• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Content strategie – doelen bepalen

Content strategie – doelen bepalen

Content strategie doelen noodzakelijk voor elk bedrijf

Content Marketing checklist, SEO content, SEO teksten, SEO webteksten
Content Marketing checklist, SEO content, SEO teksten, SEO webteksten

Communicatie is de brug tussen een organisatie en de wereld. Zonder brug is er namelijk geen verbinding tussen een organisatie en haar klant. Dit rechtvaardigt het opzetten van een Content strategie.

Wat is een Content strategie?

Een Content strategie is ten eerste het gestructureerde proces van het bedenken, creëren en distribueren van betekenisvolle content. Ten tweede kan een Contentstrategie je ondersteunen in het vervullen van je doelen. Een doelgerichte mix van middelen maakt de Content strategie uitvoerbaar, concreet en meetbaar. Als u het resultaat van uw Contentstrategie wilt gaan meten, dan heeft u doelen nodig in uw Contentstrategie.

Waarom is een Content Strategie belangrijk?

Zonder een strategie voor content ontwikkeling is het moeilijk om zakelijke doelen te bereiken. U werkt vanuit een gedetailleerd plan, dat uw bedrijf zal helpen meer bezoekers en klanten te trekken. Aan de andere kant kan een gedocumenteerd content marketing plan helpen bij het volgende: Het veel effectiever ontwikkelen van content & meer tijd over houden voor content promotie en andere aspecten van uw 
digitale marketing strategie.

Die doelen kunnen heel verschillend zijn. Bij het stellen van deze doelen gaan we uit van het B model framework.

Wat is het B model framework?

Het framework bestaat uit de volgende 6 B’s:

  1. Bewustzijn: bekijken en bezielen.
  2. Buzz: bekendheid en bereik.
  3. Beleving & betrokkenheid.
  4. Bepalen & beslissen.
  5. Boeien en binden.
  6. Bestellen & Best buy.

Content strategie

Het B model helpt u met uw Content strategie. Dit model ondersteunt in het kiezen, wanneer u een bepaald type verhaal of content publiceert voor welke doelgroep in welke vorm en voor welk doel.

De volgende vragen wil ik in deze bijdrage beantwoorden:

  1. Welke onderdelen kent een doelgerichte Content strategie?
  2. Wat zijn de hoofddoelen die de richting bepalen?

In een content strategie stelt u met name doelen met betrekking tot welk stuk content u distribueert via welk kanaal. Welke content past met welk doel het best bij welk kanaal? De uitvoering van doelgerichte tactieken gebeurt met bepaalde doelen uit de Content strategie. Op basis van het doel moeten we beslissen welke mix van content en channels we gaan inzetten. Een Contentstrategie voorbeeld is dat infographics het goed doen op Pinterest. En bij een goede verspreiding over de relevante social netwerken kan dat voor leads zorgen.

Content strategie doelen

  • Het bereiken van meer exposure.
  • Verbeteren van engagement.
  • Het versterken van thought leadership.
  • Het opwekken van leads.
  • Brand awareness door boeiend en bindend aanwezig te zijn.

Brand awareness als doel in de Content Strategie

Bij ‘brand awareness’ kan het doel liggen op het viraal verspreiden van een boodschap, een gevoel of een imago. ‘Brand awareness’ ligt aan de ‘business to consumer’ kant. Denk bijvoorbeeld aan een motormerk zoals Honda die foto’s publiceert van mensen die motorrijden op een motor van Honda. In feite creëert u een Buzz en maakt u gebruik van de klantgroep. Als marketeer moet u de eerste aanzet doen, maar als het gaat lopen dan vermeerdert u relatief gemakkelijk de ‘Brand awareness’. Het meten van ‘Brand awareness is lastig. Maar het kan wel. In de Adformatie van 2017 stond namelijk een bondig artikel van Blauwresearch over het meten van ‘Brand awareness‘.

Leadgeneratie als doel in de Content Strategie

Leads kunt u bijvoorbeeld krijgen bij het publiceren van een whitepaper. Hiermee kunt u de zakelijke interesse verder opwekken. Mensen waarderen het als u bijvoorbeeld gratis tips, adviezen of businesscases weggeeft. U ruilt letterlijk een deel van uw kennis in voor een lead. Een aantal andere manieren om leads te generen.

  • Het delen van content.
  • Gastbloggen.
  • Webinars.
  • Netwerkevenementen.

Bij een doel als leadgeneratie is de waarde van de content van enorm belang. Bepaal heel duidelijk de toegevoegde waarde van de content en verpak daarin een doel. De waarde van een lead is goed uit te rekenen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met de volgende formule:

Waarde Sales Lead = Customer Life Time Value  x  Marge  x Conversiepercentage

Thought leadership als doel in uw Content Strategie

In het geval van ‘thought leadership’ kan u als doel binnen jouw contentstrategie een blog starten. In deze blog geeft u uw visie over bepaalde onderwerpen. Of u maakt een podcast of een nieuwsbrief waarin u concrete informatie deelt en uw visie daarop. Op dit moment zijn video’s en webinars populair waarin een businesscase of presentatie wordt gegeven. ‘Thought leadership’ is een duidelijke visie binnen de contentstrategie en gaat uit van de inhoudelijke kennis binnen een organisatie op een bepaald vakgebied. Probeer een autoriteit te worden op uw vakgebied. In dat geval gaat ‘thought leadership’ & lead generatie hand in hand. Vergeet daarin niet de eigen directie of bestuurder van uw bedrijf. Het maakt namelijk een wereld van verschil of een gewone medewerker content heeft gemaakt en verspreid of dat de directeur met honderden medewerkers onder zich dit heeft gedaan.

Klantretentie als doel in uw Content Strategie

Bij klantretentie gaat het om het verzamelen van positieve klantervaringen, beoordelingen en reviews. Reviews gaan steeds vaker direct de zoekmachines in en hebben een grote invloed op de vindbaarheid. Het is een vorm van social proof. Als klanten terugkomen, dan spreekt u van klantretentie. Geef ook na de aankoop aandacht aan de klant. Dit zorgt namelijk voor een grotere bereidheid om positieve ervaringen te delen. Als een klant tevreden is, vraag hem dan of hij of zij een review wil achterlaten op uw website.

Doelen Content strategie: Multichannel,  zoeken naar context

Multichannel draait om het beschikbaar maken van content, boodschappen en informatie op een verschillende manier en verschillende kanalen. Veel testen en uitproberen is hierbij belangrijk. Op welk kanaal zit uw doelgroep het meest?

Content Marketing & Lokale SEO Blogs

Content Marketing expert inhuren

Herman Geertsema is eigenaar van SEO bureau Connect your World uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Connect your World heeft ook diverse SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Delft, Rijswijk en Zoetermeer. Heeft u een vraag voor mij? Of wilt u mij inhuren als SEO specialist of Content Marketing specialist? Bel of mail mij.

Content Marketing checklist

Goede content zorgt voor een goed vindbare website. Dat bereikt u met behulp van deze Content Marketing checklist.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.