• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

Domein autoriteit vervolmaken

Domein autoriteit

Domein autoriteit vervolmaken

Domein autoriteit, SEO specialist Den Haag
Freelance SEO specialist

Domein autoriteit website

Een hoge domein autoriteit is een belangrijk signaal om te zien of uw website voldoet aan de belangrijkste SEO optimalisatie richtlijnen. Een hogere domein autoriteit betekent dus, dat u op de goede weg bent met het verbeteren van de vindbaarheid van uw site. Met een hoge domain authority is de kans dus groot om goed te scoren in de SERP’s van Google. Google wil namelijk de beste antwoorden op een zoekopdracht in de zoekmachine geven.

Geschatte leestijd: 15 minuten

Bovenaan in Google

De meest hoge domein autoriteit (domain authority) in uw branche betekent in de regel een hogere plek van uw website bovenaan Google in verhouding tot de concurrentie. Het is niet meer dan logisch, dat de site van De Nederlandsche Bank bovenaan staat, als de zoekvraag gaat over het bankwezen in Nederland. Verder is het opbouwen expertise ook wel ‘thought leadership‘ genoemd belangrijk. Als mensen u gaan zien als expert op uw vakgebied en daar ook naar gaan acteren, dan heeft dat een positieve stimulans op de diverse posities van uw (website) pagina’s. In deze blog post leest u meer over wat domein autoriteit betekent en hoe u domain authority kan verbeteren.

Wat is de omschrijving van domein autoriteit?

DA staat voor Domein autoriteit. In het Engels noemen ze het ook wel Domain Authority. De DA is een cijfer, dat de kracht (autoriteit) van uw website weerspiegelt. Hoe hoger dat cijfer van de Domein autoriteit, hoe groter de waarschijnlijkheid om met uw site goed te scoren in Google op de zoekmachine resultaten pagina’s. Dit soort pagina’s staan ook wel als SERP’S bekend. Dit heeft als gevolg, dat het organisch verkeer toeneemt. Moz heeft het begrip Domain Authority bedacht en verder door ontwikkeld. Moz is een groot internationaal SEO bedrijf gevestigd in de Verenigde Staten.

MOZ het SEO tools bedrijf heeft het begrip Domein autoriteit bedacht

De term statistiek Domeinbeheer is ontwikkeld door Moz, het SEO tools en software bedrijf. Maar andere bedrijven hebben vergelijkbare statistieken bedacht. Zij classificeren domeinen op basis van vele diverse factoren en een beoordeling geven van 0 tot 100. Het idee domeinen te classificeren op basis van hun autoriteit kwam voort uit PageRank, die werd geïntroduceerd door Larry Page. Page stond samen met Brin aan de basis van de oprichting van Google. Dit wordt op dit moment nog altijd gebruikt als wijze om het belang van webpagina’s en sites te bepalen en vast te leggen.

Wat is Domein autoriteit?

Als we praten over domein autoriteit of domain authority van een site, dan hebben we het over een getal tussen 0 en 100. De score probeert een prognose te geven hoe een website zal rangschikken in de zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en Bing. Het is niet vergelijkbaar met de ranglijst, die Google gebruikt (PageRank), die uw ranglijst feitelijk kan beïnvloeden. Moz (en andere bedrijven die een vergelijkbare systematiek hebben) trachten om het ranking algoritme van Google na te bootsen door rekening te houden met alle bekende factoren, die zeer waarschijnlijk op SEO optimalisatie rankings van invloed zijn en een score te geven aan domeinen, die u alleen voor vergelijkingsdoelen kunt gebruiken.

Met andere woorden, de DA is afhankelijk van de gegevens, die Moz heeft over uw site. Dit is vaak niet zo precies als wat Google weet over uw site. Het is trouwens volstrekt normaal, dat een site een lage Domein autoriteit heeft, maar nochtans een positie bovenaan bij Google heeft.

Domein autoriteit

Weetjes over het Domein autoriteit

  • Bij de Domein autoriteit berekenen, houdt men geen rekening met Google penalty’s. Een domein, dat onder een Google sanctie staat, verliest onbetwistbaar zijn ranglijst, ook als dit niet noodzakelijkerwijs bekend is bij Moz. U kunt dus een penalty krijgen, laag scoren in Google en in het bezit zijn van een goede Domein autoriteit of domain authority.
  • Google’s algoritme houdt rekening met ruim twee honderd factoren. Bij het berekenen van de domein autoriteit komen slechts veertig factoren in aanmerking.
  • Het is niet gemakkelijk om uw DA score te veranderen. Het is zeker niet iets, dat u vandaag op uw site kunt doen en de toename in domein autoriteiten onmiddellijk kunt zien.
  • DA is gebaseerd op een logaritmische schaal. Dit betekent dat het simpeler is om uw DA score van bijvoorbeeld 20 naar 30 te verbeteren. Om van 70 naar 80 te stijgen is daarentegen nog moeilijker. Naarmate u hoger in de schaal komt, wordt het dus moeilijker.
  • De waarde van de domein autoriteit verandert vaak. Dat is de reden, dat het geen statistiek is, die u zou kunnen inzetten om uw SEO prestaties in de loop van de tijd te evalueren. Het is eerder een statistiek voor sites, die u kunt aanwenden voor een domeinvergelijking als doel.

Hoe de domein autoriteit te berekenen?

De domein autoriteit wordt volgens Moz berekend op basis van 40 signalen, zoals:

  • Content kwaliteit
  • Het aantal backlinks, die naar uw eigen site verwijzen.
  • De kwaliteit en belangrijkheid van backlinks.
  • Sociale signalen
  • De algemene SEO prestaties van uw site

Domein autoriteit beoordelen

Als u wilt weten wat de Domein autoriteit is, ga dan naar een open siteverkenner en typt u uw domein in en bekijkt u het resultaat.

verbeteren domein autoriteit moz

Wat is Page Authority?

Page Authority (PA) is vergelijkbaar met DA, maar in plaats van rekening te houden met domeingrootte statistieken, gebruikt het meerdere signalen, die specifiek zijn voor een soortelijke pagina. De gegeven score is althans een voorspelling, die de sterkte van de webpagina weerspiegelt en hoe goed deze gerangschikt kan worden in de zoekmachines. Een site met talloze hoge machtspagina’s heeft ook een hogere DA getal.

Domain authority optimaliseren in 8 punten

Nu het inzichtelijk is, wat een domein autoriteit is en hoe deze wordt uitgerekend, gaan we kijken hoe u de Domain authority kunt verbeteren. Samengevat komt het erop neer, hoe meer uw site voldoet aan de SEO ´best practices´ hoe hoger de domain authority zal zijn.

Uw domain authority verhogen door:

1. Aan uw off-pagina SEO werken
2. On-Page SEO optimalisatie
3. Werk aan uw technische SEO
4. Zorg ervoor dat uw website mobiel-vriendelijk is
5. Website snelheid verbeteren
6. Social media marketing signalen verhogen
7. Deelbare content ontwikkelen
8. Geduld is een schone zaak in SEO optimalisatie

1. Aan uw off-pagina SEO werken

Uw linkbuilding profiel is de belangrijkste statistiek van allen. Sites met een spam vrij Linkbuilding profiel zijn vaak in het bezit van een hogere DA score dan websites met een niet zo goed linkprofiel.

Wat is een sterk link profiel?

Een website bezit bijvoorbeeld een sterk linkprofiel als:

  • het inkomende linkjes van websites met een grote autoriteit heeft.
  • de inkomende links van gerelateerde sites komen.
  • het geen verkeerde linkjes heeft.
  • de links van een aantal excellente domeinen afkomen.

Hoe verbetert u uw linkprofiel?

Het proces van het verbeteren van uw linkprofiel staat bekend als Off-Page SEO. Dat is te relateren aan systemen, die u kunt gebruiken om goede backlinks te verwerven, die uiteindelijk uw SEO rankings zullen verbeteren. Uw linkprofiel sterker maken en mede uw domain authority verbeteren, bereikt u door zwakke links te verwijderen uit uw profiel. U kunt dan contact opnemen met de website eigenaren en hen vragen de link te verwijderen of de tag “nofollow” toe te voegen om de link te devalueren. Als dit niet werkt, kunt u de Google disavow-tool gebruiken om de links uit uw profiel te verwijderen.

Hoe maakt u uw linkprofiel sterker door Linkbuilding?

Krijg goede linkjes van andere op een of andere manier verwante websites. Dat is het lastige deel en een van de meest uitdagende onderdelen van zoekmachinemarketing. Linkbuilding is een groot onderwerp op zich en uit ervaring is het iets, dat beginners moeilijk te begrijpen en uit te voeren vinden. Om u een overzicht van het proces te geven, zijn er 2 van belang zijnde wijzen om goede linkjes te krijgen.

1. SEO Linkbuilding

De belangrijkste voorwaarde om uw domein autoriteit te verhogen, is het hebben van excellente content op uw website te hebben. De content moet dermate goed zijn, dat het linkjes van andere websites zal aantrekken. Dit staat bekend als natuurlijke linkbuilding en de theorie is, dat iemand uw website vindt, uw artikelen leest en deze leuk vinden. Als gevolg linken ze ernaar vanuit een van hun artikelen. Om dit te laten werken, is het noodzakelijk om goede content op uw website te plaatsen, waarnaar gelinkt wordt. Anders gezegd content die inzichtelijk, nuttig en gemakkelijk leesbaar is, zodat andere webmasters bereid zijn ernaar te verwijzen in hun artikelen. In de praktijk werkt dit proces en het is erg nuttig, maar u moet geduld hebben. Het kost tijd om genoeg lezers te krijgen, zodat sommige lezers uw content in hun blogs zullen delen.

Uw bereik als blogger vergroten

Een tweede manier om kwalitatief goede backlinks te verkrijgen, is door contact op te nemen met andere webmasters en hen te laten weten, dat u bestaat. Door dit te doen vergroot u uw kansen om te linken naar uw website binnen hun artikelen.

2. On-Page SEO zoekmachineoptimalisatie

De volgende stap bij uw domein autoriteit van uw site verbeteren, moet zijn om te werken aan uw SEO op de pagina ook wel On page SEO genoemd.

De belangrijkste factoren:

  • Geoptimaliseerde titels en beschrijvingen.
  • Correct gebruik van rubrieken (H1 en H2) binnen uw content.
  • URL structuur en geoptimaliseerde permalinks.
  • SEO Optimalisatie van uw SEO afbeeldingen, video’s en andere media-elementen.
  • Op natuurlijke wijze gebruik van zoekwoorden in uw content.
  • Interne links toevoegen aan uw content. Dit is een zeer krachtige SEO -techniek.
  • Het opmaken van uw content is een manier om meer kansen te krijgen in de aanbevolen fragmenten van Google.

Het is nodig om nogmaals te vermelden, dat de kwaliteit van de content de grootste ranking factor is van allemaal voor zowel on-page SEO als off-page SEO. Google geeft in een van hun SEO-gidsen duidelijk aan, dat het van belang is om uw content up-to-date te houden om uiteindelijk bovenaan in Google te belanden.

3. Werk aan uw technische SEO

Technische SEO is gerelateerd aan SEO taken van laag niveau en meestal als u uw technische SEO vanaf het begin correct krijgt, hoeft u er niet meer mee te maken. Aan de andere kant, als de technische SEO van uw site niet goed op orde is, heeft dit een enorme impact op uw website´s domain authority en haar SEO rankings.

De kritieke zoekmachinemarketing instellingen die u moet controleren, zijn onder meer:

  • Registreer uw website met Google Search Console en Bing Webmaster hulpprogramma’s.
  • Maak en optimaliseer uw XML-sitemap en verzend deze naar Google.
  • Controleer uw robots.txt-instellingen en gebruik Fetchen als Google. Dat zorgt ervoor, dat Google en andere spiders van zoekmachines uw website probleemloos kunnen crawlen.
  • Overweeg uw website te migreren naar https.
  • Voeg gestructureerde gegevens (schema) informatie toe om zoekmachines te ondersteunen de context van uw content te begrijpen.
  • Zorg voor u een goed gedefinieerd broodkruimelmenu op alle pagina’s hebt.
  • Maak goed gebruik van hreflang (voor het geval u een een website met meer talen heeft).

4. Let op, dat uw website goed te lezen en te gebruiken is op mobiel

Het hebben van een mobielvriendelijke website is niet langer optioneel of leuk om te hebben, het is namelijk verplicht.

Hier zijn een paar redenen:

  • Mobiele zoekopdrachten zijn nu meer dan desktop (ongeveer 60%).
  • De meeste gebruikers starten hun zoekopdracht op mobiele apparaten en gaan vervolgens verder op het bureaublad.
  • Mobiele vriendelijkheid is een SEO rangordefactor.
  • Mobile first index is richtinggevend voor Google bij het indexeren van web pagina´s of websites. Een website die niet mobiel vriendelijk is, zal geen hoge posities bovenaan bij Google innemen.
  • Het niet hebben van een mobielvriendelijke versie van uw website (of responsieve website), heeft een negatieve impact op uw algemene score voor domein autoriteit.

5. Website snelheid verbeteren

Een van de bekende ‘signalen’ van het Google ranking algoritme is pagespeed. Website’s die sneller laden, hebben een extra voordeel ten opzichte van langzamere websites. Het verbeteren van uw website snelheid zal niet alleen uw SEO rankings en domein autoriteit of domain authority verbeteren. Het zal de gebruikerservaring ook verbeteren en dit vertaalt zich naar meer verkoop, leads en aanmeldingen. Het is niet altijd eenvoudig om het probleem met de paginasnelheid aan te pakken. Er zijn veel technische elementen bij betrokken en als u geen ontwikkelaar bent of iemand met technische kennis, kan het heel moeilijk zijn. Niettemin, als u het zich niet kunt veroorloven om een ​​ontwikkelaar in te huren om de laadsnelheid van uw website te verhogen, kunt u bijvoorbeeld het volgende controleren:

  • Verwijder onnodige plug-ins.
  • Upgrade WordPress en plug-ins naar hun nieuwste versies.
  • Neem contact op met uw hostingprovider en vraag hem om een ​​rapport over de prestaties van uw server. Upgrade zo nodig naar een krachtigere server.
  • Gebruik een caching-plug-in zoals w3total cache.
  • Optimaliseer de bestandsgrootte van afbeeldingen.
  • Gebruik een streaming-service zoals YouTube voor video’s.
  • Gebruik een CDN (content delivery network) voor het geval u grote CSS-bestanden en veel afbeeldingen heeft.

6. Social media marketing signalen verhogen

Hoewel Google officieel vaak heeft verklaard, dat sociale signalen geen deel uitmaken van het Google Ranking algoritme, is er een duidelijke kleuring tussen pagina’s, die hoog scoren op Google en sociale signalen. Pagina’s die populair zijn in Google hebben over het algemeen veel likes, shares en tweets.

Voor het vergroten van uw domein autoriteit doet u bijvoorbeeld het volgende:

  • Werk aan uw Facebook bedrijfspagina en probeer uw volgers te vergroten.
  • Om ervoor te zorgen, dat u een actieve aanwezigheid op sociale media hebt in sommige van de sociale netwerken, zodat de content die u deelt enige opvolging krijgt (likes, tweets)
  • Om ervoor te zorgen, dat u de social media knop op uw pagina’s hebt om het voor lezers gemakkelijk te maken om uw content te delen.
  • Controleren of uw content er goed uitziet wanneer deze wordt gedeeld met behulp van de knoppen voor sociaal delen.

7. Deelbare content ontwikkelen

Als u daadwerkelijk antwoord geeft op vragen, die leven bij potentiële klanten, dan worden zij enthousiast. Enthousiaste mensen delen vaker een goed stuk content. Dat zorgt er weer voor, dat meer mensen uw content kunnen gaan lezen.

8. Geduld is een schone zaak in SEO optimalisatie

Zoals vermeld in de introductie van dit bericht, is het vergroten van uw domein autoriteit niet iets dat ‘s nachts kan worden gedaan. Het zal even duren voordat Moz crawlers uw website kunnen lezen en evalueren nadat u een van de bovenstaande wijzigingen hebt aangebracht, dus u moet geduld hebben.

Domein autoriteit – Conclusies

Om het af te ronden, wees niet te geobsedeerd door de score van uw domein autoriteit of domain authority. Het is maar een getal, dat laat zien hoe sterk uw domein is, vergeleken met andere domeinen, die in de Moz database aanwezig zijn. Een lage DA-score betekent dus niet, dat uw site niet goed presteert op Google. Een hoge DA-score betekent, dat u op de goede weg bent, maar het garandeert niet dat u betere SEO rankings of meer verkeer krijgt. Het is slechts een voorspelling. Probeer altijd naar het grotere plaatje te kijken. Maak gewoon een ​​website, die na verloop van tijd een solide SEO rankings zal bereiken in Google en andere zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag

Herman Geertsema is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketeer.

Connect your World is als SEO bureau ook actief in de volgende regio’s:

Heeft u een vraag of wilt u ons als SEO specialist inhuren? Bel of mail ons.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl

SEO checklist

Met deze SEO checklist ben je jouw concurrentie te slim af.

Gratis SEO tools

Op deze website vindt u ook een overzicht van veelal free SEO tools, die u kunt gebruiken voor de SEO zoekmachineoptimalisatie van uw website. Zo is het verhogen van uw domein autoriteit een fluitje van een cent voor u.


0/5 (0 Reviews)
connectyourworld

Met meer dan 10 jaar ervaring met SEO en meer dan 15 jaar ervaring als content marketeer huurt u als opdrachtgever een zeer ervaren kracht in. Daarnaast is Herman Scrum en Lean Sigma gecertificeerd. Bent u op zoek naar een projectmanager voor online marketing projecten met veel inhoudelijke kennis, dan bent u bij Herman aan het goede adres. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Herman helpt u om meer klanten en omzet uit uw website te halen en uiteindelijk om meer winst te behalen. Dit doet hij door het toepassen van on page SEO en off page SEO technieken, waarin goede content en linkbuilding centraal staan. Herman is lid van de Sales Marketing Group (SMG), een kennis en opdrachten netwerk voor marketing professionals. Er is daardoor ontzettend veel kennis beschikbaar om u te ondersteunen met uw online marketing activiteiten. Laten we eens bellen tel. 06-41226543 om met elkaar kennis te maken. U kunt ook een mail sturen naar info@connectyourworld.nl om een afspraak te plannen. Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.