• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com voor een SEO check

Domeinautoriteit van uw website vergroten

Domeinautoriteit van uw website vergroten

Domeinautoriteit

Domeinautoriteit (DA) is een getal, dat de autoriteit van uw website aangeeft. Hoe hoger uw Domeinautoriteit, hoe groter uw kans om hoger te scoren op pagina’s met zoekmachine resultaten (SERPS). Dit heeft als gevolg, dat het organisch verkeer toeneemt.

De statistiek Domeinbeheer is ontwikkeld door Moz. Maar andere bedrijven hebben vergelijkbare statistieken gemaakt, die domeinen rangschikken op basis van een aantal factoren en een beoordeling geven van 0 tot 100.

Het idee om domeinen te rangschikken op basis van hun autoriteit kwam voort uit PageRank, die werd geïntroduceerd door Larry Page. Page was een van de oprichters van Google. Dit wordt tot op heden gebruikt als een manier om het belang van webpagina’s en websites te meten.

Wat is de Domeinautoriteit van een website?

De DA van een website is een score tussen 0 en 100, die probeert te voorspellen hoe goed een website zal rangschikken op zoekmachines. Het is niet hetzelfde als de ranglijst die door Google wordt gebruikt (PageRank), die uw ranglijst feitelijk kan beïnvloeden. Moz (en andere bedrijven die vergelijkbare systemen hebben) proberen het Google ranking algoritme te simuleren door rekening te houden met alle bekende factoren, die mogelijk van invloed zijn op rankings en een score te geven aan domeinen, die alleen voor vergelijkingsdoelen kunnen worden gebruikt.

Met andere woorden, de DA is afhankelijk van de gegevens die Moz heeft over uw website. Dit is soms niet zo nauwkeurig als wat Google weet van uw website. Het is normaal, dat een domein een lage Domeinautoriteit heeft, maar een positie bovenaan in Google heeft.

Domeinautoriteit wetenswaardigheden

  • DA houdt geen rekening met sancties van Google. Een domein, dat onder een Google sanctie staat, verliest vanzelfsprekend zijn ranglijst, ook als dit niet noodzakelijkerwijs bekend is bij Moz. De Domeinautoriteit blijft dus hoog, terwijl het domein onder een boete valt.
  • Het ranking algoritme van Google houdt rekening met honderden factoren. Niemand weet precies het aantal, maar sommige voorspellingen geven aan dat er meer dan 200 zijn. Terwijl de domeinautoriteit slechts 40 factoren in aanmerking neemt.
  • Het is niet gemakkelijk om uw DA score te veranderen. Het is niet iets, dat u vandaag op uw website kunt doen en de toename in domeinautoriteiten onmiddellijk kunt zien.
  • DA is gebaseerd op een logaritmische schaal. Dit betekent dat het gemakkelijker is om uw DA score te verbeteren van bijvoorbeeld 20 tot 30. Het is echter veel moeilijker om van 70 naar 80 te gaan. Naarmate je hoger gaat in de schaal, wordt het moeilijker.
  • DA verandert vaak, dus het is geen statistiek die u kunt gebruiken om uw SEO prestaties in de loop van de tijd te evalueren. Het is eerder een statistiek voor websites, die u kunt gebruiken voor doeleinden van domeinvergelijking.

Hoe wordt de domeinautoriteit berekend?

Volgens Moz berekenen ze de domeinautoriteit door rekening te houden met 40 signalen, waaronder:

  • Het aantal inkomende links, die naar uw website verwijzen.
  • De kwaliteit en relevantie van inkomende links.
  • De kwaliteit van de content van uw website.
  • Sociale signalen (de populariteit van uw domein in sociale medianetwerken).
  • De SEO prestaties van uw website in het algemeen.

Hoe de DA van mijn website te achterhalen?

Als u wilt weten wat de score van uw Domeinautoriteit, gaat u naar een open siteverkenner en typt u uw domein in en bekijkt u het resultaat.

verbeteren domein autoriteit moz
Moz Open Site Explorer

Wat is Page Authority?

Page Authority (PA) is vergelijkbaar met DA, maar in plaats van rekening te houden met domeingrootte statistieken, gebruikt het signalen die specifiek zijn voor een bepaalde pagina. De gegeven score is namelijk een voorspelling, die de sterkte van een pagina aangeeft en hoe goed deze kan worden gerangschikt op zoekmachines. Een website met veel hoge machtspagina’s heeft ook een hogere DA score.

7 stappen voor het verbeteren van uw domeinautoriteit

Nu het duidelijk is wat een domeinautoriteit is en hoe deze wordt berekend, gaan we kijken hoe u uw Domeinautoriteit kunt verbeteren.

1. Werk aan uw off-pagina SEO

Uw linkprofiel is de belangrijkste statistiek van allemaal. Websites met een sterk, schoon profiel hebben een hogere DA score dan websites met een niet zo goed linkprofiel.

Wat is een sterk linkprofiel?

Een website heeft bijvoorbeeld een sterk linkprofiel als:

  • het inkomende links van websites van hoge autoriteit heeft.
  • de inkomende links van gerelateerde websites komen.
  • het geen slechte links heeft.
  • de links van een aantal unieke domeinen afkomen.

Hoe verbetert u uw linkprofiel?

Het proces van het verbeteren van uw linkprofiel staat bekend als Off-Page SEO. Het is gerelateerd aan technieken, die u kunt gebruiken om goede links te verwerven, die uiteindelijk uw ranking zullen verbeteren. Om uw linkprofiel sterker te maken en onder andere uw domeinautoriteit te verbeteren, moet u slechte links verwijderen uit uw profiel. U kunt dan contact opnemen met de website eigenaren en hen vragen de link te verwijderen of de tag “nofollow” toe te voegen om de link te devalueren. Als dit niet werkt, kunt u de Google disavow-tool gebruiken om de links uit uw profiel te verwijderen.

Hoe maakt u uw linkprofiel sterker door Linkbuilding?

Krijg goede links van andere gerelateerde websites. Dit is het lastige deel en een van de meest uitdagende onderdelen van SEO. Linkbuilding is een groot onderwerp op zich en uit ervaring is het iets, dat beginners moeilijk te begrijpen en uit te voeren vinden. Om u een overzicht van het proces te geven, zijn er 2 belangrijke manieren om goede links te krijgen.

Natuurlijke Linkbuilding

Om geweldige content op uw website te hebben, die koppelingen van andere websites zal aantrekken. Dit staat bekend als natuurlijke Linkbuilding en de theorie is, dat iemand uw website vindt, uw artikelen leest en deze leuk vinden. Als gevolg linken ze ernaar vanuit een van hun artikelen. Om dit te laten werken, is het noodzakelijk om linkwaardige content op uw website te plaatsen. Met andere woorden, content die inzichtelijk, nuttig en gemakkelijk leesbaar is, zodat andere webmasters bereid zijn ernaar te verwijzen in hun artikelen.

In de praktijk werkt dit proces en het is erg nuttig, maar u moet geduld hebben. Het kost tijd om genoeg lezers te krijgen, zodat sommige lezers uw content in hun blogs zullen delen.

Uw bereik als blogger vergroten

De tweede manier om goede links te krijgen, is door contact op te nemen met andere webmasters en hen te laten weten dat u bestaat. Door dit te doen vergroot u uw kansen om te linken naar uw website binnen hun artikelen.

2. On-Page SEO optimalisatie

De volgende stap bij het verbeteren van uw domeinautoriteit is om te werken aan uw SEO op de pagina.

De belangrijkste factoren zijn bijvoorbeeld:

  • Geoptimaliseerde titels en beschrijvingen.
  • Correct gebruik van rubrieken (H1 en H2) binnen uw content.
  • URL structuur en SEO geoptimaliseerde permalinks.
  • SEO Optimalisatie van uw afbeeldingen, video’s en andere media-elementen.
  • Op natuurlijke wijze gebruik van zoekwoorden in uw content.
  • Interne links toevoegen aan uw content. Dit is een zeer krachtige SEO -techniek.
  • Het opmaken van uw content is een manier om meer kansen te krijgen in de aanbevolen fragmenten van Google.

Het is nodig om nogmaals te vermelden, dat de kwaliteit van de content de grootste ranking factor is van alle voor zowel on-page als off-page SEO. Zoals Google in een van hun SEO-gidsen aangeeft, is het belangrijk om uw content actueel en up-to-date te houden.

3. Werk aan uw technische SEO

Technische SEO is gerelateerd aan SEO taken van laag niveau en meestal als u uw technische SEO vanaf het begin correct krijgt, hoeft u er niet meer mee te maken. Aan de andere kant, als het technische SEO aspect van uw website niet correct is, kan dit een enorme impact hebben op uw domeinautoriteit en uw rankings.

De kritieke SEO instellingen die u moet controleren, zijn onder meer:

  • Registreer uw website met Google Search Console en Bing Webmaster hulpprogramma’s.
  • Maak en optimaliseer uw XML-sitemap en verzend deze naar Google.
  • Controleer uw robots.txt-instellingen en gebruik Fetchen als Google om ervoor te zorgen, dat Google en andere spiders van zoekmachines uw website probleemloos kunnen crawlen.
  • Overweeg uw website te migreren naar https.
  • Voeg gestructureerde gegevens (schema) informatie toe om zoekmachines te helpen de context van uw content te begrijpen.
  • Zorg ervoor, dat u een goed gedefinieerd broodkruimelmenu op alle pagina’s hebt.
  • Maak goed gebruik van hreflang (voor het geval u een meertalige website heeft).

4. Zorg ervoor dat uw website mobielvriendelijk is

Het hebben van een mobielvriendelijke website is niet langer optioneel of leuk om te hebben, het is namelijk verplicht.

Hier zijn een paar redenen:

  • Mobiele zoekopdrachten zijn nu meer dan desktop (ongeveer 60%).
  • De meeste gebruikers starten hun zoekopdracht op mobiele apparaten en gaan vervolgens verder op het bureaublad.
  • Mobiele vriendelijkheid is een rangordefactor (voor weergave in de mobiele resultaten van Google).
  • Google werkt aan een mobiele eerste index en websites die niet mobielvriendelijk zijn, worden gewoonweg niet opgenomen.
  • Het niet hebben van een mobielvriendelijke versie van uw website (of responsieve website), heeft een negatieve impact op uw algemene score voor domeinautoriteit.

5. Verbeter uw paginasnelheid (pagespeed)

Een van de bekende ‘signalen’ van het Google ranking algoritme is paginasnelheid. Website’s die sneller laden, hebben een extra voordeel ten opzichte van langzamere websites.

Het verbeteren van uw paginasnelheid zal niet alleen uw rankings en domeinautoriteit verbeteren. Het zal de gebruikerservaring ook verbeteren en dit vertaalt zich naar meer verkoop, leads en aanmeldingen. Het is niet altijd eenvoudig om het probleem met de paginasnelheid aan te pakken. Er zijn veel technische elementen bij betrokken en als je geen ontwikkelaar bent of iemand met technische kennis, kan het heel moeilijk zijn. Niettemin, als u het zich niet kunt veroorloven om een ​​ontwikkelaar in te huren om de laadsnelheid van uw website te verhogen, kunt u bijvoorbeeld het volgende controleren:

  • Verwijder onnodige plug-ins.
  • Upgrade WordPress en plug-ins naar hun nieuwste versies.
  • Neem contact op met uw hostingprovider en vraag hem om een ​​rapport over de prestaties van uw server. Upgrade zo nodig naar een krachtigere server.
  • Gebruik een caching-plug-in zoals w3total cache.
  • Optimaliseer de bestandsgrootte van afbeeldingen.
  • Gebruik een streaming-service zoals YouTube voor video’s.
  • Gebruik een CDN (content delivery network) voor het geval u grote CSS-bestanden en veel afbeeldingen heeft.

6. Verhoog uw sociale signalen

Hoewel Google officieel vaak heeft verklaard, dat sociale signalen geen deel uitmaken van het Google Ranking algoritme, is er een duidelijke kleuring tussen pagina’s, die hoog scoren op Google en sociale signalen. Pagina’s die populair zijn in Google hebben over het algemeen veel likes, shares en tweets.

Voor het vergroten van uw domeinautoriteit doet u bijvoorbeeld het volgende:

  • Werk aan uw Facebook bedrijfspagina en probeer uw volgers te vergroten.
  • Om ervoor te zorgen, dat u een actieve aanwezigheid op sociale media hebt in sommige van de sociale netwerken, zodat de content die u deelt enige opvolging krijgt (likes, tweets)
  • Om ervoor te zorgen, dat u de social media knop op uw pagina’s hebt om het voor lezers gemakkelijk te maken om uw content te delen.
  • Controleren of uw content er goed uitziet wanneer deze wordt gedeeld met behulp van de knoppen voor sociaal delen.

7. Wees geduldig

Zoals vermeld in de introductie van dit bericht, is het vergroten van uw domeinbevoegdheid niet iets dat ’s nachts kan worden gedaan. Het zal even duren voordat Moz crawlers uw website kunnen lezen en evalueren nadat u een van de bovenstaande wijzigingen hebt aangebracht, dus u moet geduld hebben.

Conclusie

Om het af te ronden, wees niet te geobsedeerd door de score van uw domeinautoriteit. Het is maar een getal, dat laat zien hoe sterk uw domein is, vergeleken met andere domeinen die in de Moz database aanwezig zijn. Een lage DA-score betekent niet dat uw website niet goed presteert op Google. Een hoge DA-score betekent, dat u op de goede weg bent, maar het garandeert niet dat u betere ranglijsten of verkeer krijgt, het is slechts een voorspelling. Probeer altijd het grote plaatje te bedenken, dat is om een ​​website te maken die na verloop van tijd een solide ranglijst zal bereiken in Google en andere zoekmachines.

Meer lezen over SEO & Content  Marketing

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist? Surf naar Mijn Contactpagina en bel of mail mij.


Please follow and like us:
connectyourworld

Laat je bericht achter