8 tips om SEO webteksten met links te verbeteren

SEO webteksten – hyperlinks
De twee basis benodigdheden van een website zijn webteksten geoptimaliseerd voor SEO en externe backlinks & interne links. Door het slim inzetten van links kunt u een webtekst of een meer waarde toekennen. U vergroot de relevantie. Daarnaast gaat Google er van uit, dat als een webtekst relevant is, er vanzelf naar toe gelinkt wordt. Interne links kunnen er voor zorgen, dat uw site gemakkelijker en sneller geïndexeerd kan worden. Als pagina’s met relevante verwante informatie aan elkaar worden gelinkt, dan geeft dit een positief signaal af aan Google. In de nu volgende blog leest u er alles over en heeft u alle kennis in huis om de SEO optimalisatie van uw website te verbeteren.
Geschatte leestijd: 6 minuten
De hyperlink
SEO webteksten of webpagina’s worden met elkaar verbonden door hyperlinks. U kunt de hyperlinks gebruiken om de bezoeker de weg te wijzen op uw website. Daarnaast kunt u verdieping aanbieden of uitleg geven. Ook kunt u hyperlinks gebruiken voor actie buttons.
Hyperlinks springen er uit op een beeldscherm. Vaak komt dit door een opvallende opmaak door onderstreping of door ander kleurgebruik. Ze sturen het oog van de lezer en het wordt daarom als een uitnodiging gezien om wat nieuws op een website te ontdekken. Als eigenaar van een website kunt u een thema uit diepen, verbreden of versterken. Ook zijn hyperlinks van groot nut als u een boodschap via verschillende kanalen wilt communiceren. Hoe zorgt u, dat hyperlinks een positieve gebruikerservaring opleveren? Hoe zorgt u, dat SEO webteksten goed geoptimaliseerd worden?
De 7 hyperlinks tips
- Geef sturing
- Stem het aantal hyperlinks af op het tekstdoel
- Geef hyperlinks een logische plaats
- Maak begrijpelijke linkteksten
- Wees duidelijk over de bestemming
- Geef houvast op de bestemmingspagina
- Overweeg interne links

1. Geef sturing om uw SEO webteksten te verbeteren
Maak doordachte hyperlinks die passen bij of verwant zijn met het onderwerp van uw SEO webtekst. Begin een SEO webtekst niet met een hyperlink. U leidt een bezoeker dan direct van uw pagina af. Start daarom eerst met het formuleren van uw kern boodschap.
2. Stem het aantal hyperlinks af op het tekst doel van uw SEO webtekst
Waar u hyperlinks opneemt in een tekst en hoeveel, hangt samen met het doel en de boodschap die u wilt overdragen. In een een informerende tekst wilt u in eerste instantie een boodschap overbrengen. Dat is een reden om terughoudend te zijn met het aantal links. Links leiden op dat moment af en stimuleren de lezer om weg te klikken. Neem alleen een hyperlink op in het begin van een SEO webtekst als deze super relevant is en belangrijke duiding geeft aan het onderwerp van uw pagina. U zou eventueel ook een hyperlink kunnen plaatsen naar een Engelstalige vertaling van uw eigen webtekst of naar een Engelse webtekst van een ander over het zelfde item.
Hyperlinks op een rij zetten
Gebruik maximaal een of twee tekst hyperlinks in een alinea. Als u het de lezer gemakkelijk wilt maken, overweeg dan de links aan het einde van een SEO webtekst te plaatsen of in een opsomming buiten de tekst. Infographics lenen zich vaak ook voor opsommingen. Als uw SEO webteksten zijn gericht op conversie of een transactie, dan zijn hyperlinks in de tekst juist bijzonder effectief. De tekst is dan een middel om lezers zo snel mogelijk naar voordelen , acties en bestelknoppen te leiden. Op deze wijze gaat het aantal conversies omhoog en dat is goed voor uw omzet.
3. Geef hyperlinks een logische plaats in uw SEO webteksten
Het is mogelijk om veel hyperlinks te plaatsen in de intro van uw webtekst als inleiding voor een langere tekst elders op de website. Een andere optie is om de hyperlink te plaatsen in de tekst van de kop. Ook aan de onderkant van een SEO webtekst kunt u een opsomming van relevante hyperlinks plaatsen. Overdrijf hier niet in en kijk ook op de mobiel of dit goed bruikbaar is.
4. Gebruik begrijpelijke teksten
Het tijdperk van hyperlinks met de tekst ‘lees meer’ of ‘lees verder’ moeten we achter ons laten. Het is volstrekt onduidelijk wat de gebruiker van uw website gaat aantreffen, als hij of zij de hyperlink gaat aanklikken. Probeer als het kan een link tekst van meerdere woorden te maken. Op deze wijze zijn ze ook op de mobiel goed te gebruiken en heeft u geen last van het ‘fat fingers’ verschijnsel. De woorden moeten de lading dekken, want dat is goed voor de SEO optimalisatie van uw site. Gebruik in hyperlinks zeker geen afbrekingen.
5. Over de bestemming moet u duidelijk zijn
Verwijst een hyperlink naar een andere webpagina of gaat deze naar een andere online omgeving? En wat er gebeurt na de klik? Open zich een nieuw venster of niet? Als de link naar een externe site of PDF bestand leidt, is het slim om een nieuw venster te laten openen. Uw website is dan op de achtergrond nog actief en dat maakt het makkelijker voor bezoekers om terug te keren naar uw website.
6. Geef houvast op de landingspagina
Bezoekers willen houvast, ook nadat zij op de hyperlink hebben geklikt. Zorg er daarom voor, dat de link tekst terugkomt in de kop van de tekst op de landingspagina. Zo is het duidelijk, dat beide pagina’s over het zelfde of een verwant onderwerp gaan.
7. Voeg voldoende interne links toe aan uw SEO webteksten
Zeker op een productpagina ziet een gebruiker in een oogopslag wat hij kan verwachten. Tevens zijn voldoende interne links fijn voor de zoekmachines zoals Google. Google struint namelijk het web af met Google bots. Deze bots crawlen het web af op zoek naar nieuwe pagina’s en content. Met een goede interne sitestructuur maakt u het Google een stuk gemakkelijker. Dat beloont Google met een betere SEO ranking van uw website.
8. Links in longreads
Een longread of een journalistiek verhaal van minstens 2000 woorden zijn tegenwoordig populair. Zeker op een tablet zijn deze SEO webteksten prima te lezen. Auteurs van longreads denken goed na over hoe ze hun teksten presenteren. Ze gebruiken vaak een grotere interlinie en een rustige lay out, die het lezen makkelijker maken. Hyperlinks staan in dit specifieke geval vaak geraffineerd in de tekst of in de marges op een zodanige wijze, dat ze het lezen niet verstoren.
Linkbuilding uitbesteden
Linkbuilding is een arbeidsintensief proces, wat u meestal niet naast uw normale werkzaamheden erbij kunt doen. Toch is het belangrijk, want het voegt nog steeds veel waarde toe aan uw website. Mail of bel mij eens op om te vragen naar de mogelijkheden.
SEO & Content Marketing Blogs
- Conversies: Hoe schrijft u content met overtuigingskracht?
- WordPress SEO Checklist
- Blog schrijven, hoe doet u dat?
- Hoe maakt u het verschil met sociale media?
- SEO for WordPress Gids
- Het optimaliseren van uw Instagram account voor SEO
SEO expert Den Haag inhuren
Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag (Leiden, Delft), Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Kijk voor meer informatie over SEO & Content Marketing ook eens op mijn Facebook of Instagram account. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij.
SEO optimalisatie checklist
Kan je niet meer wachten? Neem dan deze SEO checklist door.