• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Gesproken zoekopdrachten domineren SEO in 2019

Gesproken zoekopdrachten domineren SEO in 2019

SEO, gesproken zoekopdrachten
Connect your World heeft veel kennis over SEO en Content Marketing

Voicesearch is here to stay

Google zet vol in op gesproken zoekopdrachten. In juni 2018 werd ‘Google assistent’ op de markt gebracht en ook apparaten als ‘Google Home en Home mini’ moeten gesproken zoekopdrachten een flinke boost geven. In 2020 wordt 30% van alle websitesessies zonder scherm uitgevoerd. Nu vraagt u zich misschien af, hoe is dat mogelijk? Het blijkt, dat zoeken met alleen spraak, gebruikers in staat stelt om op het internet en op consumenteninformatie te surfen zonder dat ze door sites op desktops en mobiele apparaten hoeven te bladeren. Deze nieuwe technologie is misschien de sleutel tot succesvolle merken in de toekomst.

Wat zijn gesproken zoekopdrachten?

Met gesproken zoekopdrachten kunnen gebruikers in wezen op een apparaat spreken in plaats van zoekwoorden in een zoekopdracht te typen om resultaten naar boven te halen. Audiotechnologie maakt gebruik van spraakherkenning om te begrijpen, wat gebruikers met uiterste precisie zeggen. Vervolgens worden de resultaten mondeling aan de gebruiker bezorgd. Hoewel het een gloednieuw concept lijkt, is spraak zoek technologie al een tijdje actief. Programma’s zoals ‘spraak naar tekst en terug naar spraak’ gestuurde nummerkeuze zijn geweldige voorbeelden van gesproken zoekopdrachten.

Gesproken zoekopdrachten zijn sterk in opkomst

Daarnaast gebruiken programma’s zoals Google Assistant, Siri, Microsoft Cortana en Amazon Alexa allemaal gesproken zoekopdrachten. Hoewel specifieke apparaten kunnen worden geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten, kunnen merken, platforms en websites er ook voor worden geoptimaliseerd.

‘Amazon Alexa’ zoekt bijvoorbeeld zeer grondig door Spotify’s muzikale inventaris. Daarnaast scannen ze Wikipedia super snel en winkelen ze bij Amazon op bevel van een gebruiker. Dit laat zien hoe bepaalde merken ervoor kiezen hun interfaces te optimaliseren om klaar te zijn voor gesproken zoekopdrachten.

Hoe gesproken zoekopdrachten van invloed zijn op SEO?

Rankings Voice search verbetert de gebruikerservaring drastisch. Daarom is tegen 2020 de helft van alle online zoekopdrachten spraakgestuurd. Vanwege het productieve gebruik ervan leggen zoekmachines zoals Google meer de nadruk op optimalisatie van spraakonderzoek. Het doel van SEO is immers om websites nauwkeurig te rangschikken. Op deze wijze kunnen gebruikers zo snel mogelijk de beste informatie voor hun zoekopdracht vinden. Gebruikerservaring staat uiteindelijk in de voorhoede van zoekmachine optimalisatie. Tegen januari 2018 vonden er maandelijks gemiddeld een miljard zoekopdrachten plaats, wat bewijst dat het zoeken naar spraak steeds populairder wordt.

Maar het is belangrijk om te onthouden dat Voice Search SEO en traditionele website SEO anders zijn. Daarom kunnen sommige factoren, die van invloed zijn op het rangschikken van websites al dan niet hetzelfde effect hebben op gesproken zoekopdrachten en vice versa. Gelukkig zijn er enkele tips, die u kunnen helpen om de twee SEO strategieën in balans te brengen.

4 tips om te optimaliseren voor Voicesearch

Wanneer gebruikers gesproken zoekopdrachten gebruiken, hopen ze meestal een actie te voltooien, zoals het afspelen van een nummer of het kopen van een product. Maar ondanks de twee verschillende intenties gebruikt Google hetzelfde algoritme om sites te rangschikken. Hieronder staan ​​4 eenvoudige stappen om het rangschikken van stemmen te verbeteren, ongeacht uw doel.

1. Zorg dat uw website snel wordt geladen

Net als bij traditionele zoekmachine optimalisatie, is een Google Voice Search opdracht favoriet voor websites, die snel worden geladen. Verzeker daarom, dat uw site responsief is en goed werkt op mobiele apparaten. Uw afbeeldingen zijn geoptimaliseerd en uw bestanden zijn gecomprimeerd. U gebruikt website caching om de paginasnelheid te verbeteren. De reactietijd van uw server is verminderd.

2. Schrijf op de manier waarop u spreekt

Wanneer gebruikers naar inhoud op desktop of mobiel zoeken, schrijven ze meestal een korte opsomming van zoekwoorden. Als een gebruiker bijvoorbeeld een geweldige webontwerper wil vinden, kunnen ze bijvoorbeeld ‘web ontwerper bedrijven’ typen in Google. Maar als ze gesproken zoekopdrachten gebruiken, kan een gebruiker zeggen: “Wie zijn de beste web ontwerp bedrijven ter wereld?” Om ervoor te zorgen, dat uw inhoud ook is geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten, neemt u deze long-tail-zoekwoorden op die natuurlijker klinken, in tegenstelling tot kortere, snappier-zoekwoorden die goed presteren in desktop SEO.

Houd bovendien de zinnen kort en eenvoudig. Gesproken zoekopdrachten worden meestal meestal op het leesniveau van groep 8 geschreven. Dus, hoewel u informatie van een hoog niveau kan zijn, moet u het op een voor iedereen begrijpelijke manier opsplitsen. Hoewel zinnen kort moeten zijn, scoort de lange vorm nog steeds beter op zowel spraakgestuurd zoeken als traditionele zoekvermeldingen. Streef naar inhoud van webpagina’s die tussen 1850 en 2500 woorden komt.

3. Voeg aanbevolen blokken content toe

Het gemiddelde spraak zoek resultaat is ongeveer 29 woorden lang. Maar hoewel we weten dat kortere antwoorden beter presteren, hoe kunnen we dan de content garanderen, die Google identificeert en leest voor gebruikers? Maak natuurlijk een aanbevolen fragment! Een aanbevolen fragment – ook wel positie nul, antwoord vak of snelle antwoorden genoemd – is in feite een samenvattend antwoord van een webpagina.

In zoekresultaten voor desktops verschijnen deze fragmenten net na de betaalde advertenties maar vóór de reguliere zoeklijsten. Als u uw content voor een herkenbaar aanbevolen fragment wilt optimaliseren, neemt u een beknopte samenvatting op van uw belangrijkste content boven de vouw onder de 29 woorden. Secties die H-tags, lijsten en opsommingstekens gebruiken, zijn gemakkelijk leesbaar voor Google en presteren dus goed. Zorg er bovendien voor dat u uw ‘long-tail-zoekwoorden’ opneemt in het aanbevolen fragment.

4. Concentreer u op lokale zoekopdrachten

22% van de gesproken zoekopdrachten is op zoek naar locatiegebonden inhoud. Daarom hebben merken een grotere kans om spraakzoek content te produceren als ze in lokale content investeren. Gebruik zinnen zoals ‘bij mij in de buurt’ Hoewel het niet lijkt, dat de resultaten van spraakzoekopdrachten direct bijdragen aan een stijging in uw Google Analytics-rapporten, zorgt dit wel voor meer verkeer naar uw website!

Google schreeuwt het van de daken

Ten eerste, als Google de resultaten van gesproken zoekopdrachten bijhoudt, geeft het sites een schreeuw via een eenvoudige “Volgens ___”. Dit verhoogt natuurlijk de merkbekendheid. Gebruikers kunnen bovendien scrollen door geschreven dictaten van zoekresultaten, waaronder links naar de websites die als bronnen worden gebruikt.

Hierdoor kunnen ze van oudsher naar de site navigeren en neemt het organisch verkeer toe als ze dat doen. Ten slotte kunnen gesproken zoekopdrachten andere belangrijke statistieken verbeteren, zoals online verkopen of mediaspelen op websites zoals Pandora en Spotify. Kan ik de zoekvolgorde voor mijn stem bekijken? Gesproken zoekopdrachten zijn belangrijk voor het vergroten van merkbekendheid en conversies. Dus, kunt u uw ranglijsten voor spraakherkenning bekijken om te zien waar u bent en om verbeteringen aan te brengen? Nog niet … tot nu toe!

In januari 2018 werd gemeld dat een digitaal bureau genaamd Roast een automatiseringssoftware bouwde die hen in staat stelde verschillende vragen uit te voeren en resultaten te rapporteren voor hun klanten. Hoewel dit rapport niet perfect en een beetje ruw is, zal het waarschijnlijk in de toekomst de weg vrijmaken voor meer accurate ranglijsten voor stemzoekopdrachten. Tot die tijd is mijn beste advies om door te gaan met optimaliseren voor SEO en best practices voor SEO. Uiteindelijk kunt u concrete rapporten bekijken, die de vruchten van uw arbeid laten zien en meer specifieke verbeteringen aanbrengen.

Conclusie

Investeren in optimalisatie van spraakonderzoek heeft bewezen, dat het merkbekendheid, online aankopen en inkomsten verbetert. In feite bleek uit één studie dat e-commerce voor gesproken zoekopdrachten resulteerde in een omzet van $1,8 miljard in Amazon. Dat cijfer alleen al zal naar verwachting toenemen tot $40 miljard in het jaar 2022. Maar ondanks de steeds groeiende bekendheid van gesproken zoekopdrachten, zijn populariteit en professioneel gebruik nog steeds in opkomst. Maar als u uw site nu optimaliseert voor spraakgestuurd zoeken, bent u waarschijnlijk de concurrentie voor en ziet u sterke rankings op het gebied van voice search, die uw merk op de lange termijn effectief zullen laten groeien.

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en heeft ruim 20 jaar ervaring in Content Marketing. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wilt u mij als SEO specialist inhuren? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

SEO Blogs

connectyourworld

Laat je bericht achter