• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Gesproken zoekopdrachten / SEO Voice search tips & ontwikkelingen

Gesproken zoekopdrachten / SEO Voice search tips & ontwikkelingen

SEO, gesproken zoekopdrachten
Connect your World heeft veel kennis over SEO en Content Marketing

Voicesearch is here to stay

Google zet vol in op gesproken zoekopdrachten. In juni 2018 werd ‘Google assistent’ op de markt gebracht en ook apparaten als ‘Google Home en Home mini’ moeten gesproken zoekopdrachten een flinke boost geven. In 2020 wordt 30% van alle websitesessies zonder scherm uitgevoerd. Nu vraagt u zich misschien af, hoe is dat mogelijk? Het blijkt, dat zoeken met alleen spraak, gebruikers in staat stelt om op het internet en op consumenteninformatie te surfen zonder dat ze door sites op desktops en mobiele apparaten hoeven te bladeren.

Smartphones

Smartphones hebben het gedrag van gebruikers veranderd. De zoekfocus is verschoven van lokale en gebruikersverwachtingen naar snellere en zelfs onmiddellijke resultaten. De technologie gaat verder en biedt mensen stem- en digitale hulp. Alexa, Siri, Cortana, Google Assistent en andere stem-assistenten brengen de gebruikerservaring naar een nieuw niveau. Deze nieuwe technologie is misschien de sleutel tot succesvolle merken in de toekomst.

Wat zijn gesproken zoekopdrachten?

Met gesproken zoekopdrachten kunnen gebruikers op een apparaat spreken in plaats van zoekwoorden in een zoekopdracht te typen om resultaten naar boven te halen. Audio-technologie maakt gebruik van spraakherkenning om te begrijpen, wat gebruikers met uiterste precisie zeggen. Vervolgens worden de resultaten mondeling aan de gebruiker bezorgd. Hoewel het een gloednieuw concept lijkt, is spraak zoek- technologie al een tijdje actief. Programma’s zoals ‘spraak naar tekst en terug naar spraak’ gestuurde nummerkeuze zijn geweldige voorbeelden van gesproken zoekopdrachten.

Gesproken zoekopdrachten zijn sterk in opkomst

Daarnaast gebruiken programma’s zoals Google Assistant, Siri, Microsoft Cortana en Amazon Alexa allemaal gesproken zoekopdrachten. Hoewel specifieke apparaten kunnen worden geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten, kunnen merken, platforms en websites er ook voor worden geoptimaliseerd.

Amazon Alexa‘ zoekt bijvoorbeeld zeer grondig door Spotify’s muzikale inventaris. Daarnaast scannen ze Wikipedia super snel en winkelen ze bij Amazon op bevel van een gebruiker. Dit laat zien hoe bepaalde merken ervoor kiezen hun interfaces te optimaliseren om klaar te zijn voor gesproken zoekopdrachten.

Hoe gesproken zoekopdrachten van invloed zijn op SEO?

SEO Voice search verbetert de gebruikerservaring drastisch. Daarom is tegen 2020 de helft van alle online zoekopdrachten spraakgestuurd. Vanwege het productieve gebruik ervan leggen zoekmachines zoals Google meer de nadruk op optimalisatie van spraakonderzoek. Het doel van SEO is immers om websites nauwkeurig te rangschikken. Op deze wijze kunnen gebruikers zo snel mogelijk de beste informatie voor hun zoekopdracht vinden. Gebruikerservaring staat uiteindelijk in de voorhoede van zoekmachine optimalisatie.

Verschillen tussen Voice search & traditionele SEO

Maar het is belangrijk om te onthouden dat Voice Search SEO en traditionele website SEO anders zijn. Daarom kunnen sommige factoren, die van invloed zijn op het rangschikken van websites al dan niet hetzelfde effect hebben op gesproken zoekopdrachten en vice versa. Gelukkig zijn er enkele tips, die u kunnen helpen om de twee SEO strategieën in balans te brengen.

Tips om te optimaliseren voor Voicesearch

Wanneer gebruikers gesproken zoekopdrachten gebruiken, hopen ze meestal een actie te voltooien, zoals het afspelen van een nummer of het kopen van een product. Maar ondanks de twee verschillende intenties gebruikt Google hetzelfde algoritme om sites te rangschikken. Hieronder staan ​​eenvoudige tips om het rangschikken van stemmen te verbeteren, ongeacht uw doel.

1. Zorg dat uw website snel wordt geladen

Net als bij traditionele zoekmachine optimalisatie, is een Google Voice Search opdracht favoriet voor websites, die snel worden geladen. Verzeker daarom, dat uw site responsief is en goed werkt op mobiele apparaten. Uw afbeeldingen zijn geoptimaliseerd en uw bestanden zijn gecomprimeerd. U gebruikt website caching om de paginasnelheid te verbeteren. De ‘response tijd’ van uw server is verminderd.

2. Schrijf op de manier waarop u spreekt

Wanneer gebruikers naar content op desktop of mobiel zoeken, schrijven ze meestal een korte opsomming van zoekwoorden. Als een gebruiker bijvoorbeeld een geweldige webontwerper wil vinden, kunnen ze bijvoorbeeld ‘web ontwerper bedrijven’ typen in Google. Maar als ze gesproken zoekopdrachten gebruiken, kan een gebruiker zeggen: “Wie zijn de beste web ontwerp bedrijven ter wereld?” Om ervoor te zorgen, dat uw inhoud ook is geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten, neemt u deze long-tail-zoekwoorden op die natuurlijker klinken, in tegenstelling tot kortere, ‘snappier-zoekwoorden’ die goed presteren in desktop SEO.

Schrijf gemakkelijk & begrijpelijk

Houd bovendien de zinnen kort en eenvoudig. Gesproken zoekopdrachten worden meestal meestal op het leesniveau van groep 8 geschreven. Dus, hoewel u informatie van een hoog niveau kan zijn, moet u het op een voor iedereen begrijpelijke manier opsplitsen.

Hoewel zinnen kort moeten zijn, scoort de lange vorm nog steeds beter op zowel spraakgestuurd zoeken als traditionele zoekvermeldingen. Streef naar inhoud van webpagina’s die tussen 1850 en 2500 woorden komt.

3. Voeg aanbevolen blokken content toe

Het gemiddelde spraak zoek resultaat is ongeveer 29 woorden lang. Maar hoewel we weten dat kortere antwoorden beter presteren, hoe kunnen we dan kwalitatief goede content garanderen, die Google identificeert en leest voor gebruikers? Je kan natuurlijk een aanbevolen fragment maken! Een aanbevolen fragment – ook wel positie nul, antwoord vak of snelle antwoorden genoemd – is een uitgebreid zoekresultaat met een direct en beknopt antwoord op de zoekopdracht van een gebruiker. 

In zoekresultaten voor desktops verschijnen deze fragmenten net na de betaalde advertenties maar vóór de reguliere zoeklijsten. Als u uw content voor een herkenbaar aanbevolen fragment wilt optimaliseren, neemt u een beknopte samenvatting op van uw belangrijkste content boven de vouw onder de 29 woorden. Secties die H-tags, lijsten en opsommingstekens gebruiken, zijn gemakkelijk leesbaar voor Google en presteren dus goed.

Long tail zoekwoorden

Zorg er bovendien voor dat u uw ‘long-tail-zoekwoorden’ opneemt in het aanbevolen fragment. Er wordt geloofd en dat geldt voor ongeveer 40% van de resultaten van spraakherkenning, dat ranking in positie nul uw kansen om voorgelezen te worden, verhoogd. Het is dus vrij duidelijk om te werken aan het optimaliseren van aanbevolen fragmenten. Wat in feite betekent dat je je content moet organiseren en vragen beantwoordt. Hier zijn enkele opties die u kunt gebruiken:

  • Probeer op een gematigde manier je content op te bouwen, vragen te stellen en te beantwoorden.
  • Structureer uw kopie in korte, gemakkelijk leesbare paragrafen met een subkop van een vragenformulier.
  • Maak een instructiegedeelte op uw pagina.
  • Gebruik verschillende lijsten met nummers of opsommingstekens, tabellen, stappen, etc.

4. Concentreer u op lokale zoekopdrachten

22% van de gesproken zoekopdrachten is op zoek naar locatiegebonden content. Daarom hebben merken een grotere kans om Voice search content te produceren als ze in lokale content investeren. Gebruik zinnen zoals ‘bij mij in de buurt’ Hoewel het niet lijkt, dat de resultaten van spraak zoekopdrachten direct bijdragen aan een stijging in uw Google Analytics-rapporten, zorgt dit wel voor meer verkeer naar uw website!

Google schreeuwt het van de daken

Ten eerste, als Google de resultaten van gesproken zoekopdrachten bijhoudt, geeft het sites een schreeuw via een eenvoudige “Volgens ___”. Dit verhoogt natuurlijk de merkbekendheid. Gebruikers kunnen bovendien scrollen door geschreven dictaten van zoekresultaten, waaronder links naar de websites die als bronnen worden gebruikt. Hierdoor kunnen ze van oudsher naar de site navigeren en neemt het organisch verkeer toe als ze dat doen.

Online verkopen

Ten slotte kunnen gesproken zoekopdrachten andere belangrijke statistieken verbeteren, zoals online verkopen of mediaspelen op websites zoals Pandora en Spotify. Kan ik de zoekvolgorde voor mijn stem bekijken? Gesproken zoekopdrachten zijn belangrijk voor het vergroten van merkbekendheid en conversies. Dus, kunt u uw ranglijsten voor spraakherkenning bekijken om te zien waar u bent en om verbeteringen aan te brengen? Nog niet … tot nu toe!

In januari 2018 werd gemeld dat een digitaal bureau genaamd Roast een automatiseringssoftware bouwde die hen in staat stelde verschillende vragen uit te voeren en resultaten te rapporteren voor hun klanten. Hoewel dit rapport niet perfect en een beetje ruw is, zal het waarschijnlijk in de toekomst de weg vrijmaken voor meer accurate ranglijsten voor stemzoekopdrachten. Tot die tijd is mijn beste advies om door te gaan met optimaliseren voor SEO en best practices voor SEO. Uiteindelijk kunt u concrete rapporten bekijken, die de vruchten van uw arbeid laten zien en meer specifieke verbeteringen aanbrengen.

5. Beantwoord vragen

Aangezien de meerderheid van zoekopdrachten met stemvragen is gemaakt met behulp van natuurlijke taal en in de vorm van een vraag, is het vrij duidelijk dat u hiervoor moet zorgen. Hoe beter u de vraag van een gebruiker beantwoordt, hoe waarschijnlijker het ook zal zijn voor de stemzoekresultaten.

Lees ook deze korte richtlijn van Google over welke antwoorden worden geacht te voldoen aan de behoeften van gebruikers.

6. Zoekwoordenonderzoek moet specifieker

Dit vereist meer specifiek zoekwoordonderzoek, omdat u content moet bouwen rond long-tails met vraagwoorden. Het is eigenlijk niet relevant, want er zijn genoeg mogelijkheden om te leren wat mensen gewoonlijk vragen. U kunt de autocomplete-functies van zoekmachines verkennen. Mensen die vragen stellen kunnen ook handig zijn. AnswerThePublic is een geweldige service die allerlei populaire vragen rond een zoekwoord verzamelt en visualiseert.

Voice search onderzoek

V & A-pagina’s ofwel Q & A pagina’s lijken de meest voor de hand liggende optie om op een gemoedelijke manier content te maken. Naast dat het u helpt om gebruikers maximale informatie over uw product of dienst te geven, helpt het u om dit op de meest geschikte manier te doen voor gesproken zoekopdrachten. Als een andere pagina dan een precies antwoord op de vraag van een gebruiker bevat, kan deze mogelijk ook worden gekozen als resultaat voor een Voice search opdracht. Hier is een kleine notitie. Backlinko merkte in hun stemonderzoek op dat Google korte en beknopte antwoorden gaf op vragen van gebruikers, niet meer dan 30 woorden lang is.

7. leesbaarheid

Wees leesbaar! Dit komt in feite overeen met de tip hierboven en is geschikt voor elke content die u maakt. Maar het is vooral belangrijk voor Voice Search resultaten. Makkelijk te lezen content wordt eerder gekozen door digitale assistenten. Omdat het, letterlijk, gemakkelijk te lezen is. 

Conclusie

Investeren in optimalisatie van spraakonderzoek heeft bewezen, dat het merkbekendheid, online aankopen en inkomsten verbetert. In feite bleek uit één studie dat e-commerce voor gesproken zoekopdrachten resulteerde in een omzet van $1,8 miljard in Amazon. Dat cijfer alleen al zal naar verwachting toenemen tot $40 miljard in het jaar 2022. Maar ondanks de steeds groeiende bekendheid van gesproken zoekopdrachten, zijn populariteit en professioneel gebruik nog steeds in opkomst. Maar als u uw site nu optimaliseert voor spraakgestuurd zoeken, bent u waarschijnlijk de concurrentie voor en ziet u sterke rankings op het gebied van voice search, die uw merk op de lange termijn effectief zullen laten groeien.

Omdat ze directe antwoorden kunnen geven op vragen van gebruikers, hebben de volgende punten een behoorlijke impact

  • Vragen en antwoorden. Een vaak over het hoofd geziene functie die echter een geweldige gebruikerservaring creëert en speelt in het voordeel van de merkreputatie. Het beantwoordt onmiddellijk de behoeften van mensen en biedt hen de meest volledige informatie over uw bedrijf en services, rechtstreeks vanuit de SERP. Houd er rekening mee dat iemand vragen in het kennisvenster kan beantwoorden. Beantwoord alstublieft alle vragen die u zelf ontvangt. Zo zorgt u ervoor dat uw kennispaneel de juiste informatie bevat.
  • Google-berichten. Google-berichten zijn korte berichten die u kunt schrijven om mensen kennis te laten maken met uw promoties, nieuwe producten, services – om nieuws te delen, om maar kort te zijn. Ze worden ongeveer een week in leven gehouden. Ze zijn echter een krachtig instrument om mensen op de hoogte te houden en ze zijn nuttig voor uw SEO.
  • Schema markup. Hoewel er geen sterke correlatie is waargenomen tussen gesproken zoekopdrachten en gestructureerde gegevensopmaak, is het nog steeds beter om het te gebruiken dan niet te gebruiken. Dit is waarom.

Structured data

Structured data is een geweldige mogelijkheid om machines te helpen begrijpen waar uw tekst of pagina over gaat. Hierdoor zien robots wat een bepaalde reeks letters en symbolen eigenlijk betekent. Het is dus eenvoudiger voor hen om de relevantie van de pagina voor een bepaalde zoekopdracht te definiëren (wat goed is voor SEO). Lees deze gestructureerde gegevenshandleiding om het idee te krijgen hoe u deze kunt gebruiken voor uw webpagina’s.

Google heeft onlangs een nieuw markup-type aangekondigd, genaamd Speakable , speciaal ontworpen om delen van de pagina aan te wijzen die kunnen worden gelezen door stemassistenten. Het is nog steeds in bèta, maar u kunt het testen en zien hoe het werkt. Er zijn enkele vereisten waaraan u moet voldoen voordat u in aanmerking komt voor het gebruik van deze zeer tag op uw pagina.

U moet worden opgenomen in Google Nieuws. U kunt zich aanmelden via het Uitgeverscentrum. Maar eerst moet u uw content in overeenstemming brengen met het content beleid van Google Nieuws.

Pagespeed & security

Paginasnelheid en beveiliging. Last but not least, laten we het hebben over uw sitesnelheid . Het beïnvloedt de gebruikerservaring, rangschikkingen en, bijgevolg, het heeft een enorme invloed op de resultaten van spraakherkenning. De gemiddelde pagina voor het zoeken naar spraakopdrachten wordt in 4,6 seconden geladen, wat betekent dat u zich echt moet inspannen om de snelheid van uw site te verbeteren. PageSpeed ​​Insights van Google kan uw snelheid meten en wijzen op de knelpunten die u heeft.

Een andere interessante observatie laat zien dat de meerderheid van de stemzoekresultaten pagina’s met HTTPS zijn. Beveiliging is van cruciaal belang, dus HTTPS-migratie is eigenlijk gisteren gedaan, ongeacht of u nu naar aanwezigheid van een stemzoeker streeft of niet. Dus pak deze handleiding als u nog niet bent gemigreerd en leer hoe u dit moet doen.

SEO Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist en heeft ruim 20 jaar ervaring in Content Marketing. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Wilt u mij als SEO specialist inhuren? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.

connectyourworld

Laat je bericht achter


Notice: Undefined index: sfsi_plus_place_item_gutenberg in /var/www/wp83574/1/connectyourworld.nl/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsiocns_OnPosts.php on line 285