Last Updated on 8 december 2024 by connectyourworld
Wel eens van Contentmarketing gehoord? Heeft u zich ooit afgevraagd wat de drijvende kracht achter succesvolle online bedrijven is? Het is namelijk geen SEO optimalisatie of sociale netwerken. Het is een mix van Contentmarketing, SEO en Sociale Netwerken. Als u dit niet doorheeft, is de kans heel groot, dat u faalt met uw inspanningen op Content Marketing gebied. Wanneer Contentmarketing goed gedaan is, kan een gehele website veranderen en verbeteren. Met als gevolg een eigen website, waarmee u uw omzetdoelen behaalt.
Geschatte leestijd: 19 minuten
Contentmarketing is het proces waarbij content wordt gemaakt met als doel uw ‘web traffic’ te vergroten, nieuwe klanten te werven, meer omzet te genereren of eenvoudig merkbekendheid te vergroten.
In de context van Online-Content-marketing behelst het begrip content, alles dat op internet kan worden gepubliceerd. Bijvoorbeeld tekst maar zeker ook video’s, website afbeeldingen, infographics, grafieken, audio, pdf, podcasts, diavoorstellingen etc. Het is informatie, die in digitaal formaat beschikbaar kan worden gemaakt.
Een content strategie is een masterplan waarin u uw strategische keuzes wat betreft content beschrijft. Uw content marketing strategie zou deel moeten uitmaken van een marketingplan. Door de contentstrategie op schrift te zetten, creëert uw inzicht in uw sterke punten en komt er duidelijkheid over welke punten nog verbetering behoeven.
Eén van de belangrijkste redenen, dat Contentmarketing faalt, is omdat bedrijven of organisaties geen gegevens verzamelen of negeren over wat klanten willen of nodig hebben. Bijvoorbeeld ‘persona’s’ of gebruikers feedback zijn allemaal handige hulpmiddelen voor klantinzicht gegevens.
Het doel van Contentmarketing is niet om constant te praten over uw eigen bedrijf. Het draait erom, dat u content gaat creëren, dat ervoor gaat zorgen, dat er over uw bedrijf gepraat gaat worden. Mocht de content te weinig doen, ga dan na of u niet teveel over uzelf praat en schrijft. Maak nuttige SEO content, die verwijst naar uw producten en of diensten. Probeer de lezers iets te leren, schrijf of typ blogs met zinvolle links. Vertel het verhaal van een bedrijf, die een mooie reis heeft afgelegd. Om dit goed te plannen is het opzetten van een content kalender en het maken van een overzicht met een goede onderwerpen voor een stuk content zeer noodzakelijk. Zorg daarbij voor voldoende content, die niet direct over uw eigen bedrijf gaat.
Onderzoeken hoe anderen in uw branche werken, kan inzicht geven en helpen ontdekken welke momenten voor klanten het belangrijkst zijn. Het weerspiegelen van concurrentie zonder onderzoek, kan een reden zijn dat uw Contentmarketingstrategie u alleen meer van het zelfde biedt zonder, dat u weet of die concurrent daarmee succesvol is of niet. Daarnaast is duplicated content een grote risicofactor voor uw SEO.
Klanten zijn vaak specifiek op zoek naar op maat gemaakte hulp om kennis van klantbehoeften te combineren met personalisatie om de voor hen gewenste doelen te bereiken. De meerderheid van de klanten zegt deze persoonlijke hulp niet te krijgen. Een aantal redenen waarom Contentmarketing op klantniveau mislukt zijn:
Goede content schrijft u bijvoorbeeld op basis van een zoekwoordenonderzoek. U wilt namelijk, dat uw SEO content ook gelezen wordt. Het is zonde van uw tijd, als u veel aandacht besteed aan content creëren en er te weinig mensen zijn, die het lezen. Google heeft de laatste jaren veel meer ingezet op het feit, dat ze de gebruiker van hun zoekmachine een antwoord willen geven op de vragen, die ze hebben. Als u niet weet wat uw bezoeker voor vragen heeft en welke problemen ze hebben, wordt het een lastig verhaal om in te spelen op de verwachte vragen. Klantonderzoek is dus nodig. Heeft u een bezoeker of klant eenmaal goed geholpen, dan is de kans dat het een terugkerende bezoeker wordt des te groter.
Verwacht niet direct, dat u alles direct goed doet en meteen duizenden lezers heeft voor uw content. Om uit te vinden, wat werkt voor uw doelgroep, kost tijd. Testen en evalueren zijn daarom super belangrijk om een goed resultaat te bereiken. Ook uitvinden hoe u uw doelgroep kan bereiken is een belangrijk punt van aandacht.
Het internet is eigenlijk een online netwerk van websites en webpagina’s die aan elkaar gekoppeld of gelinkt zijn. Sociale media is de smeerolie, die het zenden en ontvangen van goede content gemakkelijker maakt. Elke Content marketeer zal moeten investeren in een online netwerk en daar zijn of haar voordeel mee doen. Vaak goede content slaat niet aan, omdat te weinig mensen deze content zien en exposure geven. Wees daarom aanwezig op de sociale media platformen om vakbroeders of andere mensen te vinden, die uw content kunnen en willen uitdragen. Als tegenprestatie helpt u deze mensen door commentaar te plaatsen bij hun blog posts of sociale media posts.
Neem even de tijd en bedenk wat internet daadwerkelijk aan mensen biedt: het zijn verschillende soorten content via verschillende kanalen zoals bijvoorbeeld websites, sociale netwerken, e-mail, apps, forums, enz. Een contentmarketingstrategie maakt dit soort communicatie meer officieel. Met andere woorden, in plaats van alleen maar content op het web te publiceren zonder enig doel, maakt en distribueert u nu content voor het behalen van specifieke marketingdoelen.
Contentmarketing heeft veel voordelen te bieden aan een online bedrijf omdat content het start- en eindpunt is van elke online campagne.
In het bijzonder zijn de voordelen van Online Content Marketing:
Een succesvolle campagne voor Online Content Marketing begint met een goede Content Marketing Strategie. Wanneer we het hebben over Contentmarketing, denken we als eerste aan bloggen. Dit is niet verkeerd, maar met een Content marketing strategie gaat het niet alleen om het opzetten van een blog en het publiceren van content.
Bloggen is een belangrijk aspect van Online Content Marketing, maar dat is niet het einde van het verhaal. Het is slechts een onderdeel van uw Contentmarketing plan. Een goed samengesteld plan moet alle onderstaande tips bevatten. Een Contentmarketingstrategie kan u prima maken met bijvoorbeeld het 6 C model. Dit contentmarketingstrategie model heeft uiteindelijk het doel om bezoekers te boeien en te binden.
Het eerste item is welk type content u wilt publiceren. Voor succes op lange termijn heeft u goed blijvende content nodig. Evergreen content heeft bijvoorbeeld de volgende kenmerken:
Evergreen content helpt u een solide online aanwezigheid te creëren en helpt u ook bij het verkrijgen van hogere rankings op Google, waardoor u weer meer ‘website traffic’ ontvangt.
Het is een cliché, maar het is de waarheid. Wanneer u over content denkt, moet u schrijven voor gebruikers en optimaliseren voor zoekmachines. Ik weet, dat een aantal mensen het niet eens zijn met deze aanpak, maar laat me uitleggen, waarom beide even belangrijk zijn.
Zoekmachines dienen één doel, om gebruikers blij te maken door hun vragen te beantwoorden.
Als u alleen maar geeft om wat mensen willen lezen zonder rekening te houden met wat zoekmachines kunnen begrijpen, publiceert u uiteindelijk geweldige content die niemand leest.
Aan de andere kant, als u eerst denkt aan uw gebruikers en het type content dat ze nodig hebben en vervolgens optimaliseert voor zoekmachines, hebt u een win-win situatie.
Als het u lukt om deze 3 hulpmiddelen samen te laten werken, heeft u meer kans op online succes. U heeft content nodig om uw SEO te verbeteren en u heeft content nodig om uw sociale media netwerken te voeden. Alles wat u in uw blog of website publiceert, moet deel uitmaken van uw SEO strategie en uw marketingstrategie. Sociale media marketing is de laatste halte en brengt u in contact met de juiste doelgroep. Voordat u een nieuw stuk content maakt, moet u er namelijk voor zorgen, dat dit is afgestemd op uw inspanningen op het gebied van SEO zoekmachinemarketing en Social Media marketing.
Wanneer u begint met het publiceren van SEO content op uw website of blog, zorg er dan voor dat deze gerelateerd is aan uw niche en expertisegebied. Voor velen is dit misschien overduidelijk, maar sommige mensen begrijpen het nog steeds verkeerd. Als u bijvoorbeeld een blog over SEO bijhoudt, zou u geen post moeten publiceren over windsurfen, alleen omdat u het leuk vindt. Niemand zal u hiervoor straffen, maar de kansen om van die post te profiteren zijn geminimaliseerd. De beste aanpak is om gerelateerde content te publiceren, die is afgestemd op de algemene doelen van uw website. Als u bijvoorbeeld telefoons online verkoopt, moet u naast het verstrekken van alle technische informatie over uw producten zoals bijvoorbeeld specificaties, foto’s, recensies en video’s ook een blog aanbieden met artikelen met betrekking tot telefoons (abonnementen, ervaringsverhalen, sociale media en advies enzovoort).
Als het gaat om content zoals blogposts hebben verschillende onderzoeken aangetoond, dat content met meer dan 1500 woorden hoger scoort in zoekmachines en dat deze meer beschikbaar is op sociale media. De les die we uit deze onderzoeken kunnen trekken is, dat het beter is om een lang stuk met veel details te publiceren, die alle aspecten van een onderwerp behandelt. Dit is beter dan daarvoor in de plaats 2 a 3 kleinere artikelen te publiceren. Omdat lange content meer deelbaar is in social media, betekent dit dat u niet alleen voedsel haalt uit zoekmachines, maar ook gebruikers geeft wat ze willen.
U kan sociale netwerken doorzoeken en uitvinden welk type content mensen leuk vinden. Mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar mode willen misschien meer afbeeldingen en video’s dan tekst. Dit betekent, dat u uw marketingstrategie voor content moet aanpassen om aan deze behoefte te voldoen. Enkele ideeën voor deelbare content, die geschikt zijn voor alle niches zijn bijvoorbeeld:
Goede content zorgt voor originele, goed onderzochte en onbevooroordeelde informatie over een bepaald onderwerp. Zelfs als uw content aan de bovenstaande criteria voldoet, moet deze er ook nog goed uitzien. Met goed uitziende content bedoel ik tekst, die is verfraaid door het gebruik van paragrafen, vetgedrukte tekst, cursieve letters, koppen, goede tekengrootte, enz. Verzorgen van de opmaak van uw content is ook goed voor SEO en een teken dat u een website van hoge kwaliteit probeert te bouwen. Over het algemeen, als het u lukt om verschillende soorten content te combineren (zoals tekst, afbeeldingen, video’s), dan maakt dit de gebruikerservaring beter, wat een aantal andere voordelen van contentmarketing zal genereren.
Naast het bieden van actuele en nauwkeurige content, is een andere tip die u kunt volgen, ervoor te zorgen, dat u een consistent publicatieschema bijhoudt. Met een vooraf gedefinieerde publicatiekalender kunt u uw tijd beter indelen en kunt u ook een lijst met loyale fans maken.
Vergeet niet dat nieuwe content ook bijvoorbeeld een stimulans is voor:
De titel van een pagina of bericht is om vele redenen erg belangrijk. Dit is SEO 101 maar het is de moeite waard te vermelden dat een goede titel:
Dus zorg ervoor, dat u content een geoptimaliseerde en pakkende titel heeft voordat u op de knop ‘Publiceren’ klikt. Als er dan ook nog eens een belangrijk zoekwoord voor SEO in de paginatitel staat, dan doet u het helemaal goed.
Contentmarketing is een geweldige manier om meer verkeer en verkopen te genereren, maar dat is alleen maar het goede nieuws. Het slechte nieuws is, dat u niet alleen bent en als u wilt dat uw content goed presteert, moet het beter zijn dan uw concurrenten. Voordat u uw SEO content zoekactie Google, Facebook, Twitter (of het netwerk dat dichter bij uw doelgroep staat) gaat maken, analyseert u welk type content op de topposities komt. Let op zaken als:
Probeer uw content in alle opzichten beter te maken. Content die niet beter is dan wat al in Google wordt gerangschikt, heeft geen kansen om hoge rankings te behalen. Besteed dus meer tijd aan de content.
Verwacht niet, dat uw potentiële klanten zullen zoeken naar uw website, een bezoek brengen en uw producten kopen. Wanneer u een nieuw stuk content publiceert, moet u erop uitgaan om het te promoten, zodat het de aandacht krijgt, die het verdient. Er zijn veel manieren om uw content te promoten zonder overdrijvingen en zonder risico’s te nemen. Dus de volgende directe stap na het indrukken van de publicatieknop is om een goede promotie te maken. De beste gok is ‘social media marketing’ omdat de resultaten extreem snel en onmiddellijk gelezen kunnen worden. Maar onderschat de kracht van e-mail en RSS nooit.
Wanneer u een aantal maanden (of zelfs jaren) consequent Contentmarketing beoefent, krijgt u veel content en als het niet goed is georganiseerd, raakt u de weg kwijt. De beste strategie is om uw content in relevante categorieën in te delen en tags, trefwoorden en beschrijvingen te gebruiken voor zoekdoeleinden.
Afhankelijk van uw geval kunnen conversies verschillende dingen zijn, van het ontvangen van e-mail abonnees tot het klikken op banneradvertenties. Als uw content geen goede resultaten oplevert, moet u uw Content Strategie wijzigen en alternatieve manieren bedenken om content te produceren en promoten.
Het inhuren van een professionele Contentmarketingstrategie specialist is altijd een van de beste opties. Niet alleen om betere resultaten te behalen, maar ook om u meer tijd te geven om zich te concentreren op datgene waar u het beste in bent.
Om geld te verdienen met Content Marketing, moet u eerst geld en tijd uitgeven. Als u een behoorlijke hoeveelheid bezoekers heeft op uw website en uw sociale media pagina’s volgt, kunt u met Contentmarketing proberen, die bezoekers om te zetten in klanten. Het is niet zo eenvoudig, maar dit is de theorie. Als dit niet het geval is en u net begint, betekent dit, dat u geld of tijd moet uitgeven om content van goede kwaliteit te maken.
Uiteindelijk zult u meer bezoeken krijgen. En geleidelijk aan zullen deze genoeg business creëren, zodat u winst kunt maken met contentmarketing. Wat ik probeer te zeggen is dat Contentmarketing een bedrijf kan helpen om financieel te groeien. Als u het geduld en geld of de tijd hebt om het goed te doen. Als u snellere resultaten nodig heeft, kunt u beginnen met Google Ads campagnes, maar als u consistente resultaten wilt, die een stabiel rendement op lange termijn kunnen genereren, investeer dan in Contentmarketing en goede SEO content.
Als u iemand in dienst heeft die tot de specialisten op zijn vakgebied behoort in Nederland, gebruik deze persoon dan optimaal. Uitspraken en uitingen van zo’n persoon worden vaak aangehaald of er wordt aan gerefereerd. In het Engels heet dit ‘Thought leadership’. Een ´thought leadership strategie´ levert u veel extra verkeer op naar uw website.
Laten we aannemen, dat u een klein bedrijf hebt dat voedingssupplementen verkoopt. Uw producten zijn goed, uw website is modern en SEO vriendelijk, maar de niche is zo concurrerend en u krijgt nauwelijks verkeer van Google of sociale media.
U kunt Google advertenties of Facebook advertenties gebruiken om verkeer naar uw bedrijf te leiden en hopelijk voldoende omzet te genereren om de advertentiekosten te dekken en winst te genereren. Als u blijft adverteren, maakt u verkopen, als u stopt met adverteren, daalt de omzet naar 0. Dat is een model dat werkt, maar laten we eens kijken hoe Contentmarketing dingen kan veranderen en waarom u om geld te verdienen met Contentmarketing, u geld moet uitgeven.
U besluit om een blog te starten en advies te geven aan mensen die gezond willen leven. Mensen zullen u artikelen lezen en sommigen van hen zullen uw producten kopen, toch? Fout. Ten eerste, als u een nieuw blog start in een concurrerende niche, krijgt u geen verkeer tenzij u reclame maakt voor uw content. Zelfs als u reclame maakt voor uw content, verkoopt u daarom niet. Tenzij uw content van topkwaliteit is. Alleen op deze wijze is het investeren in Contentmarketing op zijn plaats.
U moet tijd en geld besteden aan het maken van een Content Marketing plan, waarmee u de content kunt identificeren, die u gebruikers blij kunnen maken en die u ook meer kansen geven in de Google rankings. U moet geld uitgeven om de eigenlijke SEO content te maken. In het specifieke voorbeeld moet u een gezondheidsgoeroe inhuren om de artikelen te schrijven, zodat ze accuraat en overtuigend zijn. U moet geld uitgeven om de bovenstaande 2 stappen consequent uit te voeren gedurende een aantal maanden of zelfs jaren, totdat Google u vertrouwt en totdat u genoeg volgers heeft op sociale media, die u content gratis zullen liken en verspreiden.
Ervan uitgaande, dat u 2 artikelen per week publiceert gedurende 6 maanden en u besteedt gemiddeld EUR 150 voor elk artikel (dat is een laag bedrag voor content van topkwaliteit), eindigt u met een initiële investering van EUR 7200. Dit is exclusief tijd voor brainstormen, plannen maken en uitwerken en content verspreiden. Het punt, dat ik wil maken met het bovenstaande voorbeeld, is dat terwijl Contentmarketing werkt en het de juiste weg is, het geen goedkope methode is in termen van geld of tijd. En daarom falen de meeste bedrijven met Contentmarketing. Een blog maken en content verspreiden zonder doel of waarde is verspilling van tijd en geld.
Online Contentmarketing is belangrijk voor alle soorten bedrijven. De voordelen van Contentmarketing zijn groot. Recente studies hebben aangetoond, dat een groot percentage van de mensen, meer dan 70% liever artikelen over een bedrijf leest dan advertorials. Bij het ontwerpen van uw Contentmarketing Strategie moet u de juiste balans vinden tussen het maken van content, gebruikerstevredenheid en conversies.
Herman Geertsema is de eigenaar van Connect your World, een SEO en Content Marketing bureau Connect your World in Den Haag. Hij is een ervaren freelance SEO specialist en Content marketing expert.
Bij Connect your World kunt u ook een SEO freelancer en Content Marketeer inhuren in de volgende regio’s:
Heeft u een vraag voor ons of wilt u ons inhuren als Content marketeer? Bel of mail ons.
Met deze Contentmarketing checklist word je website aantrekkelijker om te bekijken.
Op deze website vindt u ook een overzicht met veelal gratis SEO tools. Hiermee kunt u alvast zelf aan de slag met de SEO optimalisatie van uw website. Wilt u toch uw SEO laten doen? Dat kan natuurlijk ook. Neem dan contact op met onze SEO specialist.