• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Google Mijn Bedrijf, SEO factor nr 1

Google Mijn Bedrijf, SEO factor nr 1

Google Mijn Bedrijf, Google My Business
Google Mijn Bedrijf, Google My Business

Bovenaan in Google ook bereikbaar voor loodgieters en restaurants

Google Mijn Bedrijf is de gratis tool van Google om uw Lokale SEO goed in te richten. Of u nu een loodgieter, een restaurant of een klusbedrijf bent, bovenaan in Google komen en de lokale concurrentie aftroeven begint met het inrichten van een Google Mijn Bedrijf Pagina. Google Mijn Bedrijf staat in het Engels bekend als Google My Business. Een hoge positie bovenaan bij Google door SEO optimalisatie is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven en organisaties. Ook voor de MKB-er en de lokale ondernemer kunt u met een lokale SEO strategie en het goed instellen van uw Google Mijn Bedrijf account uw lokale concurrent voorblijven.

Google My Business

Waarom Google Mijn Bedrijf beter is dan de Gouden Gids?

Google Mijn Bedrijf is de Gouden Gids en telefoongids van Google. Als u vroeger bijvoorbeeld een verstopping had van uw wc en een loodgieter nodig had, dan pakte u de Gouden Gids erbij om het telefoonnummer op te zoeken. Vandaag zoekt u op uw smartphone, met Google, en dan toont Google u het telefoonnummer van de loodgieter en kan u direct bellen. Een stad als Den Haag telt echter meer dan 100 loodgieters. Voor loodgieters en andere bedrijven is het daarom belangrijk, dat u de Google Mijn Bedrijf pagina goed en compleet invult. Meestal neemt een ondernemer hier de tijd voor. Maar net als de rest van de SEO technieken is Google Mijn Bedrijf constant in ontwikkeling en is blijvende aandacht voor de bedrijfspagina gewenst.  

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google waarmee u de lokale vindbaarheid van uw website sterk kan verbeteren. Ook voor mobiel biedt het vele voordelen, aangezien een websitebezoeker veel makkelijker uw contactgegevens kan achterhalen. GMB is een gratis tool voor bedrijfseigenaren om bedrijfsvermeldingen te maken in een indeling die Google vervolgens weergeeft voor een relevante zoekopdracht. Er zijn talloze functies in Google Mijn Bedrijf, maar de meeste bedrijven gebruiken het alleen om hun klanten de contactgegevens en werktijden te communiceren, om foto’s / video’s toe te voegen die het bedrijf laten zien en natuurlijk om Google reviews te ontvangen en erop te reageren.

Google Mijn Bedrijf – de voordelen

  1. Uw (mogelijke) klanten vinden uw informatie zoals bijvoorbeeld adres, openingstijden & Google reviews gemakkelijker.
  2. Het is een gratis manier om uw online zichtbaarheid te vergroten.
  3. Het helpt bij het opbouwen van een relatie met uw klanten.
  4. Uw SEO verbetert door Google Mijn bedrijf.

Lees ook de blog over Lokale SEO check voor kleine bedrijven.

Heeft mijn Google Mijn Bedrijf vermelding invloed op mijn positie in Google?

Jazeker. Er is een positieve correlatie tussen de informatie in Google Mijn Bedrijf en de positie van uw website in Google. Zeker sinds de laatste update van Google is de bedrijfsvermelding in belang toegenomen. In deze update staat E(expertise), A(autoriteit) en T(rust) centraal. Zaken die u met Google Mijn Bedrijf uitstekend kunt onderschrijven door gebruik te maken van Google Reviews en Google Posts.

Google Mijn Bedrijf / Google My Business

Google Mijn Bedrijf is erg handig voor mensen, die uw bedrijfsgegevens zoeken. Ook voor een klant, die graag langs wilt komen, of iemand die u wilt bellen is Google My Business van toegevoegde waarde. Wilt u uw bedrijf goed in Google tonen voor mensen die u al kennen, maar ook voor potentiële nieuwe klanten? Lees dan snel verder.

Google Mijn Bedrijf: wees nauwkeurig

Het correct en consequent invullen van uw bedrijfsinformatie is uiteraard van groot belang. Google checkt deze gegevens en constateert dat uw bedrijf betrouwbaar is, als u deze bedrijfsgegevens consequent het zelfde invult. Vul bij de primaire categorie de belangrijkste categorie in, waarin u uw bedrijf het meest vindt passen. Dit is namelijk de categorie, die ook direct zichtbaar wordt in uw bedrijfsvermelding.

Voeg extra categorieën toe aan uw Google mijn Bedrijf profiel

Voeg daarnaast een aantal extra categorieën toe. Hierdoor wordt u breder vindbaar. Zorg ervoor, dat het adres klopt. Google Mijn Bedrijf gebruikt dit adres namelijk ook in Google Maps. Het telefoonnummer wordt gebruikt om direct te kunnen bellen naar het bedrijf. Vergeet niet om de juiste landcode in te voeren. Klik daarvoor op de vlag.

Url’s toevoegen

Eerder was het mogelijk om slechts één url toe te voegen aan de Google Mijn Bedrijf vermelding. Sinds kort is het ook mogelijk om een tweede url in te vullen voor het maken van een afspraak. Zo kunnen zoekers direct klikken op de url om op de pagina binnen uw website te komen voor het maken van een afspraak. Of op de url van een reserveringsformulier om een reservering vast te leggen.

Omschrijving van uw bedrijf in Google Mijn Bedrijf

U krijgt de mogelijkheid om in Google Mijn Bedrijf een korte omschrijving te maken van 750 tekens. Gebruik deze omschrijving goed om in het kort te zeggen, wat uw bedrijf doet. Omschrijf hierin bijvoorbeeld  wat uw organisatie uniek maakt.

Beeldmateriaal toevoegen

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Ook op uw bedrijfsvermelding in Google My Business is beeld van belang. Bovenaan uw bedrijfsvermelding in Google neemt beeldmateriaal namelijk direct de overhand. U hebt invloed op welk beeldmateriaal hier wordt weergegeven. Zorg er dan ook voor dat er beeldmateriaal wordt getoond, dat herkenbaar is, maar ook professioneel is. Let op, u kunt naast foto’s ook video’s uploaden. Heeft u dus een bedrijfsvideo dan raden we u aan deze ook te uploaden.

Labels

Labels maken uw bedrijf beter vindbaar. Het toevoegen van labels aan uw Google Mijn bedrijf is dan ook erg belangrijk om nieuwe klanten te werven.Wanneer er namelijk regionale zoekopdrachten worden uitgevoerd, zijn het vaak de Google My Business vermeldingen, die bovenaan in Google staan. Ook wanneer men in Google Maps zoekt, zijn deze labels van belang. Ga dus na waar een potentiële klant op zoekt, wanneer ze uw bedrijf nodig hebben en voeg deze zoekwoorden toe als label.

Afspraken maken

Voor verschillende soorten bedrijven, zoals restaurants, kunt u sinds augustus 2017 op uw bedrijfspagina een link toevoegen om een afspraak te maken of een reservering te plaatsen. Ook kunt u een link op uw Google Mijn Bedrijf pagina plaatsen, waarmee klanten direct een bestelling kunnen plaatsen. Ook kunnen restaurants een link plaatsen naar het menu, zodat potentiële klanten direct het menu kunnen bekijken.

Google Posts

Gebruikt u uw website voor de promotie van acties, evenementen of aanbiedingen? Gebruik dan Google Posts om deze extra onder de aandacht te brengen. In Google Posts kunt u namelijk een bericht maken dat bij het Kennisvenster van uw bedrijf verschijnt. Als bezoekers dit Kennisvenster zien, dan zien ze via een Google Post ook uw actie, evenement of aanbieding.

Zijn Google Posts voor mij als bedrijf zinvol?

Google Posts worden zichtbaar als iemand op uw bedrijf zoekt in Google of Google Maps. Vooral voor restaurants of winkels is dit een uitgekiende mogelijkheid om potentiële klanten te triggeren uw bedrijf of website te bezoeken. Google Posts zijn geen social media posts. Hash -tags hebben dus ook geen zin. Bedenk heel goed welke informatie u kwijt wilt in de 300 tekens die u heeft voor een Google Post. Immers, hoe eerder een boodschap of belangrijke informatie duidelijk is, hoe beter. Draai dus nergens omheen, maar wees kort en bondig. U kunt verschillende posts plaatsen met elk hun eigen formaat. Denk aan:

  • Bedrijfsnieuws
  • Evenementen
  • Aanbiedingen
  • Productinformatie

Google Posts staan 7 dagen live. U kunt berichten ook automatisch laten ‘verlopen’ op een bepaalde datum, bijvoorbeeld aan het eind van een actie of evenement. Kies tot slot voor een pakkende afbeelding.

Beantwoord vragen

Als u in Google naar een bepaald bedrijf zoekt, dan zal u momenteel onderaan het Knowledge Panel de mogelijkheid vinden om een vraag te stellen. Hiervoor moet u wel ingelogd zijn met een Google – account. Als bedrijfseigenaar kunt u instellen, dat u een notificatie krijgt bij een vraag, zodat u snel kunt antwoorden. 

Google Mijn Bedrijf voor restaurants: De menukaart

Restaurants kunnen niet alleen een link naar het menu op hun Google Mijn Bedrijf pagina plaatsen, ze kunnen ook individuele gerechten toevoegen. Als restauranteigenaar kunt u bezoekers informeren en verleiden door mooie gerechten op uw Google Mijn Bedrijf pagina te plaatsen. De nieuwe functie is te vinden onder de tab ‘Services’ of ‘Menu’, afhankelijk van het typebedrijf.

Zo voegt u menu of diensten toe aan uw GMB profiel

Volg onderstaande stappen om een menu of diensten aan uw Google Mijn Bedrijf vermelding toe te voegen:

  1. Log in op uw Google Mijn Bedrijf account.
  2. Klik op het account waar u een menu of diensten wilt toevoegen
  3. Klik op ‘Informatie’ in het linker zijmenu 
  4. De mogelijkheid om een menu of diensten toe te voegen, vindt u onder Website en boven ‘Aanbod’ of ‘Kenmerken’, afhankelijk van het type bedrijf
  5. Als u op ‘Menu’ of ‘Services’ klikt, komt u in een nieuw overzicht waar u een sectie (bijvoorbeeld Lunch) kunt aanmaken en vervolgens alle gerechten heel eenvoudig toevoegt. De sitenaam is hierbij verplicht, prijs ende item beschrijving zijn optioneel.

Google My Business functies

Door het toevoegen van nieuwe functies als Menu en Services, worden GMB vermeldingen steeds meer een ‘website’ binnen Google. Bezoekers die uw bedrijf vinden via Google Search of Google Maps, hoeven in steeds minder gevallen door te klikken naar uw website om bepaalde informatie te verkrijgen: uw NAW-gegevens, openingstijden, recensies (en nu ook menu en diensten) vinden ze immers al direct in Google. Uw bedrijfsvermelding wordt daardoor steeds belangrijker en het loont om hier geregeld aandacht aan te besteden en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen binnen Google Mijn Bedrijf. Zie hier de Handleiding van Google Mijn Bedrijf.

Google Ads

Gaat het u allemaal niet snel genoeg, dan kunt u ook gebruik maken van Ad Words door een advertentie te maken. U start met een gratis tegoed van 80 EUR.

SEO optimalisatie, Lokale SEO & Content Marketing blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

De auteur is een ervaren SEO specialist & Contentmarketing expert uit Den Haag. Hij is eigenaar van SEO bureau Connect your World: specialist in SEO & Content marketing uit Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wij hebben ook meerdere SEO & Content Marketing projecten met succes afgerond in Leiden, Zoetermeer, Delft & Rijswijk. Meer weten over de auteur? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Neem contact met mij op. Of kijk op de LinkedIn pagina van Herman Geertsema.

Lokale SEO in Marketingfacts

In januari 2019 had ik het genoegen om een artikel te publiceren over Lokale SEO op Marketingfacts.

Optimaliseer je website voor lokaal zoeken.

SEO checklist

Verbeter de vindbaarheid van uw website en maak gebruik van deze SEO checklist. of deze Lokale SEO checklist.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.