• 06-41226543
  • info@connectyourworld.nl

SEO Content Strategie – 11 goede modellen

SEO Content Strategie – 11 goede modellen

Last Updated on 23 maart 2024 by connectyourworld

Content strategie, Content marketing strategie

SEO Content Strategie modellen noodzakelijk voor hogere ranking

Een goede SEO Content Strategie opzetten, is in de eerste plaats hard werken. Er is namelijk zoveel content, dat het tegenwoordig lastig is om uw te onderscheiden. ‘Engaging SEO Content‘ is daarom zeer belangrijk voor uw website. Op deze manier blijven de mensen namelijk langer op uw website (time on site) en is de kans groter, dat u ze binnenhaalt als klant. Een grotere ‘dwell time’ heeft bijvoorbeeld ook een gunstige invloed op uw SEO rankings in zoekmachines zoals Google. In deze blog post gaan wij in op een aantal SEO content strategie modellen, die ondersteuning kunnen bieden bij het opzetten van een goede content strategie.

Geschatte leestijd: 16 minuten

DNA van de organisatie leren kennen

Het is van essentieel belang om bij het optuigen van een SEO content strategie de organisatie of het bedrijf in te gaan. Praat daarbij altijd met de directie, de medewerkers en de klant. Alleen op deze wijze doorgrondt u namelijk het DNA van de organisatie of het bedrijf. De directie, medewerkers en klanten denken vaak verschillend over een bedrijf of organisatie. De verschillen hierin kunnen waardevolle inzichten opleveren voor uw Content marketing strategie.

Praat voor een goede SEO content strategie altijd met de klanten, de medewerkers en de directie van een bedrijf. Alleen dan doorgrondt u het DNA van het bedrijf of de organisatie.

Content Strategie 3C en 6C model

Voor het ontwerpen en opzetten van een SEO Content marketing strategie, zijn er diverse modellen beschikbaar. Zelf ben ik bijvoorbeeld zeer gecharmeerd van het 3 C en 6 C strategisch model als SEO Content Strategie model.

SEO content strategie, Content strategie model
Om je bij content marketing te onderscheiden van de rest, kan je niet zonder content marketing plan.

Content strategie modellen voor SEO

  1. Het 3 C model
  2. 6 C model
  3. Het 3 B model
  4. 3H model
  5. See, Do, Think, Care model van Google
  6. Content circle van Michels
  7. Het 10 S model voor content strategie
  8. AIDA model
  9. Race model
  10. Pose model
  11. SOSTAC model

1. Het 3 C model als SEO content strategie

De 3 C’s zorgen voor een constante focus op content marketing.

  • Consistent

Zorg voor een consistent verhaal met een rode draad. Verbind de verhalen, de kanalen en de losse verhalen. Doe dit aan de hand van de bedrijfsanalyse, die u heeft gemaakt. U kan het als een vaststaand feit beschouwen, dat klanten steeds meer de conversatie willen aangaan met organisaties. Daarom moet alles kloppen in een SEO content strategie!

  • Context

Maak, publiceer en deel de content in de juiste context op het geschikste kanaal op het juiste moment.

  • Focus op de conversatie

Ondersteunt de relevante content ervoor, dat er iets gebeurt bij de lezer? Dit kan de aanschaf van een product zijn, maar ook het inschrijven van een nieuwsbrief of het inwinnen van informatie. Conversatie kan ook offline, maar zeker online via een like of een boodschap delen of een retweet.

2. 6 C model basis voor SEO Content Strategie

Wat is het 6 C model?


Het 6C communicatiemodel is een hulpmiddel, dat gebruikt kan worden om de kwaliteit van communicatie te verbeteren. Met het 6 C model vergroot u het rendement van uw content in 6 stappen. De zes C’s staan voor Content creatie, Channels, Cross Media, Curatie, Community en Comfort. Met als doel een consistente beleving ongeacht het distributiekanaal met content die lezers raakt. Door het toepassen van deze zes aspecten kan de communicatie effectiever en efficiënter worden gemaakt

  1. Bij de eerste C hebben we het over ‘Content creatie’. Dit kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld video’s, blog posts, infographics of een ‘cornerstone content’ artikel.
  2. De tweede C staat voor ‘Channels’. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel kanalen waarop u een boodschap kan verspreiden. Bijvoorbeeld via: websites, blogs, krant, Facebook en LinkedIn. en nog veel meer. Op welk kanaal is uw doelgroep vertegenwoordigd? Wees wijs en maak een keuze op welke kanalen u inzet.
  3. De derde C staat voor ‘Cross media’ en borduurt voort op de tweede C. Het gaat namelijk om de combinatie van kanalen en hoe u die kanalen slim inzet in uw SEO content strategie.
  4. De vierde C staat voor ‘Curatie’. Dat gaat bijvoorbeeld over het verwerken van basis content in een nieuw eindproduct. Daardoor kunt u meerwaarde toevoegen aan al gepubliceerde content.
  5. De vijfde C betekent ‘Comunity’. Het ´viral delen´ van content in een betrokken omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de groepen op LinkedIn.
  6. Comfort’ is waar de zesde C voor staat. Dit gaat bijvoorbeeld over het inzetten van de content op het kanaal van voorkeur. Content moet altijd en overal beschikbaar zijn via mobiele apparaten.

3. SEO Content strategie – de 3 B’s

Na het goed invullen van dit model stappen we van de C’s over naar de B’s.  Er moet uiteindelijk een resultaat komen, die zorgt voor:

  • Buzz
  • Bereik
  • Bekendheid

Met als doel om bezoekers te binden en te boeien. Dit doen we door continu te sturen op het ‘wow effect’ en de conversies van gestelde doelen. brand awareness of merkbekendheid kunt u op meerdere manieren verbeteren. Dit kan door voor de hoogste posities bovenaan in Google in de zoekresultaten te gaan. Dat levert u extra bekendheid op. Een ander optie is natuurlijk het ´deskundig´ inzetten van sociale media. Het inzetten van sociale media kanalen kan nog steeds uw buzz en bereik vergroten. Het vergt echter wel een lange adem. Tot slot, wees er van bewust, dat YouTube ook van groot belang is in uw SEO content strategie. Veel mensen kijken tegenwoordig liever een video, dan dat ze een tekst moeten lezen.

4. Het 3 H model

Google zelf heeft het 3H model ontwikkeld als SEO content strategie om u te ondersteunen met content creëren. Het 3H model biedt inzicht op welke wijze u content kunt inzetten om klanten binnen te halen en binnen uw bedrijf te krijgen.

Wat is het 3H model?

In het 3H – model heeft u te maken met 3 verschillende soorten content, namelijk: Hero, Hub en Hygiëne content. Het verschil zit hem in de frequentie, waarin ze voorkomen in uw content planning. Zo heeft u enige houvast om regelmatig goede verschillende content te blijven creëren en uw SEO content strategie. verder uit te rollen.

Hero, Hub en Hygiëne content

In dit SEO content strategie model wordt content opgedeeld in 3 verschillende typen met elk een eigen doel.

Hero content

Hero content publiceert u 1 tot 3 keer per jaar, De content is indrukwekkend te noemen en daarmee viral waardig.

Hub content

Hub content is content wat veelvuldig gedeeld wordt en uw doelgroep verbindt aan uw merk of aan uw bedrijf.

Hygiëne content

Dit soort content wordt zeer veel gedeeld en biedt hulp bij het aanspreken van mensen (toekomstige klanten)

SEO content strategie
Kennis is macht, maar kennis delen is kracht.

Op regelmatige basis content delen

Regelmatig content delen, hoeft u niet te doen, omdat iedereen het zegt. Het heeft echter wel twee belangrijke redenen en dat zijn Google en uw toekomstige klanten. De klant of doelgroep staat met stip op nummer 1 in uw SEO content strategie. Google staat daarin op een solide 2e plek.

Google is gek op relevante engaging content

Voor Google en dus voor u is relevante content van levensbelang. Des te beter uw website of webshop met een stuk content aansluit op een zoek opdracht in de Google zoekmachine, hoe relevanter Google uw site beoordeelt. Dit zorgt er weer, dat uw site hoger in Google komt. Ook de frequentie is van belang. Geregeld iets delen, vergroot uw ‘thought leadership‘ volgens Google. Google en ook andere zoekmachines zoals Bing geeft de voorkeur aan artikelen of blog posts van meer dan 1500 woorden. Houd daarnaast uw website up-to-date en een positie bovenaan in Google komt in zicht.

Mogelijke klanten overtuigen om ook echt klant te worden met behulp van een SEO content strategie

Ook bij potentiële klanten wordt hun interesse gewekt als u op regelmatige basis waardevolle en aantrekkelijke content deelt. U geeft ze iets om terug te komen, als u bijvoorbeeld elke week een blog deelt op uw website. Lost u een van hun problemen op door hun vragen helpen te beantwoorden, dan zullen ze een volgende keer waarschijnlijk ook naar de door u gedeelde content kijken. Klantloyaliteit is goud waard! Dit helpt u ook om een autoriteit te worden op het gebied van een specifiek onderwerp. Misschien raden ze u ook wel aan bij kennissen en relaties, die op zoek zijn naar antwoorden in het zelfde onderwerpsgebied.

Content kalender

Het is zeer van belang, dat je consequent en bewust relevante content uploadt. Een content kalender is daarbij een zeer handige en onmisbare tool. Met een content kalender maakt u het zichzelf een stuk gemakkelijker bij het ontwerpen van een SEO content strategie en het creëren van content. Maak de content kalender aan het begin van een jaar en beschrijf daarin:

  • Content onderwerpen
  • Datum en tijdstip van publicatie
  • Gebruik van welke content kanalen
  • Content categorieën
  • Benodigde afbeeldingen, video’s, links en of bronnen
  • Wie de auteur wordt
  • Deadlines
  • Inspelen op speciale dagen zoals feestdagen of andere bijzondere dagen

Kennis van de doelgroep

Alles valt of staat echter met de kennis van uw doelgroep. Het is namelijk de bedoeling om hen de helpende hand te bieden. Wat voor vragen hebben ze? Welke zaken komen zij vaak tegen? Als u bij hen de juiste snaar raakt en een oplossing biedt voor hun probleem, dan bent u op de juiste weg. Doe daarom een uitgebreid doelgroeponderzoek en stel daarbij persona’s op. Hiermee voorkomt u, dat u te algemeen schrijft en op het einde eigenlijk niemand geholpen heeft.

Groeien met uw bedrijf met behulp van het 3H model

Het 3H model biedt u diverse inzichten in de wijze waarop uw content moet aanbieden. Plannen en meerwaarde bieden, is hierbij van groot belang. Misschien lukt het niet om wekelijks content te delen. Denk daarom na of u dan minder content gaat delen of dat u deze taak gaat uitbesteden.

SEO content strategie, Content Den Haag
Probeer SEO content te schrijven voor elke fase van de sales funnel

5. Het See, Think, Do en Care model van Google

Het See, Think, Do en Care model van Google door Kaushik is ontwikkeld om de fasen van de customer journey te onderzoeken. Dit model is gebouwd als een soort van funnel. Het is de bedoeling dat de ´see´ en ´think´ fase zorgen voor de ´do´. Om de conversie in de ´do´ fase te behalen, moeten in de ´see´ en ´think´ fase diverse stappen ondernomen worden. Mensen met uw product of dienst laten kennismaken, zorgt uiteindelijk voor meer verkoop. Vergeet ook de mensen of bedrijven niet, die al klant bij u zijn. Bestaande klanten wilt u natuurlijk graag behouden. In de ´care´fase gaat u daarom aan de slag met loyaliteit programma´s. Deze kunnen zeer nuttig zijn voor de uiteindelijke klant waarde.

Persona´s

Stap 1 om dit SEO content strategie model ten volle te benutten, is het ontwikkelen van persona’s. De persona is een voorbeeld vertegenwoordiger voor een klant segment. Maak de persona zo feitelijk mogelijk. Op die manier weet het complete bedrijf precies, wie de klant nu precies is. Wij schreven een blog over: Hoe je een persona maakt.

Stap 2 is de customer journey voor elk van de persona´s op te zetten. Bestudeer welke reis de klant precies maakt tijdens het proces van aankoop. Dit gaat u namelijk helpen bij het ontwerpen van de diverse fases en de daarbij behorende instrumenten. Zo bent u ook beter in staat om doelen en KPI´s vast te stellen. Dit zou u kunnen oplossen met customer journey mapping als hulpmiddel.

Content strategie model voor SEO ontwerpen

De belangrijkste reden voor Kaushik om dit content strategie model te ontwikkelen, was om met een model te kunnen werken, dat zich focust op klantervaring. Veel content strategie modellen zoals bijvoorbeeld AIDA zijn met name product georiënteerd. Bij het ‘See, Think, Do, Care’ model draait het om de intentie van uw doel groep. Door vanuit uw visie te gaan schrijven, produceert u geen content over hoe goed u product of dienst is. U schrijft om antwoord te geven op hulpvragen van potentiële klanten.

Voordelen van het ‘See, Think, Do, Care’ model

  • Bij het gebruik van dit content strategie model bereikt u de doelgroep tijdens de hele customer journey. Hierdoor heeft u meerdere ´touch points´ in de diverse customer journey fases waar een persoon zich in kan bevinden.
  • Door de focus op meerdere customer journey fases, heeft u al eerder contact met de doelgroep van uw product of dienst. Daar zitten veel voordelen bij.
  • U kunt de content beter afstemmen op de specifieke fase waarin uw doelgroep zich bevindt.
  • Informatiebehoefte van de beoogde doelgroep kan per customer journey fase vastgesteld worden. Op die manier wordt het gemakkelijker te bereiken om de juiste boodschap op het meest passende moment bij de geschikte doelgroep onder de aandacht te brengen.

6. Content circle van Michels

In zijn content circle gaat Michels uit van zeven stappen:

  1. Communicatiedoelen bepalen
  2. Persona’s beschrijven
  3. Kernthema en topics formuleren
  4. Platform creëren
  5. Contentkalender maken
  6. Interactie stimuleren
  7. Activiteiten monitoren
Met behulp van het model van Michels krijgt u antwoord op 7 vragen:
  1. Wat wilt u bereiken?
  2. Tegen wie praat u?
  3. Wat gaat u communiceren?
  4. Waar post u?
  5. Wanneer praat u?
  6. Hoe blijft u in gesprek?
  7. Wat gaat goed en wat kan beter?

7. Het 10 S model voor content strategie van Petersen

  1. Strategie: is er een begrijpelijke content strategie beschikbaar?
  2. Segment: is de content voor B2B en B2C?
  3. Simpel: Is de content van B2 niveau en gemakkelijk te begrijpen? Is de content leesbaar vanaf mobiel?
  4. Snackable en scannable: Bent u in staat de content eenvoudig te delen en is de tekst gemakkelijk scanbaar?
  5. Story: Maakt u gebruik van storytelling op basis van een missie?
  6. Sustainable: Heeft u duurzame content beschikbaar bijvoorbeeld een e-book om te downloaden en te archiveren voor regelmatig gebruik?
  7. Search: Houdt u rekening met het effect van zoekmachines zoals Google en Bing? Neemt u vooral kanalen in gebruik welke geïndexeerd worden en weloverwogen zoekwoorden?
  8. Stickiness: Is de content dermate goed, dat de engagement super hoog is?
  9. Sentiment: Bereikt u de juiste mensen op de juiste kanalen en doet de content datgene waar het voor bedoeld is??
  10. Shareable: Is het simpel om de content makkelijk te delen?

8. Het AIDA-model

AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). Dit model suggereert, dat communicatie-uitingen de aandacht van het publiek moeten trekken, hun interesse moeten wekken, het verlangen naar het product of de dienst moeten vergroten en uiteindelijk tot actie moeten leiden.

9. Het RACE-model

RACE staat voor Reach (bereik), Act (actie), Convert (conversie) en Engage (betrokkenheid). Dit model is ontworpen voor marketingcommunicatie en benadrukt het belang van het bereiken van het juiste publiek, het stimuleren van actie en conversie, en het creëren van betrokkenheid bij de doelgroep.

10. Het POSE-model

POSE staat voor Purpose (doel), Objectives (doelstellingen), Strategies (strategieën) en Evaluation (evaluatie). Dit model is gericht op het plannen en evalueren van communicatieactiviteiten. Het begint met het definiëren van het doel van de communicatie, het stellen van meetbare doelstellingen, het bepalen van de strategieën om die doelstellingen te bereiken, en ten slotte het evalueren van de effectiviteit van de communicatie-inspanningen.

11. Het SOSTAC-model

SOSTAC staat voor Situation (situatie), Objectives (doelstellingen), Strategy (strategie), Tactics (tactieken), Action (actie) en Control (controle). Dit model biedt een gestructureerde aanpak voor het plannen van communicatie. Het begint met het analyseren van de huidige situatie, het stellen van doelstellingen, het ontwikkelen van een strategie, het bepalen van de tactieken en acties die nodig zijn om de doelstellingen te bereiken, en tot slot het monitoren en controleren van de resultaten.

SEO content strategie – Conclusie

Het gebruik van deze modellen kan helpen bij het ontwikkelen van een gestructureerde en effectieve communicatiestrategie. Het is belangrijk om het specifieke doel, de doelgroep en de context van de communicatie in overweging te nemen bij het kiezen en toepassen van het juiste model.

SEO optimalisatie en Content Marketing Blogs

Content Marketeer Den Haag

De auteur is een ervaren freelance SEO specialist en Content Marketing expert uit Den Haag. Herman is eigenaar van Connect your World, een content marketing en SEO bureau in Den Haag. Met een content strategie voor SEO is hij dagelijks bezig.

Online marketeer inhuren

Bij Online marketing bureau Connect your World kunt u ook een content marketeer en SEO specialist inhuren in de volgende regio’s:

Kom meer te weten over de auteur Herman Geertsema. Wilt u meer weten over het opzetten en uitrollen van een SEO Content strategie? Of wilt u een Online marketeer inhuren om bovenaan in Google te komen? Klik op onderstaande button.

SEO tarieven

Content Marketing checklist

Goede actuele content is belangrijk voor een website. Gebruik daarom deze Content Marketing checklist voor een verdere verbetering van uw SEO Content strategie en voor uw website als geheel.

Free SEO tools

Neem eens een kijkje op onze lijst met veelal gratis SEO tools. U kunt uw SEO voor een deel zelf doen. Echter omdat SEO arbeidsintensief is, is SEO, Linkbuilding in SEO en Webteksten schrijven ook een optie om uit te besteden.

SEO & Content Marketing Bureau Connect your World

Dr. J. Presserstraat 313
Den Haag, Nederland 2552 LW
Telefoon: +31641226543
E-mail: info@connectyourworld.nl
connectyourworld

Herman Geertsema is een zeer ervaren freelance SEO specialist met meer dan 10 jaar ervaring. Daarnaast is hij al meer dan 20 jaar werkzaam als content marketeer. Om zich verder te specialiseren heeft hij een HBO opleiding Internetmanagement en Webdesign succesvol afgerond. In online projecten kan Herman ook de rol van projectmanager/scrummaster op zich nemen, aangezien hij Scrum gecertificeerd is. In 2018 kwam Herman zijn droom uit en startte hij zijn eigen SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Inmiddels bestaat Connect your World ruim 5 jaar waarin hij (MKB) bedrijven helpt met het verbeteren van hun online zichtbaarheid om zo een hogere omzet en meer winst te behalen. Naast zijn uitgebreide kennis van On en Off Page SEO, Technische SEO, lokale SEO en het schrijven van webteksten is Herman ook een strategisch sparringpartner. Bij Connect your World houden wij van ambitieuze doelstellingen. Bent u na 6 maanden niet tevreden dan krijgt u 300 Euro retour. Connect your World houdt niet van het ‘uurtje factuurtje’ principe. Klanten noemen ons betrouwbaar en goed bereikbaar. We zijn inmiddels groot geworden door klein te blijven. Kijk voor meer informatie op https://connectyourworld.nl of neem contact op via info@connectyourworld.nl of tel 06-41226543 Met vriendelijke groet, Herman Geertsema, SEO specialist Den Haag

Geef een reactie

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.