• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Google Analytics uitleg voor SEO

Google Analytics uitleg voor SEO

Belangrijkste SEO tool is Google Analytics

Google Analytics uitleg, Google Analytics, SEO specialist Den Haag, SEO bureau
Google Analytics uitleg, Google Analytics, SEO specialist Den Haag, SEO bureau

SEO – Google Analytics uitleg

Google Analytics is één van de belangrijkste gratis SEO tools voor een SEO specialist. SEO optimalisatie is voor een klant misschien wel hocus pocus. Het mooie van Online Marketing en SEO is echter, dat het resultaat van de werkzaamheden van de SEO specialist heel goed meetbaar is. In het meetbaar maken van deze resultaten speelt Google Analytics een belangrijke rol. Genoeg redenen in ieder geval voor een goede uitleg en het een en ander onder de loep te nemen.

1. Google Analytics Dashboard

Op het dashboard ziet u direct al de nodige relevante data. Onderaan het blok ziet u dat de tijdsperiode standaard staat op 7 dagen. Dit kunt u aanpassen naar een ander tijdsvlak. Als u bijvoorbeeld het rapport aantal websitebezoekers per pagina opent, dan ziet u rechts bovenaan, dat u de tijd kunt instellen. Hier is het mogelijk om Google Analytics zo in te stellen, dat u de maand september van dit jaar vergelijkt met de maand september van verleden jaar. U kunt de volgende zaken bijvoorbeeld aflezen:

  • Het aantal gebruikers
  • Bounce rate percentage
  • Sessieduur
  • Het aantal sessies

De belangrijkste cijfers zijn wat mij betreft Sessieduur en Bounce rate percentage.

Sessieduur

De sessieduur in SEO optimalisatie termen ook wel ‘time on site‘ genoemd is een belangrijke SEO ranking factor. Alles draait bij Google om relevantie. Als gebruikers veel tijd doorbrengen op uw website, dan is het u waarschijnlijk gelukt om de aandacht van de websitebezoeker vast te houden en ze te verleiden om een conversie te doen. Een conversie is bijvoorbeeld de aanschaf van een product of dienst. Zo’n conversie kan bijvoorbeeld ook het inschrijven op een nieuwsbrief zijn.

Bounce rate

Bounce rate, SEO bureau Den Haag
Bounce rate, SEO bureau Den Haag

Een Bouncerate percentage is een online marketing term, die wordt gebruikt bij analyse van websiteverkeer. Het vertegenwoordigt het percentage bezoekers, dat de site betreedt en vervolgens weer vertrekt in plaats van andere pagina’s binnen dezelfde site te blijven bekijken. Een slecht of hoog bouncerate percentage zou kunnen betekenen, dat de informatie op de webpagina niet relevant is voor de websitebezoeker. Daar wordt Google niet blij van. Wees echter voorzichtig met deze factor. Het kan namelijk ook zijn, dat de websitebezoeker heel snel heeft gevonden waar hij of zij naar op zoek was.

Mobile SEO

Iedereen weet het, het meeste website verkeer komt tegenwoordig via de mobiel op uw website. In Google Analytics kunt u goed zien wat het percentage gebruikers is op mobiel, desktop en tablet. Google indexeert de mobiele versie van uw website ook als eerste. Daarom is het belangrijk, dat als u werkzaamheden verricht aan uw website, u altijd controleert hoe dat er precies uit ziet op uw mobiele telefoon.

Welke pagina’s bezoeken uw gebruikers?

Als u dit rapport opent, kunt u precies zien, welke pagina’s er veel en niet zoveel bezocht worden. U kunt bijvoorbeeld de volgende zaken aflezen:

  • Paginaweergaven
  • Unieke paginaweergaves
  • Gemiddelde tijd op pagina
  • Instappunten
  • Bounce rate percentage (uitstappunten)
  • Uitstap percentage
  • Waarde van de pagina

Mensen zijn in de regel bang om iets te verwijderen of om weg te gooien. Toch is dat wat u zou moeten overwegen. Ziet u kansen om van een slecht scorende pagina een goed scorende pagina te maken? Dan is dat mooi! Een pagina verwijderen is de andere optie.

Acquisitie

Het tabblad acquisitie geeft u ook waardevolle inzichten voor de SEO optimalisatie van uw website.

In het overzicht onder acquisitie kunt u bijvoorbeeld het volgende aflezen:

  • Organisch zoekverkeer
  • Direct
  • Social
  • Referral

Als SEO specialist gaat u voor zoveel mogelijk organisch verkeer. Dit zijn de mensen, die in Google een zoekopdracht uitvoeren en vervolgens op uw website uitkomen. Aangezien het meeste van dit verkeer uw kant op komt als u Bovenaan in Google of op de 1e pagina van Google staat, is het verstandig om ook in te zetten op de andere opties. Zeker als u net begonnen bent en uw website nog niet bovenaan bij Google staat, kunt u bijvoorbeeld Social Media Marketing gebruiken om veel websiteverkeer naar uw site te leiden.

Meten van conversies in Google Analytics

Uiteindelijk is het de klant te doen om meer conversies. Uw klant wil meer producten of diensten verkopen. Daarom is conversie optimalisatie zeer belangrijk. Google Analytics kan u helpen om alle conversie mogelijkheden door te meten. U kunt in Analytics conversies of voltooiingspercentages meten voor elk doel wat u instelt. Deze doelen kunt u combineren met trechters om gebruikersacties te analyseren die tot een doel leiden.

Google Analytics uitleg

Google Analytics is met recht een belangrijke SEO tool als u bezig bent met de SEO optimalisatie van uw website. Als u nog niet veel ervaring heeft met Google Analytics, laat u dan niet overweldigen door de gigantisch vele mogelijkheden en instellingen, die u kunt instellen in Google Analytics. Hou het klein in het begin. Vraag af en toe uitleg over Google Analytics aan meer ervaren Google Analytics experts. Ga stap voor stap verder. Besteed vervolgens voldoende aandacht aan de interpretatie van de statistische gegevens.

Checklist

  • Onderzoek welke website pagina’s verkeer genereren voor uw website
  • Kijk of er web pagina’s worden bezocht, die niet meer op uw website staan
  • Welke content bekijkt de bezoeker en welke content niet
  • Hoeveel conversies behaalt uw website
  • Hoe converteert uw website op desktop en op mobiel
  • Waar haakt de bezoeker af in het aankoopproces
  • Welke producten presteren goed op uw website en welke niet
  • Via welke zoekopdrachten in Google vinden gebruikers uw website
Google Analytics uitleg, Google Analytics, SEO specialist Amsterdam
Google Analytics uitleg, Google Analytics, SEO specialist Amsterdam

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

SEO specialist inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO & Content marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO consultant & Content Marketing expert. Connect your World is onder andere gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads. Connect your World voert projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Wij hebben bijvoorbeeld diverse projecten met succes uitgevoerd in Leiden, Voorburg, Rijswijk & Zoetermeer. Wilt u meer uitleg over Google Analytics? Of wilt mij inhuren als SEO specialist? Bel of mail mij dan.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.