• 06-41226543
  • hermanconnects@gmail.com (Gratis SEO Scan)

Content Marketing KPI’s – meten is weten

Content Marketing KPI’s – meten is weten

SEO, Content Marketing Key performance indicators
Content Marketing KPI’s

Contentmarketing KPI’s opstellen

Contentmarketing Key Performance Indicators (KPI’s) zullen uw inspanningen voor Content Marketing doen slagen of breken. Waarom? Omdat wanneer u geen rekening houdt met de content KPI’s, u fouten kunt maken. Deze fouten kunnen uw inspanningen op het gebied van Content Marketing en SEO uiteindelijk ondermijnen. Wanneer u namelijk onjuiste KPI’s overweegt of communiceert, kunt u ook beslissingen nemen op basis van een niet correct resultaat. Als u deze resultaten rapporteert, kunnen er onzekerheden in uw contentstrategie sluipen en uiteindelijk uw succes in de weg staan. Laten we de meest gangbare Content Marketing Key Performance Indicators bekijken. Ze kunnen u namelijk helpen een succesvollere digitale marketeer te worden. Maar eerst een antwoord op de vraag:

Wat zijn KPI’s?

Een Key Performance Indicator of KPI is een meetbaar getal, dat wordt geanalyseerd via een vastgestelde periode en een vaste methodologie .
Op die manier geeft de constante meting het bedrijf een gevoel van vooruitgang – positief of negatief. Een KPI is dus een nummer plus context. Wie weet hoe het moet, heeft meer mogelijkheden om te interpreteren en beslissingen te nemen op basis van betrouwbare gegevens. Het is het soort efficiëntie, dat bedrijven van de toekomst moeten verwerven om concurrerend te zijn. 

Content Marketing KPI’s kunnen in vier categorieën worden ingedeeld:

  1. SEO statistieken
  2. Bedrijfs- en conversiestatistieken
  3. Maatstaven voor sociale betrokkenheid
  4. Gebruikers betrokkenheid statistieken.

1. SEO statistieken

SEO statistieken die van belang zijn:

  • Links Rankings/SERP positie
  • Organische klikken
  • Organische click-through rate (CTR)
  • Impressions
  • Paginasnelheid/Pagespeed
  • Crawlfouten en vele anderen

Een SEO specialist gebruikt deze statistieken om aan de klant te rapporteren over verbeterde prestaties in de zoekresultaten. Deze Content Marketing KPI’s zijn waardevol, omdat ze dingen kunnen volgen zoals:

  • Hoe een site presteert in de zoekresultaten.
  • Wat het organisch bereik is van een website.
  • Hoeveel marktaandeel ze winnen op het gebied van zoekwoordfrases.
  • Het aantal mensen dat de website bekijkt.
  • ‘Dwell time of de website’ ofwel hoeveel tijd besteden mensen aan de site.

Content Marketing KPI’s beoordelen

Wanneer deze statistieken onjuist worden gerapporteerd, kan dit leiden tot slecht strategische beslissingen. Dat is niet goed voor de SEO implementatie als geheel. Stel, dat een gebruiker in een maand veel tijd op de site heeft doorgebracht en bepaalde content intensief hebben bekeken. Maar de maand erop zijn ze er niet meer. Hoewel veel dingen dit probleem kunnen veroorzaken, is het belangrijk om technische fouten en gerelateerde specifieke problemen die dit kunnen veroorzaken, uit te sluiten.

Let bijvoorbeeld op seizoensgebondenheid

Dit komt omdat een dergelijke situatie ook seizoensgebonden kan zijn, afhankelijk van het type website waar we mee te maken hebben. Als u dit niet door heeft en het seizoensaspect niet mee neemt in uw analyse, zullen op basis van deze foute analyse er verkeerde beslissingen worden genomen. Bij een seizoensgebonden product als bijvoorbeeld schaatsen of erwtensoep zal u in uw analyse meerdere jaren naast elkaar moeten leggen. Alleen op deze wijze komt u tot een goed oordeel.

2. Bedrijfs- en conversiestatistieken

Deze statistieken zijn uiterst nuttig voor het berekenen van de zakelijke kant van dingen. Bijvoorbeeld statistieken, die bepalen of een bedrijf blijft draaien zoals bijvoorbeeld een ROI of rendement op investering.

SEO, Content Marketing en of Social Media Marketing zijn naast creatieve inspanningen ook zakelijke inspanningen. Deze inspanningen moeten nauwkeurig, beknopt en op een zodanige manier worden gerapporteerd. De juiste ROI stuurt u door aan de eindverantwoordelijken. Hierdoor kan een bedrijf zijn deuren open houden, zodat het in de nabije toekomst blijft draaien.

Hier is een voorbeeld van hoe een contentmarketeer een ROI kan vaststellen bij Content Marketing: Stel, dat u Contentmarketing wilt afstemmen op zoekwoordfrases met bepaalde strategieën voor content uitvoering in gedachten.

Hoe houdt u de ROI bij?

Een voorbeeld is het gebruik van trefwoordzinnen en er altijd voor te zorgen, dat deze prestaties hebben in de vorm van een zoekvolume. Terwijl u de rapportage van de genoemde content marketing statistieken en ROI heeft vastlegd, kunt u een paar maanden later aangeven of de content op een effectieve manier aan het eindresultaat heeft bijgedragen. De uiteindelijke ROI berekent u met behulp van de formule, namelijk:

ROI = nettowinst / totale investering * 100.

De sleutel is om er altijd voor te zorgen, dat u de prestaties van deze content of zinsdelen kunt volgen. Als er geen zoekvolume is, maar er zijn andere statistieken gekoppeld aan positieve prestatieverhogingen zoals CPC kosten per klik aan de kant van de PPC of marktconcurrentie, kan dit een indicator zijn, dat een zoekwoord te concurrerend is en te weinig levensvatbaarheid heeft als SEO zoekwoord. Maar alleen een sleutelwoord gebruiken, omdat het een betere gebruikersintentie heeft zonder enig zoekvolume is een vergissing. Een verstandige SEO specialist kiest een sleutelwoord met minder intentie.

Conversieratio’s voor Content Marketing

Andere Content Marketing key performance indicators om in de gaten te houden, zijn de conversieratio’s. Conversieratio’s vertellen u hoe uw content voor u presteert. Als u content op uw site heeft met lage conversiepercentages en mensen zich amper aanmelden voor uw services, is het misschien tijd om A / B-tests te overwegen. Op deze wijze kunt u bepalen, waar verbeteringen aan uw content kunnen worden aangebracht om ervoor te zorgen dat de content in positieve zin verbetert.

Beoordelingen / Google Reviews

Beoordelingen zijn ook onderdeel van de Content Marketing key performance indicators. Dit is een belangrijke tactiek voor reputatiemanagement, die de prestaties van uw website kan verbeteren of breken.

Beoordelingen vormen een beleving van uw bedrijf voor potentiële klanten. Deze perceptie kan ervoor zorgen, dat klanten zaken met u willen doen, of u negeren.

Aegon Nederland heeft bijvoorbeeld 27 reviews met een ranking van 2.3 op een schaal van 5. Daarentegen heeft Albert Heijn 939 reviews met een ranking van 5 op een schaal van 5.

3. Social Media Marketing Statistieken

Wist u dat maatstaven voor sociale betrokkenheid ook een online marketingstrategie kunnen maken of breken? Denk er eens over na! Maatschappelijke betrokkenheid is een belangrijke manier om het bereik van een merk met een echte consument online te vergroten. Dit is namelijk waar echte mensen online gaan om rond te hangen, te chatten en betrokken te raken bij hun favoriete merken, beroemdheden, vrienden en discussies. Het is meer dan alleen een sociaal platform. Social media engagement is daarom een belangrijk onderdeel van de rapportage over de effectiviteit van uw content.

Effectieve KPI rapportage

U wilt bijvoorbeeld rapporteren over de populairste content, die uw marktsegment gebruikt. Uw marktsegment leest uw meest recente stuk met een inhoud van 7.000 woorden meer dan 5.000 keer, deelt uw meest recente stuk content 2.500 keer op Facebook, 2.700 keer op Twitter en 1.700 keer op LinkedIn.

Cornerstone content doet het altijd goed

Wat kan dit ons vertellen? Als we naar de content kijken, zien we dat voor onze markt een stuk inhoud van 7000 woorden het heel goed doet met ons groeiende publiek. Dit laat ons weten, dat ons publiek vlezige inhoud met content over ons onderwerp verkiest. Vervolgens delen ze de content ook nog, zodat het de juiste mensen bereikt. Dit is een voorbeeld van een effectieve KPI rapportage, terwijl het verschillende statistieken in overweging neemt. Ons helpt het bij het vormen van onze contentstrategie. Het vertelt ons specifiek, hoe we onze content kunnen afstemmen op onze doelgroep.

Content Marketing expert moet leren  analyseren

Ook om ons thema over beoordelingsfouten voort te zetten. Beoordelingsfouten kunnen voorkomen, wanneer u andere bijdragende statistieken niet overweegt. Onze content was een bijzonder effectief deel van de content van de kerstvakantie, die in de maand december werd gedeeld. Het niet opzoeken van dit stukje informatie kan u misleiden, zodat u gelooft dat alle content voor uw blog op een vergelijkbare manier moet worden geschreven. Hoewel dit een voorbeeld is, is het iets dat nogal vaak gebeurt. Nogmaals, rekening houdend met alle informatie, vooral bij het nemen van beslissingen op basis van inhoud, zullen KPI rapportagegegevens u helpen betere, meer onderbouwende keuzes te maken over wat u vervolgens moet doen in uw contentstrategie.

4. User Engagement statistieken

Deze statistieken zijn belangrijk voor de prestatie KPI’s van een website omdat deze ons vertellen hoe effectief content is en hoe effectief het verkeer verzamelt en mensen naar uw website trekt. Dingen zoals conversiepercentages, tijd op pagina, bouncepercentage en paginaweergaven kunnen allemaal worden vertekend of anderszins foutief worden gerapporteerd. Dit leidt tot fouten bij het beoordelen van waar naar toe te gaan in de content marketing strategie.

Kijk grondig naar uw Google Analytics

Maar als u de gebruikersbetrokkenheid statistieken dieper onderzoekt, kunnen we vaststellen, dat de verkoop één verkoop was voor 2.500 exemplaren van de service aan één persoon, en dus niet 2.500 losse verkopen. Dit betekent dat één persoon van de 5000, 2500 exemplaren van de service heeft gekocht. Niet erg indrukwekkend meer nu! Dit is waar fouten bij het beoordelen en het bevorderen van uw contentstrategie lastig kunnen zijn. Als u geen rekening houdt met die extra dimensie, zou u potentieel kunnen zien dat 2.500 verkopen van een service zijn voltooid. Dat de 2500 stuks zijn verkocht aan 1 persoon, blijft dan buiten beschouwing.

Google Analytics & A / B testen

Dit is waar zaken als doelen in Google Analytics of UTM parameters in het spel kunnen komen. Door sociale conversiestatistieken te koppelen aan de voltooiingen van het doel in Google Analytics, kunt u effectiever nagaan hoe iemand uiteindelijk de verkoop van die services heeft voltooid met behulp van meetstatistieken voor gebruikersbetrokkenheid. Statistieken voor gebruikersbetrokkenheid zijn ook handig om te achterhalen wat mensen fysiek aan het doen zijn op uw website.

Heatmaps

Er zijn specifieke tools, die muisbewegingen en klikken of aanrakingen op links kunnen volgen van elke gebruiker, die uw site bezoekt. Zo creëer je een visuele en makkelijk te begrijpen heatmap. Het is een meer subjectieve KPI, maar het laat zien  welke gebieden aantrekkelijker of natuurlijker zijn om door  een blog of website te bladeren. Het kan worden gebruikt om de lay-out opnieuw te ontwerpen of de informatie opnieuw in te delen die efficiënter is voor uw content en aantrekkelijk is voor het publiek.

Downloads van content voor het genereren van leads

Leadgeneratie-content, zoals e-boeken en  webinars , spelen een speciale rol in Content Marketing. Ze brengen meestal niet alleen leads maar ook meer informatie over hen. Meer downloads betekent meer e-mailadressen en meer ingevulde enquêtes. Het betekent, dat uw publiek geïnteresseerd is in en betrokken is bij uw merk. Het is een andere gemakkelijke KPI om te monitoren. 

Durf ook Content te schrappen

Als u bijvoorbeeld vaststelt dat het meeste verkeer van Google wordt weergegeven op 10.000 waardevolle pagina’s, maar dat er 25.000 pagina’s op de site staan. Dan weet u, dat u 15.000 pagina’s kan schrappen, die niet als waardevol worden gezien. Maar als u een site heeft met 25.000 pagina’s, ontvangen alle 25.000 pagina’s verkeer. Maar mensen besteden meer tijd aan bepaalde pagina’s dan anderen. Dan weet u dat u A / B testen moet uitvoeren. Het doel van deze A / B tests zou moeten zijn, hoe u er achter komt hoe u uw resterende pagina’s interessant genoeg kunt maken om dit verkeer te laten deelnemen en uiteindelijk op uw site te converteren.

Waarom Content Marketing KPI’s belangrijk zijn voor uw contentstrategie

Veel Content Marketing key performance indicators zijn beschikbaar voor rapportage over hoe uw content online presteert. Deze KPI’s kunnen verder worden gebruikt om uw algemene contentstrategie te identificeren en vorm te geven. Door de juiste KPI’s te kiezen, de juiste gegevens samen te stellen en de juiste conclusies te trekken op basis van wat de belangrijkste prestatie indicatoren u vertellen, is het mogelijk om uw SEO strategie aan te passen aan wat uw doelgroep verwacht.

Een Content Marketing strategie is voor de lange termijn

Uiteindelijk zullen ze met succes uw content consumeren. Wanneer u dit effectief doet, is het mogelijk om in te checken op goede inschattingsgesprekken die uiteindelijk u op de lange termijn succesvol zullen maken. U zult ook in staat zijn om uiteindelijk vast te stellen wat er nodig is om uw contentstrategie te laten slagen en uw concurrentie voor te blijven. De juiste Content Marketing key performance indicators zijn belangrijk in de rapportage van vandaag en kunnen uw succes maken of breken.

SEO, Content Marketing & Linkbuilding blogs

SEO specialist Den Haag inhuren

Herman Geertsema is een ervaren SEO specialist en Content Marketing expert uit Den Haag. Hij is de eigenaar van SEO bureau Connect your World gevestigd in Den Haag. Wij nemen opdrachten aan in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Breda. Connect your World heeft bijvoorbeeld meerdere opdrachten uitgevoerd in Leiden, Rijswijk, Delft & Zoetermeer. Heeft u hulp nodig van het beste SEO & Content Marketing bureau uit Den Haag? Bel of mail mij.

connectyourworld

Mijn naam is Herman Geertsema. Ik ben de eigenaar van SEO & Content Marketing Bureau Connect your World uit Den Haag. Wij voeren projecten uit in de regio Den Haag, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht & Breda. Hoe kom ik bovenaan in Google is een vraag die ik kan beantwoorden. Gespecialiseerd in lokale SEO, linkbuilding, content marketing & Google Ads.

Connect your World
1
Hoe kan ik je helpen? Connect your World kan je helpen met het beter vindbaar maken van je website. Informeer naar de mogelijkheden of vraag direct een gratis SEO scan aan.