilt u Google laten zien, welke van die artikelen uw ‘cornerstone content’ is: uw meest complete artikel over dit onderwerp. Om dit te doen, moet u een interne link toevoegen naar de hoeksteen in alle artikelen over dit onderwerp. En vergeet niet om terug te koppelen van het ‘cornerstone content’ artikel naar de individuele berichten.
Zodra u hebt besloten welke interne links op een webpagina moeten staan en welke pagina’s de linkwaarde moeten krijgen, is het belangrijk om de juiste ankertekst (anchor-text) te gebruiken. De ankertekst is immers de aanklikbare tekst, die bezoekers te zien krijgen.
Als u een ankertekst te veel optimaliseert, kan dat nadelig zijn voor de SEO van uw website. Met over optimaliseren bedoelen we het opvullen van Google zoekwoorden. Eerder kon u alle ankerteksten hetzelfde zoekwoord geven en Google maakte uw website hoger voor dat zoekwoord. Tegenwoordig is Google slim genoeg om te begrijpen, dat de webtekst rond de ankertekst meer zegt over de relevantie van een zoekwoord dan de ankertekst zelf. Zorg er dus voor, dat de ankertekst er natuurlijk uitziet. Het is prima om SEO zoekwoorden te gebruiken. Voeg echter niet constant exact dezelfde Google zoekwoorden toe aan de ankertekst van elke link.
Vermijd interne links zoals klik hier of lees verder.
Een webpagina moet minimaal 1 interne link hebben om verbonden te zijn met de rest van de website en het internet. Als dat niet het geval is, is er sprake van een verweesde pagina. Google gebruikt interne links om het internet af te zoeken naar nieuwe content. Zonder interne links kan het de desbetreffende pagina niet bereiken. Het liefst voegt u meerdere interne links toe aan de webpagina. Als een webpagina veel interne links heeft, geeft u Google een signaal af, dat deze pagina belangrijk is.
Met de SEO Yoast Premium plugin krijgt u hulp bij het verbeteren van uw interne linkstructuur. Met de tool voor het koppelen van interne links, waarmee u gerelateerde berichten kunt vinden waarnaar u wilt linken. Wanneer u een bericht schrijft, kunt u onmiddellijk een koppeling maken naar een gerelateerde post door de link naar de editor te slepen. De Yoast SEO plugin bevat ook een optie om uw belangrijkste artikelen te markeren als ‘cornerstone content’. Deze tool vertelt u om die ‘cornerstone content’ artikelen boven aan de lijst te tonen. Op die wijze vergeet u nooit om naar hen te linken.
In de gratis versie van SEO Yoast plug-in vindt u ook een handige tool genaamd de tekstlink – teller. Deze tool telt de internal links op een bericht en de interne links verwijzend naar een webpagina. Dit visualiseert welke berichten nog een paar links zouden kunnen gebruiken of welke meer links zouden moeten ontvangen. Dit helpt u om bewust te werken aan de structuur van uw site. Om het nog makkelijker te maken om berichten te vinden die niet gekoppeld zijn, heeft de SEO Yoast Plugin Premium de ‘verweesd content filter’. Met deze functie kan u achterhalen aan welke berichten en pagina’s helemaal geen interne links zijn gekoppeld door andere berichten en pagina’s op uw website. Met behulp van het filter is het een fluitje van een cent om belangrijke pagina’s en berichten te vinden, die meer inkomende internal links nodig hebben!
Ga uw content linken. Zonder interne links kan uw content niet worden gerangschikt! Met een solide interne linkstructuur kunt u laten zien, welke content gerelateerd is en welke van uw artikelen het meest informatief en waardevol zijn. Als u de richtlijnen over interne links in deze blog post volgt, zullen zowel Google als uw gebruikers uw site beter begrijpen. Hierdoor verhoogt u uw kans op goede SEO rankings.
Hoewel linkpacks een pakket interne links zijn, kunt u niet zomaar oude links op een pagina gooien. Om een waardevol en effectief linkpack voor Google te bouwen, zijn er bepaalde ‘SEO best practices’, die u moet volgen.
Plaats in de eerste plaats geen interne links achter JavaScript. Tenzij u een rendering strategie zoals pre-render gebruikt. Anders ziet Google de daadwerkelijke interne link mogelijk niet. U stuurt zo geen SEO link juice naar die pagina.
Ten tweede, gebruik de hyperlinkopmaak die u hierboven hebt gezien. Internal links moeten “a hrefs” zijn. Ze moeten gemakkelijk te herkennen zijn als hyperlinks, ongeacht op welk apparaat een gebruiker of bot zich bevindt.
Gebruik vervolgens de juiste ankertekst voor elke link. Onthoud, dat de ankertekst bestaat uit de eigenlijke woorden die aan elkaar zijn gekoppeld. De ankertekst moet een hint geven over waar de gebruiker en Googlebot naartoe gaan als ze naar die interne link gaan. Bovendien gebruikt Google die ankertekst als een potentieel trefwoord om die pagina te rangschikken, wat de sleutel is voor Content SEO.
Door “SEO content” te hyperlinken, hebben we Google net verteld, dat wanneer iemand “content” zoekt, hij zou moeten overwegen om die URL, die we zojuist hebben gelinkt, te rangschikken. Voeg ten slotte geen SEO backlinks toe in een linkpack, die Google naar een niet-geïndexeerde of geblokkeerde URL stuurt. U wilt de tijd van Google namelijk niet verspillen. Dus voeg nooit een interne link ergens op uw site toe als u Google blokkeert om die URL überhaupt te crawlen (via robots.txt ) of als u Google vertelt om die URL niet te indexeren.
Gelukkig helpen alle bovenstaande tips gebruikers ook. Dat is geweldig, als u bedenkt, dat wat goed is voor de gebruiker, ook goed is voor Google. Er zijn echter aanvullende best practices, die u kunt implementeren bij het bouwen van effectieve linkpacks voor gebruikers.
Geef ten eerste alleen links naar gerelateerde webpagina’s. Als de gebruiker zich bijvoorbeeld op een pagina over SEO bevindt, mag er geen interne link zijn, die verwijst naar een pagina over het ontstoppen van een gootsteen. De twee onderwerpen hebben niets met elkaar te maken. Ze mogen daarom niet met elkaar in verband worden gebracht. Geef vervolgens een goede header voor het linkpack. Gooi niet zomaar een pakket links ergens op de pagina. Introduceer het met een sterke kop tekst. Deze kop moet de gebruiker vertellen, wat hieronder wordt weergegeven.
Zorg er ook voor dat het ontwerp goed aansluit op de rest van de pagina. Het linkpack moet er natuurlijk uitzien op de pagina en aansluiten bij de rest van het ontwerp. Wanneer u de taak aan uw ontwerper beschrijft, geef hem dan de bovenstaande tips. Op die wijze begrijpt hij volledig, waarom hij deze aan het ontwerp toevoegt. Dit zal op zijn beurt hen helpen de beste manier te vinden om het te visualiseren. Daarnaast brengt het de algehele integriteit van de pagina niet in gevaar. Maak tenslotte duidelijk, dat de linkpacks hyperlinks bevatten. De gebruiker zou gemakkelijk moeten zien, dat als ze op de ankertekst tikken, ze naar een nieuwe URL worden geleid.
We kunnen nu wel vaststellen, dat interne links van groot belang zijn voor zoekmachinemarketing. Daarom is het goed om na te denken over de interne links strategie van uw website. Wat de juiste strategie is, zal voor iedere website anders zijn. De volgende stappen kunnen u wel helpen bij het bepalen van uw interne links strategie.
Er zijn talloze zowel betaalde als gratis SEO tools. Deze SEO tools kunt u gebruiken om de interne linkstructuur binnen uw website inzichtelijk te maken. Door het vergaren van inzicht, heeft u de kans, om de interne links structuur verder te verbeteren.
Met bijvoorbeeld Deepcrawl of ScreamingFrog kunt u uw website laten crawlen. Deze tools doen dat op dezelfde wijze zoals de Googlebot dat doet. Als resultaat kunt u zien welke webpagina´s met elkaar verbonden zijn door interne links. Daarnaast heeft u inzichtelijk welke webpagina´s helemaal geen interne links bevatten en welke webpagina´s of blogs een 404 foutmelding oproepen.
Stel u uw website voor als een soort piramide. Bovenaan staat uw homepage, daaronder staan uw categorieën en weer daaronder staan je blog posts en pagina´s. Daarnaast zou u nog subcategorieën kunnen hebben. Zorg ervoor, dat uw menu deze structuur goed weergeeft.
De volgende stap is bepalen wat uw belangrijkste content is. Wat zijn u beste en meest uitgebreide artikelen? Wat zijn de artikelen, waarvan u wilt dat mensen ze vinden, wanneer ze zoeken naar het onderwerp waarin u gespecialiseerd bent? Dit noemen we ook wel cornerstonecontent. Daarna is het belangrijk, dat u veel links toevoegt, die verwijzen naar de cornerstonecontent. Zo weet Google, dat het uw belangrijkste pagina’s zijn.
Heeft u meerdere artikelen of pagina’s over hetzelfde onderwerp geschreven? Koppel die artikelen dan aan elkaar door middel van links. Zo laat u zowel uw gebruikers als Google weten, dat deze artikelen gerelateerd zijn. U kunt direct links toevoegen in uw tekst. U kunt echter ook links in een lijst aan het einde van uw artikel toevoegen. Met de SEO Yoast premium plug-in kunt u gebruik maken van het gerelateerde links blok. Hiermee krijgt u 5 suggesties voor links naar gerelateerde pagina’s of berichten.
U kunt daarnaast uw pagina’s meer linkwaarde en autoriteit geven door ernaar te linken vanaf uw homepage of vanaf uw menu. Het is belangrijk om dit te doen met uw cornerstonecontent. Op die manier begrijpt Google, dat deze pagina’s belangrijk zijn.
Heeft uw pagina’s op uw website, die hiërarchisch zijn? Bijvoorbeeld een pagina over honden. Dan zou u daaronder pagina’s kunnen hangen gefocust op de verschillende hondenrassen. Met de SEO Yoast plugin kunt u heel gemakkelijk een hoofdpagina met daaronder allerlei sub pagina’s instellen. Vergeet daarbij ook niet de sub pagina’s onderling te linken.
Het kan ook handig zijn om vanaf blog posts te linken naar de categorieën en tags waartoe ze behoren. Dat zorgt ervoor, dat Google de structuur van uw website beter begrijpt. Daarnaast kunnen gebruikers van uw website zo gemakkelijker naar gerelateerde posts navigeren. Als u een categorie of tag toewijst aan een blog post, voegen de meeste thema’s van WordPress automatisch een link naar die categorie of tag toe. Die links staan dan vaak bovenaan uw artikel.
Bezoekers arriveren niet altijd op de homepage van uw website. Vaak komen ze op uw website terecht door een link te volgen vanuit de zoekresultaten of vanaf een andere pagina. Dan weten ze natuurlijk niet meteen waar op uw website ze zich bevinden. Daarvoor kan een kruimelpad helpen. Een kruimelpad laat aan bezoekers zien waar ze zich op de website bevinden. Vaak staat een kruimelpad bovenaan de pagina.
Tot slot kunt u ook overwegen om links te plaatsen naar uw meest populaire of meest recente blog posts. U kunt deze links bijvoorbeeld toevoegen in de zijbalk of in de footer van uw website. Dat is een handige manier om ze op alle pagina’s van uw website weer te geven. Dat versterkt de linkwaarde van deze blog posts. U kunt dit bijvoorbeeld doen met een widget. Hiermee kunt u automatisch interne links toevoegen naar uw nieuwste berichten.
Herman Geertsema is een ervaren SEO consultant en Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van Connect your World: specialist in SEO en Content Marketing gevestigd in Den Haag.
Bij Connect your World kunt u ook een SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:
Wilt u ons als SEO consultant inhuren of als Linkbuilding specialist om bovenaan in Google te komen? Bel of mail ons.
Met deze SEO checklist kunt u uw SEO rankings van uw website verder verbeteren. Uw SEO laten doen is ook een optie. Zo houdt u meer tijd over om te ondernemen.
Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
BTW-nummer:
1803.10.392.B.01
SEO bureau Connect your World, Den Haag (2023)
WordPress in meerdere talen met WPML