• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Google Mijn Bedrijf de belangrijkste SEO factor

Google Mijn Bedrijf de belangrijkste SEO factor

Hoger in Google ook bereikbaar voor loodgieters en restaurants.

Of je nu een loodgieter, een restaurant of een klusbedrijf bent, bovenaan in Google komen en de lokale concurrentie aftroeven begint met het inrichten van een Google Mijn Bedrijf Pagina. Google Mijn Bedrijf staat in het Engels bekend als Google My Business. Een hoge positie in Google door SEO is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven en organisaties. Ook voor de MKB-er en de lokale ondernemer kan je met een lokale SEO strategie je lokale concurrent voorblijven.

Google My Business

Google Mijn Bedrijf is de Gouden Gids en telefoongids van Google. Als je vroeger bijvoorbeeld een verstopping had van je wc en een loodgieter nodig had, dan pakte je de Gouden Gids erbij om het telefoonnummer op te zoeken. Vandaag zoek je op je smartphone, met Google, en dan toont Google je het telefoonnummer van de loodgieter en kan je direct bellen. Een stad als Den Haag telt echter meer dan 100 loodgieters. Voor loodgieters en andere bedrijven is het daarom belangrijk, dat je de Google Mijn Bedrijf pagina goed en compleet invult. Meestal neemt een ondernemer hier de tijd voor. Maar net als de rest van de SEO technieken is Google Mijn Bedrijf constant in ontwikkeling en is blijvende aandacht voor de bedrijfspagina gewenst.  

Lees ook de blog over Lokale SEO check voor kleine bedrijven.

Heeft mijn Google Mijn Bedrijf vermelding invloed op mijn positie in Google?

Jazeker. Er is een positieve correlatie tussen de informatie in Google Mijn Bedrijf en de positie van je website in Google. Zeker sinds de laatste update van Google is de bedrijfsvermelding in belang toegenomen. In deze update staat E(expertise), A(autoriteit) en T(rust) centraal. Zaken die je met Google Mijn Bedrijf uitstekend kunt onderschrijven door gebruik te maken van Google Reviews en Google Posts.

Google Mijn Bedrijf is erg handig voor mensen, die je bedrijfsgegevens zoeken. Ook voor een klant, die graag langs wilt komen, of iemand die jou wilt bellen is Google Mijn Bedrijf van toegevoegde waarde. Wil jij je bedrijf goed in Google tonen voor mensen die jou al kennen, maar ook voor potentiële nieuwe klanten? Lees dan snel verder.

Google My Business:wees nauwkeurig

Het correct en consequent invullen van je bedrijfsinformatie is uiteraard van groot belang. Google checkt deze gegevens en constateert dat jouw bedrijf betrouwbaar is als je deze bedrijfsgegevens consequent het zelfde invult. Vul bij de primaire categorie de belangrijkste categorie in, waarin je jouw bedrijf het meest vindt passen. Dit is namelijk de categorie, die ook direct zichtbaar wordt in je bedrijfsvermelding.

Voeg extra categorieën toe

Voeg daarnaast een aantal extra categorieën toe. Hierdoor word je breder vindbaar. Zorg ervoor, dat het adres klopt. Google Mijn Bedrijf gebruikt dit adres namelijk ook in Google Maps. Het telefoonnummer wordt gebruikt om direct te kunnen bellen naar het bedrijf. Vergeet niet om de juiste landcode in te voeren. Klik daarvoor op de vlag.

Url’s toevoegen

Eerder was het mogelijk om slechts één url toe te voegen aan de Google Mijn Bedrijf vermelding. Sinds kort is het ook mogelijk om een tweede url in te vullen voor het maken van een afspraak. Zo kunnen zoekers direct klikken op de url om op de pagina binnen je website te komen voor het maken van een afspraak. Of op de url van een reserveringsformulier om een reservering vast te leggen.

Omschrijving van je bedrijf

Je krijgt de mogelijkheid om in Google Mijn Bedrijf een korte omschrijving te maken van 750 tekens. Gebruik deze omschrijving goed om in het kort te zeggen, wat je bedrijf doet. Omschrijf hierin bijvoorbeeld  wat jouw organisatie uniek maakt. .

Beeldmateriaal toevoegen

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Ook op je bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf is beeld van belang. Bovenaan je bedrijfsvermelding in Google neemt beeldmateriaal namelijk direct de overhand. Je hebt invloed op welk beeldmateriaal hier wordt weergegeven. Zorg er dan ook voor dat er beeldmateriaal wordt getoond, dat herkenbaar is, maar ook professioneel is. Let op, je kan naast foto’s ook video’s uploaden. Heb je dus een bedrijfsvideo dan raden we je aan deze ook te uploaden.

Labels

Labels maken je beter vindbaar. Het toevoegen van labels aan je Google Mijn bedrijf is dan ook erg belangrijk om nieuwe klanten te werven.Wanneer er namelijk regionale zoekopdrachten worden uitgevoerd, zijn het vaak de Google Mijn Bedrijf vermeldingen, die bovenaan in Google staan. Ook wanneer men in Google Maps zoekt, zijn deze labels van belang. Ga dus na waar een potentiële klant op zoekt, wanneer ze jouw bedrijf nodig hebben en voeg deze zoekwoorden toe als label.

Afspraken maken

Voor verschillende soorten bedrijven, zoals restaurants, kun je sinds augustus 2017 op je bedrijfspagina een link toevoegen om een afspraak te maken of een reservering te plaatsen. Ook kun je een link op je Google Mijn Bedrijf-pagina plaatsen, waarmee klanten direct een bestelling kunnen plaatsen. Ook kunnen restaurants een link plaatsen naar het menu, zodat potentiële klanten direct het menu kunnen bekijken.

Google Posts

Gebruik je je website voor de promotie van acties, evenementen of aanbiedingen? Gebruik dan Google Posts om deze extra onder de aandacht te brengen. In Google Posts kun je namelijk een bericht maken dat bij het Kennisvenster van je bedrijf verschijnt. Als bezoekers dit Kennisvenster zien, dan zien ze via een Google Post ook jouw actie, evenement of aanbieding.

Zijn Google Posts voor mij als bedrijf zinvol?

Google Posts worden zichtbaar als iemand op je bedrijf zoekt in Google of Google Maps. Vooral voor restaurants of winkels is dit een uitgekiende mogelijkheid om potentiële klanten te triggeren je bedrijf of website te bezoeken. Google Posts zijn geen social media posts. Hash -tags hebben dus ook geen zin. Bedenk heel goed welke informatie je kwijt wilt in de 300 tekens die je hebt voor een Google Post. Immers, hoe eerder een boodschap of belangrijke informatie duidelijk is, hoe beter. Draai dus nergens omheen, maar wees kort en bondig. Je kunt verschillende posts plaatsen met elk hun eigen formaat. Denk aan:

  • Bedrijfsnieuws
  • Evenementen
  • Aanbiedingen
  • Productinformatie

Google Posts staan 7 dagen live. Je kunt berichten ook automatisch laten ‘verlopen’ op een bepaalde datum, bijvoorbeeld aan het eind van een actie of evenement. Kies tot slot voor een pakkende afbeelding.

Beantwoord vragen

Als je in Google naar een bepaald bedrijf zoekt, dan zal je momenteel onderaan het Knowledge Panel de mogelijkheid vinden om een vraag te stellen. Hiervoor moetje wel ingelogd zijn met een Google – account. Als bedrijfseigenaar kun je instellen dat je een notificatie krijgt bij een vraag, zodat je snel kunt antwoorden. 

De menukaart

Restaurants kunnen niet alleen een link naar het menu op hun Google Mijn Bedrijfspagina plaatsen, ze kunnen ook individuele gerechten toevoegen. Als restauranteigenaar kun je bezoekers informeren en verleiden door mooie gerechten op je Google Mijn Bedrijf-pagina te plaatsen. De nieuwe functie is te vinden onder de tab ‘Services’ of ‘Menu’, afhankelijk van het typebedrijf.

Zo voeg je menu of diensten toe

Volg onderstaande stappen om een menu of diensten aan je Google Mijn Bedrijf-vermelding toe te voegen:

  1. Log in op je Google Mijn Bedrijf account
  2. .Klik op het account waar je een menu of diensten wilt toevoegen
  3. Klik op ‘Informatie’ in het linker zijmenu 
  4. De mogelijkheid om een menu of diensten toe te voegen, vind je onder Website en boven ‘Aanbod’ of ‘Kenmerken’, afhankelijk van het type bedrijf
  5. Als je op ‘Menu’ of ‘Services’ klikt, kom je in een nieuw overzicht waar je een sectie (bijvoorbeeld Lunch) kunt aanmaken en vervolgens alle gerechten heel eenvoudig toevoegt. De sitenaam is hierbij verplicht, prijs ende item beschrijving zijn optioneel.

Door het toevoegen van nieuwe functies als Menu en Services, worden Google Mijn Bedrijf vermeldingen steeds meer een ‘website’ binnen Google. Bezoekers die jouw bedrijf vinden via Google Search of Google Maps, hoeven in steeds minder gevallen door te klikken naar je website om bepaalde informatie te verkrijgen:je NAW-gegevens, openingstijden, recensies (en nu ook menu en diensten) vinden ze immers al direct in Google. Je bedrijfsvermelding wordt daardoor steeds belangrijker en het loont om hier geregeld aandacht aan te besteden en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen binnen Google Mijn Bedrijf.

Zie hier de Handleiding van Google Mijn Bedrijf.

Google Ads

Gaat het je allemaal niet snel genoeg, dan kun je ook gebruik maken van Ad Words door een advertentie te maken. Je start met een gratis tegoed van 80 EUR.

SEO Blogs over bijvoorbeeld Lokale SEO

SEO specialist Den Haag inhuren

De auteur is een ervaren SEO specialist & Contentmarketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World: specialist in SEO & Content marketing uit Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Meer weten over de auteur? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar de Over Mij Pagina. Of kijk op de LinkedIn pagina van Herman Geertsema.

Lokale SEO in Marketingfacts

In januari 2019 had ik het genoegen om een artikel te publiceren over Lokale SEO op Marketingfacts.

Optimaliseer je website voor lokaal zoeken.

connectyourworld

Laat je bericht achter