Last Updated on 31 maart 2024 by connectyourworld
Het beheren en optimaliseren van uw Google Ads-zoekcampagnes is de volgende stap nadat u een zoekcampagne heeft aangemaakt. Zodra de campagne is aangemaakt, wordt deze zichtbaar in de Google Ads-interface. Hoewel u al veel hebt gedaan om producten of diensten te promoten met Google Ads, is er altijd ruimte voor verbetering. Wilt u echt uitgroeien tot een Google Ads-professional en het maximale rendement behalen uit uw zoekcampagnes?
Lees deze blog dan snel verder en kom erachter hoe Google Ads werkt..
Geschatte leestijd: 9 minuten
Het is handig om te weten waar alle functies zich bevinden en hoe de interface van Google Ads is gestructureerd, vooral omdat het aanvankelijk nogal overweldigend kan lijken. Door naar linksboven te navigeren en op “Alle campagnes” te klikken, bereikt u het hoogste niveau waar u uw campagnes kunt beheren en optimaliseren. Campagnes in deze lijst kunnen worden uitgevouwen door erop te klikken met de muis, waardoor de bijbehorende advertentiegroepen zichtbaar worden.
Er zijn drie manieren om campagnes in de lijst weer te geven:
Om te beginnen, kiest u de campagne die u wilt aanpassen of optimaliseren door op de naam ervan in de lijst te klikken. Naast de lijst met alle zoekcampagnes vindt u alle instellingen voor de geselecteerde campagne. Bovenaan bevindt zich een overzicht van de geselecteerde campagne. Dit dashboard biedt belangrijke informatie over de geselecteerde campagne. Hoewel u hier geen aanpassingen aan de campagne kunt maken, kunt u wel verschillende opties selecteren om informatie weer te geven die relevant is voor de prestaties van de campagnes en die voor u belangrijk zijn.
Wanneer een campagne net gestart is, is er vaak nog niet veel bruikbare informatie beschikbaar. Google leert echter snel en zal u snel voorzien van verschillende aanbevelingen om de prestaties van uw campagnes te verbeteren. Denk hierbij aan suggesties voor nieuwe zoekwoorden die u nog niet hebt toegevoegd aan de campagne, maar die mogelijk interessant kunnen zijn. Omgekeerd kan Google ook aangeven welke zoekwoorden geen waarde toevoegen aan de campagne en dus beter verwijderd kunnen worden. Dit kunnen bijvoorbeeld zoekwoorden zijn die niet worden gebruikt door gebruikers van Google en dus geen advertentievertoningen genereren. Als u nog niet alle mogelijkheden hebt benut om uw campagne optimaal te laten presteren, zult u hier ook suggesties vinden voor verbetering. Enkele voorbeelden van dergelijke verbeteringen zijn:
Bij advertentiegroepen vindt u alle reeds aangemaakte advertentiegroepen terug. Het is hier ook mogelijk om nieuwe advertentiegroepen op te geven door op het blauwe plus teken te klikken.
In advertenties en extensies heb je de mogelijkheid om de bestaande advertentie aan te passen of nieuwe advertenties toe te voegen. Google raadt aan om minstens drie verschillende advertentievarianten op te nemen en deze te testen om te zien welke het beste werkt. Op deze plek kun je ook zien welke advertenties het beste presteren. Het is mogelijk om verschillende kolommen te tonen met informatie over de prestaties op het niveau van de advertentiegroep.
Een belangrijk onderdeel van een Google Ads zoekcampagne zijn de pagina’s waarop de gebruiker terecht komt nadat er op de advertentie is geklikt. Door de advertenties en extensies zo relevant mogelijk te maken en deze te laten verwijzen naar relevante en zo specifiek mogelijke plekken op uw website, presteert uw Google Ads campagne optimaal.
In het gedeelte ‘Zoekwoorden’ vindt u alle SEO-zoektermen die u hebt opgegeven bij het opzetten van uw campagne. Hier kunt u nieuwe zoektermen toevoegen, verwijderen of uitsluiten. Zoals op veel andere tabbladen, vindt u hier de prestaties van de zoektermen in de kolommen. Het is essentieel om de juiste informatie te hebben om te kunnen beoordelen of uw Google Ads-campagne optimaal presteert. Maar waar moet u precies op letten bij het beoordelen van de prestaties van uw zoektermen? Enkele belangrijke factoren voor een succesvolle Google Ads-campagne zijn:
Natuurlijk is het belangrijk om te bepalen of de opgegeven zoekwoorden die vertoningen van advertenties genereren, daadwerkelijk relevant zijn.
Om inzichten te krijgen in de zoekopdrachten die daadwerkelijk zijn gebruikt om een advertentie te vertonen, is het belangrijk om te weten wat er op de desbetreffende pagina bedoeld wordt met zoekwoorden en zoektermen. Het verschil is dat het tabblad zoekwoorden zoeken de opgegeven zoekopdrachten bevat die u zelf hebt opgegeven. Het tabblad zoektermen geeft echter de zoekopdrachten weer die daadwerkelijk een vertoning hebben opgeleverd.
Wie ontdekt dat advertenties worden vertoond voor SEO zoekwoorden die niet relevant genoeg zijn, kan deze woorden uitsluiten. Uitgesloten woorden vindt u terug in het tabblad Uitsluitings – zoekwoorden. Er zijn twee manieren om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen aan de campagne:
Naast de zoekwoorden die worden gebruikt als zoekopdracht weet Google nog veel meer over haar gebruikers. Google houdt niet alleen bij waar bezoekers naar zoeken, maar probeert ook doelgroepen te maken op basis van het zoekgedrag van haar gebruikers. Doelgroepen zijn opgedeeld in drie soorten:
Deze doelgroepen kunt u aan de Google Adwords campagnes toevoegen als extra dimensie. Naast zoekwoorden voegt u de doelgroepen toe om uw advertenties nog relevanter te maken voor het juiste publiek. Doelgroepen toevoegen kunt u doen op het niveau van de campagne en op het niveau van de advertentiegroep. De twee manieren van toevoegen zijn:
Het is mogelijk om gebruikers die eerder uw website bezochten opnieuw te bereiken. Bijvoorbeeld wanneer deze groep opnieuw zoekt in de Google zoekmachine of websites bezoekt die onderdeel zijn van het Google netwerk.
Om gebruik te maken van de mogelijkheden van remarketing is het noodzakelijk om een stukje additionele code toe te voegen aan iedere pagina op de website. Deze code kunt u vinden in Tools>Gedeelde Bibliotheek>Doel groepsbeheer>Details>Google Ads tag> tag instellen.
Op basis van diverse demografische gegevens kunnen Google Ads campagnes worden geoptimaliseerd. Op basis van leeftijd, geslacht en gezinsinkomen of een combinatie hiervan kan de campagne worden aangeboden aan de gewenste doelgroep. Het is ook mogelijk om een bepaalde doelgroep uit te sluiten.
Om het bereik van uw zoekcampagne te beperken, kunt u aangeven waar op de wereld uw advertenties moeten worden weergegeven. U kunt ook locaties uitsluiten, maar makkelijker is het opgeven van de gewenste locatie voor uw Adwords advertenties. Dit kan een land, plaats, regio of postcode zijn, maar ook een straal rondom een bepaalde locatie. Het is ook mogelijk om rapporten uit te draaien op locatie niveau zodat u precies kunt zien waar de bezoekers via Google Ads vandaan komen.
Standaard worden de advertenties altijd weergegeven op basis van het beschikbare budget. Maar het is ook mogelijk om te kiezen op welke tijdstippen uw advertenties worden weergegeven. Dit is handig als u weet dat de verkopen plaatsvinden op een bepaald tijdstip van de dag of wanneer u alleen wilt adverteren tijdens de uren dat uw bedrijf open is.
Het tabblad apparaten laat op apparaat niveau de prestaties zien van de campagnes. Het is ook mogelijk om biedingen te wijzigen op apparaat niveau. Apparaten zijn onderverdeelde in computers, mobiele telefoons en tablets.
Herman Geertsema is Google Ads specialist in de regio Den Haag en de eigenaar van SEO en Content Marketing bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO, SEA en Content Marketing expert.
Connect your World voert ook opdrachten uit in de volgende regio´s:
Heeft u een vraag over Google Adwords of wilt u ons als Online marketing expert inhuren? Neem dan contact op met ons.
Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag
Bij SEO bureau Connect your World uit Den Haag is een SEO scan van uw website gratis. Grijp die kans!
Connect your World
Dr. J. Pressserstraat 313
2552 LW Den Haag
E-mail en Telefoon
herman.geertsema@connectyourworld.nl
Tel: 06-41226543
Juridisch
KVK-nummer: 73081892
BTW-nummer:
1803.10.392.B.01
SEO en Content Marketing Bureau Connect your World, Den Haag (2024)
WordPress in meerdere talen met WPML