• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Data-driven SEO Content: Wat is het?

Data-driven SEO Content: Wat is het?

SEO, Den Haag, SEO The Hague, SEO strategie
Hofvijver Den Haag

En hoe kan dit uw Content Marketing campagnes versterken?

Data-driven SEO Content is of moet de volgende stap zijn in de ontdekkingsreis van de content manager of de copy writer. Omdat consumenten meer gepersonaliseerde interactie tussen het merk en het bedrijf willen, is content de trend in veel marketingcampagnes. Waardevolle SEO content boeit en bindt uw publiek. Zoekmachines zoals Google moeten echter ook kunnen lezen waar een stuk content over gaat. Op die manier is Google in staat om een website of een pagina juist te ranken ten opzichte van zijn of haar concurrenten. Uiteindelijk leidt dit tot meer verkopen en daarmee meer omzet.

Content Marketing influencer
Neil Patel

Neil Patel, een van de meest bekende beïnvloeders op het gebied van Content Marketing, hecht veel waarde aan data-driven content. Hij is van mening, dat zijn lezers een waardevol inzicht moeten krijgen of op zijn minst iets leren van wat hij blogt. En echt waar, mensen gaan naar zijn site en lezen zijn blogs omdat het goede content bevat. Het geeft mensen, wat ze willen hebben. Dit betekent dat hij weet wat zijn doelgroep leuk vindt.

Data is leidend bij SEO Content

Hoe weet hij wat zijn lezers leuk vinden? Dat komt omdat hij data-driven content schrijft. Wat is dat precies? Het antwoord is simpel: het is een analytische strategie, die de informatie van klanten van bepaalde merken en bedrijven bevat en deze omzet in content. Dit in ruil voor wat dezelfde merken en bedrijven posten voor hun lezers en consumenten. Voor marketeers is het gebruik van data om content te creëren een manier om vooruit te komen bij concurrenten, die de tactiek helemaal niet gebruiken. De digitale revolutie heeft marketeers doen nadenken over nieuwe manieren om op te vallen en een nauwere band met klanten te ontwikkelen, waarbij het kennen van hun demografie en aankoopgeschiedenis een grote rol speelt. Lees ook deze blog: Het bepalen van doelen in uw Contentstrategie.

SEO Content moet contact maken

Tegenwoordig moet content niet alleen over uw producten en diensten gaan. Het gaat om veel meer dan een pure creative ingeving. Content moet contact maken met uw publiek. Dat kunt u doen door ze te analyseren. Content marketeers zijn begonnen met het leren van de analyses achter elke post of content, die ze maken.

Social media marketing verbindt

Of het nu gaat om hun site, hun sociale media-accounts zoals Facebook, Pinterest of LinkedIn, of zelfs e-mail, het bestuderen van nummers moet een topprioriteit zijn. Mensen zijn meer verbonden met een merk, als ze het gevoel hebben, dat ze dat merk op een persoonlijk niveau kennen. Met behulp van analyses van sociale media sites zoals Twitter en Instagram, is het personaliseren van content eenvoudiger. Omdat interacties gemakkelijker te maken zijn, zouden bedrijven hiervan moeten profiteren.

Manieren om data-driven content te hebben

Tools zoals Buffer, Google Analytics en vele andere zijn overal online beschikbaar. Ze zijn er om marketeers te helpen met het maken van data-driven SEO content. Er zijn echter nog andere manieren om daadwerkelijk gegevens van consumenten te verkrijgen. Informatie over een bepaalde klant verkregen van een derde partij kan in de loop van de tijd onnauwkeurig zijn.

De beste tips om data-driven content te maken op een rij

1. Het definiëren van uw publiek

Een van de meest cruciale elementen van elke Content Marketing Strategie is weten wie uw publiek is, wat hun voorkeuren zijn, wat hun behoeften zijn, hoe ze beslissingen nemen. Door in te spelen op specifieke doelgroepsegmenten en focus klanten wordt het creëren van content veel efficiënter en effectiever. U kent het gezegde … “u kunt niet voor iedereen alles zijn …” Nou, dit geldt zeker voor Content Marketing. Mensen willen zich verdiepen in content, die voor hen relevant en waardevol is. Daarom begint het definiëren van uw publiek waar Content Marketing begint.

Buyer Persona

Het creëren van een buyer persona uit de gegevens, die u hebt verkregen zou geweldig zijn. Ontwerp daarna het content plan voor de hele week, maand of zelfs een jaar op basis van deze gegevens. Social Media heeft vandaag aangegeven, dat marketeers vaker wel dan niet afwijken van glimmende trends. Dat laat hen eigenlijk negeren wat belangrijk is, wat de stem van hun consumenten is. Hoewel het cool en creatief is om op een trend te springen, werkt deze content inhoud mogelijk niet, omdat het niet data-driven is. Uw specifieke doelgroep zal dit waarschijnlijk gewoon negeren. Door te geven wat uw klanten willen met data-driven content, zal uw omzet zeker toenemen. Het prioriteren van hun stem zal een lange weg moeten gaan, maar is onvermijdelijk.

Data-driven content is overal in uw bedrijf

U kunt veel van deze informatie vinden door gebruik te maken van uw CRM. Ga in gesprek met potentiële kopers en huidige klanten om vragen die leven te beantwoorden en problemen op te lossen. Dit kan evenals via marketing en onderzoek. U kunt ook enquêtes gebruiken om inzicht te krijgen in hun specifieke voorkeuren, antipathieën, wensen en onvervulde behoeften.

Als u naar uw analyses kijkt, kunt u veel informatie onthullen over wie uw website bezoekt, welke acties ze ondernemen en hoe ze omgaan met uw SEO content. Sociaal luisteren kan ook buitengewoon waardevol zijn om erachter te komen waar uw doelgroep over praat, wat belangrijk voor hen is en waarnaar ze op zoek zijn.

Wat doet de concurrentie?

Vergeet ten slotte de concurrentie niet. Kijk naar uw concurrenten en wie hun klanten zijn. Hoe bedienen zij hun doelgroep, waar reageert hun publiek op en hoe gaan ze met hen om. U kunt naar hun website, hun klantenservice, hun sociale media, hun content en nog veel meer kijken om een ​​beeld te vormen van wat hun ideale klant inhoudt. Gewapend met al deze gegevens, gebruik het verstandig om gepersonaliseerde marketing interacties te creëren met uw doelgroep. Deze data-driven benadering van Content Marketing om uw doelgroep te definiëren is een belangrijke eerste stap naar uw succes!

2. Doelen en doelstellingen

Stel vast wat wilt u bereiken met uw inspanningen op het gebied van Content Marketing? Op een gegeven moment zal u iemand van het management moeten overtuigen, dat inzetten op Content Marketing ook daadwerkelijk wat oplevert. Het dient ook als uw maatstaf voor analyse en om echt te begrijpen of uw inspanningen succesvol zijn op basis van wat uw oorspronkelijke doelen waren. We weten allemaal, dat Content Marketing kostbare tijd en moeite kost als het goed wordt gedaan. Zorg ervoor dat uw harde werk de juiste focus heeft door deze regelmatig te vergelijken met uw oorspronkelijke doelen en doelstellingen.

Data-driven content met Smart doelen

Het belangrijkste element hier is om zo specifiek mogelijk te zijn bij het schetsen van uw Content Marketing doelen. 

Wanneer u SMART-doelen vaststelt (Specifiek, Meetbaar, Bereikbaar, Relevant en Tijdig), kunt u gemakkelijk uw voortgang meten om die doelen in de loop van de tijd te bereiken. 

Denk goed na hoe u uw succes gaat meten. Dit is van cruciaal belang om te weten, waar u uw toekomstige inspanningen op moet richten.

Waar haal ik mijn gegevens vandaan?

Kijk naar uw huidige en eerdere Content Marketing campagnes om inzicht te krijgen in hoe u presteert. Deze kunnen dienen als basis voor uw nieuwe doelen en doelstellingen, zolang u ze maar vergelijkt met de SMART-normen. Uw analyses kunnen u voorzien van gegevens over bezoekers, klikfrequenties, conversies en bounce percentages. Gecombineerd met informatie over uw doelgroep, kunnen deze gegevens zeer krachtig zijn bij het bepalen van uw toekomstige doelen en doelstellingen.

Als u helemaal opnieuw begint of op zoek bent naar andere gegevenspunten om uw eigen bevindingen aan te vullen, kijk dan eens naar benchmarks uit de industrie als uitgangspunt. Mogelijk kunt u informatie vinden om een ​​basislijn perspectief te vormen. Verzamel zoveel mogelijk informatie over de concurrentie om uw perspectief af te ronden bij het formuleren van uw algemene Content Marketing doelen en -doelstellingen. Deze data-driven benadering van Content Marketing is een van de slimste manieren om ervoor te zorgen, dat u meet wat belangrijk is.

3. Maak content onderwerpen

U hebt uw doelgroepen gedefinieerd en SMART doelen gemaakt. Nu is het tijd om te brainstormen over content onderwerpen om uw Content Marketing Strategie te voeden. Als u grondig werk hebt gemaakt van het maken van gedetailleerde persona’s voor kopers, wordt deze stap veel eenvoudiger. De sleutel is om gegevens te gebruiken om uw content onderwerpen te informeren. Het is waarschijnlijk vrij eenvoudig om onderwerpen te bedenken, waarvan u denkt dat uw doelgroep hierin geïnteresseerd zou zijn, maar het is een heel andere taak om diep te graven en gegevenspunten te vinden over het type onderwerpen, dat uw doelgroep zoekt. 

Data-driven content buckets

De sleutel is het creëren van content onderwerpen “buckets”, die u kunt gebruiken om te categoriseren en te organiseren rond de behoeften en wensen van uw doelgroep. Als u weet wie uw publiek is en wat ze nodig hebben of willen, wordt het brainstormen over content onderwerpen data-driven.

Data-driven content: doelen

Uw doel is om content te creëren die uw doelgroep waardevol, relevant, vermakelijk, doelgericht & nuttig zal vinden. Als u dus rekening houdt met gegevens om uw actuele buckets te informeren, bent u een stap dichter bij het creëren van deze essentiële data lus voor content voor uw enthousiaste publiek.

Het kennen van trends in uw branche, het begrijpen van klantgedrag en kunnen voorzien wat uw klanten nu en in de toekomst nodig hebben, is een zeer krachtig iets. Het maken van content buckets is ook geen eenmalige strategie. Wees bereid om uw content onderwerpen voortdurend te onderzoeken op hiaten en kansen.

Wanneer u dit type data-driven benadering van Content Marketing gebruikt, creëert u de juiste structuur om zo goed mogelijk aan de behoeften van uw doelgroep te voldoen met de juiste content op het juiste moment.

Waar haal ik deze data vandaan?

De beste plek om te beginnen, is om terug te gaan naar die consistente waardevolle koper-persona’s. Zoek naar de relevante informatie/inzichten, die uw content onderwerpen kunnen aansturen. Als u uw persona’s grondig hebt bestudeerd, heeft u uiteengezet wat voor soort content uw doelgroepen willen en wat hun onvervulde behoeften zijn. Maak gebruik van de interne kennis, die uw klantenservice en sales afdeling hebben over uw doelgroepen.

Veel voorkomende vragen

Wat zijn veel voorkomende vragen, die ze hebben, wat zijn terugkerende klachten en welke informatie zoeken ze het meest? Dit is zonder twijfel een van de meest waardevolle bronnen voor het genereren van content thema’s. Nogmaals, u moet zich ook bezighouden met sociaal luisteren op social media, concurrentie analyse en web analyse om potentiële gebieden voor het maken van content te ontdekken.

4. Maak klantgerichte content

Oké, u heeft uw content onderwerpen verzameld. Nu komen we bij het leuke deel en dat is content maken waar uw klanten van houden. Ze zullen niet alleen uw content waardevol vinden, maar ze zullen er ook naar op zoek gaan omdat het zo goed is. De hoogste prioriteit bij het maken van content is kwaliteit boven kwantiteit. 

Het is geen race om te zien hoeveel content u kunt maken. In plaats daarvan moet u uw inspanningen richten op het creëren van waarde, in tegenstelling tot uw concurrentie of andere alternatieven. Zo simpel is het. Vergis u niet, het is niet eenvoudig en gemakkelijk. 

Customer based content

Gewapend met alle gegevens, die u al hebt verzameld om uw content buckets samen te stellen, bent u nu in staat om die gegevens te gebruiken om klantgerichte data-driven content te creëren. Dat is een slimme strategie wanneer u originele content moet maken die gloednieuw is. Maar gezien de complexiteit van het maken van content van hoge kwaliteit, kunnen uw beste kansen liggen in content die u al hebt gemaakt.

Doe onderzoek en analyse om te ontdekken welke content goed heeft gepresteerd en zoek naar manieren om content op verschillende manieren te hergebruiken. 

De kracht van zoekwoorden

Vergeet niet om te profiteren van de kracht van zoekwoorden terwijl u uw content maakt. Dit moet natuurlijk gebeuren, als u met uw doelgroep en onderwerp op de voorgrond schrijft. Maar het is altijd een slimme marketingpraktijk om ervoor te zorgen dat uw content is geoptimaliseerd voor het onderwerp waarover u schrijft. De juiste zoekwoorden en strategische SEO kunnen uw content voor de juiste doelgroep krijgen.

Waar de gegevens te vinden zijn: Google Analytics

Uw analyses kunnen een schat aan informatie en gegevens opleveren, die u echt kunnen helpen de richting van uw content te bepalen. Zoals hierboven opgemerkt, kijk naar de prestaties van eerdere content. Op deze manier kunt u het ‘laaghangende fruit’ vinden van content, die u op verschillende manieren gemakkelijk opnieuw kunt gebruiken.

Google Analytics & Social Media

Bekijk open rates, click-through rates, social engagement en shares om inzicht te krijgen in waar uw doelgroep waarde aan hecht. Voor het optimaliseren van uw content, krijgt u inzichten uit zoekwoordonderzoek om te helpen bepalen waar de nadruk op uw content moet worden gelegd. Ook hier is concurrentie informatie waardevol. Welk type content werkt goed voor uw concurrenten? Tot welke concurrerende content trekt uw doelgroep? Hoe kunt u daarop inspelen door content te creëren die meer waarde toevoegt?

5. Content Marketing: de uitvoering

Proficiat! U hebt hoogwaardige klantgerichte, data-driven content gemaakt die is gebaseerd op de enorme hoeveelheden gegevens die u heeft. Nu komt het lastige gedeelte. Het uitzoeken van de vorm en het formaat voor die content, zodat deze de grootste impact heeft op uw doelgroep. Het gaat er niet om een ​​blogpost op uw website te plaatsen en op het beste te hopen; die dagen zijn allang voorbij. Nogmaals, in de digitale wereld van vandaag kan het vinden van het beste content type, leveringsmethode of distributiekanaal het verschil betekenen tussen zeer succesvolle of niet-succesvolle content (ongeacht de daadwerkelijke content zelf)!

Testen

De sleutel is om te weten wat het beste werkt voor verschillende segmenten van uw publiek. Dus hoe kom je daarachter? Volg de ABT-methode: altijd testen! In een wereld waar technologieën in een oogwenk veranderen en consumentenvoorkeuren nog sneller veranderen, is het een slimme strategie om continu alternatieven te testen en erachter te komen wat het beste werkt.

Hoe maakt u data-driven content?

Kijk naar trends in uw branche of sector om u te helpen bij het aanscherpen van de soorten content en of leveringsmethoden, die het beste werken. Dit kan een generalisatie op hoog niveau bieden als een startpunt. Combineer dit met uw eigen bevindingen op basis van eerdere content prestaties om voortdurend het type content, dat u maakt, aan te passen en hoe / waar u het publiceert.

A-B testen

A / B-testen is een geweldige manier om gegevens te gebruiken om uw Content strategie te informeren. Door kleine variabelen te wijzigen en resultaten te vergelijken, kunt u beginnen met het optimaliseren van de meest succesvolle prestaties. Ook het vergelijken van de resultaten van uw content prestaties via verschillende kanalen of gepubliceerd op verschillende tijdstippen kan ook waardevolle inzichten opleveren. U wilt natuurlijk terugverwijzen naar uw kopers persona’s voor inzichten over de voorkeuren van klanten in termen van hoe, wanneer en waar zij de voorkeur geven aan het consumeren van content.

Waar zijn deze gegevens te vinden?

U kunt branche- en sectortrends en gegevens over best practices vinden die doorgaans algemeen beschikbaar zijn. Het bijwonen van brancheconferenties is ook een geweldige manier om de trends en nuances van klantgedrag, technologische invloeden en marketingtactieken beter te begrijpen als ze betrekking hebben op uw bedrijf. Externe informatiebronnen en gegevens zijn een geweldige plek om te beginnen en om benchmarks te stellen voor uw eigen prestaties.

Branchegegevens

Vul branchegegevens aan met uw eigen bevindingen door de tijd te nemen om de content prestaties te evalueren, te begrijpen waarom sommige content succesvol is en andere niet en door verschillende content typen, leveringsmethoden en distributiekanalen te testen om uw eigen strategie te optimaliseren. Ook hier kunnen de mensen die in uw organisatie klantgerichte rollen vervullen, waardevolle inzichten bieden. Hebben klanten doorgaans dezelfde vraag, maar heeft u een blogpost over het onderwerp in detail? Dan kan het een zichtbaarheidsprobleem zijn of misschien is uw content niet geoptimaliseerd rond de juiste zoekwoorden. Uw klantgerichte collega’s kunnen u helpen die verschillen met u te identificeren.

6. Analyseer uw Content Marketing prestaties

U wilt zeker profiteren van uw analyses om te bepalen welke content werkt en wat niet. Wanneer een bepaald stuk content niet werkt, kan dit verschillende redenen hebben. Misschien zien mensen uw content niet omdat deze niet correct is geoptimaliseerd, misschien past de vorm van de content niet bij uw doelgroep of zijn de kanalen waarnaar u publiceert al gevuld met vergelijkbare content.

Wat de reden ook is, het is logisch om te proberen het probleem te isoleren door verschillende scenario’s te testen. Wijzig het type / de vorm van uw inhoud (als het een blog is, probeer dan een webinar te doen … als het een tweet is, probeer dan een infographic te maken). Soms maakt alleen het wijzigen van de vorm of het formaat van content het meer of minder wenselijk voor een bepaald publiek.

Hoe maakt u het data-driven?

Nou, de titel van deze stap zegt het al … “Analyseer uw Content Marketing prestaties” – dat betekent datapunten blootleggen, die u zullen helpen uw inspanningen voor Content Marketing te optimaliseren. De stappen hier zijn niet echt lineair. Deze ‘analyse’ is alles wat je tot nu toe hebt gedaan. Als uw content strategie echt data driven is, heeft u allerlei soorten gegevens geanalyseerd om stappen voorwaarts te zetten. 

Waar de gegevens te vinden zijn?

Hier kijkt u naar de prestaties van een uniek stuk content, gepubliceerd in een specifieke vorm op een bepaald kanaal. U evalueert de algehele prestaties van de content, niet alleen in hoe uw publiek reageert en zich ermee verhoudt, maar u gaat ook terug naar het begin en ziet hoe het aansluit bij uw oorspronkelijke doelen en doelstellingen.

Waar zijn er hiaten? Waar overtreft u uw verwachtingen? Door deze data-driven Content Marketing benadering te gebruiken om uw prestaties te analyseren, krijgt u de juiste inzichten om uw best presterende content te optimaliseren. Zet dit proces voort en optimaliseer en herhaal.

SEO optimalisatie & Content Marketing Blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is eigenaar van SEO bureau & Content Marketing uit Den Haag. Hij is een ervaren SEO specialist & Content Marketing expert voor ruim 20 jaar. Connect your World neemt opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Connect your World heeft bijvoorbeeld SEO projecten met succes afgerond in Leiden, Rijswijk, Zoetermeer & Delft. Heeft u een vraag of wilt u mij inhuren als SEO specialist of Content Marketing expert? Bel of mail mij.

Lokale SEO in Marketingfacts

Lokale SEO: Optimaliseer je website voor lokaal zoeken.

Content Marketing checklist

Goede content zorgt voor een goed vindbare website. Gebruik daarom deze Content Marketing checklist om dit te bewerkstelligen.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Laat je bericht achter

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.