• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Heatmaps gebruiken – SEO strategie te verbeteren

Heatmaps gebruiken – SEO strategie te verbeteren

Heatmaps, Heatmap, SEO
Heatmaps, Heatmap, SEO

SEO verbeteren door heatmaps

Heatmaps zijn een essentieel hulpmiddel om marketeers te helpen begrijpen, hoe gebruikers omgaan met een website. Hier zijn negen tips voor het gebruik van heatmaps om SEO van uw website te verbeteren. Heatmaps zijn al een tijdje een steunpilaar in de digitale marketingwereld. Ze zijn een essentieel hulpmiddel om marketeers te helpen begrijpen hoe gebruikers omgaan met een website.

Gebruik ze om te ontdekken welke soorten afbeeldingen het beste de aandacht van uw publiek trekken of dat ze problemen hebben met het navigeren op uw website. In deze blog leert u enkele manieren waarop u heatmaps kunt gebruiken om uw SEO strategie te verbeteren.

Wat is een heatmap?

Heatmaps zijn tools voor gegevensvisualisatie, die zijn ontworpen om website eigenaren te helpen begrijpen, hoe goed een specifieke pagina presteert.

Heatmaps meten gebruikersgedrag

Het idee is om het gebruikers gemakkelijk te maken om complexe datasets te visualiseren door waarden in kleur weer te geven. Heatmaps meten gebruikersgedrag op een schaal van rood naar blauw, waarbij de warmste kleur de hoogste mate van betrokkenheid aangeeft en de koelste de gebieden met de laagste betrokkenheid. Nu is het ook vermeldenswaard dat er een paar verschillende soorten heatmaps zijn, die u kunt gebruiken om de webpagina activiteit te meten.

Heatmaps voorbeelden

  • Door kaarten bladeren: Houd bij hoe ver lezers de pagina hebben bereikt voordat ze afhaken. Hoe roder het gebied, hoe meer mensen het lezen.
  • Klikkaarten: Houd bij waar gebruikers het vaakst klikken. Dit kunnen interne links zijn, de navigatiebalk, logo’s, afbeeldingen, CTA-knoppen en alles dat klikbaar lijkt.
  • Hover maps: Houd bij waar gebruikers de cursor over de pagina bewegen. Hotspots worden aangegeven door waar gebruikers het vaakst pauzeren.

Nu we wat basisinformatie over de heatmap hebben besproken, gaan we verder met enkele manieren waarop u heatmaps kunt gebruiken om uw SEO strategie naar een hoger niveau te tillen.

1. Meer informatie over gebruikersintentie

Visuele analyse biedt een unieke kans om meer te leren over het gedrag van kijkers. Een ander ding dat u met heatmaps kunt doen, is uitzoeken welke delen van de pagina het meest spelen. Om welke content geven mensen, om en over welke secties scrollen ze zonder te stoppen? Op welk moment vallen gebruikers af? Bovendien kunt u proberen te kijken welke menu-opties en filters het meest gebruikt worden – wat u kan vertellen welke onderwerpen uw publiek het belangrijkst vindt.

PPC campagnes, landingspaginas & blogposts

Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om uw PPC campagnes te informeren, evenals toekomstige landingsspagina’s en blogposts. Vergelijk heatmap gegevens met betaalde zoekgegevens om zoekwoordmogelijkheden te ontdekken, die u kunt gebruiken om uw content strategie, advertentietekst, sociale berichten enzovoort te informeren. Het is misschien ook de moeite waard om Google Analytics te controleren op bounce rate percentages en verblijftijden. Het is uw doel om erachter te komen, hoeveel mensen de pagina bezoeken en vervolgens vertrekken, omdat er iets ontbreekt of de content niet relevant is.

2. Optimaliseer de pagina indeling

In veel gevallen proberen we een goede paginastructuur op te zetten waarin het gemakkelijk navigeren is. Natuurlijk weet iedereen het belang van zaken als H2’s, H3’s en witte ruimte. Er zijn echter letterlijk honderden factoren, die bijdragen aan een geweldige gebruikerservaring. De meest gebruikelijke manier om heatmaps te gebruiken, is om inzicht te krijgen in hoe klanten omgaan met elementen op de pagina, zoals call to action knoppen, waar wrijving bestaat, en bezoekers door de site bewegen. Het is natuurlijk niet goed als bijvoorbeeld blijkt, dat er meer tijd wordt besteed aan het kijken naar de reclamebanner aan de linker kant, dan aan het afronden van de betaling.

3. Gebruik Heatmaps met Analytics om het ‘waarom’ achter uw statistieken te achterhalen

Met analyseplatforms zoals Google Analytics kunt u tonnen kwantitatieve gegevens verzamelen. U kunt paginaweergaven, verwijzingsverkeer, bounces volgen en hoe vaak iemand een winkelwagentje heeft verlaten. Het probleem is, dat die inzichten niet veel bieden in de manier waarop consumenten die acties ondernemen. Als de heatmap bijvoorbeeld laat zien, dat een hoop mensen op een bepaalde knop klikken, maar niet converteren, ga dan naar uw Google Analytics account om dingen uit te zoeken. Navigeer naar Gedrag> Site-content> Alle pagina’s en klik vervolgens op Bestemmings-URL . Van daaruit kunt u een heatmap gebruiken om te begrijpen hoe gebruikers omgaan met de landingsspagina. U merkt bijvoorbeeld, dat de meeste klikken onderaan de pagina plaatsvinden. In dit geval zou dat erop kunnen wijzen, dat de informatie waarnaar mensen op zoek zijn veel te ver onder de vouw ligt. Van daaruit kunt u proberen deze content verder op de pagina te plaatsen en te testen of die wijziging gevolgen heeft voor de conversies.

4. Combineer heatmaps met on-page surveys

Met heatmaps kunt u wrijvingspunten, ontwerpproblemen en andere kansen identificeren die uw publiek mogelijk niet ter sprake brengt in een enquête of recensie. Door feedback uit meerdere bronnen te verzamelen, kunt u een duidelijker beeld schetsen van de relatie van gebruikers met uw website. Probeer heatmaps te gebruiken om ontwerpproblemen op specifieke pagina’s aan het licht te brengen. Gebruik vervolgens on-site enquêtes om bezoekers te vragen hun feedback over die pagina te delen.

  • Wat zouden ze kunnen toevoegen of wijzigen?
  • Hoe was hun ervaring?

Houd er rekening mee, dat u ervoor moet zorgen, dat u deze strategie één probleem tegelijk benadert. Anders wordt het te moeilijk om uw gegevens te analyseren en de aanbevolen wijzigingen door te voeren.

5. Bepaal de optimale content lengte

Google heeft er echter lang op aangedrongen dat het tellen van woorden niet gelijkstaat aan content van hoge kwaliteit. U wilt ervoor zorgen, dat gebruikers de antwoorden krijgen die ze willen, en niet alleen meer ruimte in beslag nemen. Hoe goed komt elke pagina overeen met de zoekopdrachten van uw doelgroep? U kunt heatmaps gebruiken om te achterhalen hoeveel informatie uw klanten willen over een bepaald onderwerp. Gebruik een schuifkaart om erachter te komen waar gebruikers van de pagina vallen. Heeft u een vraag bovenaan beantwoord en hoeven lezers niet verder te scrollen? Of scannen de lezers naar informatie en stoppen ze dan, nadat ze zich hebben gerealiseerd, dat u niet de informatie gaat geven waarop ze hadden gehoopt? Hoewel de heatmap zelf hier niet het volledige antwoord geeft, moet u eerst uitzoeken waar mensen afhaken en dan kijken wat ze vervolgens doen.

  • Verlaten ze uw site definitief of hebben ze gevonden wat ze nodig hebben en gaan ze door naar de aankoopfase?
  • Wat behandelen uw concurrenten op vergelijkbare pagina’s?
  • Wat kunt u doen om iets beters te maken?

6. Verbeter uw interne links strategie

Interne links zijn essentieel om de Googlebot de structuur van uw website te laten begrijpen. Vanuit het perspectief van Google biedt de ankertekst, die u gebruikt om te linken naar verschillende delen van uw website meer context voor waar die doelpagina over gaat. Bovendien kunt u met interne links de link-equity over de pagina’s verdelen en een content hiërarchie opstellen waarin de belangrijkste pagina’s de hoogste waarde krijgen. Voor organisaties die niet veel hebben nagedacht over interne links, kan het een snelle manier zijn om uw SEO rankings te verbeteren om de links tussen pagina’s te verbeteren.

Voor marketeers, die vertrouwen op content om hun site te laten groeien, bieden interne links de mogelijkheid om de autoriteit over belangrijke onderwerpen te versterken, door content te groeperen in ‘hoeksteen’- of’ pijler’-pagina’s en sub onderwerpen. Dus, hoe kunnen heatmaps hierbij helpen? Het voordeel van het gebruik van heatmaps om de prestaties van interne links te meten, is dat ze specifieke informatie bieden over waar gebruikers klikken. Gebruikers kunnen, die inzichten gebruiken om de plaatsing van links te optimaliseren en meer verkeer naar gerelateerde pagina’s te leiden.

7. Structureer uw site rond het koopproces

Als u het goed doet, moet uw website zo zijn opgezet, dat gebruikers naar relevante content worden geleid, die aansluit bij hun fase in het klanttraject. Dit betekent, dat u ervoor moet zorgen dat al uw links samenwerken om uw bezoekers te koesteren en hen waardevolle inzichten te bieden, zodat ze u bijblijven van bewustzijn tot aankoop en daarna. Om ervoor te zorgen dat mensen op de “juiste” content klikken, klikt u op kaarten om te zien welke links gebruikers klikken. Door op links te klikken, worden gebruikers verwijderd van de pagina, die ze momenteel lezen, dus u wilt weten of de links in uw artikelen relevant zijn. Als ze niet relevant zijn – of naar een compleet andere plaats in de reis van de koper springen, riskeert u, dat u die gebruikers helemaal wegjaagt van uw website. Bekijk bij het evalueren van elke pagina wat er gebeurt nadat de gebruiker op een interne link heeft geklikt. Stel uzelf de volgende vragen om de relevantie te bepalen:

  • Hoeveel tijd besteden ze aan de nieuwe pagina?
  • Hoe ver scrollen ze?
  • Blijven ze uw content verkennen?
  • Eindigt de sessie als de gebruiker actie onderneemt?
Heatmaps, heatmap, seo
Heatmaps, heatmap, seo

8. Identificeer verwarrende elementen die wrijving veroorzaken

Een ander voordeel van het gebruik van heatmaps is, dat ze website-eigenaren specifieke informatie geven over welke elementen gebruikers verwarrend vinden. Heeft u ooit een website bezocht waar items klikbaar leken maar u niet hielpen om naar de volgende pagina te gaan? Het is vervelend, toch? Welnu, uw klanten voelen hetzelfde. Items die ‘klikbaar’ lijken, lijken misschien niet zo belangrijk, maar ze geven aan dat de structuur van een pagina niet aan de verwachtingen voldoet.

Clickmaps

Clickmaps kunnen u helpen de gebieden te vinden waar klanten links verwachten te vinden, zodat u terug kunt gaan en ze kunt toevoegen om aan de verwachtingen van uw publiek te voldoen. Naast niet – klikbare items, kunnen heatmaps u helpen andere signalen te herkennen, dat gebruikers ‘het niet snappen’. Denk aan lang blijven hangen op rare plekken of een groot aantal drop-offs op een bepaalde pagina. Maak een lijst van alle zwakke plekken die u op elke pagina tegenkomt, en als u elk gebied verbetert, kijk dan of bounce rate percentages en conversies verbeteren. Uiteindelijk wilt u er zeker van zijn, dat u uitkijkt naar eventuele problemen waardoor uw publiek niet kan converteren – of dat nu een slechte afrekenervaring is, afbeeldingen die op knoppen lijken of ingewikkelde kopieën.

9. Verbeter uw linkbuilding strategie

Het lijkt misschien contra-intuïtief, maar het opnemen van uitgaande links in uw content is goed voor de SEO van uw website. Hoewel sommige site-eigenaren bang zijn dat het volgen van dit stukje advies gebruikers zal wegjagen, is het een feit dat het verwijzen naar gerenommeerde bronnen lezers (en zoekmachines) laat zien dat u om nuttige informatie geeft, ongeacht waar deze vandaan komt. De links die u opneemt, kunnen een grote rol spelen in hoe uw publiek uw content waarneemt.

Waar spelen heatmaps een rol?

Er zijn eigenlijk verschillende manieren. Ten eerste kunt u proberen een klikkaart te gebruiken om te achterhalen welke links de meeste klikken opleveren. Dit zal u helpen erachter te komen in welke links uw publiek het meest geïnteresseerd is – welke websites / instellingen vinden zij het meest geloofwaardig / interessant? Ten tweede kunt u ook een schuifkaart gebruiken om uw content te analyseren. Het kan bijvoorbeeld zijn, dat lezers afhaken nadat ze een uitgaande link tegenkomen die ze als spamachtig of irrelevant beschouwen. Als dat het geval is, koppel dan een betere bron aan en kijk of de dingen verbeteren. Zo niet, dan is het de moeite waard om te kijken hoe u de rest van het stuk aantrekkelijker kunt maken.

Heatmaps conclusie

Als u begrijpt hoe uw bezoekers omgaan met de content, structuur en on-page elementen van uw site, kunt u een strategie ontwikkelen waarmee gebruikers blijven rondhangen, een blog lezen en uiteindelijk vaker converteren. Heatmaps dienen als een ideaal startpunt, waardoor marketeers problemen met het grote geheel kunnen identificeren die wrijving veroorzaken en nieuwe kansen creëren om verkeer en conversies te genereren. Dat gezegd hebbende, moet u voor onderzoek niet uitsluitend op heatmaps vertrouwen. Ze zijn een van de vele tools die samenkomen om uw begrip van de ervaring van de koper vorm te geven.

SEO & Content Marketing blogs

SEO specialist inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en Content marketing expert. Connect your World voert opdrachten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben bijvoorbeeld diverse SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Voorburg & Rijswijk. Heeft u een vraag over heatmaps of wilt u mij inhuren voor de SEO optimalisatie van uw website? Neem dan contact met mij op. Connect your World heeft ook een zakelijk profiel op LinkedIn. Ik zou het zeer waarderen, als u mij daar wilt volgen.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.